Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Käytännössä+neljännestä+kerroksesta.+Mitä+siitä+matkaksi+tulee+10-15+metriä?+Alla+tosin+ei+ollut+vettä+vaan+asfaltti.
  2. Totta.+Kerron+niin+täällä+kuin+irl+menneisyydestäni+siksi,+että+haluan+olla+mukana+rikkomassa+sitä+tabua,+mikä+mielenterveyssairaudet+ovat+vuosikymmeniä+ja+-satoja+olleet.+Että+ihmisten+ei+tarvitse+enää+piilotella+ongelmiaan+hulluksi+leimautumisen+pelosta,+ja+läheiset+saavat+tietää+mitä+oireita+kyseiset+sairaudet+aiheuttaa,+auttaen+siten+ihmisiä+tunnistamaan+jos+oma+läheinen+tarvitsee+apua.+Mulla+on+lähisuvussa+ollut+niin+alkoholisteja,+kuten+mielenterveysongelmaisia,+joten+osittain+oma+sairastuminen++johtuu+perimästä.+Ei+kuitenkaan+kokonaan.+Isälläni+on+sama+puhumisen+osaamattomuus,+joka+näkyy+edelleen+hänen+elämässään.+Samoin+häpeä+siitä+mitä+hän+jätti+tekemättä+vuosia+ennen+minun+syntymääni,+ja+jonka+takia+hän+kuvittelee+kaikkien+tuntemiensa+ja+jopa+tuntemattomien+ihmisten+nauravan+hänelle+hänen+selkänsä+takana.+Tuon+ahdistuksen+takia+hän+ei+kehtaa+kulkea+juuri+missään,+eikä+halua+tai+pysty+kyläilemään+kaikkialla.+Vain+siksi,+että+hän+kuvittelee+jotakin,+joka+on+vain+hänen+omassa+päässään.+Hän+on+yksi+hyvä+muistutus+siitä,+miksi+haluan+tehdä+kaikkeni+pitääkseni+pääni+kunnossa.+Mulla+tulee+olemaan+jossain+vaiheessa+tulevana+keväänä+tai+kesänä+toinen+viiden+viikon+rTMS+-hoitojakso.+Ekan+jakson+sain+reilu+vuosi+sitten,+ja+siitä+oli+apua.+Muuten+en+tekisi+sitä+toista+kertaa.+Se+hoidossa+käyminen+ja+siten+liikkuminen+kuin+fyysisesti+täysin+terve+liikkuu,+jota+siis+en+ole,+aiheutti+liikaa+rasitusta,+ja+sitä+myöten+myös+hermokivut+palasivat+neljän+vuoden+tauon+jälkeen+jatkuvaksi+ja+yhtäjaksoisiksi+ympäri+vuoden+päällä+oleviksi.+Jos+hoidosta+ei+olisi+ollut+mielenterveydelle+apua,+en+todellakaan+olisi+suostunut+sitä+tekemään+uudelleen.+Teen+sen+kuitenkin,+vaikka+tiedän+sen+hyvin+todennäköisesti+tarkoittavan+haaveeni+torppaamista+päästä+palaamaan+psykiatriseen+päivätoimintaan+ja+mahdollisesti+jopa+kuntouttavaan+työtoimintaan,+joista+ensimmäisen+jouduin+lopettamaan+syksyllä,+koska+en+kipujen+takia+kyennyt+lähtemään+sinne.+Ja+jos+kovista+kivuista+huolimatta+olisin+lähtenyt,+en+olisi+nauttinut+siellä+olosta,+ja+sitä+sosiaalista+puolta+mitä+sieltä+aiemmin+sain+riittävästi,+olisi+jäänyt+saamatta+paikalla+olosta+huolimatta.+Istua+hiljaa+jossain+huoneen+nurkassa,+puhumatta+jotta+ei+ketään+tahattomasti+loukkaa+kovien+kipujen+ollessa+päällä,+tai+ärähtää/suutu+kenelläkään,+koska+ei+saa+pysäytetyksi+sitä+mitä+ensimmäisenä+tulee+mieleen,+ja+jonka+ilman+kipuja+automaattisesti+sensuroisi,+tai+sanoisi+lievemmin.+Kipeänä+ollessa+en+pysty+kontrolloimaan+sitä+mitä+suustani+pääsee.+Siksi+pysyn+mieluummin+hiljaa,+jotta+en+sanoisi+jotain+mitä+kadun+jälkikäteen.
  3. Huomaatko+muuten+että+puhuin+takertumisesta+menneessä+muodossa.+Se+millainen+olin+2004+ja+ennen+sitä,+ei+ole+pätenyt+enää+15+vuoteen.+Siksi+että+mulla+on+vahvat+mas.lääkitykset+ollut+jo+yli+15+vuotta+yhtäjaksoisesti.+Papereissa+lukee+keskivaikea+masennus+ja+määrittelemätön+persoonallisuushäiriö.+Kahdessa+vikassa+suhteessa,+jotka+kummatkin+alkoivat+ja+loppuivat+lääkityksen+aloittamisen+jälkeen,+minä+olin+se+joka+teki+eron.+Noh,+muut+suhteet+tapahtuivat+ennen+itsemurhayritystä,+jonka+jälkeen+siis+toimivan+lääkityksen+sain,+ja+jota+missään+vaiheessa+en+ole+lopettanut,+enkä+lopeta.+Itsetuhoisuus+on+onneksi+pysynyt+poissa+tän+koko+ajan+lääkityksen+aloittamisen+jälkeen,+samoin+kuin+olen+oppinut+vuosien+saatossa+tunnistamaan+omat+jaksamisen+rajat,+ja+niiden+lähestyessä+pyytämään+apua.+Opettelin+myös+puhumaan+niistä+asioista+jotka+mielessä+pyörii+ja+joista+en+aiemmin+osannut+puhua,+ja+mukaan+lukematta+niitä+pari+vuotta+2010-luvun+alussa,+jolloin+opiskellessa+kävin+tarvittaessa+koulupsykologilla+juttelemassa,+on+mulla+ollut+säännöllisesti+hoito+kontakti+mielenterveyspuolella+käyden+avohoidossa+tapaamassa+säännöllisesti+psyk.sh:ta.Kun+kaksi+mielenterveyspotilasta+seurustelevat+ja+asuvat+yhdessä,+ja+joista+toisella+sairaus+on+hoidossa+ja+haluaa+sitä+hoitaa,+kun+taas+toisella+se+ei+ole+hoidossa+siitä+huolimatta+että+hänkin+söi+lääkkeitä.+Kummankaan+itse+sairaus+ei+ollut+syy+eroamiseen,+vaan+se+miksi+lopetin+suhteen,+johtui+siitä+että+jouduin+yksin+hoitamaan+kaikki.+Maksamaan+yli+puolen+vuoden+ajan+vuokran,+muut+asuinkustannukset+sekä+muut+laskut+saamatta+puolisolta+senttiäkään+yhteisiin+menoihin,+joten+aiemmin+olimme+toimineet,+olin+siinä+pisteessä+että+oli+lähellä+ettei+mulla+mennyt+luottotiedot,+koska+en+yksin+pystynyt+maksamaan+kummankin+yhteisiä+menoja,+jotka+olivat+suuremmat+kuin+silloin+kun+asuin+yksin.+Hän+käytti+omat+rahansa+viinaan,+tietokoneen+ja+la-puhelimen+osiin.+Lisäksi+mun+piti+hoitaa+koti+niin+siivous+kuin+pyykit,+ostokset,+olla+seksipalvelijana+vaikkei+itsellä+tehnyt+mieli,+mutta+se+oli+helpompi+antaa+kuin+kuunnella+jatkuvaa+narinaa.+Nämä+kaikki+mun+piti+yksin+tehdä+siitä+huolimatta,+että+samaan+aikaan+ja+koko+suhteen+aikana+mulla+oli+sama+fyysinen+tilanne+kuin+tällä+hetkellä.+24/7+päällä+oleva+sietämätön+hermosärky+ristiselässä,+joka+vaikutti+kaikkeen+mitä+tein,+vai+teinkö+mitään.+Puhumattakaan+siitä,+että+hän+söi+säännöllisesti+puolet+vahvoista+kipulääkkeitä,+joita+minulle+kirjoitettiin+määrällisesti+enemmän+kuin+hänelle.+Jos+yritin+sanoa+asiasta+ja+siitä+etten+anna+enää+niitä+lääkkeitä,+alkoi+valituista+kuinka+olin+syönyt+paljon+hänen+lihasrelaksantteja,+joista+muutaman+saatua+ja+todettua+niistä+olevan+itselleni+kipuihin+apua,+pyysin+oman+reseptin.+Itseni+takia+tein+eron.+En+enää+jaksanut+toisen+ongelmia,+kun+oma+hoidossa+ja+sillä+hetkellä+kunnossa+oleva+mielenterveys+oli+vaarassa+huonontua+seuratessa+toisen+lähes+jatkuvaa+juopottelua,+ja+hänen+syyllistäessä+minua+miksi+ei+voi+mennä+sinne+ja+tonne+juuri+silloin+kun+hän+haluaisi,+koska+ei+ollut+itse+ajokunnossa+ryypättyään+koko+illan,+ja+tietämättä+etukäteen+toiveesta+lähteä+ajelulle+olin+ehtinyt+ottaa+jo+nukahtamista+parantavan+lääkkeen.+Mä+olin+se,+joka+sitä+suhdetta+kannatteli+ja+teki+töitä+sen+eteen+viimeisen+vuoden+ajalta,+samalla+kun+kestin+364+vuodessa+ysin+kipuja.+Mä+en+enää+jaksanut.+Siinä+muuten+yksi+syy+miksi+en+vuosiin+edes+halunnut+mitään+kanssakäymistä+miehen+kanssa.+Seksiä+tai+seurustelua.+Omassa+fyysisessä+jaksamisesta+oli+tarpeeksi+töitä.+Mun+pää+on+ollut+kunnossa+sen+yli+10+vuotta,+ja+myös+pidän+huolta+siitä+että+se+pysyy+kunnossa.+Pienet+pettymykset+kuten+oharit+jne,+eivät+ole+olleet+enää+vuosiin+tai+pikemminkin+yli+vuosikymmeneen+samanlaisia+maailmanloppuja,+mitä+vuonna+2004+ja+sitä+ennen+ne+olivat.+Muista+tämä+että+kiitos+MT+lääkkeiden+ja+säännöllisen+hoitosuhteen,+en+ole+enää+se+sama+jonka+oireita+kuvailet+ylempänä.+Jos+olisin+edelleen+samanlainen+kuin+silloin+ennen+hoitoa+kun+pää+ei+ollut+kunnossa,+en+olisi+näillä+palstoilla+kertomassa+näistä+asioista+mistä+kerron.+Mä+en+kertois+yhdestäkään+mieltä+painavasta+asiasta+yhtään+mitään,+jos+olisin+samanlainen+mitä+olin+parikymppisenä.+Kirjaimellisesti+mä+en+olisi+pystynyt+kenellekään+kertomaan.+Siksi+kaikki+kasaantui+aikanaan,+kunnes+jaksaminen+loppui.+Menneen+16+vuoden+aikana+jaksaminen+ei+ole+loppunut,+ja+pidän+huolta+että+se+ei+tule+loppumaan.+Tunnen+paremmin+itseni,+ja+sen+mitä+jaksan+milloinkin+ja+mitä+en.+Kirjaimellisesti+kantapään+kautta+oppineena.+Kovin+moni+ei+voi+sanoa+itsestään+samaa.+Joten+älä+huolehdi,+mulla+on+kaikki+ok.
  4. Aina+ei+tunteet+natsaa,+eikä+niitä+voi+väkisin+toiseen+istuttaa.+Mutta,+vastaan+tähän+kuin+tää+olisi+mulle:Sun+kelpaamisesta+ei+todellakaan+ole+kyse,+sä+kelpaat+sellaisenaan.+Mä+en+oo+mitään+kumppanimatskua+kellekään+monine+ongelmineni.+Olisin+onnellinen+jos....+Pärjään+kyllä,+eikä+mun+maailma+kaadu+siihen+jos+kaikki+haaveet+ei+aina+toteutuisi.+Eihän+ne+ole+ennenkään+toteutuneet.+Tai+ainakaan+kaikki.+Nuoremmalle,+jota+en+saa+mielestäni.
  5. Sen+kun+muistais.
  6. Yhteenvetona+vois+todeta,+että+älkää+vetäkö+perseitä+olalle,+jos+on+herkkä+mokailemaan+kännissä+ja+ei+itelle+pysty+jälkikäteen+nauraan.Joo+viel+yks+moka,+ja+tää+naurattaa+itteekin.+Jussina+2001+neljä+päivää+putkeen+ryyppäämistä+ja+RMJ.+Juhannusaamuna+kuuden+aikaan+totesin+yhelle+tyypille+et+kysyn+jotain+juttua+mitä+en+varmuudella+muistanut+yheltä+tutulta+exän+kaverilta,+joka+oli+kaveriporukan+kanssa+samoilla+festareilla.+Emme+siis+liikkuneet+porukassa,+mutta+olin+heihin+törmännyt+ja+sitä+kautta+tiesin+heidän+olevan+siellä.+Mulla+oli+vielä+tän+kaverin+numero+tallessa,+ja+kaivoinkin+sen+sitten+puhelimen+muistista.+Vähän+aikaa+hälytti,+kunnes+miesääni+vastasi+sukunimellä.+Tunnistin+salamana+äänen+ja+nimen.+Olin+sit+soittanu+vahingossa+enolle,+kun+se+oli+saman+niminen+kuin+ihminen+jolle+mun+piti+soittaa.+Kaiken+huippuna+sopersin+vaan+äkkiä+että+anteeks+väärä+numero.+En+sitten+tiiä+et+ehtikö+eno+tunnistaa+mun+ääntä.+Soitin+lankapuhelimeen,+joten+mun+numero+ei+jäänyt+talteen+heille.+🙊Samat+festarit+kyseessä,+ja+olin+ostanu+jo+keväällä+kolmen+päivän+lipun+itselle.+Siinä+sitten+ennen+festareita+manasin,+et+mitä+mä+teen+ilmasella+leirintäaluelipulla,+joka+kuului+automaattisesti+siihen+kolmen+päivän+lippuun,+kun+asuin+kilometrin+päässä+festareiden+pääportista.++Festareiden+jälkeen+tuumasin,+et+oli+hyvä+kun+se+kuulu+siihen+lippuun.+Vietin+nimittäin+kaks+yötä+kolmesta+teltassa,+joka+ei+edes+ollu+oma+teltta.+😂🤣😂Yks+koulukaveri+majottu+kaks+ekaa+yötä+mun+kämpässä,+ja+kun+pokasin+miehen,+ei+viitoitti+tän+tyypin+kanssa+mennä+mun+kämppään+ja+häiritä+tämän+ystävän+unta.+Että+sellasta.+😇