Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. En+osaa+sanoa+mitään+spesifiä+ikää+sille,+koska+ihminen+on+kauneimmillaan/komeimmillaan.+Jokaisessa+ikäluokassa+on+niitä+jotka+ovat+juuri+silloin+parhaimmillaan.+Mutta+mitkä+sitten+ovat+ne+kriteerit,+joilla+ihmistä+arvioidaan?+Pelkkä+ulkonäkö,+vai+ulkonäön+lisänä+se+kuinka+suuri+suosio+ihmisellä+on+muiden+ihmisten+puolelta,+vaiko+se+miten+kantaa+itsensä+ja+kuinka+hyvin+on+hyväksynyt+puutteista+huolimatta+itsensä+omissa+silmissään?+Itse+en+ole+koskaan+tuntenut+itseäni+kauniiksi+tai+edes+nätisti.+En+edes+silloin+kun+olin+hoikka+ja+kaunispiirteinen+parikymppisenä,+kuten+näin+jälkeenpäin+kuvista+katsottuna+voisi+kuvitella+kasvonpiirteiden+perusteella.+Jokaisella+on+oma+makunsa+siinä,+mikä+tekee+ihmisestä+kauniin,+eikä+ole+olemassa+vain+yhtä+ja+ainoaa+kriteeriä+kauneuden+määritykseksi.+Yksi+voi+olla+toisen+mielestä+kaunis,+kun+taas+toinen+on+jonkun+muun+mielestä+kauniimpi.
  2. Ai+niin.+Mainitsinko+jo+sen+että+hermokipujen+ollessa+päällä+hermoni+kireällä+ja+suutun+pienestäkin+tölväisystä+tai+negatiivisista+sanoista?+Kerroinko+jo+sen,+että+en+pysty+kipeänä+kontrolloimaan+sitä+mitä+suustani+pääsee,+vaan+tahattomasti+loukkaan+ihmisiä+sitä+itse+sillä+hetkellä+tajuamatta,+koska+en+pysty+kipujen+aikana+kontrolloimaan+sitä+mitä+suustani+pääsee.+Tätä+oli+jo+silloin,+kun+särkylääkkeet+olivat+kuvioissa.+Säännöllinen+päivärytmi+mun+on+pidettävä+siitä+huolimatta,+oli+arki+tai+pyhä,+koska+vaikka+valvoisin+aamuyölle+asti,+heräisin+jo+viimeistään+kahdeksalta,+joka+tarkoittaa+univelkaa+ja+entistä+enemmän+ärtyneisyyttä.+Mun+on+saatava+lähes+joka+yö+se+9+tuntia+unta,+jotta+pää+edes+toimii,+ja+jaksaa+olla+muuta+kuin+tyhjyyteen+toljottava+lihankappale.+Sillä+hermokivut+lisäävät+päivä+päivältä+uupumusta,+joka+ei+lievene+nukkumalla+ja+kestää+niin+kauan+kunnes+tulee+pitempi+hermokivuton+jakso.+Kuulostaako+kivalta?+En+olettanutkaan+sitä.+Ja+krooninen+kipu+tarkoittaa+sitä,+että+siitä+ei+tule+koskaan+pääsemään+eroon.+Itsellä+kun+lisäksi+on+paljon+hermoratoja+tuhoutunut,+jotka+eivät+tule+koskaan+korjaantumaan+entisiksi.Mitä+tulee+elämän+sosiaaliseen+puoleen,+niin+nämä+palstat+ovat+olleet+viime+syksystä+se+ainoa+sosiaalinen+kanssakäyminen,+kun+jouduin+tekemään+sen+ratkaisun+että+lopetan+säännöllisen+päivätoiminnassa+käymisen+50+kilometrin+päässä,+koska+en+nauttisi+nykyisten+kipujen+aikana+siellä+olosta+vaikka+väkisin+sinne+menisin.+Eikä+kyse+ollut+siitä,+etten+sitä+toimintaa+enää+olisi+tarvinnut.+Tein+sen+päätöksen+koska+mulla+ei+ollut+muita+vaihtoehtoja.
  3. Mä+en+pelkää+riippuvuutta,+vaan+lääkärit+jotka+ovat+antaneet+mulle+opiaattien+määräämiskiellon,+koska+olen+ne+kolmesti+viimeisen+16+vuoden+aikana+vieroittanut+itsestäni...lääkörien+määräyksestä.+Sen+lisäksi+niistä+ei+edes+ollut+apua+pitkäkestoisesti.+Eikä+lopulta+lyhytkestoisestikaan.+Onko+sulla+omakohtaista+kokemusta+hermosärystä?+Se+ei+oo+voimakkuudeltaan+vaikka+päänsärkykipua.+Se+on+kymmenen+kertaa+voimakkaampaa.+En+ole+synnyttänyt,+mutta+ne+jotka+ovat+ja+kärsivät+hermosärystä,+ovat+sanoneet+synnytyskipujen+olevan+lastenleikkiä+hermokipuihin+verrattuna.+Kipupoleilla+on+nostettu+kolmesti+kädet+pystyyn,+että+heidän+kaikki+keinonsa+auttamiseen+on+käytetty.+Samoin+kaikki+mahdolliset+kipu-+ja+hermokipulääkkeet+on+kokeiltu,+eikä+yhdestäkään+ole+ollut+edes+lyhytkestoisesti+apua,+pitkäkestoisuudesta+puhumattakaan.+Viimeinen+kokeilemattomien+listalla+ollut+lääke+kokeiltiin+syksyllä....ei+apua.+Nyt+jopa+tk:ssa+on+nostettu+kädet+pystyyn.+Kaikki+heidän+keinonsa+on+kokeiltu,+eivätkä+he+pysty+enää+auttamaan.+Kaks+kolmasosaa+menneestä+vuodesta+olen+ollut+päivittäin+päivystyskunnossa,+mutta+sinne+ei+kannata+mennä,+koska+sieltä+ei+saa+apua.+Ja+jos+kipukroonikko+menee+kivun+takia+päivystykseen,+se+menee+sinne+viimeisenä+vaihtoehtona+ja+kontaten,+saaden+vain+kehoituksen+ottaa+buranaa+ja+kestää.+Mitä+tulee+mun+kipukynnykseen+ja+kivun+kestämiseen,+niin+tässä+esimerkki.+Onko+sulla+ollut+koskaan+niin+isoa+reikää,+että+hammas+on+pitänyt+poistaa?+Montako+särkylääkettä+sulla+meni+päivässä+kipuun,+jotta+olo+oli+edes+siedettävä?+Mitä+jos+mä+kerron+että+niin+hammaslääkäri+kuin+hammashoitaja+katsoivat+suu+auki,+kun+kerroin+ettei+hammasta+ollut+yhtään+särkynyt.+Ei+yhtään.+Mä+en+liiottele+omia,+enkä+vähättele+kenenkään+kipuja.+Valitettavasti+tässäkin+maassa+on+kaltaisiani+ihmisiä,+joille+yhdestäkään+lääkkeestä+ei+kivunhallinnassa+ole+apua.+Toisaalta+mä+en+pysty+edes+lähteen+kotoo+mihinkään+muualle+kuin+pakollisille+asioille,+koska+liikkuessa+mulla+hermokivut+voimistuvat+entisestään.+Lisäksi+kävellessä+ristiselkään+-joka+on+muuten+luudutettu-+kasaantuu+niin+kauan+painetta,+kunnes+tulee+tunne+siitä+kumpi+lähtee+ensin;+jalat+alta+vai+taju.+Naama+muuttuu+valkoiseksi+kuin+lakana,+ja+tuskanhiki+kohoaa+jo+istuessa+pintaan,+eikä+se+hiki+johdu+siitä+että+mulla+olisi+kuuma.+Näöstä+tulee+putkimainen,+eli+eteenpäin+on+vain+kapea+selkeä+näkökenttä,+ja+muuten+on+sumuista.+Käytän+ulkona+liikkuessani+rollaa+keväntääkseni+ristiselkään+aiheutuvaa+kuormitusta,+jolloin+kävelymatkani+lisääntyy+muutamasta+kymmenestä+metristä+jopa+kilometriin+tai+kahteen.+Kun+hermokivut+on+päällä,+en+ole+ajokuntoinen.+Bussissa+istuminen+on+yhtä+tuskaa+jopa+lyhyillä+matkoilla,+eikä+pääni+ole+yhtä+terävä+kuin+silloin+kun+on+hermokivuton+päivä.+Omalla+kylällä+ei+ole+töitä,+joten+lähimmät+työpaikat+-jos+niin+hyvä+tuuri+käy+että+joku+mut+oikeesti+palkkais-+on+noin+50+kilometrin+päässä,+ja+tarkoittaa+bussissa+istumista+molempiin+suuntiin+vähintään+40+minuuttia+per+suunta.+Ajokortti+mulla+on,+mutta+kipupäivinä+en+aina+ole+ajokunnossa.+Tämä+tarkoittaisi+sitä,+että+jo+parin+työpäivän+jälkeen+jäisin+monen+viikon+mittaiselle+sairaslomalle.+Miltä+tämä+kuulostaa+työnantajan+näkökannalta?+Turvallinen+ja+luotettava+työntekijä,+vaiko+epävarma+ja+kuluja+syövä+taakka.+Osa-aikaeläkettä+en+tule+saamaan,+joten+eläisin+vielä+enemmän+kädestä+suuhun+mitä+nyt.+Pää+toimii,+mutta+muu+kroppa+ei.+Tästä+sain+taas+hyvän+esimerkin.+Viime+talvena+kävin+ensin+viisi+viikkoa+päivittäin+50+kilsan+päässä+hoidoissa.+Siis+kuljin+kuten+kuka+tahansa+töissä+käyvä.+Siinä+vaiheessa+hermokivut+olivat+tyyliin+noin+kolmena+kuukautena+vuodessa,+muun+ajan+ei+kipuja.+Tämän+viiden+viikon+jälkeen+kävin+vielä+yhden+viikon+kuussa+kolmen+kuukauden+ajan.+Mulle+tuli+kulkemisesta+ylirasitustila,+ja+hermokivut+palautuivat+jokapäiväiseksi.++7.4.2020-1.3.2021+hermokivut+olivat+joka+päivä.+Kaksi+päivää+taukoa+ja+kivut+palasivat+päivittäisiksi.Olen+saanut+unohtaa+vuosiksi+leffassa+käynnin,+konsertit,+festarit+ja+muut+klubikeikat,+silloin+kun+niitä+vielä+normaalisti+oli.+En+pysty+lähtemään+tapahtumaan,+koska+en+pysty+siellä+istumaan,+seisomaan+tai+vaikka+menisin+väkisin+kivusta+välittämättä,+en+nauttisi+siitä.+Joten+miksi+tuhlata+muutenkin+vähiä+rahoja.+Voin+kyllä+ilman+muuta+vaihtaa+vartaloita+ongelmineen+päivineen+kanssasi,+ja+nauttia+rajoittamattomasta+elämästä,+mutta+tuskin+haluat+elää+samaa+elämää+mitä+itse+elän,+jos+se+olisi+edes+mahdollista.+En+mä+huvikseni+tai+laiskuuttani+istu+päiviä+neljän+seinän+sisällä.+Ja+tunnen+oman+kehoni+ja++sen+mitä+se+pystyy+tekemään+milloinkin,+sekä+oman+jaksamisen+ja+sen+miten+se+käyttäytyy+milloinkin...jo+etukäteen+aiemmin+saman+kokeneena.+Olin+muuten+sairaslomalla+kun+valmistuin+11+vuoden+jälkeen+keväällä+2013,+enkä+ollut+silloinkaan+työkykyinen,+vaikka+särkylääkkeet+olivat+vielä+niihin+aikoihin+fentanyylistä+lähtien+käytössä.+Jouduin++vähentämään+tunteja+ja+lopulta+koulupäivä,+kunnes+pystyin+käymään+enää+yhden+tunnin+viikossa+koulussa,+ja+lopulta+jäämään+kokonaan+pois.
  4. Olen+lapsesta+lähtien+ollut+sosiaalinen,+mutta+myös+yksin+viihtyvä,+joka+pystyy+puhumaan+niitä+näitä+jopa+tuntemattomien+kanssa,+jos+sillä+tuulella+satun+olemaan+ja+juttuseuraa+kaipaan.+En+aina+halua+tai+jaksa,+mutta+pääosin+juttelen.+Yhdellä+poikkeuksella.+Jos+olen+kiinnostunut+ja+lopulta+ihastunut,+saa+sanoja+suurin+piirtein+kiskoa+suustani+ulos.+En+myöskään+kenellekään+näytä+ulospäin+tunteitani,+ja+vielä+vähemmän+sille+kenestä+olen+kiinnostunut.+Ainoa+mistä+voisi+jotain+vähän+epäillä,+on+katseella+seuraaminen...osittain+sekin+tapahtuu+piilotetusti.+Tällöin+olen+piinaavan+ujo+ja+arka,+vaikken+muuten+sitä+luonteeltani+ole,+enkä+vain+pysty+murtamaan+kuortani+vaikka+kuinka+haluaisin+toisin.+Tämä+juontaa+juurensa+teini-ikään+pienelle+paikkakunnalle+jossa+nykyäänkin+asun,+jolloin+en+ollut+toivottava+lisä+ystäväpiireihin+tai+muihin+nuorison+touhuihin,+vaan+enemmänkin+hyljeksitty+toisten+taholta.+Silloin+en+voinut+näyttää+ulospäin+kiinnostusta,+sillä+muutoin+sille+olisi+naurettu+räkäisesti+päin+naamaa+ja+kiusattu+armottomasti.+Myös+kohteen+toimesta.+Vaikka+niistä+ajoista+on+kulunut+jo+pari+vuosikymmentä,+vaikuttaa+sama+arkuus+vielä+nykyään.+Pelko+siitä+ettei+kelpaakaan,+vaan+joutuu+uudelleen+naurunalaiseksi,+ja+pitkä+yksinolo.+Tiedän+tuon+pelon+takia+olevani+hyvin+todennäköisesti+lopun+elämääni+yksin,+ja+joka+olisi+tällä+hetkellä+jopa+järkevääkin+johtuen+nykyisestä+elämän+tilanteesta+kroonisen+kivun+hallitessa+omaa+elämää,+mutta+siitä+huolimatta+ei+tunteilleen+voi+mitään.+Myöskään+sille+arkuudelle+ja+ujoudelle.Joskus+vain+ei+voi+tehdä+sille+omalle+arkuudelle+ja+ujoudelle+mitään,+vaikka+kuinka+haluaisi+muuttaa+omaa+suhtautumistaan.+Tiedän+myös+senkin,+että+jos+joskus+pääsee+jotenkin+siihen+tutustumisvaiheeseen,+ei+arkuutta+enää+ole.+Kyse+on+itsellä+lähinnä+ensimmäisenä+yhteydenottamisessa+ja+tunteidensa+paljastamisessa.
  5. Haaremia+vissiin..+;)