Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Niin+minäkin.+Kaikeksi+onneksi+elämme+demokratiassa,+jossa+ei+edellytetä+kaavoihin+kangistettua+vaatetusta,+eikä+uskonto+ohjaa+seuraajiaan+pukeutumaan+jumalan+hyväksymiin+asuihin.+Jossakin+tutkimuksissa+juuri+viime+viikolla+todettiin,+että+Suomi+on+maailman+toiseksi+demokraattisin+maa+Islannin+jälkeen.Kyllä+se+näkyy+vaatetuksestammekin.
  2. Onkohan+kyse+kesäohjelmista,+vai+mistä,+kun+useammaltakin+kanavalta+tulee+ulkomaisia+ohjelmia,+joissa+etsitään+pariskunnalle+uutta+kotia+ja+esitellään+asuntoja,+Ojan+mielenkiintoista+on+tutustua+asuntoihin,+joiden+pohjaratkaisut+ova+aika+erilaiset+kuin+meillä+Suomessa.+Juuri+äsken+seurasin+vancouverilaista+asunto-ohjelmaa,+jossa+etsittiin+omakotitaloa.+Minua+aina+mietityttää,+kuinka+tärkeää+on,+että+makuuhuoneita+on+monta,+ja+sitten+ne+ovat+niin+ahtaat,+ettei+mitään+muuta+huoneeseen+mahdu+kuin+sänky+ja+ehkä+yöpöytä.+Monissa+asunnoissa+ikkuna+on+katosta+lattiaan.+Olen+alkanut+etsiä+lämpöpattereita,+ja+niitä+en+juuri+ole+ehtinyt+makuuhuoneista+bongaamaan.+Lämmityksestä+ja+muusta+talon+ylläpidosta+ei+koskaan+mainita+sanaakaan.Sen+sijaan+kylpyhuoneita+pitää+olla+useampia+ja+aina+korostetaan,+että+ovat+tilavia+ja+lavuaareja+on+kaksi.+Mielessäni+ihmettelen,+onko+muissa+maissa+tapana+peseytyä+kylki+kyljessä.+Suomalainen+vetäytyy+kylppäriin+itsekseen+ja+panee+oven+säppiin.Mutta+kuten+sanottu,+monien+maiden+asuntokulttuuria+näkee,+kun+näitä+ohjelmia+seuraa.+Suomalaisen+mökkiläisen+mielestä+loma-asunnot+näissä+ohjelmissa+ovat+tosi+outoja.+Tärkeää+siellä+on+rantaviiva+ja+meri.+Meikäläiset+eivät+juuri+mökkiensä+rannoilla+lekottele,+he+raivaavat+pusikoita,+soutelevat+katiskoille+ja++perkaavat+kaloja.+Harvoin+on+aikaa+löhöillä+rantatuolissa.+Rantalomia+varten+matkustetaan+tuhansia+kilometrejä+ja+poltetaan+nahka+ulkomailla.
  3. Minulla+on+niin+ihana+odotuksen+aka,+kun+pioneissa+on+nuput.+Olen+kerännyt+niitä+vuosien+varrella+kaupunkiasunnon+pihaan,+niin+että+muistaakseni+on+13+erilaista.+Yksi+on+jo+avautunut,+muiden+niput+vielä+tiukkoina.+Niin+lyhyt+on+aika,+jolloin+saa+niistä+nauttia.+Usein+se+viikko+vielä+meni+siihen,+että+itse+olin+mökillä+viettämässä+ensimäistä+lomaviikkoa+ennen+juhannusta.+Nyt+ei+ole+menoa+mihinkään.Grillijuhlia+jo+olette+suunnittelemassa,+Demeter+jo+yhdet+viettänytkin.+Meille+ostettiin+pieni+lautasen+kokoinen+hiiligrilli+joskus+60-luvulla,+ja+isäntä+rupesi+grillimestariksi.+Ohjeita+hän+ei+yrityksistä+huolimatta+vastaanottanut,+joten+söimme+hiiltynyttä+possunkylkeä+monta+vuotta.+Myöhemmin+sitten+saimme+kaasugrillin,+jota+vähän+sentään+pääsi+säätämään.Mutta+mökillä+maistuu+kaikki+niin+ihanalta.++Traditioita+on+luotava.Paloma+se+jaksaa+kakkuja+tehdä.+Minulle+sitä+taitoa+ei+ole+kehittynyt,+kun+koko+perhe+pysyttelee+kaidalla+tiellä,+eikä+syö+makeaa.+Kaikki+kakkuni+ja+jälkiruokani+olen+aina+saanut+itsekseni+syödä.+Pannukakku+ja+letut+ovat+ainoa+herkku,+joka+menee+hujauksessa.+Ne+ovat+niitä+mökkiherkkuja.+Telttaretkillä+opettelin+paistamaan+räiskäleitä+ja+heittämään+paistinpannusta+ilmassa+ympäri.+Koskaan+ei+pudonnut+nuotioon+eikä+jäänyt+koivun+oksaan.+Kaupunkioloissa+käytän+paistinlastaa+sentään.Vaikka+voileipäkakku+on+tietysti+erikseen.+Varmasti+maistuu+kaikille,+varsinkin+kun+teet+jokaiselle+jotakin.