Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olet+huolinesi+oikeassa.+V.+2015+ei+osattu+arvata,+millainen+vyöry+pakolaisia+rajallemme+tulisi.+Nyt+ei+voida+enää+vedota+yllätyksen.+On+osattava+varautua.+Kansanedustajista+moni+esitti+saman+kysymyksen,+mutta+vastausta+ei+tullut.
Kyllä+Mikkonen+kuitenkin+varmasti+on+perillä+vastaanottojärjestelmästä.+Ei+tänne+mitään+holtitonta+tulijavyöryä+pääse+tulemaan.+hän+ei+vain+halunnut+antaa+itsestään+kuvaa,+että+olisi+valmis+jakamaan+tulijoita+vuohiin+ja+lampaisiin.+Hänhän+korosti,+että+nykyisin+voimassa+olevan+lain+mukaan+tulijoiden+määrää+on+mahdollisuus+rajoittaa.
13.05.2022 15:10
Olen+luullut,+että+Suomen+rajalla+on+piikkilanka-aita+koko+matkalla,+kuin+ennen+laitumien+ympärillä.+Aina+kun+olen+nähnyt+valokuvia+rajavartijoista+koirineen,+on+takana+sitä+aitaa+näkynyt.+Se+on+ollut+vain+tuollainen+raja-aita,+josta+tietää,+missä+raja+kulkee,+helppo+ylittää.+
Nyt+kuulemma+kriittisille+kohdille+rakennetaan+tukevampi+este.
13.05.2022 13:53
Tämä+perj./13+pvän+huono+onni++perustuu+jollekin+tapahtumalle,+mutta+en+muista,+millaiselle.'
Onko+kumppaneilla+tietoa?
13.05.2022 10:39
Minuun+vaikutti++se+ripeys,+millä+toimittiin,+sillä+se+osoittaa,+että+niin+kansalaiset+kuin+päättäjämmekin+ovat+valmiit+tarkistamaan+mielipiteensä+ja+toimimaan+aikailematta.
Turha+juupas-eipäs-kierros+jätettiin+käymättä+ja+päätös+tehtiin.
Usein++päätökseen+pääseminen+on+korkein+kynnys.
Onhan+asiasta+puhuttu+vuosia,+vaikka+ei+ole+koettu+ajankohtaiseksi+toteuttaa.+Kumppanuus+on+tähän+asti+tuntunut+riittävän+turvaksemme.
Maailmamme+on++muuttunut.
13.05.2022 06:41
Oho!+Mikäs+pahanilmanlintu+se+täällä+Kristiinalle+pahoja+tarjoilee!?
Ja+Demeterin+vaivat+sen+kun+jatkuvat,+ikäviltä+tosiaan+kuulostavat.+Toivottavasti+vihdoin+leikkauspäivä+on+varma.
-+Ei+tunnu+nyt+oikein+kenelläkään+olla+ilo+pinnassa.+Syynä+varmasti+myös+tämä+kylmä+sää.
Vaikka+sisällä+on+aivan+normaali+lämpö,+niin+kuitenkin+palelen+kaiken+aikaa+ja+kääriydyn+villashaaliin.+Ikään+kuin+koko+talo+olisi+menettänyt+kykynsä+pysyä+lämpimänä,+kun+allakan+mukaan+pitäisi+jo+olla+lähes+täysi+kesä.
Natokeskustelu+on+nyt+niin+tapetilla,+ettei+sitä+tosiaankaan+voi+ohittaa.+Mietityttäähän+se.
Toinen+asia,+joka+minun+mieltäni+painaa+joka+päivä,+on+Mariupolin+tehdaskompleksiin+piiritetyt+ukrainalaistaistelijat,+joilla+ei+ole+mitään+toivoa+enää.+Miltä+tuntuu+herätä+torkahduksestaan++ja+tietää,+että+menossa++on+ehkä+elämän+viimeinen+päivä!+Ei+vettä,+ei+ruokaa,+ei+apua+miltään+suunnalta.+Heitä+ei+auta+mikään+diplomatia.+
Mutisin+jo+tuossa+pari+päivää+aikaisemmin,+että+alakulo+on+saanut+vallan,+ja+aina+se+yhä+painaa.
Sen+takia+varmaan+palelenkin+koko+ajan.
Meille+on+tulossa+roskalava+yhtiön+parkkipaikalle.+Ajattelin+kerrankin+katsoa,+mitä+voisin+heittää+pois,+mutta+miksi+ihmeessä+heittäisin+menemään+kamaa,+jota+olen+hellinyt+kaapeissani+vuosikymmenet!+Olkoot+siellä+vaan+tallessa.+Aarteitahan+ne+ovat.
Seuratkaapa+tänään+eduskunnan+kyselytuntia+klo+16+ykkösellä.+Joka+torstaihan+he+siellä+vatvovat+asioitamme.+Koetan+aina+kuunnella,+ja+nyt+mielenkiintoni+kohdistuu+Ano+Turtiaiseen,+hartaaseen+Venäjän+ystävään,+jonka+mieleen+tämä+Natokeskustelu+ei+varmasti+ole.+Mahtaako+saada+puheenvuoron.
Kukapa+se+väittikään,+että+torstai+on+toivoa+täynnä?+Uskooko+joku?+Pitää+tarkkailla.
12.05.2022 14:20
Niinistö+on+sanonut+eilen+selvät+sävelet.++Hänellä+on+kanttia+tulkita+ajatuksemme.
Suomalainen+on+pitkämielinen:+Pinna+pitää,+yritetään+olla+väleissä,+sovitellaan+ja+toivotaan,+että+puhumalla+asiat+selviävät,+ja+sitten+tulee+se+viimeinen+pisara+ja+sanotaan:+"Tähän+on+tultu,+ja+katso+peiliin.+Syyllinen+on+siellä".
Ja+menee+kauan,+ennen+kuin+tilanne+tasaantuu.
Nyt+mennään+Natoon+eikä+aikailla+enää.
12.05.2022 09:06
"Ikkunasta+ikkunaan"+toi+mieleeni++muiston+teini-iästä,+kun+koulukaverini+kanssa+kuljin+kotitietä+illansuussa.+Paikkakunta+oli+niin+pieni,+että+kaikkien+asiat+piti+tietää,+joten+havaitsimme,+että+erään+talon+ikkunasta+seurattiin+kulkuamme+verhot+heiluen+kaikista+ikkunoista.+Utelias+asukki+siirtyi+kulkuamme+seuraamaan+ikkunasta+toiseen.+Emme+voineet+käsittää,+mikä+uteliaisuuden+herätti.+Kaksi+tyttöä+koululaukut+kourassa.+Jo+silloin+ajattelin,+että+tänne+en+jää,+lähden+heti,+kun+pääsen.+
Nyt+asun+pienen+kadunvarrella+yhteisössä.+jossa+jokaisella+on+oma+erillinen+pihansa+ja+kuistinsa.+Alueen+on+suunnitellut+Heikki+Sirén,+ja+on+annettava+hänelle+pisteet+siitä,+että+ikkunat+ja+pihat+on+suunniteltu+niin,+että+yksityisyys+säilyy,+vaikka+rintarinnan+asutaan.+Jokainen+voi+olla+omissa+oloissaan,+mikä+nyt+pandemian+aikana+ei+ihan+hyvä+asia+ole+ollut.+Ei+ole+naapureita+nähnyt+eikä+tavannut+kuin+pikaisesti+kadulla.+Joskus+olen+ajatellut,+jääkö+jonkun+asukkaan+asiat+muilta+kokonaan+huomaamatta,+jos+sairaus+kaataa.+Luultavasti+kuitenkin+kaikilla+on+omat+verkostonsa.
Sitkeän+sateen+alla+värjötellään+tänään.+Luonnolle+varmasti+tervetullut.+Antaa+sataa+vaan.+Ikkunat+piti+pestä,+mutta+peruutin+pesijät.
Eilen+illalla+yritin+katsoa+euroviisuja.+Yritykseksi+jäi.
Olen+liian+vanha.
Suomen+Rasmus+riekkuu+huomenna.+Saa+nähdä,+jaksanko+seurata+edes+sitä.
Hyvää+päivänjatkoa!
.
11.05.2022 11:26
Huomasin,+että+on+10:s+päivä+toukokuuta.+Isäni+täyttää+121+vuotta!+Onnea+hänelle.+Meillä+oli+lapsuudessani+silloin+aina+vähän+paremmat+kahvit,+kun+äidilläkin+oli+nimipäivä.+
Kerroin+tuossa+aikaisemmin+vanhempieni+kesämökistä+saaressa.+Tuli+mieleeni,+että+isäni+nukkui+siellä+pois.,+lempeästi+lomasaaressaan,+valoisana+kesäyönä.
Vähän+herkistää+tänään.
10.05.2022 13:09
En+ollu+kuullukkaan.+Ja+rouvakin+kuali.+Voi+sentään.
10.05.2022 12:51
Millä+tavoin+Ukrainan+viljanvienti+onnistuu,+kun+Venäjä+on+tuhonnut+Ukrainan+satamat?
Ukrainan+vehnästä+suurin+osa+menee+vientiin.+Jos+se+tyrehtyy,+niin+miten+käy?
10.05.2022 11:03
Toivorikkaana+tässä+odotellaan+kesää.+Sepelkyyhky+on+tehnyt+pesän+mäntyyn+muutaman+metrin+päähän+talon+kulmasta.+Nyt+pariskunta+pitää+meidän+pihaa+omanaan+ja+lepattelee+ympärillämme.+Ne+ovat+kovin+tuttavallisia.+
Mukavaa,+toivottavasti+viihtyvät.
Ramoonan+kesä+tuntuu+aurinkoiselta+ja+onnelliselta.+Veneen+omistajilla+on+aina+suunta+selvillä.+Eväät+koriin+ja+merelle!
Vanhemmillani+oli+kesämökki+saaressa.+Muistan+kyllä,+että+mummulassa++käydessämme+saareen+mentiin+vaikka+kahville,+jos+ei+pitemmäksi+aikaa+ehditty.++Siihen+aikaan+vesikin+oli+niin+puhdasta+ja+kirkasta,+että+pienet+ameebat+uiskentelivat+rantakivien+välissä+ja+rakkolevä+kasvoi+pohjassa.+Nytkyisin+vesi+on+harmaata.+Mökkiäkään+ei+enää+ole.+Jäät+veivät+laiturin.+
Aika++tuo+muutoket.
10.05.2022 10:56
Ollenkaan+väheksymättä+meitä+tumpeloita+voin+sanoa,+että+käsityöt+ja+korkeatasoisen+ruuan+valmistaminen+ovat+taitolajeja,+joihin+eivät+kaikki+pysty.+
Yksi+taitolaji+on+some.+tietotekniikka+ja+yksinkertaisesti+kännykät.+Emme+me+kaikki+niiden+saloihin+pääse+syventymään,+on+kankea+mieli+ja+kieli,+sormista+puhumattakaan.
09.05.2022 15:27
Olen+samaa+mieltä+Demeter.+Zelenskyi+on+saavuttanut+muutamassa+viikossa+kuuluisuuden,+joka+ei+tule+katoamaan+historiasta.+Katselin+tv-sarjan+ja+ajattelin,+ettei+ole+mikään+ihme,+että+hänet+valittiin++presidentiksi.+Koko+sarja+oli+hänen+mainosvalttinsa+vaaleissa.
Eipä+mies+arvannut,+mihin+joutuu!.+
Chaplin+aikanaan+esitti+Hitleriä+filmissään+Diktaattori.+Sopisi+Putiniinkin+oikein+mainiosti.
Kyllä+humoristin+pitää+olla+terävänäkäinen+ja+tietorikas.
09.05.2022 15:23
Luin+netistä,+ettei+sitä+käytetty+paraatissa.+Ovat+ymmärtäneet+itsekin
09.05.2022 14:05
Paraati+Moskovassa+on+nyt+ohi.+Vaisua+taisi+olla.+Ylilennotkin+oli+jätetty++pois+"sääolosuhteiden+takia".+Aurinko+paistoi.+Kreml+päättää+säästäkin.+Jos+se+ei++sovi,+ei+se+sovi.+Putinin+puhe+ei+kestänyt+kuin+parikymmentä+minuuttia.+Ei+julistanut+sotaa.
Minulla+on+se+hämärä+muistikuva,+että+aikaisempina+vuosina+saimme+seurata+ko.+juhlahumua+Punaiselta+Torilta+suorana+ja+lyhentämättömänä.+Nyt+on+noloa+kertoa,+että+nukuin+onneni+ohi.+Marssit+oli+marssittu+kun+heräsin.+Kerrottiinko+Ylellä?
Juhlapäivän+kunniaksi+venäläiset+pommittivat+Ukrainassa+koulun+raunioiksi,+ja+sen+mukana+kuoli+60+siviiliä.
09.05.2022 12:14
Vastauksia:+
EI
Eivät+valittaneet.
Kesäkukkien+sesonki+on+nyt.
Kyllä+uhrasi.
Samoin+vävy.
09.05.2022 07:01
Ukrainan+tilanne+vaikuttaa+koko+Euroopan+hintatasoon.+Sota+on+aiheuttanut+maalle+suuret+taloudelliset+seuraukset.+Ukraina+on+ollut+yksi+suurimmista+viljan+viejistä.+Mustan+mullan+alue,+joka+kasvattaa+vehnää+vientiin+laajoille+alueille,+Nyt+sato+on+menetetty,+eikä+ole+takeita,+että+tuotanto+elpyy+tulevanakaan+vuonna.+Ukrainan+tilanne+tulee+vaikuttamaan+meihin+kaikkiin.
Me+joudumme+varmasti+kaikki+maksamaan+tästä+konfliktista,+sillä+pakotteetkin+nostavat+hintoja,+mm.+kaasun+ja+öljyn+tuominen+kalliimmilta+alueilta+näkyy+tietenkin+kukkaroissa.+Materiaalien+ja+monien+tarvikkeiden+saanti+on+häiriintynyt.+Kuljetuskustannukset+kasvavat.+
Suomessakin+lannoitteiden+hinnat+ovat+siinä+määrin+kohonneet,+että+eilenkin+eräs+maatalousyrittäjä+sanoi+tv:ssä,+että+vuoden+kuluttua+moni+miettii,+kannattaako+enää+jatkaa+viljelyä+lainkaan.+Tämä+vuosi+vielä+pärjätään,+jos+kesä+on+kohtalainen,+mutta+tulevaisuus+pelottaa+monia.
Sota+päättyy+ennemmin+tai+myöhemmin,+ja+kaikki+häviävät.
08.05.2022 20:53
Vaikka+en+koe+olevani+kovinkaan+uskonnollinen,+niin+minua+karmii+aina,+kun+toisten+uskonnollisista+mielipiteistä+tehdään+pilaa.+En+tosiaankaan+näe+niissä+mitään+naurettavaa,+ja+se+koskee+kaikkia+uskontoja.+Joillekin+juuri+nämä+asiat+ovat+elämää+suuremmat+ja+antavat+voimaa+taistella+vaikeuksien+läpi.
Uskonnon+pilkkaaminen+osoittaa+sivistymättömyyttä+ja+tyhmyyttä.
Siinä+asiassa+olen+täysi+tosikko.
08.05.2022 20:36
Murteilla+ei+ole+kirjoitussääntöjä.+Olen+joskus+yrittänyt+kirjoittaa+murteella+jotain,+mutta+ääneen+luettuna++teksti+ei+ole+onnistunut.
Myös+murteiden+lukeminen+on+hankalaa.+Olen+lukenut+"Raumlaissi+jaaritulksi"+ääneen+yksin+ollessani,+muuten+ei+niistä+pysty+nauttimaan.+Murre+on+oma+kielensä,+vaikka+kielioppi+olisikin+sama+kuin++yleiskielessä.++Murteella+on+oma+nuotti,+jota+ei+lukiessa+kuule.+
Jokainen+tietää+Tampereen+murteen.+Sitä+ei+ulkopuolinen+pysty+puhumaan,+on+se+niin+erikoinen+sävyltään+ja+vivahduksiltaan.++Eikä+tamperelainen+nuotistaan+pääse.+Se+säilyy,+vaikka+eläisikin++muualla.++Sama+oikeastaan+koskee+monia+muitakin+murteita,+nuotti+pysyy,+vaikka+murresanat+vähentyisivätkin.
07.05.2022 12:16
Minä+taas+olen+hämmästynyt+joka+vuosi+siitä,+että+vielä+näen+kevään,+vielä+toukokuun,+vielä+on+uusi+aamu+valjennut.+En+laske+tiimalasin+hiekkoja,+vaan+kiitän+sitä,+että+sitä+yhä+on.
Mutta+välillä+sitä+ajattelee,+että+kaikki+tämä+on+jo+nähty.+
Onko+tässä+odotettavissa+mitään+uutta+ja+mieluisaa,+vai+kuuntelemmeko+samoja+maailmanlopun+uutisia+joka+päivä.
05.05.2022 13:39
18 / 85