Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Muistelenpa+minäkin+niitä+aikaisempia+aikoja,+jolloin+he+kaikki+olivat+palstalla++mukana.+Oliko+mielipidekirjoittelu+silloin+uutta+ja+innostavaa,+vai+mistä+johtuu,+että+niin+monet+kirjoittelivat+säännöllisesti+ketjuihin.+Saattaa+olla,+että+se+entinen+puu-näyttö++helpotti+keskustelua,+kun+saattoi+aina+vastata+oikeaan+viestiin.+Nyt+voi+tulla+pelkkiä+sekaannuksia,+kun+viestien+väliin+ehtii+putkahtaa+useampiakin+kirjoituksia.
Panin+muuten+merkille+senkin,+että+joskus,+vuosikymmeniä+sitten,+joku+ketju+jäi+parin-kolmen+kirjoittajan+alueeksi,+eikä+siihen+tullut+kukaan+sekoittamaan+sanailua.+Se+oli+sellaista+kohteliaisuutta,+jota+ei+ole+nykyisin+havaittavissa,+eipä+sen+puoleen,+että+kovin+usein+pitkiä+keskustelujakaan+syntyisi.
Muistelen,+että+joku+oli+innostunut+runoketjusta+ja+avasi+uuden,+kun+vanha+piteni+liikaa.+Siihen+palstalaiset+runoilivat+tai+siteerasivat+säkeitä.+Aika+mainioita+ketjuja.+Ja+muitakin+aiheita+ylläpidettiin.+Murreketjuista+en+pitänyt,+sillä+murteiden+kirjoittaminen+on+taitolaji,+ja+lukeminen+vaatii+vielä+enemmän.+Senjora+Lyyli+oli+sanavalmis+kirjoittaja,+jonka+tekstit+olivat+pieniä+pakinoita.+Hänellä+oli+oma+maailmansa,+jonka+tapahtumia+sitten+kertoili.
Varmaan+näistä+entisistä+ovat+monet+jo+menneet+rajan+taa.+R.I.P.
Aikaansa+kutakin.+Nyt+netissä+on+niin+paljon+muuta,+ehkä+mielenkiintoisempaa,+tietoa+vaikka+minkälaista,+ja+keskustelupalstat+ovat+menettäneet+uutuudenviehätyksensä.
Tänne+tupsahti+ihan+kauhea+pyryilma+hetkeksi.+Ikkunasta+ei+näkynyt+kuin+harmaanvalkoinen+seinämä.+Ohi+kuitenkin+meni,+ja+nyt+aurinko+paistaa+kirkkaalta+taivaalta.
30.03.2022 11:38
En+ole+ihan+samaa+mieltä+siitä+"vahvasta+johtajasta".+Hän+on+saanut+lainalaatijoiksi+nöyristelijät,+jotka+laativat+asetukset+niin,+että+johtajalla+on+yksinvalta+sanoa+ja+määrätä.
Hän+voi+määrätä+tuhansia+nuoria+miehiä+kaatumaan+sodassa,+jonka+tarkoitus+on+taistelijoille+epäselvä,+määrätä+heidät+lähtemään+ilman+huoltoa+ja+paluutietä.+
Hän+haluaa+palauttaa+maansa+entiseen+suuruuden+aikaan,+jolloin+maa+kukoisti+maaorjien+työllä.+Ne+ajat+ovat+takana.++
Itse+eristäytyy+koronan+pelossa+lähimmistäänkin+metrien+päähän+neuvottelupöydässä.
Vahva+johtaja+varjelee+johdettaviensa+menestystä,+ei+aja+heitä+lain+voimalla+aseisiin+ja+taistelemaan+vieraaseen+maahan,+ei+sulje+toisinajattelijoita+vankilaan,+sallii+keskustelun.
Hän+ei+kirjoita+historiaa+mieleisekseen.+
Viimeiset+maailman+tapahtuvat+ovat+osoittaneet,+että+Ukrainalla+on+vahva+johtaja.+Hänellä+on+varmasti+kansan+vilpitön+tuki
30.03.2022 08:25
Minustakin+Puskasuleima+on+ollut+kaikkien+aikojen+paras+nimmari.+Se+oli+rekkaamaton+ja+kuului+Venlastiinalle,+joka+ilmoitti+Puskasuleiman+sivupersoonakseen.
Venlastiinan+hilpeitä+tekstejä+oli+kiva+lueskella,+hänellä+oli+sujuva+tyyli.
Hauska+muisto+Ynnämuun+nimmarista,+olenkin+joskus+miettinyt,+miten+nimet+mahtavatkaan+kehkeytyä+itsekullekin.+Minulla+oli+aikanaan+mirjamarja,+mutta+sitten+joku+ilmoitti+vihaisena,+että+hänellä+on+sähköposti+sillä+nimellä,+ja+vaati+minua+vaihtamaan+toiseen.+Taisin+olla+sitten+pitkään+rekisteröitymättömänä,+kun+jäin+pois+koko+palstalta+joksikin+aikaa,+mutta+Makriinana+olen+nyt+viime+vuodet+täällä+tepastellut.
29.03.2022 12:15
Muistiongelmia+taitaa+olla+monella+ikätoverilla?
Minä+huomaan,+että+muistista+alkaa+kadota+nimet,+ja+monesti+ihan+jokapäiväiset+sanat,+jotka+pienellä+viiveellä+onneksi+sitten+palaavat.+Keskustelu+vain+saattaa+mennä+pipariksi,+kun+äkkiä+jokin+tarpeellinen+ilmaisu+onkin+kadonnut+mielestä,+eikä+saa+sanottua+asiaansa.
Mutta+vanhenemme+kaikki,+minkä+tajusin+hyvin,+kun+katselin+Oscargaalaa.+Siellä+olivat+mukana+monet+Hollywoodin+tähdet,+joita+ei+tahtonut+tunnistaa+nykyoloisina.+Esiin+talutettiin+mm.+John+Travolta,+en+olisi+ikinä+tiennyt,+kuka+pappa+oli,+jollei+olisi+sanottu.+Entä+Al+Pacino,+karismaattinen+tulisielu,+nyt+hiukan+kumarainen+ja+hämillisen+näköinen+herra,+joka+ilmiselvästi+olisi+ollut+mieluummin++jossakin+muualla.+Eräs+daami+istui+pyörätuolissa,+enkä+todellakaan+arvannut,+että+siinä+oli+ihana+cabreetähti+Liza+Minelli.+
Tietysti+oma+peilikuvakin+kertoo+ikääntymisestä,+mutta+että+ne+menneet+ihailut+suuruudetkin!+Kaikkea+hyvää+heille!
29.03.2022 12:03
Minä+heräsin+aamulla+ahdistukseen,+johon+unessa+olin+joutunut.+Siinä+olin+muka+ostoksilla+suuressa+kauppakeskuksessa,+ja+kimppuuni+kiiruhti+nuori+ja+innostunut+teinipoika,+joka+oli+ns.+"kärrynvaltaaja".+Hän+tarjoutui+poimimaan+hyllyistä+ostokseni+listan+mukaan,+ja+minä+saisin+vain+istua+penkillä+odottamassa.++Ahdistuin+kamalasti,+halusin+itse+valikoida+ostoni,+mutta+poika+tempoi+kärryäni+ja+kaveritkin+tulivat+mukaan+selittämään,+että+tämä+on+nyt+uusi+käytäntö.
Ajattelin+herätessäni,+että+Ukrainan+tilanne+pyrkii+uniinkin.+Uutta+käytäntöä+sielläkin+nuoret+asevelvolliset+tarjoavat+Ukrainan+kansalle,+väkisin.
Lumet+sulavat.+Olin+bussilla+liikkeellä+ja+ilahduin,+kun+bussipysäkin+isot+lumivallit+oli+viety+pois.+ja+pääsin+kadun+yli+suojatietä+pitkin.+Koko+lumiajan+oli+pakko+yrittää+vilkkaan+kadun+yli+siitä+mistä+pääsi.+Joka+kerta+henki+hampaissa.
Meidän+lähiössä+autoilijoilla+on+edut+puolellaan,+kuten+olen+varmaan+marissut+aikaisemminkin.+Pysäkit+hankalien+matkojen+päässä+ja+hoitamattomina.
Mukavaa,+että+harvemmin+palstalla+kävijät+eivät+ihan+unohda+porukkaamme.++Näinä+eristyksen+aikoina+kannattaa+pitää+yhteyttä+ja+kertoa+kuulumiset.+Aina+se+virkistää,+kaikkia.
29.03.2022 09:56
https://is.mediadelivery.fi/img/978/ee90e2d4b3f5efdff434fd10ea128674.jpg.webp
Iltalehti+tänään+/Asuminen
28.03.2022 12:38
Teksteistä+voi+useinkin+bongata+ihan+hassuja+sanamuotoja,+ikävä+vaan,+että+niitä+ei+sitten+muista+jälkikäteen.+Usein+tulee+lukeneeksi+jonkun+yhdyssanan+väärällä+painotuksella,+eikä+sitten+yhtään+ymmärrä,+mitä+se+tarkoittaa.+
Minulla+on+myös+tapana+kääntää+sanoja+automaattisesti.+Joskus+ne+huvittavat+todella.
Pentikillä+kuulemma+on+käynyt+kamala+käpy,+kun+olivat+nimittänet+erään++tuotteensa+nimityksellä,+joka+käännettynä+on+törkeä.+
Jatketaan+lukemista!
28.03.2022 12:16
60-luvulla++menimme+kesämökille+kesäkuun+puolivälissä.+Mökkimme+oli+silloin+avoimella+alueella,+eikä+metsä+ollut+vielä+kasvanut+sen+ympärille.+Nyt+olemme+mäntymetsän+keskellä.+Luonto+muuttuu,+ystäväiseni.+Metsää+on+jopa+kaadettu+pari+kertaa+tuolta+entiseltä+pellolta.
Luonto+ottaa+omansa+heti,+kun+peltoa+ei+kynnetä+eikä+kylvetä.+Voimakkaassa+maassa+männyllä+oli+n.+60+cm+vuosikasvut.
Lapseni+ovat+jo+itsekin+lähes+eläkeiässä.+He+eivät+enää+vietä+kesiään+minun+kanssani.
Minun+kesämökkini+ei+ole+mukana+"Huvila+ja+huussi"+-ohjelmassa.
Tiedoksesi,+että+kesää+jatkuu+monta+viikkoa+vielä+juhannuksen+jälkeenkin,+niin+että+kyllä+siitä+kerkiää+nauttimaan+siitepölyajan+loputtua.
Millaiset+periaatteet+itselläsi+on?
28.03.2022 10:41
Minun+mökilläni+on+avokuisti,+joka+kerää+siitepölyä+koko+alkukesän.+Juhannuksen+tienoilla+on+pahin+aika,+kun+männyn+siitepöly+peittää+kaiken+ja+estää+jopa+uimisen,+kun+rantavesi+on+kuin+keltaista+velliä.+Kuistin+saa+kesäkuntoon+vasta,+kun+siitepölyaika+on+ohi.+Kuistin+siivoaminen+on+hikinen+urakka,+enkä+todellakaan+kadehdi+niitä.+joilla+on+puoli+pihaa+laudoitettu+ja+avoin+grillikatos+ja+oleskelutilat.+.+
Minulla+ei+ole+painepesuria,+enkä+tiedä,+miten+se+ottaa+vettä.+Kuinka+sillä+rakennelmat+pestään+?
Kesämökki+on+aina+työllistävä+lomapaikka.+Jotain+pitää+aina+fiksata,+ja+kun+suuren+osan+aikaa+on+kaupungissa.+ongelmat+saattavat+kerääntyä+harmittavasti.+
Samanlaistahan+se+on+omakotiasujallakin.+Aina+pitää+olla+valmis+tarttumaan+vasaraan+tai+lapioon.+Pihapiirissä+on+hommaa+kesät+talvet.
Mutta+ihminen+tarvitsee+vaihtelua+elämäänsä.+Sitä+mökkeilijälle+kertyy.
28.03.2022 10:09
"Suorapuheisuus"+on+vaativa+laji,+eikä+sitä+pitäisi+harjoittaa,+jollei+pysty+asettamaan+sanojaan+loukkaamatta+kuulijaa.+Miksi+ylipäätään+ihmisen+pitää+olla+"suorapuheinen",++kun+se+useimmiten+on+negatiivinen++mielipide?+Ei+ole+koskaan+odotettavissa+mitään+hyvää,+jos+joku+sanoo,+että+aikoo+sanoa+suoraan+mielipiteensä.+Se+on++aina+varoitus.+
Aamu-uutisissa+on+Oscargaalassa+sattuneesta+välikohtauksesta+puhuttu,+kun+juontaja+ei+osannut+erottaa+toisistaan+huumoria+ja+loukkauksia,+vaan+suorapuheisesti+tölväisi+nimeltä+mainiten+sairauden+vuoksi+kaljuuntuvaa+daamia.+Hänen+miehensä+tulistui+ja+kävi+mottaamassa+juontajaa+leukaan.+Tuntia+myöhemmin+hän+sai+parhaan+miesosan+palkinnon,+mikä+laukaisi+hänet+kyyneliin.
Ne+tunteet,+ne+tunteet!+
Takatalvi+pamahti+niskaamme,+hyinen+sää+ulkona.+Seuraan+säätä+ikkunastani+korkean+koivun+latvan+mukaan,+ja+nyt+se+huojuu+viimassa+ikävästi.++Usein+oksilla+istuu+harakka+tai+kaksi,+koska+maisemaa+on+sieltä+helppo+silmäillä,+mutta+nyt+ei+näy+ensimmäistäkään.+Varmaan+varpaita+paleltaisi+tuulisella+oksalla.
Toivo+Ukrainan+sodasta+heräilee,+kun+rauhantunnusteluja+aletaan+käsitellä+Turkissa+tänään+tai+huomenna.+Toivottavasti+Putinin+puoli+ottaa+asian+jo+vakavammin+kuin+aikaisemmissa+tapaamisissa.
Nojatuolissa+tulisi+istuskella+leppoisasti+ja+lepotilassa,+mutta+maailman+tilanne+on+ainakin+minun+mieleni+niin+myllännyt,+että+ahdistus+tuntuu+aamusta+alkaen.+Siksi+en+osaa+mitään+kevyttä+ja+mukavaa+odottaa+tältäkään+päivältä,+vaikka+menenkin+harrastuspiiriini+iltapäivällä.+
Hyvää+alkavaa+viikkoa+kuitenkin+kaikille.+Toivottavasti+elämä+jatkuu+hilpeämmissä+merkeissä+täällä+nojatuolinkin+syvyyksissä.
28.03.2022 09:49
Iltasanomatkin+osallistuvat+terassikeskusteluun.
28.03.2022 07:36
Huomenta,+huomasin,+että+kello+osoittaa+jo+maanantaita.
Jopas+on+iltavirkuilla+ollut+vilkas+keskustelu+nojatuoleissa.
Nyt+kannattaa+jo+mennä+levolle+ja+ottaa+nukahtamislääke.++Melatoniini,+vai+mikä+se+onkaan.
Virren+sanoin:+Joka+aamu+on+armo+uus.
28.03.2022 00:13
Miksi+joku+olisi+mihinkään++"syyllinen"+tässä+keskustelussa.+
Mielipiteitä+erilaisista+kesämökin+käyttötavoista.+Kuka+viihtyy,+kuka+ei.+Yhä+vielä+on+niitä,+jotka+haluavat+tiskata+käsin,+pestä+nyrkkipyykkiä+laiturin+nokassa,+kantaa+vesiä+ja+saunapuita+jne.
Ei+se+ole+mahdotonta+tänäkään+aikana.
Kun+mökistä+tulee+loma-asunto+kaikilla+mukavuuksilla,+niin+se+on+ihan+OK+tietenkin.+Joillekin+se+on+ympärivuotinen+toinen+koti,+jossa+käydään+niin+usein+kuin+mahdollista.+
Vanhan+mummonmökit+eivät+ole+talviasuttavia,+joten+ne+pysyvät+vain+kesäkäytössä.
Kesäpaikka+kuitenkin+on+monille+rakas.
28.03.2022 00:04
Niin,+minun+aikoinani+ei+mökillä+ollut+mitään+mukavuuksia,+ei+jääkaappia,+eikä+edes+puhelinta,+ja+ihan+tunnelman+vuoksi+poltimme+öljylamppua+iltaisin,+vaikka+sähkötkin+mökissä+on.
Ainoa+pelko+minulla+oli,+että+jos+putoan+kaivoon,+ei+kukaan+tule+pelastamaan.+Kaivosta+nostettiin+vesi+seipään+päähän+kiinnitetyllä+ämpärillä.++Mitään+onnettomuutta+ei+kuitenkaan+koskaan+sattunut.
Ne+olivat+onnellisia+kesiä.+
Nyttemmin+on+uusi+kaivo+ja+sähköpumppu.+Ei+kuitenkaan+ole+vesijohtoa+sisään+vedetty.++Hana+on+talon+ulkoseinällä,+ja+siitä+otan+ämpärillisen+kerrallaan.+Edistystä!
27.03.2022 23:48
Kyllä+mökkielämä+kutsuu+näinäkin+päivinä+nuoria+kaupunkilaisia.
Kyllä+moni+viihtyy+lastensa+kanssa+koko+loman+ajan.+Lapset+ovat+mukavaa+seuraa.
Ei+lasten+kanssa+lomailu+tee+kaikista+rättiväsyneitä.
27.03.2022 17:59
Ilmastonmuutos+on+mainio+selitys+moneen+asiaan.
Tämä+ultraviolettisäteiden+välttäminenkin+on+peräisin+jostain+80-luvulta,+jolloin+todettiin,+että+otsonikerros+on+ohentunut+ja+suorastaan+kadonnut+pohjoiselta+pallonpuoliskolta,+ja+siitä+syytettiin+freonia,+joka+oli+suihkepullojen+pontimena.+Suihkedeodorantit+hävisivät+kaupoista+ja+samoin+monet+muut+suihkeet.+Onko+otsoni+palautunut,+en+tiedä,+mutta+siitä+lähtien+on+rusketusta+ja+auringonvaloa+pyritty+välttämään.+
Vielä+minun+lasteni+aikoina+rusketus+oli+terveellistä+ja+auringonvalosta+saatiin+vitamiineja+talven+varalle,+Ihon+palamista+tietenkin+piti+tuolloinkin+välttää,+ja+ymmärrän+hyvin,+että+palanut+iho+on+otollinen+kaikenlaisille+sairauksile,+myös+melanoomalle.
27.03.2022 17:39
Minä+ja+lapseni+olimme+kaiket+kesät+mökillä+viikkokausia+60-luvulla.+Lapset+juoksivat+kelteisillään+pihalla,+uitiin+monta+kertaa+päivässä,+saunottiin,+soudeltiin,+syötiin+yksinkertaista+ruokaa,+jota+käytiin+ostamassa+kauppa-autosta.+Lapset+olivat+terveitä,+kukaan+ei+saanut+punkkia,+ketään+ei+ampiainen+pistänyt,+koskaan+ei+ole+käärmettä+tavattu,+ja+muistoissamme+kaikki+päivät+olivat+aurinkoiset+ja+helteiset.
Oi+aikoja+entisiä.
27.03.2022 16:08
Törkeää?
27.03.2022 15:58
Niinhän+se+on,+kuten+jo+kirjoitinkin+klo+10:36,+että+kesämökin+idea+on+muuttunut+tuosta+menneitten+aikojen+mökkeilystä.
Enää+ei+lomalainen+vietä+aikaa+klapeja+pilkkoen,+porkkanapenkkiä+kitkien+ja+hilloamalla+syksyn+marjoja,+puhumattakaan+viikottaisesta+ruohonleikkuusta+tai+nyrkkipyykistä.
Vielä+on+niitä+joiden+mielestä+tuollainen+touhuaminen+kuuluu+kesämökille,+mutta+suurin+osa+kaupunkilaisista+kokee+mökkeilyn+pakotyölaitoksena,+jollei+siellä+voi+olla+rennosti+lepotuolissa+tai+paljussa.+Koko+palsta+on+rakennettava+siten,+ettei+siellä+tarvitse+tehdä+mitään,+vaan+terassit+peittävät+kasvavan+nurmen+ja+sähköllä+hoidetaan+veden+tulo+ja+lämmitys.
Ihan+OK.
Vielä+puoli+vuosisataa+sitten+lapset+saivat+juosta+koko+kesän+ulkona+aamusta+iltaan,+melskata+soutuveneessä,+uida+saunarannassa,+rakennella+majoja+ja+ruskettua.+
Nyt+tuollainen+meno+kauhistuttaa+ajatellakin,+lapsillehan+voisi+sattua+vaikka+mitä,+on+punkkeja+ja+vesikasveja,+mutaa,+metsissä+käärmeitä+ja+muurahaisia,+paljas+iho+saa+liikaa+ultraviolettisäteitä+ja+melanooma+uhkaa,+majan+rakentamisessa+voi+veistää+puukolla+haavan,+tai+pudota+puusta.
Onneksi+on+järki+voittanut,+ja+lapsillakin+on+mahdollisuus+sivistyneeseen+lomanviettoon+huvimajassa,+puutarhakeinussa+ja+kuistille+nostetun+tv;n+ääressä.+Liikuntaa+saavat+urheiluleireillä,+missä+oppivat+juoksemaan+ja+ehkäpä+uimaankin.+
Ihan+OK.
27.03.2022 12:48
Olenkin+sitä+mieltä,+että+kesämökkikulttuuri+on+muuttunut+meidän+lapsuudestamme,+jolloin+mokille+tosiaan+mentiin+elämään+yksinkertaista+mökkielämää+saunomisineen+ja+marjastamisineen.+Ja+oikeastaan+niin+oli+vielä+nuoruutemmekin+vuosina,+kun+lasten+kanssa+sinne+kesän+alussa+muutettiin.+
Joitakin+vuosikymmeniä+sitten+mökille+roudattiin+käytöstä+poistetut+vaatteet+ja+jalkineet,+astiat+oli+käytöstä+poistettuja,+kattilat+lommoisia.+Kaikki+kelpasi+mökille,+joka+ei+saanut+olla+mikään+rahanreikä.+
Muistan,+kun+vanhempani+rakensivat+kotikaupunkini+saaristoon+kesämökin,+päivittelivät+naapurit+sitä+luksusta,+mitä+tämä+mökki+edusti,+kun+siihen+oli+ihan+ostettu+sahalta+puutavaraa+ja+otettu+ulkopuolista+apua+rakentamiseen.+Siellä+päin+periaatteena+oli,+että+mökki+ei+saanut+maksaa+mitään.+Tosi+kierrätystä.
27.03.2022 11:07
25 / 85