Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Jokainen+puolue+nyt+tietenkin+osoittaa+olevansa+se+rehdein+jne.+kehittyvä+puolue.Vaalimainosten+mukaan+pitäisi+olla+paljon+enemmän+ääniä,+että+voisi+kaikkia+tukea.Sen+nyt+ainakin+tiedän,+että+edustajaehdokas,+joka+pyrkii+voittoon+Vantaan+ratikan+avulla,+on+väärissä+vaaleissa+ehdokkaana.Pakkanen+on+taas+osoittanut+minulle,+että+kaukolämpölaitetta+ei+saa+jättää+yksin+jumpsuttamaan.+Sille+pitää+olla+kiltti+ja+kertoa,+kuinka+tärkeä+se+on.+Minun+lämpölaitteeni+pillastui,+kun+olin+sen+hyvittelyn+unohtanut.+Rupesi+sirisemään+yhä+kovemmalla+äänellä.+Perjantaina+valitin+isännöitsijälle,++ja+tänään+tuli+huoltomies+katsomaan+masiinaa+ja+sanoi,+että+kuulee+juu,+että+se+sirisee.+Hyvä,+että+tuki+epäilyjäni.+Meni+pois+ja+sanoi+kertovansa+isännöitsijälle.+Sillä+lailla+ne+asiat+sujuvat+tässä+miehisessä+maailmassa.+Joitakin+vuosia+sitten+lämpölaite+lämmitti+huusholliani+liikaa,+ja+sitä+kävi+katsomassa+isännöitsijän+lisäksi+maahantuoja+ja+kaukolämmön+edustaja,+ja+putkiliikkeen+asentaja,+joka+loppujen+lopuksi+sitten+sanoi,+että+kai+toi+takana+oleva+venttiili+pitää+avata+ja+vaihtaa,+se+vaan+on+niin+hankalassa+paikassa.+No,+vaihto+osoitti,+että+venttiili+oli+ihan+pilalla+ja+tiivisteet+kadonneet.+Kolme+kuukautta+siihen+meni.+Ja+minä+sen+lämpölaskun+maksoin.Katsotaan+nyt,+kauanko+sirinää+pitää+kuunnella.
  2. Ei+omia+muistelmiaan+ole+pakko+kirjan+muodossa+jälkipolville+jättää.+Mutta+aarre+on,+kun+on+jaksettu+tallettaa+ja+kerätä+hajanaisiakin+tietoja+menneistä+sukupolvista.+Äitini+suvun+jäljiltä+1800-luvulta+löytyi+70+v.+sitten+pyykkikorillinen+kirjeitä+erään+sukuun+kuuluvan+mummon+vintiltä.+Voin+vakuuttaa,+että+se+on+aarre,+josta+suvussani+moni+nauttinut,+ja+tällä+hetkellä+kirjeet+ovat+Kansallisarkistossa.Olen+montakin+kertaa+tavannut+henkilöitä,+joilla+ei+ole+tiedossaan+edes+isovanhempiensa+nimiä+tai+hautapaikkoja.+Se+on+minua+aina+kummastuttanut.+Kun+itse+kuulun+pieneen+sukuun,+niin+tunnen+hyvin+jokaisen+serkkuni+ja+pikkuserkutkin+ovat+tuttuja.+En+ymmärrä+isojen+sukujen+tilannetta,+jossa+monilapsisten+perheiden+jälkikasvut+ovat+levittäytyneet+niin+ympärimaan,+että+mitään+kosketusta+lähisukuun+ei+jää.+Tiedän,+että+se+ei+ole+edes+harvinaista.Se+pyykkikorillinen+herätti+minut+tutkimaan+sukujani.+Se+oli+mielenkiintoinen+harrastus+ensimmäisin+eläkevuosinani.++Minulla+on+kansio+toisena+jälkeen+sukutauluja+ja+muisteluksia,+valokuvia+ym.+ja+muistiin+olen+kirjoittanut+kaikki+ne+tarinat,+jotka+olen+kuullut.+On+käynyt+myös+niin,+että+kirkonkirjat+ovat+saattaneet+osoittaa+jonkun+perintönä+kulkeneen+tarinan+epätodeksi+legendaksi,+mutta+eihän+se+tarinan+arvoa+vähennä.+Päin+vastoin,+selitys+perään!Olisi+tietysti+ollut+sykähdyttävää,+jos+joku+suvusta+olisi+osoittautunut+olympiavoittajaksi+tai+suureksi+keksijäksi,+mutta+ollaan+ihan+tavallisia+puurtajia+oltu+sukupolvesta+toiseen.+Ihan+hieno+tieto+sekin+on.
  3. Sitkeitä+ovat+ne+tulijat.+Kumiveneillä+valtameren+yli,+omaisuus+ruutukassissa,+vaeltavat+usein+jalkaisin,+ylittäen+maitten+rajoja+luvalla+tai+luvatta,+kulkevat+monenmoisilla+kulkuneuvoilla+viikkoja+ja+kuukausia,+leirillä+ja+piilotellen,+lapsiaan+kantaen,+kunnes+lopulta+pääsevät+tänne+Onnelaan,+missä+kaikki+on+hyvin.+Antakaa+toki+arvoa+tälle+sitkeydelle+ja+pyrkimykselle,+sillä+kautta+maailman+on+tiedoksi+tullut,+että+Suomi+on+maailman+onnellisin+maa.