Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Keskustelu+on+sitä+parempi,+mitä+aidommin+osallistujat+itsensä+ilmaisevat.+Ei+keskustelusta+mitään+tule,+jos+vain+yritetään+miellyttää+kaikkia.Tämä+on+keskustelupalsta.+Emme+me+toisiamme+tunne.Makuasioista+ei+kannata+riidellä,+ja+siksi+on+aika+ikävää+nimittää+kirjaa+huonoksi,+ellei+se+ole+täynnä+kielioppivirheitä+ja+ja++kirjoitusvirheitä.Kustantajalla+on+omat+syynsä+julkaisutoiminnassaan.+Ei+hylätyn+kirjan+tarvitse+olla+"huono",+kuten+ei+julkaistavankaan+tarvitse+olla+"hyvä".+Bisnestä+se+on.Maailma+on+muuten+täynnä+huonoja+kirjoja.+Takavuosina+niitä+myytiin+kauppojen+kassojen+vierellä+telineissä.+Halvalla+ja+paljon.
  2. Ei+omia+muistelmiaan+ole+pakko+kirjan+muodossa+jälkipolville+jättää.+Mutta+aarre+on,+kun+on+jaksettu+tallettaa+ja+kerätä+hajanaisiakin+tietoja+menneistä+sukupolvista.+Äitini+suvun+jäljiltä+1800-luvulta+löytyi+70+v.+sitten+pyykkikorillinen+kirjeitä+erään+sukuun+kuuluvan+mummon+vintiltä.+Voin+vakuuttaa,+että+se+on+aarre,+josta+suvussani+moni+nauttinut,+ja+tällä+hetkellä+kirjeet+ovat+Kansallisarkistossa.Olen+montakin+kertaa+tavannut+henkilöitä,+joilla+ei+ole+tiedossaan+edes+isovanhempiensa+nimiä+tai+hautapaikkoja.+Se+on+minua+aina+kummastuttanut.+Kun+itse+kuulun+pieneen+sukuun,+niin+tunnen+hyvin+jokaisen+serkkuni+ja+pikkuserkutkin+ovat+tuttuja.+En+ymmärrä+isojen+sukujen+tilannetta,+jossa+monilapsisten+perheiden+jälkikasvut+ovat+levittäytyneet+niin+ympärimaan,+että+mitään+kosketusta+lähisukuun+ei+jää.+Tiedän,+että+se+ei+ole+edes+harvinaista.Se+pyykkikorillinen+herätti+minut+tutkimaan+sukujani.+Se+oli+mielenkiintoinen+harrastus+ensimmäisin+eläkevuosinani.++Minulla+on+kansio+toisena+jälkeen+sukutauluja+ja+muisteluksia,+valokuvia+ym.+ja+muistiin+olen+kirjoittanut+kaikki+ne+tarinat,+jotka+olen+kuullut.+On+käynyt+myös+niin,+että+kirkonkirjat+ovat+saattaneet+osoittaa+jonkun+perintönä+kulkeneen+tarinan+epätodeksi+legendaksi,+mutta+eihän+se+tarinan+arvoa+vähennä.+Päin+vastoin,+selitys+perään!Olisi+tietysti+ollut+sykähdyttävää,+jos+joku+suvusta+olisi+osoittautunut+olympiavoittajaksi+tai+suureksi+keksijäksi,+mutta+ollaan+ihan+tavallisia+puurtajia+oltu+sukupolvesta+toiseen.+Ihan+hieno+tieto+sekin+on.