Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Maailmassa+ei+ole+montakaan+uskonnotonta+valtakuntaa.+Albania+oli+yksi,+Pohjois-Korea+parhaillaan,+money+itäblokkiin+liittyneet+maat+yrittivät+poistaa+uskonnon+kansalta,+mutta+eivät+onnistuneet,+eivät+edes+natsit+aikanaa.
Uskonnollisuus+on+ihmisen+yksi+peruselementti,+sen+voi+todeta+jopa+kivikautisista+haudoista,+joissa+on+vainajan+omaisuutta+uutta+elämää+varten+tuonpuoleisessa.
Kaari+Utriota+haastateltiin+tv:ssä,+ja+hän+kertoi+ihmetelleensä+koulussa+uskontotunteja,+koska+ei+ollut+ikinä+kuullutkaan+mistään+jumalasta.+
Uskonto+on+kuitenkin+yksi+sivistyksen+osa.+Kuuluu+perinteisiin+ja+sivistykseen+olla+edes+hiukan+perillä+eri+uskontojen+periaatteista+ja+kirjoituksista,+koska+niin+moni+arkinen+asia+loppujen+lopuksi+pohjautuu+johonkin+uskonnon+tuomaan+tietoon+ja+tapaan.
Otetaan+vaikka+esimerkiksi+lepopäivät+tai+väärän+todistuksen+antaminen.
04.01.2022 11:42
Huomenta.+Tässä+on+aloitettu+päivä+jo+ennen+kuutta,+mikä+eläkeläiselle+on+ihan+turhaa+hötkyilemistä.+Kyllä+sitten+aamukahvin+jälkeen++nojatuoliin+olin+simahtanut,+koska+tapasin++edesmenneen+äitini,+joka+oli+ärtynyt+siitä,+että+joku+oli+soittanut+Finlandiahymniä+kukkopillillä.
Kyllähän+näitä+ärtymyksen+aiheita+piisaa+itsekullekin.
Jään+odottamaan+toivorikkaita+kirjoitelmia+pirttiläisiltä,+että+saan+oman+ärtymykseni+karistetuksi+harteiltani.
04.01.2022 11:11
Muistini+ulottuu+parin+kuukauden+päähän+kaivelemattakin.
Mutta+sitähän+tietty+tikulla+silmään,+joka+wanhoja+muistaa.
03.01.2022 15:51
Keräävät,+Itämeren+suojeluun.+Tavoitteena+on+100+000+e,+saatu+vasta+20+000+e.+
Juu,+se+"me"+on+siis+huumoria.
03.01.2022 15:47
Luin+lehdestä,+että+kaksi+suomalaista+soutaa+parhaillaan+Atlantin+yli+jossain+soutukilpailussa,+johon+osallistuu+useammankin+airoparin+soutajia.+Etukenossa+ovat,+vaikkakaan+eivät+ihan+keulilla,+Matkavauhti+on+2,8+solmua.+Seuraavat+kaksikot+ovat+kaukana+jäljessä.+
Kyllä+me+taas+ollaan+niin+hyviä+ja+urheilukansaa.
03.01.2022 15:00
Kyllä+minun+veljenikin+kuolema+oli+huvittava+tapaus,+kun+tulin+maininneeksi+siitä+joitakin+aikoja+sitten.
Täällä+ei+ketään+surulla+ruokita.
03.01.2022 14:50
Odotamme+sotelta+paljon.+Takapiruni+vain+kysyy,+mistä+se+hoitohenkilökunta+tulee,+ja+kuinka+se+aika+viikoksi+lyhenee,+kun+terveyskeskuksia+on+vähennettävä,+kuten+tuolla+vähän+aikaisemmin+jo+mainittiin.+Hoitohenkilöiden+palkkaus+on+alakanttiin+ja+siellä+pysyy.+
Luotan+kuitenkin,+että+kaikki+järjestyy,+ja+kansa+käy+vilkkaasti+uurnilla.
03.01.2022 00:16
Eiköhän+monikin+kasvi+ole+epäterveellinen,+jos+sen+lehtiä+pureskelee.+Pahalta+ainakin+maistuvat.+Kuulemma+on+muodissa+panna+keväällä+salaattiin+voikukan+lehtiä.+Lapsena+olen+maistanut.+Kiitos+ei.
Harva+meistä+nyt+kuitenkaan+syö+joulukukkiaan.+Kielokin+on+kuulemma+myrkyllinen.+
Takavuosilta++muistan,+että+eräs+ylenpalttisen+mukahuolehtivainen+äitituttavuus+huudahti+minulle,+ettei+voi+tuoda+lapsiaan+pihaamme+niin+kauan+kuin+minulla+kasvaa+sormustinkukkaa.+Olisikohan+minun+pitänyt+kysyä,+syövätkö+hänen+lapsensa+yleensäkin+naapuriensa+pihan+istutukset,+mutta+pidin+suuni+kiinni.+En+sanonut+mitään,+mutta+ajattelin,+että+sormustinkukasta+minulle+on+kyllä+enemmän+iloa+kuin+niitä+syövistä+lapsista.+No,+ne+lapset+ovat+jo+aikuisia+ja+sormustinkukka+putkahtelee+joka+puolella+pihaa,+sehän+leviää+omia+aikojaan.
Pimeys+iski!+Kello+on+vasta+16,+lunta+satelee+hissukseen,+mittari+hikisesti+miinuksen+puolella.
Voikaa+hyvin.
02.01.2022 16:05
Olen+vuosia+yrittänyt+pitää+jouluruusun+hengissä+kevääseen,+mutta+siihen+ei+huushollini+valo+ja+lämpö+riitä.+Kuolevat+pois+viimeistään+maaliskuussa.+Nyt+en+enää+viitsinyt+ostaakaan,+kun+yksikseni+hiippailen,+eikä+ole+kukalle+toista+ihailijaa+enää.
Kirjoitit,+että+olit+ollut+kukkakaupassa+opiskeluaikanasi.+Niin+oli+veljenikin+nuorena,+ja+olen+ajatellut,+että+siellä+saatu+oppi+varmasti+lisää+taitoa,+sillä+hän+sai+joulukaktuksenkin+kukkimaan+kymmenillä+kukilla,+kasvatti+orkideat+uuteen+kukkaan,+ja+koristeli+joulupuuksi+lähes+kattoon+asti+kasvaneen+araaliansa,+jollainen++minulla+kärvisteli+ikkunalaudalla+kolmekymmentäsenttisenä+taimena.+
Tai+sitten+vaan+jotkut+ovat+viherpeukaloita!+:)
02.01.2022 15:37
Taistolaiset+olivat+suomettumisen+airueita+ja+kaappasivat+kokoomuslaistenkin+perheitten+lapset+riveihinsä+laulamaan,+"jollet+ole+puolellamme,+olet+meitä+vastaan".
Kyllä+sillä+oli+suuri+merkitys+vuosikausia.++Niitä+aikoja+ei+saa+unohtaa.
02.01.2022 15:29
Hyvää+Uutta+Vuotta+sinullekin.+Nyt+on+alkaa+härkäviikot,+ja+siksi+onkin+hienoa,+että+niitä+vilkastuttavat+sotevaalit.+Älä+minun+puolestani+huolehdi,+kuten+sanoin,+en+jatka+tätä+keskustelua.
02.01.2022 14:43
En+minä+rupea+tästä+enempää+kirjoittelemaan.
Mutta+kun+epäilit+sanojani,+kun+sanoin,+että+puoluekartastamme+on+aikanamme+kadonnut+puolueita+ja+uusia+tullut+tilalle,+niin+sanon+vain,+että+elämäni+ruuhkavuosina+oli+puoluekartassamme+useitakin+puolueita,+joita+ei+enää+ole.++Esim.++TPSL+eli+taistolaiset,+Liberaalit,+SKDL,+SMP+ja+Perustuslailliset+eli+POP.+Osa+toimii+uusin+eväin,+vanhan+jatkona,+osa+lopettanut.+
Sittenhän+on+vielä+niitä+pieniä+puolueita,+jotka+eivät+ole+eduskuntaan+nousseet.+
Yksi+on+Eläkeläisten+puolue,+yksi+on+Piraattipuolue+jne.+en+alkanut+etsiä+niitä,+koska+niillä+ei+liene+suurta+vaikutusvaltaa.+EU:kin+sai+aikaan+jonkun+puolueen,+en+nyt+muista+minkä.
Muutosta+siis+on+ja+hyvähän+se+lienee.
02.01.2022 14:34
Ollaan+jo+elämän+ehtoopuolella!+
Ei+nyt+enää+ruveta+miettimään+sitä+oikeaa+puoluetta,+sillä+jos+nyt+rupeamme+valitsemaan,+saatamme+ymmärtää+äänestäneemme+koko+ikämme+väärin.+Esimerkiksi+meidän+nuoruudessamme+ei+edes+ollut+kaikkia+nykyisiä+puolueita.+Väkisinkin+moni+on+joutunut+etsimään+äänelleen+uuden+suunnan,+kun+ne+eräät+vanhat+puolueet+ovat+kadonneet,+ja+uudet+putkahtaneet+vanhojen+raunioille..
Pidetään+nyt+vain+edelleen+mielipiteemme+kirkkaina+ja+etsitään+hyvä+ehdokas,+mistä+puolueesta+tahansa,+kunhan+hän+ymmärtää+kunnan+ja+soten+merkityksen+ja+osaa+lukea+budjettia.+
Mutta+terveyskeskus+pitää+kyllä+löytyä+joka+kunnasta,+siitä+on+pidettävä+kiinni.
02.01.2022 13:40
Sinisiru+siirtyi+tuonilmaisiin+jo+elokuussa+2021.
02.01.2022 12:49
Kun+tarkemmin+ajattelee,+niin+oma+asenne+luo+sen+ystävyyden,+jota+haluamme+ylläpitää.+Ystävyyden+säilyttäminen+edellyttää,+että+jätämme+sivuun+sellaiset+asiat,+jotka+voisivat+ystävyyttä+kuormittaa.+On+oikein+ajatella,+että+tämä+asia+ei+saa+pilata+välejämme.
Ystävyyden+havaitsee+ikävässä+hetkessä,+jolloin+kaipaa+tukea,+ja+siihen+riittää+usein+ystävän+läsnäolo++tai+puhelinsoitto.+Vuosien+hiljaisuuden+jälkeen+saatu+viesti+ilahduttaa+ja+ystävyys+on+jälleen+tuore.
Vaikka+kuolema+korjaa+ystävän,+niin+ystävyyden+tuomat+muistot+saattavat+putkahtaa+yllättäen+muistiin+ja+tuottavat+hyvän+mielen.
02.01.2022 12:33
Minulla+on+puhelimessa+koronavilkku.+Ollut+jo+niin+kauan,+että+en+oikein+enää+muista,+miten+se+toimii.+Aina+se+ilmoittaa,+ettei+ole+havainnut+altistumisia.
Kerratkaapa+hajamielisille,+te,+jotka+asiaan+olette+perehtyneet.
02.01.2022 08:47
Onnen+aiheitakin+on+erilaisia.+Saattaa+olla,+että+vilkasverinen+Leino+viittaa+onneensa,+joka+on+salasuhde+muiden+katseilta+piilossa,+mutta+saattaa+olla,+että+hän+oli+joutunut+myös+++kateuden+kohteeksi+onnensa+vuoksi.
Toisen+onnea+helposti+kadehditaan+ja+yritetään+siitä+hyötyä+siivu+itsellekin,+jos+onni+sattuu+olemaan+iso+arpajaisvoitto.
Ei+ole+suomalainen+tapa+kylpeä+rahoissa,+vaikka+olisi+ison+potin+voittanut,+Rahaa+kunnioitetaan,+kun+se+on+järkevässä+käytössä.+Tuhlaria+pilkataan+ja+vähätellään.+
Yhteiskunnassamme+ei+juuri+ole+upporikkaita,+joiden+elämä+täyttyisi+bilettämisestä+ja+rahan+tuhlauksesta.+"Suuressa+maailmassa"+upporikkaat+rakentavat+palatsit+ja+asentavat+kultaiset+vesihanat+kylppäriinsä,+suomalainen+satsaa+kesämökkiin+ja+kunnon+autoon,++ja+sijoittaa+loput+tuottavasti.+Suomessa+näitä+upporikkaita+ei+edes+huomaa,+jos+heitä+onkaan.
Meillä+ei+ole+tapana+rikkauden+onnella+rehennellä.
Monet+myös+ovat+onnellisia+lapsistaan+ja+heidän+menestyksestään+elämässä.+Harvemmin+me+ikääntyneet+kuitenkaan+harrastusryhmissämme+lapsien+saavutuksista+puhumme,+se+ei+oikein+meikäläisten+tapoihin+kuulu.
Niin+että+mielestäni+me+yleisesti+kätkemme+onnemme+ja+iloitsemme+yksin+vaan,+ja+jokainen+on+onnellinen+omasta+onnestaan.+Suomme+sen+toisillemme.
Suomi+on+maailman+onnellisin+kansa.
Meillä+on+maailmankuulu+joulupukkikin,+jonka+ainoa+tehtävä+on+jakaa+lahjoja+ja+hyvää+mieltä+kaikille+tasapuolisesti.
02.01.2022 08:36
Kell’+onni+on,+se+onnen+kätkeköön,
kell’+aarre+on,+se+aarteen+peittäköön,
ja+olkoon+onnellinen+onnestaan
ja+rikas+riemustansa+yksin+vaan.
Ei+onni+kärsi+katseit’+ihmisten.
Kell’+onni+on,+se+käyköön+korpehen
ja+eläköhön+hiljaa,+hiljaa+vaan
ja+hiljaa+iloitkohon+onnestaan.
Eino+Leino
Tämä+on+se+suomalainen+tapa+säilyttää+onnen+tunne.+Ei+hötkyillä,+kuulkaa!
01.01.2022 23:52
Uusi+vuosi+valkeni+ihan+taidokkaasti+aurinkoisena+ja+pikkupakkasessa.
Minulla+meni+taas+yö+pitkäksi,+mutta+ajattelin,+että+ei+uudenvuoden+yönä+taritsekaan+nukkua,+Otinpa+sitten+aamu-unet+kymmeneen+saakka.
Hyvää+alkavaa+vuotta+pirtin+kävijöille,+terveiset+ja+kiitokset+kaikista+tapaamisistamme+vuoden+varrella.+:))
Peräkammarin+poika+oli+viettämässä+iltaa+porukassa,+Nyt+desinfioin+ovenrivat+ja+muut+antiseptisellä+pesuaineella,+en+halua+tutustua+viruksiin,+jotka+hän+ehkä+poimi+hippaloista+mukaansa.+Virus+kun+on+kuulemma+innostunut+entistä+vilkkaammaksi.+En+välitä+edes+sitä+laimeampaa+muunnosta,+joka+kuulemma+ei+ole+niin+ärhäkkä+kuin+edelliset.
Aurinkoista+pyhäpäivää+kaikille.
Kohta+kuulemme,+millä+mielellä+presidentti+uuden+vuoden+vastaanottaa.
01.01.2022 11:39
Tämä+korona-aika+on+loitontanut+ihmisiä+toisistaan,+kun+tapaamisille+ei+ole+mahdollisuuksia+järjestynyt,+mutta+pitkäaikainen+ystävyys+ei+kuole.+Se+herää+henkiin+kun+puhelin+soi.
Muistan,+että+minullekin+kävi+hiukan+samoin+kuin+sinulle,+Demeter,+kun+kutsuin+ystäväni+kahville.+Hän+sanoi+tulevansa+mielellään,+koska+hänellä+ei+ollut+muutakaan+menoa.+Ehkä+hän+ei+tarkemmin+harkinnut+sanojaan,+ja+olin+ihan+ryytyväinen,+että+tuli.+Jäi+vain+mieleen.
Tässä+vietin+uudenvuodenyötä+itsekseni+pitkän+elokuvan+parissa,+Netflixin+antia.+
Tulen+toivottamaan+uusia+vuosia+myös+pirttiläisille,+kun+jo+olemme+vuoden+vaihteen+ohittaneet.+Tämä+pirttiystävyys+on+näinä+karanteeniaikoina+tulleet+tarpeellisiksi+minulle+ja+uskoisin,+että+monelle+muullekin.+
Nyt+on+tyynempää+kuin+jokin+aika+sitten,+ja+pirtin+tunnelma+taas+herää.+
Kiitos+kuluneesta+vuodesta+ja+hyvää+tulevaa.+
Nyt+on+jo+siis+2022!+Enpä+aikanaan+uskonut,+vuosituhansien+vaihtumisen+jälkeen,+että+ikävuosia+riittää+näin+pitkälle.
01.01.2022 01:32
44 / 85