Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No+nyt+päästiin+asiaan+taas.
22.08.2022 16:43
Minuun+on+jostakin+tarttunut+tieto,+että+"Oli+synkkä+ja+myrskyinen+yö"+on+poimittu+maailman+huonoimmaksi+valitun+romaanin+alkulauseesta.+Ressu+käyttää+sitä+ansiokkaasti+omien+kirjoituksiensa+alkulauseina.+(Koskahan+sekin+kilpailu+on+käyty!+Varmasti+on+sen+voittajia++pilvin+pimein.)Tuossa+gallupissakin+taisi+siitä+olla+maininta.+
Jussi+ja+kuokka+ovat++myös+suosittu+alkulause,+jonka+suomalaiset+muistavat+Minä+muistan,+että+koulussani+suomenkielen+tunnilla++luettiin++silloin+tällöin++vuorotellen+Seitsemää+veljestä.+Se+oli+ihan+kivaa,+kun+osatkin+jaettiin+ja+tarina+herätti+halun+lukea+kirja+loppuun+sitten+kotioloissa.+Tuskin+monikaan+teini-ikäinen+vapaaehtoisesti+siihen+tarttuu+iltalukemiseksi.+
Nythän+kovasti+murehditaan+sitä,+että+nuorille+ei+lukeminen+enää+maistu.+Elämä+lienee+niin+nopearytmistä,+että+ei+ole+aikaan+paneutua+sohvan+nurkkaan+kirja+kädessä.
22.08.2022 13:30
Kiitos.+Pitää+pontevoitua.+
Alkaa+vain+olla+kaikessa+sellainen+tunne,+että+törmään+koska+tahansa+takaseinään,+niin+että+ei+kannata+hötkyillä+missään+asiassa.
Jonain+päivänä+muutun+anoksi+ihan+sen+takia,+että+en+jää+roikkumaan+kuin+hantuuki+naulaan.
22.08.2022 12:50
Lyhyt+on+ihmisen+muisti,+kun+olemme+olleet+jo+pitkään+siinä+käsityksessä,+että+Euroopassa+on+rauhallista+ja+yhteen+hiileen+puhalletaan,+EU:ssa+ollaan.
Pintaa+kun+vähän+raapaisee,+muistoihin+nousevat+Kyproksen+miehitys+1970-luvulla,+hajonneen+Jugoslavian+aiheuttamat+sodat+ja+väkivalta+1990-luvulla.+Irakin+sota+2000-luvun+alkuvuosina,+ei++nyt+ihan+Euroopassa,+mutta+portilla+kuitenkin,+edelleen+koko+Lähi-Itä,+joka+on+kuohunnan+alla+kaiken+aikaa.+Ja+pakolaisarmeijat,+jotka+kulkevat+ruutukasseineen+maasta+toiseen.
Ei+ihminen+opi.
Aina+joku+taho+haluaa+parempaa+elämää,+kuin+minkä+on+syntymässä+saanut.+Aina+se+on+sitten+muilta+pois.
22.08.2022 12:19
Pelkkää+saamattomuutta,+kun+en+ole.+Näilläkin+palstoilla+on+siihen+neuvottu,+kun+olen+marissut+tätä+lukemisongelmaani.+
Minulla+ei+ole+ketään+kaveria,+joka+tulisi+kotoa+hakemaan+ja+veisi+puotiin,+jossa+laitteita+myydään.+ORPO+minä+poloinen+vanhus.++:)))
22.08.2022 12:04
En+minäkään+tunnistanut.+Olin+muistavinani,+että+kirja+alkaa+paloaukealta,+jossa+porukka+äkseeraa.
Sain+8/10,+mutta+nopeasti+on+kerrottava,+että+alkulauseesta+saattoi+päätellä+vaihtoehdot.+En+ole+niitä+kaikkia+kirjoja+varmaankaan+lukenut,+vaikka+nuoruuteni+päivinä+ahmin+monta+kirjaa+viikossa.+Luin+vain,+enkä+osannut+sen+kummemmin+niitä+analysoida.+En+osaa+vieläkään.
Totuus+on,+että+klassikot+saavat+minut+haukottelemaan.+En+ikinä+ole+jaksanut+niitä+venäläisiä+kirjailijoita.+-++Anna+Kareninan+luin,+koska+katsoin,+että+se+on+ihmisen+velvollisuus+tässä+elämässä.
Nyt+ovat+silmäni+väsyneet+kirjaimiin,+niin+että+lukeminen+ei+onnistu+kuin+parin+sivun+verran+kerrallaan.+Olen+lopettanut+itseni+kiusaamisen.+Kirjallisuuspiirikin+jää+tänä+syksynä+pois.
Kiinnostuksella+kuitenkin+seuraisin+muiden+keskusteluja+tästä+aiheesta,+toivottavasti+jatkuu.
22.08.2022 11:34
Luin+netistä+tietoja,+ja+selvisi,+että+kaikkein+vakavímman+vastalauseen+esitti+Aarre+Saarinen.+Muut+puolueet+pelkäsivät+enemmän,+ja+Mauno+Koivisto+mm.+oli+hyvin+pidättyväinen+mielipiteissään.+Suomettuminen+oli+voimissaan.
Kansannousu+tukahdutettiin+nopeasti+ja+kiristys+lisääntyi.+Mielenosoittajia+pidätettiin+ja+opiskelu+yliopistossa+estettiin.+Näin+kerran+dokumentin+tsekkiläisestä+nuoresta,+joka+oli+tunnistettu+mielenosoittajien+joukosta.+Hän+joutui+pakoilemaan+jatkuvasti,+ja+hänen+ainoa+toivonsa+oli+paeta+maasta.+Toisinajattelijoita+vangittiin,+mm.+kirjailija+Vaclav+Havel,+joka+sittemmin+valittiin+Tsekkoslovakian+presidentiksi.+Kun+maat+erotettiin+toisistaan,+Vaclav+oli+Tsekin+ensimmäinen+presidentti.
21.08.2022 16:41
Kaikki+odottivat+joka+päivä+radion+tilannekatsausta,+jonka+antoi+paikan+päältä+toimittaja+Lieko+Zahovalova,+joka+oli+naimisiin+mentyään+muuttanut+Prahaan.+Hän+oli+Suomen+kommunistijohtajan+Yrjö+Leinon+tytär.
Hajamielinen+kun+olen,+en+jaksa+muistaa+sankariksi+nousseen+tsekkinuorukaisen+nimeä,+joka+sai+surmansa+ensimäisten+joukossa.+Muistan+sen+dramaattisen+valokuvan,+jossa+hänen+toverinsa+kantoivat+surmatun+vereen+kastettua+Tsekkoslovakian+lippua.
Uutisissa+varmasti+paneudutaan+näihin+päiviin,+ne+olivat+ahdistavia+aikoja.
21.08.2022 15:37
Muistan,+kuinka+suomalaiset+järkyttyivät+silloin,+eikä+siihen+puoluekanta+vaikuttanut++Aarre+Saarinenkin+tuomitsi+NL:n+toimet+jyrkästi.+Suomalaiset+ovat+aina+ymmärtäneet+pienen+maan+vaikeudet+iso+naapurin+otteessa.
Olet+oikeassa,+kyllä+meidän+iköiset+ihmiset+sen+ajan+muistavat.+Ja+Lieko+Zahovalovan.
21.08.2022 13:28
Mutta+kun+se+retku+paljastuu+henkilöksi,+jolla+on+ollut+paheita,+joille+ei+löydy+ymmärrystä,+on+romahdus+raju.+Kansa+sallii+idolinsa+riekkumiset+ja+töpeksimiset+ja+sulkee+niiltä+silmänsä,+kunnes+.+.+.
Hyvänä+esimerkkinä+Jari+Sillanpää,+joka+oli+kansan+rakastama+varmaan+parikymmentä+vuotta,+ja+nyt+menettänyt+kaiken.
Muitakin+esimerkkejä+tietysti+löytyy.
"Kansa"+on+julma+kaveri.
21.08.2022 11:06
"Aikansa+kutakin,+sanoi+pässi+kun+päätä+leikattiin",+tiedottaa+sananlasku.+Elämänviisauttahan+ne+pähkinänkuoressa+tarjoilevat+polvesta+toiseen.+Viime+päivien+puheenaiheet+toivat+tuon+mieleeni.
Asiasta+toiseen+on+kuitenkin+syytä+siirtyä.+
Minä+lueskelin+netistä+uutisartikkeleita+ja+osui+silmääni+opettajien+ongelmia+käsittelevä+juttu.++Tamperelainen+opettaja+on+siirtynyt+ratikkakuskiksi+ja+lopettanut+opetustyön.+Koulumaailma+on+vaikeutunut+vuosi+vuodelta+ja+monenlaisia+ylimääräisiä+tehtäviä+sälytetään+opettajille.+Opetustyö+kärsii.+
Yksi+osuus+epäviihtyvyyteen+on+siinä,+että+oppilaiden+vanhemmilla+on+yhä+enemmän+vaatimuksia+lapsiensa+erityispiirteiden+huomioimiseen.+Ohjeita+ja+neuvoja+tulee+Wilman+kautta.+Mietiskelin,+että+teräväsävyiset+mielipiteet+eivät+rajoitu+vain+keskustelupalstoille,+vaan+tapa+siirtyy+kaikkeen+viestintään+somessa.
Ei+hyvä.
Aamu+lupaa+tyyntä+ja+lämmintä+päivää.+Taivas+on+pilvilampaita+täynnä.
Lapsenlapsi+tulee+syömään.+Poika+päätti+tehdä+ateriaksi+jonkun+intialaisen+sapuskan,+jota+hiukan+epäluuloisella+mielellä+odottelen,+Siihen+pannaan+mausteeksi+carria,+jonka+mausta+en+ole+ikinä+oppinut+pitämään.+Hän+on+kuitenkin+hyvä+ruuanlaittaja+ja+jaksaa+hauduttaa,+silputa+ja+ryöpätä+ihan+toisella+asenteella+kuin+minä,+joten+uskon+kyllä+aterian+maistuvan.
Hyvää+pyhäpäivää+kaikille
21.08.2022 08:30
Antakaa+jo+olla.
20.08.2022 14:14
Mikään+ei+ole+murheellisempaa,+kuin+se,+että+ikäihmisenä+keinutuolissa+ei+ole+mitään+kaduttavaa.+Onko+ihminen+edes+elänyt,+jos+ei+ole+koskaan+kapinoinut+sääntöjä+vastaan?
20.08.2022 13:28
Luinhan+minä.
20.08.2022 12:42
Minun+kärsivällisyyteni+ei+riitä.+
Kun+olen+muutenkin+hajamielinen,+en+viitsi+menneitä+kaivella,+kun+se+on+noin+hankalaa.+:)))
20.08.2022 12:19
Muistatteko+jatkon+tsunamikatastrofissa?+
Oli+joulunpyhät,+ja+kaikki+olivat+joulua+viettämässä+ja+Suomi+oli+kiinni.+Eihän+täällä+mitään+tehty+ennen+arkipäiviä.
On+meillä+muisti+tallella,+vaikka+vanhoja+ollaankin.+
Muistan,+kuinka+järkyttynyt+Niinistö+oli,+kun+häntä+haastateltiin+asiasta.+Hänen+oli+vaikea+ymmärtää+Suomen+virallista+hitautta.
20.08.2022 12:15
Alanin+puutarhat+ovat+englantilaisille+mieleen.+Suomalainen+piha+ei+täyty+noin+tarkkaan+kasveista,+eikä+meillä+ole+tapana+rakentaa+puutarhamajaa+pihan+takalaitaan.+Tämän+päivän+rivitalojen+takapihat+ovat+pieniä+-+vielä+pienempiä+kuin+nuo+englantilaiset,+eikä+meillä+ole+tapana+rakentaa+lauta-aitoja+tonttien+ympärille.
Vihjeitä+puutarhaan+ohjelmista+voi+poimia,+mutta+monet+kasvit+eivät+jaksaisi+Suomen+talvea,++routaa+ja+pakkasta.
Viihdyttäviähän+ne+puutarhaohjelmat+ovat.+Takavuosina+esitettiin+suomalaisten+puutarhureitten+laatimia+ohjelmia.+Toivoisi+niiden+palaavan.
20.08.2022 11:50
Olen+kyllä+sitä+mieltä,+että+pääministerin+tehtävä+on+erittäin+vaativa+ja+raskas.+En+ollenkaan+arvostele+Marinin+kykyjä+sitä+hoitaa,+päinvastoin,+Marin+on+selviytynyt+varmasti+hyvin.+Tuskin+kukaan+olisi+odottanut+hänelle+niin+suuria+haasteita+kuin+viime+vuodet+ovat+mukanaan+tuoneet.
Kuitenkin+saanen+pitää+mielipiteeni,+että+vastuun+kantaminen+Suomen+valtion+selviytymisestä+on+raskas+taakka+nuorelle+ihmiselle.+En+todellakaan+katso+alta+neljäkymppistä+naista+"keski-ikäiseksi".
Arvostelukyky+voi+pettää+vanhemmallakin+iällä,+joten+myötätuntoni+on+Marinin+puolella.+Hän+on+luottanut+ystäviinsä+ja+heittäytynyt+vapaalle,+ja+joukossa+on+ollut+ahne+ja+pahansuopa+ihminen,+joka+ei+ole+ajatellut+Marinin+yksityisyyden+suojaa,+vaan+julkistanut+provosoivan+videon.++
Kyllä+häntä+on+oikeus+paparazziksi+kutsua,+ihan+lievä+nimityshän+se+on.
Mutta+eikö+ole+tapana+sanoa,+että+uusi+päivä+kaiken+muuttaa+voi.+Hyvää+jatkoa+Marinille,+kyllä+tästä+selvitään.
20.08.2022 11:29
On+niin+kuuma,+että+ei+pysty+nukkumaan,+vaan+istun+puuskuttaen+ikkunan+ääressä.+Kävin+illan+mittaan+pari+kertaa+suihkussa,+ja+ehkä+on+vielä+kerran+käytävä,+ennen+kuin+voin+mennä+nukkumaan.+
Luin+Eliaanan+mietiskelyä+eläinten+selviämisestä,+ja+etsin+muovivadin,+johon+panin+vettä+siilille.+En+ole+sitä+muistanut+aikoihin,+toivottavasti+on+hengissä.+Rusakoita+tässä+silloin+tällöin+huomaan,+ehkä+nekin+kaipaavat+juotavaa.
Piti+jännätä+kisoja,+kun+ihan+kultaa+tuli+Suomeen+aitajuoksussa++ja+hopeaa+kolmiloikassa.
Hyvä+hyvä.+Wilma+Murto+jo+oman+kultamitalinsa+on+saanut,+nyt+katsoin+mitalijuhlan+puolilta+öin.+
Kolmiloikan+voittaja+oli+ukrainalainen+nainen,+ja+ihan+oli+kuin+sekin+voitto+olisi+kotiin+tullut.+Niin+olen+myötäelänyt+heidän+hätäänsä+viime+kuukaudet.
Sanna+Marinin+kujanjuoksua+on+seurattu+nyt+kaksi+päivää.+Surku+tulee+nuorta+ihmistä.+Liian+raskaaseen+tehtävään+puolue+hänet+valitsi,+ja+nyt+ei+saisi+enää+juhlia+kavereitten+kanssa,+vaan+pysyä+arvokkaana+ja+pidättyväisenä+ministerinä+vapaa-ajallakin.+Soisi,+että+ymmärtäisi+vastaisuudessa,+että+paparazzit+seuraavat+hänen+kintereillään+joka+paikassa,+kotibileitä+myöten.+Kehenkään+ei+enää+voi+luottaa.+Hän+on+saalis+keltaiselle+lehdistölle.
Hyvää+yötä+kaikki.+Nukkukaa+hyvin+lämpimässä+yössä.
20.08.2022 00:38
Vähitellen+näen+punaista!+Ei+kovin+viimeistelty+tämä+palvelu.+:)
19.08.2022 16:10
5 / 85