Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Mikä+sekaannus?Etkö+tunne+pirtin+historiaa?"Nykyinen+akressiivinen+ano"+on+monipersoonainen+kirjoittaja.Pirtin+vakituiset+kirjoittajat+käsittelevät+oman+elämänpiirinsä+tapahtumia,+joihin+ei+joku+hyökkäys+ja+provosointi+vaikuta.+Kukaan+ikäihminen+ei+liioittele+omaa+elämäänsä,+askareitaan+ja+päivänsä+sattumuksia.+Nuorempienkin+tulijoiden+joukossa+on+samanhenkisiä+osallistujia.+Hekin+kertovat+arjestaan.+Olen+ymmärtänyt,+että+juuri+se+on+pirtin+idea.+Kyllä+ne,+jotka+paneutuvat+"liioiteltuihin+ja+kokonaisuudesta+irrotettuihin+juttuihin"+ovat+70++palstalta+siirtyneitä,+omaan+ikäpalstaansa+kyllästyneitä+kirjoittajia.+He+kirjoittavat+toisilleen+juttuja,+joita+pitävät+sitten+jopa+historiankirjoituksina,+omien+sanojesi+mukaan.On+vain+outoa,+että+se+kirjoittelu+käydään+Kahvipirtin+otsikon+alla.
  2. Huomenta,+SkillaN,+huomenta+kaikki,+huomenta+Itsenäisyyspäivä.Minäkin+muistan+lukeneeni,+että+Kk+kirjoitti,+että+ei+enää+tule+pirttiin.+Ajattelin+silloin,+että+ratkaisu+on+ihan+hyvä,+sillä+kun++kemiat+eivät+kohtaa,+niin+ei+kannata+törmäillä+yhdessä+ketjussa,+kun+ketjuja+voi+olla+rajaton+määrä.+Uusia+aloituksia+voi+jokainen+tehdä+ja+vaihtaa+siellä+mielipiteitä.Pirtin+ikääntyneemmät+asiakkaat+ovat+toivoneet+itselleen+vain+tätä+yhtä+omaa++ketjua,+ja+siksi+ihmettelen,+miksi+tätä+toivetta+ei+noudateta.+Pirtin+tunnelma+kuitenkin+kutsuu+monia.+Jopa+me+vanhatkin+palasimme+takaisin,+vaikka+muutaman+päivän+tauon+pidimmekin.Tässä+iässä+tietää,+että+aika+kuluu.+En+käytä+omaa+aikaani+stressaamiseen+ja+pahastumiseen.+Mietin,+mikä+on+minulle+niin+tärkeää,+että+kiivastuisin.Minulle+tämä+kirjoittelu+palstalla+on+nimenomaan+kirjoittelua+palstalla.+On+ihanaa+kun+jollakin+on+aihe,+jota+voi+itsekseen+pohtia+ja+sitten+innostua+kirjoittamaan+omia+mielipiteitään+asiasta.+Eivät+ne+kovin+yleviä+ja+erityisiä+ole,+mutta+Nummisuutariin+Eskon+lailla+haluan,+että+minunkin+puumerkkini+siellä+näkyy.Olen+luonut+mielessäni+hahmot+kirjoittajille,+uskon,+että+ette+itseänne+tunnistaisi,+jos+ne+teille+osaisin+kuvailla.+Mutta+olette+minulle+samalla+tavoin+tuttuja+kuin+romaanihenkilöt.+Minua+itseänikin+naurattaa+monta+kertaa,+kun+luen+niitä+yhden+lauseen+anoheittoja,+että+näen+kirjoittajat+hattivatteina,+jotka+ryhmänä+hyrisevät+kalliolla.+Minä+haluaisin+olla+sovinnollinen+ja+löytää+asioista+parempia+puolia.+Olen+niitä+onnellisia,+jotka+eivät+kanna+mukanaan+eilistä+päivää.+Nuorena+kimpaannuin+räjähdyspisteeseen+saakka+ja+kärsin+sitten+itse+pitkävihaisuudestani.+Vei+vuosia+oppia+siitä+pois,+mutta++pitkämieliseksi+olen+oppinut+ja+yrittänyt+unohtaa+menneet+mahdollisimman+pian.++Minä+en+usko,+että+koko+aikuisiälläni+olisin+riitelemällä+riidellyt+kenenkään+kanssa.+Kun+oikeasti+ärsyynnyn,+kiukuttelen+siitä+sitten,+kuten+nyt+viime+aikoina+bussien+aikatauluista+ja+reiteistä,+niin+että+linnoittaudun+kotiin+kostoksi+koko+maailmalle,+kun+en+jaksa+kävellä+liukasta+ylämäkeä.+Siitäs+saitte,+mä+en+ala!Kysyä+kai+sopii,+ketä+minä+sillä+kiusaan!++:)Nykyisin+on+muodissa+pyrkiä+olemaan+"oma+itsensä".+Minusta+se+on+aika+korni+sanonta,+mutta+vetoan+siihen+nyt+kuitenkin.++TervehtienOma-itsensä+Makriina.++:))
  3. Pakkasta+on,+pitää+uskoa,+että+talvi+on+tullut.+Tänä+vuonna+sen+vastaan+ottaminen+on+ollut+entistä+ankeampaa.+Ollaan+jo+ehkä+totuttu+siihen,+että+ensi+lumet+ovat+sataneet+paljon+myöhemmin+viime+vuosina.On+tapana+syyttää+ilmastonmuutosta.Ei+muisteta+sitä,+että+ilmasto+on+muuttunut+monen+moninaisia+kertoja.+1800-luvun+puolivälin+maissa+oli+useita+katovuosia,+ja+lumet+pysyivät+maassa+kesäkausiin+asti,+leipään+pantiin+puolet+petäjäistä.+Mihin+se+ilmastonmuutos+mahtui+perustua?1700-luvulla+oli+myös+kylmiä+aikoja,+joita+sanottiin+pieniksi+jääkausiksi.+Tuskin+ihmisten+toimet+tuohon+aikaan+ilmastoon+vaikuttivat.+Nythän+tilanne+todella+on+ihmisen+aikaansaama.Minua+aina+lapsesta+saakka+kiusasi+se+uskontotuntien+tieto,+että+maailma+oli+6000+v+vanha,+kun+samaan+aikaan+luettiin+historiaa+kivikaudesta+ja+muinaisista+eläimistä+ja+fossiileista.+Ja+maantiedon+tunnilla+jääkaudesta+ja+Suomen+maan+nousemisesta,+joka+jatkuu+tänäkin+päivänä.+Kyllä+ihmiskunnalla+on+historiassaan+vielä+paljon+oppimista,+vaikka+onkin+jo+opittu+paljon+uutta+meidänkin+elinaikanamme.Tänään+olen+kutsuttu+aterialle+miniän+kotiin.+Enpä+muistanut,+että+sunnuntaisin+ei++kodin+läheltä+kulkeva+bussi+kulje,+vaan+joudun+marssimaan+lähes+kilometrin+bussipysäkille.+Toivottavasti+pakkanen+ei+nipistä+liikaa+sillä+matkalla,+sillä+en+ole+niitä+urheilevia+vanhuksia,+joita+tälläkin+palstalla+on+useita.+Minua+vaivaa+selkä+ja+polvi,+jotka+eivät+salli+minkäänlaista+reipastelua.Herkkyydestä+on+ollut+puhetta.+Mahtaako+aiheeseen+liittyä+herkästi+kylmettyvät+sormet+ja+varpaat,+joiden+kanssa+olen+ikäni+joutunut+kamppailemaan+joka+talvi!
  4. Jos+maahamme+olisi+tulossa+ebola,+tai+lähi-ihmiselläsi+olisi+hiv,+olisitko+yhtä+huoleton?Me+osaamme+varoa+tuttuja+tauteja+ja+viruksia,+mutta+emme+tunne+uusia,+ja+siksi+ne+eivät+tunnut+todellisilta+uhilta.Kaikkein+typerintä+on+keksiä+salaliittoteorioita+ja+pelotella+herkkäuskoiset+niin,+etteivät+he+todellakaan+uskalla+ottaa+rokotusta+tuntemattoman+pahan+vuoksi,+joka+rokotuksen+mukana+muka+tulee.
  5. Aika+hurja+lapsuudenmuisto+Anolla.+Ovat+tavat+muuttunet+aika+lyhyessä+ajassa.+Tuskin+kukaan+tänä+päivänä+sikojen+kasvattajan+lapsi++joutuu+teurastuspuuhissa+noin+raadolliseen+hommaan.+Mutta+lapsityövoima+oli+tarpeen+aikoinaan+taloissa,+joissa+kaikki+tehtiin+omin+voimin.+Omin+käsin+ja+jaloin.Katselin+ajankohtaisohjelmaa+"Puoli+seitsemän",+jossa+oli+vieraana+tangolaulaja+Eino+Grön.+Varmaan+moni+muukin+teistä+katsoi.+Ehkeivät+kaikki.Hän+on+ollut+esiintyvä++taiteilija+8:lla+vuosikymmenellä,+josta+todisteena+esitettiin+pätkät+kaikista+meille+katsojille.+Kunnioitettava+saavutus,+kun+ääni+soi+edelleenkin+kauniisti.++Mutta+hän+on+aina+pitänyt+kunnostaan+huolta.Pienenä+mainintana+kerrottiin+Einon+nuoruuden+aikaisesta+esiintymisestä+eräässä+mielisairaalassa.+Yleisönä+sairaalan+potilaat.Hän+aloitti+konserttinsa+mahtipontisella+tangolla+"Mustasukkaisuus",++ja+vetäisi+keuhkojensa+voimalla++"JÄRJEN+VEIT,+ja+minusta+orjan+teit+.+.+."++omaksikin+kauhukseen,+ei+ollut+miettinyt+sanoja+ennen+esitystä.++Mutta+yleisöltä+ei+ollut+huumorintajua+viety,+heiltä+riitti+raikkaat+aplodit.++-++Kommelluksia+varmaan+sattuu+kaikille+esiintyjille.Tässä+kerään+voimia+laboratoriokeikkaa+varten.+Pitää+olla+syömättä+ja+juomatta.+Rutiineihin+juuttuvana+olen+ihan+hukassa,+kun+en+voi+keittää+kahvia+ja+syödä+kahta+voileipää,+kuten+perinteisiini+kuuluu.,+Otin+sen+sijaan+aamupäiväunet+nojatuolissa.+-+Aurinko+paistaa+ja+on+pikkupakkanen.+Pieni+lumihuntu+on+jo+useamman+päivän+peittänyt+maat+ja+mannut.+Vähän+valoisammalta+tuntuu.Hyvää+päivänjatkoa.