Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

85

1. Se+on+totta+että+ehtoollisessa+saadaan+synnit+anteeksi.+Näin+on+tietääkseni+aina+opetettu+pikkuesikoisuudessa.+Näin+vanhoillislestadiolaisetkin+opettavat,+vaikka+he+ajattelevat+että+synninpäästö+tapahtuu+ehtoolliskäynnin+edeltävän+absoluution+julistuksessa.Näin+Vähäkatekismus+opettaa+Alttarin+sakramentista:Mikä+on+alttarin+sakramentti?+Vastaus:Se+on+leipään+ja+viiniin+sisältyvä+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+todellinen+ruumis+ja+veri.+Hän+on+sen+itse+asettanut+meidän,+kristittyjen,+syötäväksi+ja+juotavaksi.Missä+se+on+kirjoitettuna?+Vastaus:Pyhät+evankeliumin+kirjoittajat+Matteus,+Markus+ja+Luukas+sekä+pyhä+Paavali+sanovat+näin:"Herramme+Jeesus+Kristus,+sinä+yönä,+jona+hänet+kavallettiin,+otti+leivän,+kiitti,+mursi+ja+antoi+opetuslapsilleen+ja+sanoi:+Ottakaa+ja+syökää,+tämä+on+minun+ruumiini,+joka+teidän+edestänne+annetaan.+Tehkää+se+minun+muistokseni.+Samoin+hän+otti+myös+maljan+aterian+jälkeen,+kiitti+ja+antoi+opetuslapsilleen+ja+sanoi:+Ottakaa+ja+juokaa+tästä+kaikki;+tämä+malja+on+uusi+liitto+minun+veressäni,+joka+teidän+edestänne+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.+Niin+usein+kuin+te+siitä+juotte,+tehkää+se+minun+muistokseni."Mitä+tällainen+syöminen+ja+juominen+hyödyttää?+Vastaus:Se+käy+ilmi+sanoista+"teidän+edestänne+annettu+ja+vuodatettu+syntien+anteeksiantamiseksi".+Meille+annetaan+näillä+sanoilla+tässä+sakramentissa+synnit+anteeksi,+elämä+ja+autuus,+sillä+missä+on+syntien+anteeksianto,+siinä+on+myös+elämä+ja+autuus.Miten+ruumiillinen+syöminen+ja+juominen+voi+saada+aikaan+jotain+näin+suurta?+Vastaus:Syöminen+ja+juominen+eivät+sitä+saakaan+aikaan,+vaan+tässä+olevat+sanat+"teidän+edestänne+annettu+ja+vuodatettu+syntien+anteeksiantamiseksi".+Nämä+sanat+yhdessä+ruumiillisen+syömisen+ja+juomisen+kanssa+ovat+sakramentin+keskeinen+kohta.+Se+joka+nämä+sanat+uskoo,+omistaa+sen+mitä+ne+sisältävät+ja+lausuvat,+nimittäin+"syntien+anteeksiannon".Kuka+sitten+vastaanottaa+tämän+sakramentin+kelvollisesti?+Vastaus:Paastoaminen+ja+ruumiillinen+valmistautuminen+ovat+kyllä+hyvää+ulkonaista+kurinalaisuutta,+mutta+todella+kelvollinen+ja+hyvin+valmistautunut+on+se,+joka+uskoo+nämä+sanat:+"teidän+edestänne+annettu+ja+vuodatettu+syntien+anteeksiantamiseksi".+Kelvoton+ja+valmistautumaton+on+taas+se,+joka+ei+näitä+sanoja+usko+tai+joka+epäilee+niitä,+sillä+sana+"teidän+edestänne"+ei+vaadi+muuta+kuin+uskovaa+sydäntä.
  2. Kuka+Jeesuksen+opetuksen+ja+käskyn+mukaan+antaa+ja+voi+antaa+syntejä+anteeksi?+Vastaus:+Uskovaiset,+joilla+on+Pyhä+Henki:Joh.+20:21+Ja+Jesus+taas+sanoi+heille:+rauha+olkoon+teille!+niinkuin+Isä+minun+lähetti,+niin+minä+myös+lähetän+teidät.22+Ja+kuin+hän+nämät+sanonut+oli,+puhalsi+hän+heidän+päällensä+ja+sanoi+heille:+ottakaat+Pyhä+Henki:23+Joille+te+synnit+anteeksi+annatte,+niille+ne+anteeksi+annetaan,+ja+joille+te+ne+pidätte,+niille+ne+ovat+pidetyt.Matt.+18:18+Totisesti+sanon+minä+teille:+kaikki,+mitä+te+maan+päällä+sidotte,+pitää+myös+oleman+sidotut+taivaissa:+ja+kaikki,+mitä+te+päästätte+maan+päällä,+pitää+myös+oleman+päästetyt+taivaassa.Luuk.+10:17+Niin+ne+seitsemänkymmentä+palasivat+ilolla,+sanoen:+Herra,+perkeleetkin+ovat+sinun+nimes+kautta+meidän+allemme+annetut.18+Niin+hän+sanoi+heille:+minä+näin+saatanan+taivaasta+lankeevan+niinkuin+pitkäisen+tulen.Luuk.+24:47+ja+kaikille+kansoille,+Jerusalemista+alkaen,+on+hänen+nimessään+saarnattava+parannusta+ja+syntien+anteeksiantamista.48+Te+olette+tämän+todistajat.Matt.+16:19+Ja+minä+annan+sinulle+taivaan+valtakunnan+avaimet:+ja+mitä+sinä+maan+päällä+sidot,+pitää+sidotun+oleman+taivaissa,+ja+mitä+sinä+päästät+maan+päällä,+sen+pitää+oleman+päästetyn+taivaissa.Matt.+9:2+Ja+katso,+hänen+tykönsä+tuotiin+halvattu+mies,+joka+makasi+vuoteella.+Kun+Jeesus+näki+heidän+uskonsa,+sanoi+hän+halvatulle:+"Poikani,+ole+turvallisella+mielellä;+sinun+syntisi+annetaan+sinulle+anteeksi".3+Ja+katso,+muutamat+kirjanoppineista+sanoivat+mielessään:+"Tämä+pilkkaa+Jumalaa".4+Mutta+Jeesus+ymmärsi+heidän+ajatuksensa+ja+sanoi:+"Miksi+te+ajattelette+pahaa+sydämessänne?5+Sillä+kumpi+on+helpompaa,+sanoako:+'Sinun+syntisi+annetaan+sinulle+anteeksi',+vai+sanoa:+'Nouse+ja+käy'?6+Mutta+tietääksenne,+että+Ihmisen+Pojalla+on+valta+maan+päällä+antaa+syntejä+anteeksi,+niin"+-hän+sanoi+halvatulle-"nouse,+ota+vuoteesi+ja+mene+kotiisi."7+Ja+hän+nousi+ja+lähti+kotiinsa.8+Mutta+kun+kansanjoukot+sen+näkivät,+peljästyivät+he+ja+ylistivät+Jumalaa,+joka+oli+antanut+senkaltaisen+vallan+ihmisille.Joh.+4:14+mutta+joka+juo+sitä+vettä,+jota+minä+hänelle+annan,+se+ei+ikinä+janoa;+vaan+se+vesi,+jonka+minä+hänelle+annan,+tulee+hänessä+sen+veden+lähteeksi,+joka+kumpuaa+iankaikkiseen+elämään".Ilm.+21:6+Ja+hän+sanoi+minulle:+"Se+on+tapahtunut.+Minä+olen+A+ja+O,+alku+ja+loppu.+Minä+annan+janoavalle+elämän+veden+lähteestä+lahjaksi.2.+Kor.+3:8+kuinka+paljoa+enemmän+onkaan+Hengen+virka+oleva+kirkkaudessa!2.+Kor.+3:9+Sillä+jos+kadotustuomion+virka+jo+oli+kirkkautta,+niin+on+vanhurskauden+virka+vielä+paljoa+runsaammassa+määrin+kirkkautta.Luuk.+10:16+Joka+teitä+kuulee,+se+minua+kuulee,+ja+joka+teidät+katsoo+ylön,+se+katsoo+ylön+minun;+mutta+joka+minun+katsoo+ylön,+hän+katsoo+ylön+sen,+joka+minun+lähetti.1.+Joh.+4:6+Me+olemme+Jumalasta:+ja+joka+Jumalan+tuntee,+hän+kuulee+meitä;+joka+ei+Jumalasta+ole,+ei+hän+kuule+meitä.+Siitä+me+tunnemme+totuuden+hengen+ja+eksytyksen+hengen.Room.+1:16+Sillä+en+minä+häpee+Kristuksen+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima+itsekullekin+uskovaiselle+autuudeksi.+Ensin+Juudalaiselle,+niin+myös+Grekiläiselle.1.+Kor.+1:18+Sillä+se+puhe+rististä+on+niille+hulluus,+jotka+kadotetaan;+mutta+meille,+jotka+autuaaksi+tulemme,+on+se+Jumalan+voima.
  3. Ilmeisesti+ylläpito+poistaa+englanninkielistä+tekstiä,+joten+tässä+tulee+kirje+käännettynä+suomeksi:Vastaanottaja:+Wolf+Lake+Laestadian+luterilainen+kirkkoRakkaat+veljet+ja+sisaret,+rakkaat+ystävät,Jumalan+rauhaa,Meillä+on+ollut+lukuisia+tapaamisia+jakeskusteluja+viime+vuosina.+Meillä+ontavattiin+pienissä+ja+suurissa+ryhmissä.+Meillä+onkeskusteltiin+lukuisista+aiheista,+mukaan+lukienuskon+vanhurskaus,+virkaPyhä+Henki,+Jumalan+seurakunta,tunnustus+ja+hallintoJumalan+huone,+muun+muassa.+Kaiken+jälkeennämä+keskustelut,+jako,+joka+onkaikkien+tunnustama,+ei+ole+tullutkapeampi+mutta+leveämpi.+Tämä+on+ollut+apitkä+ja+väsyttävä+kamppailu+meille+ja+varmastimyös+sinulle.+Emme+usko+siihenkeskustelu+jatkuu+ja+keskustelu+jatkuuratkaista+kyseessä+olevat+ongelmat.Haluaisimme+nyt+lähettää+edustajiapian+tavata+seurakuntasi+jajakaa+kanssasi+tunteemme+siitä,+missä+olemmeovat+ja+kuinka+pääsemme+eteenpäin.+Pyydämme+sitäsinulla+on+johtokuntasi,+ota+meihin+yhteyttä+keskustellaksesikokouksen+järjestelyt.LLC:n+hallituksen+puolesta