Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LFF_lestadiolainen
profiilit
LFF_lestadiolainen
LFF_lestadiolainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
85
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se että sinä et halua uskoa siihen ei tee siitä vääräksi. Kaikki ei tarvitse olla järjellä selittävissä. Uskomme myös yliluonnolliseen.
Ota huomioon että kristityt läpi kristillisyyden historia ovat uskoneet suurin piirtein kuten kuvasin. Sinun käsitys on uusi ja epäkristillinen.
07.07.2023 11:22
> Onko Jeesuksella monta ruumista?
Luterilaisessa teologiassa opetus Jeesuksen konkreettisesta läsnäolosta ehtoollisessa ei tarkoita, että Jeesuksella olisi fyysisesti monta ruumista samanaikaisesti eri ehtoollistilaisuuksissa ympäri maailmaa. Sen sijaan luterilaisuudessa korostetaan Jeesuksen erityistä läsnäoloa ehtoollisessa, joka on salaperäinen ja hengellinen.
Luterilaisessa opetuksessa Jeesus on läsnä ehtoollisessa koko olemuksellaan, ruumiillaan ja verellään, vaikka ehtoollista vietettäisiin samanaikaisesti eri paikoissa. Tämä läsnäolo ylittää fyysisen avaruuden ja ajan rajoitukset. Opettamme että Jeesuksen läsnäolo ehtoollisessa on erityinen ja salaperäinen tapa, jossa Jeesus tulee uskovan luokse lahjoittaakseen itsensä ja armonsa.
Jeesuksen läsnäolo ehtoollisessa ei ole sidoksissa fyysiseen aikaan tai paikkaan. Ehtoollisessa Jeesus tulee luoksemme erityisellä ja salaperäisellä tavalla, joka ylittää inhimillisen käsityskyvyn. Tämä on keskeinen osa luterilaista opetusta ehtoollisesta.
07.07.2023 10:30
> Miksi sitä sitten sanotaan Jeesuksen MUISTO ateriaksi
Luterilaisessa perinteessä ehtoollinen yhdistää sekä muistoaterian että Jeesuksen todellisen läsnäolon. Ehtoollisen katsotaan olevan sekä muistomerkki että sakramentti.
Ehtoollinen on muistoateria siksi, että se muistuttaa Jeesuksen viimeisestä illallisesta opetuslastensa kanssa ja hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa merkityksestä kristillisen uskon kannalta. Ehtoollinen palauttaa mieleen Jeesuksen uhrautuvan rakkauden ja antaa uskoville tilaisuuden muistaa ja kiittää hänen tekojansa.
Samalla ehtoollinen on myös sakramentti, jossa uskomme Jeesuksen läsnäoloon ehtoolliselementeissä. Uskomme että Jeesus on todellisesti läsnä ehtoollisessa. Leipä ja viini ovat sekä muistomerkki että kanava, jonka kautta Jeesus lahjoittaa itsensä uskovilleen.
Tämä yhdistelmä tarkoittaa, että luterilaisessa ehtoollisessa uskova osallistuu Jeesuksen muistoateriaan, samalla kun hän vastaanottaa Jeesuksen todellisen läsnäolon.
Näin ollen luterilaisessa opetuksessa ehtoollinen yhdistää muistomerkkiajatuksen ja Jeesuksen läsnäolon siten, että uskova voi samanaikaisesti muistaa Jeesusta ja hänen tekojaan, sekä kokea Jeesuksen todellisen läsnäolon ja osallisuuden hänen armoonsa ja uhriinsa.
07.07.2023 09:06
> Miksi Jeesuksen pitäisi olla läsnä ehtoollisessa konkreettisesti!?
Koska Jeesus itse opettaa näin, koska Paavali opettaa näin, koska näin on uskottu ihan kristinuskon alkumetreistä asti ja koska siihen liittyy lupaus: "Sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen puolesta syntien anteeksisaamiseksi." (Matt 26:28)
06.07.2023 20:02
> Ei Jeesus ole läsnä joka kekkereissä, mutta Ehtoollisessa Hän on Pyhän Hengen muodossa.
Tämä ei koskaan ole ollut kristillisen kirkon opetus. Kukaan kirkkoisistä ei ole opettanut noin. Voi ottaa esimerkkinä Pyhä Ignatius, joka oli varhainen kristillinen piispa ja marttyyri. Hänen uskotaan eläneen noin 35 jKr. - 107 jKr. Hän kirjoitti näin (käännös):
6:2 Harkitkaa niitä, jotka pitävät harhaoppeja Jeesuksen Kristuksen armosta, joka on tullut meille, kuinka vastakkaisia he ovat Jumalan mielenlaadulle. Heillä ei ole välittämistä rakkaudesta eikä leskestä, eikä orvosta, eikä kärsivästä, eikä sidotusta tai vapaasta, eikä nälkäisestä tai janoisesta. He pidättäytyvät ehtoollisesta ja rukouksesta, koska he eivät tunnusta, että ehtoollinen on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen liha, joka kärsi meidän syntiemme vuoksi, ja jonka hänen hyvyytensä Isä herätti ylös.
Alkuperäinen teksti täällä (luku 6):
https://www.earlychristianwritings.com/text/ignatius-smyrnaeans-hoole.html
Varhaisessa kirkossa siis pidettiin asia niin tärkeänä, että ei hyväksytty kristityiksi niitä joka eivät tunnustaneet että ”ehtoollinen on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen liha”.
Voisin kaivaa sinulle kuinka monta tahansa vastaavia opetuksia kirkkoisistä, jopa Paavalista, mutta se jää johonkin toiseen päiväseen
05.07.2023 23:38
Miten ne kristityt, jotka elivät siihen aikaan ja olivat tavanneet Jeesuksen tai tunsivat ihmisiä, jotka olivat tavanneet Jeesuksen, olisivat voineet ymmärtää tämän väärin, kun taas sinä 2000 vuotta myöhemmin ymmärt sen oikein?
Raamatun kohdissa, kuten Markuksen evankeliumin 14:22-24 ja Luukkaan evankeliumin 22:19-20, kerrotaan Jeesuksen viimeisestä ehtoollisesta, jossa hän antoi opetuslapsilleen leivän ja viinin sanoen, että ne ovat hänen ruumistaan ja vertaan. Varhaiset kristityt, kuten apostolien seuraajat, ovat pitäneet näitä sanoja kirjaimellisina ja uskoneet, että ehtoollisen sakramentissa Jesuksen ruumis ja veri on todellisesti läsnä.
05.07.2023 14:53
Kristityt ovat uskoneet että Jeesus on kirjaimellisesti läsnä ehtoollisen leivässä ja viinissä, ihan kristinuskon ensimmäisistä vuosikymmenistä asti, mikä olen useaan otteeseen todistanut täällä palstalla.
03.07.2023 16:18
> Uskon, että rakas Jeesus on Pyhän Henkensä kautta siellä konkreettisesti läsnä.
Näin ei rippipuheessa opetettu. Siinä opetettiin että Jeesus on kirjaimellisesti läsnä leivässä ja viinissä, joka on hänen todellinen ruumis ja veri.
Ero saattaa vaikuttaa vähäpätöiseltä, mutta se on tämä joka erottaa meidät reformoiduista ja vapaista suunnista kun on kyseessä ehtoollinen.
Uskomme kuten katolliset tässä kysymyksessä.
02.07.2023 17:02
Anteeksi kiroitusvirhe otsikossa. Siinä piti lukea: "Älyllisistä pohdintaa luterilaisuudesta"
19.05.2023 18:06
Toisaalta Raamatussa myös korostetaan Jumalan pelastushalukkuutta ja laajuutta. Esimerkiksi apostoli Pietari sanoo, että Jumala ei tahdo kenenkään tuhoutuvan, vaan tahtoo, että kaikki kääntyvät parannukseen (2. Piet. 3:9). Apostoli Paavali puolestaan kirjoittaa, että Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden (1. Tim. 2:4).
17.05.2023 22:30
Tässä vielä muutamia esimerkkejä varhaisilta kirkkoisistä ja heidän kirjoituksistaan liittyen aiheeseen:
Justin Martyr:
"And this food is called among us Eucharistia [the Eucharist], of which no one is allowed to partake but the man who believes that the things which we teach are true, and who has been washed with the washing that is for the remission of sins, and unto regeneration, and who is so living as Christ has enjoined. For not as common bread and common drink do we receive these; but in like manner as Jesus Christ our Saviour, having been made flesh by the Word of God, had both flesh and blood for our salvation, so likewise have we been taught that the food which is blessed by the prayer of His word, and from which our blood and flesh by transmutation are nourished, is the flesh and blood of that Jesus who was made flesh." (First Apology, Chapter 66)
Cyprian:
"Thus, therefore, in consecrating the cup of the Lord and in offering to drink to the people, the blood of Christ is shown forth; who, indeed, warned and instructed them, saying: 'This is the cup of My blood, of the new and eternal testament, the mystery of faith, which shall be shed for you and for many for the remission of sins.'" (Epistle 63, Letter 3, Chapter 24)
Kirkkoisien kirjoituksia löytyy esimerkiksi täältä:
https://www.earlychristianwritings.com
17.05.2023 21:28
Paavali tietysti tarkoittaa että Jeesuksen ruumin syöminen pitää erottaa muusta syömisestä. Niin me luterilaiset teemme. Pyhä ehtoollinen ei ole tavallinen ateria. Joillekin vapaan sunnan uskovaisille se on sitä. He syövät ehtoollista tuomioksensa.
17.05.2023 12:53
> Missä kastetaan Ihmisiä Kristuksen kuolemaan, mistä' korvasi on sen kuullut?
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme kastetut hänen kuolemaansa? Niin me siis olemme yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin vaeltaa uudessa elämässä." (Room. 6:3-4)
15.05.2023 21:51
SRK-vanhoillislestadiolaisuus syntyi kun valtajuova lestadiolaisuudesta alkoi organisoitua Oulussa olevan keskusyhdistyksen ympärillä. Ruotsinkieliset lestadiolaiset suomessa ja ruotsissa eivät liittyneet tähän uuteen suuntaukseen lestadiolaisuudesta eikä ole tänäkään päivänä liittyneet.
05.03.2023 17:33
Lestadiolaisuuden emämaassa, Ruotsin lapissa ja Norrbottenissa, ei liitetty SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen. Se oli uusi vieras suuntaus lestadiolaisuudesta heille.
Tänäkin päivänä on valloillaan alkuperäinen lestadiolaisuus alueella, nimittäin pikkuesikoisuus (itälestadiolaisuus) ja esikoislestadiolaisuus (länsilestadiolaisuus).
Nimitykset itälestadiolaisuus ja länsilestadiolaisuus tulevat lestadiolaisuuden ensimmäisestä hajaannuksesta.
05.03.2023 17:21
"IS selvitti Suomen onnellisimmat kunnat"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607011.html
27.01.2023 17:29
Luoto on aika lähellä sitä mitä kuvailit.
"Kunnan asukkaista noin puolet kuuluu lestadiolaiseen liikkeeseen."
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luoto
Luoto on myös muutama vuosi sitten valittu Suomen onnellisemmaksi kunnaksi, joten ei se niin paha ole vaikka puolet on lestadiolaisia.
26.01.2023 22:30
Sen sijaan Evl-kirkon opetus ehtoollisesta on enemmän ristiriidassa sellaiseen opetukseen että ehtoollisessa ei saataisi synnit anteeksi:
https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/ehtoollinen
"Jeesus aterioi yhdessä opetuslastensa kanssa kuolemaansa edeltävänä iltana. Jeesus siunasi leivän ja viinin ja kehotti opetuslapsia viettämään yhteistä ateriaa hänen muistokseen.
Luterilaisen käsityksen mukaan ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri, Hän on niissä läsnä. Kun vietämme ehtoollista, muistamme Jeesuksen kuolemaa ristillä. Hän kuoli ja kärsi rangaistuksen kaikkien ihmisten puolesta.
Ehtoollinen antaa sen, minkä lupaa: syntien anteeksiantamuksen. Ehtoollinen on hengellinen ateria, joka yhdistää Kristukseen, vahvistaa uskoa ja lisää rakkautta lähimmäisiä kohtaan. Jumala synnyttää luottamuksen siihen, että Kristuksen ruumis on elämän leipä ja Kristuksen veri on kuolemattomuuden lähde."
11.01.2023 21:49
Minusta vanhoillislestadiolaisten opetus kasteesta ei eroaa (ainakaan paljon) Evl-kirkon opetuksesta. Ei kirkkokaan opeta että kaste on ehto pelastukseen. Voit tarkistaa sen itse kirkon kotisivulta.
https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste
"Lähetyskäskyn mukaisesti kastetusta tulee Kristuksen opetuslapsi. Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu kastetun nimeltä omakseen ja hänestä tulee kristillisen kirkon jäsen. Pyhä Henki herättää kastetussa uutta uskoa ja rakkautta. Kaste ja usko ovat kokonaan Jumalan pelastavaa työtä. Kaste kantaa kristittyä läpi koko elämän."
11.01.2023 21:45
> Edelleen toivoisin, että srk mahdollistaisi radiotoimintaa ympäri vuorokauden..
LFF:llä on tällainen radiokanava joka lähettää 7 päivää viikossa ja 12 tuntia päivässä. Kuuluvuusalue on Kokkolasta Uusikaarnepyyhyn.
04.11.2022 19:37
1 / 5