Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. "Mutta+nyt,+kun+te+olette+synnistä+vapautettuja,+ja+teistä+on+tullut+Jumalan+palvelijoita,+teidän+hedelmänne+on+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.” (Room.+6:22)Mitä+ihmettä+Paavali+tarkoittaa+ilmaisulla+”te+olette+synnistä+vapautettuja”?+Tarkoittaako+se+–+niin+kuin+kirkon+historiassa+jotkut+ovat+aina+opettaneet+–+että+kristityistä+tulee+synnittömiä?+Ei,+Paavali+käyttää+Roomalaiskirjeen+6+luvussa+kielikuvaa+synnistä+isäntänä,+jonka+alaisuudessa+ihmisen+on+pakko+totella.+Nyt+orja+on+vapautettu+ja+me+kuulumme+toiselle+isännälle,+Herralle+Jeesukselle+Kristukselle.Tämän+toisen+isännän+alaisuudessa+alkaakin+ihan+toisenlainen+elämä.+Se+ei+ole+synnitöntä+elämää+mutta+Paavali+mainitsee,+että+sen+hedelmänä+on+pyhitys.+Jeesuksen+seurassa+ja+Hänen+ohjauksessaan+vanhat+tavat+alkavat+hiljalleen+jäädä+sivuun+ja+Hengen+hedelmät+kehittyvät.+Jo+itse+hedelmä+viittaa+prosessiin,+joka+vaatii+aikaa.Kristus+ei+ole+isäntämme,+jotta+voisimme+elää+itsellemme+mieliksi.+Hän+haluaa+opettaa+meille+kuuliaisuuden+ja+antautumisen+salaisuutta.+Ei+pakottaen+vaan+rakkaudella+opastaen.+Meidät+on+tehty+vapaiksi,+jotta+voisimme+vapaina+palvella+Jumalaamme+ja+toisiamme.+Ja+vapaus+löytyykin+yllättäen+Kristuksen+isännyyden+kautta.+Palvellessamme+löydämme+samalla+oman+tarkoituksemme+ja+paikkamme.Herran+Jeesuksen+isännyydessä+on+hyvä+olla.+Vanha+isäntä+tulee+tosin+monesti+ilkkumaan+meille+ja+vaatii+meitä+jälleen+alaisuuteensa.+Hän+saattaa+osoittaa+meille+vanhoja+tapojamme+ja+syyttää,+että+emme+kelpaa+Jeesukselle.+Silloin+näytämme+Hänelle+uuden+isäntämme+ostokuittia+–+veristä+ristiä+–+ja+toteamme,+että+se+hinta+riittää.(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Synnistä+vapautettuja/Yksin+armosta+-+sivusto)
  2. 1+Sitten+vielä,+veljeni,+iloitkaa+Herrassa!+Samoista+asioista+teille+kirjoittaminen+ei+minua+kyllästytä,+ja+teille+se+on+turvaksi.2+Kavahtakaa+noita+koiria,+kavahtakaa+noita+pahoja+työntekijöitä,+kavahtakaa+noita+pilalleleikattuja.3+Sillä+oikeita+ympärileikattuja+olemme+me,+jotka+Jumalan+Hengessä+palvelemme+Jumalaa+ja+kerskaamme+Kristuksessa+Jeesuksessa,+emmekä+luota+lihaan,4+vaikka+minulla+on,+mihin+luottaa+lihassakin.+Jos+kuka+muu+luulee+voivansa+luottaa+lihaan,+niin+voin+vielä+enemmän+minä,5+joka+olen+ympärileikattu+kahdeksanpäiväisenä+ja+olen+Israelin+kansaa,+Benjaminin+sukukuntaa,+hebrealainen+hebrealaisista+syntynyt,+ollut+lakiin+nähden+fariseus,6+intoon+nähden+seurakunnan+vainooja,+lain+vanhurskauteen+nähden+nuhteeton.7+Mutta+mikä+minulle+oli+voitto,+sen+minä+olen+Kristuksen+tähden+lukenut+tappioksi.8+Niinpä+minä+todella+luen+kaikki+tappioksi+tuon+ylen+kalliin,+Kristuksen+Jeesuksen,+minun+Herrani,+tuntemisen+rinnalla,+sillä+hänen+tähtensä+minä+olen+menettänyt+kaikki+ja+pidän+sen+roskana+-+että+voittaisin+omakseni+Kristuksen9+ja+minun+havaittaisiin+olevan+hänessä+ja+omistavan,+ei+omaa+vanhurskautta,+sitä,+joka+laista+tulee,+vaan+sen,+joka+tulee+Kristuksen+uskon+kautta,+sen+vanhurskauden,+joka+tulee+Jumalasta+uskon+perusteella;10+tunteakseni+hänet+ja+hänen+ylösnousemisensa+voiman+ja+hänen+kärsimyksiensä+osallisuuden,+tullessani+hänen+kaltaisekseen+samankaltaisen+kuoleman+kautta,11+jos+minä+ehkä+pääsen+ylösnousemiseen+kuolleista.12+Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.13+Veljet,+minä+en+vielä+katso+sitä+voittaneeni;+mutta+yhden+minä+teen:+unhottaen+sen,+mikä+on+takana,+ja+kurottautuen+sitä+kohti,+mikä+on+edessäpäin,14+minä+riennän+kohti+päämäärää,+voittopalkintoa,+johon+Jumala+on+minut+taivaallisella+kutsumisella+kutsunut+Kristuksessa+Jeesuksessa.15+Olkoon+siis+meillä,+niin+monta+kuin+meitä+on+täydellistä,+tämä+mieli;+ja+jos+teillä+jossakin+kohden+on+toinen+mieli,+niin+Jumala+on+siinäkin+teille+ilmoittava,+kuinka+asia+on.16+Kunhan+vain,+mihin+saakka+olemme+ehtineetkin,+vaellamme+samaa+tietä!17+Olkaa+minun+seuraajiani,+veljet,+ja+katselkaa+niitä,+jotka+näin+vaeltavat,+niinkuin+me+olemme+teille+esikuvana.18+Sillä+monet,+joista+usein+olen+sen+teille+sanonut+ja+nyt+aivan+itkien+sanon,+vaeltavat+Kristuksen+ristin+vihollisina;19+heidän+loppunsa+on+kadotus,+vatsa+on+heidän+jumalansa,+heidän+kunnianaan+on+heidän+häpeänsä,+ja+maallisiin+on+heidän+mielensä.20+Mutta+meillä+on+yhdyskuntamme+taivaissa,+ja+sieltä+me+myös+odotamme+Herraa+Jeesusta+Kristusta+Vapahtajaksi,21+joka+on+muuttava+meidän+alennustilamme+ruumiin+kirkkautensa+ruumiin+kaltaiseksi+sillä+voimallaan,+jolla+hän+myös+voi+tehdä+kaikki+itsellensä+alamaiseksi.(+Fil.+3)
  3. >>1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.+2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;+3+sillä+kun he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.+4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.(+Room.+10)+Paavali+opettaa,+että+ihminen+joka+pyrkii+itse+pystyttämään+omaa+vanhurskauttansa,+ei+vielä+-(1)+Ei+todella+tunne+Jumalan+vanhurskautta(2)+Ei+ole+alistunut+Jumalan+vanhurskauden+alleJae+4.+osoittaa,+että+Jumalan+vanhurskauden+alle+alistuminen+on+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+aseman+tunnustamista,+ja+siihen+asettumista+-+jossa+Hän+on+lain+loppu+(päätepiste/päämäärä),+vanhurskaudeksi+jokaiselle+joka+uskoo+Häneen.Omavanhurskas+uskoo+itseensä,+ja+omiin+mahdollisuuksiinsa+-+kun+Jumalan+vanhurskauden+alle+alistunut+uskoo+Kristukseen,+lain+täyttäjänä,+ja+näin+on+hänen+vanhurskautensa+-+uskossa+Jeesukseen.OMAVANHURSKAUS+on+siis+ihmisen+omaa+näennäistä+Jumalan+lain+käskyjen+täyttämistä,+ja+sen+hedelmä+on:-+epäaitous,+eli+tekopyhyys+sekä+ulkokultaisuus-+ylpeys,+eli+ihminen+ottaa+kunnian+itselleen+lain+täyttämisestä-+halveksunta,+eli+ihminen+halveksuu+heikkoja+ja+epäonnistuneita-+lahkohenkisyys,+eli+ihminen+oman+paremmuutensa+tähden+erottaa+itsensä+muistaja+lopuksi:Omavanhurskaus+on+Jumalan+edessä likainen+vaate,+joka+ei+kelpaa+Jumalan+pyhien+kasvojen+edessä.Jeesus+puhui+miehestä+joka+astui+häävieraiden+joukossa+Jumalan+omien+aterialle,+mutta+häneltä+puuttui+häävaatteet,+eli+Kristuksen+vanhurskaus.>>(+Lähde:+Nimimerkki+JPK/PUIMATANNER-sivusto)
  4. >>Tullessamme+Jumalan+luo+emme+saa+tuoda+mukanamme+mitään+muuta+kuin+Kristuksen.+Kaikki+lisät+ja+kaikki+aikaisemmat+ansiomme+myrkyttävät+ja+turmelevat+uskon.+Ken+rakentaa+velvollisuuksien,+armonkokemuksien+ja+muun+sellaisen+varaan,+ei+tunne+Kristuksen+ansiota.+Tämä+tekee+uskomisen+niin+vaikeaksi,+niin+vieraaksi+luonnolliselle+ihmiselle.+Jos+uskot,+täytyy+sinun+joka+päivä+luopua+(niitä+tappiona+ja+roskana+pitäen, Fil.+3:+7,+8)+etuoikeuksistasi,+kuuliaisuudestasi,+kasteestasi,+pyhityksestäsi,+täytetyistä+velvollisuuksistasi,+armolahjoistasi,+kyyneleistäsi,+liikutuksistasi,+nöyryydestäsi,+ja+on+sinun+korotettava+vain+Kristus.Sinun+työsi+ja+itsekylläisyytesi+on+joka+päivä+kuoletettava.+Sinun+täytyy+ottaa+kaikki+Jumalan+kädestä.+Kristus+on+Jumalan+lahja, Joh.+4:+10 ja 3:+16.+Usko+on+Jumalan+lahja, Ef.+2:+8.+Syntien+anteeksiantamus+on+armolahja, Room.+5:+16.+Voi,+kuinka+luontomme+riehuu,+kiivailee+ja+raivoaa+sitä+vastaan,+että+kaikki+on+lahjaa,+ettei+se+voi+ansaita+mitään+omilla+teoillaan,+kyyneleillään+eikä+velvollisuuksiensa+täyttämisellä,+että+kaikki+omat+teot+ovat+kelpaamattomia+ja+arvottomia+taivaassa.>>(+Lähde:+Thomas+Wilcox/Kallis+hunajan+pisara)
  5. >Mitä+siis+sanomme?+Onko+laki+syntiä?+Pois+se!+Mutta+syntiä+en+olisi+tullut+tuntemaan+muuten+kuin+lain+kautta;+sillä+en+minä+olisi+tiennyt+himosta,+ellei+laki+olisi+sanonut:+"Älä+himoitse.">1+Vai+ettekö+tiedä,+veljet+-+minä+puhun+lain+tunteville+-+että+laki+vallitsee+ihmistä,+niin+kauan+kuin+hän+elää?2+Niinpä+sitoo+laki+naidun+vaimon+hänen+elossa+olevaan+mieheensä;+mutta+jos+mies+kuolee,+on+vaimo+irti+tästä+miehen+laista.3+Sentähden+hän+saa+avionrikkojan+nimen,+jos+miehensä+eläessä+antautuu+toiselle+miehelle;+mutta+jos+mies+kuolee,+on+hän+vapaa+siitä+laista,+niin+ettei+hän+ole+avionrikkoja,+jos+menee+toiselle+miehelle.4+Niin,+veljeni,+teidätkin+on+kuoletettu+laista+Kristuksen+ruumiin+kautta,+tullaksenne+toisen+omiksi,+hänen,+joka+on+kuolleista+herätetty,+että+me+kantaisimme+hedelmää+Jumalalle.5+Sillä+kun+olimme+lihan+vallassa,+niin+synnin+himot,+jotka+laki+herättää,+vaikuttivat+meidän+jäsenissämme,+niin+että+me+kannoimme+hedelmää+kuolemalle,6+mutta+nyt+me+olemme+irti+laista+ja+kuolleet+pois+siitä,+mikä+meidät+piti+vankeina,+niin+että+me+palvelemme+Jumalaa+Hengen+uudessa+tilassa+emmekä+kirjaimen+vanhassa.7+Mitä+siis+sanomme?+Onko+laki+syntiä?+Pois+se!+Mutta+syntiä+en+olisi+tullut+tuntemaan+muuten+kuin+lain+kautta;+sillä+en+minä+olisi+tiennyt+himosta,+ellei+laki+olisi+sanonut:+"Älä+himoitse."8+Mutta+kun+synti+otti+käskysanasta+aiheen,+herätti+se+minussa+kaikkinaisia+himoja;+sillä+ilman+lakia+on+synti+kuollut.9+Minä+elin+ennen+ilman+lakia;+mutta+kun+käskysana+tuli,+niin+synti+virkosi,10+ja+minä+kuolin.+Niin+kävi+ilmi,+että+käskysana,+joka+oli+oleva+minulle+elämäksi,+olikin+minulle+kuolemaksi.11+Sillä+kun+synti+otti+käskysanasta+aiheen,+petti+se+minut+ja+kuoletti+minut+käskysanan+kautta.12+Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.13+Onko+siis+hyvä+tullut+minulle+kuolemaksi?+Pois+se!+Vaan+synti,+että+se+synniksi+nähtäisiin,+on+hyvän+kautta+tuottanut+minulle+kuoleman,+että+synti+tulisi+ylenmäärin+synnilliseksi+käskysanan+kautta.14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.(+Room.+7)+->>Lakia+on+aina+julistettava+Jumalan+seurakunnassaLaissa+Jumala+ilmoittaa+itsensä+ja+siksi+lakia+on+aina+julistettava.+Kun+lakia+julistetaan,+niin+Pyhä+Henki+toimii+myös+lain+kautta,+lain+virassa+ja+suorittaa+"vierasta+työtään"+(Jes+28:21)+näyttämällä+todeksi+synnin+(Joh+16:8).+Lain+kautta+tulee+synnintunto+(Room+3:20).+Ilman+lain+aikaansaamaa+synnintuntoa,+ei+ihminen+halua+eikä+voikaan+kuulla+eikä+ottaa+vastaan+evankeliumia.+"Ei+evankeliumi+julista+syntien+anteeksiantamusta+välinpitämättömille,+suruttomille+sydämille,+vaan+’särjetyille’+eli+katuville"+(Tunnustuskirjat).>>(+Olavi+Peltola)
  6. >>Tulee+tunne+ikään+kuin+lähes+te+kaikki+muuttuisitte+jotenkin+idiooteiksi+tai+kuuromykiksi+tai+muuten+vain+vähä-älyisiksi+ja+lukutaidottomiksi+lukiessanne+Paavalia.>>Niin,+tai+jospa+kyse+onkin+tästä:1+Niinpä,+kun+minä+tulin+teidän+tykönne,+veljet,+en+tullut+puheen+tai+viisauden+loistolla+teille+Jumalan+todistusta+julistamaan.2+Sillä+minä+olin+päättänyt+olla+teidän+tykönänne+tuntematta+mitään+muuta+paitsi+Jeesuksen+Kristuksen,+ja+hänet+ristiinnaulittuna.3+Ja+ollessani+teidän+tykönänne+minä+olin+heikkouden+vallassa+ja+pelossa+ja+suuressa+vavistuksessa,4+ja+minun+puheeni+ja+saarnani+ei+ollut+kiehtovia+viisauden+sanoja,+vaan+Hengen+ja+voiman+osoittamista,5+ettei+teidän+uskonne+perustuisi+ihmisten+viisauteen,+vaan+Jumalan+voimaan.6+Kuitenkin+me+puhumme+viisautta+täydellisten+seurassa,+mutta+emme+tämän+maailman+viisautta+emmekä+tämän+maailman+valtiasten,+jotka+kukistuvat,7+vaan+me+puhumme+salattua+Jumalan+viisautta,+sitä+kätkettyä,+jonka+Jumala+on+edeltämäärännyt+ennen+maailmanaikoja+meidän+kirkkaudeksemme,8+sitä,+jota+ei+kukaan+tämän+maailman+valtiaista+ole+tuntenut+-+sillä+jos+he+olisivat+sen+tunteneet,+eivät+he+olisi+kirkkauden+Herraa+ristiinnaulinneet+-9+vaan,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"mitä+silmä+ei+ole+nähnyt+eikä+korva+kuullut,+mikä+ei+ole+ihmisen+sydämeen+noussut+ja+minkä+Jumala+on+valmistanut+niille,+jotka+häntä+rakastavat."10+Mutta+meille+Jumala+on+sen+ilmoittanut+Henkensä+kautta,+sillä+Henki+tutkii+kaikki,+Jumalan+syvyydetkin.11+Sillä+kuka+ihminen+tietää,+mitä+ihmisessä+on,+paitsi+ihmisen+henki,+joka+hänessä+on?+Samoin+ei+myös+kukaan+tiedä,+mitä+Jumalassa+on,+paitsi+Jumalan+Henki.12+Mutta+me+emme+ole+saaneet+maailman+henkeä,+vaan+sen+Hengen,+joka+on+Jumalasta,+että+tietäisimme,+mitä+Jumala+on+meille+lahjoittanut;13+ja+siitä+me+myös+puhumme,+emme+inhimillisen+viisauden+opettamilla+sanoilla,+vaan+Hengen+opettamilla,+selittäen+hengelliset+hengellisesti.14+Mutta+luonnollinen+ihminen+ei+ota+vastaan+sitä,+mikä+Jumalan+Hengen+on;+sillä+se+on+hänelle+hullutus,+eikä+hän+voi+sitä+ymmärtää,+koska+se+on+tutkisteltava+hengellisesti.15+Hengellinen+ihminen+sitä+vastoin+tutkistelee+kaiken,+mutta+häntä+itseään+ei+kukaan+kykene+tutkistelemaan.16+Sillä:+"kuka+on+tullut+tuntemaan+Herran+mielen,+niin+että+voisi+neuvoa+häntä?"+Mutta+meillä+on+Kristuksen+mieli.(+1+Kor.+2)
  7. ...+jatkoaUudestisyntyneen+kristityn+lankeemukset+eivät+estä+meitä+pääsemästä+taivaaseen,+koska+Jeesus+on+jo+aukaissut+tien+sinne.+Synnit+kuitenkin+vetävät+meitä+kohti+kadotusta,+ja+voivat+johtaa+paatumukseen.+Tästä+syystä+on+tärkeää+tunnustaa+ja+pyytää+anteeksi+syntejään+Jumalalta,+aivan+kuten+Jeesus+itse+opetti+Luukkaan+evankeliumissa:”Ja+anna+meille+meidän+syntimme+anteeksi,+sillä+mekin+annamme+anteeksi+jokaiselle+velallisellemme;+äläkä+saata+meitä+kiusaukseen;+vaan+päästä+meidät+pahasta.”+ Luuk.+11:4Mitä+ihminen+kylvää,+sitä+hän+myös+niittääTehdyillä+synneillä+on+seurauksensa,+jotka+voivat+jatkua+hyvin+pitkään+elämässämme+–+myös+uskoon+tulon+jälkeen.+Esimerkiksi+murhaaja+joutuu+suorittamaan+vankeustuomionsa,+vaikka+olisikin+saanut+syntinsä+Jumalalta+anteeksi.+Myös+erilaiset+synnillisen+elämän+aiheuttamat+sairaudet+ja+rikkinäisyys+ovat+luonnollista+seurausta+synnistä,+joskin+meillä+on+oikeus+rukoilla+ja+pyytää+Jumalalta+apua+niihin+liittyen.Saatanan+tavoite+on+valehdella+ja+eksyttää.+Vääristämällä+evankeliumi+ja+Raamatun+sana+ja+henki+lisäämällä+sinne+ihmisten+omia+ilmoituksia,+jättämällä+jotain+pois+tai+tuomalla+yksittäisiä+jakeita+ulos+kokonaisuudesta,+Saatanan+tavoitetta+toteutetaan.+Tällaiseen+vääristeltyyn+evankeliumiin+Raamatun+kanta+on+varsin+jyrkkä:”Minua+kummastuttaa,+että+te+niin+äkkiä+käännytte+hänestä,+joka+on+kutsunut+teidät+Kristuksen+armossa,+pois+toisenlaiseen+evankeliumiin,+joka+kuitenkaan+ei+ole+mikään+toinen;+on+vain+eräitä,+jotka+hämmentävät+teitä+ja+tahtovat+vääristellä+Kristuksen+evankeliumin.+Mutta+vaikka+me,+tai+vaikka+enkeli+taivaasta+julistaisi+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+me+olemme+teille+julistaneet,+hän+olkoon+kirottu.+Niinkuin+ennenkin+olemme+sanoneet,+niin+sanon+nytkin+taas:+jos+joku+julistaa+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+te+olette+saaneet,+hän+olkoon+kirottu.”+ Gal.+1:6-9Ihmisen+ruumiiseen+sidottuna+olemme+samalla+sidottuja+Aadamin+kaltaisuuteen.+Teemme+siis+syntiä+koko+elämämme,+halusimme+tai+emme.+Paavali+kuvasi+rehellisesti+itseään,+kun+kirjoitti:”Varma+on+se+sana+ja+kaikin+puolin+vastaanottamisen+arvoinen,+että+Kristus+Jeesus+on+tullut+maailmaan+syntisiä+pelastamaan,+joista+minä+olen+suurin.”+ 1.+Tim+1:15Jos+nyt+Paavali+ja+Johannes+kuvasivat+olevansa+epätäydellisiä+syntisiä,+kuinka+me+voisimme+olla+parempia?(+Lähde:+Radio+Liekki+-+sivusto)
  8. "Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” +1.+Joh.+1:8-10Synnittömyysopin+mukaan+silloin,+kun+ihminen+on+oikeanlaisessa+yhteydessä+Jumalaan,+hän+voi+tässä+ajassa+saavuttaa+hengellisen+pyhittymisen+täydellisesti.+Tuolloin+ihmisen+ja+Jumalan+välille+muodostuu+rakkauden+liitto,+jota+pidetään+näiden+kahden+välisen+yhteyden+lopullisena+hedelmänä. Tällaista+kutsutaan+useissa+kirkkokunnissa+sekä+liikkeissä+”kristityn+pyhittymiseksi”.Synnittömyyttä+opetetaan+monella+tavalla.+Jotkut+opettavat,+että+kun+ihminen+tulee+uskoon,+tulee+hänestä+kertaheitolla+täydellinen+ja+synnitön.+Toiset+taas+opettavat,+että+uskovan+on+mahdollista+saavuttaa+täydellisyyden+ja+synnittömyyden+tila+vähitellen+niin,+ettei+hän+enää+lopulta+tee+tietoisesti+syntiä.+Molempien+oppien+mukaan+uskovan+on+siis+mahdollista+vapautua+täysin+kaikesta+synnistä.+Mm.+Uskon+sana+-liikkeessä+opetetaan+näin.Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.Kuoleman+ruumisJo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+ Fil.+3:12”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ Room.+6:22-23Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+ Room.+7:21-24Seitsemästi+vanhurskas+lankeaa+ja+nousee+jälleenKoko+synnittömyysoppi+nojautuu+väärään+tulkintaan+seuraavasta+raamatunkohdasta:”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+tee+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+tekee,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut.”+ 1.+Joh.+3:6Raamatun+hengen+mukaan+kyseinen+kohta+tulee+kuitenkin+ymmärtää+siten,+ettei+kukaan+Jumalasta+syntynyt+voi+jatkuvasti+tehdä+samaa+syntiä+tekemättä+parannusta+siitä.+Tällainen+tulkinta+sopii+siihen,+minkälaisen+ilmoituksen+Raamatusta+kokonaisuutena+saa.Jo+pelkästään+paha+ajatus+lähimmäistä+kohtaan+on+syntiä,+eikä+kukaan+pysty+täydellisesti+hallitsemaan+ajatuksiaan.+Siksi+on+väärin+ajateltu,+että+uskova+voisi+tulla+niin+täydelliseksi,+ettei+hän+koskaan+tee+tietoista+syntiä.+ Synti+riippuu+meissä+kiinni,+mutta+se+ei+oikeuta+keskeyttämään+taistelua+sitä+vastaan.jatkuu...