Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Huomio+kiinnittyy+vääjäämättä+siihen,+että+nimi+Jeesus+Kristus,+nimi+ylitse+kaiken+muun+pelastumisessamme,+puuttuu+kokonaan+viestistäsi!!
29.05.2022 14:03
1+Pankaa+siis+pois+kaikki+pahuus+ja+kaikki+vilppi+ja+ulkokultaisuus+ja+kateus+ja+kaikki+panettelu,
2+ja+halatkaa+niinkuin+vastasyntyneet+lapset+sanan+väärentämätöntä+maitoa,+että+te+sen+kautta+kasvaisitte+pelastukseen,
3+jos+"olette+maistaneet,+että+Herra+on+hyvä."
4+Ja+tulkaa+hänen+tykönsä,+elävän+kiven+tykö,+jonka+ihmiset+tosin+ovat+hyljänneet,+mutta+joka+Jumalan+edessä+on+valittu,+kallis,
5+ja+rakentukaa+itsekin+elävinä+kivinä+hengelliseksi+huoneeksi,+pyhäksi+papistoksi,+uhraamaan+hengellisiä+uhreja,+jotka+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+ovat+Jumalalle+mieluisia.
6+Sillä+Raamatussa+sanotaan:+"Katso,+minä+lasken+Siioniin+valitun+kiven,+kalliin+kulmakiven;+ja+joka+häneen+uskoo,+ei+ole+häpeään+joutuva."
7+Teille+siis,+jotka+uskotte,+se+on+kallis,+mutta+niille,+jotka+eivät+usko,+"on+se+kivi,+jonka+rakentajat+hylkäsivät,+tullut+kulmakiveksi"
8+ja+"kompastuskiveksi+ja+loukkauskallioksi."+Koska+he+eivät+tottele+sanaa,+niin+he+kompastuvat;+ja+siihen+heidät+on+pantukin.
9+Mutta+te+olette+"valittu+suku,+kuninkaallinen+papisto,+pyhä+heimo,+omaisuuskansa,+julistaaksenne+sen+jaloja+tekoja",+joka+on+pimeydestä+kutsunut+teidät+ihmeelliseen+valkeuteensa;
10+te,+jotka+ennen+"ette+olleet+kansa",+mutta+nyt+olette+"Jumalan+kansa",+jotka+ennen+"ette+olleet+armahdetut",+mutta+nyt+"olette+armahdetut."
(+1+Piet.+2)+
1+Tämä+on+jo+toinen+kirje,+jonka+minä+kirjoitan+teille,+rakkaani,+ja+näissä+molemmissa+minä+muistuttamalla+herätän+teidän+puhdasta+mieltänne,
2+että+muistaisitte+niitä+sanoja,+joita+pyhät+profeetat+ennen+ovat+puhuneet,+ja+Herran+ja+Vapahtajan+käskyä,+jonka+te+apostoleiltanne+olette+saaneet.
3+Ja+ennen+kaikkea+tietäkää+se,+että+viimeisinä+päivinä+tulee+pilkkapuheinensa+pilkkaajia,+jotka+vaeltavat+omien+himojensa+mukaan
4+ja+sanovat:+"Missä+on+lupaus+hänen+tulemuksestansa?+Sillä+onhan+siitä+asti,+kuin+isät+nukkuivat+pois,+kaikki+pysynyt,+niinkuin+se+on+ollut+luomakunnan+alusta."
5+Sillä+tietensä+he+eivät+ole+tietävinään,+että+taivaat+ja+samoin+maa,+vedestä+ja+veden+kautta+rakennettu,+olivat+ikivanhastaan+olemassa+Jumalan+sanan+voimasta
6+ja+että+niiden+kautta+silloinen+maailma+hukkui+vedenpaisumukseen.
7+Mutta+nykyiset+taivaat+ja+maa+ovat+samalla+sanalla+talletetut+tulelle,+säästetyt+jumalattomain+ihmisten+tuomion+ja+kadotuksen+päivään.
8+Mutta+tämä+yksi+älköön+olko+teiltä,+rakkaani,+salassa,+että+"yksi+päivä+on+Herran+edessä+niinkuin+tuhat+vuotta+ja+tuhat+vuotta+niinkuin+yksi+päivä."
9+Ei+Herra+viivytä+lupauksensa+täyttämistä,+niinkuin+muutamat+pitävät+sitä+viivyttelemisenä,+vaan+hän+on+pitkämielinen+teitä+kohtaan,+sillä+hän+ei+tahdo,+että+kukaan+hukkuu,+vaan+että+kaikki+tulevat+parannukseen.
10+Mutta+Herran+päivä+on+tuleva+niinkuin+varas,+ja+silloin+taivaat+katoavat+pauhinalla,+ja+alkuaineet+kuumuudesta+hajoavat,+ja+maa+ja+kaikki,+mitä+siihen+on+tehty,+palavat.
11+Kun+siis+nämä+kaikki+näin+hajoavat,+millaisia+tuleekaan+teidän+olla+pyhässä+vaelluksessa+ja+jumalisuudessa,
12+teidän,+jotka+odotatte+ja+joudutatte+Jumalan+päivän+tulemista,+jonka+voimasta+taivaat+hehkuen+hajoavat+ja+alkuaineet+kuumuudesta+sulavat!
13+Mutta+hänen+lupauksensa+mukaan+me+odotamme+uusia+taivaita+ja+uutta+maata,+joissa+vanhurskaus+asuu.
14+Sentähden,+rakkaani,+pyrkikää+tätä+odottaessanne+siihen,+että+teidät+havaittaisiin+tahrattomiksi+ja+nuhteettomiksi,+rauhassa,+hänen+edessänsä;
15+ja+lukekaa+meidän+Herramme+pitkämielisyys+pelastukseksi,+josta+myös+meidän+rakas+veljemme+Paavali+hänelle+annetun+viisauden+mukaan+teille+on+kirjoittanut;
16+niinkuin+hän+tekee+kaikissa+kirjeissään,+kun+hän+niissä+puhuu+näistä+asioista,+vaikka+niissä+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niinkuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen.
17+Koska+te+siis,+rakkaani,+tämän+jo+edeltäpäin+tiedätte,+niin+olkaa+varuillanne,+ettette+rietasten+eksymyksen+mukaansa+tempaamina+lankeaisi+pois+omalta+lujalta+pohjaltanne,
18+ja+kasvakaa+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa.+Hänen+olkoon+kunnia+sekä+nyt+että+hamaan+iankaikkisuuden+päivään.
(+2+Piet.+3)
29.05.2022 13:56
Joka+ei+usko+Jeesukseen+Kristukseen,+Jumalan+Poikaan,+on+matkalla+kadotukseen.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
(+Joh.+3)
28.05.2022 22:06
1+Mutta+Saulus+puuskui+yhä+uhkaa+ja+murhaa+Herran+opetuslapsia+vastaan+ja+meni+ylimmäisen+papin+luo
2+ja+pyysi+häneltä+kirjeitä+Damaskon+synagoogille,+että+keitä+hän+vain+löytäisi+sen+tien+vaeltajia,+miehiä+tai+naisia,+ne+hän+saisi+tuoda+sidottuina+Jerusalemiin.
3+Ja+kun+hän+oli+matkalla,+tapahtui+hänen+lähestyessään+Damaskoa,+että+yhtäkkiä+valo+taivaasta+leimahti+hänen+ympärillänsä;
4+ja+hän+kaatui+maahan+ja+kuuli+äänen,+joka+sanoi+hänelle:+"Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?"
5+Hän+sanoi:+"Kuka+olet,+herra?"+Hän+vastasi:+"Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
6+Mutta+nouse+ja+mene+kaupunkiin,+niin+sinulle+sanotaan,+mitä+sinun+pitää+tekemän."
7+Ja+miehet,+jotka+matkustivat+hänen+kanssansa,+seisoivat+mykistyneinä:+he+kuulivat+kyllä+äänen,+mutta+eivät+ketään+nähneet.
8+Niin+Saulus+nousi+maasta;+mutta+kun+hän+avasi+silmänsä,+ei+hän+nähnyt+mitään,+vaan+he+taluttivat+häntä+kädestä+ja+veivät+hänet+Damaskoon.
9+Ja+hän+oli+kolme+päivää+näkemätönnä,+ei+syönyt+eikä+juonut.
10+Ja+Damaskossa+oli+eräs+opetuslapsi,+nimeltä+Ananias.+Hänelle+Herra+sanoi+näyssä:+"Ananias!"+Hän+vastasi:+"Katso,+tässä+olen,+Herra."
11+Niin+Herra+sanoi+hänelle:+"Nouse+ja+mene+sille+kadulle,+jota+sanotaan+Suoraksi+kaduksi,+ja+kysy+Juudaan+talosta+Saulus+nimistä+tarsolaista+miestä.+Sillä+katso,+hän+rukoilee;
12+ja+hän+on+nähnyt+näyssä+miehen,+Ananias+nimisen,+tulevan+sisälle+ja+panevan+kätensä+hänen+päällensä,+että+hän+saisi+näkönsä+jälleen."
13+Mutta+Ananias+vastasi:+"Herra,+minä+olen+monelta+kuullut+siitä+miehestä,+kuinka+paljon+pahaa+hän+on+tehnyt+sinun+pyhillesi+Jerusalemissa;
14+ja+täälläkin+hänellä+on+ylipapeilta+valtuus+vangita+kaikki,+jotka+sinun+nimeäsi+avuksi+huutavat."
15+Mutta+Herra+sanoi+hänelle:+"Mene;+sillä+hän+on+minulle+valittu+ase,+kantamaan+minun+nimeäni+pakanain+ja+kuningasten+ja+Israelin+lasten+eteen.
16+Sillä+minä+tahdon+näyttää+hänelle,+kuinka+paljon+hänen+pitää+kärsimän+minun+nimeni+tähden."
17+Niin+Ananias+meni+ja+astui+huoneeseen,+pani+molemmat+kätensä+hänen+päälleen+ja+sanoi:+"Veljeni+Saul,+Herra+lähetti+minut+-+Jeesus,+joka+ilmestyi+sinulle+tiellä,+jota+tulit+-+että+saisit+näkösi+jälleen+ja+tulisit+täytetyksi+Pyhällä+Hengellä."
18+Ja+heti+putosivat+hänen+silmistään+ikäänkuin+suomukset,+ja+hän+sai+näkönsä+ja+nousi+ja+otti+kasteen.
19+Ja+kun+hän+nautti+ruokaa,+niin+hän+vahvistui.+Ja+hän+oli+opetuslasten+seurassa+Damaskossa+jonkun+aikaa.
20+Ja+kohta+hän+saarnasi+synagoogissa+Jeesusta,+julistaen,+että+hän+on+Jumalan+Poika.
(+Ap.t.+9)+
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
28.05.2022 20:59
“Mitä+vanhemmaksi+tulee,+sitä+selvemmin+näkee+omat+heikkoutensa,+puutteensa+ja+vikansa.+Vaikka+onkin+jo+vuosikymmenet+kilvoitellut+Herran+askelissa,+täytyy+kuitenkin+rehellisesti+tunnustaa,+että+kovin+vähän+on+Kristus+minussa+muotoa+saanut.+Missä+on+se+nöyryys,+rakkaus,+epäitsekkyys,+uhrautuvaisuus+ja+kaikki+muut+hyveet,+joiden+tulisi+kaunistaa+kristityn+elämää?
Miten+monta+kertaa+täytyy+murheella+tunnustaa,+että+“vanhalla+ihmisellä”+on+vielä+niin+suuri+vaikutusvalta+meidän+elämässämme,+vaikka+sen+olisi+pitänyt+jo+aikoja+sitten+tulla+ristiinnaulituksi+ja+kuoletetuksi.+Yhdellä+on+yhdet+vaikeudet,+toisella+toiset.
Jonkun+helmasynnit+ovat+henkisellä+alalla,+toisen+lihallisella.+Kuka+on+ajatuksissaan+ylpeä,itserakas,+kateellinen+ja+anteeksiantamattoman+pitkävihainen.+Toinen+taas+elämän+mukavuuksia+rakastava,+lihallisiin+intohimoihinsa+lankeileva,syömäri+ja+juomari,+joilla+tarkoitan+ihmisiä,+jotka+vatsaansa+palvovat.+
Eiköhän+vain+ole+niin,+että+mitä+kauemmin+elämän+tietä+vaellamme+sitä+selvemmin+alamme+nähdä+omat+heikkoutemme+ja+puutteemme.+Syvenevä+synnintunto+onkin+aivan+luonnollinen+ilmiö+vilpittömän+Jumalan+lapsen+koettaessa+kaikin+puolin+elää+Herransa+ja+Mestarinsa+tahdon+mukaan.+Mutta+yhä+syvenevä+synnintunto+vaatii+vastapainokseen+yhä+kirkkaampaa+näkemystä+Kristuksen+armoon.+Kun+oma+syntisyys+kasvaa+yli+äyräitten,+täytyy+Herran+kirkkauden+nousta+taivaaseen+asti.
Suuri+syntinen+tarvitsee+suuren+Vapahtajan.+Ja+tämä+suuri+Vapahtaja+ilmenee+hänen+elämässään+niin,+että+hän+tietää+Jeesuksen+läpikotaisesti+tuntevan+hänet+viimeistä+piirtoa+myöten+ja+kuitenkin+rakastavan+häntä+äärettömällä,+jumalallisella+rakkaudella.+
Tämän+ajatuksen+on+Paavali+Roomalaiskirjeessä+pukenut+muotoon+“Missä+synti+on+suureksi+tullut,+siinä+armo+on+ylenpalttiseksi+tullut”+(Room+5:20).+Hyvä+kilvoitus,+rakas+ystäväni,+merkitsee+sitä,+että+sinä+jättäydyt+Jeesuksen+Kristuksen+käsiin+sellaisena+syntisairaana+kuin+olet+ja+uskot+koko+sydämestäsi,+että+hän+on+vaikuttava+sinussa+niin+tahtomisen+kuin+tekemisenkin.
Ja+kun+sinä+et+yhtenäkään+päivänä+selviydy+sellaisena+voittajana,+että+sinulla+ei+olisi+asiaa+Golgatalle,
Jeesuksen+ristin+juurelle,+niin+ei+sinun+kerskauksenasi+milloinkaan+voi+olla+oma+pyhyytesi+ja+vaelluksesi,+vaan+kerskauksenasi+on+ainoastaan+Herra+ja+Hänen+armonsa.
Kun+opetuslapset+saivat+kirkastusvuorella+nähdä+Mestarinsa+säteilevän+kirkkauden,+päättyy+tämä+kertomus+sanoihin+“He+eivät+nähneet+ketään+muuta+kuin+Jeesuksen+yksinään”+(Matt+17:8).+Jeesuksen+yksinään.+Tässä+hyvä+kilvoitus,+Jeesus+yhä+suuremmaksi.+Tässä+hyvä+kilvoitus,+Jeesus+kaikeksi+kaikessa.+Jospa+mekin+saisimme+lähtöhetkellämme+nähdä+ainoastaan+Jeesuksen,
Hänet,+joka+kerran+kutsui+meidät+omiksensa,+vaikka+hyvin+tiesi,+kuinka+heikot+ja+kelvottomat+Hän+kutsui.+
Ja+joka+silloin+antoi+meille+armosta+kaikki+syntimme+anteeksi,+puhdisti+meidät+verellään+ja+uudestisynnytti+Sanansa+ja+Henkensä+voimalla,+ja+joka+siitä+pitäen+on+ääretömällä+rakkaudella+ja+uskollisuudella+hoitanut+meitä+tähän+hetkeen+saakka,+antamalla+väsymättä+meille
uutta+armoa+uutta+kilvoitusta+varten.
Niin,+jospa+lähtöhetkellämme+näkisimme+vain+hänet+saaden+unhottaa+kaiken+muun.+Oi,+Herra,+suo+tämä+armo+meille+vaivaisille+syntisille+oman+nimesi+kunniaksi.
(+Urho+Muroma/Syvenevä+synnin+tunto;+silloin+katse+Jeesukseen/+Herää+Valvomaan+46-47++1956)
28.05.2022 19:35
Paavali+kirjoittaa+PREESENSISSÄ!+
14++Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.
15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.
16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.
17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;
19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.
20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;
22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,
23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?
25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.
(+Room.+7)+
P.+S.+>Kommentti+on+askel+opetukseen,+jossa+väitetään+pahan+hengen+menneen+Paavalin+ja+näin+Paavalin+opetukset+voidaan+hylätä.>>
Jouko+Niemisen+raitista+opetusta+ei+tule+ollenkaan+sotkea+harhaoppiin,+jonka+mukaan+Paavaliin+olisi++muka+mennyt+paha+henki!
28.05.2022 15:35
>>Niin+kauan+kuin+ihminen+elää+tässä+ruumissaan,+ei+synti+lakkaa+hänessä+vaikuttamasta.+Siksi+hän+tarvitsee+jatkuvasti+evankeliumin+hyvää+uutista+siitä,+ettei+Jumala+Kristuksen+tähden+hylkää+monin+tavoin+jumalatonta+uskovaa+vaan+julistaa+hänet+nytkin+vanhurskaaksi.+Tämän+uskon+säilyttäminen+on+tärkeintä+elämässä+(2+Tim+4:7).
Vanhurskauttaminen+on+totta+joka+hetki+yksin+armosta,+yksin+uskosta+ja+yksin+Kristuksen+tähden.+Tämä+kaikki+on+mitä+todellisinta+totta+uskoon+tullessa,+jokapäiväisessä+katumuksessa+ja+uskossa,+ihmisen+langetessa+syntiin+ja+se+on+sitä+ajallisen+elämän+viime+hetkessäkin.+Ja+nimenomana+silloin,+koska+se+on+monelle+uskovalle+mitä+järkyttävin+oman+voimattomuuden+ja+avuttomuuden+hetki.>>
(+Otelainaus:+Olavi+Peltola/"Paavalin+evankeliumi+ja+me")
28.05.2022 10:07
Hengellisiin+asioihin+liittyvä+filosofeeraaminen+ja+omaan+nokkelaan+älyyn+perustuva+sananikkarointi+ei+ole+muuta+kuin+itseriittoista+pätemisen+tarvetta.+Hengetöntä+viisastelua.+
Kaiken+pohjan+siltä+vie+pois+
solvauksiin+ja+alatyylisiin+ilmauksiin+sortuminen.+
17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor.+20)
Sillä+meidän+sota-aseemme+eivät+ole+lihalliset,+vaan+ne+ovat+voimalliset+Jumalan+edessä+hajottamaan+maahan+linnoituksia.+Me+hajotamme+maahan+järjen+päätelmät+ja+jokaisen+varustuksen,+joka+nostetaan+Jumalan+tuntemista+vastaan,+ja+vangitsemme+jokaisen+ajatuksen+kuuliaiseksi+Kristukselle
(+2+Kor.+10:4-5)
27.05.2022 19:42
1+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
2+Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
...+
3+Me+emme+missään+kohden+anna+aihetta+pahennukseen,+ettei+virkaamme+moitittaisi,
4+vaan+kaikessa+me+osoittaudumme+Jumalan+palvelijoiksi:+suuressa+kärsivällisyydessä,+vaivoissa,+hädissä,+ahdistuksissa,
5+ruoskittaessa,+vankeudessa,+meteleissä,+vaivannäöissä,+valvomisissa,+paastoissa;
6+puhtaudessa,+tiedossa,+pitkämielisyydessä,+ystävällisyydessä,+Pyhässä+Hengessä,+vilpittömässä+rakkaudessa,
7+totuuden+sanassa,+Jumalan+voimassa,+vanhurskauden+sota-aseet+oikeassa+kädessä+ja+vasemmassa;
8+kunniassa+ja+häpeässä,+pahassa+maineessa+ja+hyvässä,+villitsijöinä+ja+kuitenkin+totta+puhuvina,
9+tuntemattomina+ja+kuitenkin+hyvin+tunnettuina;+kuolemaisillamme,+ja+katso,+me+elämme,+kuritettuina+emmekä+kuitenkaan+tapettuina,
10+murheellisina,+mutta+aina+iloisina,+köyhinä,+mutta+kuitenkin+monia+rikkaiksi+tekevinä,+mitään+omistamatta,+mutta+kuitenkin+omistaen+kaiken.
11+Suumme+on+auennut+puhumaan+teille,+korinttolaiset,+sydämemme+on+avartunut.
12+Ei+ole+teillä+ahdasta+meidän+sydämessämme,+mutta+ahdas+on+teidän+oma+sydämenne.
13+Antakaa+verta+verrasta+-+puhun+kuin+lapsilleni+-+avartukaa+tekin.
14+Älkää+antautuko+kantamaan+vierasta+iestä+yhdessä+uskottomien+kanssa;+sillä+mitä+yhteistä+on+vanhurskaudella+ja+vääryydellä?+Tai+mitä+yhteyttä+on+valkeudella+ja+pimeydellä?
15+Ja+miten+sopivat+yhteen+Kristus+ja+Beliar?+Tai+mitä+yhteistä+osaa+uskovaisella+on+uskottoman+kanssa?
16+Ja+miten+soveltuvat+yhteen+Jumalan+temppeli+ja+epäjumalat?+Sillä+me+olemme+elävän+Jumalan+temppeli,+niinkuin+Jumala+on+sanonut:+"Minä+olen+heissä+asuva+ja+vaeltava+heidän+keskellään+ja+oleva+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani."
17+Sentähden:+"Lähtekää+pois+heidän+keskeltänsä+ja+erotkaa+heistä,+sanoo+Herra,+älkääkä+saastaiseen+koskeko;+niin+minä+otan+teidät+huostaani
18+ja+olen+teidän+Isänne,+ja+te+tulette+minun+pojikseni+ja+tyttärikseni,+sanoo+Herra,+Kaikkivaltias."
(+2+Kor.+6)
27.05.2022 11:39
17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.
18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)+
Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor.+6:1-2)+
1+Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.
2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.
3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.
4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";
5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."
6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,
7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."
8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.
9+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.
10+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa.
11+Ahkeroikaamme+siis+päästä+siihen+lepoon,+ettei+kukaan+lankeaisi+seuraamaan+samaa+tottelemattomuuden+esimerkkiä.
12+Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;
13+eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.
14+Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.
15+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.
16+Käykäämme+sentähden+uskalluksella+armon+istuimen+eteen,+että+saisimme+laupeuden+ja+löytäisimme+armon,+avuksemme+oikeaan+aikaan.
(+Hebr.+4)
27.05.2022 09:30
"Sillä+te+olette+kaikki+uskon+kautta+(+USKON+KAUTTA)+Jumalan+lapsia+Kristuksessa+Jeesuksessa."+
22+Mutta+Raamattu+on+sulkenut+kaikki+synnin+alle,+että+se,+mikä+luvattu+oli,+annettaisiin+uskosta+Jeesukseen+Kristukseen+niille,+jotka+uskovat.
23+Mutta+ennenkuin+usko+tuli,+vartioitiin+meitä+lain+alle+suljettuina+uskoa+varten,+joka+oli+vastedes+ilmestyvä.
24+Niinmuodoin+on+laista+tullut+meille+kasvattaja+Kristukseen,+että+me+uskosta+vanhurskaiksi+tulisimme.
25+Mutta+uskon+tultua+me+emme+enää+ole+kasvattajan+alaisia.
26+Sillä+te+olette+kaikki+uskon+kautta+Jumalan+lapsia+Kristuksessa+Jeesuksessa.
27+Sillä+kaikki+te,+jotka+olette+Kristukseen+kastetut,+olette+Kristuksen+päällenne+pukeneet.
28+Ei+ole+tässä+juutalaista+eikä+kreikkalaista,+ei+ole+orjaa+eikä+vapaata,+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa.
29+Mutta+jos+te+olette+Kristuksen+omat,+niin+te+siis+olette+Aabrahamin+siementä,+perillisiä+lupauksen+mukaan.
(+Gal.+3)
26.05.2022 20:11
>>Ja+että+Hän+ON+meissä+ja+me+OLEMME+Hänessä.+Yhteytemme+Hänessä+on+YKSEYTTÄ+-+pään+ja+ruumiinjäsenten+yhteyttä+eli+ykseyttä+ja+viiniköynnöksen+ja+sen+oksien+yhteyttä+eli+ykseyttä.+Jeesus+Kristus+ja+me+olemme+YKSI.+Kristus+ei+ole+jaettu.>>
Ja+tästä+ilmenee,+ketkä+ovat+Jeesuksessa+Kristuksessa:
1+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.
2+Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.
3+Sillä+mikä+laille+oli+mahdotonta,+koska+se+oli+lihan+kautta+heikoksi+tullut,+sen+Jumala+teki,+lähettämällä+oman+Poikansa+syntisen+lihan+kaltaisuudessa+ja+synnin+tähden+ja+tuomitsemalla+synnin+lihassa,
4+että+lain+vanhurskaus+täytettäisiin+meissä,+jotka+emme+vaella+lihan+mukaan,+vaan+Hengen.
5+Sillä+niillä,+jotka+elävät+lihan+mukaan,+on+lihan+mieli,+mutta+niillä,+jotka+elävät+Hengen+mukaan,+on+Hengen+mieli.
6+Sillä+lihan+mieli+on+kuolema,+mutta+hengen+mieli+on+elämä+ja+rauha;
7+sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.
8+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset.
9+Mutta+te+ette+ole+lihan+vallassa,+vaan+Hengen,+jos+kerran+Jumalan+Henki+teissä+asuu.+Mutta+jolla+ei+ole+Kristuksen+Henkeä,+se+ei+ole+hänen+omansa.
10+Mutta+jos+Kristus+on+teissä,+niin+ruumis+tosin+on+kuollut+synnin+tähden,+mutta+henki+on+elämä+vanhurskauden+tähden.
11+Jos+nyt+hänen+Henkensä,+hänen,+joka+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+asuu+teissä,+niin+hän,+joka+herätti+kuolleista+Kristuksen+Jeesuksen,+on+eläväksitekevä+myös+teidän+kuolevaiset+ruumiinne+Henkensä+kautta,+joka+teissä+asuu.
12+Niin+me+siis,+veljet,+olemme+velassa,+mutta+emme+lihalle,+lihan+mukaan+elääksemme.
13+Sillä+jos+te+lihan+mukaan+elätte,+pitää+teidän+kuoleman;+mutta+jos+te+Hengellä+kuoletatte+ruumiin+teot,+niin+saatte+elää.
14+Sillä+kaikki,+joita+Jumalan+Henki+kuljettaa,+ovat+Jumalan+lapsia.
(+Room.+8)
26.05.2022 14:48
Siteeraan+vielä+Veikko+Pekkiä:
-
"Jos+olemme+ottaneet+Jeesuksen+vastaan,+me+omistamme+Hänessä+riittävän+ja+täydellisen+vanhurskauden,+vaikka+omassa+itsessämme+emme+ole+vanhurskaita+lainkaan!+Tässä+on+koko+evankeliumin+varsinainen+ydin.+Tämän+totuuden+löytämisestä+myös+uskonpuhdistus+sai+alkunsa.+Tämän+totuuden+kirkastuessa+raskas+ja+kituliaaksi+muuttunut+uskonelämä+puhkeaa+uuteen+kukkaansa+ja+kantaa+kauneimman+hedelmänsä.+Jeesus+on+vanhurskas+meidän+puolestamme.+Tämän+"vieraan+vanhurskauden"+perusteella,+minkä+meissä+läsnäoleva+Kristus+meille+välittää,+meille+on+uskon+kautta+taattu+ikuinen+elämä,+yhteys+Jumalaan+ja+asema+Hänen+lapsinaan."
-
(+Otelainaus:+Veikko+Pekki/veksi.net+-+sivusto)
26.05.2022 13:20
Jos+haluamme+kokea+todellista+vapautta+ja+iloa+elämässämme,+Jumala+tahtoo+auttaa+meitä+poistamaan+tieltämme+erään+ratkaisevan+esteen:+Hän+haluaa+lahjoittaa+meille+mielenmuutoksen+niin,+että+pääsemme+aidosti+katumaan+ja+murehtimaan+syntiä.
Rakastava+Isämme+tahtoo+meidän+elävän+jatkuvasti+ja+enenevästi+juuri+sitä+yltäkylläistä+elämää,+jonka+Hän+toi+ulottuvillemme+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa.
Synnintunto+on+Jumalan+lahja
On+koettu+tosiasia,+että+emme+useinkaan+voi+vapautua+elämäämme+tuhoavista+ja+sieluamme+vastaan+sotivista+tavoista+ja+asenteista+vain+tunnistamalla+ne+ja+sanomalla,+että+Jeesus+vapauta+ja+puhdista+-+ilman+synnin+ja+tuomion+tuntoa.+Miksi+emme?+Koska+sanoistamme+ja+rukouksistamme+huolimatta+saatamme+rakastaa+näitä+asioita+elämässämme+niin+paljon,+että+palaamme+niihin+yhä+uudelleen.
Toisin+sanoen+rakastamme+usein+syntiä.+Emme+toisten+syntiä,+vaan+juuri+sitä+sitä+omaa+salaista+mielisyntiämme.
Mutta+pitääkö+ihmistä+sitten+aina+vain+syyllistää+puhumalla+synnistä?+Eikö+elämässämme+muutenkin+ole+taakkoja?+Emmekö+siis+tarvitsekaan+julistusta+Jumalan+kaikki+kattavasta+armosta+ja+ilosta,+joka+meidän+vain+on+viritettävä+harjoittamalla+uskoamme+ja+kiittämällä+ja+ylistämällä+Häntä,+joka+jo+sovitti+syntimme?
Totta+kai+tarvitsemme,+mutta+Jumala+on+paljon+armollisempi+kuin+ajattelemmekaan.+Siksi+Hän+ei+anna+meidän+kokea+todellista+vapautusta+ja+kestävää+iloa+ennen+kuin+suostumme+käsittelemään+synnin+ja+sen+juuret+elämässämme.
Sillä+juuri+taakoista+vapautumisesta+on+kyse.+Synnintunto+on+vieroitusprosessi+pahasta,+joka+on+tuhoamassa+meitä.+Murhe+ja+tuska+omasta+pahuudesta+on+suurenmoinen+elämän+lahja+Jumalalta,+koska+silloin+alamme+todella+haluta+eroon+pahuudesta.+Kuinka+voisimmekaan+päästä+siitä+eroon,+ellei+se+koskaan+saata+meitä+vararikkoon+Jumalan+edessä,+ellei+omatuntomme+saisi+kokea+ja+pelästyä+sen+kadottavaa+luonnetta?
-
(+Veikko+Pekki)
26.05.2022 12:40
Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu."
(Room.+7:17)
Meidän+ongelmamme+ei+ole+pelkästään+syntisiä+haluja+herättävät+ulkoiset+ärsykkeet,+vaikeat+ihmiset+ympärillämme+tai+meitä+vastaan+taisteleva+Sielunvihollinen.+Vanha+Paavali+uskaltautuu+tunnustamaan,+että+ongelma+oli+hänessä+itsessään:+synti+asui+hänessä.
Paavali+erotti+opillisesti+uuden+ja+vanhan+ihmisen+toisistaan.+Hänen+tuli+elää+uuden+ihmisen+halujen+mukaan+mutta+tosiasiana+pysyi,+että+vanha+pysyi+sitkeästi+mukana+kuolinvuoteelle+saakka;+Vasta+kuolema+toisi+lopullisen+helpotuksen+syntiongelmaan.
Miten+kipeä+havainto+se+onkaan,+että+synti+asuu+minussa!+Miten+paljon+me+haluaisimme+sitä+väistää,+tulkita+Raamatun+opetusta+toisin+ja+vierittää+syyn+muualle.
Totuudessa+eläminen+tarkoittaa+tämän+todellisuuden+katsomista+silmästä+silmään,+selittelemättä+ja+puolustautumatta.+Synti+asuu+minussa+ja+se+aiheuttaa+minulle+ja+lähelläni+eläville+ihmisille+paljon+ongelmia.+Tosin+toisetkin+kamppailevat+oman+syntisyytensä+kanssa+mutta+minun+tulee+keskittyä+aina+ensin+omaan+puutteellisuuteeni.+Silloin+osaan+lähestyä+toisten+kamppailuja+oikeasta+kulmasta.
Kristityn+jokapäiväisen+jännitekentän+luo+se+yhtäaikainen+ja+kaksitahoinen+Raamatun+opetus,+että+synti+asuu+meissä+ja+silti+meidän+tulee+vastustaa+sitä.+Armo+ei+ole+lupa+synnin+tekemiseen.
”Mistä+löydän+avun?”,+on+miljoonien+kristittyjen+sisäinen+huuto+halki+vuosisatojen.+Siihen+huutoon+Paavalikin+päätti+pääkirjeensä,+Roomalaiskirjeen+7.+luvun.+Tosin+hän+lisäsi+yhden+sanan.+Tai+oikeastaan+henkilön:+Jeesuksen+Kristuksen.
Jeesus+on+ratkaisu.+Kaikilla+tavoilla+ja+kaikkien+kohdalla.+Kun+olet+taistelusi+taistellut,+retkahda+koko+painollasi+Hänen+varaansa.+Armo+riittää,+koska+Kristuksen+rakkaus+riittää.
(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Yksin+armosta+-+sivusto)
26.05.2022 10:44
-
Kaikkein+perustavinta+ja+oleellisinta+ihmisen+olemisessa+Jumalan+edessä+on+ihmisen+perinpohjainen+syntisyys.+Kaikki+muu+ihmisessä+on+Jumalan+edessä+toisarvoista.+Tämä+tosiasia+ihmisestä+tulee+esille+jo+aivan+Raamatun+alussa+(1+Moos+3+ja+6).+Psalmi+130:3+sanoo+sen+meille:+"Jos+sinä,+Herra,+pidät+mielessäsi+synnit,+Herra,+kuka+silloin+kestää?"+(Ps+130:3).
Jumalan+edessä+on+siis+aina+jokaisen+ihmisen+kohdalla+ratkaisevaa+hänen+syntisyytensä+ja+syntinsä.
Valitettavasti+yksikään+meistä+ei+myönnä+tätä+ilman+muuta.+On+ihme,+jos+suostumme+näkemään+tällä+tavoin+ihmisenä+olemisemme+Jumalan+edessä.+Moni+uskovakin+kiusaantuu+ja+jopa+loukkaantuu,+kun+puhutaan+ihmisen+syntisyydestä+ja+on+sitä+mieltä,+ettei+siitä+alituisesti+tarvitse+huomauttaa.
Moni+myös+haluaa+torjua+opetuksen+uskovan+syntisyydestä.+Uskovalla+on+enintään+joitakin+satunnaisten+lankeemusten+roiskeita.+On+monia+kirkkomme+jäseniä,+jotka+eivät+pidä+siitä,+että+jokainen+jumalanpalvelus+alkaa+synnintunnustuskehotuksella+ja+synnintunnustuksella.+Aina+täällä+syyllistetään!
Jos+annamme+Pyhän+Hengen+tehdä+työtään+meissä,+hän+yhä+syvemmin+paljastaa+meille+syntimme+(Joh16:8,+kreik.+hamartas).+Jumalan+koulussa+uskova+aikaa+myöten+vakuuttuu+ja+käytännössä+joutuu+kokemaan,+että+hänen+tuskainen+pahuutensa,+hänen+lankeemuksensa+ja+syyllisyytensä+on+hänen+pysyvä+perusongelmansa+Jumalan+tulisilmien+edessä.
Paavalikin+koki+tämän+kipeällä+tavalla+ja+tunnusti+sen+avoimesti+uskoville:+”Minä+kurja+ihminen!+Kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?”+(Room+7:14-24).
Valitettavasti+emme+ole+uskoon+tultuamme+muuttuneet+Kristuksen+kaltaisiksi+ja+huomaamme+tekevämme+päivittäin+syntiä.+Nämä+päivittäiset+lankeemuksemme+ja+pysyvä+syntisyytemme+synnyttää+meissä+syyllisyyden,+ja+voi+lamauttaa+ja+jopa+tuhota+kestävyytemme+uskonkilvoituksessa.
Mutta+kristitty+on+ihminen,+joka+on+syvästi+vakuuttunut+ja+myös+käytännössä+kerta+toisensa+jälkeen+kokenut,+että+hänen+tuskainen+pahuutensa+ja+syyllisyys-+ja+syntiongelmansa+ratkeaa+vain+Jeesuksen+ristinkuoleman+edessä.
Hän+on+vakuuttunut+siitä,+että+mikään+maailmassa+ei+ole+hänelle+lopulta+tärkeämpää+ja+turvallisempaa+kuin+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+sovituskuolema+Golgatan+keskimmäisellä+ristillä.
Hän+haluaa+täysin+tietoisesti+sitoa+koko+nykyisen+elämänsä,+tulevaisuutensa,+ihmisenä+olemisensa+juuri+tähän+Jumalan+liiton+merkkiin+ja+historian+tapahtumaan.+Se+on+hänelle+tässä+maailmassa+ihmeitten+ihme.+Siinä+hänelle+julistetaan+ja+annetaan+kaikkein+arvokkainta+maan+päällä.
Siksi+emme+etsi+Jumalaa+korkeudesta.+Emme+yritä+kohottautua+taivaaseen.+Emme+pyri+jalostamaan+itseämme+hyviksi+ihmisiksi.+Menemme+syntisinä+ristin+juurelle,+häpeäpaalun+eteen.+Siinä+edessämme+on+Jumalan+ainoa+Poika,+joka+ennen+aikojen+alkua+on+Isästä+syntynyt,+Jumala+Jumalasta+ja+joka+on+samaa+olemusta+kuin+Isä.
Siinä+hän+on+heikkona+ja+voimattomana.+Sillä+hän+oli+heikko,+kun+hänet+ristiinnaulittiin+(2+Kor+13:4). +Hän+on+siinä+siksi,+että+menisimme+aivan+ristin+juurelle,+niin+lähelle,+että+meidän+päällemme+valuisi+kuuma,+polttavan+kuuma+sovitusveri+(Zoltan+Turoczy).
Siinä+hän+on+Jumalana,+joka+ottaa+vastaan+pahoja+ihmisiä,+syntisiä,+tuskaisia+ja+masentuneita.+Hän+ottaa+vastaan+sillä+tavoin,+että+hän+kärsii+meidän+kanssamme,+kärsii+meidän+syntiemme+tähden+ja+kätkee+meidät+anteeksiantamukseensa+heti,+kun+tulemme+hänen+luokseen
Tarvitsemme+sanomaa+Kristuksen+rististä+ja+sovituksesta+tänään+paljon+kipeämmin+kuin+uskonelämämme+alussa.+Olemme+nähneet+entistä+selvemmin+oman+sisimpämme+todellisen+laadun,+sen+korjaantumattoman+pahuuden.
Siksi+mikään+uutinen+ei+ole+sen+merkittävämpi+kuin+hyvä+uutinen+Jeesuksen+sovituskuolemasta+syntisyytemme+tähden.+Vain+Kristuksen+kärsimys+Golgatalla+voittaa+kaikki+sydämemme+tuhannet+juonet.+Vain+se+antaa+todellisen+rauhan+Jumalan+kanssa.
Kyetäksemme+luottamaan+siihen,+että+syntimme+ovat+sovitetut,+on+hyvä+toistaa+usein+Raamatun+sanoja+sovituksesta.+Jo+Vanha+testamentti+vakuuttaa:
"Hän+on+haavoitettu+meidän+rikkomustemme+tähden,+runneltu+meidän+pahain+tekojemme+tähden.+Rangaistus+oli+hänen+päällänsä,+että+meillä+rauha+olisi,+hänen+haavainsa+kautta+me+olemme+paratut”+(Jes+53:5;+KR+38).
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuskokonaisuudesta+KESTÄNKÖ+USKOSSA)
25.05.2022 20:26
Ja+kun+fariseukset+sen+näkivät,+sanoivat+he+hänen+opetuslapsilleen:+”Miksi+teidän+opettajanne+syö+publikaanien+ja+syntisten+kanssa?”+Mutta+kun+Jeesus+sen+kuuli,+sanoi+hän:+”Eivät+terveet+tarvitse+parantajaa,+vaan+sairaat.+Mutta+menkää+ja+oppikaa,+mitä+tämä+on:+’Laupeutta+minä+tahdon+enkä+uhria’.+Sillä+en+minä+ole+tullut+kutsumaan+vanhurskaita,+vaan+syntisiä.” (Matt.+9:11-13)
9+Niin+hän+puhui+vielä+muutamille,+jotka+luottivat+itseensä,+luullen+olevansa+vanhurskaita,+ja+ylenkatsoivat+muita,+tämän+vertauksen:
10+"Kaksi+miestä+meni+ylös+pyhäkköön+rukoilemaan,+toinen+fariseus+ja+toinen+publikaani.
11+Fariseus+seisoi+ja+rukoili+itsekseen+näin:+'Jumala,+minä+kiitän+sinua,+etten+minä+ole+niinkuin+muut+ihmiset,+riistäjät,+väärämieliset,+huorintekijät,+enkä+myöskään+niinkuin+tuo+publikaani.
12+Minä+paastoan+kahdesti+viikossa;+minä+annan+kymmenykset+kaikista+tuloistani.'
13+Mutta+publikaani+seisoi+taampana+eikä+edes+tahtonut+nostaa+silmiään+taivasta+kohti,+vaan+löi+rintaansa+ja+sanoi:+'Jumala,+ole+minulle+syntiselle+armollinen.'
14+Minä+sanon+teille:+tämä+meni+kotiinsa+vanhurskaampana+kuin+se+toinen;+sillä+jokainen,+joka+itsensä+ylentää,+alennetaan,+mutta+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään."
(+Luuk.+18)
25.05.2022 12:33
"Itsessään+köyhä+syntinen,+Jeesuksessa+Kristuksessa+puhdas+ja+vanhurskas.+
Se+on+uskon+kaita+tie."
(+Vanhasta+rukouskirjasesta+Katso+Jeesukseen)+
-
>>Kristitty+elää+jatkuvasti+anteeksiantamuksessa
Koska+uskovassakin+asuu+voittamaton+synnin+juuri,+hän+joutuu+toistuvasti+myös+katumaan+Jumalan+edessä.+Kristityn+perustuntomerkkejä+on+jokapäiväinen+katumus+ja+armahtajan,+Jeesuksen+luokse+tuleminen.+Uskova+luottaa+syntien+anteeksiantamukseen.+
Anteeksiantamus+on+hänen+rauhansa+ja+ilonsa+järkkymätön+perusta.+Kun+hän+näkee,+että+kaikissa+hänen+teoissaan+on+syntiä,+hän+ei+voi+olla+ihmettelemättä+Rakkautta,+joka+kaiken+peittää.+
Se+luo+syvän+perusturvallisuuden+hänen+elämäänsä.+Jumala+peittää+syntisen+olemuksemme+Jeesuksen+sovitustyöllään+meille+ansaitsemaan+valkeaan,+tahrattomaan+vaatteeseen,+eikä+lue+meille+meidän+syntejämme.
Halun+ja+voiman+uskovana+elämiseen+antaa+yksin+anteeksiantamuksen+evankeliumi.+Ihminen+kestää+tuomiolla+vain+Jeesuksen+sovitustyön+tähden,+ei+sen+tähden,+mikä+hänen+sydämessään+syntyy+ja+kasvaa.+
Jaksamme+uskon+tiellä,+kun+näemme,+että+perille+pääseminen+ei+riipu+meidän+voimastamme/onnistumisistamme,+vaan+Jeesuksen+sovitusrakkaudesta!>>
(+Olavi+Peltola)+
"Silloin+silmäni+alkoivat+kuin+uudestaan+avautua.+Sain+kuin+uuden+näkemyksen…+Näin,+että+pelastukseni+keskeisenä+henkilönä+on+Kristus+ja+se,+mitä+hän+on+tehnyt+minun+hyväkseni.+En+minä+voi+elää+Herralle+otollista+elämää,+mutta+kun+minä+uskon+Kristuksen,+hän+on+minun+sijaiseni.+Minä+kurja+syntinen+saan+luottaa+siihen,+mitä+Kristus+on+tehnyt+minun+hyväkseni.+Hän+on+antanut+minun+syntini+anteeksi+ja+puettanut+minut+omaan+vanhurskautensa+vaippaan.+Minun+oma+vanhurskauteni+on+kuin+likainen+vaate,+mutta+Kristuksen+vanhurskaus+on+täydellinen.+Minä+saan+etuoikeuden+uskon+kautta+vastaanottaa+ja+omistaa+tämän+vanhurskauden.+Kristus+on+minun+sijaiseni.+Tämä+on+jotain+niin+suurenmoista,+etten+tiedä+miten+tätä+korostaisin+ja+kiittäisin+siitä+Jumalaa"
(+Henning+Karström)
Minä+sanon+teille:+samoin+on+ilo+taivaassa+suurempi+yhdestä+syntisestä,+joka+tekee+parannuksen,+kuin+yhdeksästäkymmenestä+yhdeksästä+vanhurskaasta,+jotka+eivät+parannusta+tarvitse.
(+Luuk.+15:7)
25.05.2022 09:51
Jokainen+ihminen+on+evankeliumin+vastustaja
Tämä+oma+elämänkokemus+auttaa+Paavalia+mitä+terävimmin+paljastamaan+jokaisen+ihmissydämen+pohjalla+olevan+jumalattomuuden.+VT:n+sanaan+vedoten+hän+vakuuttaa,+ettei+”ole+ketään+vanhurskasta,+ei+ainoatakaan,+ei+ole+ketään+ymmärtäväistä,+ei+ketään,+joka+etsii+Jumalaa.+ei+ole+ketään,+joka+tekee+sitä,+mikä+hyvä+on,+ei+yhden+yhtäkään”+(Room+3:10-12).+
Ihmisen+huulien+takana+on+aina+kyykäärmeen+myrkkyä+(3:13).+Ihminen+turvautuu+nopeasti+väkivaltaan+(3:15).+Paavali+menee+vielä+vanhana+kristittynäkin+tämän+sana+alle+ja+vaikeroi:+”Minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen…+ei+minussa,+se+on+minun+lihassani+asu+mitään+hyvää…+paha+riippuu+minussa+kiinni…+synti+minussa+asuu…+minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?”+(Room+7:14-24).
Paavalilla+ei+ole+mitään+illuusiota+siitä,+että+ihmiset+muka+kaipaavat+Kristuksen+evankeliumin+totuutta.+Hän+tiesi+omasta+kokemuksestaan,+että+ihminen+epäilee+ja+jopa+vihaa+sitä+ja+on+aina+sen+vastustajia.+Ihminen+osaa+ottaa+Jumalan+sanankin+avukseen+evankeliumia+vastustaessaan.+Niinhän+hänkin+oli+tehnyt.+Hän+tiesi,+että+ihminen+uskoo+kaipaavansa+Jumalan+totuutta,+mutta+ei+voi+hyväksyä+sitä,+että+tämä+totuus+kohtaa+hänet+Kristuksen+evankeliumissa.+
Ihmisellä+ei+ole+silmiä+nähdä+eikä+korvia+kuulla+(+2+Kor+3:15-16).+Hän+on+kuollut+rikkomuksiinsa+ja+synteihinsä+(Ef+2:1).+Ihminen+ei+kaipaa+valoa,+vaan+hän+vihaa+sitä,+sillä+se+paljastaa+hänet+(Joh+3:19-20).+Ihminen+ei+ole+sisimmältään+totuudenetsijä,+vaan+Jumalan+vihollinen+–+mieleltään+hänen+vihamiehensä+(Kol+1:21).+Tämä+vihamielisyys+ei+uskovankaan+sydämen+pohjalta+haihdu+ennen+kuin+Kristus+tulee+ja+me+muutumme+silmänräpäyksessä+(1+Tess+4:17;+1+Joh+3:2;+2+Kor+3:18).
Siksi+kuka+tahansa,+voi+koska+tahansa+langeta+mihin+syntiin+tahansa.+Kaikki+edellytykset+ovat+joka+hetki+siihen+olemassa.+Syntisyytemme+ja+turmeluksemme+on+pohjatonta+ja+alati+elävää.+Niin+kauan+kuin+olemme+ihmisinä+tässä+ajassa+syntisyytemme+ei+uudistu+eikä+muutu+synnittömyydeksi.+
Kuitenkin+uudistumisen+ja+muuttumisen+on+päästävä+alkuun.+Sitä+ei+voi+kuolettaa,+vaikka+se+on+kuoletettava.+Sitä+ei+voi+hävittää+vaikka+se+on+hävitettävä.+Onhan+rikkaruohotkin+hävitettävä+pelloiltamme+ja+kuitenkin+aina+niitä+kasvaa+lisää.
Emme+voi+ymmärtää+Paavalin+julistamaa+evankeliumia+oikein,+ellemme+taivu+uskomaan+todeksi,+että+jokaisen+ihmisen+syvin+ja+todellisin+ongelma+on+hänen+syntisyytensä+ja+Jumalan+viha,+joka+ilmestyy+aikanaan+kaikkea+ihmisen+vääryyttä+ja+pahuutta+vastaan+(Room+1:18).+Paavali+on+vakuuttunut+siitä,+että+Herra+ilmestyy+tulen+liekissä+ja+kostaa+niille,+jotka+eivät+tunne+Jumalaa+eivätkä+ole+kuuliaisia+meidän+Herramme+Jeesuksen+evankeliumille+(2+Tess+1:8).+Vain+usko+Kristuksen+evankeliumiin+suojaa+Jumalan+vihalta+syntisen+ihmisen.
-
(+Lähde:+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Paavalin+evankeliumi+ja+me")
24.05.2022 23:29
jatkoa
Mutta+nyt+myöhemmin+hän+sanoo,+että+se,+mikä+ennen+oli+voitto,+se+on+roskaa+Kristuksen+tuntemisen+rinnalla. Pelkkää+tappiota+ovat+kaikki+valta+ja+voima! (Jota+tämän+ajan+apostolit+siis+tavoittelee+yli+kaiken).+Mutta+kun+Paavali+tuli+uskoon,+hänen uskonsa+itseensä+ja+omaan+uskoonsa+koki+täydellisen+romahduksen.+Ja+hän+oppi+Jeesuksen+seurassa+näkemään,+että+hän+itse+ei+koskaan+enää+tule+muuttumaan+paremmaksi…
Hänen+entinen+elämänsä+oli voittoisaa+uskonelämää.+Joka+nyt+olikin+muuttunut+tappioksi. Paavali+oli+muuttunut+hyvästä+ja+kilvoittelevasta+uskovasta+fariseuksesta+suureksi+syntiseksi!+Ja+se+johtui+siitä,+että+hän+oli+kohdannut+ristiinnaulitun+Vapahtajan.+Hänen+oma+elämänsä+oli+mennyt.+Hän+oli+kuollut+omiin+synteihinsä+ja+siksi+sanoo,+että+nyt+”en+enää+elä+minä,+vaan+Kristus+elää+minussa…”
-
(+Ote+Jouko+Niemisen+opetuksesta+"Synnin+ja+armon+paradoksi+-+riittääkö+Jeesus+yksin?")
24.05.2022 20:13
14 / 27