Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. jatkoa:Mitä+ihminen+kylvää,+sitä+hän+myös+niittääTehdyillä+synneillä+on+seurauksensa,+jotka+voivat+jatkua+hyvin+pitkään+elämässämme+–+myös+uskoon+tulon+jälkeen.+Esimerkiksi+murhaaja+joutuu+suorittamaan+vankeustuomionsa,+vaikka+olisikin+saanut+syntinsä+Jumalalta+anteeksi.+Myös+erilaiset+synnillisen+elämän+aiheuttamat+sairaudet+ja+rikkinäisyys+ovat+luonnollista+seurausta+synnistä,+joskin+meillä+on+oikeus+rukoilla+ja+pyytää+Jumalalta+apua+niihin+liittyen.Saatanan+tavoite+on+valehdella+ja+eksyttää.+Vääristämällä+evankeliumi+ja+Raamatun+sana+ja+henki+lisäämällä+sinne+ihmisten+omia+ilmoituksia,+jättämällä+jotain+pois+tai+tuomalla+yksittäisiä+jakeita+ulos+kokonaisuudesta,+Saatanan+tavoitetta+toteutetaan.+Tällaiseen+vääristeltyyn+evankeliumiin+Raamatun+kanta+on+varsin+jyrkkä:”Minua+kummastuttaa,+että+te+niin+äkkiä+käännytte+hänestä,+joka+on+kutsunut+teidät+Kristuksen+armossa,+pois+toisenlaiseen+evankeliumiin,+joka+kuitenkaan+ei+ole+mikään+toinen;+on+vain+eräitä,+jotka+hämmentävät+teitä+ja+tahtovat+vääristellä+Kristuksen+evankeliumin.+Mutta+vaikka+me,+tai+vaikka+enkeli+taivaasta+julistaisi+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+me+olemme+teille+julistaneet,+hän+olkoon+kirottu.+Niinkuin+ennenkin+olemme+sanoneet,+niin+sanon+nytkin+taas:+jos+joku+julistaa+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+te+olette+saaneet,+hän+olkoon+kirottu.”+ Gal.+1:6-9Ihmisen+ruumiiseen+sidottuna+olemme+samalla+sidottuja+Aadamin+kaltaisuuteen.+Teemme+siis+syntiä+koko+elämämme,+halusimme+tai+emme.+Paavali+kuvasi+rehellisesti+itseään,+kun+kirjoitti:”Varma+on+se+sana+ja+kaikin+puolin+vastaanottamisen+arvoinen,+että+Kristus+Jeesus+on+tullut+maailmaan+syntisiä+pelastamaan,+joista+minä+olen+suurin.”+ 1.+Tim+1:15Jos+nyt+Paavali+ja+Johannes+kuvasivat+olevansa+epätäydellisiä+syntisiä,+kuinka+me+voisimme+olla+parempia?(++LÄHDE:+Kirjoittaja:+Radio+Liekki)
  2. SYNNITTÖMYYSOPPIJos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” +1.+Joh.+1:8-10Synnittömyysopin+mukaan+silloin,+kun+ihminen+on+oikeanlaisessa+yhteydessä+Jumalaan,+hän+voi+tässä+ajassa+saavuttaa+hengellisen+pyhittymisen+täydellisesti.+Tuolloin+ihmisen+ja+Jumalan+välille+muodostuu+rakkauden+liitto,+jota+pidetään+näiden+kahden+välisen+yhteyden+lopullisena+hedelmänä. Tällaista+kutsutaan+useissa+kirkkokunnissa+sekä+liikkeissä+”kristityn+pyhittymiseksi”.Synnittömyyttä+opetetaan+monella+tavalla.+Jotkut+opettavat,+että+kun+ihminen+tulee+uskoon,+tulee+hänestä+kertaheitolla+täydellinen+ja+synnitön.+Toiset+taas+opettavat,+että+uskovan+on+mahdollista+saavuttaa+täydellisyyden+ja+synnittömyyden+tila+vähitellen+niin,+ettei+hän+enää+lopulta+tee+tietoisesti+syntiä.+Molempien+oppien+mukaan+uskovan+on+siis+mahdollista+vapautua+täysin+kaikesta+synnistä.+Mm.+Uskon+sana+-liikkeessä+opetetaan+näin.Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.Kuoleman+ruumisJo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+ Fil.+3:12Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ Room.+6:22-23Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+ Room.+7:21-24Seitsemästi+vanhurskas+lankeaa+ja+nousee+jälleenKoko+synnittömyysoppi+nojautuu+väärään+tulkintaan+seuraavasta+raamatunkohdasta:”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+tee+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+tekee,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut.”+ 1.+Joh.+3:6Raamatun+hengen+mukaan+kyseinen+kohta+tulee+kuitenkin+ymmärtää+siten,+ettei+kukaan+Jumalasta+syntynyt+voi+jatkuvasti+tehdä+samaa+syntiä+tekemättä+parannusta+siitä.+Tällainen+tulkinta+sopii+siihen,+minkälaisen+ilmoituksen+Raamatusta+kokonaisuutena+saa.Jo+pelkästään+paha+ajatus+lähimmäistä+kohtaan+on+syntiä,+eikä+kukaan+pysty+täydellisesti+hallitsemaan+ajatuksiaan.+Siksi+on+väärin+ajateltu,+että+uskova+voisi+tulla+niin+täydelliseksi,+ettei+hän+koskaan+tee+tietoista+syntiä.+ Synti+riippuu+meissä+kiinni,+mutta+se+ei+oikeuta+keskeyttämään+taistelua+sitä+vastaan.Uudestisyntyneen+kristityn+lankeemukset+eivät+estä+meitä+pääsemästä+taivaaseen,+koska+Jeesus+on+jo+aukaissut+tien+sinne.+Synnit+kuitenkin+vetävät+meitä+kohti+kadotusta,+ja+voivat+johtaa+paatumukseen.+Tästä+syystä+on+tärkeää+tunnustaa+ja+pyytää+anteeksi+syntejään+Jumalalta,+aivan+kuten+Jeesus+itse+opetti+Luukkaan+evankeliumissa:”Ja+anna+meille+meidän+syntimme+anteeksi,+sillä+mekin+annamme+anteeksi+jokaiselle+velallisellemme;+äläkä+saata+meitä+kiusaukseen;+vaan+päästä+meidät+pahasta.”+ Luuk.+11:4jatkuu:
  3. Sanonnoista+en+tiedä,+enkä+tarvitse+tietääkään.+Paavali+kirjoittaa+näin:1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."(+Room.+10)+-Näin+sydämen+uskosta+Kari+Valkonen:>>Paavali+viittaa+sydämen+uskoon+Roomalaiskirjeessä:+”Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan”+(Room.+10:9–10).Tämä+kohta+Raamatusta+tuo+esiin,+että+sydämen+usko+tarkoittaa+todellista+uskoa+Jeesukseen.+Ilmaisu+on+suoraan+suomennettu+alkukielestä+eli+kreikan+kielestä.+Kyse+on+uskosta+siihen,+että+Jeesus+on+kuollut+Golgatan+ristillä+minunkin+syntieni+tähden,+sovittaen+kaikki+pahat+tekoni.+Isä+Jumala+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+sanoen+näin+aamenensa+Poikansa+sovitustyöhön,+eli+vahvistaen+sen.+Sydämen+uskossa+katson+Jeesukseen+omana+Vapahtajani,+saan+elää+anteeksiantamuksesta.+Minkä+koko+sydämestäni+uskon,+sen+myös+suullani+tunnustan.”Sydämen+usko”+tarkoittaa+siis+ilmaisuna+sellaista+uskoa+Jeesukseen,+jonka+olen+sisäistänyt+ja+omaksunut.+Kyse+on+uskosta,+josta+on+tullut+elämäni+keskeinen+sisältö+ja+voimavara.+Suun+tunnustus+on+sellaisen+uskon+luonnollinen+seuraus.>>(+Kari+Valkonen+++evankelista+ja+kouluttaja)
  4. Ei+uskova+ihminen+halua+(+-+isi)+tehdä+syntiä.+Sanotaanhan,+että+kun+uskova+lankeaa+johonkin+syntiin,+on+siitä+päästävä+ylös+niin+kuin+olisi+tuleen+kaatunut.14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.(+Room.+7)
  5. Savis,+olet+tympeässä+omavanhurskaudessasi+sokea+omille+synneillesi.+Mieletön+on+harhaluulosi++synnittömyydestäsi.+Ei+uskovakaan+ihminen+ole+synnitön.+Ei+yhden+yksikään.->>Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.Jo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+ (+Fil.+3:12)+”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ (+Room.+6:22-23)+Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+( Room.+7:21-24)+>>(+Lähde:+Synnittömyysoppi/Radio+Liekki+-+sivusto)
  6. >>Olen+laittanut+Jeesuksen+jäähylle+ja+jatkan+hänen+kanssaan+enempi+sitten+kun+hän+jälleen+saapuu.+Teen+silti+rakkauden+tekoja+mutta+lähinnä+siksi,+koska+tiedän+Isän+niitä+minulta+odottavan.>>Yksikään+elävässä+Jumalan+Pojan,++Jeesuksen+Kristuksen,+uskossa+Jumalan+armosta+oleva+ihminen+ei+saata+yllä+olevaa,+moista+tekstiä,+kirjoittaa!+-"Ja+hän+on+ruumiin,+se+on:+seurakunnan,+pää;+hän,+joka+on+alku,+esikoinen+kuolleista+nousseitten+joukossa,+että+hän+olisi+kaikessa+ensimmäinen."+14+Hänessä+meillä+on+lunastus,+syntien+anteeksisaaminen,15+ja+hän+on+näkymättömän+Jumalan+kuva,+esikoinen+ennen+kaikkea+luomakuntaa.16+Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on,+näkyväiset+ja+näkymättömät,+olkoot+ne+valtaistuimia+tai+herrauksia,+hallituksia+tai+valtoja,+kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,17+ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa.18+Ja+hän+on+ruumiin,+se+on:+seurakunnan,+pää;+hän,+joka+on+alku,+esikoinen+kuolleista+nousseitten+joukossa,+että+hän+olisi+kaikessa+ensimmäinen.19+Sillä+Jumala+näki+hyväksi,+että+kaikki+täyteys+hänessä+asuisi20+ja+että+hän,+tehden+rauhan+hänen+ristinsä+veren+kautta,+hänen+kauttaan+sovittaisi+itsensä+kanssa+kaikki,+hänen+kauttaan+kaikki+sekä+maan+päällä+että+taivaissa.21+Teidätkin,+jotka+ennen+olitte+vieraantuneet+ja+mieleltänne+hänen+vihamiehiänsä+pahoissa+teoissanne,+hän+nyt+on+sovittanut22+Poikansa+lihan+ruumiissa+kuoleman+kautta,+asettaakseen+teidät+pyhinä+ja+nuhteettomina+ja+moitteettomina+eteensä,23+jos+te+vain+pysytte+uskossa,+siihen+perustuneina+ja+siinä+lujina,+horjahtamatta+pois+sen+evankeliumin+toivosta,+jonka+olette+kuulleet,+jota+on+julistettu+kaikessa+luomakunnassa+taivaan+alla+ja+jonka+palvelijaksi+minä,+Paavali,+olen+tullut.24+Nyt+minä+iloitsen+kärsiessäni+teidän+tähtenne,+ja+mikä+vielä+puuttuu+Kristuksen+ahdistuksista,+sen+minä+täytän+lihassani+hänen+ruumiinsa+hyväksi,+joka+on+seurakunta,25+jonka+palvelijaksi+minä+olen+tullut+Jumalan+armotalouden+mukaan,+joka+minulle+on+annettu+teitä+varten,+täydellisesti+julistaakseni+Jumalan+sanan,26+sen+salaisuuden,+joka+on+ollut+kätkettynä+ikuisista+ajoista+ja+polvesta+polveen,+mutta+joka+nyt+on+ilmoitettu+hänen+pyhillensä,27+joille+Jumala+tahtoi+tehdä+tiettäväksi,+kuinka+suuri+pakanain+keskuudessa+on+tämän+salaisuuden+kirkkaus:+Kristus+teissä,+kirkkauden+toivo.28+Ja+häntä+me+julistamme,+neuvoen+jokaista+ihmistä+ja+opettaen+jokaista+ihmistä+kaikella+viisaudella,+asettaaksemme+esiin+jokaisen+ihmisen+täydellisenä+Kristuksessa.29+Sitä+varten+minä+vaivaa+näenkin,+taistellen+hänen+vaikutuksensa+mukaan,+joka+minussa+voimallisesti+vaikuttaa.(+Kol.+1)
  7. Sentähden,+jokaisen,+joka+tunnustaa+minut+ihmisten+edessä,+minäkin+tunnustan+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa.Mutta+joka+kieltää+minut+ihmisten+edessä,+sen+minäkin+kiellän+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa.(+Matt.+10:32-33)22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.+(+1+Joh.+2)+->>Mutta+myös+valheprofeettoja+oli+kansan+seassa,+niinkuin+teidänkin+keskuudessanne+on+oleva+valheenopettajia,+jotka+salaa+kuljettavat+sisään+turmiollisia+harhaoppeja,+kieltävätpä+Herrankin,+joka+on+heidät+ostanut,+ja+tuottavat+itselleen+äkillisen+perikadon.(+2+Piet.+2:1)Joka+kieltää+Jeesuksen+Kristuksen,+Jumalan+Pojan+ja+tätä+valhetta+muille+tyrkyttää,+on+syypää,+ei+yksin+itsensä,+vaan+myös+niiden+tähden,+jotka+hän +harhaopeillaan+viekottelee+pois+totuudesta,joka+on+Jeesus+Kristus.1+Sillä+hetkellä+opetuslapset+tulivat+Jeesuksen+tykö+ja+sanoivat:+"Kuka+on+suurin+taivasten+valtakunnassa?"2+Niin+hän+kutsui+tykönsä+lapsen,+asetti+sen+heidän+keskellensä3+ja+sanoi:+"Totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+käänny+ja+tule+lasten+kaltaisiksi,+ette+pääse+taivasten+valtakuntaan.4+Sentähden,+joka+nöyrtyy+tämän+lapsen+kaltaiseksi,+se+on+suurin+taivasten+valtakunnassa.5+Ja+joka+ottaa+tykönsä+yhden+tämänkaltaisen+lapsen+minun+nimeeni,+se+ottaa+tykönsä+minut.6+Mutta+joka+viettelee+yhden+näistä+pienistä,+jotka+uskovat+minuun,+sen+olisi+parempi,+että+myllynkivi+ripustettaisiin+hänen+kaulaansa+ja+hänet+upotettaisiin+meren+syvyyteen.7+Voi+maailmaa+viettelysten+tähden!+Viettelysten+täytyy+kyllä+tulla;+mutta+voi+sitä+ihmistä,+jonka+kautta+viettelys+tulee!(+Matt.+18)Näillä+"pienillä"+ei+tarkoiteta+yksin+lapsia,+vaan+kaikkia,+jotka+Jeesusta+Kristusta+rakastavat+ja+häneen+uskovat.+Niitä,+joilla+on+kaikki+turvansa+ja+luottamuksensa+Herrassaan+ja+Vapahtajassaan,+Jeesuksessa+Kristuksessa.Jeesuksen+Kristuksen+Jumaluuden+kieltäjät,+ovatpa+liberaaliteologeja,+toraisteja,+unitaristeja,+Jehovan+todistajia+tai+keitä+hyvänsä+Herran+Jeesuksen+kieltäjiä,+ovat+näitä+eksyttäjiä+ja+viettelijöitä.>>(+Lähde:+Saviseutulainen+23.12.2020++19.20)
  8. -Samaan+aikaan+vanhurskas+ja+syntinenKuinka+monta+kertaa+olenkaan+huomannut+puhuessani+uskovan+syntisyydestä,+etten+millään+osaa+auttaa+kuulijoitani+irtaantumaan+tukahduttavasta+syntisyyden+tunteesta+ja+sen+tuomasta+synkkyydestä+ja+masennuksesta.+Putoamme+aivan+kuin+syvyyteen,+josta+emme+löydäkään+ulospääsyä.+Meidät+valtaa+tunne+siitä,+että+kaikki+on+niin+toivotonta.+Vanhat+pietistit+kuitenkin+sanoivat,+että+helvetin+matkan+kautta+taivasmatkalle.+.Missä+siis+meissä+on+nyt+se+vanhurskaus,+joka+kuuluu+jokaisen+Kristukseen+uskovan+elämään?+Tässä+on+juuri+uskon+taistelu+kuumimmillaan.+Todellisuudessa,+käytännössä,+näkyvällä+tavalla+(in+re)+jokainen+uskova+on+vain+syntinen.+Ehkä+hänen+syntinsä+eivät+ole+sillä+tavoin+kaikkien+näkyvissä,+kuin+joittenkin+suruttomien+ihmisten+synnit.+Mutta+ei+synti+ole+uskovasta+mihinkään+lähtenyt,+vaikka+se+olisikin+piiloutunut.+Kuinka+terävästi+sen+sanoikaan+Luther:+”Sillä+synti+on+todellakin+minussa+niin+kauan+kuin+elän+lihassa.”Mutta+sitten+Luther+jatkoi+ja+sanoi+jotain+todella+tärkeää:+”Mutta+nyt+Kristus+suojelee+minua+siipiensä+varjossa+niinkuin+kana+siipiensä+alla+(Matt+23:37)+ja+levittää+verhokseni+avarista+avarimman,+nimittäin+syntien+anteeksiantamuksen+taivaan,+ja+sen+alla+minä+olen+turvallisena+-+se+näet+estää+Jumalaa+näkemästä+niitä+syntejä.+jotka+vielä+ovat+lihaani+piintyneinä".+-Todellisuudessa+uskova+on+siis+joka+hetki+vain+syntinen,+mutta+uskossa+Jumalan+sanan+lupauksiin+hän+on+samaan+aikaan+myös+joka+hetki+vanhurskas+ja+autuas+Jumalan+lapsi.+Hän+on+syntinen+todellisuudessa+(in+re)+,+mutta+vanhurskas+toivossa+(in+spe).+Toivo+voittaa+hänellä+nykyisen+todellisuuden+eli+synnin.Olla+uskosta+vanhurskas+tarkoittaa,+että+kelpaamme+Jumalalle,+meillä+on+syntien+armollinen+sovitus,+olemme+saaneet+lahjana+syntimme+anteeksi,+yksin+armosta,+yksin+Kristuksen+tähden.+Olemme+ottaneet+kaiken+tämän+vastaan+uskomalla+evankeliumin+sisältämään+lupaukseen+Kristuksesta.Emme+kelpaa+Jumalalle+minkään+omamme+varassa+-+emme+sen,+mitä+teemme,+emmekä+sen,+mitä+meistä+on+uskovina+tullut+sillä+kaikki+parhainkin+omamme+on+tahrattua+-+vaan+ainoastaan+siitä+syystä,+että+Jumala+Kristuksen+tähden+ottaa+meidät+syliinsä.+Meillä+ei+ole+rauhaa+siksi,+että+olemuksessamme+piilisi+jumalallinen+ydin,+synniltä+suojattu+alue,+vaan+siksi,+että+lähellämme+on+hän,+joka+on+voittanut+synnin,+kuoleman+ja+perkeleen+vallan.+Hän+on+meidän+rauhamme.+Hänen+turvissaan+emme+pelkää+mitään+pahaa+tuli+se+ulkoa-+tai+sisältäpäin.Juuri+tämä+kaikki+sisältyy+sanoihin,+että+uskova+on+samaan+aikaan+vanhurskas+ja+syntinen-(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Vanhurskas+ja+syntinen")