Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
1+Veljet,+minä+johdatan+teidät+tuntemaan+sen+evankeliumin,+jonka+minä+teille+julistin,+jonka+te+myöskin+olette+ottaneet+vastaan+ja+jossa+myös+pysytte
2+ja+jonka+kautta+te+myös+pelastutte,+jos+pidätte+siitä+kiinni+semmoisena,+kuin+minä+sen+teille+julistin,+ellette+turhaan+ole+uskoneet.
3+Sillä+minä+annoin+teille+ennen+kaikkea+tiedoksi+sen,+minkä+itse+olin+saanut:+että+Kristus+on+kuollut+meidän+syntiemme+tähden,+kirjoitusten+mukaan,
4+ja+että+hänet+haudattiin+ja+että+hän+nousi+kuolleista+kolmantena+päivänä,+kirjoitusten+mukaan,
5+ja+että+hän+näyttäytyi+Keefaalle,+sitten+niille+kahdelletoista.
6+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+yhtä+haavaa+enemmälle+kuin+viidellesadalle+veljelle,+joista+useimmat+vielä+nytkin+ovat+elossa,+mutta+muutamat+ovat+nukkuneet+pois.
7+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+Jaakobille,+sitten+kaikille+apostoleille.
8+Mutta+kaikkein+viimeiseksi+hän+näyttäytyi+minullekin,+joka+olen+ikäänkuin+keskensyntynyt.
9+Sillä+minä+olen+apostoleista+halvin+enkä+ole+sen+arvoinen,+että+minua+apostoliksi+kutsutaan,+koska+olen+vainonnut+Jumalan+seurakuntaa.
10+Mutta+Jumalan+armosta+minä+olen+se,+mikä+olen,+eikä+hänen+armonsa+minua+kohtaan+ole+ollut+turha,+vaan+enemmän+kuin+he+kaikki+minä+olen+työtä+tehnyt,+en+kuitenkaan+minä,+vaan+Jumalan+armo,+joka+on+minun+kanssani.
11+Olinpa+siis+minä+tai+olivatpa+he:+näin+me+saarnaamme,+ja+näin+te+olette+uskoon+tulleet.
12+Mutta+jos+Kristuksesta+saarnataan,+että+hän+on+noussut+kuolleista,+kuinka+muutamat+teistä+saattavat+sanoa,+ettei+kuolleitten+ylösnousemusta+ole?
13+Vaan+jos+ei+ole+kuolleitten+ylösnousemusta,+ei+Kristuskaan+ole+noussut.
14+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+noussut+kuolleista,+turha+on+silloin+meidän+saarnamme,+turha+myös+teidän+uskonne;
15+ja+silloin+meidät+myös+havaitaan+vääriksi+Jumalan+todistajiksi,+koska+olemme+todistaneet+Jumalaa+vastaan,+että+hän+on+herättänyt+Kristuksen,+jota+hän+ei+ole+herättänyt,+jos+kerran+kuolleita+ei+herätetä.
16+Sillä+jos+kuolleita+ei+herätetä,+ei+Kristuskaan+ole+herätetty.
17+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+herätetty,+niin+teidän+uskonne+on+turha,+ja+te+olette+vielä+synneissänne.
18+Ja+silloinhan+Kristuksessa+nukkuneet+olisivat+kadotetut.
19+Jos+olemme+panneet+toivomme+Kristukseen+ainoastaan+tämän+elämän+ajaksi,+niin+olemme+kaikkia+muita+ihmisiä+surkuteltavammat.
20+Mutta+nytpä+Kristus+on+noussut+kuolleista,+esikoisena+kuoloon+nukkuneista.
21+Sillä+koska+kuolema+on+tullut+ihmisen+kautta,+niin+on+myöskin+kuolleitten+ylösnousemus+tullut+ihmisen+kautta.
22+Sillä+niinkuin+kaikki+kuolevat+Aadamissa,+niin+myös+kaikki+tehdään+eläviksi+Kristuksessa,
23+mutta+jokainen+vuorollaan:+esikoisena+Kristus,+sitten+Kristuksen+omat+hänen+tulemuksessaan;
24+sitten+tulee+loppu,+kun+hän+antaa+valtakunnan+Jumalan+ja+Isän+haltuun,+kukistettuaan+kaiken+hallituksen+ja+kaiken+vallan+ja+voiman.
(+1+Kor.+15)
11.04.2022 21:04
1+Minä+vannotan+sinua+Jumalan+ja+Kristuksen+Jeesuksen+edessä,+joka+on+tuomitseva+eläviä+ja+kuolleita,+sekä+hänen+ilmestymisensä+että+hänen+valtakuntansa+kautta:
2+saarnaa+sanaa,+astu+esiin+sopivalla+ja+sopimattomalla+ajalla,+nuhtele,+varoita,+kehoita,+kaikella+pitkämielisyydellä+ja+opetuksella.
3+Sillä+aika+tulee,+jolloin+he+eivät+kärsi+tervettä+oppia,+vaan+omien+himojensa+mukaan+korvasyyhyynsä+haalivat+itselleen+opettajia
4+ja+kääntävät+korvansa+pois+totuudesta+ja+kääntyvät+taruihin.
5+Mutta+ole+sinä+raitis+kaikessa,+kärsi+vaivaa,+tee+evankelistan+työ,+toimita+virkasi+täydellisesti.
6+Sillä+minut+jo+uhrataan,+ja+minun+lähtöni+aika+on+jo+tullut.
7+Minä+olen+hyvän+kilvoituksen+kilvoitellut,+juoksun+päättänyt,+uskon+säilyttänyt.
8+Tästedes+on+minulle+talletettuna+vanhurskauden+seppele,+jonka+Herra,+vanhurskas+tuomari,+on+antava+minulle+sinä+päivänä,+eikä+ainoastaan+minulle,+vaan+myös+kaikille,+jotka+hänen+ilmestymistään+rakastavat.
(+2+Tim.+4)
11.04.2022 18:33
Totisesti+uskon!+
"Ja+hän+on+meidän+syntiemme+sovitus;+eikä+ainoastaan+meidän,+vaan+myös+koko+maailman+syntien."+
1+Lapsukaiseni,+tämän+minä+kirjoitan+teille,+ettette+syntiä+tekisi;+mutta+jos+joku+syntiä+tekeekin,+niin+meillä+on+puolustaja+Isän+tykönä,+Jeesus+Kristus,+joka+on+vanhurskas.
2+Ja+hän+on+meidän+syntiemme+sovitus;+eikä+ainoastaan+meidän,+vaan+myös+koko+maailman+syntien.
3+Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.
4+Joka+sanoo:+"Minä+tunnen+hänet",+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.
5+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.
6+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.
7+Rakkaani,+en+minä+kirjoita+teille+uutta+käskyä,+vaan+vanhan+käskyn,+joka+teillä+on+alusta+ollut;+tämä+vanha+käsky+on+se+sana,+jonka+te+olette+kuulleet.
8+Ja+kuitenkin+minä+kirjoitan+teille+uuden+käskyn,+sen,+mikä+on+totta+hänessä+ja+teissä;+sillä+pimeys+katoaa,+ja+totinen+valkeus+jo+loistaa.
9+Joka+sanoo+valkeudessa+olevansa,+mutta+vihaa+veljeänsä,+se+on+yhä+vielä+pimeydessä.
10+Joka+rakastaa+veljeänsä,+se+pysyy+valkeudessa,+ja+hänessä+ei+ole+pahennusta.
11+Mutta+joka+vihaa+veljeänsä,+se+on+pimeydessä+ja+vaeltaa+pimeydessä,+eikä+hän+tiedä,+mihin+menee;+sillä+pimeys+on+sokaissut+hänen+silmänsä.
12+Minä+kirjoitan+teille,+lapsukaiset,+sillä+synnit+ovat+teille+anteeksi+annetut+hänen+nimensä+tähden.
13+Minä+kirjoitan+teille,+isät,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+hänet,+joka+alusta+on+ollut.+Minä+kirjoitan+teille,+nuorukaiset,+sillä+te+olette+voittaneet+sen,+joka+on+paha.+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+lapsukaiset,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+Isän.
14+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+isät,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+hänet,+joka+alusta+on+ollut.+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+nuorukaiset,+sillä+te+olette+väkevät,+ja+Jumalan+sana+pysyy+teissä,+ja+te+olette+voittaneet+sen,+joka+on+paha.
15+Älkää+rakastako+maailmaa+älkääkä+sitä,+mikä+maailmassa+on.+Jos+joku+maailmaa+rakastaa,+niin+Isän+rakkaus+ei+ole+hänessä.
16+Sillä+kaikki,+mikä+maailmassa+on,+lihan+himo,+silmäin+pyyntö+ja+elämän+korskeus,+se+ei+ole+Isästä,+vaan+maailmasta.
17+Ja+maailma+katoaa+ja+sen+himo;+mutta+joka+tekee+Jumalan+tahdon,+se+pysyy+iankaikkisesti.
18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.
19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.
20+Teillä+on+voitelu+Pyhältä,+ja+kaikilla+teillä+on+tieto.
21+En+minä+ole+kirjoittanut+teille+sentähden,+ettette+totuutta+tiedä,+vaan+sentähden,+että+te+tiedätte+sen+ja+ettei+mikään+valhe+ole+totuudesta.
22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.
23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.
24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.
25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.
26+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille+niistä,+jotka+teitä+eksyttävät.
27+Mutta+te+-+teissä+pysyy+se+voitelu,+jonka+olette+häneltä+saaneet,+ja+te+ette+ole+kenenkään+opetuksen+tarpeessa;+vaan+niinkuin+hänen+voitelunsa+opettaa+teitä+kaikessa,+niin+se+opetus+on+myös+totta+eikä+ole+valhetta;+ja+niinkuin+se+on+opettanut+teitä,+niin+pysykää+hänessä.
28+Ja+nyt,+lapsukaiset,+pysykää+hänessä,+että+meillä+hänen+ilmestyessään+olisi+turva+eikä+meitä+häpeällä+karkoitettaisi+pois+hänen+tyköänsä+hänen+tulemuksessaan.
29+Jos+tiedätte,+että+hän+on+vanhurskas,+niin+te+ymmärrätte,+että+myös+jokainen,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+hänestä+syntynyt.
(+1+Joh.+2)+
11+Sillä+Jumalan+armo+on+ilmestynyt+pelastukseksi+kaikille+ihmisille
12+ja+kasvattaa+meitä,+että+me,+hyljäten+jumalattomuuden+ja+maailmalliset+himot,+eläisimme+siveästi+ja+vanhurskaasti+ja+jumalisesti+nykyisessä+maailmanajassa,
13+odottaessamme+autuaallisen+toivon+täyttymistä+ja+suuren+Jumalan+ja+Vapahtajamme+Kristuksen+Jeesuksen+kirkkauden+ilmestymistä,
14+hänen,+joka+antoi+itsensä+meidän+edestämme+lunastaakseen+meidät+kaikesta+laittomuudesta+ja+puhdistaakseen+itselleen+omaisuudeksi+kansan,+joka+hyviä+tekoja+ahkeroitsee.
15+Puhu+tätä+ja+kehoita+ja+nuhtele+kaikella+käskyvallalla.+Älköön+kukaan+sinua+halveksiko.
(+Tiit.+2)
11.04.2022 13:34
22+Mutta+Raamattu+on+sulkenut+kaikki+synnin+alle,+että+se,+mikä+luvattu+oli,+annettaisiin+uskosta+Jeesukseen+Kristukseen+niille,+jotka+uskovat.
23+Mutta+ennenkuin+usko+tuli,+vartioitiin+meitä+lain+alle+suljettuina+uskoa+varten,+joka+oli+vastedes+ilmestyvä.
24+Niinmuodoin+on+laista+tullut+meille+kasvattaja+Kristukseen,+että+me+uskosta+vanhurskaiksi+tulisimme.
25+Mutta+uskon+tultua+me+emme+enää+ole+kasvattajan+alaisia.
26+Sillä+te+olette+kaikki+uskon+kautta+Jumalan+lapsia+Kristuksessa+Jeesuksessa.
27+Sillä+kaikki+te,+jotka+olette+Kristukseen+kastetut,+olette+Kristuksen+päällenne+pukeneet.
28+Ei+ole+tässä+juutalaista+eikä+kreikkalaista,+ei+ole+orjaa+eikä+vapaata,+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa.
29+Mutta+jos+te+olette+Kristuksen+omat,+niin+te+siis+olette+Aabrahamin+siementä,+perillisiä+lupauksen+mukaan.
(+Gal.+3)+
1+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.
2+Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.
3+Sillä+mikä+laille+oli+mahdotonta,+koska+se+oli+lihan+kautta+heikoksi+tullut,+sen+Jumala+teki,+lähettämällä+oman+Poikansa+syntisen+lihan+kaltaisuudessa+ja+synnin+tähden+ja+tuomitsemalla+synnin+lihassa,
4+että+lain+vanhurskaus+täytettäisiin+meissä,+jotka+emme+vaella+lihan+mukaan,+vaan+Hengen.
5+Sillä+niillä,+jotka+elävät+lihan+mukaan,+on+lihan+mieli,+mutta+niillä,+jotka+elävät+Hengen+mukaan,+on+Hengen+mieli.
6+Sillä+lihan+mieli+on+kuolema,+mutta+hengen+mieli+on+elämä+ja+rauha;
7+sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.
8+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset.
9+Mutta+te+ette+ole+lihan+vallassa,+vaan+Hengen,+jos+kerran+Jumalan+Henki+teissä+asuu.+Mutta+jolla+ei+ole+Kristuksen+Henkeä,+se+ei+ole+hänen+omansa.
10+Mutta+jos+Kristus+on+teissä,+niin+ruumis+tosin+on+kuollut+synnin+tähden,+mutta+henki+on+elämä+vanhurskauden+tähden.
11+Jos+nyt+hänen+Henkensä,+hänen,+joka+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+asuu+teissä,+niin+hän,+joka+herätti+kuolleista+Kristuksen+Jeesuksen,+on+eläväksitekevä+myös+teidän+kuolevaiset+ruumiinne+Henkensä+kautta,+joka+teissä+asuu.
12+Niin+me+siis,+veljet,+olemme+velassa,+mutta+emme+lihalle,+lihan+mukaan+elääksemme.
13+Sillä+jos+te+lihan+mukaan+elätte,+pitää+teidän+kuoleman;+mutta+jos+te+Hengellä+kuoletatte+ruumiin+teot,+niin+saatte+elää.
14+Sillä+kaikki,+joita+Jumalan+Henki+kuljettaa,+ovat+Jumalan+lapsia.
(+Room.+8)+
18+Mutta+jos+te+olette+Hengen+kuljetettavina,+niin+ette+ole+lain+alla.
19+Mutta+lihan+teot+ovat+ilmeiset,+ja+ne+ovat:+haureus,+saastaisuus,+irstaus,
20+epäjumalanpalvelus,+noituus,+vihamielisyys,+riita,+kateellisuus,+vihat,+juonet,+eriseurat,+lahkot,
21+kateus,+juomingit,+mässäykset+ja+muut+senkaltaiset,+joista+teille+edeltäpäin+sanon,+niinkuin+jo+ennenkin+olen+sanonut,+että+ne,+jotka+semmoista+harjoittavat,+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa.
22+Mutta+Hengen+hedelmä+on+rakkaus,+ilo,+rauha,+pitkämielisyys,+ystävällisyys,+hyvyys,+uskollisuus,+sävyisyys,+itsensähillitseminen.
23+Sellaista+vastaan+ei+ole+laki.
24+Ja+ne,+jotka+ovat+Kristuksen+Jeesuksen+omat,+ovat+ristiinnaulinneet+lihansa+himoineen+ja+haluineen.
25+Jos+me+Hengessä+elämme,+niin+myös+Hengessä+vaeltakaamme.
26+Älkäämme+olko+turhan+kunnian+pyytäjiä,+niin+että+toisiamme+ärsyttelemme,+toisiamme+kadehdimme.
(+Gal.+5)
10.04.2022 22:17
>>S-Seutulainen+,+sinä+et+kykene+yhtään+mihinkään!>>
En+kykenekään,+mutta+Herra+Jeesus+Kristus+kykenee!+
Pysykää+minussa,+niin+minä+pysyn+teissä.+Niinkuin+oksa+ei+voi+kantaa+hedelmää+itsestään,+ellei+se+pysy+viinipuussa,+niin+ette+tekään,+ellette+pysy+minussa.
Minä+olen+viinipuu,+te+olette+oksat.+Joka+pysyy+minussa+ja+jossa+minä+pysyn,+se+kantaa+paljon+hedelmää;+sillä+ilman+minua+te+ette+voi+mitään+tehdä.
(+Joh.+15:4-5)
10.04.2022 20:54
>>Sillä+Jumala+on+sulkenut+kaikki+tottelemattomuuteen,+että+hän+kaikkia+armahtaisi.+33+Oi+sitä+Jumalan+rikkauden+ja+viisauden+ja+tiedon+syvyyttä!+Kuinka+tutkimattomat+ovat+hänen+tuomionsa+ja+käsittämättömät+hänen+tiensä!+34+Sillä+kuka+on+tuntenut+Herran+mielen?+Tai+kuka+on+ollut+hänen+neuvonantajansa?+35+Tai+kuka+on+ensin+antanut+hänelle+jotakin,+joka+olisi+tälle+korvattava?+36+Sillä+hänestä+ja+hänen+kauttansa+ja+häneen+on+kaikki;+hänelle+kunnia+iankaikkisesti!">>
Ja+yllä+olevia+Room.11:n+jakeita+edeltävät+jakeet:
1+Minä+sanon+siis:+ei+kaiketi+Jumala+ole+hyljännyt+kansaansa?+Pois+se!+Sillä+olenhan+minäkin+israelilainen,+Aabrahamin+siementä,+Benjaminin+sukukuntaa.
2+Ei+Jumala+ole+hyljännyt+kansaansa,+jonka+hän+on+edeltätuntenut.+Vai+ettekö+tiedä,+mitä+Raamattu+sanoo+kertomuksessa+Eliaasta,+kuinka+hän+Jumalan+edessä+syyttää+Israelia:
3+"Herra,+he+ovat+tappaneet+sinun+profeettasi+ja+hajottaneet+sinun+alttarisi,+ja+minä+yksin+olen+jäänyt+jäljelle,+ja+he+väijyvät+minun+henkeäni"?
4+Mutta+mitä+sanoo+hänelle+Jumalan+vastaus?+"Minä+olen+jättänyt+itselleni+seitsemäntuhatta+miestä,+jotka+eivät+ole+notkistaneet+polvea+Baalille."
5+Samoin+on+nyt+tänäkin+aikana+olemassa+jäännös+armon+valinnan+mukaan.
6+Mutta+jos+valinta+on+armosta,+niin+se+ei+ole+enää+teoista,+sillä+silloin+armo+ei+enää+olisikaan+armo.
7+Miten+siis+on?+Mitä+Israel+tavoittelee,+sitä+se+ei+ole+saavuttanut,+mutta+valitut+ovat+sen+saavuttaneet;+muut+ovat+paatuneet,
8+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Jumala+on+antanut+heille+uneliaisuuden+hengen,+silmät,+etteivät+he+näkisi,+ja+korvat,+etteivät+he+kuulisi,+tähän+päivään+asti."
9+Ja+Daavid+sanoo:+"Tulkoon+heidän+pöytänsä+heille+paulaksi+ja+ansaksi+ja+lankeemukseksi+ja+kostoksi,
10+soetkoot+heidän+silmänsä,+etteivät+he+näkisi;+ja+paina+yhäti+heidän+selkänsä+kumaraan."
11+Minä+siis+sanon:+eivät+kaiketi+he+ole+sitä+varten+kompastuneet,+että+lankeaisivat?+Pois+se!+Vaan+heidän+lankeemuksensa+kautta+tuli+pelastus+pakanoille,+että+he+itse+syttyisivät+kiivauteen.
12+Mutta+jos+heidän+lankeemuksensa+on+maailmalle+rikkaudeksi+ja+heidän+vajautensa+pakanoille+rikkaudeksi,+kuinka+paljoa+enemmän+heidän+täyteytensä!
13+Teille,+pakanoille,+minä+sanon:+Koska+olen+pakanain+apostoli,+pidän+minä+virkaani+kunniassa,
14+sytyttääkseni,+jos+mahdollista,+kiivauteen+niitä,+jotka+ovat+minun+heimolaisiani,+ja+pelastaakseni+edes+muutamia+heistä.
15+Sillä+jos+heidän+hylkäämisensä+on+maailmalle+sovitukseksi,+mitä+heidän+armoihin-ottamisensa+on+muuta+kuin+elämä+kuolleista?
16+Mutta+jos+uutisleipä+on+pyhä,+niin+on+myös+koko+taikina,+ja+jos+juuri+on+pyhä,+niin+ovat+myös+oksat.
17+Mutta+jos+muutamat+oksista+ovat+taitetut+pois+ja+sinä,+joka+olet+metsäöljypuu,+olet+oksastettu+oikeiden+oksien+joukkoon+ja+olet+päässyt+niiden+kanssa+osalliseksi+öljypuun+mehevästä+juuresta,
18+niin+älä+ylpeile+oksien+rinnalla;+mutta+jos+ylpeilet,+niin+et+sinä+kuitenkaan+kannata+juurta,+vaan+juuri+kannattaa+sinua.
19+Sinä+kaiketi+sanonet:+"Ne+oksat+taitettiin+pois,+että+minut+oksastettaisiin."
20+Oikein;+epäuskonsa+tähden+ne+taitettiin+pois,+mutta+sinä+pysyt+uskosi+kautta.+Älä+ole+ylpeä,+vaan+pelkää.
21+Sillä+jos+Jumala+ei+ole+säästänyt+luonnollisia+oksia,+ei+hän+ole+säästävä+sinuakaan.
22+Katso+siis+Jumalan+hyvyyttä+ja+ankaruutta:+Jumalan+ankaruutta+langenneita+kohtaan,+mutta+hänen+hyvyyttänsä+sinua+kohtaan,+jos+hänen+hyvyydessänsä+pysyt;+muutoin+sinutkin+hakataan+pois.
23+Mutta+nuo+toisetkin,+jos+eivät+jää+epäuskoonsa,+tulevat+oksastettaviksi,+sillä+Jumala+on+voimallinen+oksastamaan+ne+jälleen.
24+Sillä+jos+sinä+olet+leikattu+luonnollisesta+metsäöljypuusta+ja+vasten+luontoa+oksastettu+jaloon+öljypuuhun,+kuinka+paljoa+ennemmin+nämä+luonnolliset+oksat+tulevat+oksastettaviksi+omaan+öljypuuhunsa!
25+Sillä+minä+en+tahdo,+veljet+-+ettette+olisi+oman+viisautenne+varassa+-+pitää+teitä+tietämättöminä+tästä+salaisuudesta,+että+Israelia+on+osaksi+kohdannut+paatumus+-+hamaan+siihen+asti,+kunnes+pakanain+täysi+luku+on+sisälle+tullut,
26+ja+niin+kaikki+Israel+on+pelastuva,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Siionista+on+tuleva+pelastaja,+hän+poistaa+jumalattoman+menon+Jaakobista.
27+Ja+tämä+on+oleva+minun+liittoni+heidän+kanssaan,+kun+minä+otan+pois+heidän+syntinsä."
28+Evankeliumin+kannalta+he+kyllä+ovat+vihollisia+teidän+tähtenne,+mutta+valinnan+kannalta+he+ovat+rakastettuja+isien+tähden.
29+Sillä+ei+Jumala+armolahjojansa+ja+kutsumistansa+kadu.
30+Samoin+kuin+te+ennen+olitte+Jumalalle+tottelemattomia,+mutta+nyt+olette+saaneet+laupeuden+näiden+tottelemattomuuden+kautta,
31+samoin+nämäkin+nyt+ovat+olleet+tottelemattomia,+että+myös+he+teille+tulleen+armahtamisen+kautta+nyt+saisivat+laupeuden.
...
10.04.2022 19:54
"Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta."+
8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.
9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;
10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.
11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."
12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.
13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."
14+Mutta+kuinka+he+huutavat+avuksensa+sitä,+johon+eivät+usko?+Ja+kuinka+he+voivat+uskoa+siihen,+josta+eivät+ole+kuulleet?+Ja+kuinka+he+voivat+kuulla,+ellei+ole+julistajaa?
15+Ja+kuinka+kukaan+voi+julistaa,+ellei+ketään+lähetetä?+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Kuinka+suloiset+ovat+niiden+jalat,+jotka+hyvää+sanomaa+julistavat!"
16+Mutta+eivät+kaikki+ole+olleet+kuuliaisia+evankeliumille.+Sillä+Esaias+sanoo:+"Herra,+kuka+uskoo+meidän+saarnamme?"
17+Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta.
18+Mutta+minä+kysyn:+eivätkö+he+ole+kuulleet?+Kyllä+ovat:+"Heidän+äänensä+on+kulkenut+kaikkiin+maihin,+ja+heidän+sanansa+maan+piirin+ääriin."
19+Minä+kysyn:+eikö+Israelilla+ole+ollut+siitä+tietoa?+Ensiksi+jo+Mooses+sanoo:+"Minä+herätän+teidän+kiivautenne+kansan+kautta,+joka+ei+ole+kansa,+ymmärtämättömän+kansan+kautta+minä+teitä+kiihoitan."
20+Ja+Esaias+on+rohkea+ja+sanoo:+"Minut+ovat+löytäneet+ne,+jotka+eivät+minua+etsineet;+minä+olen+ilmestynyt+niille,+jotka+eivät+minua+kysyneet."
21+Mutta+Israelista+hän+sanoo:+"Koko+päivän+minä+olen+ojentanut+käsiäni+tottelematonta+ja+uppiniskaista+kansaa+kohden."
(+Room.+10)
P.+S.+Roomalaiskirjeen+on+kirjoittanut+apostoli+Paavali!!
10.04.2022 18:36
"Sillä+te+saavutatte+uskon+päämäärän,+sielujen+pelastuksen"+
1+Pietari,+Jeesuksen+Kristuksen+apostoli,+valituille+muukalaisille,+jotka+asuvat+hajallaan+Pontossa,+Galatiassa,+Kappadokiassa,+Aasiassa+ja+Bityniassa,
2+ja+jotka+Isän+Jumalan+edeltätietämisen+mukaan+ovat+Hengen+pyhittämisen+kautta+valitut+Jeesuksen+Kristuksen+kuuliaisuuteen+ja+hänen+verellänsä+vihmottaviksi.+Lisääntyköön+teille+armo+ja+rauha.
3+Ylistetty+olkoon+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+Jumala+ja+Isä,+joka+suuren+laupeutensa+mukaan+on+uudestisynnyttänyt+meidät+elävään+toivoon+Jeesuksen+Kristuksen+kuolleistanousemisen+kautta,
4+turmeltumattomaan+ja+saastumattomaan+ja+katoamattomaan+perintöön,+joka+taivaissa+on+säilytettynä+teitä+varten,
5+jotka+Jumalan+voimasta+uskon+kautta+varjellutte+pelastukseen,+joka+on+valmis+ilmoitettavaksi+viimeisenä+aikana.
6+Sentähden+te+riemuitsette,+vaikka+te+nyt,+jos+se+on+tarpeellista,+vähän+aikaa+kärsittekin+murhetta+moninaisissa+kiusauksissa,
7+että+teidän+uskonne+kestäväisyys+koetuksissa+havaittaisiin+paljoa+kallisarvoisemmaksi+kuin+katoava+kulta,+joka+kuitenkin+tulessa+koetellaan,+ja+koituisi+kiitokseksi,+ylistykseksi+ja+kunniaksi+Jeesuksen+Kristuksen+ilmestyessä.
8+Häntä+te+rakastatte,+vaikka+ette+ole+häntä+nähneet,+häneen+te+uskotte,+vaikka+ette+nyt+häntä+näe,+ja+riemuitsette+sanomattomalla+ja+kirkastuneella+ilolla,
9+sillä+te+saavutatte+uskon+päämäärän,+sielujen+pelastuksen.
(+1+Piet.+1)
"Vastustakaa+häntä+lujina+uskossa,+tietäen,+että+samat+kärsimykset+täytyy+teidän+veljiennekin+maailmassa+kestää."+
+1+Vanhimpia+teidän+joukossanne+minä+siis+kehoitan,+minä,+joka+myös+olen+vanhin+ja+Kristuksen+kärsimysten+todistaja+ja+osallinen+myös+siihen+kirkkauteen,+joka+vastedes+on+ilmestyvä:
2+kaitkaa+teille+uskottua+Jumalan+laumaa,+ei+pakosta,+vaan+vapaaehtoisesti,+Jumalan+tahdon+mukaan,+ei+häpeällisen+voiton+tähden,+vaan+sydämen+halusta,
3+ei+herroina+halliten+niitä,+jotka+ovat+teidän+osallenne+tulleet,+vaan+ollen+laumalle+esikuvina,
4+niin+te,+ylipaimenen+ilmestyessä,+saatte+kirkkauden+kuihtumattoman+seppeleen.
5+Samoin+te,+nuoremmat,+olkaa+vanhemmille+alamaiset+ja+pukeutukaa+kaikki+keskinäiseen+nöyryyteen,+sillä+"Jumala+on+ylpeitä+vastaan,+mutta+nöyrille+hän+antaa+armon."
6+Nöyrtykää+siis+Jumalan+väkevän+käden+alle,+että+hän+ajallansa+teidät+korottaisi,
7+ja+"heittäkää+kaikki+murheenne+hänen+päällensä,+sillä+hän+pitää+teistä+huolen."
8+Olkaa+raittiit,+valvokaa.+Teidän+vastustajanne,+perkele,+käy+ympäri+niinkuin+kiljuva+jalopeura,+etsien,+kenen+hän+saisi+niellä.
9+Vastustakaa+häntä+lujina+uskossa,+tietäen,+että+samat+kärsimykset+täytyy+teidän+veljiennekin+maailmassa+kestää.
10+Mutta+kaiken+armon+Jumala,+joka+on+kutsunut+teidät+iankaikkiseen+kirkkauteensa+Kristuksessa,+vähän+aikaa+kärsittyänne,+hän+on+teidät+valmistava,+teitä+tukeva,+vahvistava+ja+lujittava.
11+Hänen+olkoon+valta+aina+ja+iankaikkisesti!+Amen.
(+1+Piet.+5)
10.04.2022 14:21
Ellei+Jumalan+sana+sinulle+aukea,+sille+en+minä+mitään+mahda.+
Kutsut+elävän+Jumalan+sanan,+Raamatun+kirjoituisten,+sellaisenaan+lainaajia+sanamaagikoiksi.+
Yhden+yhdelläkään+tekstin+osalla,+sanalla+tai+kirjaimella+me,+sinun+maagikoiksi+kutsumat,+emme+tee,+pyri+tekemään,+emmekä+edes+voisi+tehdä,+tyhjäksi+Paavalin+tekstiä+"Jumala+oli+Jeesuksessa+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa"!+
Miksi+me+tätä+totista+sanan+paikkaa+tyhjäksi+pyrkisimme+tekemään!?+
Ja+mitä+Jumalan+sanaan+tulee:
Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;
eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.
(+Hebr.+4:12-13)
10.04.2022 11:34
1+Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.
2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.
3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.
4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";
5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."
6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,
7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."
8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.
9+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.
10+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa.
11+Ahkeroikaamme+siis+päästä+siihen+lepoon,+ettei+kukaan+lankeaisi+seuraamaan+samaa+tottelemattomuuden+esimerkkiä.
12+Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;
13+eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.
14+Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.
15+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.
16+Käykäämme+sentähden+uskalluksella+armon+istuimen+eteen,+että+saisimme+laupeuden+ja+löytäisimme+armon,+avuksemme+oikeaan+aikaan.
(+Hebr.+4)
10.04.2022 10:33
Mutta+sittenkuin+Johannes+oli+pantu+vankeuteen,+meni+Jeesus+Galileaan+ja+saarnasi+Jumalan+evankeliumia
ja+sanoi:+"Aika+on+täyttynyt,+ja+Jumalan+valtakunta+on+tullut+lähelle;+tehkää+parannus+ja+uskokaa+evankeliumi."
(+Mark.+1:14-15)
14+Vihdoin+hän+ilmestyi+myöskin+niille+yhdelletoista+heidän+ollessaan+aterialla;+ja+hän+nuhteli+heidän+epäuskoaan+ja+heidän+sydämensä+kovuutta,+kun+he+eivät+olleet+uskoneet+niitä,+jotka+olivat+nähneet+hänet+ylösnousseeksi.
15+Ja+hän+sanoi+heille:+"Menkää+kaikkeen+maailmaan+ja+saarnatkaa+evankeliumia+kaikille+luoduille.
16+Joka+uskoo+ja+kastetaan,+se+pelastuu;+mutta+joka+ei+usko,+se+tuomitaan+kadotukseen.
(+Mark.+16)+
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)+
29+Minä+tiedän,+että+minun+lähtöni+jälkeen+teidän+keskuuteenne+tulee+julmia+susia,+jotka+eivät+laumaa+säästä,
30+ja+teidän+omasta+joukostanne+nousee+miehiä,+jotka+väärää+puhetta+puhuvat,+vetääkseen+opetuslapset+mukaansa.
31+Valvokaa+sentähden+ja+muistakaa,+että+minä+olen+kolme+vuotta+lakkaamatta+yötä+ja+päivää+kyynelin+neuvonut+teitä+itsekutakin.
32+Ja+nyt+minä+uskon+teidät+Jumalan+ja+hänen+armonsa+sanan+haltuun,+hänen,+joka+on+voimallinen+rakentamaan+teitä+ja+antamaan+teille+perintöosan+kaikkien+pyhitettyjen+joukossa.
(+Ap.t.+20)
10.04.2022 10:28
17+Mutta+Miletosta+hän+lähetti+sanan+Efesoon+ja+kutsui+tykönsä+seurakunnan+vanhimmat.
18+Ja+kun+he+saapuivat+hänen+tykönsä,+sanoi+hän+heille:+"Te+tiedätte+ensimmäisestä+päivästä+asti,+kun+minä+Aasiaan+tulin,+miten+minä+kaiken+aikaa+olen+ollut+teidän+kanssanne;
19+kuinka+minä+olen+palvellut+Herraa+kaikella+nöyryydellä+ja+kyynelillä,+koettelemuksissa,+jotka+ovat+kohdanneet+minua+juutalaisten+salahankkeiden+tähden;
20+kuinka+minä+en+ole+vetäytynyt+pois+julistamasta+teille+sitä,+mikä+hyödyllistä+on,+ja+opettamasta+teitä+sekä+julkisesti+että+huone+huoneelta,
21+vaan+olen+todistanut+sekä+juutalaisille+että+kreikkalaisille+parannusta+kääntymyksessä+Jumalan+puoleen+ja+uskoa+meidän+Herraamme+Jeesukseen+Kristukseen.
22+Ja+nyt,+katso,+minä+matkustan,+sidottuna+hengessä,+Jerusalemiin,+enkä+tiedä,+mikä+minua+siellä+kohtaa.
23+Sen+vain+tiedän,+että+Pyhä+Henki+jokaisessa+kaupungissa+todistaa+minulle+ja+sanoo,+että+kahleet+ja+ahdistukset+minua+odottavat.
24+En+minä+kuitenkaan+pidä+henkeäni+itselleni+minkään+arvoisena,+kunhan+vain+täytän+juoksuni+ja+sen+viran,+jonka+minä+Herralta+Jeesukselta+olen+saanut:+Jumalan+armon+evankeliumin+todistamisen.
25+Ja+nyt,+katso,+minä+tiedän,+ettette+enää+saa+nähdä+minun+kasvojani,+ei+kukaan+teistä,+joiden+keskuudessa+minä+olen+vaeltanut+ja+saarnannut+valtakuntaa.
26+Sentähden+minä+todistan+teille+tänä+päivänä,+että+minä+olen+viaton+kaikkien+vereen.
27+Sillä+minä+en+ole+vetäytynyt+pois+julistamasta+teille+kaikkea+Jumalan+tahtoa.
28+Ottakaa+siis+itsestänne+vaari+ja+kaikesta+laumasta,+johon+Pyhä+Henki+on+teidät+pannut+kaitsijoiksi,+paimentamaan+Herran+seurakuntaa,+jonka+hän+omalla+verellänsä+on+itselleen+ansainnut.
29+Minä+tiedän,+että+minun+lähtöni+jälkeen+teidän+keskuuteenne+tulee+julmia+susia,+jotka+eivät+laumaa+säästä,
30+ja+teidän+omasta+joukostanne+nousee+miehiä,+jotka+väärää+puhetta+puhuvat,+vetääkseen+opetuslapset+mukaansa.
31+Valvokaa+sentähden+ja+muistakaa,+että+minä+olen+kolme+vuotta+lakkaamatta+yötä+ja+päivää+kyynelin+neuvonut+teitä+itsekutakin.
32+Ja+nyt+minä+uskon+teidät+Jumalan+ja+hänen+armonsa+sanan+haltuun,+hänen,+joka+on+voimallinen+rakentamaan+teitä+ja+antamaan+teille+perintöosan+kaikkien+pyhitettyjen+joukossa.
+(+Ap.t.+20)
09.04.2022 10:25
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
09.04.2022 10:08
1+Muistuta+heitä+olemaan+hallituksille+ja+esivalloille+alamaiset,+kuuliaiset,+kaikkiin+hyviin+tekoihin+valmiit,
2+etteivät+ketään+herjaa,+eivät+riitele,+vaan+ovat+lempeitä+ja+osoittavat+kaikkea+sävyisyyttä+kaikkia+ihmisiä+kohtaan.
3+Olimmehan+mekin+ennen+ymmärtämättömiä,+tottelemattomia,+eksyksissä,+moninaisten+himojen+ja+hekumain+orjia,+elimme+pahuudessa+ja+kateudessa,+olimme+inhottavia+ja+vihasimme+toisiamme.
4+Mutta+kun+Jumalan,+meidän+vapahtajamme,+hyvyys+ja+ihmisrakkaus+ilmestyi,
5+pelasti+hän+meidät,+ei+vanhurskaudessa+tekemiemme+tekojen+ansiosta,+vaan+laupeutensa+mukaan+uudestisyntymisen+peson+ja+Pyhän+Hengen+uudistuksen+kautta,
6+jonka+Hengen+hän+runsaasti+vuodatti+meihin+meidän+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,
7+että+me+vanhurskautettuina+hänen+armonsa+kautta+tulisimme+iankaikkisen+elämän+perillisiksi+toivon+mukaan.
8+Tämä+sana+on+varma,+ja+minä+tahdon,+että+sinä+näitä+teroitat,+niin+että+ne,+jotka+Jumalaan+uskovat,+ahkeroisivat+hyvien+tekojen+harjoittamista.+Nämä+ovat+hyviä+ja+hyödyllisiä+ihmisille.
9+Mutta+vältä+mielettömiä+riitakysymyksiä+ja+sukuluetteloita+ja+kinastelua+ja+kiistoja+laista,+sillä+ne+ovat+hyödyttömiä+ja+turhia.
10+Harhaoppista+ihmistä+karta,+varoitettuasi+häntä+kerran+tai+kahdesti,
11+sillä+sinä+tiedät,+että+semmoinen+ihminen+on+joutunut+harhaan+ja+tekee+syntiä,+ja+hän+on+itse+itsensä+tuominnut.
12+Kun+lähetän+luoksesi+Artemaan+tai+Tykikuksen,+niin+tule+viipymättä+minun+tyköni+Nikopoliin,+sillä+siellä+olen+päättänyt+viettää+talven.
13+Varusta+huolellisesti+matkalle+Zeenas,+lainoppinut,+ja+Apollos,+ettei+heiltä+mitään+puuttuisi.
14+Oppikoot+meikäläisetkin,+tarpeen+vaatiessa,+harjoittamaan+hyviä+tekoja,+etteivät+jäisi+hedelmättömiksi.
15+Tervehdyksen+lähettävät+sinulle+kaikki,+jotka+ovat+minun+kanssani.+Sano+tervehdys+niille,+jotka+pitävät+meitä+rakkaina+uskossa.+Armo+olkoon+kaikkien+teidän+kanssanne.
(+Tiit.+3)
08.04.2022 22:05
-
Evankeliumi+on
Kristuksen+evankeliumia
Uusi+testamentti+puhuu+"Kristuksen+evankeliumista",+"Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista",+"pelastuksen+evankeliumista",+"armon+evankeliumista"+ja+"rauhan+evankeliumista".+Tohtori+David+Hedegård+on+määritellyt+kerran+saarnan+tehtävän+näin:+"Evankeliumi+on+sitä+mitä+Jeesus+Kristus+on.+Siksi+meidän+tulee+julistaa+Kristusta."+Kun+apostoli+Paavali+oli+kääntynyt+Damaskon+tiellä,+hänestä+kerrotaan,+että+"hän+kohta+saarnasi+synagoogissa+Jeesusta",+ei+siis+oppia+vaan+henkilöä.+Vielä+vanhana+hän+tahtoi+saada+ihmiset+"vakuutetuiksi+Jeesuksesta".+Tähän+Jeesus-keskiseen+julistukseen+myös+Pyhä+Henki+tunnustautuu.+Johannes+toteaa+ennen+Jeesuksen+uhrikuolemaa,+että+"Henki+ei+ollut+vielä+tullut,+koska+Jeesus+ei+ollut+vielä+kirkastettu".
Evankeliumi+on+kyllä+evankeliumia+Kristuksesta,+hänestä+ilona,+rauhana,+valona,+elämänä+ja+ylösnousemuksena.+Mutta+evankeliumi+on+myös+Kristuksen+evankeliumia,+hänen+vaikutustaan+uskovissa.+Samoin+voidaan+puhua+uskosta+Jeesukseen+ja+Jeesuksen+uskosta,+Jeesuksen+Kristuksen+vaikutuksesta+omissaan.+Kreikkalaisesta+alkukielestä+löydämme+nämä+kummatkin+korostukset.+Juuri+siksi+on+tärkeää,+että+evankeliumin+julistaja+olisi+Kristuksessa.
Nykyaikana+meidän+tulisi+pyytää,+ettemme+laimentuisi+hengellisesti,+niin+ettemme+kykene+enää+koskettamaan+julistuksessa+ihmisen+todellisia+ongelmia+ja+hänen+omaatuntoaan.+Laki+ja+evankeliumi+terävöittävät+toisiaan.+Pyhä+Henki+tunnustautuu+lyhentämättömään+Jumalan+tahdon+julistukseen.+Tämän+maailman+jumala+voi+sokaista+mielemme+niin,+ettei+meille+loista+enää+valkeus,+joka+lähtee+Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista.+Evankeliumi+on+Jumalan+rakkauden+etsintäkuulutus+tälle+maailmalle!+Se+julistaa:+meidät+on+jo+sovitettu.+Sinä+saat+palata+Isäsi+tykö.
(+Ote+Risto+Santalan artikkelista+Sana-lehden+numerossa+53/1971)
08.04.2022 19:20
-
Jokainen+ihminen+on+evankeliumin+vastustaja
Tämä+oma+elämänkokemus+auttaa+Paavalin+mitä+terävimmin+paljastamaan+jokaisen+ihmissydämen+pohjalla+olevan+jumalattomuuden.+VT:n+sanaan+vedoten+hän+vakuuttaa,+ettei+”ole+ketään+vanhurskasta,+ei+ainoatakaan,+ei+ole+ketään+ymmärtäväistä,+ei+ketään,+joka+etsii+Jumalaa.+ei+ole+ketään,+joka+tekee+sitä,+mikä+hyvä+on,+ei+yhden+yhtäkään”+(Room+3:10-12).+
Ihmisen+huulien+takana+on+aina+kyykäärmeen+myrkkyä+(3:13).+Ihminen+turvautuu+nopeasti+väkivaltaan+(3:15).+Paavali+menee+vielä+vanhana+kristittynäkin+tämän+sana+alle+ja+vaikeroi:+”Minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen…+ei+minussa,+se+on+minun+lihassani+asu+mitään+hyvää…+paha+riippuu+minussa+kiinni…+synti+minussa+asuu…+minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?”+(Room+7:14-24).
Paavalilla+ei+ole+mitään+illuusiota+siitä,+että+ihmiset+muka+kaipaavat+Kristuksen+evankeliumin+totuutta.+Hän+tiesi+omasta+kokemuksestaan,+että+ihminen+epäilee+ja+jopa+vihaa+sitä+ja+on+aina+sen+vastustajia.+Ihminen+osaa+ottaa+Jumalan+sanankin+avukseen+evankeliumia+vastustaessaan.+Niinhän+hänkin+oli+tehnyt.+
Hän+tiesi,+että+ihminen+uskoo+kaipaavansa+Jumalan+totuutta,+mutta+ei+voi+hyväksyä+sitä,+että+tämä+totuus+kohtaa+hänet+Kristuksen+evankeliumissa.+Ihmisellä+ei+ole+silmiä+nähdä+eikä+korvia+kuulla+(+2+Kor+3:15-16).+Hän+on+kuollut+rikkomuksiinsa+ja+synteihinsä+(Ef+2:1).+Ihminen+ei+kaipaa+valoa,+vaan+hän+vihaa+sitä,+sillä+se+paljastaa+hänet+(Joh+3:19-20).+
Ihminen+ei+ole+sisimmältään+totuudenetsijä,+vaan+Jumalan+vihollinen+–+mieleltään+hänen+vihamiehensä+(Kol+1:21).+Tämä+vihamielisyys+ei+uskovankaan+sydämen+pohjalta+haihdu+ennen+kuin+Kristus+tulee+ja+me+muutumme+silmänräpäyksessä+(1+Tess+4:17;+1+Joh+3:2;+2+Kor+3:18).
Siksi+kuka+tahansa,+voi+koska+tahansa+langeta+mihin+syntiin+tahansa.+Kaikki+edellytykset+ovat+joka+hetki+siihen+olemassa.+Syntisyytemme+ja+turmeluksemme+on+pohjatonta+ja+alati+elävää.+Niin+kauan+kuin+olemme+ihmisinä+tässä+ajassa+syntisyytemme+ei+uudistu+eikä+muutu+synnittömyydeksi.+Kuitenkin+uudistumisen+ja+muuttuminen+on+päästävä+alkuun.+Sitä+ei+voi+kuolettaa,+vaikka+se+on+kuoletettava.+Sitä+ei+voi+hävittää+vaikka+se+on+hävitettävä.+Onhan+rikkaruohotkin+hävitettävä+pelloiltamme+ja+kuitenkin+aina+niitä+kasvaa+lisää.
Emme+voi+ymmärtää+Paavalin+julistamaa+evankeliumia+oikein,+ellemme+taivu+uskomaan+todeksi,+että+jokaisen+ihmisen+syvin+ja+todellisin+ongelma+on+hänen+syntisyytensä+ja+Jumalan+viha,+joka+ilmestyy+aikanaan+kaikkea+ihmisen+vääryyttä+ja+pahuutta+vastaan+(Room+1:18).+Paavali+on+vakuuttunut+siitä,+että+Herra+ilmestyy+tulen+liekissä+ja+kostaa+niille,+jotka+eivät+tunne+Jumalaa+eivätkä+ole+kuuliaisia+meidän+Herramme+Jeesuksen+evankeliumille+(2+Tess+1:8).+Vain+usko+Kristuksen+evankeliumiin+suojaa+Jumalan+vihalta+syntisen+ihmisen.
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Paavalin+evankeliumi+ja+me")
08.04.2022 18:29
25+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+ylösnousemus+ja+elämä;+joka+uskoo+minuun,+se+elää,+vaikka+olisi+kuollut.
26+Eikä+yksikään,+joka+elää+ja+uskoo+minuun,+ikinä+kuole.+Uskotko+sen?"
27+Hän+sanoi+hänelle:+"Uskon,+Herra;+minä+uskon,+että+sinä+olet+Kristus,+Jumalan+Poika,+se,+joka+oli+tuleva+maailmaan."
(+Joh.+11)
08.04.2022 12:21
14+Ja+niinkuin+Mooses+ylensi+käärmeen+erämaassa,+niin+pitää+Ihmisen+Poika+ylennettämän,
15+että+jokaisella,+joka+häneen+uskoo,+olisi+iankaikkinen+elämä.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
19+Mutta+tämä+on+tuomio,+että+valkeus+on+tullut+maailmaan,+ja+ihmiset+rakastivat+pimeyttä+enemmän+kuin+valkeutta;+sillä+heidän+tekonsa+olivat+pahat.
20+Sillä+jokainen,+joka+pahaa+tekee,+vihaa+valkeutta+eikä+tule+valkeuteen,+ettei+hänen+tekojansa+nuhdeltaisi.
21+Mutta+joka+totuuden+tekee,+se+tulee+valkeuteen,+että+hänen+tekonsa+tulisivat+julki,+sillä+ne+ovat+Jumalassa+tehdyt."
(+Joh.+3)
08.04.2022 12:16
Paavali+kirjoittaa+tessalonikalaisille:
9+Muistattehan,+veljet,+meidän+työmme+ja+vaivamme:+yöt+ja+päivät+työtä+tehden,+ettemme+ketään+teistä+rasittaisi,+me+julistimme+teille+Jumalan+evankeliumia.
10+Te+olette+meidän+todistajamme,+ja+Jumala,+kuinka+pyhät+ja+oikeamieliset+ja+nuhteettomat+me+olimme+teitä+kohtaan,+jotka+uskotte,
11+samoinkuin+te+tiedätte,+kuinka+me,+niinkuin+isä+lapsiansa,+kehoitimme+itsekutakin+teistä+ja+rohkaisimme+teitä,
12+ja+teroitimme+teille,+että+teidän+on+vaeltaminen+arvollisesti+Jumalan+edessä,+joka+kutsuu+teitä+valtakuntaansa+ja+kirkkauteensa.
13+Ja+sentähden+me+myös+lakkaamatta+kiitämme+Jumalaa+siitä,+että+te,+kun+saitte+meiltä+kuulemanne+Jumalan+sanan,+otitte+sen+vastaan,+ette+ihmisten+sanana,+vaan,+niinkuin+se+totisesti+on,+Jumalan+sanana,+joka+myös+vaikuttaa+teissä,+jotka+uskotte.
14+Sillä+teistä,+veljet,+on+tullut+niiden+Kristuksessa+Jeesuksessa+olevien+Jumalan+seurakuntain+seuraajia,+jotka+ovat+Juudeassa,+sillä+tekin+olette+kärsineet+omilta+kansalaisiltanne+samaa+kuin+he+juutalaisilta,
15+jotka+tappoivat+Herran+Jeesuksenkin+ja+profeetat+ja+ovat+vainonneet+meitä,+eivätkä+ole+Jumalalle+otollisia,+vaan+ovat+kaikkien+ihmisten+vihollisia,
16+kun+estävät+meitä+puhumasta+pakanoille+heidän+pelastumiseksensa.+Näin+he+yhäti+täyttävät+syntiensä+mittaa.+Viha+onkin+jo+saavuttanut+heidät,+viimeiseen+määräänsä+asti.
(+1+Tess.+2)
08.04.2022 06:58
>>Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa",>>
Totisesti+näin,
ja+Paavali+jatkaa:
19...+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)+
ja+jatkaa+edelleen:
1+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
2+Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor.+6)
07.04.2022 20:34
19 / 27