Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
-
Kristitty+on+vasta+tulossa+joksikin
Uskovan+elämän+voidaan+sanoa+olevan+enemmän+odottamista+kuin+omistamista.+Joksikin+tulemista,+ei+vielä+olemista: ”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut…vaan+minä+riennän+sitä+kohti” (Fil+3:12).+Tämän+Luther+ilmaisi+hienosti: ”Tämän+elämän+tiedetään+olevan,+ei+vanhurskautta,+vaan+vanhurskaaksi+tulemista,+ei+terveyttä,+vaan+tervehtymistä,+se+ei+ole+päämäärä,+vaan+siihen+pyrkimistä,+ei+perillä,+vaan+matkalla+olemista,+kaiken+kaikkiaan+jatkuvaa+puhdistumista+synnistä+ja+siirtymistä+hyveestä+hyveeseen”.
Kristitty+on+samaan+aikaan+vanhurskas+ja+syntinen
Eräs+eniten+käytettyjä+sanontoja+kristittynä+olemisesta+on+: Olla+samaan+aikaan+vanhurskas+(Jumalalle+kelpaava)+ja+syntinen.
”Omissa+silmissä+ja+todellisuudessa+olemme+epävanhurskaita.+Jumalan+silmissä,+joka+vastaanottaa+uskomme+ja+armon+pyyntömme,+olemme+vanhurskaita.+Samalla+kertaa+syntisiä+ja+pyhiä.+Syntisiä+tietoisesti,+pyhiä+tietämättämme.+Syntisiä+todellisuudessa,+pyhiä+toivossa” (Luther).
Myös uskoon+tulleen (uudestisyntyneen)+kristityn+olemukseen+on+juurtunut+paha+tahto+(perisynti)+ja+se+pysyy+siellä+niin+kauan+kuin+kristitty+on+ihmisenä+tässä+maailmassa.+Armo+ei+uudestisynnytä+uskovaa+niin,+että+hänestä+tulisi+kokonaan+uusi,+synnitön+ihminen.+Hänen+olemukseensa+jää+loppuun+asti+monenlaisia+vikoja.+Opetus+uskovan+synnittömyydestä+on+aina+väärä.+Samoin+on+harhauttavaa+väittää,+että+uskovan+vanha+turmeltunut+luonto+on+ristiinnaulittu+Jeesuksen+kanssa+jo+kaksituhatta+vuotta+sitten+ja+siksi+syntiä+ei+ole+enää+olemassakaan.
Kristitty+elää+jatkuvasti+anteeksiantamuksessa
Koska+uskovassakin+asuu+voittamaton+synnin+juuri,+hän+joutuu+toistuvasti+myös+katumaan+Jumalan+edessä.+Kristityn+perustuntomerkkejä+on+jokapäiväinen+katumus+ja+armahtajan,+Jeesuksen+luokse+tuleminen.+Uskova+luottaa+syntien+anteeksiantamukseen.+Anteeksiantamus+on+hänen+rauhansa+ja+ilonsa+järkkymätön+perusta.+Kun+hän+näkee,+että+kaikissa+hänen+teoissaan+on+syntiä,+hän+ei+voi+olla+ihmettelemättä+Rakkautta,+joka+kaiken+peittää.+Se+luo+syvän+perusturvallisuuden+hänen+elämäänsä.+Jumala+peittää+syntisen+olemuksemme+Jeesuksen+sovitustyöllään+meille+ansaitsemaan+valkeaan,+tahrattomaan+vaatteeseen,+eikä+lue+meille+meidän+syntejämme.
Halun+ja+voiman+uskovana+elämiseen+antaa+yksin+anteeksiantamuksen+evankeliumi.+Ihminen+kestää+tuomiolla+vain+Jeesuksen+sovitustyön+tähden,+ei+sen+tähden,+mikä+hänen+sydämessään+syntyy+ja+kasvaa.+Jaksamme+uskon+tiellä,+kun+näemme,+että+perille+pääseminen+ei+riipu+meidän+voimastamme/onnistumisistamme,+vaan+Jeesuksen+sovitusrakkaudesta!
Kristitty+taistelee+itsessään+asuvaa+syntiä+vastaan
Kristitty+ei+halua+jäädä+synteihinsä.+Kuitenkin+hän+on+jatkuvasti+syntinen+–+siinä+sovittamaton+ristiriita.+Uskova+pyrkii+irti+synnistä.+Synti+on+hänelle+vierasta,+mutta+hän+havaitsee,+että+synti+roikkuu+hänessä+kiinni+(Room+7:18-21).+Uskovan+ei+pidä+”leikkiä”+synnillä+ja+tehdä+syntiä+tahallaan+uhmaten+Jumalan+pyhyyttä.+Aitoon+uskoon+kuuluu+aina+Jumalan+pyhyyden+pelko.+Synti+on+kuin+tuleen+kaatumista.+Siitä+haluaa+heti+pois+(Miika+7:8).+Meidän+ei+pidä+puolustaa+syntejämme+ja+erehdyksiämme,+eikä+antautua+niiden+palvelijaksi.+Saamme+tuoda+ne+valoon+ja+pyytää+armoa+ja+anteeksiantamusta.
(+Lähde:+Tiivistelmä+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Mitä+on+olla+kristitty?"/Kellonkartano+-+sivusto)
24.07.2022 19:16
>>"Me+hajotamme+maahan+järjen+päätelmät+ja+jokaisen+varustuksen,+joka+nostetaan+Jumalan+tuntemista+vastaan,+ja+vangitsemme+jokaisen+ajatuksen+kuuliaiseksi+Kristukselle.
(+2+Kor.+10:5)">>
Juuri+näin!+
17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor+1)
23.07.2022 09:38
14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.
15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.
16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.
17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;
19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.
20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;
22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,
23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?
25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.
(+Room.+7)
23.07.2022 09:29
>Väitätkö+kenties,+että+koineekreikassa+löytyy+vastine+substantiiville+"kadotus"?+Mikähän+se+mahtaisi+olla?+Jään+kuulolle.>
>>Sinänsä+hauskoja+sitaatteja,+jos+sinä+siis+noilla+Lootin+vaimo+-aivoillasi+kuvittelet+vakavissasi,+että+ne+jotenkin+kumoavat+Paavalin+evankeliumin.>>
>>>Ironista+tässä+on+se,+että+sinä+ansiokkaasti+ja+uskollisesti+noilla+sitaateillasi+demonstroit,+mitä+minä+yllä+sinun+Raamatun+tulkinnastasi+ja+ajattelukyvyttömyydestäsi+kirjoitin.>>>
Me+hajotamme+maahan+järjen+päätelmät+ja+jokaisen+varustuksen,+joka+nostetaan+Jumalan+tuntemista+vastaan,+ja+vangitsemme+jokaisen+ajatuksen+kuuliaiseksi+Kristukselle.+
(+2+Kor.+10:5)
22.07.2022 12:41
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)+
17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor+1)
21.07.2022 22:09
>>"Tuuli+puhaltaa,+missä+tahtoo+-+-"
"Sillä+niinkuin+Isä+herättää+kuolleita+ja+tekee+eläviksi,+niin+myös+Poika+tekee+eläviksi,+ketkä+hän+tahtoo."
"Niin+hän+siis+on+armollinen,+kenelle+tahtoo,+ja+paaduttaa,+kenen+tahtoo.">>
Hyvä+siteeraus,+vaikkakin+täysin+irrallaan+asiayhteydestään!+
"Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen."
1+Mutta+oli+mies,+fariseusten+joukosta,+nimeltä+Nikodeemus,+juutalaisten+hallitusmiehiä.
2+Hän+tuli+Jeesuksen+tykö+yöllä+ja+sanoi+hänelle:+"Rabbi,+me+tiedämme,+että+sinun+opettajaksi+tulemisesi+on+Jumalasta,+sillä+ei+kukaan+voi+tehdä+niitä+tunnustekoja,+joita+sinä+teet,+ellei+Jumala+ole+hänen+kanssansa."
3+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+joka+ei+synny+uudesti,+ylhäältä,+se+ei+voi+nähdä+Jumalan+valtakuntaa."
4+Nikodeemus+sanoi+hänelle:+"Kuinka+voi+ihminen+vanhana+syntyä?+Eihän+hän+voi+jälleen+mennä+äitinsä+kohtuun+ja+syntyä?"
5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+jos+joku+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+ei+hän+voi+päästä+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.
6+Mikä+lihasta+on+syntynyt,+on+liha;+ja+mikä+Hengestä+on+syntynyt,+on+henki.
7+Älä+ihmettele,+että+minä+sanoin+sinulle:+teidän+täytyy+syntyä+uudesti,+ylhäältä.
8+Tuuli+puhaltaa,+missä+tahtoo,+ja+sinä+kuulet+sen+huminan,+mutta+et+tiedä,+mistä+se+tulee+ja+minne+se+menee;+niin+on+jokaisen,+joka+on+Hengestä+syntynyt."
9+Nikodeemus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Kuinka+tämä+voi+tapahtua?"
10+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Sinä+olet+Israelin+opettaja+etkä+tätä+tiedä!
11+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+me+puhumme,+mitä+tiedämme,+ja+todistamme,+mitä+olemme+nähneet,+ettekä+te+ota+vastaan+meidän+todistustamme.
12+Jos+ette+usko,+kun+minä+puhun+teille+maallisista,+kuinka+te+uskoisitte,+jos+minä+puhun+teille+taivaallisista?
13+Ei+kukaan+ole+noussut+ylös+taivaaseen,+paitsi+hän,+joka+taivaasta+tuli+alas,+Ihmisen+Poika,+joka+on+taivaassa.
14+Ja+niinkuin+Mooses+ylensi+käärmeen+erämaassa,+niin+pitää+Ihmisen+Poika+ylennettämän,
15+että+jokaisella,+joka+häneen+uskoo,+olisi+iankaikkinen+elämä.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
19+Mutta+tämä+on+tuomio,+että+valkeus+on+tullut+maailmaan,+ja+ihmiset+rakastivat+pimeyttä+enemmän+kuin+valkeutta;+sillä+heidän+tekonsa+olivat+pahat.
20+Sillä+jokainen,+joka+pahaa+tekee,+vihaa+valkeutta+eikä+tule+valkeuteen,+ettei+hänen+tekojansa+nuhdeltaisi.
21+Mutta+joka+totuuden+tekee,+se+tulee+valkeuteen,+että+hänen+tekonsa+tulisivat+julki,+sillä+ne+ovat+Jumalassa+tehdyt."
(+Joh.+3)
21.07.2022 20:29
"...+joka+tahtoo,+että+kaikki+ihmiset+pelastuisivat+ja+tulisivat+tuntemaan+totuuden."+
1+Minä+kehoitan+siis+ennen+kaikkea+anomaan,+rukoilemaan,+pitämään+esirukouksia+ja+kiittämään+kaikkien+ihmisten+puolesta,
2+kuningasten+ja+kaiken+esivallan+puolesta,+että+saisimme+viettää+rauhallista+ja+hiljaista+elämää+kaikessa+jumalisuudessa+ja+kunniallisuudessa.
3+Sillä+se+on+hyvää+ja+otollista+Jumalalle,+meidän+vapahtajallemme,
4+joka+tahtoo,+että+kaikki+ihmiset+pelastuisivat+ja+tulisivat+tuntemaan+totuuden.
5+Sillä+yksi+on+Jumala,+yksi+myös+välimies+Jumalan+ja+ihmisten+välillä,+ihminen+Kristus+Jeesus,
6+joka+antoi+itsensä+lunnaiksi+kaikkien+edestä,+josta+todistus+oli+annettava+aikanansa,
7+ja+sitä+varten+minä+olen+saarnaajaksi+ja+apostoliksi+asetettu+-+minä+puhun+totta,+en+valhettele+-+pakanain+opettajaksi+uskossa+ja+totuudessa.
(+1+Tim.+2)
21.07.2022 12:18
"Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu."
...+synti,+joka+minussa+ASUU!+
Mikä+synti+Paavalissa,+hänen+kirjoittaessaan,+asuu?
Siis+-+EI+ASUNUT,+vaan+EDELLEEN+ASUU!!+
PERISYNTI/SYNNIN+JUURI!
Niin+kuin+asuu+kaikissa+muissakin+uskovissa+ihmisissä.
Eikä+se+meistä+poistu+tämän+maallisen+vaelluksemme+aikana.
Kun+Paavali+tämän+tilan+itsessään+tunnustaa,+kuinka+ylipäätään+kukaan+voi+kuvitella+saavuttavansa+täydellisen+synnittömyyden+tässä+ajassa!?
14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.
15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.
16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.
17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;
19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.
20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;
22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,
23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?
25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.
(+Room.+7)
P.+S.+Paavali+kirjoittaa+Roomalaiskirjeen+7.luvussa+PREESENSISSÄ+-+EI+IMPERFEKTISSÄ!+
Oliko+Pietari+Antiokiaan+tullessaan+USKOSSA+vai+uskosta+osaton+langetessaan+ulkokultaisuuden+syntiin!?+
11+Mutta+kun+Keefas+tuli+Antiokiaan,+vastustin+minä+häntä+vasten+kasvoja,+koska+hän+oli+herättänyt+suurta+paheksumista.
12+Sillä+ennenkuin+Jaakobin+luota+oli+tullut+muutamia+miehiä,+oli+hän+syönyt+yhdessä+pakanain+kanssa;+mutta+heidän+tultuaan+hän+vetäytyi+pois+ja+pysytteli+erillään+peläten+ympärileikattuja,
13+ja+hänen+kanssaan+lankesivat+ulkokultaisuuteen+muutkin+juutalaiset,+niin+että+heidän+ulkokultaisuutensa+tempasi+mukaansa+Barnabaankin.
14+Mutta+kun+minä+näin,+etteivät+he+vaeltaneet+suoraan+evankeliumin+totuuden+mukaan,+sanoin+minä+Keefaalle+kaikkien+kuullen:+"Jos+sinä,+joka+olet+juutalainen,+noudatat+pakanain+tapoja+etkä+juutalaisten,+miksi+sinä+pakotat+pakanoita+noudattamaan+juutalaisten+tapoja?"
(+Gal.+2)+
1+Pankaa+siis+pois+kaikki+pahuus+ja+kaikki+vilppi+ja+ulkokultaisuus+ja+kateus+ja+kaikki+panettelu,
2+ja+halatkaa+niinkuin+vastasyntyneet+lapset+sanan+väärentämätöntä+maitoa,+että+te+sen+kautta+kasvaisitte+pelastukseen,
3+jos+"olette+maistaneet,+että+Herra+on+hyvä."
(+1+Piet.+2)+
!!!+
6+Jos+sanomme,+että+meillä+on+yhteys+hänen+kanssaan,+mutta+vaellamme+pimeydessä,+niin+me+valhettelemme+emmekä+tee+totuutta.
7+Mutta+jos+me+valkeudessa+vaellamme,+niinkuin+hän+on+valkeudessa,+niin+meillä+on+yhteys+keskenämme,+ja+Jeesuksen+Kristuksen,+hänen+Poikansa,+veri+puhdistaa+meidät+kaikesta+synnistä.
8+Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.
9+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.
10+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.
(+1+Joh.+1)
20.07.2022 10:08
No,+Paavali+sitten+kirjoitti,+mitä+kirjoitti,+ja+oikeastaan+ihan+turhaan+kirjekaupalla,+kun+olisi+päässyt+perin+vähällä+hirmuisen+vaivannäön+sijasta+-+puhumatta+hänen+suusanallisesta,+uupumattomasta,+julistus+-+ja+opetustyöstään+-+
kiteyttämällä+KAIKEN+SANOTTAVANSA+tähän+yhteen+lauseeseen+(+2+Kor.+5),+joka+pitää+sisällään+sinun+mukaasi+KOKO+PAAVALIN+(hänen+julistamansa)+EVANKELIUMIN:
>>"Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa.">>
Niin,+tai+-+kaipa+hän+sitten+KITEYTTIKIN,+koska+tuossa+on+Paavalin+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta+saama+evankeliumi+kaikkinensa,+kokonaisuuksinensa,+sinun+mukaasi+nimimerkki++GF!
18.07.2022 23:47
21+Mutta+nyt+Jumalan+vanhurskaus,+josta+laki+ja+profeetat+todistavat,+on+ilmoitettu+ilman+lakia,
22+se+Jumalan+vanhurskaus,+joka+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen+tulee+kaikkiin+ja+kaikille,+jotka+uskovat;+sillä+ei+ole+yhtään+erotusta.
23+Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla
24+ja+saavat+lahjaksi+vanhurskauden+hänen+armostaan+sen+lunastuksen+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,
25+jonka+Jumala+on+asettanut+armoistuimeksi+uskon+kautta+hänen+vereensä,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan,+koska+hän+oli+jättänyt+rankaisematta+ennen+tehdyt+synnit
26+jumalallisessa+kärsivällisyydessään,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan+nykyajassa,+sitä,+että+hän+itse+on+vanhurskas+ja+vanhurskauttaa+sen,+jolla+on+usko+Jeesukseen.
27+Missä+siis+on+kerskaaminen?+Se+on+suljettu+pois.+Minkä+lain+kautta?+Tekojenko+lain?+Ei,+vaan+uskon+lain+kautta.
28+Niin+päätämme+siis,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta,+ilman+lain+tekoja.
29+Vai+onko+Jumala+yksistään+juutalaisten+Jumala?+Eikö+pakanainkin?+On+pakanainkin,
30+koskapa+Jumala+on+yksi,+joka+vanhurskauttaa+ympärileikatut+uskosta+ja+ympärileikkaamattomat+uskon+kautta.
31+Teemmekö+siis+lain+mitättömäksi+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+lain.
(+Room.+3)
18.07.2022 19:32
14+Ja+niinkuin+Mooses+ylensi+käärmeen+erämaassa,+niin+pitää+Ihmisen+Poika+ylennettämän,
15+että+jokaisella,+joka+häneen+uskoo,+olisi+iankaikkinen+elämä.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
(+Joh.+3)+
1+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."
(+Room.+1)
18.07.2022 19:20
1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.
2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;
3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.
4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.
5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.
6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,
7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.
8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.
9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;
10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.
11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."
12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.
13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."
14+Mutta+kuinka+he+huutavat+avuksensa+sitä,+johon+eivät+usko?+Ja+kuinka+he+voivat+uskoa+siihen,+josta+eivät+ole+kuulleet?+Ja+kuinka+he+voivat+kuulla,+ellei+ole+julistajaa?
15+Ja+kuinka+kukaan+voi+julistaa,+ellei+ketään+lähetetä?+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Kuinka+suloiset+ovat+niiden+jalat,+jotka+hyvää+sanomaa+julistavat!"
16+Mutta+eivät+kaikki+ole+olleet+kuuliaisia+evankeliumille.+Sillä+Esaias+sanoo:+"Herra,+kuka+uskoo+meidän+saarnamme?"
17+Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta.
18+Mutta+minä+kysyn:+eivätkö+he+ole+kuulleet?+Kyllä+ovat:+"Heidän+äänensä+on+kulkenut+kaikkiin+maihin,+ja+heidän+sanansa+maan+piirin+ääriin."
19+Minä+kysyn:+eikö+Israelilla+ole+ollut+siitä+tietoa?+Ensiksi+jo+Mooses+sanoo:+"Minä+herätän+teidän+kiivautenne+kansan+kautta,+joka+ei+ole+kansa,+ymmärtämättömän+kansan+kautta+minä+teitä+kiihoitan."
20+Ja+Esaias+on+rohkea+ja+sanoo:+"Minut+ovat+löytäneet+ne,+jotka+eivät+minua+etsineet;+minä+olen+ilmestynyt+niille,+jotka+eivät+minua+kysyneet."
21+Mutta+Israelista+hän+sanoo:+"Koko+päivän+minä+olen+ojentanut+käsiäni+tottelematonta+ja+uppiniskaista+kansaa+kohden."
(+Room.+10)
18.07.2022 18:23
"Halpa+armo+merkitsee+synnin+eikä+syntisen+vanhurskauttamista… Halpa+armo+on+meidän+omaa+armoamme+itseämme+kohtaan."
(+Dietrich+Bonhoeffer)
18.07.2022 10:11
Et+tainnut+aivan+ymmärtää,+mitä+Jaakko+Pirttiaho+häneltä+lainaamassani+tekstissä+kirjoittaa.+
Pirttiahon+kirjoituksen+lopusta:
>>Kristityn+taistelu+syntiä+vastaan+jatkuu+taivaan+rajalle+saakka.+Ja+siinä+taistelussa+myös+monesti+epäonnistutaan.+Syyllisyys+ja+häpeä+saattavat+saada+aikaan+sen,+että+kristitty+masentuu+ja+luopuu+luottamuksestaan+Jeesukseen+Kristukseen.+Siksi+Johannes+haluaa+vahvistaa+meitä+lupaamalla,+että+meissä+asuva+Kristus+toteuttaa+meissä+Jumalan+tahtoa.
Kristityn+tulee+aina+uudestaan+kuulla+se+ilosanoma,+että+hän+on+syntynyt+Jumalasta.+Meissä+oleva+uusi+luonto+taistelee+vanhaa+vastaan.+Ja+Pyhän+Hengen+tehtävänä+on+herättää+meidän+omaatuntoamme+aina+silloin,+kun+se+on+paatumassa+ja+luovuttamassa.
Armo+on+ytimessä+siis+Johanneksenkin+sanomassa.>>
16.07.2022 08:01
11+Hän+tuli+omiensa+tykö,+ja+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.
12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä,
13+jotka+eivät+ole+syntyneet+verestä+eikä+lihan+tahdosta+eikä+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.
14+Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.
(+Joh.+1)
-
"Hän+on+'se+kivi,+jonka+te,+rakentajat,+hylkäsitte,+mutta+joka+on+kulmakiveksi+tullut.'
Eikä+ole+pelastusta+yhdessäkään+toisessa;+sillä+ei+ole+taivaan+alla+muuta+nimeä+ihmisille+annettu,+jossa+meidän+pitäisi+pelastuman."
(+Ap.t.+4:11-12)+
42+Jeesus+sanoi+heille:+"Ettekö+ole+koskaan+lukeneet+kirjoituksista:+'Se+kivi,+jonka+rakentajat+hylkäsivät,+on+tullut+kulmakiveksi;+Herralta+tämä+on+tullut+ja+on+ihmeellinen+meidän+silmissämme'?
43+Sentähden+minä+sanon+teille:+Jumalan+valtakunta+otetaan+teiltä+pois+ja+annetaan+kansalle,+joka+tekee+sen+hedelmiä.
44+Ja+joka+tähän+kiveen+kaatuu,+se+ruhjoutuu,+mutta+jonka+päälle+se+kaatuu,+sen+se+murskaa."
(+Matt.+21)+
>>Ihminen+voi+päästä+taivaaseen ainoastaan+uskomalla+Jeesukseen+Kristukseen.+Hän+kärsi+meille+kuuluvan+pyhän+Jumalan+rangaistuksen+meidän+sijaisenamme.+Näin+hän+hankki+meidän+syntiemme+sovituksen.+Hyvä+uutinen+on+se,+että+tämä+Kristuksen+työ+yksin+riittää+pelastamaan+meidät.+Siihen+ei+tarvitse+lisätä+mitään.
Koska+Jumala+on valmistanut+meille+täydellisen+pelastuksen+Jeesuksessa,+armo+on+laskettu+niin+alas,+että+se+ulottuu+kaikille.+Niin+kuin+tunnetussa+laulussa+sanotaan:+”Niin+alhaalla+ei+kukaan+kulje,+ettei+siellä+Jeesus+ois,+hän+ei+ketään+luotansa+sulje+/+eikä+karkota+yhtään+pois.”>>
(+Leif+Nummela)+
Ja+hän+vei+heidät+ulos+ja+sanoi:+"Herrat,+mitä+minun+pitää+tekemän,+että+minä+pelastuisin?"
Niin+he+sanoivat:+"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+sinä+pelastut,+niin+myös+sinun+perhekuntasi."
(+Ap.t.+16:30-31)+
14+Vihdoin+hän+ilmestyi+myöskin+niille+yhdelletoista+heidän+ollessaan+aterialla;+ja+hän+nuhteli+heidän+epäuskoaan+ja+heidän+sydämensä+kovuutta,+kun+he+eivät+olleet+uskoneet+niitä,+jotka+olivat+nähneet+hänet+ylösnousseeksi.
15+Ja+hän+sanoi+heille:+"Menkää+kaikkeen+maailmaan+ja+saarnatkaa+evankeliumia+kaikille+luoduille.
16+Joka+uskoo+ja+kastetaan,+se+pelastuu;+mutta+joka+ei+usko,+se+tuomitaan+kadotukseen.
(+Mark.+16)
15.07.2022 18:27
31+Katso,+päivät+tulevat,+sanoo+Herra,+jolloin+minä+teen+Israelin+heimon+ja+Juudan+heimon+kanssa+uuden+liiton;
32+en+sellaista+liittoa+kuin+se,+jonka+minä+tein+heidän+isäinsä+kanssa+silloin,+kun+minä+tartuin+heidän+käteensä+ja+vein+heidät+pois+Egyptin+maasta,+ja+jonka+liittoni+he+ovat+rikkoneet,+vaikka+minä+olin+ottanut+heidät+omikseni,+sanoo+Herra.
33+Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.
(+Jer.+31)
1+Mutta+pääkohta+siinä,+mistä+me+puhumme,+on+tämä:+meillä+on+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+istuu+Majesteetin+valtaistuimen+oikealla+puolella+taivaissa,
2+tehdäkseen+pappispalvelusta+kaikkeinpyhimmässä,+siinä+oikeassa+majassa,+jonka+on+rakentanut+Herra+eikä+ihminen.
3+Sillä+jokainen+ylimmäinen+pappi+asetetaan+uhraamaan+lahjoja+ja+uhreja,+jonka+tähden+on+välttämätöntä,+että+tälläkin+on+jotakin+uhraamista.
4+Jos+hän+siis+olisi+maan+päällä,+ei+hän+olisikaan+pappi,+koska+jo+ovat+olemassa+ne,+jotka+lain+mukaan+esiinkantavat+lahjoja,
5+ja+jotka+palvelevat+siinä,+mikä+on+taivaallisten+kuva+ja+varjo,+niinkuin+ilmoitettiin+Moosekselle,+kun+hänen+oli+valmistettava+maja.+Sillä+hänelle+sanottiin:+"Katso,+että+teet+kaikki+sen+kaavan+mukaan,+joka+sinulle+vuorella+näytettiin."
6+Mutta+tämä+taas+on+saanut+niin+paljoa+jalomman+viran,+kuin+hän+on+myös+paremman+liiton+välimies,+liiton,+joka+on+paremmille+lupauksille+perustettu.
7+Sillä+jos+ensimmäinen+liitto+olisi+ollut+moitteeton,+ei+olisi+etsitty+sijaa+toiselle.
8+Sillä+moittien+heitä+hän+sanoo:+"Katso,+päivät+tulevat,+sanoo+Herra,+jolloin+minä+teen+Israelin+heimon+ja+Juudan+heimon+kanssa+uuden+liiton,
9+en+sellaista+liittoa+kuin+se,+jonka+minä+tein+heidän+isäinsä+kanssa+silloin,+kun+minä+tartuin+heidän+käteensä+ja+vein+heidät+pois+Egyptin+maasta.+Sillä+he+eivät+pysyneet+minun+liitossani,+ja+niin+en+minäkään+heistä+huolinut,+sanoo+Herra.
10+Sillä+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+näiden+päivien+jälkeen,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+mieleensä,+ja+kirjoitan+ne+heidän+sydämiinsä,+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.
11+Ja+silloin+ei+enää+kukaan+opeta+kansalaistaan+eikä+veli+veljeään+sanoen:+'Tunne+Herra';+sillä+he+kaikki,+pienimmästä+suurimpaan,+tuntevat+minut.
12+Sillä+minä+annan+anteeksi+heidän+vääryytensä+enkä+enää+muista+heidän+syntejänsä."
13+Sanoessaan+"uuden"+hän+on+julistanut+ensimmäisen+liiton+vanhentuneeksi;+mutta+se,+mikä+vanhenee+ja+käy+iälliseksi,+on+lähellä+häviämistään.
(+Hebr.+8)
15.07.2022 15:27
-
Pakanakristityt+ja+laki
Kristuksen+kuoleman+ja+ylösnousemuksen+jälkeen+lähtökohta+oli,+että+juutalaiset+noudattavat+lakia+senkin+jälkeen+kun+he+olivat+alkaneet+uskoa+Messiaaseen.+Monien+mielestä+pakanoidenkin+piti:+heidän+mielestään+pakanoiden+tie+Kristuksen+luo+kulki+juutalaisuuden+kautta.+Ensin+oli+siis+ryhdyttävä+noudattamaan+Mooseksen+lain+säädöksiä+ja+ensimmäisenä+ympärileikkausta,+ja+vasta+sitten+voitiin+tulla+kristityiksi.
Paavali+ja+Barnabas+opettivat+toisin.+Lähetysmatkallaan+(Ap.t.+13-14)+he+julistivat+evankeliumia+pakanoille+eivätkä+vaatineet+heiltä+Mooseksen+lain+noudattamista.+Jumalan+teko+Kristuksessa+riitti+ja+se+omistettiin+kasteessa.+Pian+syntyi+kiistatilanne,+jonka+Luukas+kuvaa+näin:
Juudeasta+tuli+Antiokian+seurakuntaan+eräitä,+jotka+opettivat:+"Ellette+anna+ympärileikata+itseänne,+niin+kuin+Mooses+on+säätänyt,+ette+voi+pelastua."+Paavali+ja+Barnabas+asettuivat+vastustamaan+heitä,+ja+asiasta+käytiin+kiivasta+väittelyä.+Niinpä+päätettiin,+että+Paavali+ja+Barnabas+ja+muutamat+muut+lähtisivät+Jerusalemiin+apostolien+ja+vanhimpien+puheille,+jotta+saataisiin+selvyys+tästä+kiistakysymyksestä"
(Ap.t.+15:1-2.)
Paavalin+kannan+voi+lukea+seuraavista+Galatalaiskirjeen+sanoista:
Ne+taas,+jotka+luottavat+lain+noudattamiseen,+ovat+kirouksen+alaisia.+Onhan+kirjoitettu:+"Kirottu+on+jokainen,+joka+ei+tee+kaikkea,+mitä+lain+kirja+käskee."On+selvää,+ettei+kukaan+tule+Jumalan+silmissä+vanhurskaaksi+lakia+noudattamalla,+sillä+"uskosta+vanhurskas+saa+elää".
(Gal.+3:10-11)
Te,+jotka+pyritte+vanhurskauteen+lakia+noudattamalla,+olette+joutuneet+eroon+Kristuksesta,+armon+ulkopuolelle.
(Gal.+5:4)
Apostolien+kokouksessa+Paavalin+kanta+voitti.+Luukkaan+mukaan+kannan+muotoilevat+Pietari+ja+Jaakob.+Pietari+sanoi+pakanoiden+velvoittamisesta+lakiin+näin:
"Miksi+te+siis+nyt+uhmaatte+Jumalaa+ja+panette+opetuslasten+harteille+ikeen,+jota+eivät+meidän+isämme+emmekä+me+itse+ole+jaksaneet+kantaa?"
(Ap.t.+15:10)
Jaakob+sanoo+näin:
"Tästä+syystä+ei+mielestäni+pidä+hankaloittaa+niiden+elämää,+jotka+vieraista+kansoista+kääntyvät+Jumalan+puoleen"
(Ap.t.+15:19)
Pienen+yksityiskohdan+muodostavat+apostolien+kokouksen+ohjeet,+joiden+kanssa+pakanakristityt+voivat+elää+yhdessä+juutalaisten+kanssa.+Ymmärrän+niin,+että+kielto+käyttää+verta+ravinnoksi+astuu+voimaan+heti+kun+elän+juutalaisten+parissa.+Jos+joku+on+toista+mieltä,+jättäköön+syömättä.
Tässä+on+kyse+yksityiskohdasta,+joka+ei+kaada+suurta+linjaa:+Pakanakristittyjen+ei+tarvitse+noudattaa+Mooseksen+lakia.+Juutalaiset+noudattavat,+mutta+se+ei+ole+heillekään+pelastustie.+Vain+harva+sivuuttaa+Paavalin,+Pietarin+ja+Jaakobin+sanat+ja+koettaa+sitoa+pakanakansoja+Mooseksen+lakiin.+Siitä+he+ovat+aikanaan+tuomiolla,+koska+Paavalin+sanat+eivät+ole+kovin+kevyet.
-
(+Ote+Erkki+Koskenniemen+opetuksesta+Mooseksen+laki+ja+kristityt/Bible+toolbox+-+sivusto+[+SLEY])
15.07.2022 10:07
1+Silloin+Jeesus+puhui+kansalle+ja+opetuslapsilleen
2+sanoen:+"Mooseksen+istuimella+istuvat+kirjanoppineet+ja+fariseukset.
3+Sentähden,+kaikki,+mitä+he+sanovat+teille,+se+tehkää+ja+pitäkää;+mutta+heidän+tekojensa+mukaan+älkää+tehkö,+sillä+he+sanovat,+mutta+eivät+tee.
4+He+sitovat+kokoon+raskaita+ja+vaikeasti+kannettavia+taakkoja+ja+panevat+ne+ihmisten+hartioille,+mutta+itse+he+eivät+tahdo+niitä+sormellakaan+liikuttaa.
5+Ja+kaikki+tekonsa+he+tekevät+sitä+varten,+että+ihmiset+heitä+katselisivat.+He+tekevät+raamatunlausekotelonsa+leveiksi+ja+vaippansa+tupsut+suuriksi
6+ja+rakastavat+ensimmäistä+sijaa+pidoissa+ja+etumaisia+istuimia+synagoogissa,
7+ja+tahtovat+mielellään,+että+heitä+tervehditään+toreilla,+ja+että+ihmiset+kutsuvat+heitä+nimellä+'rabbi.'
8+Mutta+te+älkää+antako+kutsua+itseänne+rabbiksi,+sillä+yksi+on+teidän+opettajanne,+ja+te+olette+kaikki+veljiä.
9+Ja+isäksenne+älkää+kutsuko+ketään+maan+päällä,+sillä+yksi+on+teidän+Isänne,+hän,+joka+on+taivaissa.
10+Älkääkä+antako+kutsua+itseänne+mestareiksi,+sillä+yksi+on+teidän+mestarinne,+Kristus.
11+Vaan+joka+teistä+on+suurin,+se+olkoon+teidän+palvelijanne.
12+Mutta+joka+itsensä+ylentää,+se+alennetaan;+ja+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään.
13+Mutta+voi+teitä,+kirjanoppineet+ja+fariseukset,+te+ulkokullatut,+kun+suljette+taivasten+valtakunnan+ihmisiltä!+Sillä+itse+te+ette+mene+sisälle,+ettekä+salli+meneväisten+sisälle+mennä.
14+Voi+teitä,+kirjanoppineet+ja+fariseukset,+te+ulkokullatut,+kun+syötte+leskien+talot,+jopa+näön+vuoksi+pitkiä+rukouksia+pitäen!+Sentähden+saatte+sitä+kovemman+tuomion.
15+Voi+teitä,+kirjanoppineet+ja+fariseukset,+te+ulkokullatut,+kun+te+kierrätte+meret+ja+mantereet+tehdäksenne+yhden+käännynnäisen;+ja+kun+joku+on+siksi+tullut,+niin+teette+hänestä+helvetin+lapsen,+kahta+vertaa+pahemman,+kuin+te+itse+olette!
(+Matt.+23)
15.07.2022 07:19
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
13.07.2022 12:45
>>Kuollut+usko
Kuolleeksi+uskoksi+nimitetään+usein+uskoa,+joka+asuu+kansanomaisesti+sanottuna+pääkallossa.+Se+on+uskoa,+joka+perustuu+älyllisesti+omaksutun+tiedon+totena+pitämiseen.+Tällainen+usko+voi+vaikuttaa+ihmisessä+hyvinkin+voimakasta+harrastuneisuutta+kristilliseen+hartaudenharjoittamiseen,+joka+ilmenee+useimmiten+voimakkaana+pitäytymisenä+rituaaleihin+ja+traditioihin.+Kuollut+usko+ilmentää+Jumalallisen+elämän+puutetta+samaan+aikaan+kun+ihminen+harjoittaa+ulkoisesti+kristillisperäistä+uskonnollisuutta.
Kuollut+usko+on+yksikertaisimmillaan+uskoa,+joka+ei+ole+Pyhän+Hengen+vaikuttamaa.+Se+perustuu+johonkin+muuhun,+kuten+esimerkiksi+älylliseen+viehtymykseen+tai+perinteen+noudattamiseen+ja+isien+kunnioittamiseen.+Kuolleeseen+uskoon+liittyvä+fundamentalistinen+eli+perusteisiin+pitäytyvä+asenne+on+useimmiten+hyvin+jyrkkä+ja+laillinen.+Fariselaisessa+muodossa+se+on+oman+vanhurskauden+rakentamista+eli+pyrkimystä+saavuttaa+Jumalan+hyväksyntä+oman+onnistuneen+ja+esimerkillisen+elämän+kautta+ohi+Jeesuksen+Kristuksen+tarjoaman+sovituksen.+Ilmeneepä+kuollut+usko+sitten+liberaalina+suvaitsevaisuutena+tai+fundamentalistisena+ahdasmielisyytensä+on+se+joka+tapauksessa+uskoa,+joka+on+lähtöisin+ihmisestä+itsestään+eikä+Jumalan+Hengestä>>
(+Lähde:+Kristinusko.fi+-+sivusto)
13.07.2022 09:55
8 / 27