Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
11+Mutta+kun+Keefas+tuli+Antiokiaan,+vastustin+minä+häntä+vasten+kasvoja,+koska+hän+oli+herättänyt+suurta+paheksumista.
12+Sillä+ennenkuin+Jaakobin+luota+oli+tullut+muutamia+miehiä,+oli+hän+syönyt+yhdessä+pakanain+kanssa;+mutta+heidän+tultuaan+hän+vetäytyi+pois+ja+pysytteli+erillään+peläten+ympärileikattuja,
13+ja+hänen+kanssaan+lankesivat+ulkokultaisuuteen+muutkin+juutalaiset,+niin+että+heidän+ulkokultaisuutensa+tempasi+mukaansa+Barnabaankin.
14+Mutta+kun+minä+näin,+etteivät+he+vaeltaneet+suoraan+evankeliumin+totuuden+mukaan,+sanoin+minä+Keefaalle+kaikkien+kuullen:+"Jos+sinä,+joka+olet+juutalainen,+noudatat+pakanain+tapoja+etkä+juutalaisten,+miksi+sinä+pakotat+pakanoita+noudattamaan+juutalaisten+tapoja?"
15+Me+olemme+luonnostamme+juutalaisia,+emmekä+pakanasyntisiä;
16+mutta+koska+tiedämme,+ettei+ihminen+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista,+vaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen,+niin+olemme+mekin+uskoneet+Kristukseen+Jeesukseen+tullaksemme+vanhurskaiksi+uskosta+Kristukseen+eikä+lain+teoista,+koska+ei+mikään+liha+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista.
17+Mutta+jos+meidät+itsemmekin,+pyrkiessämme+vanhurskautumaan+Kristuksessa,+on+havaittu+syntisiksi,+onko+sitten+Kristus+synnin+palvelija?+Pois+se!
18+Sillä+jos+minä+uudestaan+rakennan+sen,+minkä+olen+hajottanut+maahan,+osoitan+minä+olevani+lain+rikkoja.
19+Sillä+minä+olen+lain+kautta+kuollut+pois+laista,+elääkseni+Jumalalle.+Minä+olen+Kristuksen+kanssa+ristiinnaulittu,
20+ja+minä+elän,+en+enää+minä,+vaan+Kristus+elää+minussa;+ja+minkä+nyt+elän+lihassa,+sen+minä+elän+Jumalan+Pojan+uskossa,+hänen,+joka+on+rakastanut+minua+ja+antanut+itsensä+minun+edestäni.
21+En+minä+tee+mitättömäksi+Jumalan+armoa,+sillä+jos+vanhurskaus+on+saatavissa+lain+kautta,+silloinhan+Kristus+on+turhaan+kuollut.
(+Gal.+2)+
10+Sillä+kaikki,+jotka+perustautuvat+lain+tekoihin,+ovat+kirouksen+alaisia;+sillä+kirjoitettu+on:+"Kirottu+olkoon+jokainen,+joka+ei+pysy+kaikessa,+mikä+on+kirjoitettuna+lain+kirjassa,+niin+että+hän+sen+tekee."
11+Ja+selvää+on,+ettei+kukaan+tule+vanhurskaaksi+Jumalan+edessä+lain+kautta,+koska+"vanhurskas+on+elävä+uskosta."
12+Mutta+laki+ei+perustaudu+uskoon,+vaan:+"Joka+ne+täyttää,+on+niistä+elävä."
13+Kristus+on+lunastanut+meidät+lain+kirouksesta,+kun+hän+tuli+kiroukseksi+meidän+edestämme+-+sillä+kirjoitettu+on:+"Kirottu+on+jokainen,+joka+on+puuhun+ripustettu"+-
14+että+Aabrahamin+siunaus+tulisi+Jeesuksessa+Kristuksessa+pakanain+osaksi+ja+me+niin+uskon+kautta+saisimme+luvatun+Hengen.
15+Veljet,+minä+puhun+ihmisten+tavalla.+Eihän+kukaan+voi+kumota+ihmisenkään+vahvistettua+testamenttia+eikä+siihen+mitään+lisätä.
16+Mutta+nyt+lausuttiin+lupaukset+Aabrahamille+ja+hänen+siemenelleen.+Hän+ei+sano:+"Ja+siemenille",+ikäänkuin+monesta,+vaan+ikäänkuin+yhdestä:+"Ja+sinun+siemenellesi",+joka+on+Kristus.
17+Minä+tarkoitan+tätä:+Jumalan+ennen+vahvistamaa+testamenttia+ei+neljänsadan+kolmenkymmenen+vuoden+perästä+tullut+laki+voi+kumota,+niin+että+se+tekisi+lupauksen+mitättömäksi.
18+Sillä+jos+perintö+tulisi+laista,+niin+se+ei+enää+tulisikaan+lupauksesta.+Mutta+Aabrahamille+Jumala+on+sen+lahjoittanut+lupauksen+kautta.
19+Mitä+varten+sitten+on+laki?+Se+on+rikkomusten+tähden+jäljestäpäin+lisätty+olemaan+siihen+asti,+kunnes+oli+tuleva+se+siemen,+jolle+lupaus+oli+annettu;+ja+se+säädettiin+enkelien+kautta,+välimiehen+kädellä.
20+Välimies+taas+ei+ole+yhtä+varten;+mutta+Jumala+on+yksi.
21+Onko+sitten+laki+vastoin+Jumalan+lupauksia?+Pois+se!+Sillä+jos+olisi+annettu+laki,+joka+voisi+eläväksi+tehdä,+niin+vanhurskaus+todella+tulisi+laista.
22+Mutta+Raamattu+on+sulkenut+kaikki+synnin+alle,+että+se,+mikä+luvattu+oli,+annettaisiin+uskosta+Jeesukseen+Kristukseen+niille,+jotka+uskovat.
23+Mutta+ennenkuin+usko+tuli,+vartioitiin+meitä+lain+alle+suljettuina+uskoa+varten,+joka+oli+vastedes+ilmestyvä.
24+Niinmuodoin+on+laista+tullut+meille+kasvattaja+Kristukseen,+että+me+uskosta+vanhurskaiksi+tulisimme.
25+Mutta+uskon+tultua+me+emme+enää+ole+kasvattajan+alaisia.
26+Sillä+te+olette+kaikki+uskon+kautta+Jumalan+lapsia+Kristuksessa+Jeesuksessa.
27+Sillä+kaikki+te,+jotka+olette+Kristukseen+kastetut,+olette+Kristuksen+päällenne+pukeneet.
28+Ei+ole+tässä+juutalaista+eikä+kreikkalaista,+ei+ole+orjaa+eikä+vapaata,+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa.
29+Mutta+jos+te+olette+Kristuksen+omat,+niin+te+siis+olette+Aabrahamin+siementä,+perillisiä+lupauksen+mukaan.
(+Gal.+3)
12.07.2022 19:39
1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.
2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;
3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.
4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.
5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.
6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,
7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.
8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.
9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;
10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.
11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."
12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.
13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."
14+Mutta+kuinka+he+huutavat+avuksensa+sitä,+johon+eivät+usko?+Ja+kuinka+he+voivat+uskoa+siihen,+josta+eivät+ole+kuulleet?+Ja+kuinka+he+voivat+kuulla,+ellei+ole+julistajaa?
15+Ja+kuinka+kukaan+voi+julistaa,+ellei+ketään+lähetetä?+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Kuinka+suloiset+ovat+niiden+jalat,+jotka+hyvää+sanomaa+julistavat!"
16+Mutta+eivät+kaikki+ole+olleet+kuuliaisia+evankeliumille.+Sillä+Esaias+sanoo:+"Herra,+kuka+uskoo+meidän+saarnamme?"
17+Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta.
18+Mutta+minä+kysyn:+eivätkö+he+ole+kuulleet?+Kyllä+ovat:+"Heidän+äänensä+on+kulkenut+kaikkiin+maihin,+ja+heidän+sanansa+maan+piirin+ääriin."
19+Minä+kysyn:+eikö+Israelilla+ole+ollut+siitä+tietoa?+Ensiksi+jo+Mooses+sanoo:+"Minä+herätän+teidän+kiivautenne+kansan+kautta,+joka+ei+ole+kansa,+ymmärtämättömän+kansan+kautta+minä+teitä+kiihoitan."
20+Ja+Esaias+on+rohkea+ja+sanoo:+"Minut+ovat+löytäneet+ne,+jotka+eivät+minua+etsineet;+minä+olen+ilmestynyt+niille,+jotka+eivät+minua+kysyneet."
21+Mutta+Israelista+hän+sanoo:+"Koko+päivän+minä+olen+ojentanut+käsiäni+tottelematonta+ja+uppiniskaista+kansaa+kohden."
(+Room.+10)
11.07.2022 22:09
1+Koska+me+siis+olemme+uskosta+vanhurskaiksi+tulleet,+niin+meillä+on+rauha+Jumalan+kanssa+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,
2+jonka+kautta+myös+olemme+uskossa+saaneet+pääsyn+tähän+armoon,+jossa+me+nyt+olemme,+ja+meidän+kerskauksemme+on+Jumalan+kirkkauden+toivo.
3+Eikä+ainoastaan+se,+vaan+meidän+kerskauksenamme+ovat+myös+ahdistukset,+sillä+me+tiedämme,+että+ahdistus+saa+aikaan+kärsivällisyyttä,
4+mutta+kärsivällisyys+koettelemuksen+kestämistä,+ja+koettelemuksen+kestäminen+toivoa;
5+mutta+toivo+ei+saata+häpeään;+sillä+Jumalan+rakkaus+on+vuodatettu+meidän+sydämiimme+Pyhän+Hengen+kautta,+joka+on+meille+annettu.
6+Sillä+meidän+vielä+ollessamme+heikot+kuoli+Kristus+oikeaan+aikaan+jumalattomien+edestä.
7+Tuskinpa+kukaan+käy+kuolemaan+jonkun+vanhurskaan+edestä;+hyvän+edestä+joku+mahdollisesti+uskaltaa+kuolla.
8+Mutta+Jumala+osoittaa+rakkautensa+meitä+kohtaan+siinä,+että+Kristus,+kun+me+vielä+olimme+syntisiä,+kuoli+meidän+edestämme.
9+Paljoa+ennemmin+me+siis+nyt,+kun+olemme+vanhurskautetut+hänen+veressään,+pelastumme+hänen+kauttansa+vihasta.
10+Sillä+jos+me+silloin,+kun+vielä+olimme+Jumalan+vihollisia,+tulimme+sovitetuiksi+hänen+kanssaan+hänen+Poikansa+kuoleman+kautta,+paljoa+ennemmin+me+pelastumme+hänen+elämänsä+kautta+nyt,+kun+olemme+sovitetut;
11+emmekä+ainoastaan+sovitetut,+vaan+vieläpä+on+Jumala+meidän+kerskauksemme+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+jonka+kautta+me+nyt+olemme+sovituksen+saaneet.
12+Sentähden,+niinkuin+yhden+ihmisen+kautta+synti+tuli+maailmaan,+ja+synnin+kautta+kuolema,+niin+kuolema+on+tullut+kaikkien+ihmisten+osaksi,+koska+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+-
13+sillä+jo+ennen+lakiakin+oli+synti+maailmassa,+mutta+syntiä+ei+lueta,+missä+lakia+ei+ole;
14+kuitenkin+kuolema+hallitsi+Aadamista+Moosekseen+asti+niitäkin,+jotka+eivät+olleet+syntiä+tehneet+samankaltaisella+rikkomuksella+kuin+Aadam,+joka+on+sen+esikuva,+joka+oli+tuleva.
15+Mutta+armolahjan+laita+ei+ole+sama+kuin+lankeemuksen;+sillä+joskin+yhden+lankeemuksesta+monet+ovat+kuolleet,+niin+paljoa+enemmän+on+Jumalan+armo+ja+lahja+yhden+ihmisen,+Jeesuksen+Kristuksen,+armon+kautta+ylenpalttisesti+tullut+monien+osaksi.
16+Eikä+lahjan+laita+ole,+niinkuin+on+sen,+mikä+tuli+yhden+synnintekijän+kautta;+sillä+tuomio+tuli+yhdestä+ihmisestä+kadotukseksi,+mutta+armolahja+tulee+monesta+rikkomuksesta+vanhurskauttamiseksi.
17+Ja+jos+yhden+ihmisen+lankeemuksen+tähden+kuolema+on+hallinnut+yhden+kautta,+niin+paljoa+enemmän+ne,+jotka+saavat+armon+ja+vanhurskauden+lahjan+runsauden,+tulevat+elämässä+hallitsemaan+yhden,+Jeesuksen+Kristuksen,+kautta.+-
18+Niinpä+siis,+samoin+kuin+yhden+ihmisen+lankeemus+on+koitunut+kaikille+ihmisille+kadotukseksi,+niin+myös+yhden+ihmisen+vanhurskauden+teko+koituu+kaikille+ihmisille+elämän+vanhurskauttamiseksi;
19+sillä+niinkuin+yhden+ihmisen+tottelemattomuuden+kautta+monet+ovat+joutuneet+syntisiksi,+niin+myös+yhden+kuuliaisuuden+kautta+monet+tulevat+vanhurskaiksi.
20+Mutta+laki+tuli+väliin,+että+rikkomus+suureksi+tulisi;+mutta+missä+synti+on+suureksi+tullut,+siinä+armo+on+tullut+ylenpalttiseksi,
21+että+niinkuin+synti+on+hallinnut+kuolemassa,+samoin+armokin+hallitsisi+vanhurskauden+kautta+iankaikkiseksi+elämäksi+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta.
(+Room.+5)
11.07.2022 20:51
"mutta+koska+tiedämme,+ettei+ihminen+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista,+vaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen,+niin+olemme+mekin+uskoneet+Kristukseen+Jeesukseen+tullaksemme+vanhurskaiksi+uskosta+Kristukseen+eikä+lain+teoista,+koska+ei+mikään+liha+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista."
(+Gal.+2:16)
11.07.2022 16:10
1+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.
2+Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.
3+Sillä+mikä+laille+oli+mahdotonta,+koska+se+oli+lihan+kautta+heikoksi+tullut,+sen+Jumala+teki,+lähettämällä+oman+Poikansa+syntisen+lihan+kaltaisuudessa+ja+synnin+tähden+ja+tuomitsemalla+synnin+lihassa,
4+että+lain+vanhurskaus+täytettäisiin+meissä,+jotka+emme+vaella+lihan+mukaan,+vaan+Hengen.
5+Sillä+niillä,+jotka+elävät+lihan+mukaan,+on+lihan+mieli,+mutta+niillä,+jotka+elävät+Hengen+mukaan,+on+Hengen+mieli.
6+Sillä+lihan+mieli+on+kuolema,+mutta+hengen+mieli+on+elämä+ja+rauha;
7+sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.
8+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset.
9+Mutta+te+ette+ole+lihan+vallassa,+vaan+Hengen,+jos+kerran+Jumalan+Henki+teissä+asuu.+Mutta+jolla+ei+ole+Kristuksen+Henkeä,+se+ei+ole+hänen+omansa.
10+Mutta+jos+Kristus+on+teissä,+niin+ruumis+tosin+on+kuollut+synnin+tähden,+mutta+henki+on+elämä+vanhurskauden+tähden.
11+Jos+nyt+hänen+Henkensä,+hänen,+joka+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+asuu+teissä,+niin+hän,+joka+herätti+kuolleista+Kristuksen+Jeesuksen,+on+eläväksitekevä+myös+teidän+kuolevaiset+ruumiinne+Henkensä+kautta,+joka+teissä+asuu.
12+Niin+me+siis,+veljet,+olemme+velassa,+mutta+emme+lihalle,+lihan+mukaan+elääksemme.
13+Sillä+jos+te+lihan+mukaan+elätte,+pitää+teidän+kuoleman;+mutta+jos+te+Hengellä+kuoletatte+ruumiin+teot,+niin+saatte+elää.
14+Sillä+kaikki,+joita+Jumalan+Henki+kuljettaa,+ovat+Jumalan+lapsia.
(+Room.+8)+
17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor+1)
11.07.2022 15:33
Kiitos+Jumalalle+uskovista+veljistä+ja+sisarista.
Usko+Toivonen,+kiitos+sinulle+hengellisestä+tuestasi+ja+rohkaisevista,+Herran+evankeliumille+uskollisista,+viesteistäsi.
Jumalan+siunausta+sinullekin.
11.07.2022 11:40
36+Olkaa+armahtavaiset,+niinkuin+teidän+Isänne+on+armahtavainen.
37+Älkääkä+tuomitko,+niin+ei+teitäkään+tuomita;+älkää+kadotustuomiota+lausuko,+niin+ei+teillekään+kadotustuomiota+lausuta.+Antakaa+anteeksi,+niin+teillekin+anteeksi+annetaan.
38+Antakaa,+niin+teille+annetaan.+Hyvä+mitta,+sullottu,+pudistettu+ja+kukkurainen,+annetaan+teidän+helmaanne;+sillä+millä+mitalla+te+mittaatte,+sillä+mitataan+teille+takaisin."
39+Hän+sanoi+heille+myös+vertauksen:+"Eihän+sokea+voi+sokeaa+taluttaa?+Eivätkö+molemmat+lankea+kuoppaan?
40+Ei+ole+opetuslapsi+opettajaansa+parempi;+täysin+oppineena+jokainen+on+oleva+niinkuin+hänen+opettajansa.
41+Kuinka+näet+rikan,+joka+on+veljesi+silmässä,+mutta+et+huomaa+malkaa+omassa+silmässäsi?
42+Kuinka+saatat+sanoa+veljellesi:+'Veljeni,+annas,+minä+otan+pois+rikan,+joka+on+silmässäsi',+sinä,+joka+et+näe+malkaa+omassa+silmässäsi?+Sinä+ulkokullattu,+ota+ensin+malka+omasta+silmästäsi,+sitten+sinä+näet+ottaa+pois+rikan,+joka+on+veljesi+silmässä.
43+Sillä+ei+ole+hyvää+puuta,+joka+tekee+huonon+hedelmän,+eikä+taas+huonoa+puuta,+joka+tekee+hyvän+hedelmän;
44+sillä+jokainen+puu+tunnetaan+hedelmästään.+Eihän+viikunoita+koota+orjantappuroista,+eikä+viinirypäleitä+korjata+orjanruusupensaasta.
45+Hyvä+ihminen+tuo+sydämensä+hyvän+runsaudesta+esiin+hyvää,+ja+paha+tuo+pahastansa+esiin+pahaa;+sillä+sydämen+kyllyydestä+suu+puhuu.
46+Miksi+te+huudatte+minulle:+'Herra,+Herra!'+ettekä+tee,+mitä+minä+sanon?
47+Jokainen,+joka+tulee+minun+tyköni+ja+kuulee+minun+sanani+ja+tekee+niiden+mukaan+-+minä+osoitan+teille,+kenen+kaltainen+hän+on.
48+Hän+on+miehen+kaltainen,+joka+huonetta+rakentaessaan+kaivoi+syvään+ja+laski+perustuksen+kalliolle;+kun+sitten+tulva+tuli,+syöksähti+virta+sitä+huonetta+vastaan,+mutta+ei+voinut+sitä+horjuttaa,+sillä+se+oli+hyvästi+rakennettu.
49+Mutta+joka+kuulee+eikä+tee,+se+on+miehen+kaltainen,+joka+perustusta+panematta+rakensi+huoneensa+maan+pinnalle;+ja+virta+syöksähti+sitä+vastaan,+ja+heti+se+sortui,+ja+sen+huoneen+kukistuminen+oli+suuri."
(+Luuk.+6)
11.07.2022 10:11
"Onko+siis+hyvä+tullut+minulle+kuolemaksi?+Pois+se!+Vaan+synti,+että+se+synniksi+nähtäisiin,+on+hyvän+kautta+tuottanut+minulle+kuoleman,+että+synti+tulisi+ylenmäärin+synnilliseksi+käskysanan+kautta.+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia."
(+Room.+7:13-25)
11.07.2022 10:01
-
"Jollei+Jumala+vanhurskauta+tällaista+jumalatonta+ja+samalla+kuitenkin+Jeesuksen+nimeä+avuksi+huutavaa+ihmistä,+ei+meille+kenelläkään+olisi+mitään+toivoa.+Huudamme+vain+siksi+avuksemme+Jeesuksen+nimeä,+koska+meillä+ei+ole+tässä+elämässä+muutakaan+toivoa!"+
(+Peltola)+
Mitä+on+jumalattomana+vanhurskautetun+usko?
Usko+ei+voi+olla+tällaisen+ihmisen+suoritus+tai+ansio,+vaan+kaikkien+hänen+omien+aikaansaannostensa+vastakohta.+Usko+on+vain+kanava,+vain+instrumentti,+jonka+kautta+Jumalan+vanhurskaus+tulee+jumalattomaan+ihmiseen+ja+peittää+hänet.+Usko+on+luottavaista+vastaanottamista,+jättäytymistä+Jumalan+varaan+sellaisena+kuin+on.
Usko+ei+voi+myöskään+olla+uskoa+omaan+uskoon+tai+omaan+vanhurskauttamiseen+tai+kokemukseen.+Usko+on+luottamusta+Jumalaan,+joka+vanhurskauttaa+sellaisen+jumalattoman,+joka+kaikesta+huolimatta+uskaltaa+panna+toivonsa+Jumalan+armoon+Kristuksessa.+
"Opi+sen+tähden+sekä+pyhänä+että+pahana,+sekä+suruttomana+että+heränneenä,+sekä+katuvaisena+että+katumattomana+katsomaan+kaikkivoipaan+Kristukseen+ja+sovita+itseäsi+Kristuksen+eteen,+tykö+ja+viereen+kunnes+tunnet+elämän+hänestä+lähtevän"+(Paavo+Ruotsalainen).
"Ei+armoa+(eikä+anteeksinatamusta)+tarvitse+todella+sellainen+syntinen,+jonka+synnit+ovat+vain+tekoja,+ajatuksia+ja+sanoja,+mutta+joka+ei+suostu+myöntämään+eikä+ole+nähnyt+sydämensä+luonnon+saastaisia+pohjamutia+ja+joutunut+niistä+hätään.+-+Vain+itsestään+epätoivoinen+ihminen+tarttuu+armoon+(ja+anteeksiantamukseen)"+(Rosenius).+
Ehkä+tämä+armon+ja+uskon+sanoma+olisi+helpommin+vastaanotettavissa,+ellei+se+samalla+sisältäisi+ehdottomana+ihmisten+kaikkien+kykyjen+ja+tekojen+tuomion.+Se+tukkii+jokaisen+ihmisen+suun+ja+tekee+ihmisen+aina+syylliseksi+samalla+kun+se+lupaa+Jumalan+vanhurskauden+lahjaksi+syylliselle.+
Se+ei+julista+Jumalan+ensin+muuttavan+ihmisen+olemusta+jumaliseksi+ja+hänen+rakkautensa+arvoiseksi,+vaan+se+vakuuttaa+Jumalan+julistavan+tämän+syntisen+ja+nyt+myös+uskovan+ihmisen+vanhurskaaksi.+Täytyyhän+tällaisen+uskon+olla+käsittämätön+Jumalan+ihmisen+sydämessä!
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Roomalaiskirje+4.luku/Jumalattoman+vanhurskauttaminen+Room.+4:1-5")
10.07.2022 20:58
"Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” (+1.+Joh.+1:8-10)+
Synnittömyysopin+mukaan+silloin,+kun+ihminen+on+oikeanlaisessa+yhteydessä+Jumalaan,+hän+voi+tässä+ajassa+saavuttaa+hengellisen+pyhittymisen+täydellisesti.+Tuolloin+ihmisen+ja+Jumalan+välille+muodostuu+rakkauden+liitto,+jota+pidetään+näiden+kahden+välisen+yhteyden+lopullisena+hedelmänä. Tällaista+kutsutaan+useissa+kirkkokunnissa+sekä+liikkeissä+”kristityn+pyhittymiseksi”.
Synnittömyyttä+opetetaan+monella+tavalla.+Jotkut+opettavat,+että+kun+ihminen+tulee+uskoon,+tulee+hänestä+kertaheitolla+täydellinen+ja+synnitön.+Toiset+taas+opettavat,+että+uskovan+on+mahdollista+saavuttaa+täydellisyyden+ja+synnittömyyden+tila+vähitellen+niin,+ettei+hän+enää+lopulta+tee+tietoisesti+syntiä.+Molempien+oppien+mukaan+uskovan+on+siis+mahdollista+vapautua+täysin+kaikesta+synnistä.+Mm.+Uskon+sana+-liikkeessä+opetetaan+näin.
Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.
Kuoleman+ruumis
Jo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:
”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+(+Fil.+3:12)+
”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+( Room.+6:22-23)+
Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:
”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+ (+Room.+7:21-24)+
Seitsemästi+vanhurskas+lankeaa+ja+nousee+jälleen
Koko+synnittömyysoppi+nojautuu+väärään+tulkintaan+seuraavasta+raamatunkohdasta:
”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+tee+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+tekee,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut.”+( 1.+Joh.+3:6)+
Raamatun+hengen+mukaan+kyseinen+kohta+tulee+kuitenkin+ymmärtää+siten,+ettei+kukaan+Jumalasta+syntynyt+voi+jatkuvasti+tehdä+samaa+syntiä+tekemättä+parannusta+siitä.+Tällainen+tulkinta+sopii+siihen,+minkälaisen+ilmoituksen+Raamatusta+kokonaisuutena+saa.
Jo+pelkästään+paha+ajatus+lähimmäistä+kohtaan+on+syntiä,+eikä+kukaan+pysty+täydellisesti+hallitsemaan+ajatuksiaan.+Siksi+on+väärin+ajateltu,+että+uskova+voisi+tulla+niin+täydelliseksi,+ettei+hän+koskaan+tee+tietoista+syntiä.+ Synti+riippuu+meissä+kiinni,+mutta+se+ei+oikeuta+keskeyttämään+taistelua+sitä+vastaan.
Uudestisyntyneen+kristityn+lankeemukset+eivät+estä+meitä+pääsemästä+taivaaseen,+koska+Jeesus+on+jo+aukaissut+tien+sinne.+Synnit+kuitenkin+vetävät+meitä+kohti+kadotusta,+ja+voivat+johtaa+paatumukseen.+Tästä+syystä+on+tärkeää+tunnustaa+ja+pyytää+anteeksi+syntejään+Jumalalta,+aivan+kuten+Jeesus+itse+opetti+Luukkaan+evankeliumissa:
”Ja+anna+meille+meidän+syntimme+anteeksi,+sillä+mekin+annamme+anteeksi+jokaiselle+velallisellemme;+äläkä+saata+meitä+kiusaukseen;+vaan+päästä+meidät+pahasta.”+ (+Luuk.+11:4)+
-
(+Otelainaus:+Synnittömyysoppi/Radio+Liekki+sivusto)
10.07.2022 19:59
>>Älä+puhu+höppänä+valhetta+ja+höpise+harhaoppia..>>
Mitenkäs+sinä+Savis,+joka+olet+synnitön,+nyt+noin+menit+sanomaan...!?+
:)+
"...+ja+joka+sanoo+veljelleen:+'Sinä+tyhjänpäiväinen',+on+ansainnut+suuren+neuvoston+tuomion;+ja+joka+sanoo:+'Sinä+hullu',+on+ansainnut+helvetin+tulen."+
(+Matt.+5:22)
10.07.2022 13:35
"Mutta+nyt+Jumalan+vanhurskaus,+josta+laki+ja+profeetat+todistavat,+on+ilmoitettu+ilman+lakia” (Room.+3:21).
Jumala+hyväksyy+yhteyteensä+vain+puhtaan+ja+täydellisen+synnittömän+ihmisen.+Jotta+ihminen+voisi+siis+pelastua+Jumalan+vihalta+ja+kadotustuomiolta,+hänen+tulee+olla+yhtä+pyhä+kuin+itse+Jumala+on.
Laki+kuvaa+kaikkia+niitä+käskyjä,+kieltoja+ja+kehotuksia,+jotka+osoittavat,+mitä+ihmisen+tulee+olla+elääkseen+Jumalan+yhteydessä.+Me+tiedämme,+ettei+yksikään+ihminen+ole+täyttänyt+lain+vaatimuksia.+Paitsi+yksi.
Jeesus+eli+elämän+sopusoinnussa+Jumalan+tahdon+kanssa.+Hän+toisin+sanoen+eli+vanhurskaasti.+Syytön+koki+kuitenkin+lainrikkojille+kuuluvan+tuomion,+jotta+ihmiskunnalle+avautuisi+toinen+väylä+pelastukseen.
”Vanhurskaus+ilman+lakia”+tarkoittaa+pelastusta+ilman+omia+suorituksia.+Nyt+Jumala+ei+kysy,+millaisia+me+olemme+–+hyviä+vai+huonoja+–+vaan+Hän+tarjoaa+meille+ilmaista+lahjaa.+Tämän+lahjan+omistaakseen+ei+tarvitse+täyttää+minkäänlaisia+ehtoja,+lahjan+vastaanottaminen+riittää.
Jumala+tarjoaa+minulle+ja+sinulle+sitä+vanhurskautta,+johon+emme+itse+ikinä+olisi+yltäneet.+Lahjavanhurskauden+tähden+kristitty+on+Jumalalle+täysin+kelpaava.+Ihan+jokaisena+päivänä.
+nyt+Jumalan+vanhurskaus,+josta+laki+ja+profeetat+todistavat,+on+ilmoitettu+ilman+lakia” (Room.+3:21).
Jumala+hyväksyy+yhteyteensä+vain+puhtaan+ja+täydellisen+synnittömän+ihmisen.+Jotta+ihminen+voisi+siis+pelastua+Jumalan+vihalta+ja+kadotustuomiolta,+hänen+tulee+olla+yhtä+pyhä+kuin+itse+Jumala+on.
Laki+kuvaa+kaikkia+niitä+käskyjä,+kieltoja+ja+kehotuksia,+jotka+osoittavat,+mitä+ihmisen+tulee+olla+elääkseen+Jumalan+yhteydessä.+Me+tiedämme,+ettei+yksikään+ihminen+ole+täyttänyt+lain+vaatimuksia.+Paitsi+yksi.
Jeesus+eli+elämän+sopusoinnussa+Jumalan+tahdon+kanssa.+Hän+toisin+sanoen+eli+vanhurskaasti.+Syytön+koki+kuitenkin+lainrikkojille+kuuluvan+tuomion,+jotta+ihmiskunnalle+avautuisi+toinen+väylä+pelastukseen.
”Vanhurskaus+ilman+lakia”+tarkoittaa+pelastusta+ilman+omia+suorituksia.+Nyt+Jumala+ei+kysy,+millaisia+me+olemme+–+hyviä+vai+huonoja+–+vaan+Hän+tarjoaa+meille+ilmaista+lahjaa.+Tämän+lahjan+omistaakseen+ei+tarvitse+täyttää+minkäänlaisia+ehtoja,+lahjan+vastaanottaminen+riittää.
Jumala+tarjoaa+minulle+ja+sinulle+sitä+vanhurskautta,+johon+emme+itse+ikinä+olisi+yltäneet.+Lahjavanhurskauden+tähden+kristitty+on+Jumalalle+täysin+kelpaava.+Ihan+jokaisena+päivänä.
(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Vanhurskaus+ilman+lakia)
10.07.2022 13:22
...+
Vain+se,+että+teemme+hyvää+tai+vältämme+pahaa+lain+tähden,+on+kylliksi+todistamaan,+ettemme+pidä+lakia,+joka+ennen+kaikkea+vaatii+hyvää+ja+pyhää+sydäntä.+Täten+voimme+yhä+selvemmin+käsittää+nuo+sanat,+ettei+»yksikään+ihminen+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista.»
Herra+Jumala,+jos+sinä+tahdot+meitä+syntiemme+mukaan+rangaista,+kuka+silloin+edessäsi+kestää?+Olemmehan+lain+mukaan+kaikki+kadotustuomion+ansainneet.+Kiitos,+taivaallinen+Isä,+että+sinä+iankaikkisessa+rakkaudessasi+lähetit+Poikasi+tekemään+sen,+mikä+meille+oli+mahdotonta,+täyttämään+lain+ja+hänen+kauttaan+valmistit+meille+anteeksiantamuksen+tien.+Kiitos,+että+meillä+nyt+on+täydellinen+sovitus+sinun+armossasi!+Auta+meitä+yhä+syvemmin+se+uskossa+omistamaan!+Amen.
(+C.O.Rosenius)
10.07.2022 10:12
9+Niin+hän+puhui+vielä+muutamille,+jotka+luottivat+itseensä,+luullen+olevansa+vanhurskaita,+ja+ylenkatsoivat+muita,+tämän+vertauksen:
10+"Kaksi+miestä+meni+ylös+pyhäkköön+rukoilemaan,+toinen+fariseus+ja+toinen+publikaani.
11+Fariseus+seisoi+ja+rukoili+itsekseen+näin:+'Jumala,+minä+kiitän+sinua,+etten+minä+ole+niinkuin+muut+ihmiset,+riistäjät,+väärämieliset,+huorintekijät,+enkä+myöskään+niinkuin+tuo+publikaani.
12+Minä+paastoan+kahdesti+viikossa;+minä+annan+kymmenykset+kaikista+tuloistani.'
13+Mutta+publikaani+seisoi+taampana+eikä+edes+tahtonut+nostaa+silmiään+taivasta+kohti,+vaan+löi+rintaansa+ja+sanoi:+'Jumala,+ole+minulle+syntiselle+armollinen.'
14+Minä+sanon+teille:+tämä+meni+kotiinsa+vanhurskaampana+kuin+se+toinen;+sillä+jokainen,+joka+itsensä+ylentää,+alennetaan,+mutta+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään."
(+Luuk.+18)
09.07.2022 20:11
"Valvovassa+kristityssä+riehuu+lakkaamaton+sisällissota.+Henki+sotii+lihaa+vastaan+(Gal+5:17).+Meissä+oleva+synti+ja+liha+vastustaa+Henkeä."+(+O.+Peltola)
Savis,+jos+omalla+kohdallasi+et+yllä+kuvattua+tunnista,+olet+tosiaan+saavuttanut+synnittömyyden+jo+täällä+ajassa.
Tällöin+ei+mieleesi+esimerkiksi+koskaan,+ei+hetkeksikään,+nouse+yhtään+pahaa+ajatusta+yhdestäkään+ihmisestä,+etkä+koskaan+-+ET+KOSKAAN+-+edes+vilkaise+vastakkaista+sukupuolta+tuntematta+himon+häivähdystäkään+jne.+jne....
Luettelo+on+loppumaton...
Savis,+OLETKO+SINÄ+SYNNITÖN,+OLETKO!?
08.07.2022 10:03
-
Liha+ja+Henki
Lihan+ja+Hengen+välinen+taistelu+on+Paavalin+mukaan+todellinen+kristityn+tuntomerkki.+Jokainen+uskova+on+kutsuttu+vapauteen.+Yksikään+ei+saa+kuitenkaan+tuon+vapauden+varjolla+päästää+itsekästä+luontoaan+valloilleen+(Gal.+5:13).+
Tuollaisen+jännitteen+perustelu+löytyy+Paavalin+ihmiskäsityksestä.+Syntiinlankeemuksen+alainen+ihminen+on+olemukseltaan+"liha",+joka+ei+halua+alistua+Jumalan+rakkauden+lain+alle.+Uskossa+ihminen+saa+Jumalalta+lahjaksi+Pyhän+Hengen,+joka+antaa+uuden+yhteyden+Luojaan+ja+Lunastajaan.
"Liha+haluaa+toista+kuin+Henki,+Henki+toista+kuin+liha.+Ne+sotivat+toisiaan+vastaan,+ja+siksi+te+ette+tee+mitä+tahtoisitte.+Mutta+jos+Henki+johtaa+teitä,+ette+ole+lain+alaisia."+(Gal.+5:17-18).+
Liha+on+ihmisen+vanha+luonto.+Se+on+Jumalan+vihollinen+eikä+halua+toteuttaa+Jumalan+tahtoa.+Sen+päämääränä+on+itsekkyyden+toteuttaminen.+Niinpä+lihan+teot+ovat+siveettömyyttä+ja+vihan+pitoa+(Gal.+5:19-20).+
Niitä+kuvatessaan+Paavali+käyttää+viisausteologisia+syntilistoja.+Lihan+teot+erottavat+ihmisen+Jumalasta:+"ne,+jotka+syyllistyvät+tällaiseen,+eivät+saa+omakseen+Jumalan+valtakuntaa"+(j.+21).
Uskova+ei+kuitenkaan+voi+hyvällä+omatunnolla+pysyä+synnissä.+Henki+muistuttaa+häntä+aina+tehden+hänet+syylliseksi+Jumalan+edessä.+Kristitty+elää+uutta+elämäänsä+armosta+ja+anteeksiantamuksesta.+Siksi+hän+saa+elää+vapaana+syyllisyydestä,+vaikkakin+rakkauden+lain+velvoittamana+(vrt.+Room.+6).
Hengen+hedelmä+tuottaa+elämään+myös+paljon+hyvää.+Paavali+luettelee+Hengen+tuottamaksi+uudeksi+elämäksi+mm.+ilon,+rauhan+ja+kärsivällisyyden.+Syntisessä+lihassa+elävä+ihminen+ei+ole+predestinoitu+synnin+valtaan,+vaan+hän+saa+myös+nauttia+Hengen+ihmeellisestä+hedelmästä+uudessa+elämässään.+Lihan+ja+Hengen+taistelussa+häntä+ohjataan+kuuliaisuuteen+lähimmäisenrakkaudessa.
Uskovaa+ohjaa+Kristuksen+laki.+Se+on+antautuvan+rakkauden+laki.+Kantakaa+toistenne+taakkoja.+Rakkaus+ei+tahdo+lähimmäiselle+mitään+pahaa.+Tässä+uskovakin+voi+pettää+itsensä.+Uskovakin+voi+kylvää+itsekkyyttä,+ja+silloin+hän+saa+myös+korjata+itse+pahuutensa+satoa.+
Omien+syntien+takia+tulevista+iskuista+kukaan+ei+voi+syyttää+Jumalaa.+Hengen+pelto+vie+kuitenkin+aina+armon+äärelle.+Sen+satona+on+ikuinen+elämä,+joka+ei+ole+puutarhassa+puurtamisemme+tulos,+vaan+Kristuksen+sovitustyön+ansio.
Omakätinen+puumerkki
Galatalaiskirje+on+kristityn+vapauden+ja+täydellisen+evankeliumin+kirje.+Se+käy+esille+vielä+viimeisestä+luvusta,+missä+Paavali+kirjureista+välittämättä+raapustaa+omakätisesti+kirjeen+loppuun+viestin+-+suoranaisen+yhteenvedon+koko+kirjeestä:+hän+kerskaa+vain+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+rististä.+
Jumalan+Pojan+sovitustyö+on+muuttanut+hänen+elämänsä.+Hänet+on+ostettu+vapaaksi+synnistä+ja+tuomiosta.+Hänet+on+nostettu+pelastukseen.+Siksi+ristin+kautta+tämä+paha+maailma+on+ristiinnaulittu+ja+kuollut+hänelle+-+ja+hän+maailmalle.+Paavali+ei+hae+elämänsä+toivoa+enää+tästä+maailmasta,+vaan+evankeliumista,+joka+on+voimakas+ja+pelastaa+jokaisen,+joka+uskoo.
Uskova+joutuu+juutalaisten+ja+kreikkalaisten+edessä+kantamaan+Kristuksen+pilkkaa.+Ympärileikkauksen+vaatijat+yrittävät+saada+pakanakristityistä+ulkonaisesti+juutalaisia,+jotta+judaistit+eivät+vainoaisi+heitä+Kristuksen+ristin+tähden.+
Alusta+lähtien+on+ollut+pyrkimys+soveltaa+todellinen+ristin+sanoma+ihmisoppeihin.+Jeesuksesta+olisi+helppo+tehdä+maallinen+Messias,+joka+kaupitellaan+ihmisille+hyvän+elämän+opastajana+tai+moraalin+esikuvana.+Ristin+tähden+tulee+kuitenkin+heti+pilkka.+Liha+ei+voi+ottaa+vastaan+sanomaa+siitä,+että+juutalaisten+Messias,+Jumalan+oma+Poika,+on+kuollut+ristillä+syntien+tähden.+Mutta+vain+siinä+on+evankeliumi.+Toista+evankeliumia+ei+oikeasti+ole+olemassa.
Lopulta+on+yhdentekevää,+onko+ihminen+ympärileikattu+vai+ei.+Ainoa+tärkeä+asia+Jumalan+näkökulmasta+on+se,+että+ihminen+on+saanut+syntyä+uudesti+Pyhästä+Hengestä+ja+hän+on+päässyt+uutena+luomistekona+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.+Vain+silloin+riemunamme+on+Kristuksen+risti+ja+toivonamme+on+ruumiimme+lunastus+viimeisenä+päivänä.
(+Ote+Timo+Eskolan+opetuksesta+"Paavalin+kirje+Galatalaisille"+[+5+-+6+luku])
07.07.2022 21:08
"Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu."
...+synti,+joka+minussa+ASUU!+
Mikä+synti+Paavalissa,+hänen+kirjoittaessaan,+asuu?
Siis+-+EI+ASUNUT,+vaan+EDELLEEN+ASUU!!+
PERISYNTI/SYNNIN+JUURI!
Niin+kuin+asuu+kaikissa+muissakin+uskovissa+ihmisissä.
Eikä+se+meistä+poistu+tämän+maallisen+vaelluksemme+aikana.
Kun+Paavali+tämän+tilan+itsessään+tunnustaa,+kuinka+ylipäätään+kukaan+voi+kuvitella+saavuttavansa+täydellisen+synnittömyyden+tässä+ajassa!?
14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.
15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.
16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.
17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;
19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.
20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;
22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,
23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?
25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.
(+Room.+7)
P.+S.+Paavali+kirjoittaa+Roomalaiskirjeen+7.luvussa+PREESENSISSÄ+-+EI+IMPERFEKTISSÄ!
06.07.2022 18:47
Et+ole+vielä+vastannut+tähän+kysymykseeni!+
>>Savis,
oliko+Pietari+Antiokiaan+tullessaan+USKOSSA+vai+uskosta+osaton+langetessaan+ulkokultaisuuden+syntiin,+vietellen+myös+toisia,+mm.+Barnabaan,+samaan+lankeemukseen!?>>
Huom.+viestini+eilen+5.7+klo.+15.23!
06.07.2022 14:10
Sekavissa+tolkutuksissasi+ei+ole+päätä+eikä+häntää.
Se+siitä.
05.07.2022 15:53
Savis,
oliko+Pietari+Antiokiaan+tullessaan+USKOSSA+vai+uskosta+osaton+langetessaan+ulkokultaisuuden+syntiin,+vietellen+myös+toisia,+mm.+Barnabaan,+samaan+lankeemukseen!?+
11+Mutta+kun+Keefas+tuli+Antiokiaan,+vastustin+minä+häntä+vasten+kasvoja,+koska+hän+oli+herättänyt+suurta+paheksumista.
12+Sillä+ennenkuin+Jaakobin+luota+oli+tullut+muutamia+miehiä,+oli+hän+syönyt+yhdessä+pakanain+kanssa;+mutta+heidän+tultuaan+hän+vetäytyi+pois+ja+pysytteli+erillään+peläten+ympärileikattuja,
13+ja+hänen+kanssaan+lankesivat+ulkokultaisuuteen+muutkin+juutalaiset,+niin+että+heidän+ulkokultaisuutensa+tempasi+mukaansa+Barnabaankin.
14+Mutta+kun+minä+näin,+etteivät+he+vaeltaneet+suoraan+evankeliumin+totuuden+mukaan,+sanoin+minä+Keefaalle+kaikkien+kuullen:+"Jos+sinä,+joka+olet+juutalainen,+noudatat+pakanain+tapoja+etkä+juutalaisten,+miksi+sinä+pakotat+pakanoita+noudattamaan+juutalaisten+tapoja?"
(+Gal.+2)+
1+Pankaa+siis+pois+kaikki+pahuus+ja+kaikki+vilppi+ja+ulkokultaisuus+ja+kateus+ja+kaikki+panettelu,
2+ja+halatkaa+niinkuin+vastasyntyneet+lapset+sanan+väärentämätöntä+maitoa,+että+te+sen+kautta+kasvaisitte+pelastukseen,
3+jos+"olette+maistaneet,+että+Herra+on+hyvä."
(+1+Piet.+2)+
!!!+
6+Jos+sanomme,+että+meillä+on+yhteys+hänen+kanssaan,+mutta+vaellamme+pimeydessä,+niin+me+valhettelemme+emmekä+tee+totuutta.
7+Mutta+jos+me+valkeudessa+vaellamme,+niinkuin+hän+on+valkeudessa,+niin+meillä+on+yhteys+keskenämme,+ja+Jeesuksen+Kristuksen,+hänen+Poikansa,+veri+puhdistaa+meidät+kaikesta+synnistä.
8+Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.
9+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.
10+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.
(+1+Joh.+1)
05.07.2022 15:23
9 / 27