Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

660

  1. Minkähän takia niissä näyttelyissä on ikärajat junior-handlereille...: No kun elävät eläimet eivät ole lasten leluja.

    Nykyään on niin paljon sekalaisia koiranpitäjiä, että jokainen vastaan tuleva koirankusettaja saa omalla käytöksellään todistaa hallitsevansa sen mitä siellä hihnan toisessa päässä on, ja osoittaa ymmärtävänsä koiranpitoa. Ei todellakaan riitä että joku vain selittää miten "meillä kyllä toimii oikein hyvin", kun ihmisillä on hyvin, hyvin erilaisia käsityksiä toimivuudesta, ja osa kuvittelee käsittävänsä vaikkei näe todellista tilannetta. Klassinen moka laittaa koira lapsen vahdiksi, "kyllä se koira kulkee hyvin lapsen kanssa, sehän vahtiikin lasta enemmän kuin aikuista", kohta ihmetellään mites nyt noin kävi kun koira lähtikin lapasesta.... Omistajalla ja aikuisella on ensisijainen vastuu suojella lemmikkiänsä väärinkäytöksiltä. Aikamoista inhimillistämistä jättää vartiointivastuu koiralle. Jos joku tuntee tarvitsevansa erityisesti vartioivan koiran, se taas kertoo lähinnä vain itsetunnon puutteesta ja siitä että koira hankitaan egon jatkeeksi.

    Niitä lapsikoirakkoja on tullut vastaan, ja paljon, eikä niistä yksikään ole kulkenut ondelmitta. Eihän se lapsikaan kerro aina niistä tilanteista joissa on ollut ongelmia, hänellehän on juuri hehkutettu hänen erinomaisuuttaan. Eikä aikuiset varsinkaan näe mitään riskejä, kun kuvitellaan koiralle jotain aivan yli-inhimillisiä taitoja.
  2. Pahimpia esimerkkejä siitä, miten ihmiset jäävät johonkin tapahtumaan kiinni ja hautomaan, ovat nämä tapaukset, joissa koiralle EHKÄ pentuna kerran kävi jotain: Sitten "päätimme että siitä jäi koiralle pysyvät traumat" (pentu jäi toisen jalkoihin, joku rähisi sen päälle, pelästyi paukausta, ym vähemmän vaarallista), sen jälkeen vuosia tuota huonoa käytöstä vahvistetaan, vältellään tilanteita eikä siedätetä, eikä varsinkaan puututa käytökseen vaan selitellään, niin voi pojat... Sitten 5-vuotiaalla aikuisella koiralla ON todellakin paha käytösongelma.