Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

366

  1. "Lähtökohta+pitäisi+olla+niin,+että+molemmilla+perusasiat+ovat+kunnossa.+Sitten+molemmat+alkavat+osin+kompromissien+kautta+rakentamaan+yhteistä+suhdetta.+Jos+naisen+lähtökohta+on+sellainen,+että+hän+haluaa+että+mies+olevan+jo+valmis+paketti+hänen+omiin+toiveisiinsa,+niin+tasa-arvon+nimissä+mieskin+voisi+saada+asettaa+omat+toiveensa+naisesta.+Mitä+enemmän+niitä+toiveita+molemmilla+on,+sitä+epätodennäköisempää+on,+että+he+ja+heidän+toiveensa+toisistaan+sulautuisivat+yhteen.+Jos+mies+joutuu+luopumaan+osasta+toiveitaan,+aiheuttaa+se+vain+ylimääräistä+säätöä+myöhemmässä+vaiheessa+suhdetta."No+oikeastaan+ihmissuhde+ei+ole+sellaista,+että+aletaan+kompromissien+kautta+RAKENTAMAAN+jotain+suhdetta.+Vaan+ihmissuhde+syntyy+niin,+että+kaksi+ihmistä+viihtyy+yhdessä,+alkaa+viettää+aikaa+yhdessä,+ja+sitä+kautta+se+ihmissuhde+SYNTYY.+Ei+toimivaa+ihmissuhdetta+saa+sen+enempää+vaatimuslistan+kohtia+ruksimalla+kuin+toisaalta+sitä+vaatimuslistaa+karsimallakaan.+Ylimääräistä+säätöä+tulee+aina+silloin,+kun+ihmissuhde+on+jotenkin+"väkisin+väsätty"+ilman,+että+se+alkaa+ja+kehittyy+luontevasti.Mielestäni+on+pikemminkin+hyvä+asia,+jos+ihmisellä+on+jotain+toiveita+kumppanin+suhteen.+Se+voi+toki+tarkoittaa+sitä,+että+haetaan+epäolennaisiakin+ominaisuuksia,+mutta+voi+se+tarkoittaa+sitäkin,+että+tietää,+mitä+haluaa+ja+mikä+itselle+sopii.+On+ihan+fiksua,+että+jos+tietää+viihtyvänsä+vaikka+ihmisen+kanssa,+jonka+kanssa+elämänarvot+osuvat+yksiin,+huumori+on+samantyylistä+ja+käsotykset+sukupuolirooleista+eivät+aiheuta+yhteentörmäyksiä,+niin+hakee+sitten+tällaisia+eikä+päinvastaisia+ihmisiä."Nainenhan+voi+ihan+hyvin+vain+vetää+sitä+linjaa,+että+"minulla+on+pillu,+minä+määrään+mitä+tehdään".+Eli+miehelle+niin,+että+jos+hän+haluaa+saada,+niin+on+tehtävä+niinkuin+nainen+haluaa.+"Tietysti+voi.+Ja+mieskin+voi+vetää+omaa+vastaavanlaistaan+linjaa.+Se+riippuu+sitten+kumppanista,+lähteekö+sellaiseen+mukaan+vai+ei.
  2. Olet+ihan+hakoteillä.+Nimenomaan+naiset+EIVÄT+ole+niitä,+jotka+lykkäävät+lasten+hankkimista+sillä+ajatuksella,+että+sen+voi+tehdä+sitten+nelikymppisenä.+Nimenomaan+naiset+ovat+kyllä+tietoisia+siitä,+että+lasten+hankkimista+ei+kannata+loputtomiin+lykätät.+Miehethän+sitä+usemmiten+ajattelevat,+että+lapsiahan+voi+saada+vielä+vanhanakin+-+mikä+itse+asiassa+ei+pidä+heidänkään+kohdalla+paikkaansa+muuten+kuin+teoreettisesti.Sitten+se,+että+opiskelua+ei+todellakaan+kannata+lykätä+vanhuuteen.+Mitä+hyötyä+siitä+sitten+enää+on?+Opiskelu+aloitetaan+nimenomaan+nuorena+siksi,+että+sen+myötä+voisi+tehdä+ammatikseen+jotain+sellaista,+mitä+haluaa+ja+mikä+kiinnostaa,+ja+että+voisi+oikeasti+luoda+uran+ja+elättää+itsensä.+Tietysti+ilman+opiskelujakin+voi+saada+jotain+duuneja+tai+sitten+elellä+sossun+rahoilla,+mutta+miksi+tyytyä+tällaiseen,+jos+rahkeet+riittävät+enempään?Sinänsä+opiskelu+ja+uran+luominen+eivät+ole+este+perheen+perustamiselle,+mutta+eipä+sitäkään+kannata+kiirehtiä.+Tuollainen+"valitaan+äkkiä+joku+kumppani+ja+perustetaan+perhe+parikymppisenä"+johtaa+todennäköisemmin+hätiköityihin+valintoihin+ja+myöhemmin+parisuhdekriisiin+ja+eroon.Niin+kauan,+kun+tuntuu,+että+vielä+voisi+löytää+paremman,+ei+se+toinen+osapuoli+ole+itselle+oikea+kumppani.+Silloin+kun+on+oikean+ja+itselle+sopivan+kanssa,+eivät+muut+vaihtoehdot+enää+tunnu+kiinnostavilta+-+koska+itsellä+on+jo+hyvä+olla+ja+toista+kohtaan+on+jo+tunteita+ja+halua.+Niin+kauan+kun+mietitte+ihmissuhteita+markkina-arvojen+kautta,+ette+todenäköisesti+löydä+mitään+kestävää+tai+hyvää.+Mitä+nyt+olen+30++ikäisiä+ihmisiä+katsellut,+niin+paljon+näyttää+parisuhteita+syntyvän+ja+lapsia+myös.+Itse+tunnen+vain+pari+ihmistä,+jotka+ovat+saaneet+lapsia+paljon+alle+30-vuotiaana,+ja+näiden+ihmisten+kohdalla+ne+parisuhteet+ovat+kariutuneet.Itsekin+kirjoitit+näin:+"Sopivan+partnerin+löytäminen+voi+kestää+vuosia+ja+sittenkin+parisuhteen+rakentaminen+voi+kestää+vuosia."+Olisiko+tässä+mahdollisesti+syy+siihen,+että+ihmiset+eivät+hanki+lapsia+nuorina?+Jospa+se+sopiva+partneri+löytyy+vasta+melkein+kolmekymppisenä,+jonka+jälkeen+rakennetaan+ja+syvennetään+parisuhdetta+ja+lapset+hankitaan+vähän+tli+30-vuotiaana.+Ja+sitten+taas,+jos+sopiva+kumppani+löytyy+vasta+yli+kolmekymppisenä,+niin+eikö+ole+kuitenkin+fiksumpaa+tehdä+lapset+hänen+kanssaan,+kuin+jos+olisi+tehnyt+ne+nuorena+jonkun+sellaisen+kanssa,+joka+kuitenkaan+ei+ollut+se+oikea?
  3. "Olen+miettinyt+lähiaikoina+kuinka+paljon+olen+mahtanut+menettää+hukkaan+heitetyllä+nuoruudellani..+olen+29v+ja+en+ole+ikinä+seurustellut+jne.En+ikinä+teininä+ollut+kaupungilla+hengailemassa,+juomassa,+en+käynyt+bileissä+yms.+Mietin+mitä+kaikkea+lopulta+siinä+on+voinut+menettää...olisi+varmaan+enemmän+ystäviä,+ehkä+tyttöystävä,+"nuoruuden+koheltelu+muistoja",+millaista+olisi+ollut+kokea+"teinirakkaus"Sen+sijaan+olin+pääasiassa+koneella+ja+silloin+tällöin+hengaillut+pienen+kaveripiirin+kanssa"Usein+palstalla+tulee+mieleen,+että+ihmisillä+on+kummallisen+romantisoitu+käsitys+muiden+ihmisten+nuoruudesta.+Mitä+te+oikein+luulette+muilla+olleen?Minä+en+ollut+koneella+ja+oli+hyviä+ystäviä,+mutta+en+silti+seurustellut.+Teini-ihastukset+eivät+olleet+mitään+aikuisena+koettujen+tunteiden+rinnalla.+Järkättiin+kavereiden+kanssa+omia+bileitä,+jossa+viettiin+aikaa+pienellä+porukalla+-+en+nyt+keksi,+millä+lailla+jotkit+megabileet+olisivat+olleet+parempia.+Myös+aikuisena+tykkään+enemmän+pienimuotoisemmista+illanvietoista,+joissa+tulee+oikeita+keskusteluja.Eivät+ne+teiniseurustelut+useinkaan+ole+mitään+elämän+suurimpia+tai+ikimuistoisimpia+rakkauksia.+Nuoruuden+kohellukset+ovat+usein+asioita,+joista+myöhemmin+ajattelee,+että+niistä+ison+osan+olisi+voinut+jättää+väliinkin.+Moni+laajan+kaveripiirin+nuorena+omannut+on+saattanut+olla+sisimmässään+yksinäinen+tai+ainakin+miettinyt+omaa+kelpaavuuttaan+ihan+yhtä+lailla+kuin+joku,+joka+ei+niihin+suosituimpiin+kuulunutkaan.+Nuoruus+on+lähtökohtaisesti+yleensä+sitä+aikaa+elämässä,+jossa+ihminen+on+epävarmin+itsestään,+nuoruuteen+liittyy+minäkuvan+kanssa+kamppailua,+komplekseja,+itsetunto+on+usein+huonoimmillaan...+jopa+niillä,+jotka+vaikuttavat+itsevarmoilta.+Nuoruusiän+kaverisuhteet+toki+voivat+olla+läheisempiä+kuin+aikuisiän+kaverisuhteet,+mutta+harvemmin+ne+isot+jengit+ovat+kaikki+toistensa+ylimpiä+ystävyksiä,+vaan+pikemminkin+niin,+että+isossa+porukassa+syntyy+pienempiä+klikkejä+ja+varsinaisia+bestissuhteita.Jokainen+elää+omanlaisena+nuoruuden,+ja+väistämättä+"menettää"+aina+ne+muut+vaihtoehdot.+vaihtoehtoisesti+voi+ajatella,+että+elää+omaa+elämäänsä,+ja+mikäli+kaipaa+siihen+jotain+lisää,+yrittää+sitten+tavoitella+niitä+asioita.+Muihin+vertaamalla+näyttää+helposti+siltä,+että+muilla+on+asiat+paremmin,+koska+toisten+elämästä+näkee+vain+osan+-+ja+usein+sen,+mitä+toinen+haluaa+näyttää.+Toisten+pään+sisäisistä+kipuiluista+ja+murheista+ei+tiedä.Moni+kokee+nuoruudessa+olleen+kaikkea+ikävää+-+moni+myös+myöhemmin+miettii,+miksi+ei+tajunnut+nauttia+nuoruudesta,+vaan+hukkasi+sen+erilaiseen+murehtimiseen+ja+ongelmissa+rypemiseen.+Mutta+sellaista+se+on,+jälkiviisaus+on+aina+helppoa.+Ja+myös+jälkeenpäin+saattaa+näyttää+siltä,+että+muilla+oli+helpompaa.+Ei+välttämättä+ollut.+Mutta+jos+olikin,+niin+siinäkin+tapauksessa+kannattaa+katsoa+eteenpäin.+Sen+sijaan,+että+jossittelisi,+mitä+nuoruus+olisi+voinut+olla,+kannattaa+miettiä,+voisiko+omasta+elämästään+nyt+ja+tulevaisuudessa+tehdä+sellaista,+jota+itse+tykkäisi+elää.+Nuoruus+on+kuitenkin+vain+muutaman+vuoden+mittainen,+mutta+aikuisuus+kestää+kauemmin.+Itse+panostaisin,+jos+näistä+kahdesta+pitäisi+valita,+siihen+aikuiselämän+sisältöön.+Nuoruus+nyt+menee+vanhempien+valvonnassa+ja+koulutehtäviä+tehdessä+muutenkin.+Kyllä+minäkin+olisin+yläasteella+ja+lukiossa+halunnut+esim.+seurustella,+muta+ei+se+minua+enää+haittaa+yhtään,+ettei+silloin+ollut+tuolla+elämän+osa-alueella+mitään.+Ei+se+elämänlaatuuni+tai+onnellisuuteeni+nyt+vaikuta+yhtään.
  4. "Jotenkin+en+vaan+jaksanut+alkaa+selittää+hänelle+pariutumisen+dynamiikkaa+ja+sitä,+miksi+nämä+naiset+jäävät+yksin.+Ei+se+niistä+miehistä+johdu,+vaan+Tinder-kulttuurista,+jossa+"aina+nurkan+takana+on+joku+parempi"+-+tai+ainakin+niin+nämä+itselleen+halutaan+uskotella.Naiset+ovat+yksinkertaisesti+liian+nirsoja.+Olen+aika+yksipuolisesti+varma,+että+vika+ei+ole+miehissä.+Vaikka+arvostankin+siskoa+paljon+niin+hänen+on+nuorena+(17-vuotiaasta+asti+ollut+saman+miehen+kanssa,+nyt+hän+on+yli+30)+vaikea+nähdä+millaista+helvettiä+elämä+voi+olla+miehelle+nykyään,+kun+naisille+ei+enää+kelpaa+tavallinen+mies.+Enkä+tarkoita+tässä+tavallisella+miehellä+mitään+peruspenaa,+vaikka+sinulla+olisi+ulkonäköä,+yliopistokoulutus+ja+älyäkin,+niin+ei+se+ole+mikään+tae+mistään+tyttöystävästä+kun+jokainen+Tinderiä+käyttävä+nainen+odottaa+että+sieltä+tulisi+se+atleettinen+ja+komea+2+metriä+pitkä+pankkiirikirurgi+joskus+vastaan."Onko+sun+siskolla+ihan+tavallinen+mies,+vai+onko+hän+jonkun+superihmisen+kanssa+yhdessä?+Varmaankaan+vuosikausia+suhteessa+ollut+ei+ihan+tajuakaan+deittimaailmaa,+eikä+hänen+tietysti+tarvitsekaan.+Mutta+veikkaanpa+silti,+ettei+siskosi+mikään+poikkeus+ole+-+kyllä+suurin+osa+muistakin+parisuhteessa+olevista+naisista+on+ihan+tavallisen+miehen+kanssa+suhteessa+(paitsi+lesbot,+jotka+ovat+suhteessa+naisen+kanssa+;)+)Niin+kauan,+kun+jonkun+deitin+kanssa+epäröi+miettien,+löytyisikö+jostain+vielä+kiinnostavampi,+tarkoittaa+se+yksinkertaisesti+sitä,+että+toinen+ei+ole+oikea+kumppani.+Hänen+kanssaan+ei+synkkaa+tarpeeksi+hyvin,+ei+ole+tarpeeksi+kemiaa.+Nimittäin+silloin,+kun+sitä+kemiaa+on+-+seksuaalista+vetovoimaa+ja+henkistä+yhteensopivuutta+-+ei+vaan+tule+enää+miettineeksi+sitä,+pitäisikö+kuitenkin+vielä+etsiä.+Joten+jos+oikeasti+miettii,+löytyisikö+jostain+vielä+parempi,+tarkoittaa+se+sitä,+ettei+ole+oikeasti+kiinnostunut+toisesta.+Jos+kuitenkin+silloin+päättää,+että+"no+tuskin+mä+nyt+tämän+parempaakaan+löydän",+on+se+tyytymistä.+Voihan+sille+tyytymisellekin+alkaa+suhdetta+rakentaa.+Mutta+tuleeko+siitä+toimiva+suhde?+Tuleeko+siitä+onnellista,+mahtaako+seksikään+kiinnostaa+kovin+kauan?
  5. Ei+syy+ole+se,+että+ihmiset+arvottaisivat+itsensä+liian+kovatasoisiksi+-+normaalisti+ihmiset+eivät+mieti+mitään+omia+tai+muidenkaan+tasoja.+Ei+kukaan+pysty+kiinnostumaan,+saati+ihastumaan+tai+rakastumaan+kenestäkään+vain+siksi,+että+"ollaan+molemmat+yhtä+rumia+ja+tylsiä,+ja+koska+en+varmaan+mitään+parempaakaan+saa,+niin+täytynee+tyytyä+tähän".+No,+tuolla+logiikalla+varmaan+syntyisi+kyllä+pareja,+kun+kaikki+itseinhoiset+ihmiset+ottaisivat+jonkun,+joka+tuntuisi+yhtä+ankealta.Mutta+kun+romantiikka+ei+ole+sitä,+että+tyydytään+johonkin,+mikä+tuntuu+tylsältä,+ankealta+ja+ikävältä...+Joten+vaikka+ihminen+itse+olisi+muiden+mielestä+kaikkea+sitä,+hän+saattaa+kuitenkin+toivoa+edes+rakkauselämäänsä+jotain+muuta.+Inhimillistä.Joten+ihastunut+ja+rakastunut+ihminen+ajattelee+aina+sen+toisen+olevan+jotain+erityistä.+Useinhan+ihminen+kokee+olevansa+poikkeuksellisen+onnekas+"kun+juuri+minä+sain+juuri+tuon+ihmisen".+Jopa+silloin,+vaikka+palstan+ankeuttajien+mukaan+kyse+on+vain+kahden+samantasoisen+tyytymisestä.+Mutta+jos+kyseessä+on+aito+ihmissuhde,+se+ei+voi+koskaan+perustua+tasoihin+eli+toisin+sanoen+siihen,+että+kumpikin+ottaa+jotain+paremman+puutteessa.Olen+joskus+ennenkin+kysynyt,+että+millä+lailla+voi+laskea+rimaa.+Kertokaa!+En+minä+ainakaan+koskaan+ole+kulkenut+minkään+toivelistan+kanssa+ja+valikoinut+ihmisiä+sen+mukaan,+kuka+täyttää+mahdollisimman+monen+vaatimuksen.+Vaan+ihmissuhteet+syntyvät+niin,+että+halu+ja+kiinnostus+kohdistuu+johonkin+tiettyyn+ihmiseen,+jonka+kanssa+synkkaa,+joka+vetää+puoleensa,+jonka+kanssa+on+ihana+olla...+Silloin+tuntuu+siltä,+että+se+ihminen+on+korkein+mahdollinen+tavoite+(palstakielellä+taso),+ja+kaikki+muut,+olkoon+muiden+mielestä+kuinka+ihania+tai+tasokkaita+hyvänsä,+ovat+riman+alapuolella.+Koska+heihin+ei+ole+rakastunut.Eikä+ihminen+pysty+päättämään,+kehen+ihastuu+tai+ketä+alkaa+haluta+seksuaalisesti.+Se+on+joko+tai.+Joten+ihan+turha+puhua+mistään+riman+laskemisesta,+ellei+samalla+tarkoiteta+sitä,+että+suhteeseen+pitäisi+ryhtyä+ilman+tunteita+ja+halua.