Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1549

1. Niin kuin olen sanonut, minulla on luterilaisia ystäviä, eikä minulle ole tullut mieleenkään tehdä heistä käännynnäisiä. Minä iloitsen jokaisesta Jeesuksen omasta, kuuluu hän sitten luterilaiseen seurakuntaan, metodisteihin, baptisteihin tai katoliseen kirkkoon. Minulle merkitsee se, että ihminen on ottanut Jeesuksen vastaan elämäänsä. Se on tärkeintä. Kuukui hän sitten, mihin tahansa seurakuntaan.

Juuri juttelin yhden ihmisen kanssa, miten uskovaisessakin ihmisessä välillä se lihan mieli ottaa vallan. Silloin tulee riitoja ja kaikenlaista eripuraa. Sitä taitaa aika ajoin olla meissä kaikissa.

Äitini oli luterilainen. Hän kasvatti minut pelkoon. Pelkäsin äitiäni ja isääni rakastin. Äitini löi ja haukkui ja vei minulta itsetunnon kokonaan. Isänikin pelkäsi häntä, myös hänen äitinsä ja sisarensa pelkäsivät häntä. En tiedä, kärsikö hän siitä, että kaikki pelkäsivät häntä. Vuosi ennen kuolemaansa hän huusi minulle, kuinka hän joutuu häpeämään minua. Kun hän sairastui syöpään, hänessä tapahtui muutosta parempaan. Nykyään suren sitä, että elämäni ei mennyt niin kuin olisi halunnut. Ihmispelkoni esti sen.
  2. Jumala näkee.
  3. Eipäs valehdella.
  4. Mitä kaikkia Vanhan Testamentin lakeja sinä noudatat ? Pystytkö noudattamaan kaikkia lainkohtia, joita Vanhassa Testamentissä on ? Niitä taitaa olla yli 600 käskyä, noudatko joka ikistä niistä. Entä sitten ne neuvot, jotka Jumala antoi juutalaisille. Noudatatko niitäkin ?

Jos me noudattaisimme Vanhan Testamentin lakia, olisi elämämme aika vaikeaa. Kivet sinkoilisivat, kun tapaisimme jonkun lainrikkojan. Mnusta jo lukeminenkin oli kauheta, saati niiden noudattaminen.

Matt 12: 30-31 Jeesus sanoi: " Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Noidenkin sanojen täyttäminen on ihmisestä hyvin vaikeaa, eikä ihminen itse siihen pystykään. Ihminen on useinkin niin täynnä vihaa ja pahansuopaisuutta, että rakastaminen on hyvin vaikeaa. On helpompi soimata toista kuin rakastaa häntä. Meille on helpompaa heitellä niitä kiviä toisiamme kohtaan, kuin osoittaa toistamme kohtaan hyväksyntää.