Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Monkki
profiilit
Monkki
Monkki
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
1176
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
1+Moos.+4:7+Eikö+niin:+jos+teet+hyvin,+voit+kohottaa+katseesi;+mutta+jos+et+hyvin+tee,+niin+väijyy+synti+ovella,+ja+sen+halu+on+sinuun,+mutta+hallitse+sinä+sitä!"
1.+Moos+18:20+”Niin+Herra+sanoi:+"Valitushuuto+Sodoman+ja+Gomorran+tähden+on+suuri,+ja+heidän+syntinsä+ovat+ylen+raskaat.”
1.+Kun+14:22+”Ja+Juuda+teki+sitä,+mikä+oli+pahaa+Herran+silmissä.+Synneillänsä,+joita+he+tekivät,+he+vihoittivat+Herraa+paljon+enemmän,+kuin+heidän+isänsä+olivat+tehneet.”
1+Kun+16:2+"Sentähden,+että+sinä,+vaikka+minä+olen+korottanut+sinut+tomusta+ja+pannut+sinut+kansani+Israelin+ruhtinaaksi,+olet+vaeltanut+Jerobeamin+teitä+ja+saattanut+minun+kansani+Israelin+tekemään+syntiä,+niin+että+he+ovat+vihoittaneet+minut+synneillänsä,
Eiköhän+se+syntiinlankeemus+tullut+siitä,+että+Aatami+ja+Eeva+eivät+totelleet+Jumalan+käskyä,+vaan+söivät+hedelmän+siitä+puusta,+mistä+Jumala+oli+kieltänyt+heitä+syömästä.+Kyllä+sen+jokainen+ihminen+tajuaa,+että+kyseessä+oli+syntiinlankeemus,+vaikka+ei+sitä+sillä+nimellä+sanottu
On+siellä+vanhassa+testamentissa+paljon+muitakin+kohtia,+missä+sanotaan+sana+synti.+Minusta+koko+vanha+testamentti+on+kuvausta+siitä,+että+ihmiset+lankesivat+syntiin.
22.02.2022 10:09
Tiedän+perheitä,+missä+molemmat+vanhemmat+ovat+alkoholisteja.+Olen+nähnyt+joissakin+kodeissa,+millaisia+lapsista+on+tullut.+Joistakin+on+tullut+alkoholisteja,+jotkut+taas+karttavat+viinaa.+He+ovat+useinkin+rikkirevittyjä,+joskus+täynnä+vihaa+muita+ihmisiä+kohtaan.+
Minä+olin+kuolla+kuukauden+vanhana.++Lääkärit+eivät+antaneet+toivoa.+Kun+minulla+on+välillä+vaikeaa,+niin+silloin+sanon+Jumalalle,+miksi+et+ottanut+silloin+minua+pois.+Olisin+siellä+sinun+luonasi.
Välillä,+kun+itkee+elämänsä+raunioilla,+ei+haluaisi+elää.+Ainoa,+mikä+pitää+minut+elossa,+on+usko+Jeesukseen.+Kun+näkee+oman+osaamattomuutensa+elämään,+näkee+ne+useat+virheet,+mitkä+on+tehnyt+elämässä,+tulee+kysymys+mieleen,+miksi+et+ottanut+minua+pois+tästä+maailmasta,+kun+näit,+etten+osaa+elää.+Jatkan+omaa+elämääni+kuitenkin+onnellisena+siitä,+että+olen+Jumalan+lapsi+Jeesuksen+Kristuksen+ansiosta.
22.02.2022 09:51
En+ollut+lukenut+tästä+sarjamurhaajasta.+Tuossa+tekstissä+ei+mainittu,+että+hän+olisi+tullut+uskoon.++Mutta,+jos+hän+otti+Jeesuksen+vastaan+elämäänsä+ja+pyysi+syntinsä+anteeksi,+hän+pääsi+Jumalan+luo.
Tämä+on+vaikea+kysymys,+missä+ihmisen+oikeustaju+ei+meinaa+ymmärtää,+miksi+tällainen+sarjamurhaaja+voisi+pelastua.+Murha+on+synti,+mutta+kuitenkin+se+on+anteeksiannettava+synti,+niin+kuin+muutkin+synnit,+joita+me+ihmiset+teemme.
Kun+luin+tästä+miehestä,+mietin,+mistä+kumpusi+se+viha+nuoria+naisia+kohtaan.+Mikä+oli+syy,+että+piti+tappaa.+Jotain+tiedän+vihasta.+Itse+vihasin+nuorena+äitiäni.+Kun+ihminen+alkaa+vihata,+viha+nousee+suurimmaksi+tunteeksi+ihmisen+sisällä.+Itse+en+olisi+voinut+tappaa+ketään,+mutta+en+tiedä,+olenko+vihassani+vahingoittanut+muita+ihmisiä.+Jeesus+vapautti+minut+vihasta,+mutta+ei+se+ollut+helppo+tie.
22.02.2022 09:38
Meteoriitti+ei+ole+osunut+pride+kulkueeseen,+koska+me+elämme+armon+aikaa.+Vielä+Jumala+kutsuu+ihmisiä+Jeesuksen+luo.++Sinne+saa+tulla+kaikki,+jotka+haluavat.+Mutta+tämä+aika+loppuu,+emme+tiedä+milloin,+mutta+armon+aika+loppuu+jossain+vaiheessa.
Minullakin+oli+nuorena+sellainen+hetki+elämässä,+etten+halunnut+elää.+Yritin+itsemurhaa,+mutta+epäonnistuin+siinä.+Nyt+olen+onnellinen,+etten+kuollut.+Vieläkin+olen+sitä+mieltä,+että+ihminen+on+paha.+Ihminen+on+tuhonnut+kaiken+täällä+maailmassa.+Mutta+kuitenkin+nyt+jaksan+olla+täällä+ja+osaan+nauttia+linnun+laulusta+ja+peuroista,+jotka+käyvät+syömässä+kauraa+pihallani.+Mutta+odotan+hetkeä,+milloin+Vapahtajani+tulee+noutamaan+oman+seurakuntansa+pilviin+ja+me+saamme+olla+hänen+kanssaan+aina.
19.02.2022 22:33
Kun+ne+vauvat+olisivat+kasvaneet+aikuisiksi,+he+olisivat+tehneet+kaikkea+sitä,+mitä+aikuiset+olisivat+opettaneet.+He+olisivat+jatkaneet+sitä+pahuutta.
Ilm.+20:+11-13+Ja+minä+näin+suuren,+valkean+valtaistuimen+ja+sillä+istuvaisen,+jonka+kasvoja+maa+ja+taivas+pakenivat,+eikä+niille+sijaa+löytynyt.+Ja+minä+näin+kuolleet,+suuret+ja+pienet,+seisomassa+valtaistuimen+edessä,+ja+kirjat+avattiin;+ja+avattiin+toinen+kirja,+joka+on+elämän+kirja;+ja+kuolleet+tuomittiin+sen+perusteella,+mitä+kirjoihin+oli+kirjoitettu,+tekojensa+mukaan.Ja+meri+antoi+ne+kuolleet,+jotka+siinä+olivat,+ja+Kuolema+ja+Tuonela+antoivat+ne+kuolleet,+jotka+niissä+olivat,+ja+heidät+tuomittiin,+kukin+tekojensa+mukaan.
Kun+luen+tuota+kohtaa,+niin+siinä+lukee+tekojensa+mukaan,+nämä+pienet+lapset+eivät+ole+tehneet+pahaa.+Jumala+on+oikeudenmukainen+tuomari.
19.02.2022 22:21
Mitä+tarkoitat+?
19.02.2022 22:03
Synnin+palkka+on+kuolema.+Jos+me+teemme+syntiä,+me+saamme+rangaistuksen.+Sotatila+on+paha+paikka.+Nyt+jännitämme,+alkaako+sota+Ukrainassa.+Me+tiedämme,+mitä+tapahtuu+sodan+aikana.+Kukaan+ei+ole+turvassa.+Ei+naiset+eikä+lapset.+Miehet,+jotka+joutuvat+olemaan+rintamalla,+siellä+on+se+laki,+tapa+tai+tule+tapetuksi.+Historia+kertoo+julmaa+totuutta+niistä+tapahtumista,+mitä+tapahtuu+sodan+aikana.+Eikä+ne+ole+mitään+pyhäkoulukertomuksia.+Sata+vuotta+sitten+Suomessakin+veli+kävi+veljeä+vastaan,+eikä+siinä+ollut+mukana+sääliä,+kun+teloitettiin+ystäviä.+Minä+asun+lähellä+Hennalan+kasarmia,+missä+monet+miehet,+naiset+ja+lapset+odottivat+kuolemaansa.+Oliko+se+Jumalan+vika,+kun+suomalainen+kävi+toisen+suomalaisen+kimppuun.+Eiköhän+se+ollut+ihmisen+vika.+Onko+Jumalan+vika,+jos+Ukrainaan+tulee+sota+?+Eiköhän+se+vika+ole+jossain+muualla.
Vanhassa+testamentissa+on+paljon+ennustuksia,+mitä+tapahtuu,+jos+juutalaiset+palvelevat+epäjumalia.+Niitä+tapahtumia+ei+olisi+tapahtunut,+jos+juutalaiset+olisivat+olleet+kuuliaisia+Jumalalle.+Mutta+Jumala+ei+syönyt+ihmislihaa,+ei+tappanut+ihmisiä,+ei+halkonut+naisten+vatsoja,+sen+tekivät+ihmiset.+Homous+ja+huoruus+on+yhtä+pahoja+syntejä,+myös+murha,+varastaminen,+valehteleminen,+panettelu,+herjaaminen+ja+niin+edelleen.
Raamatussa+on+kerrottu,+että+naiset+söivät+lapsiaan.+Heillä+oli+niin+kova+nälkä,+että+he+tekivät+niin.+Meneekö+ihminen+sekaisin+nälästä,+että+hän+pystyy+tekemään+noin.+En+osaa+sanoa+sitä.
19.02.2022 21:51
Mikä+pahuus+pitää+saada+loppumaan+?
19.02.2022 21:23
1+Sam.+15:3+Amalekilaiset+palvoivat+epäjumalia+ja+he+uhrasivat+omia+lapsiaan+epäjumalille.+Onko+siinä+kylvön+ja+niiton+laki,+mitä+on+kylvetty,+sitä+niitetään.+Oli+myös+vaara,+että+amalekilaiset+olisivat+tuonneet+juutalaisten+keskuuteen+epäjumalapalveluksen.
Hoos.+14:1+Siinä+on+minun+mielestäni+kyseessä+profetia,+missä+samarialaiset+joutuvat+kärsimään+sen+takia,+että+he+ovat+hyljänneet+Jumalan.+Jumala+sallii+sen+tapahtuvan.+Jos+he+eivät+olisi+kääntäneet+Jumalalle+selkäänsä+ja+palvelleet+epäjumalia,+tämä+ei+olisi+tapahtunut.+Juutalaiset+joutuivat+monesti+kohtaamaan+rangaistuksia,+koska+he+tekivät+kaikkea+sitä,+mikä+oli+pahaa+Jumalan+silmissä.
Jer.+19:9++Jumala+vihaa+syntiä.+Synti+on+ihmisen+ja+Jumalan+välissä.+Synnin+palkka+on+kuolema.+
Jer.+19:+3-6+”Näin+sanoo+Herra+Sebaot,+Israelin+Jumala:+Katso,+minä+annan+sellaisen+onnettomuuden+kohdata+tätä+paikkaa,+että+jokaisen+korvat+soivat,+joka+sen+kuulee,+sentähden+että+he+ovat+hyljänneet+minut+ja+muuttaneet+vieraaksi+tämän+paikan,+ovat+polttaneet+siinä+uhreja+muille+jumalille,+joita+he+eivät+tunteneet,+eivät+he+eivätkä+heidän+isänsä+eivätkä+Juudan+kuninkaat,+ja+täyttäneet+tämän+paikan+viattomain+verellä,+ovat+rakentaneet+uhrikukkuloita+Baalille+ja+polttaneet+tulessa+lapsiansa+polttouhreiksi+Baalille,+mitä+minä+en+ole+käskenyt+enkä+puhunut+ja+mikä+ei+ole+minun+mieleeni+tullut.”+
Juutalaiset+olivat+tehneet+syntiä+ja+Jumala+oli+heille+sanonut,+että+hän+laittaa+heidän+eteensä+elämän+ja+kuoleman.+Hän+sanoi+heille,+että+he+valitsisivat+elämän,+mutta+niin+useasti+he+valitsivat+kuoleman+tien.+Vanhan+testamentin+aikana+oli+voimassa+laki+ja+Jumala+oli+antanut+kansalleen+lain,+jota+heidän+olisi+pitänyt+noudattaa.
Kun+Jeesus+kuoli+syntiemme+tähden,+silloin+astui+voimaan+armo.+Mutta+armo+ei+ole+voimassa,+jos+ihminen+ei+ota+Jeesusta+vastaan+elämäänsä.
19.02.2022 21:20
1+Moos.+6:5+”Mutta+kun+Herra+näki,+että+ihmisten+pahuus+oli+suuri+maan+päällä+ja+että+kaikki+heidän+sydämensä+aivoitukset+ja+ajatukset+olivat+kaiken+aikaa+ainoastaan+pahat,”
Ihmisten+täytyi+olla+pahoja,+koska+Jumala+katui+tehneensä+ihmisen.+Ihmisillä+olisi+ollut+mahdollisuus+tehdä+parannus+pahoista+teoistaan,+kun+he+katselivat+Nooa+rakentamassa+arkkia.+Mutta+he+eivät+tehneet+parannusta+pahoista+teoistaan+ja+niin+vedenpaisumus+tuli.
19.02.2022 20:51
Juutalaiset+odottivat+Messiasta,+joka+vapauttaisi+heidät+Rooman+ikeestä.+Jeesus+ei+täyttänyt+heidän+odotustaan+Messiaasta.
19.02.2022 20:36
Synti+oli+ihmisen+ja+Jumalan+välissä.+Jumala+vihaa+syntiä,+mutta+hän+rakasti+niin+paljon+syntistä+ihmistä,+että+hän+antoi+Jeesuksen+syntyä+tänne+maailmaan.+Jeesus+meni+vapaaehtoisesti+ristille+ja+hänen+päällään+oli+meidän+kaikkien+synnit.+Jos+otamme+hänet+vastaan+elämäämme,+me+saamme+anteeksi+syntimme.+Jos+emme+ota+häntä+vastaan,+me+emme+saa+syntejämme+anteeksi.
Minä+ajattelen,+että+Jumalaan+sattuu+se,+että+ihmiset+ovat+kääntäneet+hänelle+selkänsä+ja+eivätkä+tahdo+ottaa+hänen+armoaan+vastaan.
19.02.2022 20:30
Ajattele,+että+Jeesus+antoi+henkensä+meidän+takia.+Häntä+pilkattiin,+hänen+käsiinsä+ja+jalkoihinsa+lyötiin+naulat,+vain+meidän+tähtemme.++Hän+kantoi+meidän+syntimme+ristillä,+ettei+meitä+tuomittaisi.+Hän+haluaisi,+että+kaikki+ihmiset+tulisivat+hänen+luokseen.+Mutta+hän+ei+pakota.+Ihminen+itse+tekee+valinnan,+haluaako+hän+olla+Jumalan+luona+vai+kadotuksessa.+Me+ihan+itse+valitsemme+sen+paikan,+missä+paikassa+olemme+kuoleman+jälkeen.
Armosta+me+olemme+pelastetut,+mutta+haluammeko+ottaa+armon+vastaan.
17.02.2022 19:47
Ja+punaiset+murhasivat+samalla+lailla+valkoisia.+Mutta+Jeesus+ei+siunannut+kumpiakaan,+ei+valkoisia+eikä+punaisia.+Miksi+ei,+siksi,+kun+molemmat+olivat+sokean+raivon+vallassa+tappaessaan+toisiaan.
Jeesuksen+käsky+oli,+että+me+rakastaisimme+toisiamme.
17.02.2022 19:15
”Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.”++(Joh.+3:16-18)
Jeesus+tuli+tänne+maailmaan+ihmisten+tähden.+Hän+rakasti+meitä+niin+paljon,+että+meni+ristille+ja+hänen+päällään+oli+meidän+syntimme.+Me+saamme+syntimme+anteeksi,+kun+otamme+hänet+vastaan+elämäämme.
Meillä+kaikilla+on+valinnan+mahdollisuus,+valita+elämä+Jumalan+luona+tai+kadotus.+Valinta+on+meidän.+Jumala+ei+pakota+ketään,+vaan+antaa+meidän+itse+valita.+Me+joudumme+usein+valitsemaan.+Valintoja+on+erilaisia.+Jumalan+antama+valinta+on,+otanko+Jeesuksen+elämääni,+vai+en.+Jumalan+tahto+olisi,+että+kaikki+ottaisivat+Jeesuksen+vastaan.+Mutta+hän+ei+pakota+ketään+taivastielle.
Jeesus+rakastaa+kaikkia+ihmisiä,+kuolihan+hän+kaikkien+puolesta.+Hän+kesti+pilkan,+naulan+iskut+käsiinsä+ja+jalkoihinsa+vain+sen+takia,+että+hän+rakasti+meitä+ihmisiä.+Ristin+ryöväri+pyysi,+että+Jeesus+muistaisi+häntä+ja+Jeesus+armahti+häntä.+Ristin+ryövärillä+oli+vain+oma+syntinen+sydämensä,+jonka+hän+ojensi+Jeesukselle.+Ei+ollut+ristin+ryövärillä+tarjottavana+mammonaa+Jeesukselle,+ei+kultaa+eikä+hopeaa.+Hän+tuli+sellaisena+Jeesuksen+luo+ja+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Totisesti+minä+sanon+sinulle:+tänä+päivänä+pitää+sinun+oleman+minun+kanssani+paratiisissa."+
Jeesus+maksoi+kalliin+hinnan+siitä,+että+hän+avasi+meille+tien+Jumalan+luo.+Emme+voi+edes+kuvitella+niitä+tuskia,+mitä+Jeesus+kärsi,+ollessaan+ristillä.+Armosta+me+olemme+pelastetut,+mutta+Jeesus+maksoi+siitä+kalliin+hinnan.
Se+on+meidän+valintamme,+otammeko+me+Jeesuksen+vastaan.
17.02.2022 19:00
Se+on+totta,+että+ihminen+on+syntinen.+Jeesus+on+ainoa+tie+Jumalan+luo.+Mutta+kyllä+se+synti+meissä+edelleen+on.+Meidän+pitää+taistella+syntiä+vastaan.+Jos+joku+on+tehnyt+huorin,+hän+ei+enää+tee+niin.+Jos+joku+on+tehnyt+aviorikoksen,+hän+ei+enää+tee+niin.+Jos+joku+on+varastanut,+hän+ei+enää+tee+niin.+Jos+joku+on+tehnyt+murhan,+hän+ei+teen+enää+niin.+Ja+niin+edelleen.
Joidenkin+syntien+kanssa+on+vaikeampaa.+Jos+on+luonteeltaan+vihainen+ja+kyräilevä,+hän+helpommin+antautuu+vihaamaan.+Jos+ihmisellä+on+kateellinen+mieli,+voi+kestää+kauan,+ennen+kuin+hän+pääsee+siitä+eroon.+Jos+ihminen+on+vahingoniloinen,+siitäkin+on+heti+vaikea+päästä+eroon.
Mielen+synneistä+on+vaikeampaa+päästä+eroon.+Ja+niitä+on+usein+aika+vaikea+nähdäkään+itsestään.+Toisista+ne+näkee+hyvin.+Ei+turhaan+Jeesus+sanonut+:+"Kuinka+näet+rikan,+joka+on+veljesi+silmässä,+mutta+et+huomaa+malkaa+omassa+silmässäsi."+?+Matt.+7:3+Onneksi+Jumala+uskontiellä+ollessamme+näyttää+meille+näitä+"malkoja"+itsessämme+ja+saamme+tehdä+parannusta+niistä.
15.02.2022 10:42
Älä+valehtele.+Kyllä+raamatussa+kerrotaan+synnistä.+Aatami+ja+Eeva+lankesivat+syntiin+ja+joutuivat+lähtemään+Paratiisista.+Vedenpaisumus+tuli,+kjoska+ihmiset+olivat+langenneet+synteihin.+Raamatussa+sanotaan,+että+maa+tuli+täyteen+väkivaltaa.+Väkivalta+on+mielestäni+syntiä.+Jeesus+puhui+synnistä+monessa+kohtaa.+Ei+syntiä+voi+ottaa+pois+raamatusta,+jos+ihminen+lukiessaan+raamattua,+ei+huomaa+syntiä,+hän+on+sokea.
En+ole+kenenkään+kuullut+sanovan,+että+Luther+keksi+synnin.+Se+on+naurettavaa+sanoakin.+En+ymmärrä+ajatustasi.+Jos+joku+on+sinulle+noin+sanonut,+hän+ei+tiedä+raamatusta+paljoakaan.+
Se+on+hyvä+asia,+että+Luther+toi+esille+armon.+Ettei+meidän+enää+tarvitse+itseämme+hakata+verille,+että+pääsisimme+synnistä+eroon.+Ja+emme+olisi+koskaan+päässeet+synnistä+eroon.+
Armosta+me+olemme+pelastetut,+se+on+ihana+asia.+Armo+on+meille+ilmaista,+mutta+Jeesukselle+se+maksoi+paljon.+Kun+katselemme+Jeesusta+ristillä+hakattuna,+naulattuna+käsistään+ja+jaloistaan,+piikkikruunu+päässään,+voimme+aistia+sen+tuskan,+mitä+hän+tunsi.+Kuolemallaan+hän+avasi+meille+tien+Jumalan+luo.+Se+oli+kallis+hinta+meidän+sieluistamme,+minkä+Jeesus+maksoi.+Niin+paljon+hän+meitä+rakasti,+että+tahtoi+kulkea+koko+tien+Golgatalle+asti.+Meidän+syntisten+tähden.
15.02.2022 10:30
Missä+on+kerrottu,+ettei+syntiä+ole+?+En+ole+kuullut+koskaan+sellaista.+Mutta+enhän+ole+käynyt+kaikissa+kokouksissa.+Mutta+ainakin+itse+tiedän,+että+olen+tehnyt+syntiä+ja+tarvitsen+Jeesusta.+Jos+en+olisi+ottanut+Jeesusta+vastaan+elämääni,+en+olisi+edes+huomannut,+että+olen+tehnyt+syntiä.+Mutta,+kun+otin+Jeesuksen+vastaan+elämääni,+niin+huomasin+sen,+että+olen+syntinen.+Ei+ole+palastusta+muussa+kuin+Jeesuksessa.+Hän+on+ainoa+tie+Jumalan+luo.+Hänen+kauttaan+me+saamme+syntimme+anteeksi.
Jos+joku+sanoo,+ettei+täällä+maailmassa+ole+syntiä,+hän+on+sokea.+Ei+tarvitse+kuin+lukea+lehteä,+niin+huomaa+kuinka+syntistä+porukkaa+täällä+Suomessakin+asuu.+Ja+useat+myös+kehuvat+synneillään.
15.02.2022 10:07
Harhauttaja+on+raamatun+mukaan+Antikristus+ja+toinen+peto.Lue+Ilmestyskirjasta,+milloin+pedon+merkki+tulee.
Ilm.+13:15-17.+"Ja+sille+annettiin+valta+antaa+pedon+kuvalle+henki,+että+pedon+kuva+puhuisikin+ja+saisi+aikaan,+että+ketkä+vain+eivät+kumartaneet+pedon+kuvaa,+ne+tapettaisiin.+Ja+se+saa+kaikki,+pienet+ja+suuret,+sekä+rikkaat+että+köyhät,+sekä+vapaat+että+orjat,+panemaan+merkin+oikeaan+käteensä+tai+otsaansa,+ettei+kukaan+muu+voisi+ostaa+eikä+myydä+kuin+se,+jossa+on+merkki:+pedon+nimi+tai+sen+nimen+luku.
15.02.2022 09:59
Oliko+Luther+Jumala+?+Oliko+Luther+täydellinen+ihminen+?+Oliko+Luther+synnitön+ihminen+?+Oliko+Luther+sanoissaa+erehtymätön+?+En+usko.
15.02.2022 09:51
42 / 59