Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

14

  1. Pitää paikkansa, tästä säädettiin tieliikennelain uudistuksen yhteydessä. Liikenteenohjauslaitteiden käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (379/2020) 6 § 1–2 momentit:

    "Suojatie ja pyörätien jatke, joka sijaitsee enintään 100 metriä ennen valo-ohjatun risteyksen pääopastinta, tulee varustaa liikennevaloin, jos suurin sallittu nopeus tiellä on yli 50 kilometriä tunnissa. Muu tie tulee varustaa liikennevaloin, jos suojatie tai pyörätien jatke sijaitsee enintään 60 metriä ennen liikennevalo-ohjatun risteyksen pääopastinta.

    Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske suojatietä tai pyörätien jatketta tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa sekä joka sijaitsee valo-ohjaamattomassa risteyksessä tai jolla on enintään yksi ajokaista kumpaankin suuntaan pyöräkaistaa lukuun ottamatta. Se ei myöskään koske suojatietä tai pyörätien jatketta tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, vaikka samansuuntaisia ajokaistoja on enemmän kuin yksi, jos ajokaistat on erotettu korokkeella toisistaan. Suojatie ja pyörätien jatke, joka sijaitsee enintään 30 metrin etäisyydellä valo-ohjatun risteyksen lähimmästä reunasta, on kuitenkin aina ohjattava liikennevalolla."

    Digiroadissa tuohon kohtaan on merkitty 70 km/h nopeusrajoitus, mutta se ei varmaankaan pidä paikkansa, koska heti poistumistien erkanemisen jälkeen tuskin on nykyisinkään nopeusrajoitusmerkkiä.
  2. Ennen+nykyisen+tieliikennelain+(279/2018)+voimaan+tuloa+laissa+ilmeni+erinäisistä+syistä+puutteita,+jotka+oli+korjattava+ennen+lain+voimaan+tuloa.+Esitys+tieliikennelain+korjaamisesta+(HE+17/2020+vp)+annettiin+maaliskuussa+2020,+mutta+sen+lisäksi+tammikuussa+oli+annettu+toinen+tieliikennelain+muuttamista+koskeva+esitys+(HE+109/2019+vp)+liittyen+kotihoidon+pysäköintitunnuksiin.+Poikkeusoloista+ja+tiukoista+aikatauluista+johtuen+kriittisimmät+osat+"korjauspaketista"+sisällytettiin+tuohon+aiempaan+esitykseen+ja+hyväksyttiin+sen+mukana.+Loput+osat+korjauspaketista+käsiteltiin+vasta+nyt+syksyllä.+Esitykset+löytyvät+Finlexistä,+mutta+niiden+vaiheita+on+ehkä+helpompi+seurata+käsittelytietoineen+Eduskunnan+verkkosivuilla:https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_17+2020.aspxhttps://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_109+2019.aspxAlkuperäinen+liikennemerkin+B5+määritelmä+kesällä+2018+hyväksytyn+tieliikennelain+säädösliitteessä+alkoi+seuraavasti:"Merkillä+osoitetaan,+että+ajoneuvolla+ja+raitiovaunulla+on+väistettävä+risteyksessä+muita+ajoneuvoja+ja+raitiovaunuja."Tämän+perään+lisättiin+korjauspaketissa+lause:+"Risteyksessä+käännyttäessä+on+lisäksi+noudatettava+24+§:n+2+momentissa+säädettyä+väistämisvelvollisuutta.+"Korjauspaketin+esityksessä+(HE+17/2020+vp)+tätä+korjausta+perusteltiin+näin:"Liikennemerkkiin+B5+(Väistämisvelvollisuus+risteyksessä)+sisältyvää+väistämisvelvollisuutta+täsmennettäisiin+niin,+että+risteyksessä+kääntyvällä+ajoneuvolla+on+lisäksi+24+§:n+2+momentissa+säädetty+väistämisvelvollisuus.+Väistämisvelvollisuutta+on+tarpeen+täsmentää+tilanteissa,+jossa+vastakkaisille+liikennesuunnille+osoitetaan+sama+väistämisvelvollisuus+joko+liikennemerkillä+B5+tai+B6+vasemmalle+käännyttäessä,+sekä+oikealle+käännyttäessä,+jos+liikennemerkki+B5+tai+B6+velvoittaa+sekä+suoraan+jatkavaa+pyöräilijää+tai+mopoilijaa,+että+suoraan+ajavaa+ajoneuvoa.+"Keskeinen+kärkikolmion+määritelmän+lähtökohtaero+aiemman+tieliikenneasetuksen+(182/1982)+ja+nykyisen+tieliikennelain+liitteen+välillä+on+se,+että+aiemmin+vastaava+merkki+231+oli+määritelty+suhteessa+risteävältä+tieltä+(tai+etuajo-oikeutetusta+suunnasta)+saapuvaan+liikenteeseen,+nyt+risteyksen+muuhun+liikenteeseen.+Tältä+osin+asiaa+on+avattu+hallituksen+esityksessä+(HE+180/2017+vp)+näin:"Merkin+B5+(väistämisvelvollisuus+risteyksessä)+tarkoitusta+muutettaisiin+niin,+että+merkki+velvoittaa+väistämään+ajoneuvoja+riippumatta+siitä,+mistä+suunnasta+ajoneuvot+ovat+risteykseen+saapuneet.+Muutoksella+yhtenäistettäisiin+merkin+tarkoitusta+erityyppisissä+risteyksissä."
  3. Täällä+on+joukossa+jokunen+oikeakin+vastaus,+mutta+kerrataan+vielä.Voimassa+olevan+tieliikennelain+(729/2018)+24+§+2+momentin+1+kohta+kertoo,+että+ajoneuvolla+käännyttäessä+on+väistettävä+risteävää+tietä+ylittävää+jalankulkijaa,+polkupyöräilijää+ja+mopoilijaa.+Lainkohta+itsessään+ei+ota+mitenkään+kantaa+siihen,+miten+joku+näistä+on+väistettäväksi+päätynyt+tai+kulkeeko+väistettävä+suojatiellä+tai+pyörätien+jatkeella+vaiko+ei.+Kääntyvän+väistämisvelvollisuutta+on+aiemman+tieliikennelain+(267/1981)+vastaavan+säännön+aikana+oikeuskäytännössä+tulkittu+varsin+tiukasti,+esimerkkinä+tämä+ennakkotapaus+(KKO:2013:94):https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2013/2013009424+§+3+momentti+luettelee+ne+tapaukset,+jossa+väistämisvelvollisuus+ei+riipu+ajoneuvon+kääntymisestä.+4+momentti+taas+kertoo,+että+muuta+liikennettä+on+väistettävä+tultaessa+ajoneuvolla+pyörätieltä+ajoradalle+(myös+suojatien+kohdalla),+jollei+toisella+tienkäyttäjällä+ole+väistämisvelvollisuutta+2+tai+3+momentin+perusteella.Lain+18+§+6+momentti+taas+vahvistaa,+että+ajoradan+voi+ylittää+suojatietä+pitkin+myös+ajoneuvolla,+mutta+tämä+ei+muuta+väistämissääntöjä+mitenkään.+Aiemman+lain+aikaan+pyörätien+jatkeen+olemassaolo+aiheutti+välillä+hieman+hämmennystä,+mutta+uudessa+laissa+pyörätien+jatketta+koskevaa+sääntelyä+selkeytettiin.Kääntyvä+ajoneuvo+väistää,+mikäli+suojatiellä+ajava+pyöräilijä+ylittää+risteävää+tietä.+Jos+suojatiellä+ajava+pyöräilijä+ylittää+samaa+tietä,+jota+pitkin+autoilija+ajaa,+on+pyöräilijän+väistettävä,+ellei+liikennemerkillä+ole+muuta+määrätty.