Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
fiinufammu
profiilit
fiinufammu
fiinufammu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
109
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Samaa+mieltä+olen+kanssasi,+Makriina.+Mikä+kumma+se+on,+että+kun+on+vanha+ikäihminen,+niin+semmoiselle+kerhoporukalle+tyrkytetään+vaan++virren+veisuuta+ja+Jumalan+sanaa,+ihan+kuin+vielä+viimeisillä+vuosillaan+pakanatkin+pitäisi+käännyttää!+Seurakunnan+kerho+tietysti+tuputtaa+omaa+asiaansa,+mutta+eivät+kaikki+vanhat+tykkää+pelkästä+virren+veisuusta,+voisivat+vaikka+vanhoja+koululauluja+laulattaa+näissä+porukoissa.+Muistisairaskin+"herää+eloon",+kun+tuntee+tutun+melodian+ja+muistaa+kummasti+sanatkin+lauluihin.+
Ei+muuten+niitä+vanhuksille+kohdennettuja+kerhoja+paljon+taida+olla,+jossa++voisi+mieluista+musiikkiakaan+kuulla,+musiikkimakujakin+on+niin+paljon,+että+isossa+porukassa+ne+vahvimmat+ja+uskaliaammat+saavat+omat+toivomuksensa+läpi.+Hiljaiset+sitten+vain+tyytyvät+kuuntelemaan+mitä+tarjotaan.+
Ajankuluksi++sitä+mukaan+minäkin+menin+sinne+seurakunnan+kerhoon,+mutta+odotin+ehkä+enemmän+mitä+tarjolla+oli.+No,+kunhan+päästään+tästä+koronakurimuksesta+eroon,+täytyy+oikein+ajan+kanssa+seuloa+itselle+sopiva+kerho.+Sitä+odotellessa,+tässä+päivä+kerrallaan+mennään!!!!😊
11.02.2022 14:24
Se+alakulo+on+myös+minun+mieleni+vallannut,+mikään+ei+oikein++kiinnosta,+vaikka+kuinka+yrittäisi.+Tuo+joka+aamuinen+teiden+liukkauskin+sen+tekee,+kun+ei+voi+kunnolla+lenkkejäkään+tehdä,+vaikka+kummoiset+piikit+on+kenkien+alla,+niin+aina+vaan+jalka+lipsuu.+Täällä+säästetään+hiekoituskuluissa,+joissain+kohdissa+vain+muutama+hiekan+murena,+ei+edes+pääkulkuväylillä+ole+kunnon+hiekoitusta.+Eipä+niillä+paljon+kulkijoitakaan+ole,+tuntuu,+että+kaikki+vanhukset+ovat+linnottautuneet+koteihinsa,+kaippa+heille+ruokatavarat+joku+kotiin+tuo.+
Minä+kun+olen+tottunut+joka+päivä+monen+kilometrin+lenkkejä+tekemään,+niin+tämmöinen+paikallaan+olo+se+mielen+masentaa.
Pari+päivää+sitten+diakonissa+soitti+ja+kutsui+minutkin+uuteen+seurakunnan+seniorikerhoon.+No,+siellä+sitten+eilen+olin,+kun+joukkokuljetus+taksin+kanssa+oli+vielä+järjestetty.+Paljon+oli+osaanottajia+siellä,+virsiä+veisattiin+ja+kuunneltiin+diakonissan+jutustelua,+oikein+ei+keskustelua+syntynyt,+vaikka+paljon+näytti+toisilleen+tuttuja+olevan.+Siinähän+tuo+parituntinen+vierähti,+seurakunta+vielä+tarjosi+kahvit+ja+pullat,+mikäpä+siinä+mutustellessa,+mutta+ei+vielä+ainakaan+saanut+minua+innostumaan+kerhosta.+Parin+viikon+päästä+on+seuraava,+saapas+nähdä+muuttuuko+mieli+ja+taas+mukaan+lähden.
No,+nyt+aurinko+alkoi+paistamaan,+jospa+lähtisi+raitille+koiran+kanssa+liukastelemaan!
11.02.2022 09:55
Netflixiin+minäkin+olen+nyt+ajankuluksi+turvautunut,+kun+koiran+kanssa+lenkkeilyt+ovat+vähäksi+aikaa+pakosta+jääneet+vain+pikku+pyrähdyksiksi,+mutta+onneksi+jo+paremmalla+puolella+ollaan.+Vähän+vielä+tassuaan+varoo,+mutta+kun+jostakin+asiasta+innostuu,+niin+ei+edes+huomaa,+että+jotain+vikaa+siinä+on.
Minä+kun+tykkään+tehdä+niitä+pitempiä+lenkkejä,+olen+tosiaankin+turhautunut,+kun+tuota+kaveria+en+viitsi+yksikseen+jättää,+onhan+toipilaalla+seuraa+oltava!😊
Siispä+omat+lenkille+haluamiseni+olen+koettanut+muuttaa+noihin+leffojen+katseluun,+eihän+sitä+viitsi+koko+aikaa+siivotakkaan,+villasukkia+olen+muutamat+tässä+kutonut,+millään+ei+aika+tahdo+kulua+pelkästään+kotosalla+oleiluna.+Mutta+kyllästyy+sitä+telkun+katseluunkin.
Turhautuneisuutta+tunnen+myös,+kun+ei+kuntosalillekkaan+ole+päässyt,+nyt+kait+nekin+onneksi+pian+avataan,+kohta+kroppa+rupeaa+kenkkuilemaan,+kun+niin+vähällä+liikunnalla+joutuu+olemaan.+Lumitöitäkään+ei+pienellä+pihallani+niin+paljon+ole,+että+ei+sitä+kunnon+kohotukseksi+voi+sanoa.
No,+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille,+kyllä+se+tästä+paremmaksi+vielä+muuttuu!
02.02.2022 13:29
Taas+on+aamupäivän+paseerukeikka+suoritettu.+Vielä+vaan+jaksaa++nuo+tiet+ja+polut+olla+tosi+liukkaita,+siksi+lenkit+ovatkin+jääneet+turhan+lyhyiksi.+Eilinen+aurinkoinen+päivä+ei+paljoakaan+tienpintoja+sulatellut,+ja+pakkasyö+taas+jäät+esiin+toi.+Harmittaa+ihan+koirakaverinkin+puolesta++joka+on+tottunut+paljon+pidempiin+kävelylenkkeihin.+Mutta+näillä+nyt+mennään,+soraa+on+joku+talollinen+sentään+tieosuudelleen+viskannut,+useimmissa+osuuksissa+ei+sitten+yhtään.+
Eilen+aamulla+kauhulla+katsoin,+kun+yhdestä+mäennyppyllällä+olevasta+talosta+tuli+köpötellen+vanha+mies,+jaloissaan+vain+reinoaamutossut,+oli+nähtävästi+kauppaan+menossa+ja+ns.+"pienessä+sievässä".+Seurasin+sivusilmällä+hänen+menoaan,+mutta+kummasti+miekkonen+vain+pysyi+pystyssä,+kaupan+ovella+vähän+horjahti++mutta+sai+pylväästä+tukeva++otteen.+Taisi+hänellä+olla+sitä+juopon+tuuria,+vaikka+huteraa+oli+käynti.
Mutta+tuuriilla+sitä+monesti+laivatkin+seilaa!+
No,+tämmöistä+sitä+tänään,+jatketaan+päivän+kulkua+taas+tänään,+kuka+mitenkin,+hyvää+mieltä+kaikille+toivotan.
26.01.2022 11:51
Se+eilinen+lumimyrkkä+oli+aikamoinen,+tänä+aamuna+täytyi+ihan+kaivamalla+kaivaa+auto+lumen+alta.+Kaikki+lasit+myös+paksussa+jäässä,+aikani+yritin+sitä+putsata,+mutta+pakko+oli+luovuttaa,+kädet+kohmeessa,+ei+hyvä.+
Soitin+pojalle,+jolla+on+autokatos+ja+kunnon+sisätilalämmitin,+että+ehtiskö+viemään+äitimuoria+kauppaan+sitten+kun+hänelle+sopii.+Sopihan+hänelle,+iltapäivällä+käy+minulle+kaupassa,+ja+lupasi+myös+auton+ajokuntoon+laittaa.+Harvemmin+minä+olen+lapsiani+vaivannut,+mutta+nyt+oli+pakko+pyytää+apua.
Täällä+meilläpäin+tuo+pahuksen+koronakin+on+jo+lähipiirissä+monet+altistaneet,+onneksi+ei+vielä+sairauden+asteelle+ole+saanut.+Kaikki+yleisötilaisuudet+on+peruttu,+kuntosalit+kiinni,+samoin+elokuvateatterit,+kirjasto+kuitenkin+vielä+auki.+Siellä+kävin+minäkin+ennakkoon+äänestämässä,+ei+ollut+jonoa,+pari+kolme+ihmistä+ennen+minua.+Taitaa+äänestysluvut+jäädä+mataliksi,+sunnuntaina+sitten+tiedetään.+Vaikeita+aikoja+nyt+eletään.
Kaikesta+huolimatta,+parempia+aikoja+on+varmasti+vielä+tulossa.+Niitä+odotellessa,+heippa!
21.01.2022 13:24
Onpas+tylsänoloinen+keli.+Lunta+vihmoo+kovaa+taivaalta+,+tuuli+sitä+pöllyttää+ja+tien+pinnat+ovat+tosi+liukkaita.+
Enpä+viipynyt+ulkona+koiran+kanssa,+kuin+sen+ajan,+että+koira+sai+tarpeensa+tehtyä,+nopsaan+kääntyi+kotia+kohti,+pudisteli+turkkiaan+lumesta,.+
Lumipalloja+kertyi+matalajalkaisen+ja+pitkäkarvaisen+kaverini+vatsanaluseen,+joten+pakko+oli+lämpimän+suihkun+alla+lumimöykyt+sulattaa.+No+nyt+sitten+koiruli+makoilee+tyytyväisenä+lämpöisessä+kodissa,+aamuisen+ruoka-annoksensakin+jo+nopsaan+hotki,+mikäs+nyt+sitten+on+makoillessa!
Kukista+puheenollen,+se+minun+amaryllikseni++on+jo+avannut+kaikki+kukkansa+siitä+toisestakin++varresta,+niin+painavia+ovat+kukat,+että+kolme+tukikeppiä+oli+laitettava,+että+pystyssä+pysyy,+kolmas+varsi+jo+pilkottaa.+Enpä+olisi+uskonut,,+että+noin+komeasti+kukkii,+mutta+ihmeitten+aika+ei+ole+ohi,+kun+niin+upea+on+kukkani!
Nyt+sitten+sisällä+oloon+menee+tämä+päivä,+ulos+en+kaipaa+tuuleen+ja+tuiskuun,+jospa+rupeaisi+kaappien+siivoiluun,+se+kun+aina+tahtoo+jäädä+vain+ajatuksen+tasolle,+hyödyllinen+homma+on,+tulee+lisätilaa+kaappeihin+ja+kaippa+hyvä+mielikin+kun+homman+saa+tehtyä.
Hyvää+päivän+jatkoa,+varokaa+liukkautta,+jos+ulos+menette!
20.01.2022 11:36
Onpas+nyt+kaunis+ja+kirkas+aurinkoinen+ilma.+Lunta+on+yön+aikana+tullut+muutaman+sentin,+niin+kaikki+tienoot+ovat+puhtaan+valkoisia.+Mikäpä+siis+oli+ulkona+kävellessä,+sai+joissakin+paikoin+ihan+kahlata+lumessa,+kun+tuuli+tekee+kinoksia.+Hyvänolon+tunne+ulkoilusta+tuli,+kun+reilut+kolmisen+kilometriä+koiran+kanssa+taivalsin.+
Niin,+ja+täällä+on+moni+kuvaillut+amarylliksensä+kukkia+ja+kukkavanoja.+Täytyypä+minunkin+kehaista,+ensin+tuli+4+isoa+kukkaa,+uusi+varsi+on+nyt+pukannut+5+kukan+alkua,+ja+vielä+on+tuossa+tulossa+yksi+uusi+vana,+joten+ompas+upeasti+amaryllikseni+lisääntynyt.+Ja+muutkin+saamani+kukat+vielä+hyvin+voivat,+onkohan+minusta+tullut+viherpeukalo,+vaiko+sattumaa,+että+kaikki+kukkivat+kasvit+hyvin+voivat!
+Jotta+tämmöistä+ihmettä+tänään,+vielä+on+pitkälti+päivää+jäljellä,+täytyy+lähteä+uudelle+lenkille+ja+pistää+aurinkolasit+silmille,+niin+häikäisee+tuo+auringon+valo,+että+silmiin+koskee.
17.01.2022 13:12
Iltapäiväkahvit+tässä+on+mielessä,+uunissa+paisti+muhii,+perunat+kattilassa+kiehuu,+muusaamista+sitten+vain+odottaa,+salaatti+jo+valmiina,+joten+voisi+tosiaan+pienet+kahvit+tässä+välissä+ryypätä.
Koira+tuossa+uunin+edessä+vahtii,+niin+hyvät+tuoksut+sieltä+uunista+tulee,+ettei+malta+liikahtaakkaan,+nuuskii+ilmaa,+josko+jo+kohta+on+paisti+valmis.
Eilinen+meni+sillä+miltei+maatessa,+kun+edellispäivänä+käytiin+autolla+Hämeenlinnassa,+kun+oli+tarvis,+koira+oli+tietysti+mukana,+mutta+ei+tykkää+autossa+olosta,+levottomana+takapenkillä+liikennettä+vahtiessa,+siinä+syy+tuohon+väsymiseen.
Olikin+takaisintulomatka+tosi+hankala,+osaan+matkaa+oli+satanut+hiukan+lunta+ja+räntää,+sitten+tien+pinta+oli+jäätynyt,+eikä+suola-auto+ollut+kerinnyt+joka+tieosuudelle,+joten+peilikirkas+oli+tie+monen+kymmenen+kilomertin+ajan.+Kieli+keskellä+suuta+oli+ajettava+pääkallokelissä,+onneksi+kaikki+tienkäyttäjät+olivat+varovaisia,+kukaan+ei+lähtenyt+ohittelemaan,+Luojaa+kiitin+kun+kotiin+pääsin.+
Siispä+eilinen+päivä+meni+miltei+makoillessa+sekä+koiralla,+että+minulla,+tarkkaavaisuus+tiellä+vei+voimat.+Kyllä+nyt+taisi+tälle+mummolle+riittää+talvikelissä+ajelut,+vain+pakolliset+kauppareissut+taidan+vain+tehdä.+
No,+nyt+kahvia+ryystämään,+voikaatte+kaikki+hyvin!
16.01.2022 15:08
No+nyt+on+käynyt+niin,+että+priimaa+vaan+pukkaa,+eikä+muuta+voi.+😋😍
Nääs,+se+on+nyt+niin,+että+tämä+mummo+juuri+tuli+3:n+tunnin+hemmottelusessiosta.+Ensin+spa-jalkahoito,+sitten+hemmotteleva+kasvohoito,+sitten+vielä++rentouttava+päähieronta,+ja+nyt+on+olo+taivaallinen,+käynti+kuin+kuningattarella+ja+askel+höyhenen+kevyt.
+Ja+mistä+moinen?+No,+tietysti+syntymäpäivälahjaksi+saamani+lahjakortin+käytin+justiinsa+tämän++vanhan+mummon+hemmotteluun.+Ihanat+lapseni+lahjaksi+sen+minulle+järkkäsivät,+
On+siitä+jo+parikymmentä+vuotta+vierähtänytkin+,+kun+viimeksi+kasvohoidossa+olen+käynyt,+jalkahoidossa+sentään+useammin.
Mutta+nyt+on+mummo+hehkeä+kuin+heinäkuinen+päivä,+tyytyväinen+ja+onnellinen+olo.+En+olisi+uskonut,+miten+nykypäivän+hoidot+koin+nyt+vielä+paremmiksi+kuin+ne+edelliset.+Rauhoittava+meditatiivinen+musiikki+soi+taustalla,+hyvä+etten+siihen+nukahtanut,+kaikenkaikkiaan+uskomaton+olotila.+
Nyt+jaksaa+taas+pitkän+aikaa+tätä+tavallista+arkea,+enempää+en+enää+kehu,+ettette+kadehtimaan+ala!🤗
Joten,+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille!
12.01.2022 15:14
Lumi+narskui+jalan+alla++mukavasti+,+kun+runsaan+3+kilometriä+taivalsin+pakkasilmassa.+Henkeen+ei+pakkaslukemat+vielä+ottaneet,+mutta+kun+pariinkymmeneen+asteeseen+päästään,+jo+tuntuu+pakkasen+purevuus.
Musiikista+minäkin+pidän,+jokapäiväiseen+elämääni+se+sisältyy,+nykyään+soi+useasti+levylautasellani+Ravellin+Bolero,+samalla+cd-levyllä+myös+Vivaldin,+Bramsin+ja+monen+muun+kuuluisan+säveltäjän+ikimuistoisia+sävelmiä.+
Mutta+kaikkein+eniten+olen++hurahtanut+panhuilumusiikkiin.+You+Tubesta+olen+löytänyt+Leo+Rojaksen+videoita,+joissa+voi+samalla+katsella+upeita+maisemia,+vesiputouksia,+ja+mahtavia+vuoristomaisemia+.+Näinollen+tulee+sekä+näkö-että+kuuloelimille+nautintoa+samalla+kertaa.
Minä+tarvitsen+joka+päivä+mieluummin+instrumenttimusiikkia+kuultavaksi,+sanoja+ei+tarvitse,+kun+pelkkä+musiikki+vie+mennessään.+Näin+voi+kotitöitten+lomassa+tuntea,+kuin+jossain+konsertissa+olisi,+työtkään+ei+tunnu+tylsiltä+mieluisan+musiikin+lomassa.
No,+kuuntelen+kyllä+myös+radiosta+nostalgista+kotimaisten+vanhojen+solistien+esittämää+musiikkia,+mieli+silloin+palaa+nuoruusvuosiin.
+Muisteluissahan+jo+tämän+ikäinen+useimmiten+elää,+varsinkin+näin+koronakurimuksessa+ollessa.+jotain+mielen+virkistystä+on+saatava,+ja+musiikki+sitä+antaa.
Mukavaa+päivää+kaikille!
10.01.2022 12:55
Onpa+kirkas+ja+aurinkoinen+loppiaspäivä.+Se+jo+antoi+intoa+ulkoiluun,+joten+koiran+kanssa+tehtiin+melkein+viiden+km:n+lenkki,+ei+tuntunut+yhtään+pahalta+talvinen+kävely.+Icebugit+jalassa+ei+tarvinnut+pelätä+liukastumistakaan,+vaikka+lumen+alla+oli+jäätä+ihan+riittämiin.+Paljon+oli+reippailijoita+lenkillä,+eipä+ihme,+kun+kuntosalit+on+kiinni,+joten+sauvakävelijöitä+oli+monia.+Minäkin+olen+parina+päivänä+sauvakävelyä+harrastanut,+koira+on+saanut+kotona+lämpimässä+makoilla,+ja+kun+kotioven+olen+avannut,+siellä+se+jo+innoissaan+kotiintulijaa+tervehtii.
Kukkia+minulla+on+kotona+nyt+paljon,+amaryllis+kukkii+komeasti,+joulukaktus+korissa+on+puhjennut+täyteen+kukoistukseensa,++maljakossa+krysanteemit+loistossaan,+ruusukimppukin+vielä+hyvänä+ja+joulun+alla+hankkimani+muut+kukatkin+vielä+hyvin+voivat.+Mikäs+tässä+kodin+lämmössä+on+istua+ja+ihastella+kasvien+kauneutta.
Kyntteliköt+vielä+tämän+päivän+saavat+illalla+tunnelmaa+luoda,+huomenissa+ne+otan+pois+ikkunoilta,+iltasella+sitten+saa+tuikkukynttilät+valoa+antaa+pimenevään+iltaan.
Kunhan+taas+tulisi+normaali+olotila+ja+voisi+kylissäkin+käydä+niin+kuin+ennen,+nyt+useimmiten+vain+puhelimitse+ystäviä+tervehtii,+mutta+joutaisi+tuo+koronakurimuksen+jo+hiipuvan,+että+tavalliseen+tapaan+voisi+taas+elellä.+
Mutta+näin+eletään+tätä+päivää,+hyvää+loppiaispäivän+jatkoa+ystävät+ja+kylänmiehet!
06.01.2022 14:42
Kiitos+onnitteluista+Eliaana.+Ei+riitä+varmaan+10+kertaa,+kun+olen+jo+sitä+videota+katsellut.+Ensimmäisistä+otoksista+on+yli+60+vuotta,+niin+paljon+oli+ulkonäkö+monella+muuttunut,+että+pitkään+kesti,+että+mieleen+tuli,+ketä+kuva+esitti.+Moni+aikoja+sitten+poisnukkunut+on+nyt+käynyt+mielessä,+aika+kultaa+muistot,+nuoruus+on+jäänyt+unholaan,+mutta+muistoissa+säilyy+eletty+elämä,hyvä+on+näin.
02.01.2022 14:06
Hyvää+uuden+vuoden+alkua+!
Kiirettä+on+minulla+pitänyt+,+jo+joulun+alusaikana+oli+suvussa+monia+syntymäpäiviä,+uudenvuoden+tienoilla+myös+omani,+ja+vielä+tässä+tammikuun+alussa+on+kolmen+lapsenlapsenlapsen+syntymäpäivät,+joten+paljon+on+mummolla+muistamista.+Vielä+onneksi+pysyy+muistissa+nuo+päivämäärät,+numeromuisti+minulla+onkin+aina+ollut+hyvä.
Jospa+vielä+jatkan+tätä+"sukutarinaa"+ja+tässä+kirjoittelen,+sillä+ihana+oli+yllätys,+jonka+sain+edesmenneen+siskoni+pojalta.+Siskon+mies+oli+aikoinaan+kova+valokuvaamaan+ja+kaitafilmaamaan.+Sukujuhlissa+aina+kuvasi+häät,+syntymäpäivät+ja+hautajaiset+ym.+ym.
No,+filmiä+kertyi+monenmoista,+mutta+olipa+mieluinen+yllätys+minulle,+kun+siskon+poika,+joka+seuraa+isänsä+jalanjälkiä+filmaamisessa+ja+editoinnissa,+oli+tehnyt+myös+minun+sukuni+juhlista+ja+tapahtumista+ihanan+videon.+Siinä+oli++minun+ja+mieheni+alkutaipaletta+myöden+filmille+kuvaus++meistä+nuorista+rakastavaisista,+itku+silmässä+olen+niitä+otoksia+katsellut.+Myös+lastemme+touhuiluja+vuosien+varrelta,+syntymäpäiväjuhlia+ja+kesäisiä+touhuja+oli+lasten+kirmatessa+kilpaa+uimarannalla+ja+telmiessä+heinäkasoissa.
Arvaatte+varmaan,+että+tämä+mummo+on+töpinöissään+moneen+kertaan+katsonut+sitä+videota,+muistojen+tulviessa+mieleen+siitä+ihanasta+ajasta,+kun+lapset+olivat+pieniä+ja+suloisia,+vaikkakin+työntäyteistä+aikaa+elimme.+
Olen+todella+superkiitollinen+siskon+pojalle,+joka+on+tehnyt+sen+videon+muisteloksi+minulle.+
Siispä+pakko+oli+kertoa+teille+pirttiläisillekin,+kuinka+mahtavan+syntymäpäivälahjan+sain.+En+ikäpäivänä+olisi+uskonut+enkä+muistanut,+mitä+kaikkia+ihania+otoksia+sieltä+videolta+putkahti+eteen.+
No,+nyt+lopetan+tämän+höpinäni,+ettette+vallan+kyllästy!+Mutta+sen+vielä+sanon,+ettei+koskaan+tiedä+mitä+yllätyksiä+tulevaisuus+tuo+tullessaan!
Uuden+vuoden+toivotuksin,+hyvää+vuoden+jatkoa+kaikille!
02.01.2022 11:54
Minun+puolesta+joulu+voisi+jo+tullakin.+Melkein+kaikki+tarvittava+on+jo+tehty,+kakut+paistettu,+lahjat+paketoitu,+kaupassa+käyty...+Ei+siis+tarvi+enää+ruuhkaisiin+kauppoihin+änkeytyä.+Jouluaaton+vietän+vanhimman+tyttären+luona,+joulupäivänä+sitten+nuoremman+passattavana.+Poikani+kulkee+kanssani+samat+kyläpaikat,+ei++siis+itse+tarvi+edes+auton+rattiin+tarttua,+helppoa+on+tämä++mummon+joulun+vietto.
Niin,+eilen+sitten+käytiin+Naantalin+kirkossa+Valtteria+katselemassa+ja+kuuntelemassa,+komiasti+lauloi+poika,+kuulijoita+kaikkiaan+noin+500.+Koronapassit+tarkistettiin+ovella,+maskit+naamalla+kaikilla+ja+rauhallisesti+sujui+uloslähtökin+konsertin+päättyessä.+Joten+kaikenkaikkiaan+onnistunut+tapahtuma.
Täytyisi+tästä+tomertua+kuntosalille+lähtöön,+tavaksi+on+tullut+tiistaisin+ja+perjantaisin+tunnin+siellä+laitteissa+punnertaa.+Näin+iltapäivisin+siellä+ei+montaakaan+osallistujaa+ole+tässä+vanhuksille+varatussa+iltapäiväajassa.++Monesti+vain+pari+osallistujaa+ja+maskin+kanssa,+hyvin+on+hallinnassa+kaikki+säännöt.
No,+nyt+siis+menoksi,+heipparallaa!
21.12.2021 12:24
Mukavaahan+se+on+lukea+pitkiäkin+viestejä.+Minä+ainakin+ihailen+niitä+kirjoittajia,+joilla+on+taito+hyppysissään+saada+aikaan+monisanaisia+tekstejä,+joista+löytää+sekä+asia-että+huumorillakin+höystettyjä+kirjoitelmia.+
Lukemaan+tänne+on+kiva+aina+pistäytyä+,+lukea+myös+niitä+lyhyitä+tekstejä,+aina+on+kirjoittajalla+joku+syy++miksi+tänne+pistäytyy.+Koitetaan+kestää+toisiamme,+ei+yksinään+kukaan+kauan+jaksa+tyhjiä+sivuja+tuijotella.
No,+asiasta+toiseen+taas.+Minulla+on+ilo+päästä+huomenna+Valtteri+Torikan+konserttiin.+Tytär+soitteli,+että+yksi+lippu+on+käytettävissä,+kun+sen+haltija+ei+pakottavista+syistä+pääsekään+tulemaan.+Tottakai+olin+valmis+kuin+vilperi+sotaan,+kun+tällainen+tilaisuus+tulee+käytettäväksi.+
Näyttää+ulos+vilkaistuani,+että+lumihiutaleita+hiljalleen+satelee,+jospa+tänne+lounaisrannikollekin+saataisiin+edes+pieni+lumipeite+jouluksi.+Valoisuutta+tässä+kaipailee,+päiväsaikaankin+joutuu+valoja+päällä+pitämään,+kun+niin+harmaa+on+maisema.
Niin+ja+kiitos+Skillanille,+että+avasit+taas+pirtin,+sitä+on+kaivattu!
Mukavia+joulunaluspäiviä+kaikille!
19.12.2021 15:48
Voi,+miten+hienosti+te+kaikki+osaatte+kirjoittaa+ajatuksianne+ja+tuntojanne.+Verbaalinen+lahjakkuus+on+ominaisuus,+jota+meille+kaikille+ei+ole+suotu,+mutta+kovasti+mukana+koitan+pysyä+ja+omia+juttujani+tänne+yritän+riipustaa,+että+jotenkin+taito+pysyisi+tallella.
No,+kirkossa+olin+laulamassa+joululauluja,+oli+eläkeläisille+järjestetty+kirkkokonsertti.+Koronapassi+vaadittiin+kaikilta+osallistujilta,+puolillaan+oli+kirkko.+Siellä+meitä+oli+vanhuksia+ja+vammaisia,+ja+kaikki+saimme+laulaa+mukana.+Mieliinpainuva+konsertti+kosketti+minua,+sillä+takanani+käytävän+vieressä+oli+muutama+pyörätuolipotilas,+ja+voi+miten+koreasti+kaikki+joululaulut+he+osasivat,+vanhat+tutut+laulut+olivat+kaikille,+vaikka+meille+ojennettiin+kaikille+lauluvihko,+josta+saimme+sanat+lauluihin.
En+ole+aikoihin+missään+konserteissa+käynytkään,+ehkä+siksi+se+osallistuminen+tuntui+niin+voimakkaasti+mielen+sopukoihin.
Itsenäisyyspäivänä+olen+myös+menossa+konserttiin,+jota+Leif+Segelstam+johtaa.+En+ole+koskaan+aiemmin+ollut+hänen+konserteissaan,+ilolla+odotan+näkeväni+ja+kuulevani+varmasti+upean+konsertin,+Finlandian+ja+Maamme-laulun+kuuleminen+aina+koskettaa+sisintäni.
Toivottavasti+kaikki+menee+hyvin,+rokotukset+minulla+on+jo+kaikki+tarvittavat+ja+käsidesit+ja+maskit+on+mukana.
Hyvää+tulevaa+viikonloppua+ja+itsenäisyyspäivää+kaikille+!
03.12.2021 14:06
Iltapäivää!
Kyllä+on+taas+hyvä+olla,+kun+flunssa+on+selätetty+ja+normaalit+päivärutiinit+taas+menossa.
Oli+tänään+ihan+kelvollinen+lenkkeilyilma,+ei+tuntunut+sitä+kylmää+viimaa,+joka+edellisinä+päivinä+vilusta+pisti+värisemään.+Joten+4km:+n+päivälenkki+tuli+suoritettua,+hyvä+minä!
Joulukuu,+ja+joululaulut+taas+raikuvat+monissa+kirkoissa+ja+muitakin+jouluisia+tapahtumia+riittää.+Täällä+kirkon+tapahtumaan+pyydetään+ovella+näyttämään+koronapassia+kun+mukaan+haluaa,+saapas+nähdä+kuinka+paljon+se+verottaa+osallistujia,+mutta+hyvä+kun+kirkkokansasta+huolta+pidetään.+
Helppohan+se+passin+hankinta+on+omakannasta,+jos+vain+on+verkkotunnukset.+Mutta+on+varmaan+monta+ikäihmistä,+joka+ei+osaa+näin+toimia,+myös+terveysasemiltakin+voi+hakea+paperisen+version,+jos+jaksaa+sinne+jonottamaan+mennä.+Hankalaksi+ehkä++moni+vanhus+nämä+toiminnot+katsoo+ja+pysyy+kotonaan.+
Mutta+tällaista+aikaa+elämme,+jaksettava+vain+on,+jos+mukaan+haluaa.+
Hyvää+päivän+jatkoa+kaikille+palstalaisille!
01.12.2021 15:02
Taitaa+olla+se+flunssakausi+alkanut+täällä+lounais-Suomen+puolella,+itse+tässä+viikon+jo+kärvistellyt+mokoman+taudin+kourissa,+onneksi+päivä+päivältä+kunto+kohenee.+Visusti+olenkin+fällyjen+alla+makoillut,+eipä+ole+tullut+mieleenkään+muuta+tehdä+kuin+vedellä+peittoa+korville+heti+lääkkeitten+oton+jälkeen.
Tänään+kuitenkin+jo+parempi+päivä,+vähän+olen+jo+ottanut+yhteyttä+tuttaviini,+kun+mitään+ei+heistäkään+ole+kuulunut+ja+kas+kummaa,+flunssan+kourissa+sielläkin+ollaan,+pari+ystävätärtä+on+vielä+taudilta+säilynyt.
Kolmannen+koronarokotteen+menen+ensi+viikolla+ottamaan,+ihan+rupeaa+pelottamaan,+mihinkä+sekin+kurjimus+taas+kääntyy.
Tuttavapiiriini+kuuluu+pari+henkilöä,+jotka+ovat+niitä+rokotevastasia,+toivottavasti+eivät+joudu+katumaan+rokottamattomuuttaan,+minä+en+mielelläni+heitä+nokatusten+halua+edes+tavata,+puhelimen+välityksellä+kuulumiset+kerrotaan.
On+se+kumma,+pari+vuotta+tässä+jo+pandemian+kourissa+kituuteltu+ja+aina+vaan+kuuluu,+että+taas+on+uusi+variantti+taudista+tunnistettu,+uskoisin,+että+rokottamattomat+jo+myös+koronapiikin+hankkeisivat,++sitähän+asiaa+nuo+terveysviranomaiset+koettavat+koko+ajan+esiin+tuoda.+
Tänään+pitkästä+aikaa+olin+lenkillä+koiran+kanssa,+hoidossa+on+ressukka+ollut+mummon+sairauden+aikana.++Vain+lyhyen+lenkin+tein,+mutta+siitä+sitten+petraamaan+seuraavalla+kerralla.+Eiköhän+se+siitä+taas+elämä+lutviudu+paremmalle+puolelle!
27.11.2021 15:17
Ja+eikun+sisään+vaan,+kun+on+niin+puhtoinen+pirttikin.
Kummastuneena+olenkin+lukenut+noita+viestejä+täällä+8-kymppisissä,+hyvin+tuntuu+olevan+joillakin+vielä+virtaa,+kun+jaksaa+soheltaa+täällä+vanhusten+palstalla.
Kävin+eilen+influenssapiikillä+ja++kas+kummaa,+aamulla+oli+kurkku+kuin+raastinraudalla+olisi+vedelty,+ja+nyt+on+alkanut+nenäkin+vuotamaan,+johtuneekohan+siitä+piikistä...+täytyy+seurata+tilannetta.+Kehoittivat+siellä+terveyskeskuksessa+tilaamaan+aikaa+kolmannelle+koronarokotukselle,+kaippa+se+on+otettava.
Muuten+ei+minulla+muuta+kummempaa,+koira+voi+hyvin+ja+tänäänkin+jaksoin+lyhyen+lenkinkin+tehdä,+vaikka+olo+on+kurja.
Parempaa+tulevaisuutta+tänne+palstoillekin.+Muistetaan+lause,+että+sopu+sijaa+antaa!
Se+o++nyt+moro+vaan+kaikille!
20.11.2021 13:39
Täällähän+teitä+taiteilijoita+on+vaikka+kuinka+monta!+Hienoa!
Minäkin+aikoinani+kävin+työväenopistossa+kuvataidekursseilla.+Pastelliliiduilla+tykkäsin+maalailla+enimmäkseen.+Akvarellimaalaus+oli+mielestäni+liian+vaativaa+minun+taidoilleni,+joten+loppujen+lopuksi+totesin,+ettei+minusta+saa+taiteilijaa+tekemälläkään,+joten+aikani+kokeiltuani+jätin+sikseen.
Nyt+luettuani+Makriinankin+pastellimaalauksista,+rupesi+minunkin+mieleni+tekemään+uusia+kokeiluja+liiduilla,+joita+minulla+vieläkin+on+jäljellä+"taiteilijaurani"+jälkeen,+ans+kattoo+nyt+koska+aloitan!
Asiasta+toiseen,+niin+se+ensimmäinen+kunnon+pakkasaamu,+7+miinusastetta,+koitti+tännekin.
Ja+eikös+mitä,+heti+näin+ensimmäisenä+aamuna+olin+lupautunut+kuskiksi+tyttärentyttären+neuvolareissulle,+joten+kova+oli+lasien+raapiminen+autosta,+ennen+kuin+matkaan+pääsin.+Liukkautta+ei+onneksi+ollut,+mutta+aamuhämärissä+ajaminen+tuntui+ihan+jännittävältä+näin+taas+eka+kertaa+talviseen+keliin+totuttautumisella.+Onneksi+kaikki+sujui+hyvin+ja+tuleva+vauvelikin+voi+hyvin.+
Siellä+vauvaneuvolassa+istuessani+ja+odotellessani+tarkkailin+niitä+tulevia+äitejä,+ikähaarukka+oli+minusta+yli+kolmenkympin+luokkaa,+monella+oli+myös+tuleva+isä+mukana.+Herttaista+oli+katsella+niitä+nuoria+pareja,+kuulemma+nykyään+neuvoloissa+tehdään+isyystestejä,+paljon+on+muuttunut+nuo+systeemit+niistä+meikäläisten+odotusajoista.+
Paljon+sain+uutta+nykytietoa+tältä+minun+tyttärentytöltä.+Kahvilla+käytiin+neuvolakäynnin+jälkeen+ja+siinä+jutustellessamme+vertailtiin+näitä+kokemuksiamme+eri+aikakausilta.
On+se+hyvä,+kun+nykyäidit+saavat+pitkät+vauvalomat,+toista+se+oli+meidän+aikoina,+pari+kuukautta+äitiyslomaa+ja+hyvässä+lykyssä+kuukausi+päälle,+jos+kesäloma+sattui+kohdalle.
Mielenkiintoista+oli+kuunnella+näitä+tämän+ajan+kokemuksia.
+Tällaista+tänään,+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille!
09.11.2021 11:45
2 / 6