Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

109

  1. Samaa+mieltä+olen+kanssasi,+Makriina.+Mikä+kumma+se+on,+että+kun+on+vanha+ikäihminen,+niin+semmoiselle+kerhoporukalle+tyrkytetään+vaan++virren+veisuuta+ja+Jumalan+sanaa,+ihan+kuin+vielä+viimeisillä+vuosillaan+pakanatkin+pitäisi+käännyttää!+Seurakunnan+kerho+tietysti+tuputtaa+omaa+asiaansa,+mutta+eivät+kaikki+vanhat+tykkää+pelkästä+virren+veisuusta,+voisivat+vaikka+vanhoja+koululauluja+laulattaa+näissä+porukoissa.+Muistisairaskin+"herää+eloon",+kun+tuntee+tutun+melodian+ja+muistaa+kummasti+sanatkin+lauluihin.+Ei+muuten+niitä+vanhuksille+kohdennettuja+kerhoja+paljon+taida+olla,+jossa++voisi+mieluista+musiikkiakaan+kuulla,+musiikkimakujakin+on+niin+paljon,+että+isossa+porukassa+ne+vahvimmat+ja+uskaliaammat+saavat+omat+toivomuksensa+läpi.+Hiljaiset+sitten+vain+tyytyvät+kuuntelemaan+mitä+tarjotaan.+Ajankuluksi++sitä+mukaan+minäkin+menin+sinne+seurakunnan+kerhoon,+mutta+odotin+ehkä+enemmän+mitä+tarjolla+oli.+No,+kunhan+päästään+tästä+koronakurimuksesta+eroon,+täytyy+oikein+ajan+kanssa+seuloa+itselle+sopiva+kerho.+Sitä+odotellessa,+tässä+päivä+kerrallaan+mennään!!!!😊
  2. Onpa+kirkas+ja+aurinkoinen+loppiaspäivä.+Se+jo+antoi+intoa+ulkoiluun,+joten+koiran+kanssa+tehtiin+melkein+viiden+km:n+lenkki,+ei+tuntunut+yhtään+pahalta+talvinen+kävely.+Icebugit+jalassa+ei+tarvinnut+pelätä+liukastumistakaan,+vaikka+lumen+alla+oli+jäätä+ihan+riittämiin.+Paljon+oli+reippailijoita+lenkillä,+eipä+ihme,+kun+kuntosalit+on+kiinni,+joten+sauvakävelijöitä+oli+monia.+Minäkin+olen+parina+päivänä+sauvakävelyä+harrastanut,+koira+on+saanut+kotona+lämpimässä+makoilla,+ja+kun+kotioven+olen+avannut,+siellä+se+jo+innoissaan+kotiintulijaa+tervehtii.Kukkia+minulla+on+kotona+nyt+paljon,+amaryllis+kukkii+komeasti,+joulukaktus+korissa+on+puhjennut+täyteen+kukoistukseensa,++maljakossa+krysanteemit+loistossaan,+ruusukimppukin+vielä+hyvänä+ja+joulun+alla+hankkimani+muut+kukatkin+vielä+hyvin+voivat.+Mikäs+tässä+kodin+lämmössä+on+istua+ja+ihastella+kasvien+kauneutta.Kyntteliköt+vielä+tämän+päivän+saavat+illalla+tunnelmaa+luoda,+huomenissa+ne+otan+pois+ikkunoilta,+iltasella+sitten+saa+tuikkukynttilät+valoa+antaa+pimenevään+iltaan.Kunhan+taas+tulisi+normaali+olotila+ja+voisi+kylissäkin+käydä+niin+kuin+ennen,+nyt+useimmiten+vain+puhelimitse+ystäviä+tervehtii,+mutta+joutaisi+tuo+koronakurimuksen+jo+hiipuvan,+että+tavalliseen+tapaan+voisi+taas+elellä.+Mutta+näin+eletään+tätä+päivää,+hyvää+loppiaispäivän+jatkoa+ystävät+ja+kylänmiehet!
  3. Hyvää+uuden+vuoden+alkua+!Kiirettä+on+minulla+pitänyt+,+jo+joulun+alusaikana+oli+suvussa+monia+syntymäpäiviä,+uudenvuoden+tienoilla+myös+omani,+ja+vielä+tässä+tammikuun+alussa+on+kolmen+lapsenlapsenlapsen+syntymäpäivät,+joten+paljon+on+mummolla+muistamista.+Vielä+onneksi+pysyy+muistissa+nuo+päivämäärät,+numeromuisti+minulla+onkin+aina+ollut+hyvä.Jospa+vielä+jatkan+tätä+"sukutarinaa"+ja+tässä+kirjoittelen,+sillä+ihana+oli+yllätys,+jonka+sain+edesmenneen+siskoni+pojalta.+Siskon+mies+oli+aikoinaan+kova+valokuvaamaan+ja+kaitafilmaamaan.+Sukujuhlissa+aina+kuvasi+häät,+syntymäpäivät+ja+hautajaiset+ym.+ym.No,+filmiä+kertyi+monenmoista,+mutta+olipa+mieluinen+yllätys+minulle,+kun+siskon+poika,+joka+seuraa+isänsä+jalanjälkiä+filmaamisessa+ja+editoinnissa,+oli+tehnyt+myös+minun+sukuni+juhlista+ja+tapahtumista+ihanan+videon.+Siinä+oli++minun+ja+mieheni+alkutaipaletta+myöden+filmille+kuvaus++meistä+nuorista+rakastavaisista,+itku+silmässä+olen+niitä+otoksia+katsellut.+Myös+lastemme+touhuiluja+vuosien+varrelta,+syntymäpäiväjuhlia+ja+kesäisiä+touhuja+oli+lasten+kirmatessa+kilpaa+uimarannalla+ja+telmiessä+heinäkasoissa.Arvaatte+varmaan,+että+tämä+mummo+on+töpinöissään+moneen+kertaan+katsonut+sitä+videota,+muistojen+tulviessa+mieleen+siitä+ihanasta+ajasta,+kun+lapset+olivat+pieniä+ja+suloisia,+vaikkakin+työntäyteistä+aikaa+elimme.+Olen+todella+superkiitollinen+siskon+pojalle,+joka+on+tehnyt+sen+videon+muisteloksi+minulle.+Siispä+pakko+oli+kertoa+teille+pirttiläisillekin,+kuinka+mahtavan+syntymäpäivälahjan+sain.+En+ikäpäivänä+olisi+uskonut+enkä+muistanut,+mitä+kaikkia+ihania+otoksia+sieltä+videolta+putkahti+eteen.+No,+nyt+lopetan+tämän+höpinäni,+ettette+vallan+kyllästy!+Mutta+sen+vielä+sanon,+ettei+koskaan+tiedä+mitä+yllätyksiä+tulevaisuus+tuo+tullessaan!Uuden+vuoden+toivotuksin,+hyvää+vuoden+jatkoa+kaikille!
  4. Täällähän+teitä+taiteilijoita+on+vaikka+kuinka+monta!+Hienoa!Minäkin+aikoinani+kävin+työväenopistossa+kuvataidekursseilla.+Pastelliliiduilla+tykkäsin+maalailla+enimmäkseen.+Akvarellimaalaus+oli+mielestäni+liian+vaativaa+minun+taidoilleni,+joten+loppujen+lopuksi+totesin,+ettei+minusta+saa+taiteilijaa+tekemälläkään,+joten+aikani+kokeiltuani+jätin+sikseen.Nyt+luettuani+Makriinankin+pastellimaalauksista,+rupesi+minunkin+mieleni+tekemään+uusia+kokeiluja+liiduilla,+joita+minulla+vieläkin+on+jäljellä+"taiteilijaurani"+jälkeen,+ans+kattoo+nyt+koska+aloitan!Asiasta+toiseen,+niin+se+ensimmäinen+kunnon+pakkasaamu,+7+miinusastetta,+koitti+tännekin.Ja+eikös+mitä,+heti+näin+ensimmäisenä+aamuna+olin+lupautunut+kuskiksi+tyttärentyttären+neuvolareissulle,+joten+kova+oli+lasien+raapiminen+autosta,+ennen+kuin+matkaan+pääsin.+Liukkautta+ei+onneksi+ollut,+mutta+aamuhämärissä+ajaminen+tuntui+ihan+jännittävältä+näin+taas+eka+kertaa+talviseen+keliin+totuttautumisella.+Onneksi+kaikki+sujui+hyvin+ja+tuleva+vauvelikin+voi+hyvin.+Siellä+vauvaneuvolassa+istuessani+ja+odotellessani+tarkkailin+niitä+tulevia+äitejä,+ikähaarukka+oli+minusta+yli+kolmenkympin+luokkaa,+monella+oli+myös+tuleva+isä+mukana.+Herttaista+oli+katsella+niitä+nuoria+pareja,+kuulemma+nykyään+neuvoloissa+tehdään+isyystestejä,+paljon+on+muuttunut+nuo+systeemit+niistä+meikäläisten+odotusajoista.+Paljon+sain+uutta+nykytietoa+tältä+minun+tyttärentytöltä.+Kahvilla+käytiin+neuvolakäynnin+jälkeen+ja+siinä+jutustellessamme+vertailtiin+näitä+kokemuksiamme+eri+aikakausilta.On+se+hyvä,+kun+nykyäidit+saavat+pitkät+vauvalomat,+toista+se+oli+meidän+aikoina,+pari+kuukautta+äitiyslomaa+ja+hyvässä+lykyssä+kuukausi+päälle,+jos+kesäloma+sattui+kohdalle.Mielenkiintoista+oli+kuunnella+näitä+tämän+ajan+kokemuksia.+Tällaista+tänään,+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille!