Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. terence.hill:
    "Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA"!
    --
    Pari kysymystä, jotka liittyvät aiheeseen.

- Mitä Paavali tarkoittaa "vihan lapsilla" (Ef.2:3)?
    -Jos pieni lapsi on viaton ja jo luonnollisen syntymänsä perusteella Jumalalle kelpaava (siis viaton ja synnitön), niin missä vaiheessa hänestä tulee "vihan lapsi"?
  2. Tiedoksi: "On vain yksi Kaste, Kasdte Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
    Pyhä Henki VUODATETTIIN OPETUSLASTEN PÄÄLLE helluntaina".
    --
    jaikal: "Mutta... heidän piti odottaa ja sitten ottaa vastaan Pyhä Henki. He tekivät sen JUMALAN KIITOS"!
    --
    Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.

Pietari opetti saarnatessaan juutalaisille:
    “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Ap.t. 2:38)

Jos Pietari olisi ollut vapaan suunnan edustaja, sanoma olisi ehkä kuulunut seuraavasti:
    ”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.”

Mutta Pietarin sanoma on toinen: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.

Kukaan ei voi olla Kristuksen oma ilman Pyhää Henkeä.
    "...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room.8:9)

Raamattu ei tunne mitään erillistä ns. henkikastetta (sanaa henkikaste ei mainita UT:ssa)
    Johannes kastoi vedellä, Jeesus Pyhällä Hengellä.

"Henkikaste" on 1. Kor. 12:13 on kaikkia kristittyjä yhdistävä kaste:
    "Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
  3. JEESUKSEN KASTE
    Mark.1:9-11
    --
    1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
    1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
    1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
    --
    --Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
    Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.

Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).

Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
    Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen kasteessa.

”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
    -----
    Lainaus linkistä:
    http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm

10. HARHA: KASTE ON MERKKI USKOSTA JA UUDESTISYNTYMISESTÄ.

Monet uudelleenkastavat liikkeet korostavat, että kaste on merkki ihmisen uskonratkaisusta ja uudestisyntymisestä. Ajatuksena on se, että ihmi- sen pitäisi jotenkin osoittaa käytännössä todeksi se, että hän on päättänyt seurata Jeesusta.

Kuka tätä merkkiä tarvitsee, Jumalako? Vai seurakunnan johtaja vai muut ihmiset? Tai kenties ihminen itse? Raamattu ei koskaan kasteesta puhuessaan sano sitä merkiksi.
    Jumala ei tällaisia merkkejä tarvitse. Monesti muuten ihmisiä kehoitetaan myös nostamaan kättä samasta syystä, merkkinä siitä, että haluaa seurata Jeesusta.
    Tällaisten merkkien vaatiminen ihmiseltä on enemmän psykologialla kuin uskolla pelaamista.

Kaste on Jumalan merkki ihmiselle siitä, että Hän hyväksyy ihmisen omakseen.
    Ihmisen antamia merkkejä Hän ei tarvitse.
    (Lainaus loppu)
  4. UUDEN LIITON KASTE-APOSTOLIEN OPETUS
    (Listan tekijän nimen olen valitettavasti hukannut!)
    -------
    - Apostolien teot: Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
    Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16). Kaste välittää syntien anteeksiantamuksen.
    Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.

- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen. (Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.)

- Apt 19:1-6 Efeson tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.

- Perhekuntakasteet: Cornelius Apt 10:47, Lyydia Apt 16:13-15, Filippin vanginvartija Apt 16:25-34, Crispus Apt 18:8; Stefanas 1 Kor 1:16; 16:15.

- Kasteopetus apostolien kirjeissä: Room 6:3(2-11): Kastettu Jeesuksen kuolemaan, kasteessa kuollut, haudattu ja ylösnoussut Jeesuksen kanssa. Sama ajatus Kol 2:11-13. Kaste toimittaa teloittajan ja haudankaivajan virkaa.

- 1 Kor 6:11: ”teidät pestiin puhtaiksi, pyhitettiin ja vanhurskautettiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta”.
    Kolminkertainen aoristin passiivi: Kasteessa puhdistettu synnistä, pyhitetty eli erotettu Jumalan yhteyteen ja vanhurskautettu. Kasteen kertakaikkisuutta korostaa säännöllisesti käytetty aoristi-muoto, joka ilmaisee kertakaikkista päättynyttä tapahtumaa.

- Gal 3:26-28: Kristukseen kastetut ovat pukeneet Kristuksen ylleen.

- Ef:4:5: ”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.”

- Tiit 3:4-7: Jumala pelasti meidät pesemällä meidät kasteessa puhtaaksi niin että synnyimme uudesti ja saimme Pyhän Hengen.

- 1 Piet 3:21-22: Hyvän omantunnon liitto - syntien anteeksiantamuksen liitto. Kaste ei poista perisyntiä, mutta sitä ei enää syyksi lueta (Augustinus).

- UT puhuu uudestisyntymisestä sekä kasteen että Jumalan sanan kautta. Edellisestä käytetään aoristia, jälkimmäisestä perfektiä. Esim. 1 Piet 1:3 ja 1 Piet 1:23. - ”Evankeliumin kautta” myös 1 Kor 1:14; 4:15. Uudestisyntymisestä puhutaan myös ruumiin ylösnousemuksen yhteydessä, Matt 19:28.
  5. Psalmi50.15: "Kun ihminen tulee uskoon, niin silloin hän ottaa vastaan Jeesuksen sovitus työn ja ristinkuoleman. Siinä meillä on pelastus ja tätä Jeesuksen sovitustyötä vasten Jumala tulee meitä aina katsomaan, ikäänkuin mekin olisimme kuolleet ja ristiinnaulitut yhdessä Jeesuksen kanssa. Vasta tämä jälkeen voidaan pitää hautajaiset, kun uusi luomus on syntynyt Kristuksessa ja vanha on "kuollut" yhdessä Jeesuksen kanssa".
    ---
    Ymmärränköhän oikein; ensin syntyy uusi luomus, kun ihminen uudestisyntyy, ja sitten tämä uusi luomus haudataan.
    Ei tunnu kovin johdonmukaiselta.

KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
    Kol.2:11-13
    --
    2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
    2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
    2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
    --
    Missä tapahtuu herääminen ja eläväksi tekeminen yhdessä Kristuksen kanssa Kol. 2:11-13 mukaan?
    (Vrt. Room. 6:1-14)
  6. Semper.Fidelis:
    1) Jeesuksen vertauksessa viinipuun oksien oli oltava tuoreita - niiden oli tuotettava hedelmää.
    2) Isä, viinitarhuri, puhdistaa tuoreita oksia, että ne kantaisivat vielä enemmän hedelmää.
    3) kuivat oksat, jotka ajattelevat/luulevat olevansa viinipuussa, heitetään pois ja ne palavat.
    ---
    Minulla on kasvihuoneessani pari viiniköynnöstä.
    Viime kesänä ne tuottivat runsaan sadon.
    Olen joutunut leikkaamaan sitä rajusti.Viiniköynnöksen hoidossa on tärkeätä ylimääräisten oksien leikkaaminen.
    Jos viiniköynnös kasvaa "villisti", se ei tuota satoa.
    Ylimääräiset, satoa tuottamattomat oksat, ovat haitaksi satoa tuottaville oksille.

Jeesus puhuu viinipuusta ja sen oksien karsimisesta:
    "Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän" (Joh. 15:2).
    --
    Jeesuksen jäähyväispuheeseen (Joh. 13-15.luvut), jonka yhteydessä Hän lopuksi puhuu viinipuusta, liittyi alussa opetuslasten jalkojen pesu.
    ”Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat ;...” (Joh.13:10).
    Joh. 15:3 ”Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut”.

Uskova tarvitsee yhä uusiutuvaa jalkojen pesemistä, hedelmää kantavien oksien puhdistamista (Joh. 15:2).

Ainakin kuusi ensimmäistä opetuslasta (ehkä kaikki?) olivat Johanneksen kasteella kastetut ja sittemmin täydellisemmällä tavalla uskossa omistetulla Jeesuksen Sanalla puhdistetut.
    Tämä ei kuitenkaan tee tarpeettomaksi yhä uudistuvaa puhdistumista siitä synnistä, joka heihin (tai meihin) elämän tiellä tarttuu (Joh.15:2)..
    --
    "Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen" (Ef. 4:22-24).-
    Paavali kehoittaa Efeson kristittyjä päivittäiseen uudistumiseen.

Uskoontultuaankin synti edelleenkin vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).
    Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.
    Näyttää siltä etteivät kristityt, joille Paavali kirjoittaa, olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle.
    He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (Ef.4:28,29).
    Miten on meidän laitamme?
    --
    ”Sinä tahdot puhtautta, Pyhä pyydät pyhyyttä,
    vihaat synnin saastaisuutta, vilppiä ja vääryyttä.
    Pyhitä siis mieleni, sydämeni, sieluni,
    puhdista se majaksesi sinun siinä ollaksesi”

(Virsi 117:6).