Vapaissa suunnissa opetetaan ettei ihminen tarvitse kastetta eikä uskoa pelastumiseen ennenkuin hän on tullut syntiseksi jossain ymmärtävässä iässä. Sitä ennen pelastutaan, koska ollaan viattomia. Sen jälkeen ei pelastuta, jos ei uskota Jeesukseen ja saada syntejä anteeksi.
Miten on käytännössä teidän helluntailaisten omalla kohdalla mennyt tämä viattomuuden loppuminen ja pelastuksen tarpeen syntyminen? Haluan tehdä teille siitä pientä galluppia.
1) Minkä ikäinen sinä olit, kun sinusta tuli syntinen?
2) Minkä synnin sinä teit, jolla menetit lapsen viattomuutesi? (Ja tulit pelastusta tarvitsevaksi)
Miten ihminen tulee syntiseksi?
18
155
Vastaukset
- esimerkkitappaus!
Poltin 16-vuotiaana tupakan vaikka kotona oli kielletty. Siihen asti olin elänyt täysin synnittömästi.
- ...on
En näe olennaiseksi tuollaisten asioiden pohtimista. Olennaista on se, että Jumala on lähettänyt Poikansa meitä syntisiä pelastamaan. Kristuksen kautta minulla on vapaa pääsy Isän luo.
Koska minä olen tajunnut olevani syntinen? Koska olen tajunnut, mitä Jumala minulle syntiselle tarjoaa pelastukseksi? En muista, mutta sen tiedän, että olen antanut pelastaa itseni. Kristus on minun syntieni sovitus. Tämä on olennaista!- terence.hill
Saarnaajat väittävät (kaste)kirjoissa, että ihmiset ovat synnittömiä, ja joskus murrosiässä tulevat syntisiksi. Sitä ennen heidän ei tarvitse tietää Jumalasta mitään ja kaikki sellaiset pelastuvat ilman uskoa. (Ilmeisesti muslimien ja hindujenkin lapset.)
Minua sellainen opetus epäilyttää suuresti. Siksi haluan tietää vahvistavatko ihmisten käytännön kokemukset noita saarnaajien teorioita vaiko eivät. Tullaanko syntisiksi murrosiässä vai onko jo pieni lapsi syntinen? - ...on 2
terence.hill kirjoitti:
Saarnaajat väittävät (kaste)kirjoissa, että ihmiset ovat synnittömiä, ja joskus murrosiässä tulevat syntisiksi. Sitä ennen heidän ei tarvitse tietää Jumalasta mitään ja kaikki sellaiset pelastuvat ilman uskoa. (Ilmeisesti muslimien ja hindujenkin lapset.)
Minua sellainen opetus epäilyttää suuresti. Siksi haluan tietää vahvistavatko ihmisten käytännön kokemukset noita saarnaajien teorioita vaiko eivät. Tullaanko syntisiksi murrosiässä vai onko jo pieni lapsi syntinen?Jumalahan sen lopulta päättää, miten hän tulee tuomitsemaan esimerkiksi muslimien ja hindujen pienet lapset. Oli miten oli, Jeesus käski meitä julistamaan evankeliumia.
Onko pieni lapsi syntinen vai ei... En tiedä, onko silläkään merkitystä. Mutta merkitystä on sillä, mitä ihminen tekee siinä vaiheessa, kun Jumalan sanan kautta hän ymmärtää olevansa syntinen... ottaako hän vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen vai ei. - kysynpä vaan
...on 2 kirjoitti:
Jumalahan sen lopulta päättää, miten hän tulee tuomitsemaan esimerkiksi muslimien ja hindujen pienet lapset. Oli miten oli, Jeesus käski meitä julistamaan evankeliumia.
Onko pieni lapsi syntinen vai ei... En tiedä, onko silläkään merkitystä. Mutta merkitystä on sillä, mitä ihminen tekee siinä vaiheessa, kun Jumalan sanan kautta hän ymmärtää olevansa syntinen... ottaako hän vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen vai ei.Onko merkitystä, mihin lapsi joutuu. Jos on vaikka 10-vuotias, joka varastaa joskus kaupasta tikkarin, niin pitääkö hänelle saarnata Jeesuksesta, vai voiko luottaa, että kyllä hän tuollaisesta pikkusynnistä huolimatta pääsee taivaaseen lapseutensa nojalla?
- ...käski
kysynpä vaan kirjoitti:
Onko merkitystä, mihin lapsi joutuu. Jos on vaikka 10-vuotias, joka varastaa joskus kaupasta tikkarin, niin pitääkö hänelle saarnata Jeesuksesta, vai voiko luottaa, että kyllä hän tuollaisesta pikkusynnistä huolimatta pääsee taivaaseen lapseutensa nojalla?
Jeesus antoi tehtäväksi saarnata evankeliumia kaikille luoduille. Kun Jeesus itse antoi tällaisen käskyn, niin ei tarvitse alkaa pohtia, voiko 10-vuotiaalle vielä saarnata Jeesuksesta. Riippumatta siitä, onko joku 10-vuotias Jumalan silmissä taivaskelpoinen vai ei, niin on silti olemassa Jeesuksen käsky saarnata evankeliumia kaikille luoduille.
siellä vapaissa suunnissa opetetaan..
Minä en itse kyllä ole koskaan, enkä missään vapiksessa kuullut uskoa, kasteasiaa ja syntisyyttä noin löperösti opetettavan..
Kysymyksessä lienee pienten lasten viattomuus, koskapa aikuiset jumalattomat syntiset ovat jo kuulleet pelastussanoman jossakin elämänsä tilanteessa. Ja elleivät ole ottaneet Jumalan kutsua vastaan, vaan ovat hyljänneet sen, niin sen seurauksenahan he menevät sitten ruumiillisen kuolemansa jälkeen sinne omaan paikkaansa, helvettiin, josta sanovat, että helvetissä on varmaankin hyvä olla, kun siellä on niin paljon tuttuja..
En tiedä, missä vaiheessa minusta lienee lapsena tullut syntinen, mutta sen tiedän, ettei rippikoulun luterilaiset papit osanneet opastaa minua, niinkuin ei muitakaan ikäisiäni Jeesuksen luokse..
Jeesushan on tärkeä siksi, koska ainoastaan hänen tuntemisensa kautta meillä kaikilla on pääsy Isä Jumalan yhteyteen. Jeesus on syntisten Vapahtaja ja Lunastaja, johonka toimeen hänet on Isä Jumalan toimesta asetettu. Ja ainoastaan hänen nimessään ja veressään meille voidaan julistaa se syntiemme anteeksiantamus, joka on Isä Jumalan kasvojen edessä pätevä..
Olen ollut jo syntymisestäni saakka pelastusta tarvitseva, mutta en kohdannut elämäni eri kurveissa Jumalan kutsua ennen keski-ikää. Eikä silloinkaan kutsua: "lähde seuraamaan Jeesusta", esitellyt kukaan vapaalla jalalla koreasti asteleva ja siististi pukeutunut uskova, vaan kutsun minulle esitti vankeusrangaistustaan kärsivä vanki, jonka Herramme Jeesus oli saanut jo pelastaa syntisestä maailmasta..
Syy siihen, minkä seurauksena kärsin vankeusrangaistuksen, johtuu tästä Raamatun sanasta: "Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja tulevat ennalta tuomittaviksi. Toisten seuraa jälestäpäin."
Lakiahan ei ole pantu hyväntekijöille, vaan pahantekijöille. Ja pahantekijälle luetaan käräjäoikeudessa rangaistus rikkomuksesta yhteiskuntaa tai lähimmäistä kohtaan sen mukaisesti, kuinka on kulloisenkin rikkomuksen tuomio ennakolta lakikirjassa säädetty. Kaikki lainrikkomiset ovat syntiä..- terence.hill
Tällä palstalla saakin näköjään paljon parempia vastauksia. (Kastepalstalla tuli vain haukkuja ja ivaa.)
Jokaisen pienen lapsen opetetaan ymmärtääkseni vapaissa suunnissa pelastuvan ilman muuta. Jeesuksen sovitustyö ilmeisesti ajatellaan luettavan jokaisen hyväksi automaattisesti.
Mutta kenenkään aikuisen kohdalla ei opeteta, että hänkin pelastuisi ilman uskoa. Että Jeesus pelastaisi hänet hänen itse siitä mitään tietämättä! Vaan aikuisen pelastuminen edellyttää aina, että hän uskoo Jeesukseen ja turvautuu Häneen pelastuakseen ja saadakseen syntinsä anteeksi.
Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA! terence.hill kirjoitti:
Tällä palstalla saakin näköjään paljon parempia vastauksia. (Kastepalstalla tuli vain haukkuja ja ivaa.)
Jokaisen pienen lapsen opetetaan ymmärtääkseni vapaissa suunnissa pelastuvan ilman muuta. Jeesuksen sovitustyö ilmeisesti ajatellaan luettavan jokaisen hyväksi automaattisesti.
Mutta kenenkään aikuisen kohdalla ei opeteta, että hänkin pelastuisi ilman uskoa. Että Jeesus pelastaisi hänet hänen itse siitä mitään tietämättä! Vaan aikuisen pelastuminen edellyttää aina, että hän uskoo Jeesukseen ja turvautuu Häneen pelastuakseen ja saadakseen syntinsä anteeksi.
Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA!menee, että pienet kouluikäiset lapset ovat viattomia niin kauan, kunnes heille koulussa opetetaan hyvän ja pahan välinen ero. Ikä on määritelty 12-vuoden ajankohtaan, jolloinka lapsi alkaa itse ymmärtämään sen, mikä on laillista ja laitonta..
Sen olen jo minäkin havainnut, ettei vapiksessa ketään tunnu kiinnostavan ihmisen muuttuminen ja asema sitten uskoontulon jälkeen..
Esim. seurakuntavirkojen jakamisessa yms:ssa sen enemmänkin huomaa..terence.hill kirjoitti:
Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA!terence.hill:
"Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA"!
--
Pari kysymystä, jotka liittyvät aiheeseen.
- Mitä Paavali tarkoittaa "vihan lapsilla" (Ef.2:3)?
-Jos pieni lapsi on viaton ja jo luonnollisen syntymänsä perusteella Jumalalle kelpaava (siis viaton ja synnitön), niin missä vaiheessa hänestä tulee "vihan lapsi"?stefanus kirjoitti:
menee, että pienet kouluikäiset lapset ovat viattomia niin kauan, kunnes heille koulussa opetetaan hyvän ja pahan välinen ero. Ikä on määritelty 12-vuoden ajankohtaan, jolloinka lapsi alkaa itse ymmärtämään sen, mikä on laillista ja laitonta..
Sen olen jo minäkin havainnut, ettei vapiksessa ketään tunnu kiinnostavan ihmisen muuttuminen ja asema sitten uskoontulon jälkeen..
Esim. seurakuntavirkojen jakamisessa yms:ssa sen enemmänkin huomaa..stefanus, jos lapsi on viaton (synnitön), niin miksi pieni lapsikin saattaa kuolla (jopa heti synnyttyään) ?
Raamattuhan sanoo, että synnin palkka on kuolema.
Room. 6:23
"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme".- Voi sentään!
Tapio522 kirjoitti:
stefanus, jos lapsi on viaton (synnitön), niin miksi pieni lapsikin saattaa kuolla (jopa heti synnyttyään) ?
Raamattuhan sanoo, että synnin palkka on kuolema.
Room. 6:23
"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme".Meinaatko sinä,että lapsi kuolee sentakia,että on syntinen?
Silloinhan meidän kaikkien kuuluisi kuolla heti syntymän jälkeen samantien!
Raamatussa puhutaan kyseisessä kohdassa Hengellisestä kuolemasta.
Ihmisestä, joka elää syntielämäänsä erossa Jumalasta.
Jumala on määrännyt meille syntymän ja kuoleman,niinettä jokainen
kuolee silloin,kun määrätty on,vaikkakaan me ihmiset emme ymmärrä
miksi joku kuolee syntymän jälkeen ja miksi joku toinen vasta vanhana.
Jos ajatellaan ihmistä,joka selviää jostain sairaudesta,tavataan sanoa
että hän sai jatkoaikaa-kaiketi parannuksen teolle.
Vauva on viaton,eikä hänellä ole ymmärrystä,eikä kyllä mahdollisuuttakaan
tehdä syntiä,joten hän on taivaskelpoinen siihen saakka,kunnes ymmärtää
erottaa pahan hyvästä. - viimeiset ajat.
Voi sentään! kirjoitti:
Meinaatko sinä,että lapsi kuolee sentakia,että on syntinen?
Silloinhan meidän kaikkien kuuluisi kuolla heti syntymän jälkeen samantien!
Raamatussa puhutaan kyseisessä kohdassa Hengellisestä kuolemasta.
Ihmisestä, joka elää syntielämäänsä erossa Jumalasta.
Jumala on määrännyt meille syntymän ja kuoleman,niinettä jokainen
kuolee silloin,kun määrätty on,vaikkakaan me ihmiset emme ymmärrä
miksi joku kuolee syntymän jälkeen ja miksi joku toinen vasta vanhana.
Jos ajatellaan ihmistä,joka selviää jostain sairaudesta,tavataan sanoa
että hän sai jatkoaikaa-kaiketi parannuksen teolle.
Vauva on viaton,eikä hänellä ole ymmärrystä,eikä kyllä mahdollisuuttakaan
tehdä syntiä,joten hän on taivaskelpoinen siihen saakka,kunnes ymmärtää
erottaa pahan hyvästä.Ihmiselle ei syntynyt yhtään lasta paratiisin synnitömyyden ja viattomuuden tilassa.
Ne lapset olisivat olleet synnittömiä ja viattomia.
Jokainen tietää, että lapsienkin sielut hävitettiin ja tuhottiin Sodomassa ja Gomorassa opiksi meidän ajan ihmisille.
Sama hirmuinen tapahtuma toteutuu Ihmisen Pojan päivänä. Ei kannata luottaa lapsien viattomuuteen. Helluntailaisten lapset ovat kastamattomina niitä ulkopuolisia, eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen, jota tullaan hakemaan.
Parempi luottaa Jumalan sanaan, kuin ihmisen omiin tunteisiin ja järjenpäätelmiin, joihin näytät oppisi perustavan! Lahkolaisten viattomuusopit eivät kestä koetusta! Pakene siis perheinesi helluntailahkosta!
"Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy." - Julmaa on uskosi Jumalaan
viimeiset ajat. kirjoitti:
Ihmiselle ei syntynyt yhtään lasta paratiisin synnitömyyden ja viattomuuden tilassa.
Ne lapset olisivat olleet synnittömiä ja viattomia.
Jokainen tietää, että lapsienkin sielut hävitettiin ja tuhottiin Sodomassa ja Gomorassa opiksi meidän ajan ihmisille.
Sama hirmuinen tapahtuma toteutuu Ihmisen Pojan päivänä. Ei kannata luottaa lapsien viattomuuteen. Helluntailaisten lapset ovat kastamattomina niitä ulkopuolisia, eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen, jota tullaan hakemaan.
Parempi luottaa Jumalan sanaan, kuin ihmisen omiin tunteisiin ja järjenpäätelmiin, joihin näytät oppisi perustavan! Lahkolaisten viattomuusopit eivät kestä koetusta! Pakene siis perheinesi helluntailahkosta!
"Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy."puuttuu Jumalan rakkaus sanoistasi,joka osoittaa sen,
ettet tunne Jumalaa,etkä Hänen armoaan.
Tuomion saarnaa julistat.
Mikä sinä olet erottelemaan Jumalan omia toisistaan?! - ml213.
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill:
"Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA"!
--
Pari kysymystä, jotka liittyvät aiheeseen.
- Mitä Paavali tarkoittaa "vihan lapsilla" (Ef.2:3)?
-Jos pieni lapsi on viaton ja jo luonnollisen syntymänsä perusteella Jumalalle kelpaava (siis viaton ja synnitön), niin missä vaiheessa hänestä tulee "vihan lapsi"?Ymmärrätkö Tapio, ettei ihminen siirry tietämättään maailmasta Jumalan seurakuntaan.Tämä siirtyminen on ihan tietoinen asia ja kokemusperäinen kokemus ja johon vahvasti liittyy usko.
Ymmärrätkö Tapio?? Olipa pieni vauva viaton tai elipä hän vaikka kauhessa synnissä, niin tästä tilasta pelastumiseen ei toinen ihminen voi vaikuttaa.Siis ihmisen on kuultava Jumalan laki, joka ohjaa ihmisen kokemaan terveen synnin tunnon eli tiedostamaan tilansa ja paeannuksen tekemisen kautta ihmisestä tulee Jumalan lapsi.
Ymmärrätkö, miten turhaa on kastaa asiaa ymmärtämätön lapsi/vauva.Tämän vauvan tulee itse kuulla ja havainnoida Jumalan aivoitukset ja uskoa niihin.Ymmärrätkö?? - ml213,
terence.hill kirjoitti:
Eli siis: JOSSAIN KOHTAA täytyy olla tapahtunut MUUTOS ihmisen ASEMASSA. Pieni lapsi katsotaan ilman muuta taivaaseen meneväksi, aikuista ei. Tästä, että miten tämä ihmisen asema muuttuu, EI TUNNU OLEVAN vapaissa suunnissa MINKÄÄNLAISTA OPPIA!Jos pohditaan vauvan tilaa ja aikuisen ihmisen, niin todella muutos on valtava.
Ajattele miten m,ahdollistuu vauvaan käsitteet. "Usko tulee siis kuulemisesta ja kuulemijnen Kristuksen sanan kautta". Eihän vauvaa/pientä lasta voi tuomita,- koska tämä ihminen ei mahdollistu kuulemaan lakia.
Varttuneemman ihmisen,- joka ymmärtää hyvin jo sanojen merkityksen, niin tulee ymmärtämään ja kokemaan myös lain merkityksen eli mahdollistuu kokemaan synnin tunnon.Vauvaan tämä käsite ei sovellu mitenkään,- olisipa vauva syntinen tai ei.
Todella sana usko ja mitä tämä sana pitää sisällään, niin tämä on se avain tekijä ihmisen pelastumiseen maailmasta Jumalan seurakuntaan.Vauva/pieni lapsi ei mahdollistu uskomaan Raamatun ilmoittamalla tavalla, koska usko tulee kuulemisen kautta,- ei kastamisesta.
Siis muutos lapsen ja aikuisen välillä on siinä, että aikuinen on kasvanut ymmärtämään sanojen merkityksen ja muodostamaan sanoista laajemman mielikuvan esim. syntisyydestään ja siten tekemään parannuksen.Pieni lapsi on niinkin ymmärtämätön asioissa, ettei hän ymmärrä tekevänsä edes pahaa.Siis ymmärrä pahan merkitystä. Taas aikuinen ihminen ymmärtää pahan tekemisen, mutta lihallisen ihmisen mieli on voimaton sen edessä ja siksi tekee luontaisesti pahaa.
" Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä".
Ihminen on syntinen, mutta mitä varmaan ajetaan takaa on että Jeesus opetti että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Paratiisissa Aatami ja Eeva elivät lastenkaltaista elämää, he eivät erottaneet hyvää ja pahaa. Tiettyä ikää ei voi sanoa (vuodelleen, päivälleen tai sekunnilleen) milloin ymmärrys tulee ihmiselle. Sen kuitenkin Raamattu opettaa että "Jokainen on syntiä tehnyt ja on Jumalan kirkkautta vailla". Ja taas: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen poikansa että jokainen joka häneen uskoo ei hukkuisi." Tämä jokainen ei tarkoita ihmistä mikä on lastenkaltainen, eli ihminen mikä ei erota oikeaa väärästä, en tarkoita mielisairasta tai psykopaattia mikä on syystä tai toisesta kykenemätön erottamaan jonkun yhden tai useamman tietyn yksittäisen asian oikeaa tai väärää. Kaikki ymmärtävät esimerkiksi sen että vastasyntyneen tappaminen siitä syystä että hän itkee, on moraalisesti (ja muutenkin) väärin. Vastasyntynyt käyttäytyy kuten muutkin kaltaisensa ja ei ymmärrä. No, toivottavasti sain jotenkin selvennettyä.
- syntinen.
Olen sitä mieltä, että synti on jotain kollektiivista ja kaikkia kostettavaa ihan sieltä ihmisen sikiämisestä alkaen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2297653
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455110- 594792
- 753458
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162025Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301910- 311839
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441687- 371629
- 1491386