Raamatussa paikallisseurakunta rajattiin maantieteellisesti paikkakunnan rajojen mukaan (esim. Efeson seurakunta, Jerusalemin seurakunta, Rooman seurakunta jne). Kullakin seurakunnalla oli selkeät maantieteelliset rajat ja kullakin paikkakunnalla vaikutti vain yksi Kristuksen seurakunta. Sillä oli oma vanhemmisto, paimen ja kastetut jäsenet.
Nyt on samalla maantieteellisellä alueella monia "seurakuntia", kussakin niistä omat paimenensa ja vanhimmistonsa.
Onko tämä Raamatun opetuksen mukaista? Onko Jumalan seurakunta jaettu ja hajallaan? Alussa ei ainakaan ollut, vaikka uskovien kesken oli kiistojakin ja "puolueita". Kaikesta huolimatta he olivat yksi seurakunta kullakin paikkakunnalla.
Jumalan Sanalla ei mielestäni voida puolustaa aikamme hajaannusta ja lahkohenkisyyttä. Raamatun mukaan kullakin paikkakunnalla on yksi paikallisseurakunta, sillä yksi vanhemmisto ja paimen.
Jos joku voi Raamatusta näyttää toisin, hän kertokoon raamatunpaikat, joihin vetoaa. Korintolaiskirjeeseen ei kannata vedota, sillä siellä vaikuttaneen "puolueajattelun" mukaan ilmenneet käytökset Paavali tyrmäsi ankarasti. Hänen mukaansa oli Korintossa vain yksi Jumalan seurakunta ja samoin oli kaikilla muillakin paikkakunnilla.
Apostolien teoissa ei kertaakaan mainita, että samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut useampi kuin yksi paikallisseurakunta. Vai kerrotaanko jossakin Jumalan Sanassa sellaista? Apostolien teoissa tai kirjeissä? Mielestäni ei kerrota.
Paikallisseurakunta Uudessa Liitosa.
64
790
Vastaukset
- Yks-tämmönen
tämä nyt sitä, että kuntaliitoksien seurauksena jo ennestään liian suuria seurakuntia tulisi yhdistää entistä suuremmiksi.
- *jukka.finland
Nykymaailmassa on suuria kaupunkeja ja kuntaliitoksia. Suuren kaupungin kaupunginosat ovat myös selkeitä maantieteellisesti rajattuja alueita. Helsingissä olisi siten esim. Malmin seurakunta, Katajanokan seurakunta, Eiran seurakunta jne. Jokainen niistä itsenäinen Kristuksen paikallisseurakunta.
- Yks-tämmönen
*jukka.finland kirjoitti:
Nykymaailmassa on suuria kaupunkeja ja kuntaliitoksia. Suuren kaupungin kaupunginosat ovat myös selkeitä maantieteellisesti rajattuja alueita. Helsingissä olisi siten esim. Malmin seurakunta, Katajanokan seurakunta, Eiran seurakunta jne. Jokainen niistä itsenäinen Kristuksen paikallisseurakunta.
myös maaseudulla. Sanotaan nyt esimerkkinä vaikka Kissankulman seurakunta. Maaseutukyliähän on vaikka kuinka paljon. Tästäkin kun ajattelen niin 20 km säteellä suoraan pohjoiseen tulee vastaan 5-6 maaseutukylää.
- ml213.
*jukka.finland kirjoitti:
Nykymaailmassa on suuria kaupunkeja ja kuntaliitoksia. Suuren kaupungin kaupunginosat ovat myös selkeitä maantieteellisesti rajattuja alueita. Helsingissä olisi siten esim. Malmin seurakunta, Katajanokan seurakunta, Eiran seurakunta jne. Jokainen niistä itsenäinen Kristuksen paikallisseurakunta.
Paikkakunnan mainitseminen Jumalan seurakunassa, niin sillä ei ole muuta merkitystä kuin tiedostaa missä päin ihmiset asuvat ja vaikuttavat. Siis sillä ei ole opetuksellista merkitystä, joka liittyisi uskoon. Huomioippa tämä puolueen kautta muodestettu seurakuntakäsite, niin koko puolueen nimi yhdistetään Jumalan uskomiseen.Siis opillisiin asioihin,- ei siihen missä ihmiset asuvat.
PS.
Olisihan se tosi mielenkiintoista aikaa, jos nämä puolueet kiellettäisiin totaalisesti.Näin tulisi aika, jolloin ihmiset eivät voisi nälviä toinen toisiaan puoluenimillä.Moni "aatteen kannattaja" ei taida ymmärtää tätä tilaa. Yks-tämmönen kirjoitti:
myös maaseudulla. Sanotaan nyt esimerkkinä vaikka Kissankulman seurakunta. Maaseutukyliähän on vaikka kuinka paljon. Tästäkin kun ajattelen niin 20 km säteellä suoraan pohjoiseen tulee vastaan 5-6 maaseutukylää.
vaan kuuluu johonkin kuntaan. Kylä on siis paikkakunnan osa.
Jos "Kissankulman kylästä" on kohtuuton matka kunnan keskustaan ja kylässä on useampi uskova niin mikäs siinä; syntyy Kissankulman seurakunta, täysin itsenäinen, mutta toivottavasti kunnan alueella toimivan paikallisseurakunnan siunauksella, ilman riitoja.
Raamattu puhuu myös "hajallaan olevista Jumalan lapsista". Voi olla, ettei noilla paikkakunnilla ollut Jumalan seurakuntaa tuohon aikaan.
- köyhä elämä
Joo, kyllä tämä tämmöinen asia on tullut minullakin mieleen, että kun on niin jokalähtöön näitä seurakuntia, niin ei ole oikein sellaista yhtä, johon voisi tukeutua, että, kun, jos on yksinäinen, ja tarvitsisi apua elämäänsä, niin ei ole vain sitä semmoista paikkaa, johon ottaa yhteyttä, kun seurakuntia on niin monia jne.
Itse kuulun pieneen seurakuntaan, mutta en ole ollut yhteydessä kymmeneen vuoteen, kun ei sieltä ole saanut apua elämään, että on täytynyt itse kaikki asiat yksinään tehdä, että tukea ei ole ollut tällälailla yhtään jne.
Ja, siis on herännyt se semmoinen tuen tarve, että miksi täällä ei saa mistään tukea tälläisesta seurakunnasta, joka auttaa kaikkia, että olisi asiat jollain lailla kohdillaan jne.
Että, näin se vaan on olo orpona yksinäinen. Olishan se aivan matavaa, jos kaikki uskovat mahtuisivat aina saman katon alle samalla paikkakunnalla.
Se olisi aivan varmasti myös Jumalan ykkös suunnitelma seurakunnille. Tänä päivänä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska opilliset eroavaisuudet ovat tulleet liian suuriksi. Myös erilaiset painotukset opetuksessa on johtanut eri seurakuntien syntyyn.
Raamatussa ei tosiaan ole mainitaa siitä, että useita eri seurakuntia olisi samalla paikkakunnalla, mutta en kuitenkaan vetäisi tuosta mitään kovin pitkälle menevää "oppia". Voidaan varmaan todeta, että tässä suhteessa emme enään ole alkuseurakuntien mallin mukaisia. Ei Jumala ole kuitenkaan meitä hylännyt, eikä paikallisseurakuntien merkitys ole millään tavalla vähentynyt tänä aikana. Edelleen meille kuuluu Raamatun sana, jossa meitä kehoitetaan käymään oman seurakunnan tilaisuuksissa. Jumala myös edelleen toimii seurakuntansa välityksellä. Hän jakaa seurakuntavirkoja ja armolahjoja, että me voisimme käyttää niitä kaikkien yhteiseksi parhaaksi ja näin rakentua ja rakentaa toisiamme.
Seurakunta on liian suuri pala puuttumaan meidän elämästämme. Hengellisen kasvun kannalta se on lähes välttämätön. Hengelliset lapset, jotka eivät vielä osaa itsestään huolehtia, ovat kuin tuuliajolla, elleivät löydä tietään seurakuntaan ja kaikki me tarvitsemme seurakuntaa. Seurakunta on Jumala suunnitelma. Ei seurakunta ole Paavalin tai Apolloksen keksintö, vaan Pyhän Hengen luoma hengellinen koti jokaiselle uskovaiselle.
Kuinka on?
Kumpiko on RAAMATULLISEMPI vaihtoehto?
1. En käy seurakunnassa, koska niitä on useita samalla paikkakunnalla ja Raamatun aikana näin ei näyttänyt olevan.
2. Käyn seurakunnassa, vaikka se ei ole ainut seurakunta tällä paikkakunnalla ja huomaan sen olevan yhtä vajavainen ja heikko, kuin monet Raamatun ajankin seurakunnat.
No niin Jukka. Kumpi vastaus?- WeijoLindroos
Kyllä veljet tuntuvat kaikki tietävän aisan aivan oikein. Kiitos Herralle! Toteutus vain on vaikeampaa.
Jeesukselle Hänen seurakuntansa on rakkain asia! Karitsan morsian. = Morsiusseurakunta, jonka Hän on omalla verellään ostanut.
Hyvä aloitus Jukalla. Jumala tahtoo selvittää omilleen tämän asian. Kunhan veljet ja sisaret nyt osaisivat lukea ja kirjoittaa rukoillen..., ja ajatella kaiken alkuperäisestä kristinuskosta käsin. Se seurakuntamuoto on edelleen Jumalan tahto!!!
Eräs asia vain ei ole mennyt perille. Uskovat yrittävät soveltaa raamatulliset ajatukset nykysiiin perustettuihin ns. seurakuntiin. Raamatun opetus seurakunnasta ei mahdu yhteenkään ihmisperusteiseen srk.aan. Eikä voida edes ajatella, että joku nykyinen uskonsuunta voisi muuntautua Jumalan seurakunnaksi. Se on yksinkertaisesti sanottuna täysi mahdottomuus. Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle. Siis vielä kerran: Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle.
Kirkoista ei millään keinolla saa Jumalan seurakuntia.
Olisi hyvä ajatella Raamatusta käsin myös se, ettei uskovien yhtä oleminen tarkoita kaikkien sullomista saman katon alle.
Raamatun linja on se, että uskovat kokoontuvat pääasiassa kodeissa (monikossa); mutta myös yleisiä kokouspaikkoja voi tietenkin olla. Apt. 19:9. Paljon pieniä kokouspaikkoja, joissa yksi paikallisseurakunta toimii. Tämä on Jumalan tahto. Näin jokaiselle tehtävän saaneellekin (esim. puhujille, opettajille, vanhimmille..) riittää mahdollisuus toimia.
Olisiko mahdollista ajatella, että veljet lukevat kirjoitukseni tästä aiheesta?
http://www.Jeesus-on-Herra.com/todellinenjumalanseurakunta.htm
Kirjoitus on kymmenkunta sivua käsittävä asiakokonaisuus aiheesta. Ei ole siis mahdottoman pitkä kenellekään lukea.
Jos saan osoitetiedot, niin lähetän sen postitse. Tiedot yksityisviestillä:
[email protected]
Eikä maksa mitään ..., koska Jumalan sanaa ei myydä. 2 Kor. 2:17.
Jeesus siunatkoon seurakuntaansa, jonka Hän meidän aikanamme palauttaa alkuperäiseen muotoonsa kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle.
Kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle. - ml213.
WeijoLindroos kirjoitti:
Kyllä veljet tuntuvat kaikki tietävän aisan aivan oikein. Kiitos Herralle! Toteutus vain on vaikeampaa.
Jeesukselle Hänen seurakuntansa on rakkain asia! Karitsan morsian. = Morsiusseurakunta, jonka Hän on omalla verellään ostanut.
Hyvä aloitus Jukalla. Jumala tahtoo selvittää omilleen tämän asian. Kunhan veljet ja sisaret nyt osaisivat lukea ja kirjoittaa rukoillen..., ja ajatella kaiken alkuperäisestä kristinuskosta käsin. Se seurakuntamuoto on edelleen Jumalan tahto!!!
Eräs asia vain ei ole mennyt perille. Uskovat yrittävät soveltaa raamatulliset ajatukset nykysiiin perustettuihin ns. seurakuntiin. Raamatun opetus seurakunnasta ei mahdu yhteenkään ihmisperusteiseen srk.aan. Eikä voida edes ajatella, että joku nykyinen uskonsuunta voisi muuntautua Jumalan seurakunnaksi. Se on yksinkertaisesti sanottuna täysi mahdottomuus. Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle. Siis vielä kerran: Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle.
Kirkoista ei millään keinolla saa Jumalan seurakuntia.
Olisi hyvä ajatella Raamatusta käsin myös se, ettei uskovien yhtä oleminen tarkoita kaikkien sullomista saman katon alle.
Raamatun linja on se, että uskovat kokoontuvat pääasiassa kodeissa (monikossa); mutta myös yleisiä kokouspaikkoja voi tietenkin olla. Apt. 19:9. Paljon pieniä kokouspaikkoja, joissa yksi paikallisseurakunta toimii. Tämä on Jumalan tahto. Näin jokaiselle tehtävän saaneellekin (esim. puhujille, opettajille, vanhimmille..) riittää mahdollisuus toimia.
Olisiko mahdollista ajatella, että veljet lukevat kirjoitukseni tästä aiheesta?
http://www.Jeesus-on-Herra.com/todellinenjumalanseurakunta.htm
Kirjoitus on kymmenkunta sivua käsittävä asiakokonaisuus aiheesta. Ei ole siis mahdottoman pitkä kenellekään lukea.
Jos saan osoitetiedot, niin lähetän sen postitse. Tiedot yksityisviestillä:
[email protected]
Eikä maksa mitään ..., koska Jumalan sanaa ei myydä. 2 Kor. 2:17.
Jeesus siunatkoon seurakuntaansa, jonka Hän meidän aikanamme palauttaa alkuperäiseen muotoonsa kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle.
Kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle.Nutta, linkin sisältä löytyi tämä teksti:
"Ellei paikkakunnallasi vielä ole Jumalan seurakunnan toimintaa ulkopuolella uskonsuuntien, niin aloita Sinä toiminta.
Kutsu paikkakuntasi uskossa olevat ihmiset esim. kerran viikossa toistuvaan kokoontumiseen kodissasi tai muussa paikassa.
Tämän työn aloittaminen ei edellytä sinulta mitään erityistä tehtävänimitystä. Kuka tahansa voi aloittaa. Se on aina olemassa ollut Jumalan tahto."
Noin toimienhan on syntynyt jokainen puolue Suomessa eli jokin ihminen on erkaantunut opissaan/ymmärryksessään vallitsevasta ajattelusta ja on alkanut perustaa oikeanopetuksen alle olevan kokoonrtumisen.Siis todellisuudessa uskovia ihmisiä on alettu hajauttamaan enisestään ja .- jopa asennoitumaan toisiaanm vastaan eli juuri päin vastoin kuin Jumala on suunnitellut.
On ymmärrettävä se todellisuus, miten Jumalan sanan ilmoitukset ovat voimassa tänäkion päivä'nä eli todellisuudessa Jumalalla ON JO seurakuntansa joka paikkakunnalla eli tätä seurakuntaa ei tarvitse kenenkään ihmisen alkaa perustamaan tms.
Tämä pirstoutunut ns. puolueseurakunta häviää vain yhdellä toiminnalla,- ilmam rakennksien hävittämistä tai uusien rakentamista.Siis tunnustamalla KAIKKI uudestisyntyneet ihmiset sisariksimme ja veljiksimme. Ihminenhän uudestisyntymisen kautta syntyy tähän seurakuntaan ja on ihmisen oma vaikutus/syy, jos emme tunnusta todellista seurakuntaa ja seurakuntalaisia paikkakunnalla.
Mielestäni tänöä aikana muutos tulisi tehdä siinä, että ymmärtää Jumalan seurakunnan oikein ja ymmärtää miten siihen ihminen liittyy/syntyy.Siis ihmisten tulisi mieltää itsensä vain Jeesukseen uskovaksi,- ilman mitään lisäliitteitä ja erikoisesti elää se todeksi.
Toisaalta en tiedä miten vaikea on vanhemmiston/paimenien hakea se puoluekyltti katolta pois ja opettaa uskovien yhteydestä Raamatun ilmoittamalla tavalla.Siis fyysisesti, ulos päin ei muutos näkyisi erikoisemmin eli kokoontumiset jatkuisivat lähes entisissä paikoissa ja muodoissa,- mutta ihmisten sydämissä olisi tapahtunut se vallankumous.
Toisaalta tiedän, miten utopistinen asia tämä on toteutua kokonaisuudessaan,- koska jos se tapahtuisi, niin ihmisten tulisi muuttua laajasti myös asenteissaan.Esim. kohdata ihminen Jumalan aiivoittamalla tavalla. Ei monikko muodossa, vaan yksikkkö muodossa. WeijoLindroos kirjoitti:
Kyllä veljet tuntuvat kaikki tietävän aisan aivan oikein. Kiitos Herralle! Toteutus vain on vaikeampaa.
Jeesukselle Hänen seurakuntansa on rakkain asia! Karitsan morsian. = Morsiusseurakunta, jonka Hän on omalla verellään ostanut.
Hyvä aloitus Jukalla. Jumala tahtoo selvittää omilleen tämän asian. Kunhan veljet ja sisaret nyt osaisivat lukea ja kirjoittaa rukoillen..., ja ajatella kaiken alkuperäisestä kristinuskosta käsin. Se seurakuntamuoto on edelleen Jumalan tahto!!!
Eräs asia vain ei ole mennyt perille. Uskovat yrittävät soveltaa raamatulliset ajatukset nykysiiin perustettuihin ns. seurakuntiin. Raamatun opetus seurakunnasta ei mahdu yhteenkään ihmisperusteiseen srk.aan. Eikä voida edes ajatella, että joku nykyinen uskonsuunta voisi muuntautua Jumalan seurakunnaksi. Se on yksinkertaisesti sanottuna täysi mahdottomuus. Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle. Siis vielä kerran: Vain yksilöuskovat voivat lähteä takaisin seurakuntalinjalle.
Kirkoista ei millään keinolla saa Jumalan seurakuntia.
Olisi hyvä ajatella Raamatusta käsin myös se, ettei uskovien yhtä oleminen tarkoita kaikkien sullomista saman katon alle.
Raamatun linja on se, että uskovat kokoontuvat pääasiassa kodeissa (monikossa); mutta myös yleisiä kokouspaikkoja voi tietenkin olla. Apt. 19:9. Paljon pieniä kokouspaikkoja, joissa yksi paikallisseurakunta toimii. Tämä on Jumalan tahto. Näin jokaiselle tehtävän saaneellekin (esim. puhujille, opettajille, vanhimmille..) riittää mahdollisuus toimia.
Olisiko mahdollista ajatella, että veljet lukevat kirjoitukseni tästä aiheesta?
http://www.Jeesus-on-Herra.com/todellinenjumalanseurakunta.htm
Kirjoitus on kymmenkunta sivua käsittävä asiakokonaisuus aiheesta. Ei ole siis mahdottoman pitkä kenellekään lukea.
Jos saan osoitetiedot, niin lähetän sen postitse. Tiedot yksityisviestillä:
[email protected]
Eikä maksa mitään ..., koska Jumalan sanaa ei myydä. 2 Kor. 2:17.
Jeesus siunatkoon seurakuntaansa, jonka Hän meidän aikanamme palauttaa alkuperäiseen muotoonsa kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle.
Kaikkien uskonsuuntien ulkopuolelle.Vai on Jumalan tahto, että ihmiset kokoontuu vain kodeissaan?
Sinähän yrität saada ihmiset koolle internetissä.
Sekö on Jumalan tahto?- *jukka.finland
Aloitukseni tarkoitus ei ollut estellä ketään käymästä seurakunnan kokouksissa. Olen vain murheellinen, ettei uskovat voi kokoontua yhdessä samalla paikkakunnalla vaikka olisivatkin toissijaisista opeista erimielisiä, jos heitä kuitenkin yhdistää Jumalan Henki. Meidän tulisi kärsiä toinen toistamme näkemyseroistamme huolimatta, jos Kristus asuu sydämissämme. Silloinhan nuo joistakin opeista ja tavoista eri mieltä olevat ovat kuitenkin veljiämme ja sisariemme Kristuksessa Jeesuksessa.
Alkuseurakunnissakin oli riitoja ja kiistoja, mutta yhdessä asiassa he olivat samaa mieltä: he tunnustivat suullaan Jeesuksen Herrakseen ja uskoivat sydämellään, että Jumala oli Hänet kuolleista herättänyt. Paavali neuvoikin muistaakseni Filippiläiskirjeessä eri tavoin (kuin hän) ajattelevia, että "Jumala on kyllä hänelle näyttävä kuinka asia on" ja kehoitti toistuvasti opetuksessaan uskovia pysymään rauhan ja rakkauden yhdyssitein yhtenäisinä.
Paali oli hyvin lempeä "uskovaisia toisinajattelijoita" kohtaan, opettaen ja neuvoen. Eksyttäjiä kohtaan hän taas oli tavattoman ankara, niitä kohtaan, jotka pyrkivät tuomaan seurakuntiin harhaoppeja ja vääristämään Kristuksen evankeliumin.
Itse kun tapaan uskovaisia taksityössäni, kaduilla, kotiraamattupiireissä jne. en koskaan kysele minkä nimiseen seurakuntaan he kuuluvat. Kuuluipa mihin tahansa niin Hengen yhteys kertoo hänen olevan veljeni tai sisareni.
Hyvää viikon ensimmäisen päivän jatkoa. Kalentereissamme se on merkitty nykyisin viikon viimeiseksi päiväksi, mutta tällaiset asiat esim. eivät pitäisi aiheuttaa riitaa veljien välillä. Pe.ku kirjoitti:
Vai on Jumalan tahto, että ihmiset kokoontuu vain kodeissaan?
Sinähän yrität saada ihmiset koolle internetissä.
Sekö on Jumalan tahto?Jumalan tahto se, että tunnustat Herran Jeesuksen Jumalan Pojaksi, uskot sydämessäsi, että Hän on haavoitettu sinun syntiesi tähden, kuollut syntisyytesi tähden, ja ylösnoussut sinun vanhurskauttamiseksi. Näin lyhyesti sanottuna !
*jukka.finland kirjoitti:
Aloitukseni tarkoitus ei ollut estellä ketään käymästä seurakunnan kokouksissa. Olen vain murheellinen, ettei uskovat voi kokoontua yhdessä samalla paikkakunnalla vaikka olisivatkin toissijaisista opeista erimielisiä, jos heitä kuitenkin yhdistää Jumalan Henki. Meidän tulisi kärsiä toinen toistamme näkemyseroistamme huolimatta, jos Kristus asuu sydämissämme. Silloinhan nuo joistakin opeista ja tavoista eri mieltä olevat ovat kuitenkin veljiämme ja sisariemme Kristuksessa Jeesuksessa.
Alkuseurakunnissakin oli riitoja ja kiistoja, mutta yhdessä asiassa he olivat samaa mieltä: he tunnustivat suullaan Jeesuksen Herrakseen ja uskoivat sydämellään, että Jumala oli Hänet kuolleista herättänyt. Paavali neuvoikin muistaakseni Filippiläiskirjeessä eri tavoin (kuin hän) ajattelevia, että "Jumala on kyllä hänelle näyttävä kuinka asia on" ja kehoitti toistuvasti opetuksessaan uskovia pysymään rauhan ja rakkauden yhdyssitein yhtenäisinä.
Paali oli hyvin lempeä "uskovaisia toisinajattelijoita" kohtaan, opettaen ja neuvoen. Eksyttäjiä kohtaan hän taas oli tavattoman ankara, niitä kohtaan, jotka pyrkivät tuomaan seurakuntiin harhaoppeja ja vääristämään Kristuksen evankeliumin.
Itse kun tapaan uskovaisia taksityössäni, kaduilla, kotiraamattupiireissä jne. en koskaan kysele minkä nimiseen seurakuntaan he kuuluvat. Kuuluipa mihin tahansa niin Hengen yhteys kertoo hänen olevan veljeni tai sisareni.
Hyvää viikon ensimmäisen päivän jatkoa. Kalentereissamme se on merkitty nykyisin viikon viimeiseksi päiväksi, mutta tällaiset asiat esim. eivät pitäisi aiheuttaa riitaa veljien välillä.* Tämä moniseurakuntaisuus on mielestäni suurelta osaltaan kirkon vastuulla. Koska se on ottanut hallitsevan aseman, ja on liitossa valtion kanssa, joka jo sisänsä on epäraamatullista.
* Uskonnollisuus on hajottanut alkuperäisen paikallis-seurakunta mallin. Katolinen kirkko on pahimpia aidon seurakuntamallin rikkoja ja tuhoaja.
* Uskonnollinen maailma on ottanut Raamatun omiin vallan ja hallinnollisen organisaation "käsikirjaksi", jolla varsinkin keskiaikana hallitsi silloista maailmaa, tai ainakin eurooppaa, pelottelu ja väkivalta politiikallaan, johon käytti Raamattua oppimatonta rahvasta kohtaan.
* katolinen kirkko keksi vauvakasteen, saadakseen ihmiset valtaansa heti kehdosta alkaen. Myöhemmin myi aneita syntien anteeksisaamiseksi.
* Se on siis uskonnollisen, ja ihmisrakenteisten uskomuksien syytä, että alkuseurakunta malli hävisi lähes olemattomiin.
* Helluntaiherätys on uranuurtaja apostolisen seurakunnan uudelleen voimaan saattajana eniten Raamattua lähellä oleva, ja paikallis-seurakunta mallina ihan varteen otettava malliseurakunta. Pyhän Hengen kasteen ja armolahjojen tunnustajana, jotka kuuluu ehdottomsti ensimmäisen seurakunnan sisäiseen valmiuteen!
- kyllä mainitaan
hajaannuksen syy.Kuten myös vanhan testamentin puolella valitun kansan hajaannukseen johtaneet syyt. Ja jonka vaellus on meille kaikessa opetuksena, milloin varoittavana, milloin kannustavana.
Jeesushan vertasi huokaillen, katsellessaan Jerusalemia ja sen temppeliä, itseään kanaemoon jolla oli varsin omatahtoisia poikasa.Lieneekö Hänellä samanmoisia hoivattavia nykyjään?
Mutta äläpä murehdi, sillä onhan hän luvannut koota lopulta kaikki yhteen maailman ääristä saakka, kaikki kansansa osat. Ihmisen keinoilla ja suunnitelmilla se ei onnistu, koska joukossa on aina "lustetta". Niin on kirjoitettu.
Ja neuvoohan Juuda, miten olla, kohdatessaan tällaista. - JÄRKEE JUTTUIHIN
ei nykyään voi ajatella että yksi seurakunta pystyisi suurkaupunkeja palvelemaan, tulisi jumalattomat ruuhkat jonkin monen neliökilometrin suurhallin ympärille ja kyllä uskomattomat laittas touhun kuriin ruuhkiin kyllästyneinä (jääkiekko on eri asia koffeineen tietenkin).
Toisekseen on seurakuntia, jotka on nyykähtäneet ristin juurelle ja jääneet sinne, ei ylösnousemusseurakuntien kannata jäädä jarrupalikoiden kanssa riiteleen, rauhaan on Jumala mennarit kutsunut:) - laihlaa laa
Otetaanpa vaikka Sodankylä. Vapaakirkko, helluntaiseurakunta ja luterilaiset, noissa ryhmittymissä on varmasti elävässä uskossa olevia ja Jeesus heijän keskellänsä seurakunnissa. Sitten nuo mettäuskovat lisäksi, sama pelastava Jeesus heilä. Jukka et kaventaisi tätä taistojentietä, muutenkin tää on niin kivikkoista kulukea.
KRISTITTYJEN YHTEYS
Ef. 4:1-6
---
4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
4:2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
4:3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
---
Mitä seurausta siitä on, että meidät on kutsuttu Kristuksen seuraajiksi?
Miten se näkyy meidän elämässämme?
Mitä on "Hengen yhteys"?
Paavali kehoittaa meitä vaeltamaan ”kutsumuksemme arvon” mukaisesti (j.1).
Meidät on kasteessa liitetty Kristukseen (Room. 6:3) ; siispä meidän tulee elää Kristuksen jäseninä.
Meidän on ryhdyttävä elämään elämää, joka on täysin ristiriidassa meidän luontaisen ”minämme” kanssa. Tämä merkitsee toisen ihmisen huomioonottamista.
Tästä Paavali mainitsee mm. nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden (Vrt. Hengen hedelmät; Gal.5:22) ja tietysti myös rakkauden(2).
Erikoisesti toistemme heikkouksien sietämiseen tarvitsemme rakkaudellista ja anteeksiantavaista mieltä.
Paavali mainitsee muut seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä, meidät on kutsuttu samaan toivoon ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (4,5,6).
Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).
Sitä tilannetta, missä nykyajan kristikunta elää, erilaisine opinkäsityksinemme ja eri kasteinemme ja eri leivän murtamisineen, Paavali saattoi tuskin kuvitella.- aina autuas
Ketä sinä pidät nyt tällaisena yhtenä OIKEANA paikalliseurakuntana, ortodokseja vai Rooman paavin kirkkoa?
Sinulla ei selvästikään ole oikeata käsitystä raamatullisesta oikeasta seurakuntaopista. Raamattu puhuu seurakunnasta joka on HENGELLINEN, se on YKSI ja sen pää on Kristus.
Ajassamme on TUHANSIA hallinnollisia seurakuntia monen nimisiä, kaikkialla maan piirissä, monet niistä valitettavasti (itseensä, menoihinsa ja tapoihinsa rakastuneet rakastuneet narsistit) huutavat kurkku suorana, "tulkaa tänne, täällä meillä on Kristus."
Kristus on sitoutunut sanaan, ei siis sanaa julistaviin yhteisöihin. Yhteisöille on kaikille sama neuvo, SEURATKAA JEESUKSEN VERISIÄ ASKELIA. Uskokaam minuun ja uskokaa häneen joka minut lähetti.
Me Jeesuksen seuraajat olemme yhtä perhettä KRISTUKSESSA, EMME AJALLISISSA YHTEISÖISSÄMME.
Seurakunta kokoontuu yhdessä Kristuksen ympärille, kun narsistiseurakunnat kokoontuvat omien napojensa ympärille, julistamaan erehtymätöntä itseään syntisten sielujen Vapahtajana.
Joh. 10:7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
Joh. 10:8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
Joh. 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Joh. 10:10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
Joh. 10:11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
_____________
Jumalan valtakunta, johon me KAIKKI Jeesuksen seuraajat kuulumme (yhtenä Kristuksen hengellisenä seurakuntana), on rakkautta iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.- Yks-tämmönen
väärällä tapaa asioita. Joku voi korostaa vaikka ylistyksen merkitystä ja sen ympärille kehkeytyy oma oppi ja seurakunta. Joku voi ottaa pyhityksen. Joku kasteasian ja perustaa sen ympärille oman oppinsa ja seurakuntansa. Joku ehkä uskonvanhurskautuksen jne.
Emme me voi ottaa Jumalan Sanasta mitään korostuksia. Meidän pitää ottaa koko Jumalan Sana, silloin se ei eroita eikä jaa meitä uskovia. Tuo kaikki alussa mainittu on lihan tekoja, uskonnollisuutta.
Uskonnollisuuden hengen tunnistaa helposti. Jos menet johonkin seurakunnan kokoukseen ja jos siellä puhutaan vain "meidän" asioista, "meidän" seurakunnan näkymistä, "meidän" opista jne, ja sinusta tuntuu, että olet ihan ulkopuolinen siellä, niin silloin siellä vaikuttaa uskonnollisuuden henki.
Jeesuksen Kristuksen Pyhä veri on jakamaton veri, yhdistävä tekijä.
Uskoontulomme perusteella meidät liitetään tuohon Kristusruumiiseen, seurakuntaan, joka jakautuu Raamatun mukaan noin viidenkymmenen, sadan hengen ruokakuntiin, ihan ryhmä ryhmän viereen ilman maantieteellisiä rajoja. - *jukka.finland
että Kristus tuntee omansa, kuuluvatpa he sitten nimeltään millaiseen opinsuuntaan tahansa. Mutta Jumalan ilmoittama ja alkuseurakunnassa toteutettu käytäntö yhdestä paikallisseurakunnasta kullakin maantieteellisellä alueella ei ole muuttunut. Jumala ei muutu eikä Hänen tahtonsa ja ilmoituksensa seurakunnastaan, joka on yksi jokaisella selkeät maantieteelliset rajat käsittävällä alueella.
Ongelmia syntyy, kun Jumalan seurakunta on hajallaan samalla maantieteellisellä alueella. Otan tähän yhden nuoruudessani kokemani tapauksen esimerkkinä.
Paikkakunnalla oli vapaaseurakunta ja helluntaiseurakunta. Vapaakirkossa pidettiin nuortenilta perjantaisin ja helluntaiseurakunnassa lauantaisin. Helluntailaisia nuoria kävi vapaaseurakunnan nuortenillassa perjantaisin koska omassa seurakunnassa ei ollut kokousta. Tähän helluntaiseurakunnan vanhimmisto puuttui ja kielsi nuoriaan käymästä vapaaseurakunnan kokouksissa. Vapaaseurakunnan vanhimmisto taas salli omiensa käydä lauantaisissa helluntaiseurakunnan nuortenilloissa. Asia olisi saattanut olla myös päinvastoin, mutta tässä tapauksessa näin päin.
Paikkakunnalla oli siis useampi vanhemmisto, keskenään ristiriidassa, mutta alkuseurakunnassa oli kullakin paikkakunnalla vain yksi vanhemmisto ja yksi paimen.
Tuossa kertomassani tapauksessa riidat paisuivat sellaisiin mittasuhteisiin, että sekä vapaaseurakunta ja helluntaiseurakunta hajosivat kumpikin kahdeksi eri seurakunnaksi ja myöhemmin niistä kummatkin vielä kahdeksi seurakunnaksi. Osa nuorista hakeutui luterilaisen kirkon piiriin, osa jätti seurakunnat.
"Minkä olette tehneet yhdelle näistä Minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet Minulle".
Vallanhalu ja "oikeaoppisuus" sokaisevat.
- merim.raimo
... pitää kaikkien kansojen RUKOUSHUONEEKSI kutsuttaman. (historia toistaa itseänsä), eihän siitä ole kuin sata vuotta, kun Herra aukaisi hyljätyn Metodistikirkon ovet. :)
- Luke Vainen
Raamatullinen opetus seurakunnasta löytyy :
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=596
Kun luet keskustelun, tiedät totuuden. Luke Vainen kirjoitti:
Raamatullinen opetus seurakunnasta löytyy :
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=596
Kun luet keskustelun, tiedät totuuden.SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).- Lukevaisen Kamu
Tapio522 kirjoitti:
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Luke Vainen laittoi hyvän linkin.
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa
Sanat siellä on oikeassa järjestyksessä. - UT ei nimitä ketään papiksi
Tapio522 kirjoitti:
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Eiks pappispalvelus päättynyt, kun Jeesus tuli meidän ylipapiksi ja jokainen uskova Jumalan papiksi. Miks sitten yhä vaan on pappeja vaikka kaikki uskovat ovat Jumalan pappeja? Eiks Jumalan pappi oo suurempi kuin virkaan vihitty maallinen pappi. Eiks Jeesus oo suurempi ylipappi kuin Aaron ja hänen jälkeläiset?
- MIKÄ ON TOTUUS ?
Tapio522 kirjoitti:
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Piti soittaa veljelle ja herättää hänet kesken unien, kun en ymmärrä mitä tuo sana sakramentti tarkoittaa. Mun veli on klassisen kreikan ja raamatun hebrean tutkija. Vastaus oli tämä: alkuteksteissä ei puhuta sakramenteista, sellaista sanaa ei kuulema ole ut:n kirjoituksissa. Sana pappi on hebreasta kreikaksi käännetyssä septuakinnassa (ehkä kirjoitin sanan väärin) ja se esiintyy myös kreikan alkuteksteissä ut:ssa, mutta ei siinä merkityksessä, että vt:n pappeus olisi enää voimassa. Sanaa sakramentti ei ole ollenkaan ut:ssa. Kreikan alkuteksteissä ei ole myöskään sanontaa kasteen armosta. Luotan veljeeni: hän on suorittanut teologisen tiedekunnan tutkinnon vaikka ei olekaan vihitty papiksi ja jatkanut siitä kielitieteellisiä opintoja ja paneutunut argeologiaan.
MIKÄ ON TOTUUS ? kirjoitti:
Piti soittaa veljelle ja herättää hänet kesken unien, kun en ymmärrä mitä tuo sana sakramentti tarkoittaa. Mun veli on klassisen kreikan ja raamatun hebrean tutkija. Vastaus oli tämä: alkuteksteissä ei puhuta sakramenteista, sellaista sanaa ei kuulema ole ut:n kirjoituksissa. Sana pappi on hebreasta kreikaksi käännetyssä septuakinnassa (ehkä kirjoitin sanan väärin) ja se esiintyy myös kreikan alkuteksteissä ut:ssa, mutta ei siinä merkityksessä, että vt:n pappeus olisi enää voimassa. Sanaa sakramentti ei ole ollenkaan ut:ssa. Kreikan alkuteksteissä ei ole myöskään sanontaa kasteen armosta. Luotan veljeeni: hän on suorittanut teologisen tiedekunnan tutkinnon vaikka ei olekaan vihitty papiksi ja jatkanut siitä kielitieteellisiä opintoja ja paneutunut argeologiaan.
Sakramentti (lat. sacramentum) eli mysteerio (kreik. μυστήριον).
Itse ymmärrän sakramentti- sanalla, että siinä Jumalan sana yhdistyy aineeseen.
Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen.
Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.
---
Kysyisinkin sinulta:
-Onko kaste sinun mielestäsi pelkkää vettä, vai liittyykö siihen Jumalan sana?
-Onko Kristus mielestäsi todellisesti läsnä kasteessa ja ehtoollisessa, vai ainoastaan vertauskuvallisesti?
Perustelut Jumalan sanalla!MIKÄ ON TOTUUS ? kirjoitti:
Piti soittaa veljelle ja herättää hänet kesken unien, kun en ymmärrä mitä tuo sana sakramentti tarkoittaa. Mun veli on klassisen kreikan ja raamatun hebrean tutkija. Vastaus oli tämä: alkuteksteissä ei puhuta sakramenteista, sellaista sanaa ei kuulema ole ut:n kirjoituksissa. Sana pappi on hebreasta kreikaksi käännetyssä septuakinnassa (ehkä kirjoitin sanan väärin) ja se esiintyy myös kreikan alkuteksteissä ut:ssa, mutta ei siinä merkityksessä, että vt:n pappeus olisi enää voimassa. Sanaa sakramentti ei ole ollenkaan ut:ssa. Kreikan alkuteksteissä ei ole myöskään sanontaa kasteen armosta. Luotan veljeeni: hän on suorittanut teologisen tiedekunnan tutkinnon vaikka ei olekaan vihitty papiksi ja jatkanut siitä kielitieteellisiä opintoja ja paneutunut argeologiaan.
Sanot: "Kreikan alkuteksteissä ei ole myöskään sanontaa kasteen armosta".
---
Kysyppä veljeltäsi vielä, löytyykö Kreikan alkuteksteistä sanontaa "uskovien kaste"?
Onko kaste mielestäsi lakia vai evankeliumia?- Betsy67
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Kreikan alkuteksteissä ei ole myöskään sanontaa kasteen armosta".
---
Kysyppä veljeltäsi vielä, löytyykö Kreikan alkuteksteistä sanontaa "uskovien kaste"?
Onko kaste mielestäsi lakia vai evankeliumia?Eikö Nooa Jumalaa tottelevana(uskovana) rakentanut arkin?
Eikö ne, jotka menivät arkkiin, pelastuneet?
Eikö tämän esikuvan mukaan vesi pelasta tänäänkin?
Eli, ensin usko, ja sitten kaste.
Eihän Nooakaan olisi perheineen pelastunut,
ellei olisi uskonut Jumalan puhuneen totta ja toiminut sen mukaan, eihän?
Yhtäkään ihmistä, joka osaa itse valita hyvän tai pahan, ei pelasta
mikään muu kuin Jeesuksen veressä pois pestyt synnit.
Eikä mitään muuta kastetta ole, kuin hyvän omantunnon liitto
Jumalan kanssa, kastattamalla itsensä Jeesuksen esimerkin
ja Apostolien opetusten mukaisesti.
Tähän viittää pelastus Apostolien(opetuksen) perustukseselle rakentamisesta.
Ja Jeesukseen, VT:n profeettojen ennustuksiin perustaminen. - Kysyvä ei tieltä eksy!
Tapio522 kirjoitti:
Sakramentti (lat. sacramentum) eli mysteerio (kreik. μυστήριον).
Itse ymmärrän sakramentti- sanalla, että siinä Jumalan sana yhdistyy aineeseen.
Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen.
Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.
---
Kysyisinkin sinulta:
-Onko kaste sinun mielestäsi pelkkää vettä, vai liittyykö siihen Jumalan sana?
-Onko Kristus mielestäsi todellisesti läsnä kasteessa ja ehtoollisessa, vai ainoastaan vertauskuvallisesti?
Perustelut Jumalan sanalla!Mä en löydä raamatusta sanaa sakramentti. Mitä se merkkaa? Miksi sitä sanaa ei löydy raamatusta? Kokeilin raamatunhakuohjelmalla eikä löytynyt. Mä kokeilin myös sanoja "kolmiyhteinen", "sielunhoito" ja "kasteen armo". Hakutulos oli 0.
Kysyvä ei tieltä eksy! kirjoitti:
Mä en löydä raamatusta sanaa sakramentti. Mitä se merkkaa? Miksi sitä sanaa ei löydy raamatusta? Kokeilin raamatunhakuohjelmalla eikä löytynyt. Mä kokeilin myös sanoja "kolmiyhteinen", "sielunhoito" ja "kasteen armo". Hakutulos oli 0.
Arvelet: "Mulla on ongelma! Tai ehkä teillä?"
--
Ongelmaa ei ole, jos ymmärtää, että kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset, jonka näemme (luonnollinen puhdas vesi)
-taivaalliset, jota emme näe (Isä, Poika ja Pyhä Henki, erityisesti Pyhä Henki;Matt.28:19, Joh.3:5).
Ongelmaksi se tulee silloin, jos ajattelee, että kaste on vain pelkkää vettä ja ns. uskon askel (eli lakia)!
--
Mitä ajattelet;
Jeesus käskee kastamaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN" (siis yksikössä), eikä "NIMIIN".
Miksi on näin?
- ei hellari
Näin se on! Maantietellisellä alueella ei todellisuudessa ole kuin yksi paikallisseurakunta, johon paikkakunnan uskovat kuuluu! Muunlaiset ovat harhaantuneita Raamatun selvästä linjasta!
- Clark.Kent.fi
Jukka veli on kijoittanut aivan oikein. Raamatulla kukaan ei voi nykyistä seurakunnan tilaa puolustella.
- Clark.Kent.fi
En tietenkään tarkoita tavallisia rivikristittyjä.
- Betsy67
Clark.Kent.fi kirjoitti:
En tietenkään tarkoita tavallisia rivikristittyjä.
Muutama vuosi sitten oli menty jopa niin pitkälle, että väitettiin
elävässä uskossa olevia ihmisiä, jotka on myös Kristuksen kastettuja,
että sellaisista koostuvat seurakunnat ovat lihasta ja saatanasta syntyisin.
Ei kuulemma saa olla mitään seurakuntaa, vaan yksi kirkko, joka n 400 vuotta sitten
Suomeen miekalla istutettiin, eli luterilainen koko kansan kirkko.
Tämän asian minulle henkilökohtaisesti sanoi mies, joka
nimellisesti oli ainakin silloin Helluntaiseurakunnan jäsen.
Mistä tämä kertoo?
Eikö siitä, että eksytys ja pimeys ovat jo hyvin syvät ja suuret tänä aikana?
Hengellinen koti (paikallisseurakunta) on tarpeen, koska se on kuin keidas erämaassa
Jeesuksen omille, turvapaikka ja suojakallio maailman eksytyksiä
ja villityksiä vastaan.
Kasvupaikka, jossa jokaisella on omat tehtävänsä ja myös oikeus vain olla ja levätä.
Tämä joukko tulee yhteen rukoilemaan, ehtoolliselle ja Sanan opetusta saamaan,
kasvamaan Kristuksen tuntemisen kautta.
Paikallisseurakuntien kautta Jumalan moninainen viisaus tulee taivaallisten
hallitusten ja valtojen tietoon, sekä Jumalan rakkaus, Kristuksen kaltaisuus ihmisten osaksi. - Betsy67
seurakunnan.
Meidän on vastuu yhteisössä olevina yksilöinä.
Millainen minä/sinä olemme uskovina
asenteiltamme, sellainen on seurakunta meille ja sellaisena se
näkyy meissä muille.
Uskonnollinen maailma oli jo Jeesuksen aikana, ja siitä Jumala
kutsui uskoontulleet pois ja johti heidät yhteen.
Monet ovat lähtenee pois tästä yhteyden paikasta jostakin
lihallisuudesta johtuvasta syystä ja perustaneet omia uskovien yhteyksiä.
Muutamia niistä tiedän ja siellä ei ole Jumalan antamien ohjeiden mukaista vanhimmostoa
johtamassa hengellistä työtä.
Tarvitsemme Jumalan parannuksen tekemistä, armoa ja anteeksiantamusta,
että olisimme valmiit ylösottoon.
Lienenkö pahasti harhassa? - WeijoLindroos
Betsy67 kirjoitti:
seurakunnan.
Meidän on vastuu yhteisössä olevina yksilöinä.
Millainen minä/sinä olemme uskovina
asenteiltamme, sellainen on seurakunta meille ja sellaisena se
näkyy meissä muille.
Uskonnollinen maailma oli jo Jeesuksen aikana, ja siitä Jumala
kutsui uskoontulleet pois ja johti heidät yhteen.
Monet ovat lähtenee pois tästä yhteyden paikasta jostakin
lihallisuudesta johtuvasta syystä ja perustaneet omia uskovien yhteyksiä.
Muutamia niistä tiedän ja siellä ei ole Jumalan antamien ohjeiden mukaista vanhimmostoa
johtamassa hengellistä työtä.
Tarvitsemme Jumalan parannuksen tekemistä, armoa ja anteeksiantamusta,
että olisimme valmiit ylösottoon.
Lienenkö pahasti harhassa?Efeson kaupungissa oli alkuseurakunnan aikana meidän aikamme jokaiselle paikkakunnalle sovellettava tapa:
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa." Apt. 19:9.
Tänä aikanakin on niitä, jotka ovat paaduttaneet itsensä seurakuntakysymyksessä ja opettavat Jumalan lapsia kuulumaan erilaisiin uskontoihin. Niitä he sanovat hengellisiksi kodeiksi.
Jumala tahtoo johdattaa sinun paikkakunnallesi "Tyrannuksen koulun", jossa vääristä yhteyksistä erotettuja opetuslapsia aletaan johtaa takaisin alkuristillisyyteen.
Tässä siitä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/alkuperainen.htm - betsy07
WeijoLindroos kirjoitti:
Efeson kaupungissa oli alkuseurakunnan aikana meidän aikamme jokaiselle paikkakunnalle sovellettava tapa:
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa." Apt. 19:9.
Tänä aikanakin on niitä, jotka ovat paaduttaneet itsensä seurakuntakysymyksessä ja opettavat Jumalan lapsia kuulumaan erilaisiin uskontoihin. Niitä he sanovat hengellisiksi kodeiksi.
Jumala tahtoo johdattaa sinun paikkakunnallesi "Tyrannuksen koulun", jossa vääristä yhteyksistä erotettuja opetuslapsia aletaan johtaa takaisin alkuristillisyyteen.
Tässä siitä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/alkuperainen.htmMutta en perustamassa mitään uutta uskovien joukkoa,
vaan julistamalla Kristusta.
Raamattu opettaa meitä näin toimimaan, koska Jumala tahtoo itse vaikuttaa Sanansa
kautta ihmisten mielissä ja sydämissä muutosta.
Uskovien repiminen hajalleen ei ole Jumalan tahto, vaan heidä opettamisensa
uskonkuuliaisuuden aikaansaamiseksi Kristusta kohtaan.
Opettamalla Sanaa, kasvamme myöskin Kristukseen niin, että emme ole enää
kaikenlaisten opintuulten heiteltävinä, vaan lepäämme vakaaski
Kristuksen ansiossa ja armossa.
Et löydä yhtään ihmisryhmää, jossa ei puhuttaisi jotakin pahaa välillä,
jopa Kristuksen ruumiista, mutta se ei ole meille syy lähteä pois Pyhien yhteydestä.
Kristus on Elämämme ja Hänessä meidän on pysyttävä ja alamaisina
Hänen Sanalleen, tapahtuipa mitä tahansa.
Meidät on kutsuttu palvelemaan Häntä toisissamme, seurakunnassa ja
evankeliumin vapauttavaa pelastuksen sanomaa levittämällä maailmaan,,,
Olemme kutsutut eroon maailmallisuudesta ja sen arvoista ja tulemaan yhteen Jeesuksessa
ja pysymään siinä yhteydessä, Sanan opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa.
Ollaan me niin Herran Hengellä täytettyjä, ettei synti pääse kauttamme
Jumalan seurakuntaan, jonka Jeesus on verellään itselleen ostanut
ja rukoillaan kaikkien uskovien puolesta. - Betsy67
betsy07 kirjoitti:
Mutta en perustamassa mitään uutta uskovien joukkoa,
vaan julistamalla Kristusta.
Raamattu opettaa meitä näin toimimaan, koska Jumala tahtoo itse vaikuttaa Sanansa
kautta ihmisten mielissä ja sydämissä muutosta.
Uskovien repiminen hajalleen ei ole Jumalan tahto, vaan heidä opettamisensa
uskonkuuliaisuuden aikaansaamiseksi Kristusta kohtaan.
Opettamalla Sanaa, kasvamme myöskin Kristukseen niin, että emme ole enää
kaikenlaisten opintuulten heiteltävinä, vaan lepäämme vakaaski
Kristuksen ansiossa ja armossa.
Et löydä yhtään ihmisryhmää, jossa ei puhuttaisi jotakin pahaa välillä,
jopa Kristuksen ruumiista, mutta se ei ole meille syy lähteä pois Pyhien yhteydestä.
Kristus on Elämämme ja Hänessä meidän on pysyttävä ja alamaisina
Hänen Sanalleen, tapahtuipa mitä tahansa.
Meidät on kutsuttu palvelemaan Häntä toisissamme, seurakunnassa ja
evankeliumin vapauttavaa pelastuksen sanomaa levittämällä maailmaan,,,
Olemme kutsutut eroon maailmallisuudesta ja sen arvoista ja tulemaan yhteen Jeesuksessa
ja pysymään siinä yhteydessä, Sanan opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa.
Ollaan me niin Herran Hengellä täytettyjä, ettei synti pääse kauttamme
Jumalan seurakuntaan, jonka Jeesus on verellään itselleen ostanut
ja rukoillaan kaikkien uskovien puolesta.Minulle tuli vielä mieleen, että Jeesus kielsi meitä
keräämästä lustetta.
Vain Jumalalla on tämä oikeus, tieto ja vastuu.
Pitää vaan luottaa Jumalaan. - WeijoLindroos
Betsy67 kirjoitti:
Minulle tuli vielä mieleen, että Jeesus kielsi meitä
keräämästä lustetta.
Vain Jumalalla on tämä oikeus, tieto ja vastuu.
Pitää vaan luottaa Jumalaan.Voitetaan ihmiset Jeesukselle!!! ja ulos uskonsuunnista kuten Raamattu opettaa:
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa." Apt. 19:9.
Ilm. 18:4. - Betsy67
WeijoLindroos kirjoitti:
Voitetaan ihmiset Jeesukselle!!! ja ulos uskonsuunnista kuten Raamattu opettaa:
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa." Apt. 19:9.
Ilm. 18:4.ja sille opetukselle, joka on profeettojen ja apostolien
perustukselle perustettu....
Seurakuntakoti on erittäin tarpeellinnen paikka samanuskoisille,
Kristukseen kastetuille ja UT:n opetuksen mukaan elämänsä ojentaville,
eli Kristuksen kaltaisuuteen pyrkiville.
Emme voi lähteä pois maailmasta, mutta "kodin" antaman opetuksen
ja tuen turvin selviämme Jumalan rakkauden ja huolenpidon
avulla uskossa.
Koti on se turvapaikka, jossa saa taistelujen ja koetusten keskellä oleva levätä
tulee rohkaistuksi, rukouksin tuetuksi ja vahvistetuksi/virvoitetuksi yhteisestä uskosta.
Paikallisseurakunta kaikkine ohjeineen ja palveluvirkoineen on Jumalan
tahto ja suunnitelma. Aamen - seurakuntaa ihannoiva
Betsy67 kirjoitti:
ja sille opetukselle, joka on profeettojen ja apostolien
perustukselle perustettu....
Seurakuntakoti on erittäin tarpeellinnen paikka samanuskoisille,
Kristukseen kastetuille ja UT:n opetuksen mukaan elämänsä ojentaville,
eli Kristuksen kaltaisuuteen pyrkiville.
Emme voi lähteä pois maailmasta, mutta "kodin" antaman opetuksen
ja tuen turvin selviämme Jumalan rakkauden ja huolenpidon
avulla uskossa.
Koti on se turvapaikka, jossa saa taistelujen ja koetusten keskellä oleva levätä
tulee rohkaistuksi, rukouksin tuetuksi ja vahvistetuksi/virvoitetuksi yhteisestä uskosta.
Paikallisseurakunta kaikkine ohjeineen ja palveluvirkoineen on Jumalan
tahto ja suunnitelma. AamenEikös tuo sitä opettanutkin? Irtiotto luterilaisesta lahkosta ja helluntaikirkosta ja takaisin siirtyminen seurakuntaan.
- Betsy67
seurakuntaa ihannoiva kirjoitti:
Eikös tuo sitä opettanutkin? Irtiotto luterilaisesta lahkosta ja helluntaikirkosta ja takaisin siirtyminen seurakuntaan.
ja sitten Lindroosin.
Raamatussa maailmaa kuvataan kalliona, josta meidät on lohkaistu
ja kaivosonkaloa, josta meidät on kaivettu.
Tämä on uskoontulossa tapahtuva irtautuminen paholaisen otteesta
ja vallasta Jumalan valtakunnan osallisuuteen,
pimeydestä valoon ja kuolemasta(tuomion alta) armon osallisuuteen
Jumala ei ketään pelasta kodittomuuteen, eikä irtolaisuuteen,,,
siksi Hän suunnitteli seurakunnan joka on hengellinen koti
kaikille Hänestä syntyneille ja Kristuksen päälleen pukeneille.
Siu/Öitä WeijoLindroos kirjoitti:
Voitetaan ihmiset Jeesukselle!!! ja ulos uskonsuunnista kuten Raamattu opettaa:
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa." Apt. 19:9.
Ilm. 18:4.Apt. 19:1-7 kertoo, kuinka Paavali saa asiat järjestykseen Efeson kristittyjen suhteen.
Hän kääntyy synagoogan puoleen.
Kolme kuukautta hän saa siellä toimia (Apt.19:8), kunnes sama kaava toistuu; juutalaiset kääntyvät häntä vastaan (9). Hän joutuu siirtymään opetuslasten kanssa Tyrannos-nimisen miehen huoneistoon, ilmeisesti luentosaliin. Siellä hän piti keskusteluja kahden vuoden ajan (10).
Työ Efesossa menestyi hyvin, sillä ”kaikki Aasian asukkaat” (tarkoittaa nyk. Turkin länsirannikkoa) saivat kuulla Herran sanan (10).
Efeson "pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa" (Ef.1:1) lähettämässään kirjeessä Paavali kirjoittaa, kuinka tärkeätä on säilyttää pyhien yhteys (Ef. 3:14-21).
Hän rukoilee, että kirjeen saajat yhä enemmän vahvistuisivat uskossa, rakkaudessa ja Kristuksen tuntemisessa (j. 14-19).
Kristuksen asuminen uskovan sydämessä ei ole tunteen asia, vaan uskon asia (17).
Paavali rukoilee, että tämä tapahtuisi kaikkien pyhien kanssa (18).
Meidän on hyvä muistaa Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous ”että he kaikki olisivat yhtä” (Joh. 17:21). Yhteyttä tulee siis rukoilla.
Uskon syntyminen, jonka vain Jumala antaa, on ihme. Samoin on ihmettä uskovien yhteys.
Sitä rukoili Vapahtajamme ja sitä meidänkin tulee rukoilla.
Paavali mainitsee seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä, meidät on kutsuttu samaan toivoon ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (Ef.4:4,5,6). Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).
Säilyttäkäämme Hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä (Ef.4:3). Arkipäivän koettelemuksissa ja vaikeuksissa tämä yhteys tulee koetelluksi!- Betsy67
Tapio522 kirjoitti:
Apt. 19:1-7 kertoo, kuinka Paavali saa asiat järjestykseen Efeson kristittyjen suhteen.
Hän kääntyy synagoogan puoleen.
Kolme kuukautta hän saa siellä toimia (Apt.19:8), kunnes sama kaava toistuu; juutalaiset kääntyvät häntä vastaan (9). Hän joutuu siirtymään opetuslasten kanssa Tyrannos-nimisen miehen huoneistoon, ilmeisesti luentosaliin. Siellä hän piti keskusteluja kahden vuoden ajan (10).
Työ Efesossa menestyi hyvin, sillä ”kaikki Aasian asukkaat” (tarkoittaa nyk. Turkin länsirannikkoa) saivat kuulla Herran sanan (10).
Efeson "pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa" (Ef.1:1) lähettämässään kirjeessä Paavali kirjoittaa, kuinka tärkeätä on säilyttää pyhien yhteys (Ef. 3:14-21).
Hän rukoilee, että kirjeen saajat yhä enemmän vahvistuisivat uskossa, rakkaudessa ja Kristuksen tuntemisessa (j. 14-19).
Kristuksen asuminen uskovan sydämessä ei ole tunteen asia, vaan uskon asia (17).
Paavali rukoilee, että tämä tapahtuisi kaikkien pyhien kanssa (18).
Meidän on hyvä muistaa Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous ”että he kaikki olisivat yhtä” (Joh. 17:21). Yhteyttä tulee siis rukoilla.
Uskon syntyminen, jonka vain Jumala antaa, on ihme. Samoin on ihmettä uskovien yhteys.
Sitä rukoili Vapahtajamme ja sitä meidänkin tulee rukoilla.
Paavali mainitsee seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä, meidät on kutsuttu samaan toivoon ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (Ef.4:4,5,6). Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).
Säilyttäkäämme Hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä (Ef.4:3). Arkipäivän koettelemuksissa ja vaikeuksissa tämä yhteys tulee koetelluksi!Muutama vuosikymmen sitten tapahtui täällä, jossa nyt asun samanlainen ilmiö
Luterilaisen kirkon taholta, mutta hiukan toisessa muodossa.
Kirkon silloinen pappi salli vapaiden suuntien julistajien tulla pitämään
kokouksia kirkon väelle.
Seurauksena oli, että Pyhässä Hengessä tapahtuneen Raamatunmukaisen Sananjulistuksen seurauksena ihmiset alkoivat tulla syntisiksi ja antoivat elämänsä Jeesukselle.
Tunnustivat ja hylkäsivät syntielämän ja lähtivät seuraamaan jeesusta.
Jumala täytty heidät Pyhällä Hengellä, josta seurasi armolahjojen ilmeneminen
kielilläpuhumisineen.
Silloin kirkon päättäjät panivat uskoon tulleet ihmiset
valinnan paikalle; joko lopetatte kielilläpuhumisen ja armolahjojen käyttämisen,
tai ovemme pysyvät teille suljettuina.
Uskoontulleet ihmiset eivät halunneet menettää Jumalalta saamaansa hyvää,
vaan vaalivat sitä ja pitivät armolahjansa palavina, palvellen Herraa.
Näin ollen he eivät voineet kokoontua enää kaikkien veronmaksajien varoilla
rakennettuihin tiloihin, vaan joutuivat etsimään muita kokoustiloja.
Sellaisia löytyikin uskoontulleiden omistamia ja kokouksia alettiin
pitämään niissä tiloissa.
Pian uskovat halusivat haudata vanhan ihmisen, olihan se nyt jo ristiinnaulittu Kristuksen kanssa kuolemaan, kun olivat kerran uskoon tulleet.
Ristillä kauan riippuva alkaa haista, niinpä he menivät kasteelle ja nousivat kasteen haudasta
Jeesuksen herättäneen ylösnousemusvoiman osallisuudessa elämään
uutta elämää uusina luomuksina ja näin vaelsivat uskon kuuliaisuudessa Jeesusta seuraten.
Uskoontulleet kastettiin Apostolien aikana ja niin tehdään nytkin Jumalan Hengestä syntyneille, koska uusi luomus meissä yhtyy kaikessa ilolla Jumalan lakiin ja noudattaa sitä,
onhan se hengessämme olevan Kristuksen vaikuttama tahto.
Tämä tahto on alamainen Jumalalle, ja näin ollen sopusoinnussa Sanan kanssa, eikö totta?
Rm.6:3. Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. 5. Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
Kuten Apt 2: 41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Näin tapahtui maailman kalliosta lohkaistulle joukolle Apt:n aikana ja sama toistui
täälläkin.
Tutkin tätä asiaa tarkasti, koska tehtäväkseni annettiin historiikin kirjoittaminen joitakin vuosia sitten, uskoontulleiden ja uskonkuuliaisuudessa Jeesusta seuraavien kohtalosta
tällä paikkakunnalla.
Nykyisin on luterilaistenkin keskuudessa uskoontulleita, jopa pappeja, ja onpa heitä
kastettukin esimerkiksi Israelin matkoilla kastattavat itsensä ja näin
pukevat yllensä Kristuksen.
Ef.4:3. ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4. yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6. yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Aamen. Kilvoitelkaamme päästäksemme sisälle ahtaasta portista.
Jumala odottaa meiltä suostumista Hänen tahtonsa, sanansa alle,
mikä estää?
Estäjä on Jumalan vastustaja, eikö totta,,,eihän Jumala ole sanassaan olevaa tahtoaan turhaan kirjoittanut, vaan tahtoo että suostumme sitä noudattamaan.
Aamen! Siunausta
Tapaamme ihmisen, joka asuu vaikkapa Tessalonikassa ja väittää kuuluvansa tuossa kaupungissa olevaan Jumalan seurakuntaan.
Välttämättömät ja riittävät määritteet sille, että tuo Tessalonikassa asuva ihminen kuuluu tessalonikalaisten seurakuntaan ovat:
1. Hänet on kastettu Herran nimeen ("vesi").
2. Hän on saanut syntinsä anteeksi, on Jumalan lapsi ("veri").
3. Hän on saanut Pyhän Hengen lahjan ("Henki").
Lisää aiheeseen liittyen kirjassa nimeltään *Uudestisyntymisestä* (saatavissa luettavaksi minulta, [email protected]).- artorius4
- artorius4
- artorius4
seurakunta-sanan merkityksestä https://www.youtube.com/watch?v=d6qKi_jk4KY
- P.H.
Seuraavan linkin perusopetus on Raamatun opettajille tarkoitettu oppimateriaali, jossa tutustutetaan kristitty alkuseurakunnan malliin. Asiaan paneudutaan syvemmin, että on helppoa soveltaa se yksilölliseen että yhteistoiminnalliseen käytäntöön.
Raamattutunti:
https://www.youtube.com/watch?v=wSC_PPy51x0
P. Hacklin - nuori seurakunnassa
Kiitos. Opiskelen parhaillaan Raamatun ajan seurakuntaa. Esille tuli paljon uutta.
Kyllä minä ainakin Uskon että Jeesus tuntee oman kehonsa ja on paras asiantuntija siinä .. Siis kysytään Häneltä ..
- elän Kristuksessa
Ja savonarola harhaoppineen ei siihen ruumiseen kuulu! Sitten vasta kun hän tekee täyden parannuksen, hylkää ja tunnustaa syntinsä ja pyytää Jeesustsa puhdistamaan hänet verellään ja alkaa tunnutaa uskonsa myöskin ihmisten edessä, alkaen uskoontuklostaan puhumalla. Sitten vielä tulee käydä Raamtun mukaisesti uskovana kasteella , joka tapahtuu upottaen. Silloiun kun savonarola tekee niin, niin hän lopettaa muitten arvostelun ja iloitsee muista taivastien kulkijoista, eikä aina sodi muita uskovia vastaan!
- Mietteliäs mies
Miettimään pistää.
- kaipauksellaootan
http://www.kotipetripaavola.com/seurakunnanennallistaminen.html
Tossa aiheesta lisää.- kirkollista kuivaa
Ei pihaustakaan Hengestä.
- Ei muutosta,
vaan Jeesus on aina sama. Hänen Sanansa ei muutu.
Näin että on vanha aloitus vuodelta 2009. Mutta asia pysyy samana. - kolmen kyynärän opit
Nämä sateliittiuskovat joille mikään ei kelpaa purkavat pahaa oloaan yhä uusilla aloituksilla ja vanhojen jatkoilla omista kompastuksistaan.
Tehkää parannus ja lopettakaa tuo joutava jauhaminen.- Sanan opetukset
Ei ole joutavaa jauhamista ottaa esille raamatun opetukset. Pitäisikö ottaa eteen kirkkokäsikirja ja katekismus?
- Ei siinä ole elämää.
Totta. "Ei pihaustakaan Hengestä. " Kuuntelin vähän alkuun.
- ei hellari
Ei ole Raamatun mukaista, että samalla paillakunnalla olisi useita eri nimisiä nk. seurakuntia. Raamttu tuntee paikkakunnaallaan vain ja ainoastaan yhden paikallisseurakunnan, joka koostuu uskovista ja uskovina kastetuista. Toki uskovaisa voi olla ulkopuolellakin, kun eivät ole kastattaneet itseänsä Raamatun mukaan, mutta sekään ei ole Jumalan tahto!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2297653
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455110- 594792
- 753458
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162025Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301910- 311839
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441687- 371629
- 1491386