Kristityt ovat jo kasteessa oksastettuja Kristuksen ruumiiseen.
Helluntailaisen opin mukaan lapsi jätetään kastamattoma maailmaan ja siten lapsi jää liittämättä ikuisesti elävään Kristuksen ruumiiseen. Pukematta Kristukseen. Vain kastetut on puettu Kristukseen, veren osallisuuteen. (Gal.3:27)
Kastettu lapsi on verensuojassa.
Kastamatonta ei voida temmata taivaaseen, koska sellainen sielu ei kuulu Kristuksen ruumiiseen. Kastamattomalla ei ole Pyhää Henkeä.
"Meidät KAIKKI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki ON YHDISTÄNYT meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:13
Kasteessa oksastetaan Kristuspuuhun
40
225
Vastaukset
kastettu vedellä, tai ainakin muutama pisara on annettu puhdasta suomalaista juomavettä otsalle.
Se, onko teitä kastettu Kristukseen onkin sitten eriasia.
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet JUODA samaa Henkeä.
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Kaste Kristukseen Pyhässä Hengessä on kaikkein tärkein Raamatun ilmoittamista kasteista, koska se on pelastumisen ehto eli ainoa kaste, jossa saadaan synnit anteeksi ja synnytään uudesti ylhäältä. Jokainen Jumalan lapsi on kastettu Kristukseen Pyhässä Hengessä. Kasteen suorittaa JUMALA eikä PAPPI. Vain Jumala voi kastaa ihmisen Hengessä Kristukseen ja hänen ruumiinsa jäseneksi, vaikka tätä ei olisi vielä kastettu vedessä.
Luterilaiset ovat kyllä kovia hautaamaan lihaansa, jopa pienten vauvojen "liha" täytyy haudata heidän teologiansa mukaan (perisynti) ja vasta sitten viattomat vauvat ovat taivaskelpoisia. Mitäs siihen sanotte, kun teidän lapsenne ja vauvanne menevät taivaaseen yhdessä kastamattomien vauvojen ja lasten kanssa, mutta teidät aikuiset ja elävältä haudatut jätetään ulkopuolelle. Te käyttätte uudestisyntymisestä nimitystä "paluu kasteen armoon", mutta Raamatussa se tunnetaan nimellä "uudestisyntyminen". Me olemme Kristuksessa ja Kristus on meissä, kun meidät on kastettu Kristukseen Pyhässä Hengessä. Tämän kasteen suorittaa Jumala eikä ihminen ja siitä syystä se kaste tuo myös syntien anteeksiannon ja pelastuksen.
ps. Jos papin antamalla vesi kasteella kerran on niin suuri merkitys, että siinä ratkaistaan kastettavan osallisuus Jeesuksen ruumiiseen ja vereen, niin miksi te ette sitten viitsi edes sitä tehdä Raamaatullisella tavalla, eli upottamalla (Baptizo) ?Psalmi50.15 , toteat epäuskoisista: "teidät aikuiset ja elävältä haudatut jätetään ulkopuolelle".
--
Mitä tarkoitat "eläviltä haudatuilla"?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uudestisyntyminen (Joh. 3:5) tapahtuu oppinne mukaan ennen kastetta.
Raamatun mukaan uudestisyntynyt ihminen on "uusi luomus":
"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullu" (2.Kor 5:17).- tiedoksi
Tee parannus, pilkkasit juuri Kristusta joka on tuo Kaste.
Tapio522 kirjoitti:
Psalmi50.15 , toteat epäuskoisista: "teidät aikuiset ja elävältä haudatut jätetään ulkopuolelle".
--
Mitä tarkoitat "eläviltä haudatuilla"?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uudestisyntyminen (Joh. 3:5) tapahtuu oppinne mukaan ennen kastetta.
Raamatun mukaan uudestisyntynyt ihminen on "uusi luomus":
"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullu" (2.Kor 5:17).Edellisestä viestistäni jäi loppu pois, jossa kysyin:
Miksi tämä "uusi luomus" pitää vielä upottaa/haudata "kasteen hautaan" (Room.6:4) "elävältä"?
Eikö luonnollinenkin ihminen haudata vasta, kun hän on kuollut?Tapio522 kirjoitti:
Psalmi50.15 , toteat epäuskoisista: "teidät aikuiset ja elävältä haudatut jätetään ulkopuolelle".
--
Mitä tarkoitat "eläviltä haudatuilla"?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uudestisyntyminen (Joh. 3:5) tapahtuu oppinne mukaan ennen kastetta.
Raamatun mukaan uudestisyntynyt ihminen on "uusi luomus":
"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullu" (2.Kor 5:17).että tuo lausahdukseni vaati hiukan täsmennystä, mutta kirjoitin sen kyllä ihan harkitusti.
Elävältä haudatulla tarkoitan sitä, että Raamattu kuvaa kastetta hautaamiseksi. Meidät kasteessa haudataan yhdessä Kristuksen kanssa. Ennen hautaamista Jeesus kuitenkin ristiinnaulittiin ja Hän kuoli. Nyt te luterilaiset hyväksytte pelastus opissanne vain tämän kasteen ja väitätte siinä tulevan koko pelastuksen.
Kun ihminen tulee uskoon, niin silloin hän ottaa vastaan Jeesuksen sovitus työn ja ristinkuoleman. Siinä meillä on pelastus ja tätä Jeesuksen sovitustyötä vasten Jumala tulee meitä aina katsomaan, ikäänkuin mekin olisimme kuolleet ja ristiinnaulitut yhdessä Jeesuksen kanssa. Vasta tämä jälkeen voidaan pitää hautajaiset, kun uusi luomus on syntynyt Kristuksessa ja vanha on "kuollut" yhdessä Jeesuksen kanssa.
Miksi te "hautaatte" uudestisyntymättömiä, kun vanha luonto on vielä "elossa", eikä uusi ole vielä tullut tilalle.
Kun näin teette, te aivankuin hautaatte elävältä.
Voi olla, että on hiukan monimutkaisesti kirjoitettu, mutta en nyt ehdi tarkentamaan enempää.Psalmi50.15 kirjoitti:
että tuo lausahdukseni vaati hiukan täsmennystä, mutta kirjoitin sen kyllä ihan harkitusti.
Elävältä haudatulla tarkoitan sitä, että Raamattu kuvaa kastetta hautaamiseksi. Meidät kasteessa haudataan yhdessä Kristuksen kanssa. Ennen hautaamista Jeesus kuitenkin ristiinnaulittiin ja Hän kuoli. Nyt te luterilaiset hyväksytte pelastus opissanne vain tämän kasteen ja väitätte siinä tulevan koko pelastuksen.
Kun ihminen tulee uskoon, niin silloin hän ottaa vastaan Jeesuksen sovitus työn ja ristinkuoleman. Siinä meillä on pelastus ja tätä Jeesuksen sovitustyötä vasten Jumala tulee meitä aina katsomaan, ikäänkuin mekin olisimme kuolleet ja ristiinnaulitut yhdessä Jeesuksen kanssa. Vasta tämä jälkeen voidaan pitää hautajaiset, kun uusi luomus on syntynyt Kristuksessa ja vanha on "kuollut" yhdessä Jeesuksen kanssa.
Miksi te "hautaatte" uudestisyntymättömiä, kun vanha luonto on vielä "elossa", eikä uusi ole vielä tullut tilalle.
Kun näin teette, te aivankuin hautaatte elävältä.
Voi olla, että on hiukan monimutkaisesti kirjoitettu, mutta en nyt ehdi tarkentamaan enempää.Psalmi50.15: "Kun ihminen tulee uskoon, niin silloin hän ottaa vastaan Jeesuksen sovitus työn ja ristinkuoleman. Siinä meillä on pelastus ja tätä Jeesuksen sovitustyötä vasten Jumala tulee meitä aina katsomaan, ikäänkuin mekin olisimme kuolleet ja ristiinnaulitut yhdessä Jeesuksen kanssa. Vasta tämä jälkeen voidaan pitää hautajaiset, kun uusi luomus on syntynyt Kristuksessa ja vanha on "kuollut" yhdessä Jeesuksen kanssa".
---
Ymmärränköhän oikein; ensin syntyy uusi luomus, kun ihminen uudestisyntyy, ja sitten tämä uusi luomus haudataan.
Ei tunnu kovin johdonmukaiselta.
KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
Kol.2:11-13
--
2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
--
Missä tapahtuu herääminen ja eläväksi tekeminen yhdessä Kristuksen kanssa Kol. 2:11-13 mukaan?
(Vrt. Room. 6:1-14)Tapio522 kirjoitti:
Psalmi50.15: "Kun ihminen tulee uskoon, niin silloin hän ottaa vastaan Jeesuksen sovitus työn ja ristinkuoleman. Siinä meillä on pelastus ja tätä Jeesuksen sovitustyötä vasten Jumala tulee meitä aina katsomaan, ikäänkuin mekin olisimme kuolleet ja ristiinnaulitut yhdessä Jeesuksen kanssa. Vasta tämä jälkeen voidaan pitää hautajaiset, kun uusi luomus on syntynyt Kristuksessa ja vanha on "kuollut" yhdessä Jeesuksen kanssa".
---
Ymmärränköhän oikein; ensin syntyy uusi luomus, kun ihminen uudestisyntyy, ja sitten tämä uusi luomus haudataan.
Ei tunnu kovin johdonmukaiselta.
KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
Kol.2:11-13
--
2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
--
Missä tapahtuu herääminen ja eläväksi tekeminen yhdessä Kristuksen kanssa Kol. 2:11-13 mukaan?
(Vrt. Room. 6:1-14)nyt vaan sitä uuttaluomusta ryhdy hautaamaan.
Vanha haudataan ja uusi tulee tilalle.
Ei tuo ole vaikea asia Raamatusta ymmärtää.Psalmi50.15 kirjoitti:
nyt vaan sitä uuttaluomusta ryhdy hautaamaan.
Vanha haudataan ja uusi tulee tilalle.
Ei tuo ole vaikea asia Raamatusta ymmärtää.Psalmi50.15:"No älä nyt vaan sitä uutta luomusta ryhdy hautaamaan".
---
Et vastannut suoraan kysymykseeni koskien Kol.2:11-13.
Kysyn toisin sanoin:
Milloin ihmisestä tulee uusi luomus ("eläväksi tekeminen", Kol. 2:13); ennen kastetta vai kasteessa?
Perustelut Raamatun sanalla!
(Muutkin voivat kommentoida.)- totuus esiin
Tapio522 kirjoitti:
Psalmi50.15:"No älä nyt vaan sitä uutta luomusta ryhdy hautaamaan".
---
Et vastannut suoraan kysymykseeni koskien Kol.2:11-13.
Kysyn toisin sanoin:
Milloin ihmisestä tulee uusi luomus ("eläväksi tekeminen", Kol. 2:13); ennen kastetta vai kasteessa?
Perustelut Raamatun sanalla!
(Muutkin voivat kommentoida.)Mitä vanhaa hänessä pitää haudata???
Ef 2:4-6
"Mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas,...
on tehnyt meidät, jotka OLIMME KUOLLEET RIKOKSIIMME, eläviksi Kristuksen kanssa, armosta te olette pelastetut,
ja yhdessä Hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä Hänen kanssaan asettanut meidät
taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa."
Kol 3:5-7
"Kuolettakaa määlliset jäsenenne, haureus, saastaisuuss...
niissä TE ENNEN VAELSITTE".
Mitenkähän ne vauvat ovat voineet ENNEN VAELTAA tuollaisessa????
Järki hoiiii.
Ihmisestä tulee uusi luomus silloin, kun hän tulee uskoon, eli ottaa omakseen Kristuksen, kuten kolossalaiset,
Kol 2:6
2. Kor 5:17
"Sillä jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se mikä on vanhaa, on kadonnut, katso,
uusi on sijaan tullut."
Oletko sinä Tapio kiistojen kipeä, kun jatkuvasti saivartelet tuon kaste-asian kanssa? Tapio522 kirjoitti:
Psalmi50.15:"No älä nyt vaan sitä uutta luomusta ryhdy hautaamaan".
---
Et vastannut suoraan kysymykseeni koskien Kol.2:11-13.
Kysyn toisin sanoin:
Milloin ihmisestä tulee uusi luomus ("eläväksi tekeminen", Kol. 2:13); ennen kastetta vai kasteessa?
Perustelut Raamatun sanalla!
(Muutkin voivat kommentoida.)tulee uusi luomus silloin, kun uudestisynnymme. Veikkaan, että tästä olemme samaa mieltä.
Joten kysymys voidaan asetella uudestaan ja kysyä, että milloin ihminen uudestisyntyy.
Ehkä ihan alkuun on hyvä todeta, että uudestisyntymätön ihminen ei pääse taivaaseen, eikä ole pelastettu.
Tämäkin löytyy Raamatusta Jeesuksen omista sanoista. Jeesus sanoo Nikodeemukselle, että ihmisen tulee uudestisyntyä vedestä ja hengestä. Vedellä tässä tarkoitetaan Jumalan sanaa, mutta tietenkin sinä ajattelet kaste vettä. Saat ajatella niin, jos haluat. Nikodeemus jatkaa kyselyään ja kysyy tämän ratkaisevan kysymyksen Jeesukselta. Kuinka tämä voi tapahtua? 11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
Tässä siis näemme syyn siihen miksi ihminen ei uudestisynny. Vastaanottaminen on esteenä uudestisyntymiselle. Edelleen jatkuu. 12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Epäusko on syynä tähän vastaanottamattomuuteen. 15 jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Ei tässä puhuta kasteesta yhtään mitään, vaan uskosta ja uskon avulla todistuksen vastaanottamisesta. Siinä on uudestisyntyminen. Raamatusta löytyy yksi kohta, jossa puhutaan uskoontulon yhteydessä myös kastamisesta ja se on tässä. 16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Tämä on ainut kohta, jossa kaste aivan kuin liitetään uskon rinnalle Raamatussa, mutta kaikki muut kohdat Raamatussa puhuvat pelkästä uskosta ja vastaanottamisesta. Lue hiukan tarkemmin tuo kohta ja mieti mitä siinä ihan oikeasti sanotaan.
Ensin siinä puhutaan uskosta ja kasteesta, mutta jakeen loppuosa täsmentää koko asian sanomalla, että se, joka ei usko tuomitaan kadotukseen. Usko ja kaste kyllä ovat molemmat yhtä Raamatullisia, mutta näistä kahdesta usko on se osa, jonka puuttuminen johtaa kadotukseen. Ihminen siis tuomitaan kadotukseen, vaikka hänet olisi kastettu, jos häneltä puuttuu usko.
Uudestisyntymän ehtona on myös parannuksen teko, syntien katuminen ja uudestisyntymän jälkeen pyhitykseen antautuminen. Paavali sanoi noita Simonille, kun hän pyysi Pyhää Henkeä, että hän joutuisi kadotukseen, vaikka hänet oli kastettu. Raamattu ei tunne automaattista uudestisyntymää. Raamatun mukaan taivastielle tullaan ahtaan portin kautta, Matt.7:13-14. Kuinka kaste voidaan käsittää ahtaaksi portiksi? Eikö kaste-portti ole varsin avara, josta mennään sisälle varsin vähin kivuin?
Raamatun mukaan Pyhän Hengen saaminen ei ole sidottu kasteeseen. Pyhä Henki voidaan saada ennen kastetta, Apt.10:44-48, tai kasteen jälkeen, Apt.8:15-17. Pyhä Henki annetaan Raamatun mukaan niille, jotka tottelevat (= nöyrtyvät parannukseen), Apt.5:32. Jos ihminen kasteen kautta pääsee Jumalan yhteyteen, pelastuu ja uudestisyntyy, Paavalin kiitos 1 Kor.1:14, joutuu aika outoon valoon: Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään. Paavali näin ollen kiittää Jumalaa siitä, ettei ole uudestisynnyttänyt korinttolaisia eikä täten saattanut heitä Jumalan yhteyteen. Toisessa yhteydessä hän sanoo: Minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa (1 Kor.4:15). Paavali ei siis sakramentin kautta uudestisynnyttänyt ihmisiä, mutta olisi rohkeata väittää, ettei hän olisi lainkaan uudestisynnyttänyt.
Apostoli Pietari kirjoittaa: Olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta (1 Piet.1:23). Jaakob taas sanoo: Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden Sanalla (Jaak.1:18). Jumala elävä Sana siis on tämä uudestisynnyttävä tekijä. Yhdessä uskon ja Sanan vastaanottamisen kanssa se saa meissä aikaan tämän uuden luomuksen.
Kasteella on oma merkityksensä ja se kuvaa symboolisesti meidän vanhan luontomme hautaamista. Jos joku haluaa tulla uskoon kastetilaisuudessaan, niin siitä vaan, mutta vesi ei kuitenkaan ole se pelastava tekijä, eikä papin siunaus. Ainuastaan Sana vastaanotettuna voi uudestisynnyttää. Joh. 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä. Näin se on ja aamen.
- haluu tietää
noita vauvanakastettujakaan temmata taivaaseen, vaan poliisisetä tempaa heidät
putkaan selvittämään krapulaansa!
Vai saisivatko he ottaa tempauksessa viinapullon mukaansa?- tiedoksi
Tee parannus ette joudu kadotukseen.
- Elä ja anna
tiedoksi kirjoitti:
Tee parannus ette joudu kadotukseen.
Tuli mieleeni eräs lapsen kastajaistilaisuus: Vauva oli juuri papin kastettavana kun hänen kolmivuotias sisarensa tokaisi papille: "Ja minu päätäni et sitten pese!" Eipä taida lapsikaste olla kovinkaan pätevä kaste tapa!
- Näin on!
tiedoksi kirjoitti:
Tee parannus ette joudu kadotukseen.
katsotaan tuolta kannalta,niin tottahan se on,etteivät kaikki luterilaiset lapsikastetut uskossa ole,
eivätkä kyllä mene taivaaseen,vaikka papit puhuisivat mitätahansa!
* 1Kor.12:13. "< Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä HENGESSÄ kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ."
* Miten luterilainen teologia voi tästä Raamatun sanasta löytää vesikasteen, ja vielä vauvakasteen? Kerro sinä joka avasit tämän kastekeskustelun!
* Perustele Raamatulla, mistä saat tähän Hengessä kasteeseen VETTÄ kraanasta? Ja mistä saat siihen sopimaan vauvan, sillä vauvoja ne teidän kastettavat ovat,on väärin sanoa lapsikasteeksi, koska lapsi on noin virallisesti 15 vuotiaaksi. Mutta vauvat te valelette.
* Hengessä kastettu on yhtä kuin se, mistä Jeesus puhuu Nikodemukselle. "Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ, ei voi päästä Jumalan valtakuntaan. Ylhäältä syntyminen on juuri tämä HEBGESSÄ kaste. Tämä Henki, on Jumalan Henki, Pyhä Henki, ja Hän synnyttää uudesti, ja tulemme uudeksi luomuksesksi.
* Vesikaste , uskovien kaste upottamalla on kaste Kristuksen kuolemaan, ja tulemme osalliseksi Hänen kuolemastaan,. Kristus nousi ylös kuolleista, niin mekin ollemessamme haudatut kasteen kautta, nousemme yhdessä Hänen kanssaan uuteen elämään. Ja näin on koko uudestisyntyminen täydellinen. Jeesus itse sanoo; " Joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Ilman kastetta voi pelastua, mutta ilman uskoa ei voi pelastua, sillä Jeesuksen sana jatkuu; joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Avaajan uskon mukaan Jeesuksen olisi pitänyt sanoa, "joka kastetaan, se pelastuu."? Mikä oikeus kirkon teologeilla on noin törkeästi vääntää Krjoituksia kieroon, eikä he tiedä, että tekevät sen omaksi kadotuksekseen.
* Aloituksen tekijä, Miten sinä voit uskoa heitä, kun osaat kai sinä lukea Raamattua itsekkin? Ei eletä enää paavinkirkon orjuudessa, että vain latinan taitajat saivat lukea Raamattua. Sanoudu irti tuosta valhe-evankeliumista!- ei hellari
Lapsikastetta tai perusteluja sille ei löydy Raamatusta. Se on jälkeenpäin katolisuuden aikana otettu helpompi kastamistapa. Näi sanoi muuan edesmennyt luterilaisen kirkon pappi!
- perhekunnittain
Miksi olisi lapset kastettu erillisellä lapsikasteella?
Koko perhe lapset mukaan lukien kastettiin ihan samalla kasteella.
Ketään ei laitettu "vihreälle linjalle" ja jätetty pelkän ihmissiunauksen varaan. - pysytään totuudessa
Montako pienen vauvan syntymää alkuseurakunna ajalta Raamatussa mainitaan ja mitä heille tehtiin tai jätettiin tekemättä?
laita kohta näkyviin, jossa kerrotaan vauvan syntymisestä alkuseurakunna ajalta
kasteasia lasten kohdalla helluntailaisuudessa olevinaan on, kun muka opetetaan, (kuka opettaneekaan), että kastamattomat lapset jäävät maailmaan..
Empä ole moista opetusta helluntailaisuudessa edes kuullut tähän päivään mennessä, mutta luterilaisuudessa lapsikastetta puolustelevat kyllä huutavat rokkatorvi suorana, että helluntailaisten kastamaton lapsi joutuu sinne "kuumalle puolelle" ellei lasta kasteta vauvaikäisenä..
Kun kerran tutkit Raamatun kirjoituksia, niin tutki tarkkaan se sanankohta, jossa on kirjoitettu, että ensin on usko ja sen jälkeen kaste, eikä suinkaan päinvastoin..
Ellei uskovan kodin lasta kasteta lapsena, niin Isä Jumala kyllä odottaa, että uskovan kodin lapsi kasvaa aikuisikään ja tulee uskoon. Ja kun on tullut uskoon, niin Isä Jumalan Henki johdattaa uskovan toimimaan kasteasiassa, niinkuin Isä Jumala on kasteasian aivoitellut tapahtuvaksi..- kastettu vai kastamaton
"Meidät KAIKKI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki ON YHDISTÄNYT meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:13
kastamaton helluntailaisen, satanistin, busmannin jne.kastamaton lapsi on tyhmä neitsyt, eikä kuulu Kristuksen ruumiiseen, joka temmataan taivaaseen.
asia on ihan selvästi sanottu:
"Meidät KAIKKI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki ON YHDISTÄNYT meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:13 kastettu vai kastamaton kirjoitti:
"Meidät KAIKKI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki ON YHDISTÄNYT meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:13
kastamaton helluntailaisen, satanistin, busmannin jne.kastamaton lapsi on tyhmä neitsyt, eikä kuulu Kristuksen ruumiiseen, joka temmataan taivaaseen.
asia on ihan selvästi sanottu:
"Meidät KAIKKI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki ON YHDISTÄNYT meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:13kasteesta puhuttaessa ei puhuta vesikasteesta, vaan henkikasteesta, koska sama Henki on yhdistänyt meidät.. Ja kun olemme saaneet "juoda samaa Henkeä" - se on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen - ehtoollisen yhteydessä..
- yksi vain
stefanus kirjoitti:
kasteesta puhuttaessa ei puhuta vesikasteesta, vaan henkikasteesta, koska sama Henki on yhdistänyt meidät.. Ja kun olemme saaneet "juoda samaa Henkeä" - se on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen - ehtoollisen yhteydessä..
Raamatun mukaan on vain yksi kaste, jossa samassa kasteessa on sekä vesi että Henki.
Hoviherraakaan ei kastettu erikseen henkikasteella ja erikseen vesikasteella, vaan yhdellä kasteella, jossa yhdessä ja samassa kasteessa oli sekä vesi että Henki.
Lisäksi kristilliseen yhteen kasteeseen liittyy Sana ja puhuttu sana. yksi vain kirjoitti:
Raamatun mukaan on vain yksi kaste, jossa samassa kasteessa on sekä vesi että Henki.
Hoviherraakaan ei kastettu erikseen henkikasteella ja erikseen vesikasteella, vaan yhdellä kasteella, jossa yhdessä ja samassa kasteessa oli sekä vesi että Henki.
Lisäksi kristilliseen yhteen kasteeseen liittyy Sana ja puhuttu sana.vesikasteen ohessa Pyhällä Hengellä ja hän jatkoi matkaansa iloiten siitä, että Pyhä Henki avasi hänen ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset, joita hän luki..
Jatkaako nykyajan uskovat hoviherran tapaan matkaansa upotuskasteen jälkeen iloiten, vai murehtivatko he edelleenkin?- yksi on kaste
stefanus kirjoitti:
vesikasteen ohessa Pyhällä Hengellä ja hän jatkoi matkaansa iloiten siitä, että Pyhä Henki avasi hänen ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset, joita hän luki..
Jatkaako nykyajan uskovat hoviherran tapaan matkaansa upotuskasteen jälkeen iloiten, vai murehtivatko he edelleenkin?Edellisessä viestissäsi väitit, että hoviherra sai erikseen vesikasteen ja erikseen henkikasteen, eri tilanteissa.
Hoviherra sai vain yhden kasteen. Samassa yhdessä kasteessa oli mukana sekä maallinen vesi että taivaallinen Henki. Lisäksi Sana ja puhuttu sana. yksi on kaste kirjoitti:
Edellisessä viestissäsi väitit, että hoviherra sai erikseen vesikasteen ja erikseen henkikasteen, eri tilanteissa.
Hoviherra sai vain yhden kasteen. Samassa yhdessä kasteessa oli mukana sekä maallinen vesi että taivaallinen Henki. Lisäksi Sana ja puhuttu sana.että sai kasteet eri tilanteissa..
Ohjaako siis Jumalan Pyhä Henki sinun mielipiteitäsi, koska väännät vääräksi lähimmäisesi mielipiteet..stefanus kirjoitti:
kasteesta puhuttaessa ei puhuta vesikasteesta, vaan henkikasteesta, koska sama Henki on yhdistänyt meidät.. Ja kun olemme saaneet "juoda samaa Henkeä" - se on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen - ehtoollisen yhteydessä..
stefanus, pidätkö kastetta pelkkänä vetenä (siis vesikasteena), vai liittyykö kasteeseen myös Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?Tapio522 kirjoitti:
stefanus, pidätkö kastetta pelkkänä vetenä (siis vesikasteena), vai liittyykö kasteeseen myös Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?saattaa tapahtua ja tapahtuukin usein jo ennen jo ennen vesikastetta;
Apostolien teot 10
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Tuossa on tapahtunut niin että Jumala vastasi jo ennen kuin henkilöt pyysivät hyvää ja puhdasta omaatuntoa, ja ilmaisee, että kasteessa ei ole itse asia, vaan se on todellisuuden VERTAUSKUVA samalla tavalla niin kuin rakennuspiirustukset eivät ole itse rakennus vaan sen esikuvia! Todellisuus muodostuu meidän jokapäiväisestä suhtautumisesta lähimmäisiimme!
1. Pietarin kirje 3
21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"ekivaari kirjoitti:
saattaa tapahtua ja tapahtuukin usein jo ennen jo ennen vesikastetta;
Apostolien teot 10
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Tuossa on tapahtunut niin että Jumala vastasi jo ennen kuin henkilöt pyysivät hyvää ja puhdasta omaatuntoa, ja ilmaisee, että kasteessa ei ole itse asia, vaan se on todellisuuden VERTAUSKUVA samalla tavalla niin kuin rakennuspiirustukset eivät ole itse rakennus vaan sen esikuvia! Todellisuus muodostuu meidän jokapäiväisestä suhtautumisesta lähimmäisiimme!
1. Pietarin kirje 3
21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"UUDEN LIITON KASTE-APOSTOLIEN OPETUS
(Listan tekijän nimen olen valitettavasti hukannut!)
-------
- Apostolien teot: Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16). Kaste välittää syntien anteeksiantamuksen.
Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen. (Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.)
- Apt 19:1-6 Efeson tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.
- Perhekuntakasteet: Cornelius Apt 10:47, Lyydia Apt 16:13-15, Filippin vanginvartija Apt 16:25-34, Crispus Apt 18:8; Stefanas 1 Kor 1:16; 16:15.
- Kasteopetus apostolien kirjeissä: Room 6:3(2-11): Kastettu Jeesuksen kuolemaan, kasteessa kuollut, haudattu ja ylösnoussut Jeesuksen kanssa. Sama ajatus Kol 2:11-13. Kaste toimittaa teloittajan ja haudankaivajan virkaa.
- 1 Kor 6:11: ”teidät pestiin puhtaiksi, pyhitettiin ja vanhurskautettiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta”.
Kolminkertainen aoristin passiivi: Kasteessa puhdistettu synnistä, pyhitetty eli erotettu Jumalan yhteyteen ja vanhurskautettu. Kasteen kertakaikkisuutta korostaa säännöllisesti käytetty aoristi-muoto, joka ilmaisee kertakaikkista päättynyttä tapahtumaa.
- Gal 3:26-28: Kristukseen kastetut ovat pukeneet Kristuksen ylleen.
- Ef:4:5: ”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.”
- Tiit 3:4-7: Jumala pelasti meidät pesemällä meidät kasteessa puhtaaksi niin että synnyimme uudesti ja saimme Pyhän Hengen.
- 1 Piet 3:21-22: Hyvän omantunnon liitto - syntien anteeksiantamuksen liitto. Kaste ei poista perisyntiä, mutta sitä ei enää syyksi lueta (Augustinus).
- UT puhuu uudestisyntymisestä sekä kasteen että Jumalan sanan kautta. Edellisestä käytetään aoristia, jälkimmäisestä perfektiä. Esim. 1 Piet 1:3 ja 1 Piet 1:23. - ”Evankeliumin kautta” myös 1 Kor 1:14; 4:15. Uudestisyntymisestä puhutaan myös ruumiin ylösnousemuksen yhteydessä, Matt 19:28.ekivaari kirjoitti:
saattaa tapahtua ja tapahtuukin usein jo ennen jo ennen vesikastetta;
Apostolien teot 10
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Tuossa on tapahtunut niin että Jumala vastasi jo ennen kuin henkilöt pyysivät hyvää ja puhdasta omaatuntoa, ja ilmaisee, että kasteessa ei ole itse asia, vaan se on todellisuuden VERTAUSKUVA samalla tavalla niin kuin rakennuspiirustukset eivät ole itse rakennus vaan sen esikuvia! Todellisuus muodostuu meidän jokapäiväisestä suhtautumisesta lähimmäisiimme!
1. Pietarin kirje 3
21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"ekivaari: "...kasteessa ei ole itse asia, vaan se on todellisuuden VERTAUSKUVA ..."
--
Tarkoitatko, että kyse on vertauskuvallisista asioista, kun Raamattu puhuu kasteen välittävän syntien anteeksiantamuksen?
Raamatun paikat:
Apostolien teot:
--Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
-Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (Apt.22:16).- saman veivaamisen
Tapio522 kirjoitti:
stefanus, pidätkö kastetta pelkkänä vetenä (siis vesikasteena), vai liittyykö kasteeseen myös Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?kasteen ja Pyhän-hengen saamisen kanssa. Hänellä on pakkomielle yhdistää
vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste.
Kummassa kasteessa sinä Tapio sait Pyhän-hengen:
siinä vauvakasteessasi tai silloin, kun aikuisena menit kasteelle? Tapio522 kirjoitti:
stefanus, pidätkö kastetta pelkkänä vetenä (siis vesikasteena), vai liittyykö kasteeseen myös Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?on märkää vettä, eikä veden ominaisuus muuksi muutu..
Itse tapahtumahan se on tärkein ja julkisin uskontunnustus, jonka uskova tapahtuman hetkessä todistajille antaa. Kastettava kertoo kasteella käynnin teollaan julkisesti kaikille, että seuraa Jeesusta aivan kirjaimellisesti ja näyttää tällä teollaan uskon..
Upotuskastettavalle uskovalle kastamisen aikana tapahtuu samoin kuin tapahtui Jeesukselle. Ja vaikka Pyhä Henki ei laskeudukaan kastettavan päälle näkyvässä muodossa, niinkuin Jeesuksen päälle kyyhkysen muodossa, niin Pyhä Henki laskeutuu siltikin kastettavan päälle..
Autuas se, joka ei näe, mutta siltikin uskoo, sanoo Herra..stefanus kirjoitti:
on märkää vettä, eikä veden ominaisuus muuksi muutu..
Itse tapahtumahan se on tärkein ja julkisin uskontunnustus, jonka uskova tapahtuman hetkessä todistajille antaa. Kastettava kertoo kasteella käynnin teollaan julkisesti kaikille, että seuraa Jeesusta aivan kirjaimellisesti ja näyttää tällä teollaan uskon..
Upotuskastettavalle uskovalle kastamisen aikana tapahtuu samoin kuin tapahtui Jeesukselle. Ja vaikka Pyhä Henki ei laskeudukaan kastettavan päälle näkyvässä muodossa, niinkuin Jeesuksen päälle kyyhkysen muodossa, niin Pyhä Henki laskeutuu siltikin kastettavan päälle..
Autuas se, joka ei näe, mutta siltikin uskoo, sanoo Herra..JEESUKSEN KASTE
Mark.1:9-11
--
1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
--
--Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen kasteessa.
”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
-----
Lainaus linkistä:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
10. HARHA: KASTE ON MERKKI USKOSTA JA UUDESTISYNTYMISESTÄ.
Monet uudelleenkastavat liikkeet korostavat, että kaste on merkki ihmisen uskonratkaisusta ja uudestisyntymisestä. Ajatuksena on se, että ihmi- sen pitäisi jotenkin osoittaa käytännössä todeksi se, että hän on päättänyt seurata Jeesusta.
Kuka tätä merkkiä tarvitsee, Jumalako? Vai seurakunnan johtaja vai muut ihmiset? Tai kenties ihminen itse? Raamattu ei koskaan kasteesta puhuessaan sano sitä merkiksi.
Jumala ei tällaisia merkkejä tarvitse. Monesti muuten ihmisiä kehoitetaan myös nostamaan kättä samasta syystä, merkkinä siitä, että haluaa seurata Jeesusta.
Tällaisten merkkien vaatiminen ihmiseltä on enemmän psykologialla kuin uskolla pelaamista.
Kaste on Jumalan merkki ihmiselle siitä, että Hän hyväksyy ihmisen omakseen.
Ihmisen antamia merkkejä Hän ei tarvitse.
(Lainaus loppu)- pysy totuudessa
Tapio522 kirjoitti:
JEESUKSEN KASTE
Mark.1:9-11
--
1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
--
--Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen kasteessa.
”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
-----
Lainaus linkistä:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
10. HARHA: KASTE ON MERKKI USKOSTA JA UUDESTISYNTYMISESTÄ.
Monet uudelleenkastavat liikkeet korostavat, että kaste on merkki ihmisen uskonratkaisusta ja uudestisyntymisestä. Ajatuksena on se, että ihmi- sen pitäisi jotenkin osoittaa käytännössä todeksi se, että hän on päättänyt seurata Jeesusta.
Kuka tätä merkkiä tarvitsee, Jumalako? Vai seurakunnan johtaja vai muut ihmiset? Tai kenties ihminen itse? Raamattu ei koskaan kasteesta puhuessaan sano sitä merkiksi.
Jumala ei tällaisia merkkejä tarvitse. Monesti muuten ihmisiä kehoitetaan myös nostamaan kättä samasta syystä, merkkinä siitä, että haluaa seurata Jeesusta.
Tällaisten merkkien vaatiminen ihmiseltä on enemmän psykologialla kuin uskolla pelaamista.
Kaste on Jumalan merkki ihmiselle siitä, että Hän hyväksyy ihmisen omakseen.
Ihmisen antamia merkkejä Hän ei tarvitse.
(Lainaus loppu)ymmärtänyt Jeesuksen kastetta ja Pyhän-Hengen laskeutumista???
Tuossahan sanottiin selvästi:
"1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen."
Matt 3:16 sanoo saman asian vielä selvemmin:
"Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi Hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat...."
Pyhä-Henki laskeutui Jeesuksen ylle VASTA KASTEEN JÄLKEEN!!!!
Vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste ovat kaksi eri asiaa!
Samoin tapahtui Samariassa: Ap 19:6
Tämäkin asia on kerrottu sinulle kymmeniä kertoja, mutta miksi jatkat sanan väärentämistä?
Oletko jo niin paatunut vai pahuuttasiko et halua uskoa, mitä sinulle vastataan?
Kaste ei ole mikään Jumalan merkki, jonka perusteella Hän hyväksyy meidät, vaan
se, että ihminen uskoo Golgatan sovintotyöhön!
Samoin tuo:
"Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. "
Tämä on Jumalan Sanan mukaan mahdotonta,sillä ylimmäisen papin täytyi olla
Leevin sukukuntaa ja Jeesushan oli Juudan sukukuntaa. Ei kai Jumala toimi vastoin omaa
sanaansa.
Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä alkoi vasta taivaassa: Hebr 1-5.
"Tehdäkseen ylimmäispapillisia tehtäviä kaikkeinpyhimmässä..."
Miksi sinä tulet aika ajoin tälle palstalle kelaamaan noita samoja valheita, etkä usko mitään,
mitä sinulle opetetaan?
Haluatko tehdä vain kiusaa vai mistä johtuu moinen itsepäisyys? pysy totuudessa kirjoitti:
ymmärtänyt Jeesuksen kastetta ja Pyhän-Hengen laskeutumista???
Tuossahan sanottiin selvästi:
"1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen."
Matt 3:16 sanoo saman asian vielä selvemmin:
"Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi Hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat...."
Pyhä-Henki laskeutui Jeesuksen ylle VASTA KASTEEN JÄLKEEN!!!!
Vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste ovat kaksi eri asiaa!
Samoin tapahtui Samariassa: Ap 19:6
Tämäkin asia on kerrottu sinulle kymmeniä kertoja, mutta miksi jatkat sanan väärentämistä?
Oletko jo niin paatunut vai pahuuttasiko et halua uskoa, mitä sinulle vastataan?
Kaste ei ole mikään Jumalan merkki, jonka perusteella Hän hyväksyy meidät, vaan
se, että ihminen uskoo Golgatan sovintotyöhön!
Samoin tuo:
"Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. "
Tämä on Jumalan Sanan mukaan mahdotonta,sillä ylimmäisen papin täytyi olla
Leevin sukukuntaa ja Jeesushan oli Juudan sukukuntaa. Ei kai Jumala toimi vastoin omaa
sanaansa.
Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä alkoi vasta taivaassa: Hebr 1-5.
"Tehdäkseen ylimmäispapillisia tehtäviä kaikkeinpyhimmässä..."
Miksi sinä tulet aika ajoin tälle palstalle kelaamaan noita samoja valheita, etkä usko mitään,
mitä sinulle opetetaan?
Haluatko tehdä vain kiusaa vai mistä johtuu moinen itsepäisyys?Kyselet: "Haluatko tehdä vain kiusaa vai mistä johtuu moinen itsepäisyys"?
--
Viesteistäsi saa sen käsityksen, että pidät kaikkia niitä, jotka ovat eri mieltä kanssasi, kiusantekijöinä ja valehtelijoina.
Itse en pidä kastetta pelkkänä vetenä, vaan uskon, että kasteeseen liittyy myös hengellinen ulottuvuus veden lisäksi.- näin on
Tapio522 kirjoitti:
Kyselet: "Haluatko tehdä vain kiusaa vai mistä johtuu moinen itsepäisyys"?
--
Viesteistäsi saa sen käsityksen, että pidät kaikkia niitä, jotka ovat eri mieltä kanssasi, kiusantekijöinä ja valehtelijoina.
Itse en pidä kastetta pelkkänä vetenä, vaan uskon, että kasteeseen liittyy myös hengellinen ulottuvuus veden lisäksi.saa uskoa mihin haluaa, mutta miksi et samalla usko muitakin katolisen kirkon keksintöjä? Ja miksi
kelaat samoja väittämiä määrä-ajoin, etkä pohdi yhtään, mitä sinulle vastataan?
Eikös Neitsyt Mariakin palvontakin ole Pyhän-Hengen aikaansaamaa????
Pakanat palvelevat luonnostaan luotua enemmän kuin luojaa! Pakanoilla pitää olla jotain konkreettista! pysy totuudessa kirjoitti:
ymmärtänyt Jeesuksen kastetta ja Pyhän-Hengen laskeutumista???
Tuossahan sanottiin selvästi:
"1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen."
Matt 3:16 sanoo saman asian vielä selvemmin:
"Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi Hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat...."
Pyhä-Henki laskeutui Jeesuksen ylle VASTA KASTEEN JÄLKEEN!!!!
Vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste ovat kaksi eri asiaa!
Samoin tapahtui Samariassa: Ap 19:6
Tämäkin asia on kerrottu sinulle kymmeniä kertoja, mutta miksi jatkat sanan väärentämistä?
Oletko jo niin paatunut vai pahuuttasiko et halua uskoa, mitä sinulle vastataan?
Kaste ei ole mikään Jumalan merkki, jonka perusteella Hän hyväksyy meidät, vaan
se, että ihminen uskoo Golgatan sovintotyöhön!
Samoin tuo:
"Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. "
Tämä on Jumalan Sanan mukaan mahdotonta,sillä ylimmäisen papin täytyi olla
Leevin sukukuntaa ja Jeesushan oli Juudan sukukuntaa. Ei kai Jumala toimi vastoin omaa
sanaansa.
Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä alkoi vasta taivaassa: Hebr 1-5.
"Tehdäkseen ylimmäispapillisia tehtäviä kaikkeinpyhimmässä..."
Miksi sinä tulet aika ajoin tälle palstalle kelaamaan noita samoja valheita, etkä usko mitään,
mitä sinulle opetetaan?
Haluatko tehdä vain kiusaa vai mistä johtuu moinen itsepäisyys?Sanot:Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä alkoi vasta taivaassa: Hebr 1-5.
"Tehdäkseen ylimmäispapillisia tehtäviä kaikkeinpyhimmässä..."
--
Mitä Raamattu opettaa?
Hebr. 5:5,6
--
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
--
Jeesus oli ylimmäisenä pappina silloinkin, kun hän kärsi puollestamme maan päällä.
Mutta hän hoitaa virkaansa edellenkin kuljettuaan kuolemansa jälkeen "läpi taivasten"; hän on pappinamme taivaallisessa temppelissä.
Tästä voimme lukea Hebr. 4:14-16.Tapio522 kirjoitti:
UUDEN LIITON KASTE-APOSTOLIEN OPETUS
(Listan tekijän nimen olen valitettavasti hukannut!)
-------
- Apostolien teot: Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16). Kaste välittää syntien anteeksiantamuksen.
Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen. (Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.)
- Apt 19:1-6 Efeson tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.
- Perhekuntakasteet: Cornelius Apt 10:47, Lyydia Apt 16:13-15, Filippin vanginvartija Apt 16:25-34, Crispus Apt 18:8; Stefanas 1 Kor 1:16; 16:15.
- Kasteopetus apostolien kirjeissä: Room 6:3(2-11): Kastettu Jeesuksen kuolemaan, kasteessa kuollut, haudattu ja ylösnoussut Jeesuksen kanssa. Sama ajatus Kol 2:11-13. Kaste toimittaa teloittajan ja haudankaivajan virkaa.
- 1 Kor 6:11: ”teidät pestiin puhtaiksi, pyhitettiin ja vanhurskautettiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta”.
Kolminkertainen aoristin passiivi: Kasteessa puhdistettu synnistä, pyhitetty eli erotettu Jumalan yhteyteen ja vanhurskautettu. Kasteen kertakaikkisuutta korostaa säännöllisesti käytetty aoristi-muoto, joka ilmaisee kertakaikkista päättynyttä tapahtumaa.
- Gal 3:26-28: Kristukseen kastetut ovat pukeneet Kristuksen ylleen.
- Ef:4:5: ”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.”
- Tiit 3:4-7: Jumala pelasti meidät pesemällä meidät kasteessa puhtaaksi niin että synnyimme uudesti ja saimme Pyhän Hengen.
- 1 Piet 3:21-22: Hyvän omantunnon liitto - syntien anteeksiantamuksen liitto. Kaste ei poista perisyntiä, mutta sitä ei enää syyksi lueta (Augustinus).
- UT puhuu uudestisyntymisestä sekä kasteen että Jumalan sanan kautta. Edellisestä käytetään aoristia, jälkimmäisestä perfektiä. Esim. 1 Piet 1:3 ja 1 Piet 1:23. - ”Evankeliumin kautta” myös 1 Kor 1:14; 4:15. Uudestisyntymisestä puhutaan myös ruumiin ylösnousemuksen yhteydessä, Matt 19:28.44 "kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen."
- itsepäinen!
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä alkoi vasta taivaassa: Hebr 1-5.
"Tehdäkseen ylimmäispapillisia tehtäviä kaikkeinpyhimmässä..."
--
Mitä Raamattu opettaa?
Hebr. 5:5,6
--
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
--
Jeesus oli ylimmäisenä pappina silloinkin, kun hän kärsi puollestamme maan päällä.
Mutta hän hoitaa virkaansa edellenkin kuljettuaan kuolemansa jälkeen "läpi taivasten"; hän on pappinamme taivaallisessa temppelissä.
Tästä voimme lukea Hebr. 4:14-16.Raamattu ei kerro, että ylimmäinen pappi olisi ristiinnaulittu meidän edestämme!!!
Tuo Hebr 5:5 kertoo vain sen, että Jumala korotti Jeesuksen ylimmäispapilliseen virkaan VASTA SITTEN,
KUN LUNASTUS OLI SUORITETTU!!
5:8-10
Ja niin, vaikka oli Poika, oppi siitä mitä hän kärsi, kuuliaisuuden, JA KUN HÄN OLI TÄYDELLISEKSI TULLUT,
TULI HÄN IANKAIKKISEN AUTUUDEN AIKAANSAAJAKSI KAIKILLE, JOTKA ovat hänelle kuuliaisia,
hän, jota Jumala nimittää ylimmäiseksi papiksi".
Nimittikö Jumala Jeesusta ylimmäiseksi papiksi kastehetkellään????????
"Sinä olet MINUN POIKANI, johon minä olen mielistynyt...."
Maanpäällä EI VOI OLLA KAHTA YLIMMÄISTÄ PAPPIA SAMAAN AIKAAN!!!
Hebr 8:4
"Jos Hän olisi ollut maan päällä, ei Hän olisikaan pappi, koska ovat jo olemassa ne,
jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja."
On se merkillistä, että tuo epäraamatullinen vauvakaste poikii toisia epäraamatullisia
oppirakennelmia, joilla koetetaan saada tukea vauvakasteelle!
Sinä olet aika erikoinen ihminen, kun et usko minkäänlaista opetusta muilta, kun
vauvakasteen puolustajilta! Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "...kasteessa ei ole itse asia, vaan se on todellisuuden VERTAUSKUVA ..."
--
Tarkoitatko, että kyse on vertauskuvallisista asioista, kun Raamattu puhuu kasteen välittävän syntien anteeksiantamuksen?
Raamatun paikat:
Apostolien teot:
--Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
-Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (Apt.22:16).10 "vaan jotka, (lahjat ja uhrit) niin kuin ruuat ja juomat ja erilaiset PESOTKIN, ovat AINOASTAAN LIHAN SÄÄNTÖJÄ, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti."
Jos sinua ei ole kastettu apostolien opetuksen mukaisesti, olet vielä todellisuudessa kastamaton vaikka olisit jonkin kirkon jäsen.
Onko sinut kastettu evankeliumin totenapitäen? Jos et, niin olet vielä Herran nimeen kastamaton ja niin ollen myös uudestisyntymätön. Et kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan!
Tapaamme ihmisen, joka väittää olevansa uudestisyntynyt.
Välttämättömät ja riittävät määritteet sille, että tuo ihminen on uudestisyntynyt ovat seuraavat:
1. Hänet on kastettu Herran Jeesuksen nimeen ("vesi").
2. Hän on saanut syntinsä anteeksi, on Jumalan lapsi ("veri").
3. Hän on saanut Pyhän Hengen lahjan ("Henki").
Lisää tietoa asiasta kirjassa nimeltään *Uudestisyntymisestä* (saatavissa luettavaksi minulta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317796
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455330- 594832
- 763517
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162035Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322001- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441707- 381662
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1411591