Vapaa kuvaus

Maailmaa avoimin silmin ihmettelevä free lance -kirjoittaja, joka kirjoittaa milloin mistäkin milloin mihinkin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: --- Messenger: [email protected]

Aloituksia

27

Kommenttia

30

1. Onpahan ketju.... Jo aloittajan aktiviteettiohjelma hengästyttää, ja osoittaa siinä sivussa sen, ettei kyseinen henkilö ole koskaan kärsinyt sairaudesta nimeltä masennus. Kenties lievästä, ja aivan normaalista, mielialan laskusta, mutta ei sairaudesta.

Sitten tuohon toiseen ketjun dilemmaan, eli lääkkeiden käyttöön/käyttämättömyyteen. En jaksanut lukea ihan kaikkia kirjoituksia tuossa ylempänä läpi, mutta sain sen käsityksen, että osa kirjoittajista oli sitä mieltä, että masennuslääkkeiden määrääminen ja niiden napsiminen perustuu lähinnä vain ja ainoastaan johonkin lääketehtaiden ja lääkäreiden väliseen salaliittoon. Ja että niiden vaikutus perustuu lumevaikutukseen. Kerronpa siis oman tarinani.

Sairastuin toistuvaan, vakavaan masennukseen vuonna 2002. Pääsin pahimmasta ylitse erinomaisen, ja minun asiani omaksi ottaneen lääkärin, ymmärtäväisten sukulaisten, ja lääkkeiden avulla. Luitte aivan oikein; lääkkeiden avulla. Oli ne sitten lumelääkkeistä tai ei. Ja mistäkö kykenen sanomaan että nimenomaan lääkkeet auttoivat minua? Tähän löytyy parikin perustetta.

Ensinnäkin minulle koetettiin aika montaa lääkettä sairauden ollessa pahimmillaan. Ensimmäiset kokeilut eivät vaikuttaneet oloon tai sairauteen mitenkään, olisi ollut aivan sama vaikka olisin vetänyt näkkileipää ja joku olisi uskotellut minulle se auttavan. Aika monen kokeilun (ja eri lääkeen) jälkeen löytyi kuitenkin sekoitus eri lääkkeistä, joka selkeästi auttoi sairauteeni. Nyt olen pienin katkoin syönyt kyseisiä lääkkeitä siis kahdeksan vuotta ja ollut pääsääntöisesi työelämässä koko ajan.

Toisekseen perustan lääkkeiden toimivuuden juurikin tuohon edellä mainittuun "pieniin katkoihin". Olen kaksi kertaa aivan itsekseni, ja vastoin "salaliitto"lääkäreiden mielipidettä, ollut sitä mieltä, että olen parantunut ao. sairaudesta ja ajanut lääkityksen alas. Ja kuinkas onkaan käynyt? Olen vaipunut syvälle pimeyteen ja kohti pohjaan melkoisen nopeasti kokeiluni alettua. Ja ollut jälleen sairauslomalla.

Summasummarum, oli lääkkeet minkälaisia lääketeollisuuden rahasampoja ja/tai lääkäreiden turhia kokeiluja tms. tahansa, minua ne ovat ainakin auttaneet. Enkä usko, että tulen enää koskaan koettamaan lääkkeiden vähentämistä tai lopettamista ainakaan itsenäisesti. Puhumattakaan mistään vaihtoehtoparannuskeinoista. Mielummin maksan ne muutamat kympit "riistäjälääkeyhtiöille" ja olen yhteiskuntakelpoinen kuin kokeilen jotain heinien syöntiä ja makaan sängyn pohjalla pääsemättä sielä ylös.
  2. Joku tuossa ketjussa kyseli, että mikä "parjauskampanja" EOK:ta vastaan täällä on alkanut, ja koska olen ketjun aloittaja, lienee kysymys tarkoitettu minulle. Niinpä katson asiakseni vastata ja kertoa motiiveistani.

Kuten olen aikaisemmin kertonut, olen työni puolesta tavannut ja jopa ystävystynyt monen WC:ssä mukana olleen kanssa. Heidän kohtaloitaan seurauttuani, ilahduin aluksi kun huomasin että joku taho on ottanut omakseen näiden monen aika pahaan jamaan itsensä ajaneen ihmisen asian. Mutta perehdyttyäni kyseisen yhdistyksen toimintaan hieman tarkemmin, ilahtuneisuuteni muuttui lähinnä tyrmistykseksi, sen verran mätä ja halveksittava rahankeräyskone tässä toimii "hyväntekijänä".

Ja muutama seikka miksi näin; tuolla avauksessa kävin jo lävitse EOK:n rahankeruun perusteen; uusi jäsen maksaa siis 85 euroa päästäkseen jäseneksi. Tämä jäsenyys ei sinänsä tarkoita mitään, ei tuo mitään apuja asioihin vastauksita puhumattakaan, se vaan "helpottaa" mm. asianajajien palkaamista. Tosin tämä asianajajan välittäminenkin maksaa lisää. Niinkuin kaikki muutkin EOK:N tarjoamat palvelut, joista osa tuntuu olevan kaiken lisäksi lähinnä nimellisiä, niinkuin 30 euroa maksava valvonta- ja seurantailmoitus, jossa valvonta ja seuranta on jäsenen vastulla. EOK vain ilmoittaa oikeuteen, että tätä-ja-tätä asiaa seurataan. Eli maksat siitä, että pääset itse seuramaan kuinka asiaasi käsitellään ja joudut raportoimaan asiasta sitten ihan itse EOK:lle!

Toinen seikka, joka sai minut tarttumaan näppikseen, on kyseisen yhdistyksen markkinointi. Kun Rovaniemelle levitetyt tienvarsinmainokset eivät tuoneet toivottua tulosta, eli jäsenmäärä ei kasvanut niihin mittoihin, mitä nokkahenkilöt olivat toivoneet, yhdistys päätti tarttua Capitaan. Ja tässä asiassa ulostulot ovat olleet vähintäänkin kyseenalaisia. EOK on antanut niile jäsenille, jotka suomeksi sanottuna ovat kusessa, turhaa toivoa siitä, että menetetyt rahat olisivat vielä jossain ja ne palautuisivat jäsenille. Jos mietitte henkilöä, joka on omien sanojensa mukaan tyhmyyttään ja ahneuttaan ottanut lainaa, houkutellut sukulaisiaan ja ystäviään rikastumaan valuuttakaupalla (ja nimenomaan VALUUTTAKAUPALLA) ja todennut sitten 1,5 vuotta sitten että sivut ovat kiinni ja pysyvät kiinni, tämä henkilö on valmis tarttumaan aivan jokaikiseen oljenkorteen joka hänelle ojennetaan. Ja juuri oljenkorsia EOK on ojentelemassa syventäen näin myös näiden epätoivoisten ihmisten kuilua. Lisäksi se, että EOK tiedottaa KRP:n tutkinnan aiheuttaneen jopa itsemurhia jäsenistössä, on sen kaltaista populismia ja oman asiansa edistämistä, etten voi muuta kuin halveksia sitä. Kyllä mukana olleet tietävät aivan hyvin, miksi rahat ovat kadonneet ja kenen toimesta.

EOK:n edustajat ovat kertoneet selvittäneensä WinCapitan toimintaperiaatteen "valuuttakauppa-asiantuntijoiden" avulla. Useista lähteistä saamieni tietojen mukaan, nämä asiantuntijat ovat olleet lähinnä mukana olleita capitasijoittajia, joiden lausuntoihin voidaan suhtautua vähintäänkin varauksella. Mutta nämä(kin) asiat selviävät sitten tulevissa oikeudenkäynneissä.

Ja lopuksi muutama sananen EOK:n nokkamiesten taustoista. Niistä kun paljastuu ainakin se tosiseikka, että kaverit ovat luomassa jonkinlaista varjo-organisaatiota Lakimiesliitolle, jonka toimintaa ainakin kaksi EOK:n lakimiestä on arvostellut julkisuudessa usein ja aika räväkästi. Toinen näistä veijareista on muuten eronnut liitosta vuonna 1998 ja toinen ei ikinä ole jäsen ollutkaan. Yhdistyksen toiminnanjohtajana toimiva lainsäädäntötoimittaja (?) on sen sijaan ansioitunut aikoinaan Rovaniemellä toimineen paikallistelevision puuhamiehenä sekä televisio-ohjelmien tekijänä. Nykyiseen titteliinsä, jota muuten esimerkiksi Journalistiliitto ei tunne ollenkaan, herralta löytyy siis rahkeet, hän osaa kirjoittaa ja toimittaa ja tehdä sen vielä riittävän monimutkaisella lakimiesjargonilla. Johon apuja tulee varmasti myös näiltä yhdistyksen lakimiehiltä.

Olen pahoillani pitkästä kirjoituksesta, mutta kun motiivejani kerran kysyttiin, halusin julkituoda ne. Minulla ei sinänsä ole mitään EOK:ta tai sen johtohenkilöitä vastaan, mutta yhdistyksen moraaliton rahastus ja toimintatavat yököttävät. Hattua pitää nostaa herroille siitä, että osasivat napata oikeaan saumaan, kerätä rahat niiltä joita sitä on ja saivat siinä sivussa julkisuutta yhdistykselleen. Lainatakseni Madonnaa, kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, vaikka tässä tapauksessa haastattelemani yksi EOK:n kunnijäsenistä miettii par'aikaa eroamistaan tästä "kunniavirasta". Sen verran häntäkin toiminta arveluttaa.
  3. Et varmaankaan ole lukenut tätä ketjua läpi, koska vaadit minulta televisio-ohjelmaa. En ole televisiotoimittaja, vaikkakin omaan kontaktit myös sille puolelle. Olen mm. nähnyt Ajankohtaisen kakkosen WC -jutun raakamateriaalin, ja voin kertoa että leikkaus, josta kakkosta on kovasti kritisoitu, oli loppujen lopuksi tehty aika kiltisti, materiaalista olisi saanut toisella leikkauksessa aika ilkeän raportin. Kirjoitan ammatikseni, ja kuten tuolla edellä olen jo maininnut, minulta tulee jossain vaiheessa kyllä WC -aiheinen lehtijuttu, ei siis televisio-ohjelma. Valitan.

Mitä tulee tuohon "todisteiden" esittämiseen WC:n puolelta, en vaan jaksa ymmärtää tuota capitaattien logiikkaa. Jos ne todisteet kerran ovat olemassa, miksi niitä pitää pantata oikeudenkäyntiin asti ja roikottaa hyvässä uskossa mukaan läheteneitä löysässä hirressä siihen asti? Tämä toiminta jos mikä, aihuttaa niitä turhia konflikteja ja pahimmassa tapauksessa jopa niitä itsemurhia. Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, lyödä todisteet pöytään? Kuten olen aiemmin tässäkin ketjussa kirjoittanut, olen henkilökohtaisesti tavannut mukana olleita, joille ainakin alkupääoman palauttaminen olisi niin talaudellisesti kuin henkisesti lähes elintärkeää. Näille ihmisille myös katteettomat lupaukset avaus- yms. päivämääristä ovat raastavia. Vaikka ihmiset ovat itse myöntäneet minulle olleensa tyhmiä ja ahneita mukaan lähtiessään, en voi olla säälimättä osaa heistä nähntyäni heidän tilanteensa.
  4. Näyttää menevän aivan kaksinpuheluksi tämä topic, mutta menkööt. On mukava keskustella kerrankin capitaatin kanssa, joka edes hieman koittaa perustella väitteitään. Olkookin että myös sinä sorrut tuohon capitaattien helmasyntiin; "kohta tapahtuu jotain hienoa, kyllä siinä leuat loksahtavat" -mantraan. Siinä on muuten yksi syy mikseivät mediat teidän juttujanne kauhean vakavasti ota, kaikki tapahtuu aina tulevaisuudessa ja hirvittävän sumuisen savuverhon suojissa. Ja mitään ei sitten kuitenkaan tapahdu.

-------------------------------------------------------------

"En osaa arvostaa ihmisiä, jotka on onnistuttu aivopesemään ilman oikeita todisteita"

Näille minun tapaamilleni "sijoittajille" riittää todistukseksi se, että heidän rahansa ovat kiinni jossain, mikä on ollut suljettuna 16 kuukautta. Sinä aikana he eivät ole saaneet yhteyttä mihinkään WC:n viralliseen tahoon, he eivät ole päässeet kotiuttamaan sijoituksiaan, heidät mukaan sponsoroinut taho on osassa tapauksissa katkaissut yhteydenpidon kokonaan jne. Mitä muita todisteita sinun mielestäsi heillä pitäisi olla? Pitäisikö heidän uskoa joihinkin yksittäisiin artikkeleihin, jossa vakuutellaan silmät pyöreinä, että rehellistä toimintaahan tämä on ollut ja kaikki kyllä selviää? Joskus. Osalla näistä mukana olleista ei sijoitettu rahamäärä juurikaan heitä heiluta, mutta osa sijoittanut aivan kipurajoille asti, ja sponssannut mukaan vielä sukulaisiaan. Arvaapa onko siinä suvussa mielenkiintoisia sukukokokouksia tänä kesänä? Olisiko sinulla kenties jotain toivoa heille, muutakin kuin se, että opiskelette tiedonvälitystä jonkun pienen lehtitalon opastuksella?

-------------------------------------------------------------

"...kun muut lehdet kirjoittivat, että tilaisuus oli peruttu ja parvelivat hämäyksemme johdosta kirjaston edessä Oulussa...."

Miksi moinen salaperäisyys? Olette nyt koittaneet piilotella asioitanne riittävän kauan, ja jos/kun media ei saa teiltä virallista, todistettavaa tietoa asioista, se vetää siitä omat johtopäätökset ja kirjoittaa niillä tiedoilla mitkä sillä on käytettävissä. Turha on silloin itkeä kuinka lehdistö kohtelee teitä kaltoin. Jakakaa heille se info jonka kykenette todistamaan oikeaksi, niin aivan varmasti kyseistä tarinaa ilmestyy myös julkiseen sanaan. Kaikenmaailman piilottelu, kasvojen blurraus, ei-me-teille-mitään-kerrota -ajattelu tekee juuri sen mistä te mediaa syytätte; julkisuuteen tulee sellaista tietoa mikä medialla on. Aivan turha on kitistä tuolla tiedotuspolitiikalla siitä, ettei mediassa näy WC:lle positiivisia juttuja.

Ai niin, minulla on valmisteilla juttu WC:stä, jossa on aivan uusi näkökanta asiaan. Mikään/kukaan tiedotusväline ei asioita ole vielä siltä kannalta käsitellyt, joten jos käsket minun odottaa Sanomat24 -juttua, niin odottele sinäkin rauhassa. Juttuni tulee julki kunhan WC -asia on taas yleisen mielenkiinnon kohteena, minä kun kirjoitan työkseni ja näin ollen pitänee odotella siihen asti että kiinostus on jälleen nousussa, eli tarinani arvo nousee. Vaikka sitten sinne oikeudenkäynteihin asti.

------------------------------------------------------------

"Keskustelufoorumit kuten tämäkin suorastaan pursuavat mielenkiintoa jatkosarjasta Wincapita päivittäin ja loppua ei näy päinvastoin."

Jos asioiden yleistä kiinnostavuutta ja niiden uutisarvoa mitattaisiin keskustelupalstoilla, olisi puoli yhdeksän uutisten pääaiheena illasta toiseen Johanna Tukiainen, hänen mahdollinen maastamuutto, silikoni, masennus etc. Mutta kun homma ei mene näin.

Wincapita -uutisoinnissa huippu koettiin silloin, kun sivut sulkeutuivat. Sen jälkeen hetkellisiä nousukohtia ovat olleet KRP:n tiedotteet ja Kailajärven avautuminen. Muuten nk. suuren yleisön silmissä asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja sen huomaisit sinäkin, jos uskaltaisit nostaa pääsi siitä WC -nimisestä pusikosta.

-----------------------------------------------------

"Ei kysymys ole mistään muusta, kuin halusta varmistaa sanomamme perille meneminen väristelemättömänä"

Annoinkin tuolla ketjun avauksessa muutaman vinkin siitä, kuinka lehdistötiedotteet saa "menemään läpi" parhaiten. Kertauksena kumminkin; tehkää lyhyt tiedote, jossa kärkenä uutinen. Uutinen ei tässä kohtaa ole esim. se, että "Wincapita on rehellinen yritys", jos ette kykene todistamaan asiaa. Lisätkää loppuun yhteystiedot, josta voi kysellä lisätietoa.

Niinkuin jo edellä totesin, pakoilu ja piilottelu ei auta asiaanne median kanssa. Jos teillä on todisteet asianne rehellisyydestä, järjestäkää yleinen ja avoin lehdistötilaisuus, jossa media voi haastatella teitä. Omilla kasvoilla ja omilla mielipiteillä. Miksi tämän järjestäminen on niin hankalaa jos kerran WC oli rehllinen valuuttakauppaa käyvä yhteisö? Ja ihan turha on vedota mihinkään yksityiseen sijoitusklubiin tässä kohdin, kysymyksessä on kuitenkin 10.000 ihmisen rahat, ja asia ollut niin paljon juklisuudessa että eiköhän se ykstyisyys ole jo mennen talven lumia.

Jään odottelemaan jatkoa.
  5. "Missäs sisäpiirissä sinä olet, jos tiedät juttujen poukkoilevan, vai suolipalstaltako
    olet itseäsi suunitelmistamme sivistänyt? Lähdekritiikki jne.;)"

En ole väittänytkään olevani missään sisäpiirissä, perustan väitteeni julkisuudessa olleisiin tietoihin ja omiin keskusteluihini capitalaisten kanssa. On hyvä, että linjanne on vakaa ja tähtää tiettyyn maaliin, se onkin yksi tiedonvälityksen ja progandan tärkeimpiä tehtäviä. Vielä hienompaa on se, että olette valinneet vain yhden tiedotuskanavan, tällä varmistatte ainakin sen, että viestinne hukkuu yleiseen uutispöhinään.

Mitä tulee noihin keskusteluihin noin 10-15 capitassa mukanaolleen kanssa, suurin osa heistä on jo tunnustanut itselleen tulleensa huijatuksi. Mitään vastaanlaista paloa kuin vaikkapa eri keskustelupalstoilla on esiintynyt capitan rehellisyydestä tai sen uudesta noususta, en ole heidän keskuudessaan kokenut. Myönnän toki, että otos on tilastollisesti aivan riittämätön pidemmälle vietyihin johtopäätöksiin, kunhan vain kerron omista kokemuksistani.

---------------------------------------------------------------------------

"No sitäpä juuri tarkoitin, että SH:lla alkoi yllättäen olla sellaisia näkymiä, että
    WC:stä ei ole mitään kirjoitettavaa ja kuitenkin hänen kanssa oli suuniteltu uutisoida mm.tulevia kokouksia yksinoikeudella ja mahdollisesti päästä johonkin tilaisuuteen sisällekin. SH vaikutti rehelliseltä kaverilta ja sanoi heti, että mitään bullshittiä hän ei tule julkaisemaan. Hänellä on myös rikosoikeudellista tietämystä asioista."

SH sanoi heti, ettei ala mitään bullshittiä kirjoittamaan. Ja lopetti Wincapitasta kirjoittamisen. Huomaatko missä on pihvi?

Itseasiassa Ilkka (ja aika moni muu tiedotusväline) on todennut sen, ettei capitasta ole paljoa kerrottavaa, koska sen ympärillä ei vaan kertakaikkiaan tapahdu mitään kiinnostavaa. Poliisitutkimukset etenevät, Kailajärvi pysyy vangittuna, osa capitaateista kaivelee mitä mielikuvituksellisimpia todisteita rehellisyydestä, vastikkeellisuudesta ja off-shore -yhtiöistä, mutta mikään näistä ei kiinnosta tavallista lehden lukijaa. Niin kauan se aivan toisarvoista tietoa ja turhaa lätinää, kunnes joku tulee ihan oikeiden todisteiden kanssa ulos. Jos tämä tapahtuu vasta oikeudenkäynnissä, niin hyvä, mutta silloin on turha itkeä miksei meistä ja meidän mielipiteistä kukaan kirjoita mitään. Niin raakaa kun se onkin, lehdet kirjoittavat niistä aiheista, jotka kiinnostavat suurta yleisöä. Ja Capita -asia ei tällä haavaa ole sellainen.

-------------------------------------------------------------------

"Äläpäs vääristele, en ole sanonut missään, että luottotoimittajaksemme on hakeutunut vain kaksi toimittajaa, sillä niitä on ollut kymmeniä ja minusta aivan tuntuu kuin sinäkin kerjäisit yhteistyötä kanssamme, mutta valitettavasti et olisi kelvannut ja enään ei tarvita välttämättä ketään Sanomat24.fi toimituksen lisäksi."

Äläpäs vääristele, en ole koskaan "pyrkinyt luottotoimittajaksenne", olen vaan pyrkinyt antamaan ohjeita siitä, miten saisitte sanomanne julkisuuteen. Ja lisäksi tarjonnut väylää todisteiden esiin saamiselle, mutta yhtään konkreettista todistetta en saanut, eikä kukaan muukaan niitä ole julkisuudessa pahemmin heilutellut. Mitä tulee Sanomat24 -"toimitukseen", onnea vaan heidän kanssaan. Kommentoinkin valintaanne jo tuolla edellä.

------------------------------------------------------------

Ehkä joskus tulevaisuudessa valitsemme TV toimittajan....

Tässä lauseessa kiteytyy koko capitaattien ongelma. Teillä tuntuu olevan rajaton luottamus ja usko siihen, että "te valitsette, te tiedotatte, te kerrotte" ja koko muu maailma pyörii teidän valintojen ympärillä. Sitten kun näin ei tapahdukkaan, alkaa kauhea itku ja poru siitä kuinka koko muu maailma on salaliitossa teitä kohtaan.

Tuo Kailajärven televisioväittely olisi kyllä aika mielenkiintoinen, mutta sen esteenä on muutama pikku seikka. Ensinnäkin pitäisi selvitä muutamasta tuloillaan olevista syytteistä kuivin jaloin, vapautua tutkintovankeudesta, aikaansaada toimiva valuuttakauppa-alusta ja vieläpä todentaa se. Lisäksi pitäisi selittää noin 8000 tuhannelle yhä rahojaan odottelevalle ihmiselle että mihin rahat ovat kadonneet ja tehdä niistä vaikkapa jonkinlainen maksusuunnitelma (sic). Vasta sitten Kailajärvi voisi alkaa keskustelemaan jonkun Putkosen kanssa valuuttakaupoista.

Ihan tähän loppuun vielä, kunnioitan ihmisiä joilla on vankka usko johonkin asiaan. Kunnioitan esimerkiksi vaikkapa vakaasti uskovia, vakaasti johonkin poliittiseen linjaukseen uskovia ja salaa säälien jopa näitä WC -uskovaisia. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisin asioista aina samaa mieltä, ja pidätänkin itselläni oikeuden tuoda risteävät mielipiteeni julki. Sitävartenhan nämä keskustelupalstat ovat, eikö vaan?
  6. Hannu Kailajärvi vaati, ja sai tilaisuuden selventää hänestä julkisuudessa liikkuneita tietoja. Mutta kun Kailajärvi toimitti tuon viisisivuisen avautumisensa julkisuuteen "luottotoimittajansa välityksellä", siitä syntyikin yllättäen suuri haloo. Taas oli lehdistö "käsitellyt" Kailajärven tiedotetta, taas siitä oli kaivettu vain ja ainoastaan ne huonot kohdat jne.

Lehtien toimituksiin tulee päivittäin kymmeniä, jollei satoja vastaavia tiedotteita. Kaikki ne luetaan ja julkaistavat toimitetaan, sillä ilman tuota toimitustyötä ne eivät mahtuisi lehteen. Maailmassa kuin tapahtuu paljon muutakin kuin juuri se näiden tiedotteiden laatijoiden sydämenasia. Näin toimittiin myös Kailajärven kirjeen kanssa aivan varmasti.

Itseasiassa ainoa tiedotusväline, joka julkaisi Kailajärven kirjeen sellaisenaan, oli koko kohun aloittanut Aamulehti, josta pisteet menevät Tampereen suuntaan. Jopa Kailajärven ja WC -uskovaisten äänitorvena toimiva EOK "toimitti" kirjettä ennenkuin julkaisi sen nettisivuillaan. Tässä kohdin herää vain kysymys että miksi?

No, toimitettuna Kailajärven kirje ei sitten toiminutkaan toivotulla tavalla. Lehdet olivat capitalaisten mukaan ottaneet esille aivan vääriä asioita, unohtaneet ne tärkeät jne.... Tässä kohdin syyttävä sormi osoittaa kyllä tuota "luottotoimittajaa" kohti, ei niinkään asiasta uutisoineita tiedotusvälineitä kohden.

Jos hän on oikea toimittaja, ja jos hän työskennellyt päivääkään missään toimituksessa, hän tietää aivan varmasti ettei mikään tiedotusväline julkaise viiden sivun mittaista kirjettä. Ja tämä hänen olisi pitänyt kertoa myös Kailajärvelle. Jos Hannu edelleen olisi halunnut kirjoittaa tuon kirjeen noin pitkänä, seuraava kysymys olisi pitänyt olla, että mitä asioita Kailajärvi pitää tärkeimpinä kirjeessään. Ja sen jälkeen laatia lehdistötiedote kirjeen pohjalta, jossa painotetaan juuri noita tärkeitä asioita. Tiedotteen pituus olisi voinut olla maksisimissaan yksi A4. Ja loppuun omat yhteystiedot josta voisi kysellä lisää.....

Näin toimien tämä Kailajärven luottotoimittaja olisi saanut varmasti enemmän palstamillimetrejä, enemmän näkyvyyttä ja enemmän niitä haluttuja asioita esille kuin nyt. Vaikka toisaalta, tämä koko Wincapita -case alkaa olla vanhan talven lumia, mitään uutta ja ihmeellistä tuskin kuuluu ennen oikeudenkäyntejä. Jotka poliisin tiedotuksen mukaan alkavat vasta kun tutkinta on riittävän pitkällä. Sitä odotellessa muutama vinkki kertauksena vielä sitä julkisuutta hamuaville capitaateille;

- laatikaa riittävän lyhyet tiedotteet
    - muistakaa mainita kontaktitiedot joista saa lisätietoa
    - jos käytätte jutussa asiantuntijoita, mainitkaan nämä nimeltä. "Eräs asiantuntija sanoo/on sitä mieltä" ei mene läpi missään toimituksessa.
    - kun kerrotte jotain tiedotteessa, varautukaa todistamaan väitteenne. Joskus kiireessä saattaa jokin asia mennä nk. läpi ennen tarkistusta, mutta voitte olla varmoja että kun päätoimittaja astelee toimittajan kanssa käräjille jostain tarkistamattomasta uutisesta, ovat ne kaverit kohtuullisen tarkkoja faktoista .
    - kun teette tiedotteen, keskittykää yhteen asiaan. Kertokaa jutun kärki tiedotteen alussa (=miksi tämä asia on tärkeä) ja laventakaa tietoa tausta-aineistolla, asiantuntijalausunnoilla etc. myöhemmin. Tämä siksi, että toimituksissa tiedotteet luetaan kiireessä, ja jos juuri siinä teidän tiedotteessa on kärkenä jokin kiinnostava asia, sen varmemmin se julkaistaan.

Ja lopuksi, kuten aina aiemmin. Sähköpostini on edelleen auki asiallista keskustelua varten. Osoite löytyy tuota nimimerkkiäni klikaten. Jos tässä asiassa ei muuta ilmene, niin vetäydyn jälleen palstalta toivoen että nämä kaksi kirjoitustani aukaisivat osaltaan hieman tiedotusvälineiden toimintaa. Oikein lämmintä kesäjatkoa kaikille!
  7. Ihan ensiksi kommentti tuohon omistusjärjestelyyn; suora lainaus toisessa viestiketjussa olevasta tekstistä: "Wincapitan omistama Panamalainen Ofshore-yritys nostaa rikosilmoituksen Suomen valtiota ja mediaa vastaan. TULEE JOLLEKKIN OSAPUOLELLE KALLIIKSI."

Sitä vaan ihmettelin, että kuinka kirjanpitoalusta voi omistaa mitään. Kuka haastaa ja kenetkin, sen aika näytää.

Kysyt minulta myös, että miksi kolleegani kirjoittelevat "valehdellen" asioista. Olen joskus aikaisemmin vastannut aivan tähän samaan asiaan, toimittajilla on olemassa tietty lähdekritiikki. Tässä tapauksessa lähteenä ovat siis joko KRP, sen viralliset tiedotteet ja/tai oikeuslaitoksesta saatavat tiedot mm. vakuustakavarikoista ja toisaalla jäsenistön hyvinkin epäselvät, toisistaan poikkeavat ja epämääräiset julkitulot. Ja tässä en tarkoita nyt keskustelupalstoja, vaan niitä yhteydenottoja joita kolleegani eri lehdissä ovat saaneet. Ei liene siis vaikea päätellä kumpaan lähteeseen kirjoittavat toimittajat tukeutuvat.

Mitä tulee "valittuihin toimittajiin", en välttämättä edes halua kuulua heihin, en varsinaisesti päätyökseni kirjoita enkä toimita talous- enkä rikosjuttuja. Voitte aivan vapaasti sijoittaa Wincapitan ihan kumpaan tahansa.

Ja lopuksi ihan ystävällisenä vinkkinä haluaisin kertoa, että mikäli haluatte todistaa asiaanne julkisessa sanassa, kannattaa panostaa aikalailla juuri noihin todistettavissa oleviin seikkoihin. Pelkistä heitoista ja "odottakaapas vaan" -lupauksista eivät satavarmasti kirjoita mainitsemasi taspuoliset (?) ja rehelliset toimittajat. Ainakaan enää, sillä tämä yli vuoden kestänyt hiljaiselo Wincapitan puolelta on syönyt aika suuren osan uskottavuudesta.
  8. Vaikka olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että nämä "kohta tapahtuu" ja "leuat loksahtavat" -kirjoitukset ovat lähinnä sitkeitä trolleja, on tähän ketjuun aivan pakko puuttua. Puuttua lähinnä siksi, että ketjussa esitetään ajatuksia, jotka liippaavat läheltä omaa ammattiani, enkä ole aivan valmis ostamaan ajatuksia joita tässä esitetään.

Ensinnäkin väite siitä, ettei MIKÄÄN suomalainen tiedotusväline julkaise WC:tä puolustavia juttuja, on lähinnä naurettava. Väite kuuluu samaan sarjaan kuin se, että WC:n kaatamisen takana oli salaliitto, johon kuuluu suomalainen ja kansainvälinen poliisi, suomalainen ja kansainvälinen pankkimaailma, suomalaiset ja ruotsalaiset rikkaat suvut, Jouni Laiho, valtiovarainministeriö ja mitä näit nyt vielä on.

Toisekseen, journalismi määritellään seuraavasti; journalismi on ajankohtaista ja faktapohjaista joukkoviestintäsanomien tuottamista. Kiinnittäisin huomion nimenomaan tuohon FAKTA -sanaan. Tässä tapauksessa journalismia tehdään siis vain ja ainoastaan toisen osapuolen viestien välityksellä, sillä WC ei ole kyennyt/halunnut osoittaa yhtään ainoaa todistettavaa faktaa toiminnastaan. On siis melkoisen luonnollista että toimittajat kirjoittavat mm. KRP:n tiedotteiden pohjalta juttujaan kun toisen osapuolen tarinat ovat pohjalla "odottakaapas vain, kohta tapahtuu". Varsinkin kun tätä odotusta on jatkunut nyt jo reilun vuoden.

Mitä taasen tulee ulkomaisten tiedotusvälineiden uutisointiin WC:n asioista, haluaisin todellakin tietää mitä ulkomaalaista tiedotusvälinettä kiinnostaa koti-Suomessamme tapahtuva, maailman mittakaavassa kuitenkin kohtuullisen pieni talousrikos. Tai sen, että minkälaisia todisteita WC:llä on esittää väitetystä sensuurista. Se, että jokin/jotkut tiedotusvälineet eivät julkaise aivan kaikkea WC:n mahdollisesti tuottamaa materiaalia sivuillaan, ei suinkaan tarkoita sensuuria. Uutisvirrassa on paljon muitakin "uutisia", jotka eivät syystä tai toisesta mahdu julkaistavien joukooon.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että jos sitä omaa viestiä ei saa julkistetuksi, vika ei välttämättä ole viestin välittäjässä. Se voi olla myös itse viestissä. Vaikkapa sen muodossa, ajankohtaisuudessa, todistettavuudessa, tarkistettavuudessa, jopa viestin levityskanavissa.

Niinkuin olen aiemmissa postauksissani jo todennut, kirjoitan tälle palstalle sisään kirjautuneena ihan sen takia, että mikäli jollakulla on todellisia todisteita vaikkapa sitten WC:n rehellisyydestä, otan mielelläni niitä vastaan sähköpostiini. Minulla on väylät kyllä saada ne julki tarvittaessa. Toistaiseksi sähköpostin puolella on ollut vaan aika hiljaista.

Aivan lopuksi; en edelleenkään kaipaa tähän(kään) kirjoitukseeni niitä tältä palstalta niin tuttuja "v%¤tun h+m+, et tiedä asioista mitään" -viestejä vastaukseksi. Kirjoitan asiasta vain kuten se tosielämässä on, en siksi että yrittäisin puolustella kenenkään tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.
  9. Niinkuin totesin avauksessani, en myöskään pidä capitalaisia minkääntason folio- tai muina päinä. Päinvastoin kirjoitin normicapitalaisen olevan aivan normi-ihminen, ihminen joita kävelee hieman asuinpaikastasi riippuen kymmeniä tai jopa satoja päivittäin kadulla vastaan.

Tuohon kikkailuusi sanamuodoilla ja lauserakenteilla KRP:n tiedotteissa en jaksa enää lähteä edes mukaan. Uskon, keskustelupalstakirjoituksiin ja televisiossa nähtyihin capitalaisten haastatteluihin perustuen, että osa capitaateista ei uskoisi kysymyksessä olleen huijaus vaikka Kailajärvi kertoisi asian Ylen puoli yhdeksän uutisissa pitäen sormiaan niin Raamatulla kuin Suomen Lailla ja paikalla olisi Suomen rehellisimmän miehen Arvi Lindin lisäksi pappi ja varmuuden vuoksi ateisti ja saatananpalvoja. Joku kaivaisi, ja löytäisi, omasta mielestään piilotettuja merkityksiä Kailajärven puheesta aivan varmasti.

Tässä kohdin mieleen nousee viestinnän teoriat, joita pitkäpartaiset miehet ovat jo 1700 -luvulta alkaen kehitelleet. Heidän mukaansa sellaista viestiä, jota voitaisiin kutsua täysin objektiiviseksi, ei ole olemassakaan. Tuohon viestiin ja sen subjektiivisuuteen, vaikuttaa sen toimittava henkilö, vastaanottaja, heidän tilanteensa ja kokemuspohjansa, jopa ympäristö jossa viesti toimitetaan vaikuttaa siihen kuinka vastaanottaja sen kokee. Kun tuohon lisätään vielä nykytekniikan mukanaan tuomat mahdollisuudet mm. kuvakulmissa, valaistuksessa etc., ollaankin niin syvässä suossa ettei miltään viestiltä koskaan voida odottaa täyttä objektiivisuutta. Siksipä tuo kikkailu sanoilla on lähinnä kosmeettista, jolla pyritään peittämään asioiden todelliset laidat.

Mitä tulee tuohon WinCapitan "päättämään" salassapitovelvollisuuteen ja siitä kiinnipitämiseen, on tietysti kunnioitettavaa että jokin yhtiö pitää periaatteistaan kiinni. Nykypäivänä kun aika moni yritys joutuu luopumaan pitkistäkin periaatteistaan mm. ihmisten irtisanomisien osalta.

Tässä kohdin ihmetyttää kuitenkin muutama seikka. Ensinnäkin, jos Kailajärvellä ja muilla perustajajäsenillä (ja mahdollisesti Uotilla) on olemassa tietoa näistä väitetyistä yhteistyökumppaneista, miksi he eivät käytä tietojaan esitutkinnassa? Kailajärvellä on mahdollisuus esitutkintalain mukaan kyseenalaistaan vangitsemisensa kahden viikoin välein, mutta mitään ei tapahdu. Miksi? Kailajärven ei tarvitsisi edes rikkoa lupaustaan vaitiolostaan, riittäisi että hän esittäisi tutkinnassa omalle tutkijalleen todistetun rahaliikenteen yhteistyökumppaneiden ja WC:n/itsensä välillä. Jossain vaiheessa hän joutuu nämä todisteet joka tapauksessa esittämään, ainakin mikäli haluaa välttää odotettavissa olevat tuomiot.

Jos nyt sormesi syyhyävät kirjoittaaksesi, että todisteet esitetään sitten aikanaan oikeudenkäynnissä koska suomalaiseen poliisiin ei luoteta, niin tämäkään perustelu ei oikein kestä tarkempaa tarkastelua. Kailajärvellä on avustaja, jolle nämä todisteet voidaan toimittaa ja esittää niistä tutkijalle vaikka oikeaksi todistetut kopiot. Näin varsinaisia todisteita ei tarvitse jättää "poliisin hukattavaksi". Edelleenkään todisteeksi ei riitä screenshotti tai exeltaulukko.

Mutta tämä jäsenistön parissa jumalasemaan nostettu Kailajärvi ei viitsi tätä vaivaa nähdä. Sen sijaan hän antaa jäsenistön roikkua löysässä hirressä, antaa heidän menettää vakuustakavarikoissa omaisuuttaan, antaa poliisille kaikki valtit pidättää ja jopa vangita jäsenistöä. Miksi?

Ja tuota Kailajärven jumalasemaa ei tarvitse kyseenalaistaa eikä puhua mitään Aajankohtaisen Kakkosen WC -raportin huonosta ja tarkoitushakuisesta leikkauksesta, olen ollut tilaisuudessa nähdä koko raakamateriaalin, ja voin vakuuttaa että siitä aineistosta olisi saanut huomattavasti enemmän leimaaman jutun leikkelemällä se hieman toisin.

Mutta nyt joudun valitettavasti poistumaan juttumatkalle, mutta keskustelu jatkukoon puolestani täysin vapaasti. Olen yrittänyt omalta osaltani tuoda siihen hieman toisenlaista näkemystä erilaisten yksittäisten väitteiden ja lauseiden vastapainoksi. Pääsääntöiseti olen penännyt jonkinlaista lähdekritiikkiä ja sitä, että asioiden taustoja tarkistettaisiin ennenkuin niitä aletaan esittämään virallisina totuuksina.

Jään odottelemaan mielenkiinnolla edessä olevia oikeudenkäyntejä ja niiden mukaanaan tuomia keskusteluja. Villi veikkaukseni on, että mikäli capitaatit alkavat saada tuomioita, KRP:n tällä hetkellä yksin muodostamaan osaamattomuuskeskukseen liittyy käräjäoikeus aika nopeasti. Ja niiden "oikeiden" todisteiden esittäminen siirtyy edelleen korkeampiin oikeusasteisiin.
  10. Lukekaa tämä, ja kertokaa mitä tässä sanotaan (lainaukset WC:n tiedotteesta 27.09.2008):

"Pahoittelemme julkisen tiedotuksemme vähäisyyttä ja pyrimme kaikin mahdollisin keinoin jatkossa auttamaan sekä viranomaisia että mediaa ymmärtämään klubin toimintaa, koska se on meidän kaikkien edun mukaista."

Noin yhdeksän kuukauden hiljaisuus tarkoittanee siis "kaikkia keinoja auttaa viranomaisia ja mediaa"?

"Klubi tarjoaa yksityisille ihmisille ja yrityksille kehittämäänsä valuuttakaupan signaalijärjestelmää FxTrader Signals, joka tuottaa käyttäjälleen reaaliaikaisesti valuuttaparin EUR/USD osto- ja myyntisignaaleja."

Paitsi että tuo "reaaliaikainen myyntisignaali" on todistettu staattiseksi kikkareeksi, joka värähteli myös silloin kun tietokone ei ollut edes liitettynä verkkoon.

"...eikä yksikään WinClubin jäsen ole menettänyt rahojaan."

Mjaa.... ainakin julkisuudessa olleiden tiedon mukaan aika moni on menettänyt rahansa.

No, tänään illalla kaikki selviää Ajankohtaisessa Kakkosessa, joka on otsikoinut yhden juttunsa "Wincapitalaisten usko ei horju". Kyseessä on tälläkin palstalla hehkutettu suuri mediatapahtuma, joka tulee mullistamaan koko tutkinnan. Tuossa jutussa tullaan paljastamaan kuinka kyseessä on suomalaisten ja kansainvälisten pankkien, suomalaisten ja kansainvälisten median, KRP:n ja Interpolin yhdessä masinoiva salaliitto. Tuon jutun jälkeen niin Kailajärvi kuin Martiskainen vapautetaan, Hentusen etsintä lopetetaan ja valuuttakauppa alkaa jälleen tuottamaan.

Jep jep....