Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25507

  1. Opposition politiikka on mennyt erinomaisesti, kun katsoo gallup-lukujen kehitystä. Oppositiohan ei voi vaikuttaa maassa harjoitettavan politiikan sisältöön kuin erittäin rajallisesti. Se koskee vain päätöksiä, joissa vaaditaan määräenemmistöä tai sitten yhteisiä parlamentaarisia sopimuksia kuten velkajarrua.

    Oppositiohan ei ole pääosin ollut eri mieltä siitä, pitääkö sopeuttaa. Velkajarrupäätös kertoo tästä hyvin. Kyse on hallituksen keinovalikoimasta. Siinä osumaa ovat saaneet ennen muuta pienituloiset ja huono-osaiset. Sopetuksessahan on kolme osaa: leikkaukset, veronkorotukset ja kasvutoimet. Purran.Orpon hallitus on painottanut leikkauksia ja "elvyttänyt" suurituloisia suhteellisesti eniten. Kasvutoimet ovat olemattomat, minkä voi nähdä talouskehityksestä. Valikoimassa olisi ollut talouskehitystä haittaavien veronkorotusten käyttäminen, mutta niihin hallitus ei ole ideolgisista syistä lähtenyt. Näillä veronkorotuksilla politiikkaa olisi voitu säästöjen sijasta kääntää kannattavia yrityksiä suosivaksi sen sijaan, että pönkitetty kannattamattomuutta ja suorastaan haitallista yritystoimintaa. Vastikään a-studiossa kaksi talouselämän vaikuttajaa kertoivat yhdensuuntaisesti, että Suomelta puuttuu visio talouden uudistamisesta toisin kuin muissa pohjoismaissa. Tämä ei ole siis oppositiosta vaan pikemminkin yrityselämän sisältä tullutta puhetta.

    Tämän hallituksen päätösten peruminen ei ainakaan kaikilta osin enää muuta asioita. Maito on jo valunut maahan eikä sitä saa sieltä kauhottua takaisin tonkaan. Pitää tietysti katsoa eteenpäin vallitsevasta tilanteesta. Sopetusta joudutaan jatkamaan jo senkin vuoksi, että nykyinen hallitus on totaalisesti epäonnistunut tavoitteisaan. Alijäämäisyys ja velkaantuneisuus ovat vain voimistuneet vastoin hallituksen kaikkia lupauksia. Uusi hallitus joutuu siis ensi töikseen korjaamaan nykyisen hallituksen aiheuttamia vahinkoja. Tämähän on asia, josta oppositiolta ei ole kysytty mitään. Eivät hallituspuolueet ole kysyneet oppositiolta, miten nämä aikovat korjata meidän aiheuttamamme uudet vahingot. Sinulta on jäänyt huomaamatta se, että Orpon hallitus ei ole korjannut mitään vaan lisännyt vaan talousongelmia.
  2. Juuri siitä on kyse, että on melkein pakko olla USAn ystävä, kun Venäjä on naapurissa. Tämä onkin sitten se ainoa asia, josta voimme olla jotenkin samaa mieltä. Se tarkoittaa alistumista USAn ylivallalle. Trump jakaa jo nyt Euroopan maita vuohiin ja lampaisiin. Ja uhkaa lampaita tulella ja tulikivellä, ties millä milloinkin.

    Kommunismin kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. USAssa Trumpia eivät vastusta kommunistit, vaan vapaan ja demokraattiisen maan puolesta puhuvat liberaalit demokraatit. Trumpistit eivät painota demokraattien kommunistisuutta vaan demonisuutta. He ovat alkaneet Trumpin aikana sanoittaa kaikkia muita kohtaan tuntemaansa vihaa hengellisellä retoriikalla, mikä tulee suoraan maata nyt johtavilta äärikristillisiltä konservatiiveiltä. USAn kristillinen oikeisto on ryhtynyt "pyhään" uskonsotaan demoneita ja muita hallusinaatioitaan vastaan. Tästä asiasta kehotan lukijoita lukemaan Atte Korholan kirjan Trumpista ja äärikristillisestä oikeistosta. Se on uskomaton lukukokemus ja on toistuvasti vaikea uskoa, että se kuvaa modernia länsimaata. Sen voisi uskoa kuvaukseksi esim. talebanien hallitsemasta Afganistanista, tosin sekin jotenkin kalpenee näiden amerikkalaisten uskonretken rinnalla. Tarinat pitkin matka ovat kerta kaikkiaan uskomattomia. Vaaralliseksi asian tekee se, että tämä hörhöily ulottuu USAn nykyjohtoon. Sotaministeri Hegseth on tästä selvin esimerkki sanoitustaan myöten. Hän näkee itsensä Jumalan soturina, joka tappaa vääräuskoisia kuin listisi kärpäsiä.

    Mutta ole sinäkin vaan uskossasi vahva ja vältä edelleen kaikkea vapaasti saatavissa olevaa tietoa.
  3. Hienoa. Huomasin vasta nyt tämän reilun kuukauden vanhan avauksesi. Olen itse seurranut kyseisten henkilöiden (talousasiantuntijat, poliitttisen historian ja kansainvälisen politiikan asiantuntijat, peliteorian asiantuntijat, sotatieteiden asiantuntijat, entiset ammattisotilaat jne.) näkemyksiä. Ne ovat lohduttomia kertomuksia. Yhdessäkään en ole vielä törmännyt sellaiseen, missä millään lailla ymmärrettäisiin Trumpin ja hänen hallintonsa toimintaa. Yhä useampi heistä sanoo, että Trump on mielenvikainen narsisti. Professori Sachs on tehnyt tämän selvin sanoin jo sodan alusta lähtien.

    Sota ei ole vielä loppu. Päinvastoin nyt olemme tienhaarassa, missä häämöttävät vaihtoehtoina pienempi tai suurempi katastrofi niin taloudelle, poliittisille maailmanjärjestykselle kuin USAn sisäiselle tilanteelle. Trumpin seuraavat siirrot ovat ratkaisevia siinä, mikä on katastrofin laajuus. Pienin paha olis vetäytyminen pois sodasta. Tähän Trumpilla on aika mahdoton tarttua, koska hän ei voi sietää henkilökohtaista epäonnistumista ja sen tuomaa häpeää. Sehän tulkittaisiin USAn anatautumiseksi. Toinen vaihtoehto on maaoperaation aloittaminen, joka veisi USAn pitkään sotaan, mistä ei selvittäisi ilman ihmisuhreja. Kolmas vaihtoehto on Trumpin esiin nostama Iranin 92 miljoonan ihmisen tuhoaminen tunnissa. Sellainen tunnin juna on totaalinen ydinasehyökkäys. Neljäs mahdollisuus on ehkä ns. jäädytetty konflikti, joka ei ole ratkaisu, jos se estää merenkulun Hormuzin salmella. Sen vuoksi alkuvaiheessa saattaisi tulla kysymykseen lännestä päin meren yli aloitettava rajoitettu maahyökkäys eli joidenkin saarten ja rannikkovyöhykkeen valtaaminen salmen läheisyydessä. Trumpia kiinnostaa myös Iranin lounaisosan valtaaminen, koska siellä sijaitsee pääosa (?) Iranin öljykentistä. Trumphan on uhonnut ottavansa (ryöstävänsä) ne USAn haltuun.

    Eurooppalainen media on kovasti vältellyt tuota lähinnä amerikkalaisten esiinnostamaa tietoa ja spekulaatiota sodan syistä, seurauksista ja vaihtoehdoista. USAssa tämä keskustelu on paljon vilkkaampaa. Onneksi sitä on mahdollista seurata netin avulla.
  4. Kirjoittaja oli kyllä sikäli oikeassa, että sinunkin eläkkeestäsi muut maksavat valtaosan. Olet saanut tämän lahjaksi ay-liikkeen toiminnan tuloksena. Niin minäkin olen saanut vastaavasti saman edun. Ja ole siitä erittäin tyytväinen ja kiitollinen ay-liikkeelle. Eläkejärjestelmämme on nykyisin niitä harvoja ilonpilkahduksia, joita on jäljellä. Se on rakennettu varsin kestäväksi hyvin suunnitellulla työllä. Järjestelmä toimii paljolti riippumattomana julkisesta taloudesta, mikä on sen yksi vahvuus. Valitettavasti yrittäjän ovat maksattaneet eläkkeensä paljon enemmän valtion varoin kuin omalla kustannuksellaan. Samoin maatalousyrittäjät maksattavat suurimman osan eläkkeistään valtiolla. Ay-johtoinen palkansaajapuoli on ainoa, joka on hoitanut asiansa järkiperäisesti. Nauti sinäkin siitä, kun vielä olet hengissä ja voit nauttia. Jos sinulla on elossa oleva puoliso, hänkin saa osansa tästä edusta.

    Minä lukeudun siihen eläkkeensaajien desiiliin, joka saa suurinta eläkettä. Sijoitusvarallisuuteni on myös huomattava, koska saan joinakin vuosina sen avulla tuloja enemmän kuin eläkkeestä. Saatat jäädä tässä minulle toiseksi. Meillä on vaan se ero, etten halua syyttää kanssaihmisiä siitä, että he eivät ole onnistuneet luomaan itselleen yhtä suurta vaurautta. Omalla kohdallani vaurastumisen perussyy on sen pahan vasemmiston mahdollistama koulutus kaikille. Kuulun sodanjälkeisiin suuriin ikäluokkiin kuten sinäkin eikä lähes ilmainen koulutus ollut sotien jälkeen mikään itsestäänselvyys. Sekin rakennettiin vasemmistolaisella politiikalla. Ja se on huikea menestystarina. Eli onni ollut myötä. Oma osuuteni on vain siinä, että sattui olemaan riittävästi älyä päässä, mikä mahdollisti korkeimman mahdollisen koulutuksen. Tästä seurasi valtava sosioekonominen nousu. Vanhempani olisivat voineet pystyä samaan, mutta heille ei sellaista mahdollisuutta suotu. Minä taas synnyin oikeaan aikaan ja paikkaan eli pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon, jonka perustajat mahdollistivat tämän. Ja sinunkin eläketurvasi, vaikkei sinulle kaiketi ole suotu samanlaisia älynlahjoja kuin minun kaltaisille.
  5. Jos asia sanotaan lyhyesti, niin sinä olet sokea niille asioille, joita maailmassa koko ajan tapahtuu ja jotka muuttavat maailmaa. Elät jossain kylmän sodan todellisuudessa eli neukkuajan tunnelmissa.

    USA ei ole mulle paha. Trump ja hänen hallintonsa ovat sitävastoin äärimmäisen pahoja. Käsitykseni tuon hallinnon tavoitteista ja kyltymättömättömästä pahuudesta on vain voimistunut mitä enemmän ole tutustunut amerikkalaiseen tunnelmointiin ja menoon. Trumpin hallinnon hulluutta ei ole Euroopassa edes riittävästi käsitetty. Se ymmärretään paljon paremmin lähellä eli USAn sisällä. Eurooppalainen media sivuuttaa yllättävän paljon asioita tästä todellisuudesta, mutta kyllä se sieltä pikkuhiljaa tunkee itsensä läpi. Eurooppalaiset saivat kokea ensiherätyksen tästä silloin, kun varapresidentti Vance kävi haukkumassa eurooppalaiset arvot ja sananvapauden. Se oli silloin jonkinmoinen yllätys, mutta ei enää, kun tutustuu USAn tämän todella pimeän puolen tilaan. Olen itse tullut koko ajan vakuuttanemmaksi siitä, että jossain vaiheessa tämä tulee puhkeamaan USAn sisäisinä väkivaltaisuuksina. Miten paha juttu siitä seuraa, on tietysti tässä vaiheessa vaikea sanoa. USA on jakautunut poliittisesti kahtia erittäin jyrkällä tavalla. Polarisaatio muistuttaa Suomen oloja vuonna 1917 sillä erotuksella, ettei kahtiajako johdu USAssa taloudellisesta eriarvoisuudesta vaan arvomaailmojen hurjasta erosta eri väestöryhmien kesken. Se jakolinja ei voittopuolisesti rodullinen, vaikka osansa silläkin. Mielestäni myös puhe kulttuurisodasta hieman vääristää todellisuutta. Shokeeraavaa on törmätä siihen, että perusjakolinja on syvästi uskonnollinen. USAn äärikonservatiivinen judeo-kristillinen pohjavire on voimistunut ja radikalisoitunut. Heidän keskuudessaan on nähty, että Trumpin kausi mahdollistaa suuren hengellisen vallankumouksen. Noissa piireissä puhutaan täysin avoimesti siitä, että USAssa käydään henkimaailmojen taistelua. Taistelua tosin käyvät vain nämä äärikristityt, se taistelun toinen toinen osapuoli lähinnä äimistelee näiden äärikristittyjen hulluutta kuten me teemme myös me järjissään olevat eurooppalaiset.

    USA ei toivottavasti hyökkää meille. Tanskan kimppuun se on kyllä uhonnut hyökkäävänsä. Eikä Trump ole kohdellut silkkihansikkain Norjaakaan, koska tyhmä kun on, niin kuvittelee Norjen hallituksen evänneen häneltä Nobelin rauhanpalkinnon.

    Trump teki nyt suurimman virheensä, kun hän vastoin kaikkia asiantuntijoita aloitti hyökkäyssodan Iraniin. Tähän häntä yllytti Israelin juonikas Netanjahu ja turvallisuuspalvelu Mossad. Aina kun Trump aloitti neuvottelut Iranin maltillisimpien johtajien kanssa, Israel tappoi nämä johtajat pommituksillaan. Tappaminen näyttää kohdistetun siihen osaan Irania johtoa, joka on ollut valmis neuvotteluihin. Henkiin jäävät ne, joilla ei ole neuvotteluhalua. Tämä on Israelilta tietoinen taktiikka ja tuttu jo Hamasin suosimisessa. Se on nimittäin syy jatkaa sotaa, kun vastapuolella on vain sodanhaluisia elossa. On äärimmäisen vaarallista osoittaa neuvotteluhalukkuutta Iranissa. Israel iskee heti näihin.

    Trump on juuttumassa sotaan. Nyt eletään kaikkein kriittisintä vaihetta. Iran ei luota lainkaan USAhan, se on tullut petetyksi niin monta kertaa, kun USA ja Israel ovat hyökänneet kesken neuvottelujen. Iranissa ei enää sisäistä oppositiota. Trump ja Netanjahu onnistuivat yhdistämään Iranin kansan taistelemaan yhteistä vihollista vastaan. Trumpin valikoimassa on nyt toisena häpeällinen antautuminen eli myöntyminen siihen, ettei juuri mitään sotimisen keskeisiä tavoitteita saavutettu. Suurin tappio tulee siitä, että vanha hallinto jatkaa Iranissa. Toinen mahdollisuus on maaoperaation aloittaminen, mikä juututtaisi USAn tähän sotaan ehkä moniksi vuosiksi. Kolmas mahdollisuus on Trumpin jo ilmoittama keino tuhota koko Iranin 92 miljoonan asukkaan sivilisaatio tunnissa. Jokainen ymmärtää sen, millä keinolla Trump ja Israel aikovat toteuttaa tämän tuhoamisen. Valitse nyt sitten se todennäköisin vaihtoehto. Trumpilla ei näytä olevan mitään kunniallista ulospääsyä sodasta ja Iranin johti ymmärtää se. Kuten presidentti Stubb sanoi Iranilla on ydinase ja se on mahdollisuus sulkea meriliikenne Hormuzin salmella. Muu maailma on polvillaan tämän "ydinaseen" uhan edessä kuten on jo nähty. Trump on saanut itsenä ja koko maailman tiukkaan umpisolmuun. Ole huoletta, ei hän ehdi tulla nyt auttamaan meitä. Hän lopetti jo asetoimitukset Viroonkin.

    Ottaisit sinäkin vähän asioista selvää. Netti on pullollaan amerikkalaisten asiantuntijoiden, kansainvälisen politiikan tuntijoiden, talouselämän tuntijoiden ja sotatieteeseen perehtyneidän näkemyksiä tilanteesta. Kun perehtyy näiden näkemyksiin, siellä ei törmää yhteenkään Trumpin toimintaa ymmärtävään näkemykseen. Päinvastoin tilanne nähdään nimenomaan USAn kannalta suurena katastrofina. Tietysti tutustuminen edellyttää taitoa ymmärtää englannin kieltä, koska kaikki länsimainen kritiikki on esitetty tällä kielellä.
  6. Zjuganovin puheisiin on vaikea uskoa. Venäjän historiassa on reilun sadan vuoden aikana tapahtunut kolme vallankumousta. Ensimmäiset kaksi tapahtuivat vuonna 1917 ja niiden perusteena oli taloudellinen epätasa-arvo. 1990-luvun taitteessa tapahtuneen valankumouksen syynä oli enemmänkin pakkovallasta vapautuminen.

    Nyt Venäjä luisuu kohti taloudellista katastrofia ja samaan aikaan hallinnon valta yhä voimakkaammin perustuu pakkovaltaan. Itse uskon siis enemmän 1990-luvun vaihteen tapahtumien toistumiseen tai jatkumoon kuin vuoden 1917 tapaiseen vallankumoukseen. Vuoden 1917 vallankumoukset olivat sosialistisia, mutta vuoden 1990 vallankumous oli liberaalinen, pakkovaltaa vastustava, Taloudellisen järjestelmän vallankumous ei toisi muutosta Venäjän perusongelmaan eli nationalistiseen konservatismiin. Samaa kehitystä näemme nyt USAssa, missä maa on joutumassa äärioikeistolaiseen pakkovaltaan. Tämä on ehkä luhistuville suurvalloille luontainen viimeinen hengäys ennen kuolemaa.

    Sekä Venäjän että Yhdysvaltojen tila on nyt äärimmäisen huolestuttava. Molempien maiden presidentit ovat puhuneet ydinaseen käytöstä täysin vailla huolen häivää ikään kuin asia olisi arkipäiväinen ja milloin tahansa eteen tuleva. Trumpin uhkaus tuhota Iranin koko sivilisaatio yhdessä tunnissa on lajissaan todella pöyristyttävä. Mitähän amerikkalaiset mahtaisivat ajatella, jos putler ilmoittaisi, että hän aikoo tuhota Amerikan sivilisaation tunnissa ennen keskiyön kellonlyömää. Siitä nousisi USAssa taatusti kova meteli, mutta oman maan presidentin vastaavaan uhkaukseen monet suhtautuvat olankohautuksella.
  7. Osut ja tottakai kuten aina yleensäkin itse sitä huomaamatta asian ytimeen. Eli täysin vahingossa, tiedostamatta olennaista. Kerrot, että potkulaki ei luo uusia työpaikkoja. Olet nyt ihan oikeilla jäljillä. Ei todellakaan luo. Sitten kerrot, että tarkoitus onkin vain korjata pikku virhe eli helpottaa huonon työntekiijän potkaisemista pellolle, jotta voitaisiin palkata joku parempi, ellet tämä sitten osoittaudu vieläkin huonommaksi.

    Se suuri ongelma on juuri tässä. Hallitus puuhastelee täysin toissijaisten asioiden kanssa, kun pitäisi ratkaista Suomen talouden suuria ongelmia ja etsiä syitä siihen, miksi talous ei vedä ja kasvun sijasta pukkaa vaan laskua. Ei hallituksia aseteta tehtäväänsä näpertelemään jonnin joutavien asioiden parissa vaan ratkaisemaan Suomen huutavia ongelmia. Jos hallitus kertoo, että potkulailla ja sen kaltaisilla näpertelyillä ratkaistaan Suomen talousongelmat, hallituksemme on totaalisesta yössä. Ja niinhän se tuloksista päätellen onkin. Hallitus on ottanut tehtäväkseen velkaongelman hoitamisen ymmärtämättä, että kasvamattomuusongelman hoidolla sekin asia ratkeaisi kuin itsestään.

    Jos sulla on telkkari, niin katsopa nyt ihan opiksi ja ojennukseksi tämän maanantain a-studion jälkiosa, missä kaksi asioista kerrankin hyvin perillä olevaa kaksi ihmistä eli Sanna Suvanto-Harsaae ja Eero Vänninen vääntävät oikein rautalangasta sen, mistä tässä on kyse. Minulle tulos ei ole yllätys, koska olen tästä yrittänyt sinullekin kommenteissani moneen kertaan kertoa. Suomen talouden suuri ongelma on visioiden puute ja sen vertailu muihin pohjoismaihin hyvin kertoo. Muissa pohjoismaissa on tehty jatkuvasti visioita tulevaisuuden tarpeita poliitikkojen ja yritysten yhteistyönä. Suomessa ei mitään. Pelkkää hölmöläisten näpertelyä, mistä Orpon hallitus on aivan huippuesimerkki. Se pikemminkin pyrkii vastustamaan kaiken aikaa niitä, jotka esittävät tällaisten visioiden suunnittelua.

    Analyysi on se, että yritysrakenteemme ydin perustuu jo aikaan ennen itsenäistymistämme. Muutoshaluttomuus ja suoranainen muutosvastarinta on ollut sille olennaista. Talouselämä on rakentunut ja ankkuroitunut vanhojen rakenteidemme ympärille ikuisiksi ajoiksi, kun muualla ja niinkin lähellä kuin muissa pohjoismaissa on koko ajan muututtu ja visioitu tulevaisuuteen. Kun älytään, että ongelma on yritysrakenteessa ja sen tuottamissa tuotteissa, toimenpideohjelma ja visiot alkavat rakentua kuin itsestään. Jos on kyvyttömyys löytää niitä itse, niin aina voi soittaa kaverille ja kysyä neuvoa. Visiot puuttuvat siksi, että puuttuu uskallus. Tyydytään entiseen eli siihen koko ajan hiipuvaan. Oli todella helpottavaa seurata, että Suomesta löytyy kuitenkin talouselämän ammattilaisia, jotka tunnistavat tämän suuren ongelman toisin kuin sinä ja Orpon hallitus.
  8. Itsenäisyytemme alkuaikojen tapahtumia ei ole ollenkaan vaikea myöntää. Tuo sinun sepustuksesi niistä perustuu omaan mielikuvitukseesi eikä vastaa tutkittua historian tietoa.

    Maalaisliitolla ei ollut mitään erityisempää roolia itsenäistymisessämme eikä sisällissodassa. puhumattakaan siitä, että se olisi ollut johtavassa asemassa. Johtavassa asemassa oli muu oikeisto valkoisten puolella ja SDP taas oli maan suurin puolue ja ainoa vasemmistolainen puolue tuolloin.

    Venäjä ja SDP eivät luoneet mitään itsenäisyyttä yhteistuumin. Tämäkin on sinun ikiomaa hölynpölyäsi, joka ei perustu yhtään mihinkään. Ratkaisevaa Suomen itsenäsitymisen kannalta oli vuodenvaihde 1917/1918. Silloin Venäjän bolshevikkihallitus tunnusti Suomen itsenäisyyden, jolloin myös muut valtiot suostuivat sen tunnustamaan. Siihen saakka itsenäisyys oli vain oman julistuksen varassa. Tilanne olisi sama kuin saamelaiskäräjät nyt julistaisivat osan Lapista itsenäistyvä saamelaisten valtioksi. Suomessa kaikki halusivat tuolloin itsenäistyä. Viimeisenä itsenäistymisen taakse saatiin taivuteltua se osa Suomen oikeistoa, joka vielä kesällä 1917 vastusti itsenäistymistä. Venäjän bolshevikkivallankumous oli Suomen onnenkantamoinen. Kerenskin johtama väliaikainen hallitus ei ollut halukas tunnustamaan Suomen itsenäistymistä puhumattakaan tsaarin johtamassa hallinnosta, joka olisi todennäköisimmin kukistanut kapinan väkivaltaisesti. Lenin oli ominut itselleen tuolloin kommunistisen kansalaisuusaatteen, jonka mukaan kansoilla katsottiin olevan oikeus itsenäisyyteen ja omaan päätösvaltaan. Asia kytketyi kommunistiseen utopiaan, mutta sen jätän tässä jokaisen tiedonjanoisen omaksi asiaksi selvittää. Suomelle syntyi siis historiallinen tilaisuus itsenäistyä. Ajoitus oli hyvä, mutta prosessi käytiin SDP:n ehdottomalla tavalla, vaikka se hävisi äänestyksessä. Lopputulos oli kuitenkin hyvä. Mitään liittymistä Venäjään ei ollut suunnitteilla. Miten olisi voinutkaan olla, kun olimme jo osa Venäjää. Miten voi suunnitella liittyvänsä Venäjään, jos jo on osa sitä. Oletko täysin typerä, kun hoet ihan umpimahdottomuuksia? Jos Venäjä ei olisi suostunut itsenäistymiseemme, siihen olisi riittänyt Leniniltä yksi sana eli njet. Suomalaiset eli koko Suomen kansa loi meille siis itsenäisyyden, ei Lenin eikä Venäjä. Viimemainitut eivät vaan panneet ajatukselle vastaan kuten edeltäjänsä Venäjällä tekivät. Suomen laiton kapinointi tuotti siis hyvän lopputuloksen. Laitonta ja maanpetoksellista se oli tietysti Venäjän lakien valossa ja tsaari olisi voinut siitä hyvästä hirtättää joukon suomalaisia itsenäisyyden tavoittelijoita.
  9. Kaikki tässä täsmää. Merivirta pysähtyy lämpenemisen seurauksena. Siihen saakka ymmärsit. Ilmaston lämpeneminen sulattaa jäätiköitä eli lisää makean veden määrää, mikä vaikuttaa myös merivirtoihin.

    Suomi ei jäähdy sen vuoksi, että ilamsto lämpenee. Suomessakin ilmasto ensin lämpenee ja jopa nopeammin kuin eteläisillä seuduilla. Kylmeneminen alkaa vasta sitten, kun lämmin merivirta pysähtyy. Silloin meille ei tule talvisin leutoja säitä tämän merivirran myötä. Eli tilanteemme alkaa muistuttaa enemmän Siperian ilmastoa, minne merivirrat eivät tuo leutoja ilmoja talvisin.

    Asian näkee kun katsoo koko maapallon karttaa ja sen leveyspiirien sijainteja. Suomen Lappi sijoittuu näin katsottuna samalla tasolle kuin Pohjois-Kanadan jäätikköalue, Grönlannin eteläosan jäätikköalue ja Siperian ikiroudan alue. Koko Suomikin sijoittuu Kanadaan nähden hyvin arktiseen osaan Kanadaa, jos Suomi pantaisiin sinne taikka vastaavasti Siperiaan. Varsinkin talvella meillä olisi silloin huomattavasti kylmemmät ilmat kuin nyt. Kesät olisivat lyhyitä ja talvet pitkiä ja kylmiä. Ilmaston yleinen lämpeneminen voisi tietysti jonkin verran nostaa lämpötiloja nykyiseen verrattuna noilla seuduin, mutta kylmää olisi edelleen. Siis lämpötilat voivat nousta suhteellisen paljon Siperiassa, Pohjois-Kanadassa ja Grönlannissa, mutta Skandinaviassa kylmenesi, jos Golf-virta pysähtyisi. Golf-virran ansiosta täällä voidaan elää suhteellisen sopivissa lämmöissä, mutta Kanadan jäätiköille ei, koska siellä ei ole Golf-virtaa tai vastaavaa lämpöpatteria.
  10. Golf-virran mahdollinen pysähtyminen ei johdu ilman lämpötilaeroista pohjoisessa verrattuna etelään vaan siitä, että koko meriaueen lämpötila muuttuu lämpimämmäksi ja jäätiköiden sulaessa meriveden suolapitoisuus vähenee. Merivirtojen liikevoimissa on tärkeää myös pystysuuntaisten lämpötilaerojen muutokset, mitkä vaikuttavat Golf-virran muutoksiin.

    Kaikkiiaan muutokset voivat olla ennakoimattomia. Muutoksen suunta näyttää pahalta, mutta muutoksen nopeutta ei tiedetä tarkasti. Olennaisinta olisi saada muutos pysähdytettyä ennen ns. keikaspistettä, minkä jälkeen mitään ei ole enää tehtävissä. Sitäkään ei vielä tunneta, kuinka lähellä olemme tätä keikahduspistettä. Kaikkia muutoksiin vaikuttavia voimia voi olla vaikea ennustaa, koska kaikkinainen ilmastonmuutos voi saada aikaan prosesseja, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Tällaisia erittäin vakavia ja suurivaikutteisia muutoksia olisivat jäätiköiden massiivinen sulaminen sekä ikiroudan sulaminen arktisilla alueilla kuten Siperiassa. Se vapauttaisi ilmakehään esim. metaanikaasuja, jotka voisivat kiihdyttää lämpenemistä edelleen hurjaa vauhtia. Ilmastonmuutosta hillitsevia luontaisia voimia ei taida sen sijaan olla näköpiirissä lainkaan.

    Kyse on ihmisten osalta paljolti siitä, että toiset ummistavat silmänsä tältä tulevaisuudenkuvalta ja yleensä ilman sen kummemmin asiaa perustelemalla kuten esim. USAn presidentti Trump tekee. Hänelle riittää oma mielipide, joka sanoo, ettei ilmastonmuutosta ole, sanoivat tiedemiehet mitä hyvänsä muuta. Toiset eli lähinnä nuoret menettävät taas yöunensa ja uskonsa tulevaisuuteen, mikä voi näkyä esim. pidättäytymisenä hankkia jälkeläisiä.

    Minä en ole mikään asiantuntija näissä asioissa, mutta perustan näkemykseni tietoon uskomusten sijaan. Siksi kehotan ottamaan selvää tässäkin asiassa tutkitusta tiedosta. Siitä löytyy paljon asiantuntemusta niin Suomesta kuin muualtakin maailmassa. Tiedemiesten näkemykset tuntuvat olevan huomattavan yksisuuntaisia. Ilmastonmuutos nähdään heidän keskuudessaan erittäin vakavana tulevaisuuden uhkana. Jos ja kun jotkut vähättelevät asiaa tai kiistävät sen kokonaan, he ovat yleensä mutu-tuntumalla meneviä maallikoita. Näin on kyllä monessa muussakin asiassa. Asiantuntatieto poikkeaa monasti tavallisen tallaajan pohdinnoista.
  11. Sivuutat kirjoituksessani kaiken olennaisen, mikä selittyy sillä, ettet ymmärrä taloudellisesta toiminnasta ja toimintaympäristöstä yhtään mitään.

    Saavutettuja etuja tuntuu olevan käytännössä. Rajan molemmin puolin. Ay-liike katsoo, että kaikki aiemmin sovittu on saavutettua etua, Vastaavasti yritystukien (ml. erilaiset verotuet) varassa elävät yritykset näkevät kaikki tuet saavutettuina etuina. Saavutetut edut eivät ole vain vasemmiston etu. Yksin oikeiston vaalima verotukietu on maailmanmistassa täysin poikkeuksellinen listaamattomien yritysten osinkojen huojennus. Sehän estää tunnetusti yritysten investointihalua, mikä on merkittävä ero Suomen ja Ruotsin välillä. Ruotsissa listatuminen on pääsääntö. Suomessa poikkeus. Eroa selittää se, että Ruotsi ei maksa yrittäjille siitä, että nämä välttävät pörssilistautumista. Ruotsi ei kannusta sellaiseen hulluuteen.

    Listaamattomien yritysten omistajat varmaan tietävät, mihin rahat käytetään. Kansantalouden kannalta se tietämys on valitettavasti erittäin negatiivinen. kasvuhakuisuus on vähäistä, työllistäminen vähäistä ja yritysten myynti ulkomaille suurta. Jos sinä kuittaat Suomen talouden kateudella, niin siitä vaan. Toivottavasti tämä käsityksesi ei ole yleinen Suomen oikeiston piirissä.

    Oikeistossa on järkeviäkin ajatuksia. Valitettavasti ne ajatukset ovat parlamentaarisen osallistumisen ulkopuolella. Eduskuntaan pyrkinyt liberaalinen puolue olisi ohjelmansa mukaan mullistanut yrityselämän tuet kokonaan ja antanut luovan tuhon puhua kannattavuuden parantamiseksi. Perinteinen oikeisto vaalii kuitenkin viimeiseen saakka niitä saavutettuja etujaan. Toinen ilahduttava uudistushalukkuus tulee sekin politiikan ulkopuolelta. Entinen pääministerimme kehottaa yrityksiä ja valtiota ottamaan edes tekoälyn käyttöön ja seuraamaan tässä vain muun maailman kehitystä. En tiedä, missä turpeessa tämä nykyinen hallitus oikein elää, kun se ei tartu mihinkään talousviisaiden esittämiin uudistusideoihin. Ei haluta vihreää siirtymää, ei haluta työperäistä maahanmuutto, ei haluta investointeja lisääviä toimia, ei haluta tekoaälyn hyödyntämistä. Näperrellään vain täysin tossijaisen työelämän uudistamisen kysmyksissä, kun pitäisi uudistaa yrityskokonaisuutta kannattavampaan suuntaan.