Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2049

Kommenttia

25508

  1. Uskot nyt liikaa laitavasemmistolaista propangandaa. Hyvinvointivaltiota ei ole lakkautettu eikä näillä näkymin lakkautetankaan. Hyvinvointivaltio on rahoituskriisissä, minkä vuoksi joudutaan varmaan ottamaan muuta askel taaksepäin joissain suhteissa.

    Omasta mielestä pitäisi suuntautua maanlaajuiseen markkinatalouteen eli kaikenlaisesta aluepolitiikasta pitää luopua vapaan markkinatalouden eduksi. Hyvinvointivaltion tulee perustua kansalaisten tasa-arvoisuuden pohjalle, ei alueelliseen tasa-arvoisuuteen.
  2. Tähän on vaikea vastata muuten kuin, että juuri nämä kaksi valtiota ovat aiheuttaneet suunnattomasti sitä kaaosta. Kun asiaa mitataan näiden valtioiden aiheuttamilla kuolonuhreilla toisen maailmansodan jälkeen, luvut ovat valtavia. Suurimman uhrimäärään toista valtiota kohtaan suunnatuista sodista on aiheuttanut Vietnamin sota, missä kuoli 2 - 3 miljoonaa ihmistä, suurin osa siviilejä. Tuhot olivat myös materiaalisesti valtavat, kun esim. peltoja myrkytettiin.

    Muita paljon kuolonuhreja aiheuttaneita sotia ovat Venäjän hyökkäyssodat Afganistanissa 1980-luvulla ja Ukrainassa 1922-alkaen. Näissä kummassakin kuolonuhrit lasketaan vähintään miljoonana. Välillisesti molemmat valtiot ovat osallistuneet verijuhliin. Suuria uhrimääriä on tullut USAn tukemana Indonesiassa ja Lähi-idässä ja Venäjän osalta Tshetseniassa eli maan sisäisessä sodassa. Kolmas jatkuvasti eli käytännössä koko itsenäisyydensä ajan harjoittanut valtio on Israel. Se harjoittaa varsinkin juuri nyt täysin silmitöntä väkivaltaa, jossa suurin osa surmatuista on muita kuin sotilaita ja aseellisia terroristeja.

    Maailma olisi huomattavan rauhallinen paikka, jos em. kolme valtiota saataisiin rauhoittumaan ja luopumaan väkivallasta politiikan jatkeena. Tämän hetken maailmassa USAn ohella toinen taloudellis-sotilaallinen suurvalta on Kiina. Se on pidättäytynyt osallistumaan sotiin omalla armeijallaan. Ainakin toistaiseksi, mikä on hyvä asia. EU, Japani, Korea ja ehkä myös Kanada ovat taloudellisia suurvaltoja ja ne ovat maailmassa parhaita rauhanpuolustajia. Intia on nouseva talousmahti ja sen toivoisi seuraavan Muhatma Gandhin jälkiä rauhanomaisuudessa.
  3. Trumpilla oli vaihtoehtoina huono ja erittäin huono. Trump valitsi niistä paremman eli huonon vaihtoehdon. Se oli suhteellisen viisas päätös siihen verrattuna, että hän olisi ajanut globaalin talouden lamaan ja maailman uuteen suursotaan. Erittäin huono vaihtoehto ei ole vielä poissuljettu.

    Jos uutiset pitävät paikkansa, Iran näyttäisi saaneen murskavoiton. Sen uraanin rikastaminen sallitaan, USA lupaa olla jatkossa hyökkäämättä, USA joutuu maksamaan Iranille sotakorvauksia jne. Trump tulistuikin heti, kun CNN kertoi uutisoinnisssa Iranin voitosta. Jos ehdot ovat mainitunkaltaisia, Trumpilla on kova urakka saada musta näyttämään valkoisena maan omien kansalaisten keskuudessa. Vaikutelma on se, että Trump onnistui hukkaamaan maansa kansalaisten maksamia verorahoja ainakin muutan kymmenen miljardin verran reilussa kuukaudessa saavuttamatta muuta kuin laajaa tuhoa Iranissa. Jos USA joutuu vielä maksamaan aiheuttamansa tuhon jälleenrakennuksen, lasku vain kasvaa. Kaikki hyökkäyssodan tavoitteen jäävät saavuttamatta. Maan johto saatiin kyllä Iranissa vaihdettua, todennäköisesti entistäkin radikaalimpaan, mutta nuorempaan ja viriilimpään. Iran ottanee opiksi ja lähtee nyt tosissaan kehittämään itselleen ydinasetta estääkseen tälläisen hyökkäyksen toistumasta.

    Trump päätökset tulevat riippumaan siitä, miten syvälle hänen kannatuksensa turhasta sodasta ja sen kustannuksista laskee. Jos Trumpin uskottovuus menee, hän voi hylätä rauhansopimusprosessin ja palata sotimaan. Israel varmasti kannustaa Trumpia jatkamaan, koska tulitauko jo sinällään on sotimiseen makuun päässeelle uskonnolliselle hallitukselle suuri pettymys. Tooran lupausten realisoituminen sen näkökulmasta viivästyy turhaan.

    Sotimisen sijaan Trumpin aivotusten ja raivon kohteeksi on nyt joutunut maan vapaa media. Hän haluaa repiä vapaan median ja siihen kuuluvan lähdesuojan riekaleiksi. Trumpille epämieluisan median journalistit Trump haluaa panna vankilaan. Malli on otettu putlerilta, jota Trump muutenkin johtajana ihailee. putler on kurin ja järjestyksen mies, kunnon mafioso, jonka nenille ei seurauksitta hypitä.
  4. Kiina kulkee eturintamassa uusiutuvan energian kehittämisessä ja teknologiassa. Tämä taloudellisen liikevoiton mahdollisuus puskee Kiinaa satsaamaan ilmastonmuutoksen torjuntaan. Toinen ja vielä paljon merkittävämpi asia on ilmaston muutosten negatiivisten vaikutusten näkyminen Kiinassa. Suuret kaupungit peittyvät jo nyt tuulettomina päivinä savusumuun ja lämpeneminen uhkaa mm. Kiinan vesihuoltoa.

    Kiina toimii kaikkiaan erittäin rationaalisesti. Se on ollut laatimassa uutta 15-vuotissuunnitelmaansa. Tämä tekemiseen on valjastettu maan parhaimmat aivot tuhansin ihmisin. Kaikki maan asiantuntemus pannaan peliin. Yhdysvalloissa Kiinan malli on tuotu esiin ja verrattu sitä Trumpin vastaavaan, missä päätöksiä tehdään ilman suunnitelmia fiilis-pohjalta. Toinen näistä on nouseva imperiumi ja toinen laskeva. Jokainen voi arvuutella, että kumpi niistä on nouseva ja kumpi laskeva.

    Kiinan mahdin perustana on ollut kaiken aikaa rationaalisuus. Kiina on keskittynyt vahvistamaan maan taloudellista pohjaa. Poliittiset uudistukset ovat jääneet sivuun. Venäjä toimi päinvastoin. Se teki ensin poliittisia uudistuksia, mikä johti NL:n romahtamiseen ja talousuudistuksen tekemättä lähes kokonaan. Kiina kasvoi, Venäjä heikkeni. Seuraavassa vaiheessa Kiinan kannattaisi alkaa talouden voimistuessa uudistaa myös politiikkaansa ja tehdä maasta demokratian. Se villitsi ykistyistä yritystoimintaa, mikä kasvattaisi entisestään maan vaurastumista. Kiina näyttää nyt olevan poliittisesti ylivoimaisesti vakain ja rationaalisin suurvalta. Juuri sen avulla se voisi nousta globaaliksi suurvallaksi. Muutkin kunnioittavat sellaista suurvaltaa, joka ei käske vaan toimii yhteistyössä pienempien kanssa. Trump unohti tämän ja laittoi USAn luotettavuuden lasku-uralle.
  5. Ruotsissa maataloustukien pienempi määrä ja ehdot ovat johtaneet siihen, että maatalous on keskittynyt maan viljavimpaan osaan eli eteläiseen Ruotsiin (Tukholmasta etelään). Sadot ovat parempia ja tuotanto tehokkaampaa sekä etäisyydet markkinoille pienemmät. Ruotsissa sikäläisen Kepun vaikutus politiikassa on puolueen vähäisen kannatuksen vuoksi lähes olematon. Väestön varoja ei tuhlata aluepoltiikkaan. Ruotsi vaurastuu kannattavalla liiketoiminnalla eikä rahoja hukata kannattamattomaan. Se yksi perussyy siihen, että Ruotsilla ei ole sellaista velkataakkaa kuin Suomella.

    Suomessa on taas kummallinen tarve tukea kaikkea sellaista, minkä tukeminen tuottaa ikuisia tappiota, mutta ei minkäänlaista positiivista tuottoa. Nytkin meillä pohditaan kuumeisesti sitä, kuinka Itä-Suomea voisi tukea. Se on rahojen heittämistä kankkulan kaivoon, jos ei ole näkymää itäisen Suomen yritystoiminnan vilkastumisesta. Vilkastuminen edellyttäisi Ukrainan sodan loppua, vallanvaihtoa Venäjällä länsimieliseen ja sen myötä kaupan uudelleen käyntiin saamista. Ei vaikuta kovin realistiselta lähiaikoina. Ei Kanadassakaan niin hassuja olla, että tuettaisiin arktisten jääalueiden taloutta massiivisesti.
  6. trumpilla kiihkouskovaisuus lienee vain huonosti näyteltyä tai sitten hän kuuluu johonkin kiroilevien rääväsyiden uskontokuntaan. hegseth on aidommin uskovainen ja hänellä uskonto yhdistyy alkoholismin ja videopelien fantasiamaailmaan. netanjahun hallitus lukee 400 vuotta ennen ajanlaskua julkaistua toorastaan, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä kirjan oletettujen ennusteiden vauhdittamiseksi. trump on nimittänyt Jerusalemiin suurlähetteilään, joka lukee tuota opusta yhdessä netanjahun kanssa ja päätyy aina samaan tulkintaan. Tapetetaan lisää ja vallataan lisää maata. Kyllä se aika jossain näyttää, missä raja kulkee. Näiden mukaan se olisi idässä Eufrat ja lännessä Niili, joten joka suuntaan pitäisi puullistua.

    USAssa on oma kiihkouslkovaisten evankelistien ryhmä. Kotoperäiset kristittymme ovat jollain ihan täyshihhuleita lukuunottamatta jotenkin tolkussaan Amerikan evankelisteihin verrattuna. Olemme aina uskotelleet, että USA on samanlainen ja arvoiltaan samanlainen maa kuin läntinen Eurooppa. Osa sitä eli erityisesti rannikkoseutujen Amerikka onkin, mutta ruoste- ja Raamattuvyöhyke pitää sisällään jos jonkinlaista punaniskaa ja körttikansaa. Toinen merkittävä lobbarityhmä ovat Amerikan juutalaiset, joita on yhtä paljon kuin Israelissa asukkaita. Nämä ovat varakkaita ja vaikutusvaltaisia, jotka rahoittavat poliitikkoja. Eivät he sitä tee ilmaiseksi.

    Uskonnon ja politiikan sekoittamisen ongelma on havaittu jo kauan sitten. Hyvä esimerkki on Turkki, missä Mustafa Kemal Ataturk erotti sata vuotta sitten uskonnon ja politiikan erilleen. Hän näki maallistumisen välttämättömäksi Turkin kehitykselle. Nykyinen presidentti Erdogan vie kehitystä taas päinvastaiseen suuntaan eli uskonto ohjaa hänekin valtapyrkimyksiään. Samaa hulluutta on niin islamilaisessa, juutalaisessa ja kristillisessä maailmassa. Uskonnon pahaa tekevä ominaisuus yhdistää näitä kolmea. Maallistunut Eurooppa on onneksi irtaantunut tästä hulluudesta. Toivotaan ainakin niin.
  7. Vertaan trumpia hitleriin enkä mussoliniin sen vuoksi, että trumpin potentiaalinen tuhovoima on verrannollinen hitlerin tuhovoimaan. mussolini on pikkutekijä maailman mitassa. putler on vaaralinen ydinaseidensa vuoksi ja trump kaiken asevoimansa vuoksi. Hulluuden osalta näitä on vaikea asettaa mielenvikaisuusjärjestykseen. Valtioiden pitäisi järjestelmätasolla herätä siihen, että psyykkisesti häiriintyneillä narsisteilla on intohimoinen tarve saavuttaa valtaa. Tämä intohimo yhdistettynä heidän mielenvikaisuuteensa tekee heistä vaarallisia koko maailmalle. Nyt näitä hulluja on taas vino pino eri sotaisten maiden johdossa samaan aikaan. Niin kuin noita sata vuotta sitten oli ja sen seuraukset tiedämme, jos olemme tutustuneet historiaan.

    Valtiot, sijoittajat ym. tekevät nyt taloudellisia valintojaan. Kun itse seuraan myös sijoitusmaailmaa, tiedän, että amerikkalaiset investointipankkiirit pitävät nyt peukkujaan alaspäin. Se johtuu siitä, että öljyn hinnan raju nousuu ruokkii inflaatiota, mikä saa puolestaan FEDin ennemmin nostamaan kuin laskemaan korkoja. Velkaantuneille ja hinnoitteluvoimattomille yrityksille kehitys on katastrofaalinen. Kulta ei tällä kertaa ole myöskään pelastusrengas. Energiateollisuuteen, puolustusteollisuuteen sekä hinnoitteluvoimaisiin yrityksiin kannattaa edelleen sijoittaa, elleivät niiden hinnat ole karanneet jo liian korkealla. Vaihtoehdot käyvät kuitenkin vähiin. Kaikki tai enemmistö kuitenkin kärsii tavalla tai toisella ja sitä äänestäjä ei tule unohtamaan tehdessään seuraavaksi merkintänsä äänestyslippuun.