Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

1. Luterilaiset, eikä Luther tarvitse uudestikastajien symbolisia merkkejä, vaan silloin on parempi olla ihan kokonaan kastamatta, kuin sellainen tyhjänpäiväinen rivous ottaa.

Luther:

Pelastus ei tapahdu henkilökohtaisen hurmion kokemuksena, se tapahtuu, kun kastettu pestään vedellä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Luther tekee tämän selväksi molemmissa katekismuksissaan.
    Vähä katekismus sanoo

Mitä kaste antaa ja hyödyttää?
    Vastaus:

Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
    Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Iso Kateksimus sanoo että kaste on pelastuksen locus": "yksinkertaisemmin sanoen, kasteen voima, vaikutus, hyödytys ja hedelmä on pelastaa"

Lutherin sakramentti teologialle on täysin vierasta asettaa kaste riippuvaiseksi ihmisen aloitteesta tai kokemuksesta.

Hän näkee kasteen tapahtuvan itse Pyhän Hengen aloitteesta.

Perinteinen (luterilainen) ilmaus, että kaste on armoväline, ei ole onnistunut, koska se antaa käsittää että siinä olisi läsnä jotain muuta kuin Jumala itse.

Saarnassa Jeesuksen kasteesta painopiste on selvästi tässä jumalallisessa läsnäolossa:

"Tässä kaikki elää, Poika ja myös Isä ja Pyhä Henki ovat läsnä omassa persoonassaan todellisesti ja ruumiillisesti... Siksi Kristus on kuvattava Poikana, joka on vuodattanut verensä minun edestäni, joka on kuollut ja herätetty kuolleista. Siksi Hän on kasteessa omassa veressään, kuolemassa ja elämässä..."

Hurmahenget koettivat tehdä kasteesta toisarvoisen pitäen sitä ihmisten seremoniana, joka vahvistaa aikaisemman kokemuksen kääntymisestä tai päätöksestä uskoa.

Luther sen sijaan korostaa että sakramentti on Jumalan työ ja ymmärtää kasteen sinä paikkana jossa Pyhä Kolminaisuus on todellisesti läsnä ja tuo kastettavan valtakuntaansa.