Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12429
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Luterilaiset, eikä Luther tarvitse uudestikastajien symbolisia merkkejä, vaan silloin on parempi olla ihan kokonaan kastamatta, kuin sellainen tyhjänpäiväinen rivous ottaa.
Luther:
Pelastus ei tapahdu henkilökohtaisen hurmion kokemuksena, se tapahtuu, kun kastettu pestään vedellä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Luther tekee tämän selväksi molemmissa katekismuksissaan.
Vähä katekismus sanoo
Mitä kaste antaa ja hyödyttää?
Vastaus:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Iso Kateksimus sanoo että kaste on pelastuksen locus": "yksinkertaisemmin sanoen, kasteen voima, vaikutus, hyödytys ja hedelmä on pelastaa"
Lutherin sakramentti teologialle on täysin vierasta asettaa kaste riippuvaiseksi ihmisen aloitteesta tai kokemuksesta.
Hän näkee kasteen tapahtuvan itse Pyhän Hengen aloitteesta.
Perinteinen (luterilainen) ilmaus, että kaste on armoväline, ei ole onnistunut, koska se antaa käsittää että siinä olisi läsnä jotain muuta kuin Jumala itse.
Saarnassa Jeesuksen kasteesta painopiste on selvästi tässä jumalallisessa läsnäolossa:
"Tässä kaikki elää, Poika ja myös Isä ja Pyhä Henki ovat läsnä omassa persoonassaan todellisesti ja ruumiillisesti... Siksi Kristus on kuvattava Poikana, joka on vuodattanut verensä minun edestäni, joka on kuollut ja herätetty kuolleista. Siksi Hän on kasteessa omassa veressään, kuolemassa ja elämässä..."
Hurmahenget koettivat tehdä kasteesta toisarvoisen pitäen sitä ihmisten seremoniana, joka vahvistaa aikaisemman kokemuksen kääntymisestä tai päätöksestä uskoa.
Luther sen sijaan korostaa että sakramentti on Jumalan työ ja ymmärtää kasteen sinä paikkana jossa Pyhä Kolminaisuus on todellisesti läsnä ja tuo kastettavan valtakuntaansa.
21.04.2013 10:37
Etsivä-xx, mitä puhut? Tärkeät ovat Lutherin sanat: "Halusta tulisin kastetuksi.", jos ei muka jostaisyystä kerkeäisi kasteelle.
http://yle.fi/uutiset/luther-saation_piispa_meilla_ei_ole_tarkoitusta_erota_kirkosta/6541878
21.04.2013 09:06
Mihnä uskossa kastettu? Omavanhurskaan uskossa, joka on pirun kaveri.
21.04.2013 07:05
Nim. "uskova mies", sinä toki saat kritisoida ja olla mitä mieltä tykkäät. Olen vakaasti opillisesti luterilainen uskovainen ja tiedän Uskonpuhdistajan mollauksistasi, etten voi pitää sinua rehlisenä ja uskovaisena. Opillisesti et myöskään ole minulle uskon veli.
21.04.2013 06:57
Sitä parempi, mitä eri suuntauksia kävisi Luther säätiössä, niin saisivat Raamatullista ja myöskin luterilaista opetusta. Siunattu asia.
21.04.2013 06:44
mathetes, kaste uudestisynnyttää ja antaa uskon:
"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (kol.2:12).
Kohdan mukaan: "Kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa Jumala vaikuttaa myös uskon".
21.04.2013 06:11
Joo, mutta he ovat opiltaan luterilaisia. Eräskin entinen viidesläinen sanoi minulle, että käy Luther säätiössä, kun täällä on parempi opetus. Näin sen tuleekin olla, että Luther säätiö olisi kokoava kansankirkossa.
21.04.2013 06:03
Aloittajan valheellinen teksti osoittaa, että halutaan olla Allianssikristittyjä ja samalla tuoda seurakunnan sisään uudestikastajie (lue) helluntailaisten turmiollisia oppeja.
20.04.2013 20:17
Saahan sitä sanoa mitä tykkää, mutta opetus on niin hurmoksellista, että Henkikin muka voidaan saada ilman sanaa ja sakramentteja. Myönnän toki, että henki voidaan saada ilman sanaa ja sakramentteja, mutta se on hurmahenki perkele.
20.04.2013 20:08
Ristinryövärin aikaan ei kristillistä uudenliiton kastetta ollut olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus asetti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus ei näet ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle tuota ennen (Room.6:3). Johanneksen kaste oli vain juutalaisille (apt.13:24) ja sen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste kaikille kansoille (apt.19:1-6). Ristinryövärin kanssa oli itse Jeesus, jonka kyljestä vuoti vettä ja verta. Se riitti ryövärille.
20.04.2013 19:57
Luterilainen uskoo, että maininnat koko perhekunnista sisältävät myös vauvat, jotka kastettiin. Ehkäisyä ei tuolloin ollut ja lasten syntyvyys runsasta. Jeesus käski kastamaan kaikkia kansoja, joiden seassa myös vauvoja on. Apt.2:38-39, kertoo kasteen lupauksen kuuluvan lapsillekkin. Kasteen merkitys myös tukee lapsikastetta, sekä Raamatun vanhurskauttamisoppi.
20.04.2013 19:49
Älä ymmärrä tuota väärin, sillä ei jokainen joka sanoo Herra, herra, pääse sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan se joka tekee taivaan Isän tahdon. Minun nimessäni ajetaan ulos riivaajia ja tehdään tunnustekoja, mutta minä en tunne teitä. Menkää pois te kirotut, sanoo Jeesus
20.04.2013 19:41
Tiedän monta uudestikastaja linnakundia, esim. taposta.
Eihän se ole kasteen vika jos ihminen luopuu, vaan opetuksen puutteen ja epäuskon vika. Kansankirkon opetus on retuperällä, eikä se tavoita kaikkia. Jos saamme palata tuhlaajapojan/tytön tieltä tai lahkojen ojasta, kasteen armoon, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista.
20.04.2013 19:36
Opin alkeisiin kuuluu kohdan mukaan myös kaste. Jos vauvalle ei ole teidän uudestikastajien mukaan uskoa, he eivät pääse myöskään kuoltuaan taivaaseen. Nimittäin "ellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" ja "Ilman uskoa, ei voi olla otollinen Jumalalle." Vauvojen ja vaarien pelastustie on siis sama uskon kautta.
Vauvat uskovat ja ottavat vastaan Jumalan valtakunnan, Ihan Jeesuksen opetuksen mukaisesti. Pyhän kasteen sakramentti, on Jumalan ihana pelastusteko, jota ei milloinkaan tarvitse uusia.
20.04.2013 19:26
Voihan aikuisen kastaa, mutta jos lapsikaste on jätetty tahallisesti pois, on kaste uudestikastajien uskon mukaan joku muu kuin kristillinen kaste.
20.04.2013 19:17
Ilmota vaan eteenpäin, mutta se on täyttä totta. Niinhän uudestikastajat aina tekevät, että jättävät lukematta tai huomioimatta kasteen sisällön.
20.04.2013 19:14
mathetes, Tuo aloitus on täyttä totta ja kuvaa usein uudestikastajien vastaväitteitä. Kiitos aloittajalle tuosta selkeästä esityksestä.
Olen sinullekkin maininnut mathetes, esim. apt.2:38, loppuosasta kuinka kaikki uudestikastajat järjestään jättää loppuosan pois. Ootte jääneet kiikkiin huijauksistanne!!!...ja aina!!!
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
20.04.2013 19:12
Kaste on täyttä armoa esim (Room.6:3). Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu. Ei se selityksiä kaipaa. Niin paljon on kasteesta kohtia otettu Raamatusta, mutta iljettävä ratkaisukristillisyys kieltää kaiken tämän.
20.04.2013 19:03
Olen lukenut kirjan kokonaan ja omistan sen. Täyttä totta uskonpuhdistaja kirjoittaa ja yhdyn kirjan opetuksiin. Te ette ole ymmärtäneet kirjaa oikein. Kuinka voisittekaan? Olettehan niin kaukana meistä luterilaisista. Hän kirjoittaa vanhanliiton juutalaisille heidän omaa lakiaan, siis mitä lihalliset juutalaiset ansaitsevat Oman lakinsa, Mooseksen lain perusteella.
20.04.2013 18:58
On totta, että Luther yritti käännyttää juutalaisia, koska he joutuivat oman vanhanliiton uskonsa mukaan kadotukseen. Tämä on ihan oikein. Jeesuskin sanoo ilmestyskirjassa juutalaisten synagogia perkeleen synagogiksi.
20.04.2013 18:52
123 / 622