Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12429
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sellaista Henkeä ei ole esiintynyt, ainakaan enään.
Sitäpaitsi et halua sopia? Sinun ja kaikkien lähtiöiden oppi on käsittääkseni eri kuin meillä.
07.05.2006 08:37
ovat niitä Raamatun vääriäprofeettoja, jos jotkut. Lapsikasteen hylkääminen on ratkaisukristillisyyden yksi tuntomerkki.
maple72, jos olisit jäänyt ilman lapsikastetta, niin olisit väärien porukassa.
07.05.2006 01:04
Jumala on tuomari. Näin tärkeätä asiaa Raamattu ei olekkaan jättänyt auki, vaan kertoo, että "Taivaassa on tarjona lapsillekkin". Tämä on aivan varma asia pyhän Raamatun perusteella.
Lapsi suntyy kaksiosaisena, syntisenä ja vanhurskaana:
viestissä lainataan myös muutamia raamatunkohtia. Keskustelun otsikosta päätellen kohdat ilmeisesti ovat osoittamassa että lapsi syntyy vailla uskoa.
Tässä on kuitenkin ongelma, koska raamattu opettaa että kaikki ihmiset, sekä uskovat että jumalattomat ovat täysin turmeltuneita omassa itsessään.
Jos jollaki on sellainen käsitys että tuollaiset raamatunkohdat jotka antaa ihmisestä todellisen kuvan eivät koske häntä, niin ymmärtääkseni kristinuskon olemus on hänelle vieras. (pahana sinut luetaan vanhurskaaksi, HUOM!! Sinä et muutu yhtään paremmaksi tullessasi uskovaiseksi, mutta sinä saat halun, mielen ja voiman kilvoitella puhtaalle omalletunnolle, uskomalla omat (ei Aadamin) syntisi anteeksi)
Ei raamattua tulisi niin tulkita että Jumalan ilmoituksen ilmestyy ristiriitaa. Se että Kristus voitti kuoleman vallan on esim. Hesekielin (1 kautta ilmaistu näin:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
Lapset ovat siis vapaita perisynnin kirouksesta! He siis uskovat. (Matt 18:6)
Ei Jumalan sanassa ole ristiriitaa tämän asian suhteen. Turmeltunut ihminen saa lahjana omistaa Kristuksen ansion.
Näin alkuviestissä sanottiinkin:
"Entä mitä Raamattu sanoo ihmisen luonnollisesta tilasta – ilman uudestisyntymistä armonvälineiden kautta – Jumalan edessä syntiinlankeemuksen jälkeen? Ja mitä kaste vaikuttaa ihmisen tilaan suhteessa Jumalaan? "
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).
07.05.2006 00:08
Opetuslapset kysyivät kuka on suurin Jumalan valtakunnassa? Siihen Jeesus vastaa, että ellei tule niinkuin lapset, eli usko on tulemista aina.
Jeesushan sitten sanookin että pienimmäiset uskovat häneen (Matt.18:6)
06.05.2006 23:48
Niinhän kaikki syntyvätkin siionissa, joka ainoa (ps.87).
Mutta lihasta kaikki ovat myös syntyneet, eli ovat kaksiosaisia.
Luopuneet ovat siis olleet luopuneita äidin kohdusta asti (lihansa puolesta, tottakai).
Kun Nikodeemus vetosi siihen, ettei voi mennä äitinsä kohtuun uudestaan ja syntyä uudestaan, niin hän viittasi lapsen puhtaaseen omaantuntoon.
Jeesus sanoi, että epäuskoisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä.
06.05.2006 23:45
Rintti: "syntienne anteeksisaamiseksi"
Kaste ei itsessään ole tae syntien anteeksisaamista. Oleellinen asia, jonka jätit pois on ”Tehkää parannus!” Asioilla on raamatullinen järjestys. Jos siitä poiketaan omavaltaisesti, syntyy vääristymiä.
Weha: Aivan oikein, Raamatullinen järjestys on hyvä ja kannatettava asia, mutta heidän tuli myös ottaa kaste syntien antaaksisaamiseksi jne.
Tähän liittyi olennaisesti usko. Siksi sanotaan mm. "joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ja joka ei usko kadotetaan". Siis molemmat tulee olla.
"teille ja teidän lapsillenne"
Kukin sukupolvi on edellisen sukupolvien lapsia. Pietari ei voinut tarkoittaa ristiäisiä, koska lupauksessa ei ollut mitään imeväisiä koskevaa: He eivät voi kääntyä, eivätkä ottaa kastetta. Jeesuksen oppi on vapaaehtoista. Pakkokaste ja miekkalähetys ovat toista maata.
Weha: apostoli tarkoitti myös silloin eläviä lapsia. Ei tätä voi rajoittaa vain tuleviin lapsiin. Aikuisten tuli kääntyä ja ottaa kaste ja myös heidän lapsilleen kaste kuuluin, tekstin mukaisesti. Varmasti heillä oli sylissään myös aivan pieniä lapsia. Näin heille (lapsille), seuraa myös opetus.
Raamattu puhuu myös kokonaisten perhekuntien kastamisesta: apt.16:33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
06.05.2006 18:26
eivätko he sitä ole lihansa puolesta? Ja Kristuksen Henkeä heillä ei olekkaan enään, koska ovat luopuneita, niinkuin teksti sanoo.
06.05.2006 18:16
Jumalan valtakuntaa:
Uskon kautta:"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri. (Hebr.12:22-24)
06.05.2006 18:11
Ja Raamattu on kokonaan Jumalan puhetta meille. Siksi kutsu kuuluu yhä yhteen laumaan:
"Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus." (1.Tim.3:15)
"Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo".
Lähde Herraa ja meitä seuraamaan.
06.05.2006 17:59
Sehän oli Raamattua. Eihän Pyhän Hengen virkaa ole siellä, missä sitä ei tunnusteta. Paljohan julistamme, Netin kauttakin ympäri maailman menee puheita. Myöskin lähetystyötä 0n 20 eri maassa ja muuallakin. On tätä uskoa muuallakin.
Sielä missä Jumala ovia avaa, sinne viemme.
06.05.2006 17:48
sinä et tunne, vaan kuulunet parjaajien joukkoon...
06.05.2006 14:48
Apt.2-luku
38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
V: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste.
Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
--Siis kysymys on Pyhän Hengen kasteesta, seurakunnassa. Maamme on kansankirkossa kristillisen kasteen saaneita mutta täynnä epöuskoisia, jotka elävät maailmajälkeen.
1.Pietarinkirjeen. 3:21
kaste kuuluu uskovalle, jolla on jo hyvä omatunto ja Jeesuksen mukaan pienet lapset uskovat ja heidät tahdotaan liittää hyvän omantunnonliittoon.. Kaste toimituksena, ei poista lihan /elämän saastaa.
1.Piet.3:20. "Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
21. Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"
No jo kaikki minkä Jumala on asettanut on armoa. Tässä kasteen esikuvassa vesi kantoi arkkia ja pelasti jo uskovaiset. Tämän perustalta kaste hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa. Kun meidät kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin tämä on pelastavan armoliiton
näkyvä merkki, joka kuuluu myös pienille lapsille. Näin Jumala tunnustaa siinä uskovaisen ihmisen, myös pienen lapsen omakseen.
Hyvää omaatuntoa säilytetään sitten Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää myös elämän veden, josta ulkoinen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä synnin voimat.
Kun ihminen joutuu sielunvihollisen pettämänä epäuskoon, hän rikkoo puoleltaan kasteen armoliiton Jumalan kanssa. Jumalan puolelta tämä liitto pysyy kuitenkin voimassa, niin että kun epäuskoinen ihminen saa parannuksen armon, hän saa palata jälleen hyvän omantunnon liittoon.Häntä ei tarvitse kastaa uudestaan, sillä parannus on kasteseen palaamista.
Jumala toivoo, että me säilyisimme kasteen armoliitossa. koko elämämme ajan.
06.05.2006 14:45
lapsen uskossa(vähäisen ymmärryksen vuoksi) olevat pelastuivat vedenpaisumuksessa ja sodoman tulisateessa taivaan korkeimpaan kunniaan(joka on ihmisen lapsille taivaassa) kuoleman kautta ilman näkyvää osallisuutta Jumalan valtakunnasta ja sen todistuksesta(että sielu kelpasi Jumalalle), jonka esikuva on näkyvä Nooan arkki, Sen tähden että he omistavat Jumalan valtakunnan näkymättömällä tavalla.
Samoin myös kaikki lapsenuskossa olevat pelastuvat ilman Jumalan valtakunnan näkyvää osallisuutta ja todistusta, koska heillä on näkymätön osallisuus ja näkymätön todistus.
Sillä näkyvä ei pelasta, vaan näkymätön.
Vaikka Tulva ja tulisade olivat Jumalattomille rangaistus, niin olivat ne kaikille Jumalattomien lapsille(jotka ovat myös Jumalan lapset) ainoastaan tapa kuolla. Ja kuolema on niille voitto, joilla on näkymätön osallisuus Jumalan valtakunnasta ja sen kuninkaasta Herrasta Kristuksesta Jeesuksesta.
Mutta kun ihmisen järki tulee liian suureksi, niin usko käy heikoksi eikä kestä Saatanan sota-aseiden edessä ilman Jumalan sanan miekkaa, joka ei ole näkymättömässä Jumalan valtakunnan osallisuudessa käytössä.
Sen tähden että evankeliumi julistetaan näkyvässä lihassa asuvien Jumalan lasten kautta Pyhän Hengen voimalla sen opetuksen jälkeen, jonka he ovat näkyväisen Jumalan valtakunnan osallisuuden kautta saaneet tiettäväksi Jumalan sanan kautta. Tosin lapsillakin on Pyhä Henki, mutta heille se virka ei ole tullut tiettäväksi.
Nimittäin tämä:
"Joh 20: 21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." 22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Mutta ne joilla on näkyvä osallisuus Jumalan valtakunnasta(=Jumalan huoneesta) mutta ei kuitenkaan näkymätöntä, niin voi heitä.
"1. Piet. 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?"
06.05.2006 14:29
...Vaan kaikki lapset syntyvät kaksiosaisina, siis lihasta ja Jeesuksesta Kristuksessa:
(Room.5:18; Matt.18:6). Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ).
06.05.2006 14:27
Eivät kastamattomat lapset mene kadotukseen, sillä kun yleinen aadamin synti tuli, Jeesus on yleisen synnin sovittanut (Room.5:18).
Viimmeisellä tuomiolla, tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Pieni vauva ei ole kadottavaa syntiä itse tehnyt.
Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
06.05.2006 10:27
Uudestaan ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.
Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).
Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.
Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.
Lähde: (usko ja kaste)
Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.
06.05.2006 10:19
Miksi kaste on sitten hyvän omantunnon liitto?
Lapsillahan on hyvä omatunto jo ennen kastetta ja siksi heidät voidaan siunata hyvän omantunnonliittoon. Täytyyhän ensin olla hyvä omatunto, että tuohon liittoon voidaan yhdistää.
lapset syntyvät Jeesuksen sovituksen päälle, eli Jeesuksessa Kristuksessa (Room.5:18; Matt.18:6). Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ).
Eikös UUDESTISYNTYMINEN ole sitä, että jos on lapsen uskosta luopunut tulee syntyä UUDESTAAN YLHÄÄLTÄ?
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Eikös se Nooakin perhekuntineen jo uskoneet kun arkkiin menivät ja pelastuivat veden kantamana. Samoin on kasteen laita, tuosta kuvasta.
06.05.2006 10:17
Niin, Jeesus sanoi Johannekselle, että näin meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus (ei siis meille sanonut). Eli Johannes kastoi Jeesuksen ja salli sen hänelle ja Jeesus täytti kaiken vanhurskauden, emme me ihmiset mitään täyttäneet. Niin tekstissä ei lue.
06.05.2006 09:43
puhuta mitään vesikasteesta. Kun on ennalta päähänpinttymät ja luulot, niin näkee, että koko Raamattu on täynnä vesikastetita. Katso kansankirkon tilaa, ei heitä kaste auta?
Mutta, mutta, kun katsoo seurakuntani tilaa, (jonka näin jo ulkopuolisena), että usko säilyy usein, jopa suvuttain. Meillä ei opetetakkaan tuudittautumaan kasteen armoon. Uskon kautta, saimme luvatun Hengen (Gal.3:14).
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
06.05.2006 09:38
oikeus uskoa tavallamme. Meillä on maassamme uskonnonvapaus. Teille on monasti kerrottu perusteita opetukseemme, ja ihan Raamatusta.
06.05.2006 09:28
560 / 622