Yksin uskosta, yksin armosta!

vl-nuori

Me uskomme Paavalin tavoin:

"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja." (Ef.2:8)

SIIONIN LAULU 189 kuvaa armahdetun syntisen riemua näin:

"Ovat syntini anteeksi suuret, koko velkani maksettu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Ylenpalttinen armo on mulla, minä kurja ja kiusattu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Minä musta ja saastainen, kurja olen Yljälle kihlattu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Mikä armosi mitta, oi Herra, minun kohdalle määrätty! Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Tässä turhasta kiitänkö vielä, kadotuksesta nostettu? Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Mutta taivaassa parhaiten kiitän, kun on turmelus riisuttu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Sinne saatankin kohta jo tulla, minä armolla kruunattu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!

Minkä viivyn, sen uskossa viivyn, olen Yljässä turvattu. Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty!"

Armo ei merkitse kuitenkaan synnin luvallisuutta:

"Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa".
(Tit.2:11-12)

Pyhä Henki, Kristuksen Henki, asuu elävissä kristityissä ja opettaa heitä välttämään syntiä ja tekemään hyvää. Hengen voimalla julistetaan myös evankeliumia, joka on "Jumalan voima jokaiselle sen uskovalle autuudeksi." (Room.1:16)

"sillä evankeliumi ei tullut teidän luoksenne vain sanoina vaan myös Pyhän Hengen voimana, kun me täynnä varmuutta sitä julistimme." (1.Tess.1:5)

22

2373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskossa

Oikein kirjoitit.
      Pelastus on tullut armosta ja uskosta.
      Lahjana annettu.
      Lahjaa ei voi omistaa jos ei SITÄ vastaanota.
      Uskova on uusi luomus Kristuksessa. Uusi luomus tekee hedelmää eli rakkaudessa tehtyjä tekoja.
      Kristuksessa elävä tekee Kristuksen tekoja; vie ilosanomaa muille ihmisille, että hekin saisivat kokea pelastuksen.
      Tie on kaita ja portti ahdas ja monen ahdistuksen kautta joudumme kulkemaan mutta kuitenkin uskovan elämä on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

• vl-nuori

Kiteytit asian paremmin kuin minä.

• tätä avausta

Tuo SL on yksi lempilauluistani.Ja tämä lause myös. Yksin uskost, yksin armosta! Ja kun sain parannuksen armon, muistan miten tuntui että jaksoi uskoa itselle keskelle taivasta kun lauloi tätä laulua. Mutta vieläkin,,,

Sillä tiedän, että mikään ihmistyö ei riitä tekmään ihmistä autuaaksi. Ja että ne teot joita uskovinen tekee on uskon hedelmä. Ja Pyhän Hengen työtä.

• vl-nuori

"Jeesus armossasi/ minun onneni on. Kiitos sielustani/ sulle kaikukohon. Paha maailma jää,/ tahdon taivaaseen tulla, / armonaikani tään / nyt jo seurassas olla.

Uhrin kallehimman / annoit puolestani, / veres viattoman / ristinkuolossasi. / Isän lapseksi sain / minä kelvoton tulla, / sinun ansios vain / yhä turva on mulla." (Siionin laulu 82)

• ja lupauksia
        vl-nuori kirjoitti:

"Jeesus armossasi/ minun onneni on. Kiitos sielustani/ sulle kaikukohon. Paha maailma jää,/ tahdon taivaaseen tulla, / armonaikani tään / nyt jo seurassas olla.

Uhrin kallehimman / annoit puolestani, / veres viattoman / ristinkuolossasi. / Isän lapseksi sain / minä kelvoton tulla, / sinun ansios vain / yhä turva on mulla." (Siionin laulu 82)

Ei tarvi päivääkään katua, että teki parannuksen. Tosin en omalla voimalla, vaan Jumala antoi voiman Jumalan lapseksi tulla.

• Laulajan laulu
        ja lupauksia kirjoitti:

Ei tarvi päivääkään katua, että teki parannuksen. Tosin en omalla voimalla, vaan Jumala antoi voiman Jumalan lapseksi tulla.

Ihania lauluja on monta. Esimerkiksi 172 on puhutteleva ja rakas. Sitä en muista missä virressä on se oksia on paljon. Sekin on minulle rakas. Se nostaa jotenkin vahvasti esiin sen että Jumalan armo ylittää ihmismielen ja muutkin rajat. Jotenkin se laulu kertoo herkällä tavalla että ajatus pienestä lestadiolaisesta seurakunnasta ainoana taviastielle pääsevänä on erehdyksen oppi.

Siionin lauluja on meilläkin siionissa ymmärretty entisinä aikoina erikoisella tavalla. On opeteltu että vain ne ihmiset jotka laulavat siionin lauluja tulisivat pelastetuksi viimeisellä tuomiolla.

Itse toivoisin että seuraavassa laulu-uudistuksessa korostettaisiin sitä että meille rakas siioni on vain yksi piskuinen oksa siinä puussa joka versoo kaikkialla maailmassa. Ei Jumala niin julma ole että hän taivaan osoittaisi vain meille 100.000 uskovalle tässä kuuden miljardin ihmispolosen ihmiskunnassa. On kai se jo Jumalan pilkkaa jos hänen armonsa niin vähänä pidetään.

• lue tästä:

Lue, kuinka asia OIKEASTI on:

vl- usko on pelkkää harhaoppia ja paholaisenpalvomista. "Vain me" -harhaa opettavat kaikki vl-lahkot ympäri suomea!

Ei teoilla pelastu! Vl-usko on pelkkää saatanallista teko-oppia!

• sulle

herra/rouva/neiti?
        Saitpahan taas sanotuksi repliikkisi. Hyvä se on välillä sanoa, ettei vain pääse unohtumaan.
        Olet todella naiivi!

• metaskeema

Itsekin vaikutat fideistiltä.

• ikävä kuunnella

Minä en tykkää tuosta virrestä ollenkaan. Se on paitsi mahdottoman surumielinen sanoiltaan ja mollisäveleltään, joten sitä kuullessa tulee oikein paha olo.
      En tykkää monestakaan sellaisesta virrestä, jossa sanat kuvaa raadollisuutta, kurjuutta, köyhyyttä, veristä ristiä, kuolemaa, saatanaa, syntiä ja saastaisuutta ja epätoivoa.

Tykkään sievistä kaunissanoisista lauluista, joita ei kaikkea edes seuroissa koskaan lauleta.
      Tässä muutama kaunis laulu, joista tykkään.

Tuli kirkkoon mies ja lapsi,
      he eteeni istuivat....

Oli kauniit alttaritaulut,
      monihaaraiset kynttilät..

kovin kauan saarna kesti, lapsi
      istui miettien...

He lähtivät kesken saarnan,
      minä loppuun asti jäin..
      soi kirkossa kiitosvirsi,
      oli ulkona vihreää..

Riemuin Jumalalle laula,
      kiitos virsin soikoon maa,
      autuus, armo, saamme olla,
      iät hänen lapsiaan,
      Riemuitkaamme, riemuitkaamme,
      loistaa päivän kirkas koi,
      yhä valkenee vain elontiemme,
      kiitosvirsi helkkyin soi.

Polku hurskaan vaeltajan,
      täyteen päivään valkenee,
      siksi Herraa palvelkaamme,
      pahan vallat voittaen..

Elon kevään hymyillessä,
      auetessa kukkien,
      muista ken niin uskollisna,
      seisoo ovel sydämel,
      avaa, avaa, kohta kuihtuu,
      syksyn tullen kukat nuo, avaa
      avaa, päivä painuu, nopea on ajan
      vuo.
      Jeesus käy sun vierelläsi, etkö
      häntä tunnekkaan, mahtaneeko
      ystävääsi, kolkuttaa näin uudestaan

Jo joutui armas aika,
      ja suvi suloinen.
      kauniisti joka paikkaa,
      koristaa kukkanen,
      nyt siunaustaan suopi,
      taas lämpö auringon,
      se luonnon uudeks luopi,
      sen kutsuu elohon.

• sirkka

Voisitko vastata, millaisin miettein sinä olet lukenut kirjoituksia(mme) hoitokokouksista? Olitko kuullut niistä mitään aiemmin?

Kirjoitit toisessa ketjussa mm. uskon takia nimittelyistä koulussa ja niiden syistäkin.

Kun itse aikoinaan olin koulussa, ei minua eikä tietääkseni ketään muitakaan ainakaan uskonsa tähden nimitelty. Toista on ollut omien lastemme aikana. Heille kiusaaminen olikin varsin rankkaa, koska meidät vanhemmat oli jo Ry:stä erotettu, eivätkä lapset tunteneet koulussa kuuluvansa oikein mihinkään ryhmään.

Kiusaamista ja nimittelyä saattaa tapahtua toisinkin päin. Jo päiväkodissa lapsi saattaa luetella puoliääneen, ketkä lapset ovat "uskottomia" jne. Kiusaaminen ja nimittely ei milloinkaan ole oikein.

Kirjoitit myös siioninlauluista. Myös minulle ne ovat aina olleet rakkaita ja voimia antavia. Erityisesti minua lohdutti varsinkin vuoden -78 Ry:stä erkaantumisen alkuaikoina vanhan siioninlaulun 186 säkeistö 4:

"Vaikk´ystävät mun hylkää ei se haittaa,
      On Jeesukseni omanani ain´
      Hän sijaa mulle taivaassansa laittaa
      ja uskollinen mulle on Hän vain."

"Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden."

Terveisin sirkka

• mahdollisuus tulla takaisin yhteen laumaan, vielä on armonaikaa. Lammas on laumaeläin ja Jumalan rakkaus vetää, hänen omansa yhteen. On vain yksi huone ja yksi lauma, näin se Raamattu opettaa.

• sirkka
        weha kirjoitti:

mahdollisuus tulla takaisin yhteen laumaan, vielä on armonaikaa. Lammas on laumaeläin ja Jumalan rakkaus vetää, hänen omansa yhteen. On vain yksi huone ja yksi lauma, näin se Raamattu opettaa.

Kiitos ystävällisestä kutsusta! Meille sanottiin jo erottamisen aikoihin, että ovet ovat auki yöllä ja päivällä.

Jos tulisin takaisin, tulisin hyväksyneeksi hengistä parannuksenteko- opetukset, hoitokokoukset, erään henkilön kiittämisen "pirusta lähteneeksi" ja vaikka mitä. Kysymys on iankaikkisesta elämästä tai sen menettämisestä ja siis äärimmäisen vakava.

Raamatun mukaan vikaan menneen on tehtävä parannus ja korjattava asiat niin laajasti, kuin on pahennusta aiheuttanut. Näin ei valitettavasti ole hoitokokousten jälkeen tehty.

Voi siis päätellä, että asioita joko pidetään edelleen oikeina, on tehty keskenään parannusta (sokea sokeaa taluttaen),tai on tehty Pyhän Hengen pilkka, josta ei tuntoa edes tule.

Jumala on tähän päivään asti minua varjellut, antanut voimia ja lujittanut uskoa. Uskon, että Hän vie omansa kerran perille kunnian taivaaseen. "Enempi tulee kuulla Jumalaa kuin ihmistä."

Terveisin sirkka

• sirkka kirjoitti:

Kiitos ystävällisestä kutsusta! Meille sanottiin jo erottamisen aikoihin, että ovet ovat auki yöllä ja päivällä.

Jos tulisin takaisin, tulisin hyväksyneeksi hengistä parannuksenteko- opetukset, hoitokokoukset, erään henkilön kiittämisen "pirusta lähteneeksi" ja vaikka mitä. Kysymys on iankaikkisesta elämästä tai sen menettämisestä ja siis äärimmäisen vakava.

Raamatun mukaan vikaan menneen on tehtävä parannus ja korjattava asiat niin laajasti, kuin on pahennusta aiheuttanut. Näin ei valitettavasti ole hoitokokousten jälkeen tehty.

Voi siis päätellä, että asioita joko pidetään edelleen oikeina, on tehty keskenään parannusta (sokea sokeaa taluttaen),tai on tehty Pyhän Hengen pilkka, josta ei tuntoa edes tule.

Jumala on tähän päivään asti minua varjellut, antanut voimia ja lujittanut uskoa. Uskon, että Hän vie omansa kerran perille kunnian taivaaseen. "Enempi tulee kuulla Jumalaa kuin ihmistä."

Terveisin sirkka

Ja Raamattu on kokonaan Jumalan puhetta meille. Siksi kutsu kuuluu yhä yhteen laumaan:

"Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus." (1.Tim.3:15)

"Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo".

Lähde Herraa ja meitä seuraamaan.

• sirkka
        weha kirjoitti:

Ja Raamattu on kokonaan Jumalan puhetta meille. Siksi kutsu kuuluu yhä yhteen laumaan:

"Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus." (1.Tim.3:15)

"Jolla on korvat, se kuulee mitä Henki seurakunnille sanoo".

Lähde Herraa ja meitä seuraamaan.

Olemme samaa mieltä, että Raamattu on Jumalan puhette meille.

Rauhanyhdistys SRK:n johdolla kuitenkin poikkesi Raamatun opetuksesta hoitokokousten myötä. Ei missään kohtaa Raamatussa kirjoiteta, että esimerkiksi jonkun toisen henkilön hengestä olisi tehtävä parannus (mm. kososlainen henki). "Tunne ainoastaan sinun syntisi".

Turhapa tästä on jankata, mutta toivon todella, että ymmärtäisit tuon hyvin oleellisen opillisen eron. Jos henkioppi olisi raamatunmukainen, tokihan siitä jatkuvasti tehtäisiin parannusta, kuten synneistä on tehtävä. Ei ihmisten keksimä opetus koskaan voi eikä saa ohittaa Raamatun totuutta. Uskothan sinäkin näin?

• luulen ma
        sirkka kirjoitti:

Rauhanyhdistys SRK:n johdolla kuitenkin poikkesi Raamatun opetuksesta hoitokokousten myötä. Ei missään kohtaa Raamatussa kirjoiteta, että esimerkiksi jonkun toisen henkilön hengestä olisi tehtävä parannus (mm. kososlainen henki). "Tunne ainoastaan sinun syntisi".

Turhapa tästä on jankata, mutta toivon todella, että ymmärtäisit tuon hyvin oleellisen opillisen eron. Jos henkioppi olisi raamatunmukainen, tokihan siitä jatkuvasti tehtäisiin parannusta, kuten synneistä on tehtävä. Ei ihmisten keksimä opetus koskaan voi eikä saa ohittaa Raamatun totuutta. Uskothan sinäkin näin?

Olen seurannut wehan tekstejä jo niin pitkän aikaa, että luulen että turha sinun Sirkka on hänelle vastailla. Ei se siitä kummemmaksi muutu.
        Muuta pyytäisin Sinua muistamaan ja uskomaan, että kaikki VL:t eivät ajattele asioista siten kuin esim. Weha. Meitä on paljon jotka hiljaa kärsimme mainitsemistasi asioista ja rukoilemme Jumalalta että ne vielä joskus selviäisivät.
        Siinä Weha on kyllä oikeassa, että jos aikaa kuluu vielä vaikkapa kauankin, ei kannata jäädä turhaan odottelemaan ja ikäänkuin oikeutta vaatimaan. En usko, että sinne asti koskaan päästäänkään. Käy Sirkka suoraan henkilökohtaisesti kohti niitä, jotka Sinua ovat kaltoin, huonosti, väärin ja ylhäältäpäin kohdelleet, kerro mikä meni väärin ja miten. Olet itse ainakin sitten vapaa uskomaan ja elämään. Jos eivät ymmärrä, se on heidän asiansa. Pääasia on että Sinä saat vapauden ja pääset vuosien taakasta. Ja saat synnit anteeksi.
        Muistan Sinua iltarukouksessa.

• sirkka
        luulen ma kirjoitti:

Olen seurannut wehan tekstejä jo niin pitkän aikaa, että luulen että turha sinun Sirkka on hänelle vastailla. Ei se siitä kummemmaksi muutu.
        Muuta pyytäisin Sinua muistamaan ja uskomaan, että kaikki VL:t eivät ajattele asioista siten kuin esim. Weha. Meitä on paljon jotka hiljaa kärsimme mainitsemistasi asioista ja rukoilemme Jumalalta että ne vielä joskus selviäisivät.
        Siinä Weha on kyllä oikeassa, että jos aikaa kuluu vielä vaikkapa kauankin, ei kannata jäädä turhaan odottelemaan ja ikäänkuin oikeutta vaatimaan. En usko, että sinne asti koskaan päästäänkään. Käy Sirkka suoraan henkilökohtaisesti kohti niitä, jotka Sinua ovat kaltoin, huonosti, väärin ja ylhäältäpäin kohdelleet, kerro mikä meni väärin ja miten. Olet itse ainakin sitten vapaa uskomaan ja elämään. Jos eivät ymmärrä, se on heidän asiansa. Pääasia on että Sinä saat vapauden ja pääset vuosien taakasta. Ja saat synnit anteeksi.

Nämä asiat ovat paljon laajemmat, kuin vain meitä muutamia koskevia. Entäpä, jos sinä ja muut samoin ajattelevat ette enää "hiljaa kärsisi", vaan avoimesi kysyisitte noista kokousvuosien tapahtumista!?

Itselläni on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Se en ollut ainoastaan minä, jolle tehtiin väärin, vaan koko Ry:n virallinen linja muuttui, siis oppi muutettiin toiseksi ja entinen usko romutettiin. Hoitajat itse sekä heidän kannattajansa ovat eksyksissä.

Enpä minä voi kenellekään ymmärrystä antaa, mutta en voi vaietakaan, ainakaan vielä.

• Sirkalle
        sirkka kirjoitti:

Nämä asiat ovat paljon laajemmat, kuin vain meitä muutamia koskevia. Entäpä, jos sinä ja muut samoin ajattelevat ette enää "hiljaa kärsisi", vaan avoimesi kysyisitte noista kokousvuosien tapahtumista!?

Itselläni on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Se en ollut ainoastaan minä, jolle tehtiin väärin, vaan koko Ry:n virallinen linja muuttui, siis oppi muutettiin toiseksi ja entinen usko romutettiin. Hoitajat itse sekä heidän kannattajansa ovat eksyksissä.

Enpä minä voi kenellekään ymmärrystä antaa, mutta en voi vaietakaan, ainakaan vielä.

tarkoitin sitä, että Jumalalla on eri aika kuin meillä ihmisillä. Täytyy sanoa, että olen kovasti kärsimätön ja haluaisin että nämä asiat saataisiin pöydälle ja hoitajat hoidettua ja me muut jotka olimme silloin hiljaa ja olemme koko tämän ajan olleet hiljaa, saisimme parannuksen armon tästä hiljaa olemisestamme ja turhista parannuksen tekemisistämme. Tuntuu siltä, että paine asian ympärillä kasvaa kuukausi kuukaudelta ja toisaalta olen siitä hyvilläni, toisaalta näen sen pelottavana. Kuitenkin uskon, että Juamala ei salli moisten vääryyksien jäävän selvittämättä, vaan ne selvitetään jo täällä ajassa.

• sirkka kirjoitti:

Sellaista Henkeä ei ole esiintynyt, ainakaan enään.

Sitäpaitsi et halua sopia? Sinun ja kaikkien lähtiöiden oppi on käsittääkseni eri kuin meillä.

• luulen ma kirjoitti:

Kuinka kestät käydä tilaisuuksissa on oppisi on sinulla eri, kuin esim. minulla?

Asiat on aikaan sovittu, mitä enään niistä parjataan ja haukutaan.

• sirkka
        weha kirjoitti:

Sellaista Henkeä ei ole esiintynyt, ainakaan enään.

Sitäpaitsi et halua sopia? Sinun ja kaikkien lähtiöiden oppi on käsittääkseni eri kuin meillä.

Kirjoitit weha: "Sellaista Henkeä ei ole esiintynyt, ainakaan enään. Sitäpaitsi et halua sopia? Sinun ja kaikkien lähtijöiden oppi on käsittääkseni eri kuin meillä."

Muistat vertauksen viisaista ja tyhmistä neitseistä. Tyhmät pyysivät viisailta öljyä lamppuihinsa mutta viisaat eivät sitä antaneet. He ymmärsivät, että jos he antaisivat öljystään , heiltä kaikilta sitä puuttuisi. Sen sijaan viisaat kehottivat tyhmiä menemään ostamaan öljyä heiltä, jotka sitä myyvät.

Tarkoitan tällä Raamatun vertauksella sitä, että nuo opilliset asiat eivät ole sillä tavalla "sopimisessa", ikäänkuin vastaantulemista, kuten kirjoituksestasi ymmärsin.

Jumalansanan pitää olla joko "on on" tai "ei ei", eikä jotain siltä väliltä.

Monennimiset "väärät henget" keksittiin noina vuosina. Se levisi kulovalkean tavoin, kuten sadussa ´Keisarin uudet vaatteet´. Olemattomia vaatteita ihasteltiin, kunnes suuresta väkijoukosta muuan lapsi "ilmoitti", ettei mitään vaatteita edes ollut.

Jos kyseli, kyseenalaisti, ihmetteli tai kertoi vaikkapa parhaalle ystävälleen jotain Ry:n ja SRK:n uusista toimista, olikin tuomio selvä. Ilmeisesti pisimpään tai lopullisesti "säästyivät" ilmiantajat ja henkiopin ja kokousten vankkumattomat puolustajat ja kehujat. Tosin koko touhun alkuunpanija oli kuulemma saanut "maistaa omaa lääkettään".

Sanotaan, ettei kaksi kukkoa mahdu samalle tunkiolle kiekumaan...

Jos sinä weha uskot henkioppiin ja koska minä en siihen usko, kuten ei Raamattukaan niin opeta, meillä todella on eri oppi.

• että näin

näinhän se menee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      594
      2094
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      104
      1049
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      987
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      4
      857
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      845
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      78
      778
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      749
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      87
      727
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65