Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12428

1. kuten aina...
  2. Jeesus antoi vallan omilleen antaa syntejä anteeksi. Ne jotka eivät näin opeta, ovat eriseuroja ja eriseuroja on Raamatussa käsketty karttamaan, joten he eivät tietenkään voi antaa syntejä anteeksi. Ymmärrän, että eriseuranen on myös sama kuin epäuskoinen. Eipä niillä loppujen lopuksi eroja ole.

Tämä Pyhän Hengen virka on siis hänen omillaan: 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
  3. kaikissa aivan sama...
  4. ja ihan aamenta vastaa Paukkulan kirjoitus.

tapaus kohtaisia

En osaa laulaa, kuuntelen kyllä mielläni.
    Minulla si siis tarvitse olla kantaa, olen kertonut vain sen, mitä musiikkitaitoisilta olen kullut. Mainitsin siellä Y.K.n kirjoituksesta, joka seurakunan kanttorina oli johtanut muistaakseni neljää eri kuoroa, siis seurakunnan kuoroja kaikki. Yhdessä niistä, nuorten koraalikuorossa nelisenkymmentä laulajaa, melkein kaikki VL uskovaisia. Muita siihen ei saanut mukaan montakaan, edes houkuttelemalla. Olivatko ne laulut siellä, vai laulutapa niille ulkopuolisile vastenmielisiä, vai niiden uskovaisten rauhallinen elämäntapa. En tiedä, pohdiskelen vain.

Yritän nyt jotakin vastata, vaikka todennäköisesti tulee uusia kysymyksiä, kun vastaukseni ei kelpaa jokaiselle. On varmaan laulamisen kannalta aivan sama, minkälaisessa kokoonpanossa laulaa, kunhan musiikkipuoli on kunnossa. Siis musikaalisuus. Uskon kannalta asia hiukan mutkistuu, eikä yksioikoista vastausta voi antaa. Monet ovat laulaneet mukana, monella on siitä huonoja, joillakin vähemmän huonoja kokemuksia. Gospelin kaltaiseen ei ole syytä lähteä, se on pidetty selviönä. Muuten tilanne vaihtelee paikkakunnittain, että ratkaisut on tehtävä aina sikäläisen tilanteen mukaan. Sen vuoksi ei ole tarpeen tämän tarkemmin, ainakaan minun taholtani, tätä keskustelua jatkaa.

Miksi muuten tähän kärtetään vastausta niin kovin tällä palstalla? Mielestäni ratkaisu kuuluu sinne, missä on sen toiminnan paikka. Siis paikalliselle tasolle.
  5. muuta?