Avainten valta ja Kristuksen kirkkolaki

tapani

Avainten vallan oikea käyttö mietityttää. Raamatussa sanotaan näin:

"Matt. 18:15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
18:16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla.'
18:17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa. "

Avaintenvalta ja Kristuksen kirkkolaki on siis annettu uskovaisille Jeesuksen omalla suulla. Mutta milloin sitä tulisi käyttää ja millaisista asioista voimme sitoa uskonveljen tai sisaren tämän perusteella? ”Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan...” Mitä nämä rikkomukset ovat, jotka oikeuttavat näin vakavan lain toimeen panoon? Tarkoittaako ”rikkomus” syntiä vai mitä tahansa asiaa josta lähimmäiseni loukkaantuu?

Minusta tämä on tärkeä kysymys. Olemme usein eri mieltä rauhanyhdistyksissä monista elämäntapa asioista (videot, kuorot, konsertit, urheilukilpailut jne.) niin kuin näilläkin palstoilla tulee esille. Missä vaiheessa kirkkolakia aletaan käyttämään? Jos olen sitä mieltä että klassisissa konserteissa saa käydä ja osallistun niihin iloisella mielellä ja veljeni sitten loukkaantuu, niin voidaanko minut lopulta sitoa seurakunnasta, jos en pyörrä päätöstäni? Koskeeko kirkkolaki siis elämäntapa asioita? Vai onko se tarkoitettu opillisiin erimielisyyksiin? Tunnustuskirjassahan sanotaan että yksimielisyys evankeliumista ja sakramenteistä riittää:

” Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. Paavali näet sanoo: "Yksi usko, (Ef. 4:5--6) yksi kaste, yksi Jumala, joka on kaikkien Isä jne."

Minusta opista kaikilla täytyy olla sama käsitys ja vääräoppiset tulee ”pakanoittaa”. Elämäntapa asioissa en sen sijaan lähtisi ketään sitomaan. Tunnen paljon uskovaisia ystäviä, jotka harrastavat ja osallistuvat kuoroihin, konsertteihin, urheilukilpailuihin festivaalelille, katselevat videoita jne. Tämä ei ole kaikkien mielestä sopivaa vaan tottelemattomuutta seurakunnalle. Voidaanko heidät Kristuksen kirkkolain mukaan heittää ulos Siionista?

57

3573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..tämän kysymyksen...

      ...tuohon Melperin viestiketjuun "Että on synnit anteeksi." tuossa vähän alempana.

      Hyvä, kun löysit tuon Raamatunpaikan.

      Siinä on läksyä monelle täällä kirjoittelevalle, että on maan päällä elävä Jumalan seurakunta.

    • oulun vl

      Olen tällä foorumilla monta kertaa aiemmissa avauksissa viitannut juuri mainitsemaasi kohtaan. Kun raamatun ohi synnytetään syntikäsitteitä ollaan harhaopissa. Raamatusta löytyy ohje: koetelkaa kaikki ja paha pois pahana pankaa. Sen pahuuden ja poispantavan synnin on kuitenkin kestettävä raamatun syntikäsitteen edessä. Emme voi Jumalan lapsina hengenkään voimalla ajaa raamatun ohi. Jos niin tehdään ollaan hakoteillä, jos ei heti niin ainakin ajan päästä.

      Tätä kautta päästäänkin perinnäissäädöskeskustelun ytimeen. Jos joku katsoo dvd lastenelokuvia joista pahuutta ei löydy, voiko seurakunta(käytännössä muutama saarnamies, koska äänestyskäyttäytymistä ei kyseisessä tilanteessa käytetä) sitoa henkilön syntiin. Mielestäni ei voida sitoa syntiin. Sitten taas voidaan kysyä miksi meillä on tällaisia sääntöjä olemassa?

      Yksi -70 luvun karmeimpia piirteitä henki opin viljelyssä oli se että käytännössä ihminen korottautui Jumalan paikalle. Jumalan valtakunassa(sisällä) ihminen ei voi nähdä toisen ihmisen "sisään" mikä henki siellä vaikuttaa. Ihmiset näkevät konkreettisen synninteon mm. humalatilan. Uskovainenkin voi sortua kiusauksessa viinaan mutta ei kaikki ole heti menetetty, ei pyhä henki yhteen rikkeeseen katoa. Jos veli tai sisar nuhtelee ja parannus asiasta tehdään kaikki on voitettu ja oikein toimittu.
      Ymmärrykseni mukaan sitomisella voidaan katkaista seurakuntayhteys. Sitominen ja tuomiovaltakin ovat eri asia. Tuomiovalta on vain Isällä ja Pojalla.

      Katkelma uskontunnustuksesta:
      /istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella/ ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita/

    • Normative

      Sinulla on judaistisia lakihenkisiä ajatukasia pakanoista, vaikka itse olet pakana.

      Jes. 55:3-6   Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.

      Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi.

      *) Katso, sinä olet kutsuva pakanoita, joita sinä et tunne, ja pakanat, jotka eivät sinua tunne, rientävät sinun tykösi Herran, sinun Jumalasi, tähden, Israelin Pyhän tähden, sillä hän kirkastaa sinut.

      Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.

      Matt. 12:18-21   "Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille. Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla.

      Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa."

      Ap. t. 13:47-50   Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti.'"

      Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään. Ja Herran sanaa levitettiin kaikkeen siihen maakuntaan.

      ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      Mutta mitä tekivätkää itse mielestään parhaat kristity???

      Syystäkin rinnasten, vanhoillislestadiolaiset

      Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääväisiä ylhäisiä naisia ja kaupungin ensimmäisiä miehiä ja nostivat vainon Paavalia ja Barnabasta vastaan, ....

      - ja ne ajoivat heidät pois alueiltansa.

    • donitsi

      Paavalin kirje kolossalaisille antaa oikean kuvan sääntöjen ja pykälien noudattamisesta ja kristityn suhteesta elämäntapa asioihin. Elämäntapa asioilla ei siis tule ketään sitoa.

      Paavali:
      18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
      19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
      20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
      21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
      22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
      23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

      Tämän mukaan jokainen valitkoon itse omatuntosna mukaan katseleeko videoita, laulaako kuorossa, missä konserteissa viihtyy ja kiinnostaako jääkiekkomatsit katsomosta tai katsomon takaa. Meillä on kristityn vapaus mennä tai olla menemättä. Jo alkuseurakunnan aikana uskovaisten yhteisössä oli erilaisia ryhmittymiä, joilla oli erilaisia perinnäissääntöjä: yksi juutalaisten ryhmä ei maistanut lihaa, toiset halusivat jatkaa ympärileikkauksia ja kolmas ryhmä söi lihaa eikä ympärileikannut. Kaikilla oli kuitenkin sama oppi ja käsitys vanhurskauttamisesta eikä Paavali katsonut näitä tapoja heille uskon esteeksi, niin kauan kuin ne pysyivät vain tapoina.
      Paavali Gal. kirjeessä: 6. ”Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko”.

      Niinhän se taitaa olla vielä nykyisinkin, vaikka niin selkeää ryhmittymistä ei olekaan tapahtunut: toiset katsovat videoita, toiset eivät; toiset laulavat, toiset eivät, toisilla on kiharat toisilla ei, jne. Tärkeintä on meidän halu uskoa ja käydä Jumalan sanan kuulossa seuroissa ja kirkoissa. Ei meidän tarvitse tällaisten käytännön, elämäntapa-asioiden vuoksi kirkkolakia soveltaa. Tapanin aloitus on oikein hyvä.

      Paavali jatkaa galatalaisille:
      ”Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
      21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa”.

      Nämä lienevät asioita joista tulee veljeä rakkaudella nuhdella. Ja näissä me kyllä tunnemmekin epäonnistumisia ja rukoilemme armahtavaa evankeliumin saarnaa tunnon vapauttamiseksi. Harvon näistäkään tarvii ystävää sitoa. Meneeköhän tämä oikein?

    • ma_ria

      Tutkiessani Raamattua ja Lutherin kirjoituksia en ole löytänyt mitään muuta, kuin toistuvia varoituksia elämäntapasääntöjen vahingollisuudesta. Ja korostusta, että tulee erottaa oikea synti näistä "Älä tartu, älä maista" säännöistä. Luther kutsuu niitä "riivaajain opeiksi".

      Edelleen, sellaista uskontulkintaa Luther kutsuu hurmahenkiseksi, jossa tietyt elämäntapaa koskevat vaatimukset ovat niin ehdottomia, että niiden noudattamatta jättäminen johtaa Kristuksen kirkkolain käyttöön (kuten vl-liikkeessä ainakin aikaisemmin).

      Luther:
      "Tätä sanaa "Joka kuulee teitä, se kuulee minua" ei voi käsittää perinnäissääntöjä tarkoittavaksi. Kristushan vaatii heitä opettamaan siten, että hänen äänensä kuuluu, koska hän sanoo: "se kuulee minua". Siispä hän tahtoo, että kuullaan hänen sanaansa, ei ihmisten säätämiä perinnäissääntöjä. Nuo aasit kuitenkin väkisin vääntävät tämän lausuman, joka jos mikä tukee meitä ja sisältää ihanasti lohduttavan opin, tarkoittamaan joutavanpäiväisiä asioita, ruokien, vaatetuksen ja muun sellaisen erottelemista."

      Olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan opilliset perustelut elämäntapaa koskevien sääntöjen puolustamiselle.

      • se joka haluaa olla uskomassa, ei elä tämän maailman mukaan. On ihan esim. katekismuksen tekstiä, että tanssiminen, maallinen musiiki yms. ei kuulu uskovaiselle.

        Millaisia asioita uskovien tulee karttaa pysyäkseen oikealla tiellä?


        Uskovan tulee karttaa kaikkia sellaisia asioita, jotka ovat hänelle viettelykseksi ja jotka saattavat hänet lankeamaan uskosta. Niitä ovat mm.:

        1. Huono seura, jossa harrastetaan joutilaisuutta, puhutaan sopimattomia, pilkataan Jumalaa tai ihmisiä sekä kiihdytetään itseä tai toisia rikosten tai muiden syntien tekemiseen.


        Ps. 1:1: Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, missä pilkkaajat istuvat.



        1 Kor. 15:33: Älkää eksykö! Huono seura hyvät tavat turmelee.



        1 Tim. 5:13: He oppivat kylää kierrellessään vielä laiskoiksikin, eikä ainoastaan laiskoiksi, vaan myös juoruisiksi ja sekaantumaan muiden asioihin, puhumaan sopimattomia.



        Joutilaisuus on paha asia, koska ihminen ei silloin saa hyviä virikkeitä ja ajatuksia, vaan on altis omasta sydämestään ja ympäriltään nouseville pahoille ajatuksille ja kiusauksille.

        2. Viinan, huumeiden ja päihteiden käyttö, joka tapahtuu himoiten tai humaltumistarkoituksessa. Vaikeuksien tullen ei pidä paeta noiden turviin, vaan luottaa Jumalaan ja rukoilla apua häneltä, sillä hän auttaa oikealla ajalla ja tavalla hyvän tahtonsa mukaan. Huomio: Vähäinenkin huumeiden kokeilu voi olla kohtalokasta, sillä se voi johtaa pysyvään riippuvuuteen ja ihmisen tuhoon.


        Sananl. 2 3:3 1: Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa.



        Ef. 5:18: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno.



        1 Kor. 6:10: Juomarit eivät saa periä Jumalan valtakuntaa.



        3. Sellainen tanssi, johon liittyy seksuaalisesti kiihottavia liikkeitä ja musiikkia, sopimattomia sanoja sekä viettelevä seura ja meno.


        Room. 13:13-14: Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät.



        4. Väärä hengellisyys ja kaikki muukin lihallinen meno.

        5. Vielä meidän on varottava sitä, etteivät silmämme katsele, korvamme kuuntele ja mielikuvituksemme seuraa hyväksyen sellaisia esityksiä, filmejä, ohjelmia, elämänmenoa yms, missä rikollisuutta, epäsiveellisyyttä, uskottomuutta ja muuta syntielämää esitetään.

        Tehtäviä: Keskustellaan, missä kaikkialla tällaista voi tulla vastaan ja miten silloin toimimme. Lue 1 Tim. 2:9.

        Huomio: Kaikella, minkä Jumala on luonut, on myös oikea käyttönsä. Se tapahtuu sopusoinnussa Jumalan käskyjen kanssa.



        97.
        Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein?


        Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein.


        Fil. 4:8: Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa.



        Mark. 14:38: Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.


      • ma_ria
        weha kirjoitti:

        se joka haluaa olla uskomassa, ei elä tämän maailman mukaan. On ihan esim. katekismuksen tekstiä, että tanssiminen, maallinen musiiki yms. ei kuulu uskovaiselle.

        Millaisia asioita uskovien tulee karttaa pysyäkseen oikealla tiellä?


        Uskovan tulee karttaa kaikkia sellaisia asioita, jotka ovat hänelle viettelykseksi ja jotka saattavat hänet lankeamaan uskosta. Niitä ovat mm.:

        1. Huono seura, jossa harrastetaan joutilaisuutta, puhutaan sopimattomia, pilkataan Jumalaa tai ihmisiä sekä kiihdytetään itseä tai toisia rikosten tai muiden syntien tekemiseen.


        Ps. 1:1: Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, missä pilkkaajat istuvat.



        1 Kor. 15:33: Älkää eksykö! Huono seura hyvät tavat turmelee.



        1 Tim. 5:13: He oppivat kylää kierrellessään vielä laiskoiksikin, eikä ainoastaan laiskoiksi, vaan myös juoruisiksi ja sekaantumaan muiden asioihin, puhumaan sopimattomia.



        Joutilaisuus on paha asia, koska ihminen ei silloin saa hyviä virikkeitä ja ajatuksia, vaan on altis omasta sydämestään ja ympäriltään nouseville pahoille ajatuksille ja kiusauksille.

        2. Viinan, huumeiden ja päihteiden käyttö, joka tapahtuu himoiten tai humaltumistarkoituksessa. Vaikeuksien tullen ei pidä paeta noiden turviin, vaan luottaa Jumalaan ja rukoilla apua häneltä, sillä hän auttaa oikealla ajalla ja tavalla hyvän tahtonsa mukaan. Huomio: Vähäinenkin huumeiden kokeilu voi olla kohtalokasta, sillä se voi johtaa pysyvään riippuvuuteen ja ihmisen tuhoon.


        Sananl. 2 3:3 1: Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa.



        Ef. 5:18: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno.



        1 Kor. 6:10: Juomarit eivät saa periä Jumalan valtakuntaa.



        3. Sellainen tanssi, johon liittyy seksuaalisesti kiihottavia liikkeitä ja musiikkia, sopimattomia sanoja sekä viettelevä seura ja meno.


        Room. 13:13-14: Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät.



        4. Väärä hengellisyys ja kaikki muukin lihallinen meno.

        5. Vielä meidän on varottava sitä, etteivät silmämme katsele, korvamme kuuntele ja mielikuvituksemme seuraa hyväksyen sellaisia esityksiä, filmejä, ohjelmia, elämänmenoa yms, missä rikollisuutta, epäsiveellisyyttä, uskottomuutta ja muuta syntielämää esitetään.

        Tehtäviä: Keskustellaan, missä kaikkialla tällaista voi tulla vastaan ja miten silloin toimimme. Lue 1 Tim. 2:9.

        Huomio: Kaikella, minkä Jumala on luonut, on myös oikea käyttönsä. Se tapahtuu sopusoinnussa Jumalan käskyjen kanssa.



        97.
        Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein?


        Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein.


        Fil. 4:8: Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa.



        Mark. 14:38: Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.

        Kiitos Weha hyvin perustellusta vastauksesta (vaikka taidankin Sinut paremmin tuntea toisella nimimerkillä).

        Nämä kirjoittamasi ovat Raamatun opetuksia, jotka ovat edelleen yhtä ajankohtaisia kuin omana aikanaan. Niiden sisältö ei vanhene. Näistä viisaista opetuksista löytyy edelleen hyvät lähtökohdat tarkastella asioita.

        Tällaisten asioiden karttaminen, kuten sopimattomat puheet, Jumalanpilkka, vilppi, juoruilu, riitely, juopottelu, haureus, kadehtiminen, näkyy myös hyvinä hedelminä ja siunauksena ihmisen elämässä.

        Säännöt, joita itse tarkoitan, liittyvät ulkokohtaisiin asioihin. Esim. tiettyjen rakennusten karttamiseen, vaikka kysymys olisi hyvistä asioista, ja muidenkin sisällöltään hyvien ja rakentavien asioiden karttamisesta. Keinotekoisten raja-aitojen rakentamisesta, partaa, muotia, koruja koskevista ehdottomista säännöistä. Ja evankeliumin ehdollistamisesta näihin toisarvoisiin ulkoisiin asioihin perustuen.

        Sellaisesta Raamattu varoittaa ja tekee selkeän eron ensiksi ja viimeksi mainitun välillä.


      • matkalainen
        weha kirjoitti:

        se joka haluaa olla uskomassa, ei elä tämän maailman mukaan. On ihan esim. katekismuksen tekstiä, että tanssiminen, maallinen musiiki yms. ei kuulu uskovaiselle.

        Millaisia asioita uskovien tulee karttaa pysyäkseen oikealla tiellä?


        Uskovan tulee karttaa kaikkia sellaisia asioita, jotka ovat hänelle viettelykseksi ja jotka saattavat hänet lankeamaan uskosta. Niitä ovat mm.:

        1. Huono seura, jossa harrastetaan joutilaisuutta, puhutaan sopimattomia, pilkataan Jumalaa tai ihmisiä sekä kiihdytetään itseä tai toisia rikosten tai muiden syntien tekemiseen.


        Ps. 1:1: Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, missä pilkkaajat istuvat.



        1 Kor. 15:33: Älkää eksykö! Huono seura hyvät tavat turmelee.



        1 Tim. 5:13: He oppivat kylää kierrellessään vielä laiskoiksikin, eikä ainoastaan laiskoiksi, vaan myös juoruisiksi ja sekaantumaan muiden asioihin, puhumaan sopimattomia.



        Joutilaisuus on paha asia, koska ihminen ei silloin saa hyviä virikkeitä ja ajatuksia, vaan on altis omasta sydämestään ja ympäriltään nouseville pahoille ajatuksille ja kiusauksille.

        2. Viinan, huumeiden ja päihteiden käyttö, joka tapahtuu himoiten tai humaltumistarkoituksessa. Vaikeuksien tullen ei pidä paeta noiden turviin, vaan luottaa Jumalaan ja rukoilla apua häneltä, sillä hän auttaa oikealla ajalla ja tavalla hyvän tahtonsa mukaan. Huomio: Vähäinenkin huumeiden kokeilu voi olla kohtalokasta, sillä se voi johtaa pysyvään riippuvuuteen ja ihmisen tuhoon.


        Sananl. 2 3:3 1: Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa.



        Ef. 5:18: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno.



        1 Kor. 6:10: Juomarit eivät saa periä Jumalan valtakuntaa.



        3. Sellainen tanssi, johon liittyy seksuaalisesti kiihottavia liikkeitä ja musiikkia, sopimattomia sanoja sekä viettelevä seura ja meno.


        Room. 13:13-14: Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät.



        4. Väärä hengellisyys ja kaikki muukin lihallinen meno.

        5. Vielä meidän on varottava sitä, etteivät silmämme katsele, korvamme kuuntele ja mielikuvituksemme seuraa hyväksyen sellaisia esityksiä, filmejä, ohjelmia, elämänmenoa yms, missä rikollisuutta, epäsiveellisyyttä, uskottomuutta ja muuta syntielämää esitetään.

        Tehtäviä: Keskustellaan, missä kaikkialla tällaista voi tulla vastaan ja miten silloin toimimme. Lue 1 Tim. 2:9.

        Huomio: Kaikella, minkä Jumala on luonut, on myös oikea käyttönsä. Se tapahtuu sopusoinnussa Jumalan käskyjen kanssa.



        97.
        Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein?


        Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein.


        Fil. 4:8: Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa.



        Mark. 14:38: Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.

        Wehan ajatukset ovat ihan oikein, välttäkäämmem noita asioita. Mutta luulenpa että avaaja ja ma_riakin tarkoittavat Päivämiehen listaamia asioita: kirkkokuorot, videot, urheilukilpailut, musiikifestivaalit, jne. Voidaanko näistä asioista matkaystävä sitoa ulos seurakunnasta?


      • matkalainen kirjoitti:

        Wehan ajatukset ovat ihan oikein, välttäkäämmem noita asioita. Mutta luulenpa että avaaja ja ma_riakin tarkoittavat Päivämiehen listaamia asioita: kirkkokuorot, videot, urheilukilpailut, musiikifestivaalit, jne. Voidaanko näistä asioista matkaystävä sitoa ulos seurakunnasta?

        nuo asiat ovat tapauskohtaisia. Esim. mainitsen kirkkokuorot. Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei.

        Eriasia on mielestäni taas on paikkakunta, jossa ei ole uskovaisia kuorossa, niin en suosittele, eikä se ole oikein. Ennemmin tulisi käyttää lahjojaan Juamalan valtakunnan työhön, ekä maailman jälkeen. Vielä jos kaikki epäuskoiset kuorot olisi seurojen aikaan, niin huh, huh.

        Elikä tässä oli pointini ja tähän nähdäkseni pätee, ihan Raamatun sana, myös noista mitä Raamattu ja katekismus opettaa.


      • donitsi
        weha kirjoitti:

        nuo asiat ovat tapauskohtaisia. Esim. mainitsen kirkkokuorot. Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei.

        Eriasia on mielestäni taas on paikkakunta, jossa ei ole uskovaisia kuorossa, niin en suosittele, eikä se ole oikein. Ennemmin tulisi käyttää lahjojaan Juamalan valtakunnan työhön, ekä maailman jälkeen. Vielä jos kaikki epäuskoiset kuorot olisi seurojen aikaan, niin huh, huh.

        Elikä tässä oli pointini ja tähän nähdäkseni pätee, ihan Raamatun sana, myös noista mitä Raamattu ja katekismus opettaa.

        Synti on siis paikkakuntakohtainen asia? Missä menee synnin kuntarajat? Näinkö Raamattu opettaa? Niin ja Lutherkin on aivan toista mieltä. Onneksi on kuntarajat menossa uusiksi muutenkin rakkaassa Isäimme maassa... Höpönlöpö. Tässä sitä ollaan kun vuosikymmeniä ollaan saarnattu näitä perinnäissääntöjä ihmisten kalloon. Wehan mielestä joissakin paikkakunnilla kirkkolaki astuu voimaan ja tunkion ovi käy kirkkokuoroon pyrkiville. Mitä mieltä muut? Tapanin aloitus on loistava. Mistä asioista me voimme lähimmäisemme sitoa ja publikaaniksi kutsua? Mitä ovat nuo veljeni rikkomukset? Ovatko ne opillisia harhoja vai elämäntapa asioita vai molempia? Tämän on tärkeä kysymys sillä rakkaudessa on pitämistä monta kertaa vl:ien keskuudessakin.


      • donitsi kirjoitti:

        Synti on siis paikkakuntakohtainen asia? Missä menee synnin kuntarajat? Näinkö Raamattu opettaa? Niin ja Lutherkin on aivan toista mieltä. Onneksi on kuntarajat menossa uusiksi muutenkin rakkaassa Isäimme maassa... Höpönlöpö. Tässä sitä ollaan kun vuosikymmeniä ollaan saarnattu näitä perinnäissääntöjä ihmisten kalloon. Wehan mielestä joissakin paikkakunnilla kirkkolaki astuu voimaan ja tunkion ovi käy kirkkokuoroon pyrkiville. Mitä mieltä muut? Tapanin aloitus on loistava. Mistä asioista me voimme lähimmäisemme sitoa ja publikaaniksi kutsua? Mitä ovat nuo veljeni rikkomukset? Ovatko ne opillisia harhoja vai elämäntapa asioita vai molempia? Tämän on tärkeä kysymys sillä rakkaudessa on pitämistä monta kertaa vl:ien keskuudessakin.

        ne on tapauskohtaisia. Uskovaisen ei ole hyvä olla siellä missä epäuskoisen.


      • ma_ria
        weha kirjoitti:

        nuo asiat ovat tapauskohtaisia. Esim. mainitsen kirkkokuorot. Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei.

        Eriasia on mielestäni taas on paikkakunta, jossa ei ole uskovaisia kuorossa, niin en suosittele, eikä se ole oikein. Ennemmin tulisi käyttää lahjojaan Juamalan valtakunnan työhön, ekä maailman jälkeen. Vielä jos kaikki epäuskoiset kuorot olisi seurojen aikaan, niin huh, huh.

        Elikä tässä oli pointini ja tähän nähdäkseni pätee, ihan Raamatun sana, myös noista mitä Raamattu ja katekismus opettaa.

        Ensimmäinen kirjoituksesi oli minusta hyvä. Nyt tämä käytäntöön sovellus meni vähän sivuraiteelle.

        "Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei."

        Kestämätön peruste. Kanttorin uskolla kuorolaiset eivät tule yhtään autuaammaksi.

        Myöskään muissa harrastuksissa "ei ole nähty", että harrastuksen vetäjän tai muiden harrastajien pitäisi olla uskovaisia, jotta harrastukseen voi osallistua.

        Eikä syntikäsite voi vaihdella paikkakunnittain, menee saivarteluksi ja metsään.

        (Tulee mieleen Päivämiehen musiikkinumero, jossa eräs kanttori sanoi laulavansa vain oman kuntarajansa sisäpuolella. Erikoisia ja lievästi sanoen keinotekoisia linjauksia.)

        Jokainen pohtikoon mielessään, mitä priorisoi seurojen aikaan toimitettavaksi. Ei se kuitenkaan niin voi olla, että lentotunneilla tai koiranäyttelyssä kyllä voi uskovainenkin olla seurojen aikaan, vaan ei laulamassa kuorossa.

        Tuo kirkkokuoroesimerkki sinänsä on minusta aivan huvittava. esim. nuoret työkaverini kuolisivat nauruun, jos kuulisivat, että tällaisten kysymysten kanssa sitä täällä ajassa taistellaan. Kirkkokuoroihin tuskin on mitään hallitsematonta tunkua valtaväestönkään keskuudessa :)


      • ma_ria
        weha kirjoitti:

        ne on tapauskohtaisia. Uskovaisen ei ole hyvä olla siellä missä epäuskoisen.

        "ne on tapauskohtaisia. Uskovaisen ei ole hyvä olla siellä missä epäuskoisen."

        No mutta! Mites tuon olet ajatellut välttää?

        Ajatus eristäytymisestä on farisealainen. Uskovaisten tulee päin vastoin olla valona ja suolana vapaasti kaikkialla, paitsi ei syntimenoissa.


      • ma_ria kirjoitti:

        Ensimmäinen kirjoituksesi oli minusta hyvä. Nyt tämä käytäntöön sovellus meni vähän sivuraiteelle.

        "Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei."

        Kestämätön peruste. Kanttorin uskolla kuorolaiset eivät tule yhtään autuaammaksi.

        Myöskään muissa harrastuksissa "ei ole nähty", että harrastuksen vetäjän tai muiden harrastajien pitäisi olla uskovaisia, jotta harrastukseen voi osallistua.

        Eikä syntikäsite voi vaihdella paikkakunnittain, menee saivarteluksi ja metsään.

        (Tulee mieleen Päivämiehen musiikkinumero, jossa eräs kanttori sanoi laulavansa vain oman kuntarajansa sisäpuolella. Erikoisia ja lievästi sanoen keinotekoisia linjauksia.)

        Jokainen pohtikoon mielessään, mitä priorisoi seurojen aikaan toimitettavaksi. Ei se kuitenkaan niin voi olla, että lentotunneilla tai koiranäyttelyssä kyllä voi uskovainenkin olla seurojen aikaan, vaan ei laulamassa kuorossa.

        Tuo kirkkokuoroesimerkki sinänsä on minusta aivan huvittava. esim. nuoret työkaverini kuolisivat nauruun, jos kuulisivat, että tällaisten kysymysten kanssa sitä täällä ajassa taistellaan. Kirkkokuoroihin tuskin on mitään hallitsematonta tunkua valtaväestönkään keskuudessa :)

        eroa, vaan seura...´siis tulisi olla uskovien kanssa yhteydessä, eikä epäuskoisten kanssa voi yhtyä.


      • weha kirjoitti:

        eroa, vaan seura...´siis tulisi olla uskovien kanssa yhteydessä, eikä epäuskoisten kanssa voi yhtyä.

        En ala enempää väittelemään, sillä jokaisella on oikeus kantaansa. Ei mielestäni ole oikein jos käy epäuskoisten kuorossa aina seurojen aikaan. Mutta jos tahdot tehdä niin, niin se on oma asiasi.


      • donitsi
        weha kirjoitti:

        En ala enempää väittelemään, sillä jokaisella on oikeus kantaansa. Ei mielestäni ole oikein jos käy epäuskoisten kuorossa aina seurojen aikaan. Mutta jos tahdot tehdä niin, niin se on oma asiasi.

        Kaksi muistolausetta wehalle mietittäväksi.
        Ensimmäinen. Kun luet Raamattua huomaat, että Jeesus oli syntisten epäuskovaisten paras ystävä. Esimerkiksi Matteus, Markus ja Luukas:

        9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
        11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        Epäuskoisetkin ovat lähimmäisiämme ja voimme iloisella mielellä harrastaa kaikkea hyvää heidän kanssaan. Laulaa hyvissä kuoroissa, käydä hyvissä klassisissa konserteissa, taidenäyttelyissä, missä vaan hauskaa on ja sisältö on hyvä ja raitis. Paikkakunnasta riippumatta. Jokainen valitkoon mieluisensa. Ei voi olla niin että jos on kaksi kuoroa, jotka laulavat samaa hyvää musiikkia mutta eri paikkakunnalla, toinen on syntiä, toinen ei. Näinhän se vähän tuppaa olemaan nykymenossa. Tästä nyt keskustellaan ja yritetään päästä lähemmäs käsityksiä. Pakkulalla oli samanlainen käsitys kuin sinulla weha. Jeesus viihtyi syntisten kanssa ja totesikin etteivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Eli hän avasi meille tässä samalla lähetyksen ovet.

        Psalmin kirjat sanoo näin:
        1:1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
        1:2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
        1:3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
        1:4 Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
        1:5 Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
        1:6 Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu.

        Tässä psalmin kirjoittaja on aivan oikeassa. Ei uskovainen halua osallistua toimintaan, jossa pilkataan Jumalaa, eletään siveettömästi, riidellään, tapellaan, murhataan, jne. Pois sellainen. Uskovainen haluaa käydä seuroissa ja kuunnella Jumalan sanaa. Vapaa ajallaan hän harrastaa iloisella ja vapaalla mielellä kaikkea hyvää, auttaa lähimmäistä, laulaa kuoroissa, urheilee, nauttii hyvästä musiikista ja harjoittaa tervettä kilpailumielta erilaisten harrastusten parissa. Kukin mieltymystensä ja taitojensa mukaisesti. Ei tässä kielletä kuoroharrastusta missään paikkakunnalla. Sen ratkaisun tekee jokainen itse toiminnan sisällön ja oman tarpeen mukaan. Näin kaikessa. Tämä on kantani. En sitoisi ketään elämäntapa asioissa varsinkaan paikkakunnittain. Ehkä savolaiset on erikseen, valehtelevatkin niin kauhiasti....;)

        Weha, oletko valmis sitomaan kuorolaiset jossakin päin Suomea?


      • wehalle
        weha kirjoitti:

        eroa, vaan seura...´siis tulisi olla uskovien kanssa yhteydessä, eikä epäuskoisten kanssa voi yhtyä.

        Hämmästyneenä luen käsityksistäsi, Weha. Sinä rajaat kanssakäymisen vain uskovaisten kesken tapahtuvaksi. Kuinka on, voinko enää mennä esimerkiksi kansalaisopiston opintopiireihin, niissä ei ole uskovaisia vetäjiä tällä paikkakunnalla. Olenko minä, yksinäinen ihminen, sidottu neljän seinän sisälle paitsi sunnuntai-iltaisin, jolloin on seurat?

        Kirkkokuorot eivät yleensä laula seura-aikoihin, sen ehkä tiedätkin. Ja muutkaan kuorot eivät esiinny kuin harvoin, muutaman kerran vuodessa. Harjoitukset ovat arki-iltoina.

        Olisin vielä kiinnostunut kuulemaan ja ymmärtäään, miksi muussa kuin kirkkokuorossa laulaminen olisi syntiä. Onhan kuoroja, jotka laulavat esim. Bachin, Händelin tai muiden suurten säveltäjien teoksia. Noita kuoroteoksia voin kuitenkin kuunnella kotona levyltä, kuten kristillisyydessä yleisesti hyväksytään. Sinun mielestäsi en voi laulaa itse? Hämmentyneenä ihmettelen näitä asioita yhä tyhmemmän tuntoisena...


      • jos minä
        weha kirjoitti:

        En ala enempää väittelemään, sillä jokaisella on oikeus kantaansa. Ei mielestäni ole oikein jos käy epäuskoisten kuorossa aina seurojen aikaan. Mutta jos tahdot tehdä niin, niin se on oma asiasi.

        kuuntelen vaikka seuroja puhelimella, kun se vie liikaa aikaa hengata sitten seuroissa tuttuja tapaamassa ja kun ei siellä kukaan yleensä edes kiinnostu juttelee puheesta ja sen sanomasta. Entäpä jos minä joskus kuuntelen jotain mukavaa pop cd:tä missä on mukavia lauluja ja jotka saavat minut iloiselle miellel? Iloisuus ei tarkoita riettautta eikä sellaista huuhaata vaan sitä, että ei ole paha olla.


      • ma_ria kirjoitti:

        Ensimmäinen kirjoituksesi oli minusta hyvä. Nyt tämä käytäntöön sovellus meni vähän sivuraiteelle.

        "Jos jollakin paikkakunnalla on vaikka kirkossa uskovainen kanttori ja kuorolaisissakin on paljon uskovaisia, niin miksei."

        Kestämätön peruste. Kanttorin uskolla kuorolaiset eivät tule yhtään autuaammaksi.

        Myöskään muissa harrastuksissa "ei ole nähty", että harrastuksen vetäjän tai muiden harrastajien pitäisi olla uskovaisia, jotta harrastukseen voi osallistua.

        Eikä syntikäsite voi vaihdella paikkakunnittain, menee saivarteluksi ja metsään.

        (Tulee mieleen Päivämiehen musiikkinumero, jossa eräs kanttori sanoi laulavansa vain oman kuntarajansa sisäpuolella. Erikoisia ja lievästi sanoen keinotekoisia linjauksia.)

        Jokainen pohtikoon mielessään, mitä priorisoi seurojen aikaan toimitettavaksi. Ei se kuitenkaan niin voi olla, että lentotunneilla tai koiranäyttelyssä kyllä voi uskovainenkin olla seurojen aikaan, vaan ei laulamassa kuorossa.

        Tuo kirkkokuoroesimerkki sinänsä on minusta aivan huvittava. esim. nuoret työkaverini kuolisivat nauruun, jos kuulisivat, että tällaisten kysymysten kanssa sitä täällä ajassa taistellaan. Kirkkokuoroihin tuskin on mitään hallitsematonta tunkua valtaväestönkään keskuudessa :)

        sä et oo vl:ä, niin et ymmärrä miten seurakunta opettaa. mä voin selvittää myöhemmin tän asian sulle perin pohjin. En kerkeä nyt.


      • wehalle kirjoitti:

        Hämmästyneenä luen käsityksistäsi, Weha. Sinä rajaat kanssakäymisen vain uskovaisten kesken tapahtuvaksi. Kuinka on, voinko enää mennä esimerkiksi kansalaisopiston opintopiireihin, niissä ei ole uskovaisia vetäjiä tällä paikkakunnalla. Olenko minä, yksinäinen ihminen, sidottu neljän seinän sisälle paitsi sunnuntai-iltaisin, jolloin on seurat?

        Kirkkokuorot eivät yleensä laula seura-aikoihin, sen ehkä tiedätkin. Ja muutkaan kuorot eivät esiinny kuin harvoin, muutaman kerran vuodessa. Harjoitukset ovat arki-iltoina.

        Olisin vielä kiinnostunut kuulemaan ja ymmärtäään, miksi muussa kuin kirkkokuorossa laulaminen olisi syntiä. Onhan kuoroja, jotka laulavat esim. Bachin, Händelin tai muiden suurten säveltäjien teoksia. Noita kuoroteoksia voin kuitenkin kuunnella kotona levyltä, kuten kristillisyydessä yleisesti hyväksytään. Sinun mielestäsi en voi laulaa itse? Hämmentyneenä ihmettelen näitä asioita yhä tyhmemmän tuntoisena...

        ja irroittele, mitä oon kirjoittanut.


      • pakkula
        wehalle kirjoitti:

        Hämmästyneenä luen käsityksistäsi, Weha. Sinä rajaat kanssakäymisen vain uskovaisten kesken tapahtuvaksi. Kuinka on, voinko enää mennä esimerkiksi kansalaisopiston opintopiireihin, niissä ei ole uskovaisia vetäjiä tällä paikkakunnalla. Olenko minä, yksinäinen ihminen, sidottu neljän seinän sisälle paitsi sunnuntai-iltaisin, jolloin on seurat?

        Kirkkokuorot eivät yleensä laula seura-aikoihin, sen ehkä tiedätkin. Ja muutkaan kuorot eivät esiinny kuin harvoin, muutaman kerran vuodessa. Harjoitukset ovat arki-iltoina.

        Olisin vielä kiinnostunut kuulemaan ja ymmärtäään, miksi muussa kuin kirkkokuorossa laulaminen olisi syntiä. Onhan kuoroja, jotka laulavat esim. Bachin, Händelin tai muiden suurten säveltäjien teoksia. Noita kuoroteoksia voin kuitenkin kuunnella kotona levyltä, kuten kristillisyydessä yleisesti hyväksytään. Sinun mielestäsi en voi laulaa itse? Hämmentyneenä ihmettelen näitä asioita yhä tyhmemmän tuntoisena...

        Vastausta hiukan alemmaksi keskusteluun:Päivämies tulisi vaihtaa raamattuun. Voitte katsoa sieltä, en osaa enkä viitsi osoitetta tänne hakea, enkä samaa asiaa uudelleen kirjoittaa.


      • kuoroon
        ma_ria kirjoitti:

        "ne on tapauskohtaisia. Uskovaisen ei ole hyvä olla siellä missä epäuskoisen."

        No mutta! Mites tuon olet ajatellut välttää?

        Ajatus eristäytymisestä on farisealainen. Uskovaisten tulee päin vastoin olla valona ja suolana vapaasti kaikkialla, paitsi ei syntimenoissa.

        Kun on 70-luvulta asti pauhannut sama levyraati “hauki on kala, hauki on kala” ”kuoro on synti, kuoro on synti” niin soitettuna kuin painettuna (Päivämiespä tietenkin), niin se vaan on tuo ihmismieli semmoinen että opittu liikerata helposti toistuu. Nyt on kuitenkin osalla mennyt rytmi sekaisin ja ovat kyseenalaistamassa koko homman: mikä se hauki on? Kuoroko synti? (kuoro sanan tilalle voit kokeilla päivämiehestä tuttuja ja turvallisia sanoja, kts. 3-4 viimeisintä numeroa, siellä ne listat on). Kyllä tässä taas tarvitaan Raamattua ja postilloja. Mistä asioista voidaan lähimmäisiä sitoa? Mistä sinä sitoisit?


      • ma_ria
        weha kirjoitti:

        En ala enempää väittelemään, sillä jokaisella on oikeus kantaansa. Ei mielestäni ole oikein jos käy epäuskoisten kuorossa aina seurojen aikaan. Mutta jos tahdot tehdä niin, niin se on oma asiasi.

        Ei ollut puhe missään käymisestä "aina seurojen aikaan". Sellainen tuskin on hyväksi. Mutta se taas, onko laulamassa tai vaikka vedostamassa grafiikkaa, ei liene tuon asian kannalta oleellinen juttu.

        Miksi esität, että minä olisin sanonut tahtovani laulaa kirkkokuorossa "aina seurojen aikaan"? En laula ylipäätään missään, eikä kirkkokuoroharrastusta tietääkseni ole tarjolla sunnuntai-iltaisin (monia muita harrastuksia kyllä on). Eli siitä tässä ei ole kysymys.

        Tuossa alla nimimerkki donitsi perustelee asiaa mielestäni erittäin hyvin.


      • pakkula
        donitsi kirjoitti:

        Kaksi muistolausetta wehalle mietittäväksi.
        Ensimmäinen. Kun luet Raamattua huomaat, että Jeesus oli syntisten epäuskovaisten paras ystävä. Esimerkiksi Matteus, Markus ja Luukas:

        9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
        11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        Epäuskoisetkin ovat lähimmäisiämme ja voimme iloisella mielellä harrastaa kaikkea hyvää heidän kanssaan. Laulaa hyvissä kuoroissa, käydä hyvissä klassisissa konserteissa, taidenäyttelyissä, missä vaan hauskaa on ja sisältö on hyvä ja raitis. Paikkakunnasta riippumatta. Jokainen valitkoon mieluisensa. Ei voi olla niin että jos on kaksi kuoroa, jotka laulavat samaa hyvää musiikkia mutta eri paikkakunnalla, toinen on syntiä, toinen ei. Näinhän se vähän tuppaa olemaan nykymenossa. Tästä nyt keskustellaan ja yritetään päästä lähemmäs käsityksiä. Pakkulalla oli samanlainen käsitys kuin sinulla weha. Jeesus viihtyi syntisten kanssa ja totesikin etteivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Eli hän avasi meille tässä samalla lähetyksen ovet.

        Psalmin kirjat sanoo näin:
        1:1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
        1:2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
        1:3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
        1:4 Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
        1:5 Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
        1:6 Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu.

        Tässä psalmin kirjoittaja on aivan oikeassa. Ei uskovainen halua osallistua toimintaan, jossa pilkataan Jumalaa, eletään siveettömästi, riidellään, tapellaan, murhataan, jne. Pois sellainen. Uskovainen haluaa käydä seuroissa ja kuunnella Jumalan sanaa. Vapaa ajallaan hän harrastaa iloisella ja vapaalla mielellä kaikkea hyvää, auttaa lähimmäistä, laulaa kuoroissa, urheilee, nauttii hyvästä musiikista ja harjoittaa tervettä kilpailumielta erilaisten harrastusten parissa. Kukin mieltymystensä ja taitojensa mukaisesti. Ei tässä kielletä kuoroharrastusta missään paikkakunnalla. Sen ratkaisun tekee jokainen itse toiminnan sisällön ja oman tarpeen mukaan. Näin kaikessa. Tämä on kantani. En sitoisi ketään elämäntapa asioissa varsinkaan paikkakunnittain. Ehkä savolaiset on erikseen, valehtelevatkin niin kauhiasti....;)

        Weha, oletko valmis sitomaan kuorolaiset jossakin päin Suomea?

        Silloin 1970 -luvulla, ainakin täällä, ne aiemmin kirkkokuorossa laulaneet kääntyivät kovimmin sitä vastustamaan. Aluksi sitä ihmettelin. Nyt kysynkin, miksi siitä pitäisi sitoa? Tuskin se sen tasoinen asia kuitenkaan on!!??
        Jotakin vakavampaa siihen on syytä olla. Mutta kun on nurkkaan ahdistamisen ja pilkan mieli, iso joukko keksii mitä vain. Löytää ristiriitojakin sieltä, missä niitä ei ole.

        Otan aivan arkisesta elämästä vastaavan esimerkin. Pitääkö liukkaita teitä hiekoittaa vai ei? Vastaan itse, että riippuu tiestä ja tilanteesta. Autoilijoiden tiet hiekoitetaan, tottakai, tai suolataan. On kuitenkin sellaisia kelkkailijoiden teitä, jonne ei hiekkaa sovi levittää. Eikä luistinradoille.

        Mietttikää kaikessa rauhassa näitä ristiriitaisuuksia. Olin lopiaispäivillä Reisjärvellä, eikä siellä mitään ristiriitaista eteeni tullut. Kyseleviä, nöyriä, mutta tyytyväisiä Jumalan lapsia siellä kyllä oli. Nuoret käyttivät puheenvuoroja erittäin ahkerasti. Käyttivät raittiita, asiallisia puheenvuoroja. Alustukset olivat mielenkiintoisia ja raamatulla perusteltuja. Oli minulla erittäin tyytyväinen mieli, jota tästä keskustelusta saa hakemalla hakea, eikä sittenkään löydä


      • welholle
        ma_ria kirjoitti:

        Ei ollut puhe missään käymisestä "aina seurojen aikaan". Sellainen tuskin on hyväksi. Mutta se taas, onko laulamassa tai vaikka vedostamassa grafiikkaa, ei liene tuon asian kannalta oleellinen juttu.

        Miksi esität, että minä olisin sanonut tahtovani laulaa kirkkokuorossa "aina seurojen aikaan"? En laula ylipäätään missään, eikä kirkkokuoroharrastusta tietääkseni ole tarjolla sunnuntai-iltaisin (monia muita harrastuksia kyllä on). Eli siitä tässä ei ole kysymys.

        Tuossa alla nimimerkki donitsi perustelee asiaa mielestäni erittäin hyvin.

        Ma_ria kanssa samaa mieltä. Ei näiden tapa-asioiden asioiden hyväksyminen merkitse sitä että niitä harrastettaisiin aina Jumalan sanan kustannuksella eli seurojen aikaan. Ei kukaan hyvällä omallatunnolla matkaatekevä halua olla aina seuroista poissa harrastuksen vuoksi. Joskus voi tosin päällekkäisyyttä esiintyä ja ei siitäkään tarvitse happamaksi ruveta. Samoin ei epäuskoisen mukana olo automaattisesti tarkoita että toiminnasta tulee syntistä, epäsiveää, raadollista, herjaavaa, jne. Jos näin ajatellaan niin töissä ei sitten voisi käydä varmaan muuta kuin SRK:n konttorilla.


      • ma_ria
        kuoroon kirjoitti:

        Kun on 70-luvulta asti pauhannut sama levyraati “hauki on kala, hauki on kala” ”kuoro on synti, kuoro on synti” niin soitettuna kuin painettuna (Päivämiespä tietenkin), niin se vaan on tuo ihmismieli semmoinen että opittu liikerata helposti toistuu. Nyt on kuitenkin osalla mennyt rytmi sekaisin ja ovat kyseenalaistamassa koko homman: mikä se hauki on? Kuoroko synti? (kuoro sanan tilalle voit kokeilla päivämiehestä tuttuja ja turvallisia sanoja, kts. 3-4 viimeisintä numeroa, siellä ne listat on). Kyllä tässä taas tarvitaan Raamattua ja postilloja. Mistä asioista voidaan lähimmäisiä sitoa? Mistä sinä sitoisit?

        "Mistä asioista voidaan lähimmäisiä sitoa? Mistä sinä sitoisit?"

        Ensinnäkin, ajatus lähimmäisen sitomisesta synnin vikojen takia ei tunnu kovin innostavalta kun ajattelee omaa ansiottomuuttaan armon osallisuuteen.

        Mutta jos ihminen toistuvista nuhteista huolimatta elää räikeässä julkisynnissä (vaikka haureudessa), niin silloin sitominen on Raamatulla perusteltavissa.

        Olen kuitenkin miettinyt sitomista siinä mielessä, että kun synnit ovat kaikki saman arvoisia, niin ihminenhän joutuu joka tapauksessa toistuvasti samoihinkin synteihin. Mikä ero loppujen lopuksi on tässä mielessä ns. julkisynnillä tai vähemmän päälle päin näkyvillä synneillä?

        Sielunhoitokeinona sitominen tuskin kantaa kovin hyvää hedelmää. Vilpitön ja lämminhenkinen puhuttelu ja parannukseen kehottaminen varmasti ohjaa huonoille teille joutunutta lähimmäistä parannukseen paremmin kuin sitominen.

        Olikohan niinkin, että Jeesus tarkoitti sanoillaan "Keiden synnit te pidätätte, ne ovat pidätetyt" epäuskoisia ihmisiä jotka eivät ottaneet vastaan evankeliumia. Kaikkihan me olemme jo perisynnin takia läpeemme kelvottomia. Laajemmin voisi ajatella, että ne jotka eivät usko, niiden synnit ovat pidätetyt.

        Sitominen on joka tapauksessa seurakunnan äärimmäinen keino äärimmäisessä tilanteessa. Sellaisen toimenpiteen tarpeellisuutta arvioitaessa seurakunnan tulee tuntea suuri vastuunsa ja pitäytyä tiukasti Raamatun opetuksessa. Ainakaan mielipide-erot arkisia valintoja (ei syntiä) koskevissa asioissa eivät voi olla sitomisen peruste.

        Näinhän kävi 70-luvulla, kun ihmisiä sidottiin mitä merkillisimmistä asioista. Sitomisesta tuli hengellisen vallankäytön väline.

        Tämä on enmmän pohdiskelua kuin minkään selkeän vastauksen antamista.


      • weha kirjoitti:

        sä et oo vl:ä, niin et ymmärrä miten seurakunta opettaa. mä voin selvittää myöhemmin tän asian sulle perin pohjin. En kerkeä nyt.

        Alkuun heti mainitsen, että kyllä minä olen ollut tilaisuudessa, jossa on tehty parannus ihan itkien kun on käyty kirkkokuorossa ja vielä seurojen aikaan.

        Ei tule sekoittaa käsitteitä, maallinen on eriasia kuin hengellinen. Jos uskovainen menee väärän hengellisyyden kirkkokuoroon, siellä on silloin myös hengellistä yhteyttä.

        Toki uskovaiset nuoret voivat vaikkapa laulaa kirkon Jumalanpalveluksessa. Tämän on jo toinen asia-

        En enempää väittele asiasta.

        Sitten todella ihmettelen, jos Ma ria olisi VL:Ä, kun saa niin paljon kiitosta maailmalta.


      • tapani
        weha kirjoitti:

        Alkuun heti mainitsen, että kyllä minä olen ollut tilaisuudessa, jossa on tehty parannus ihan itkien kun on käyty kirkkokuorossa ja vielä seurojen aikaan.

        Ei tule sekoittaa käsitteitä, maallinen on eriasia kuin hengellinen. Jos uskovainen menee väärän hengellisyyden kirkkokuoroon, siellä on silloin myös hengellistä yhteyttä.

        Toki uskovaiset nuoret voivat vaikkapa laulaa kirkon Jumalanpalveluksessa. Tämän on jo toinen asia-

        En enempää väittele asiasta.

        Sitten todella ihmettelen, jos Ma ria olisi VL:Ä, kun saa niin paljon kiitosta maailmalta.

        Katsoppas ma_rian kaunista viestiä sitomisestakin tuossa yllä. Näin kirjoittaa oikealla paikalla oleva ihminen. Olen samaa mieltä tässä sitomiskysymyksessä. Vakava asia. Rukoillaan viisautta ja oikeaa ymmärrystä oikeaan toimintatapaan sen suhteen.


      • Kalle
        weha kirjoitti:

        Alkuun heti mainitsen, että kyllä minä olen ollut tilaisuudessa, jossa on tehty parannus ihan itkien kun on käyty kirkkokuorossa ja vielä seurojen aikaan.

        Ei tule sekoittaa käsitteitä, maallinen on eriasia kuin hengellinen. Jos uskovainen menee väärän hengellisyyden kirkkokuoroon, siellä on silloin myös hengellistä yhteyttä.

        Toki uskovaiset nuoret voivat vaikkapa laulaa kirkon Jumalanpalveluksessa. Tämän on jo toinen asia-

        En enempää väittele asiasta.

        Sitten todella ihmettelen, jos Ma ria olisi VL:Ä, kun saa niin paljon kiitosta maailmalta.

        ... että olet ollut tilaisuudessa, jossa itkien...
        Minäkin olen ollut esim. 70-luvulla jos jonkinlaisissa tilaisuuksisssa, joista ei jälkeenpäin ole kuin pahoja muistoja ja vääriä opetuksia.
        Kyllä Maria on aivan oikeassa.
        Sinun kannattaisi keskustella asioista omalla paikkakunnallasi (olen tämän neuvon antanut Sinulle jo aikaisemmin) luotettujen ystävien kanssa.
        Rukoillaan että asiat aukenevat Sinulle.


      • Kalle
        weha kirjoitti:

        ne on tapauskohtaisia. Uskovaisen ei ole hyvä olla siellä missä epäuskoisen.

        Kyllä valitettavasti on niin, että Sinulla on asiat aivan sekaisin.
        Missä Jeesus eli ja opetti? Mistä fariseukset häntä pilkkasivat? ETTÄ HÄN OLI SYNTISTEN KESKELLÄ, KOKO AJAN.
        Oletko Sinä Weha parempi opettaja kuin Jeesus? En usko.
        Uskovaisen ihmisen tehtävä on Jeesusksen sanojen mukaan: "menkää kaikkeen maailmaan ja kastakaa..."
        Ei suinkaan, että: eristykää ja olkaa keskenänne ja varokaa ettei synti tartu.
        Me kaikki olemme täällä Weha muita ihmisiä varten. Palvelemessa ja kirkastamassa Jeesuksen sovintotyötä, saarnaamassa evankeliumia.
        Siinä on kuule kirkkokuorot ja muut pikkuasioita.
        Jos tarkoitat että kirkkokuoroon menemisellä kerätään ikäänkuin pisteitä (ansioita) taivaspaikkaa varten, sitten olet oikeassa.


      • Hynde
        Kalle kirjoitti:

        ... että olet ollut tilaisuudessa, jossa itkien...
        Minäkin olen ollut esim. 70-luvulla jos jonkinlaisissa tilaisuuksisssa, joista ei jälkeenpäin ole kuin pahoja muistoja ja vääriä opetuksia.
        Kyllä Maria on aivan oikeassa.
        Sinun kannattaisi keskustella asioista omalla paikkakunnallasi (olen tämän neuvon antanut Sinulle jo aikaisemmin) luotettujen ystävien kanssa.
        Rukoillaan että asiat aukenevat Sinulle.

        Ei kannata lähteä laulammaan. Tulee huono omatunto kun laulaa rokkia Jumalalle.


      • Kalle
        Hynde kirjoitti:

        Ei kannata lähteä laulammaan. Tulee huono omatunto kun laulaa rokkia Jumalalle.

        en siihen toki kehoittanutkaan.
        Kommentoin Wehan lakihenkisiä kommentteja ja yksisilmäisiä kannanottoja.


      • sirkka
        pakkula kirjoitti:

        Silloin 1970 -luvulla, ainakin täällä, ne aiemmin kirkkokuorossa laulaneet kääntyivät kovimmin sitä vastustamaan. Aluksi sitä ihmettelin. Nyt kysynkin, miksi siitä pitäisi sitoa? Tuskin se sen tasoinen asia kuitenkaan on!!??
        Jotakin vakavampaa siihen on syytä olla. Mutta kun on nurkkaan ahdistamisen ja pilkan mieli, iso joukko keksii mitä vain. Löytää ristiriitojakin sieltä, missä niitä ei ole.

        Otan aivan arkisesta elämästä vastaavan esimerkin. Pitääkö liukkaita teitä hiekoittaa vai ei? Vastaan itse, että riippuu tiestä ja tilanteesta. Autoilijoiden tiet hiekoitetaan, tottakai, tai suolataan. On kuitenkin sellaisia kelkkailijoiden teitä, jonne ei hiekkaa sovi levittää. Eikä luistinradoille.

        Mietttikää kaikessa rauhassa näitä ristiriitaisuuksia. Olin lopiaispäivillä Reisjärvellä, eikä siellä mitään ristiriitaista eteeni tullut. Kyseleviä, nöyriä, mutta tyytyväisiä Jumalan lapsia siellä kyllä oli. Nuoret käyttivät puheenvuoroja erittäin ahkerasti. Käyttivät raittiita, asiallisia puheenvuoroja. Alustukset olivat mielenkiintoisia ja raamatulla perusteltuja. Oli minulla erittäin tyytyväinen mieli, jota tästä keskustelusta saa hakemalla hakea, eikä sittenkään löydä

        Kirjoitit Reisjärven loppiaispäivistä. Muistuipa mieleeni monet loppiaispäivät ja maakunnalliset seurat sieltä.

        Oli aina lämmin ja hyvä tunnelma, onnellinen olo!

        Muistot ovat muistoja ja nykytodellisuus valitettavasti toisenlainen. Syyt jo sataan
        kertaan selitettykin.

        Terveisin sirkka


      • ja noin
        pakkula kirjoitti:

        Vastausta hiukan alemmaksi keskusteluun:Päivämies tulisi vaihtaa raamattuun. Voitte katsoa sieltä, en osaa enkä viitsi osoitetta tänne hakea, enkä samaa asiaa uudelleen kirjoittaa.

        on seurakunnassakin opetettu. Luonnollista on, ettei vastaus tyydytä ulkopuolisia, joten se riittänee...


      • pakkula kirjoitti:

        Vastausta hiukan alemmaksi keskusteluun:Päivämies tulisi vaihtaa raamattuun. Voitte katsoa sieltä, en osaa enkä viitsi osoitetta tänne hakea, enkä samaa asiaa uudelleen kirjoittaa.

        ja ihan aamenta vastaa Paukkulan kirjoitus.


        tapaus kohtaisia

        En osaa laulaa, kuuntelen kyllä mielläni.
        Minulla si siis tarvitse olla kantaa, olen kertonut vain sen, mitä musiikkitaitoisilta olen kullut. Mainitsin siellä Y.K.n kirjoituksesta, joka seurakunan kanttorina oli johtanut muistaakseni neljää eri kuoroa, siis seurakunnan kuoroja kaikki. Yhdessä niistä, nuorten koraalikuorossa nelisenkymmentä laulajaa, melkein kaikki VL uskovaisia. Muita siihen ei saanut mukaan montakaan, edes houkuttelemalla. Olivatko ne laulut siellä, vai laulutapa niille ulkopuolisile vastenmielisiä, vai niiden uskovaisten rauhallinen elämäntapa. En tiedä, pohdiskelen vain.

        Yritän nyt jotakin vastata, vaikka todennäköisesti tulee uusia kysymyksiä, kun vastaukseni ei kelpaa jokaiselle. On varmaan laulamisen kannalta aivan sama, minkälaisessa kokoonpanossa laulaa, kunhan musiikkipuoli on kunnossa. Siis musikaalisuus. Uskon kannalta asia hiukan mutkistuu, eikä yksioikoista vastausta voi antaa. Monet ovat laulaneet mukana, monella on siitä huonoja, joillakin vähemmän huonoja kokemuksia. Gospelin kaltaiseen ei ole syytä lähteä, se on pidetty selviönä. Muuten tilanne vaihtelee paikkakunnittain, että ratkaisut on tehtävä aina sikäläisen tilanteen mukaan. Sen vuoksi ei ole tarpeen tämän tarkemmin, ainakaan minun taholtani, tätä keskustelua jatkaa.

        Miksi muuten tähän kärtetään vastausta niin kovin tällä palstalla? Mielestäni ratkaisu kuuluu sinne, missä on sen toiminnan paikka. Siis paikalliselle tasolle.


      • vl-kirjoittaja
        ja noin kirjoitti:

        on seurakunnassakin opetettu. Luonnollista on, ettei vastaus tyydytä ulkopuolisia, joten se riittänee...

        Weha sinun selitysmallisi on puolustutuva, koska oma uskosi on niin heikolla pohjalla, ettet uskalla katsoa tosiasioita silmiin.

        Hoet hädissäsi, että kaikki jotka ajattelevat kanssasi eri tavalla, ovat "ulkopuolisia".

        On se vaan jännä, että täällä ne tuhannet epäuskoiset ilta illan perään kertovat seuramuistojaan ja pohtivat Päivämiehen kirjoituksia, ynnä muuta vastaavaa...

        Jos oma maailmankuvasi muodostuu muunnellusta totuudesta ja tosiasioiden vääristelystä, niin omapahan on asiasi. Surullista siinä on se, että kirjoitustesi perusteella meikäläisistä saa todella oudon kuvan, ne ovat alakynnessä olevan ihmisen surkeata puolustelua. Kohtaisit asiat ja toiset kirjoittajat kuin mies, ja lopettaisit lapselliset höpinät ja asiallisten ja rakentavien kirjoittajien ilkkumisen. Annat itsestäsi (ja samalla meistä kaikista, jos täällä nyt joku epäuskoinenkin näitä lukee)säälittävän kuvan.

        Ennen kaikkea toivoisi, että sinulle kirkastuisi elävä usko, pääsisit eroon tuosta käännynnäisen kiivaudestasi ja vapautuisit oikeaan Jumalan lasten iloon. Se näkyisi sinussakin toisenlaisina hedelminä.


      • vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Weha sinun selitysmallisi on puolustutuva, koska oma uskosi on niin heikolla pohjalla, ettet uskalla katsoa tosiasioita silmiin.

        Hoet hädissäsi, että kaikki jotka ajattelevat kanssasi eri tavalla, ovat "ulkopuolisia".

        On se vaan jännä, että täällä ne tuhannet epäuskoiset ilta illan perään kertovat seuramuistojaan ja pohtivat Päivämiehen kirjoituksia, ynnä muuta vastaavaa...

        Jos oma maailmankuvasi muodostuu muunnellusta totuudesta ja tosiasioiden vääristelystä, niin omapahan on asiasi. Surullista siinä on se, että kirjoitustesi perusteella meikäläisistä saa todella oudon kuvan, ne ovat alakynnessä olevan ihmisen surkeata puolustelua. Kohtaisit asiat ja toiset kirjoittajat kuin mies, ja lopettaisit lapselliset höpinät ja asiallisten ja rakentavien kirjoittajien ilkkumisen. Annat itsestäsi (ja samalla meistä kaikista, jos täällä nyt joku epäuskoinenkin näitä lukee)säälittävän kuvan.

        Ennen kaikkea toivoisi, että sinulle kirkastuisi elävä usko, pääsisit eroon tuosta käännynnäisen kiivaudestasi ja vapautuisit oikeaan Jumalan lasten iloon. Se näkyisi sinussakin toisenlaisina hedelminä.

        hedelmiä niillä jotka puhuvat omaa seurakuntaansa vastaan.


      • vl-kirjoittaja
        weha kirjoitti:

        hedelmiä niillä jotka puhuvat omaa seurakuntaansa vastaan.

        Niilläkö on, jotka puhuvat Jumalan sanaa vastaan? Ja tekevät sen kovin sanoin, täysin vailla rakkautta? Sanovat väärän todistuksen lähimmäisestään.

        Tee parannus ennen kuin myöhänen saavuttaa.


      • Hynde
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Niilläkö on, jotka puhuvat Jumalan sanaa vastaan? Ja tekevät sen kovin sanoin, täysin vailla rakkautta? Sanovat väärän todistuksen lähimmäisestään.

        Tee parannus ennen kuin myöhänen saavuttaa.

        Uutta heräystä?


      • Hynde
        Kalle kirjoitti:

        en siihen toki kehoittanutkaan.
        Kommentoin Wehan lakihenkisiä kommentteja ja yksisilmäisiä kannanottoja.

        "Kommentoin Wehan lakihenkisiä kommentteja ja yksisilmäisiä kannanottoja."

        Näytti vaan olevan ihan VL-opetuksen mukaista.
        Olivat armon neuvoja, ei lakia.

        "näin voi hyvin käydä"

        Siks ei tule sellaiseen tule mennä missä käy ja se on hyvä neuvo ettei kävisi vahinko.


      • se sitten...
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Niilläkö on, jotka puhuvat Jumalan sanaa vastaan? Ja tekevät sen kovin sanoin, täysin vailla rakkautta? Sanovat väärän todistuksen lähimmäisestään.

        Tee parannus ennen kuin myöhänen saavuttaa.

        Olekkaan niin, että parannuksen armon saa kun joku vl-uskovainen julistaa evankeliumin ja antaa synnit anteeksi? Kun vain itse kohdalleen uskoo sen evankeliumin ja synnit ovat anteeksi, vai eikö anteeksisaarnaajalla olekkaan ollut Pyhää Henkeä, ja siksi se tee kaikkien kohdalla toivottua tulosta?

        Mites olen käsittänyt, että silloin saa parannuksen armon ja ihmisestä tulee uskovainen(vl), jolla on varmuus taivas paikasta ja pelastukseen käy matka, ja on saannut "oikean uskon", ja se löytyy vl-uskovaisten joukosta.

        Mistä siis vielä pitäis tehdä parannus? Vl-uskovaista kehoitat tekemään parannuksen, vl-uskovaiseksi, joka on jo saannut parannuksen armon???

        Tyhmä kysymys, mutta ihmettelen, kun muitakin pyydetään tulemaan seuroihin saadakseen parannuksen armon.


      • vl-kirjoittaja
        se sitten... kirjoitti:

        Olekkaan niin, että parannuksen armon saa kun joku vl-uskovainen julistaa evankeliumin ja antaa synnit anteeksi? Kun vain itse kohdalleen uskoo sen evankeliumin ja synnit ovat anteeksi, vai eikö anteeksisaarnaajalla olekkaan ollut Pyhää Henkeä, ja siksi se tee kaikkien kohdalla toivottua tulosta?

        Mites olen käsittänyt, että silloin saa parannuksen armon ja ihmisestä tulee uskovainen(vl), jolla on varmuus taivas paikasta ja pelastukseen käy matka, ja on saannut "oikean uskon", ja se löytyy vl-uskovaisten joukosta.

        Mistä siis vielä pitäis tehdä parannus? Vl-uskovaista kehoitat tekemään parannuksen, vl-uskovaiseksi, joka on jo saannut parannuksen armon???

        Tyhmä kysymys, mutta ihmettelen, kun muitakin pyydetään tulemaan seuroihin saadakseen parannuksen armon.

        Nämä larsiin ja hynden kaltaiset ovat viime aikoina voimakkaasti itseään esiin tuonut, poikkeuksellinen ilmiö vl-liikkeessä, heitä on julkiseen opetukseenkin osallistuneina (mm. jotkut PM:n kirjoitukset, eivät kuitenkaan kaikki). Asiaan on kiinnitetty paljon huomiota, täällä ja muualla.

        Toisessa keskustelussa esitettiin kysymys, voisivatko he olla 70-luvulta keskuuteemme jäänyt hoitamaton eriseura. Kysymys on mielenkiintoinen.

        Heidän puheensa ovat hyvin erilaiset kuin vl-valtavirralla. Sen voi jokainen täälläkin todeta.
        Ja he turvautuvat helposti siihen aseeseen, että toiset, jotka heitä raittiisti ja Raamattuun tukeutuen neuvovat, ovat ulkopuolisia tai eriseuraisia. Suurin osa vl:stä ja vl:ien opetuksesta on kuitenkin raitista ja oikeata.

        Nämä rakkaudettomat tiukkikset nousevat esiin joukosta kuin punaiset huutomerkit, mutta ovat itse omalle tilalleen sokeita.


      • vastauksesta...
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Nämä larsiin ja hynden kaltaiset ovat viime aikoina voimakkaasti itseään esiin tuonut, poikkeuksellinen ilmiö vl-liikkeessä, heitä on julkiseen opetukseenkin osallistuneina (mm. jotkut PM:n kirjoitukset, eivät kuitenkaan kaikki). Asiaan on kiinnitetty paljon huomiota, täällä ja muualla.

        Toisessa keskustelussa esitettiin kysymys, voisivatko he olla 70-luvulta keskuuteemme jäänyt hoitamaton eriseura. Kysymys on mielenkiintoinen.

        Heidän puheensa ovat hyvin erilaiset kuin vl-valtavirralla. Sen voi jokainen täälläkin todeta.
        Ja he turvautuvat helposti siihen aseeseen, että toiset, jotka heitä raittiisti ja Raamattuun tukeutuen neuvovat, ovat ulkopuolisia tai eriseuraisia. Suurin osa vl:stä ja vl:ien opetuksesta on kuitenkin raitista ja oikeata.

        Nämä rakkaudettomat tiukkikset nousevat esiin joukosta kuin punaiset huutomerkit, mutta ovat itse omalle tilalleen sokeita.

        Nyt ehkä ymmärrät myös paremmin meitä ei-vl uskovaisia, miksi me paasaamme täällä harhaopeista.

        Tarkoitus ei kenelläkään ole paha, vaan teitä koitetaan suojella, ettei yksikään vl-uskovainen olisi harhaanjohdettavissa tähän keskuudessanne toimivaan erisuraan, missä ei ole hyviä hedelmiä missään näkyvissä.

        Pakkohan sinne on ollut jäädä niitä eriseuraisia vallanhalusia, koska kyseinen vl-uskovainen on saannut myöhemmin parannuksen, ja ilmeisesti sitten juuri eriseuraiselta????


      • vl-kirjoittaja
        vastauksesta... kirjoitti:

        Nyt ehkä ymmärrät myös paremmin meitä ei-vl uskovaisia, miksi me paasaamme täällä harhaopeista.

        Tarkoitus ei kenelläkään ole paha, vaan teitä koitetaan suojella, ettei yksikään vl-uskovainen olisi harhaanjohdettavissa tähän keskuudessanne toimivaan erisuraan, missä ei ole hyviä hedelmiä missään näkyvissä.

        Pakkohan sinne on ollut jäädä niitä eriseuraisia vallanhalusia, koska kyseinen vl-uskovainen on saannut myöhemmin parannuksen, ja ilmeisesti sitten juuri eriseuraiselta????

        Näille em. on ominaista se, että he keskittyvät pelkästään seurakuntaan ja sen neuvoihin ja tuomitsevat toisia jyrkästi tällä perusteella. Itse he ovat ehdottoman oikeassa ja väittävät puhuvansa koko seurakunnan suulla. Kaikki vähänkin eri tavalla ajattelevat ovat heidän mielestään väärässä hengessä tai ulkopuolella.

        He eivät koskaan puhu armosta ja evankeliumista, Raamatun ja kristinuskon keskeisimmistä asioista. Ne eivät ole heille oleellisia asioita. Tällaista esiintyi 70-luvulla, muistan hyvin.

        Heitä ei ole käsittääkseni kovin paljoa, mutta he pitävät kovaa meteliä itsestään ja ovat erityisen vallanhaluisia. He siis näkyvät. Heidän edustamansa "oppi" ei ole vanhoillislestadiolaisuutta. Vl-opetuksen vankka perusta on kuitenkin saarna syntien anteeksiantamuksesta.


      • että...
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Näille em. on ominaista se, että he keskittyvät pelkästään seurakuntaan ja sen neuvoihin ja tuomitsevat toisia jyrkästi tällä perusteella. Itse he ovat ehdottoman oikeassa ja väittävät puhuvansa koko seurakunnan suulla. Kaikki vähänkin eri tavalla ajattelevat ovat heidän mielestään väärässä hengessä tai ulkopuolella.

        He eivät koskaan puhu armosta ja evankeliumista, Raamatun ja kristinuskon keskeisimmistä asioista. Ne eivät ole heille oleellisia asioita. Tällaista esiintyi 70-luvulla, muistan hyvin.

        Heitä ei ole käsittääkseni kovin paljoa, mutta he pitävät kovaa meteliä itsestään ja ovat erityisen vallanhaluisia. He siis näkyvät. Heidän edustamansa "oppi" ei ole vanhoillislestadiolaisuutta. Vl-opetuksen vankka perusta on kuitenkin saarna syntien anteeksiantamuksesta.

        Eksyttäjiäkin on olemassa, siksi niistä Raamatussa kovasti varoitellaankin kun eivät ole niin helposti huomattavissa kuka on eksyttäjä, ja ihmiset on helppo johtaa harhaan.

        Jos ihmsen luokse ei ole saapunut itse Jumala ovea avaamaan, niin hän ei osaa ottaa vastaan Jumalan Sanaa, kaikkihan johtuu kuulijasta, ei hänestä joka saarnaa.

        Jos ovi on kiinni, niin ihminen kuuntelee vain sitä ihmistä joka saarnaa, ei Jumalaa, näin ihminen joutuu eksytyksen tielle.


      • pakkula
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

        Näille em. on ominaista se, että he keskittyvät pelkästään seurakuntaan ja sen neuvoihin ja tuomitsevat toisia jyrkästi tällä perusteella. Itse he ovat ehdottoman oikeassa ja väittävät puhuvansa koko seurakunnan suulla. Kaikki vähänkin eri tavalla ajattelevat ovat heidän mielestään väärässä hengessä tai ulkopuolella.

        He eivät koskaan puhu armosta ja evankeliumista, Raamatun ja kristinuskon keskeisimmistä asioista. Ne eivät ole heille oleellisia asioita. Tällaista esiintyi 70-luvulla, muistan hyvin.

        Heitä ei ole käsittääkseni kovin paljoa, mutta he pitävät kovaa meteliä itsestään ja ovat erityisen vallanhaluisia. He siis näkyvät. Heidän edustamansa "oppi" ei ole vanhoillislestadiolaisuutta. Vl-opetuksen vankka perusta on kuitenkin saarna syntien anteeksiantamuksesta.

        Nyt en ymmärtänyt??


      • unohda,
        Hynde kirjoitti:

        "Kommentoin Wehan lakihenkisiä kommentteja ja yksisilmäisiä kannanottoja."

        Näytti vaan olevan ihan VL-opetuksen mukaista.
        Olivat armon neuvoja, ei lakia.

        "näin voi hyvin käydä"

        Siks ei tule sellaiseen tule mennä missä käy ja se on hyvä neuvo ettei kävisi vahinko.

        että hynde sun ja wehan tapauksessa yksi sokea taluttaa toista. Voittehan te toisenne kehua. siitä ei vaan viimeisenä päivänä ole paljoa hyötyä.


      • Hynde
        unohda, kirjoitti:

        että hynde sun ja wehan tapauksessa yksi sokea taluttaa toista. Voittehan te toisenne kehua. siitä ei vaan viimeisenä päivänä ole paljoa hyötyä.

        pääsee taivaaseen


    • synnitön mies

      Otit tärkeän asian esille. Tätä raamatunkohtaa on käytetty rankasti väärin, kun on seurakunnan päätöksellä sidottu ihmisiä milloin mistäkin elämäntapakysymyksestä. Nykyään tällaista taitaa harvemmin tapahtua, ja toivottavasti ei palata vanhoihin, mutta ei kunnon aikoihin.

      Kukaan ei ole koskaan minua tullut nuhtelemaan esim. klassisissa konserteissa käymisestä tai edes niissä esiintymisestä. Ja eihän noissa lähimmäistä vastaan rikota mitenkään, ja nimenomaan siitä raamatunkohta puhuu. Opillisista erimielisyyksistäkään tuossa ei puhuta.

      Jos raamatunkohta tuntuu ongelmalliselta, sitä on silloin varmasti käytetty väärin. Jos kahdella ihmisellä on ristiriitaa, he voivat varmasti selvittää ne vaikka sitten ulkopuolisen ystävän avulla.

      Lisäisin että Jeesus kehoitti aina ensin kaivamaan hirren omasta silmästä. Tulee olla myös valmis keskustelemaan avoimesti välejä hiertävästä asiasta. Voihan olla että joku toinen ei olisi lainkaan kokenut tulleensa loukatuksi samassa tilanteessa.

      Tähän kohtaan voisi myös tarttua: "Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän SINULLE, niinkuin olisi pakana ja publikaani." Eli edelleen on kyse kahden ihmisen välisestä asiasta. Tuo kohta ei oikeuta mitään sideavainten kollektiivista käyttöä. Tätä vasten 70- ja 80-luvun hoitokokoukset tuntuvat julmilta, varsinkin kun niitä on perusteltu juuri tällä raamatunkohdalla.

    • synnitön mies

      'Minusta opista kaikilla täytyy olla sama käsitys ja vääräoppiset tulee ”pakanoittaa”.'

      Tällaiset ajatukset tuovat kylmiä väreitä minun niskaani. Ahdistaa jos minun pitäisi olla varma että minun käsitykseni on myös sinun käsityksesi. Hyvänen aika, mitä sillä on väliä kun uskominen on kuitenkin omakohtainen asia eikä mitään käsityksiä ja oppirakennelmia. Sanat ovat vain sanoja ja käsitteet vain käsitteitä, ei turhaan Jeesus nostanut lasta uskon esikuvaksi. Raamatussa kristittyjä tosin kehoitetaan olemaan yksimieliset opissa, mutta tässä raamatunkohdassa siitä ei puhuta.

      Millä perustelisit tuota mielipidettäsi? Voitko kertoa raamatunkohdan, jossa opillinen erimielisyys oikeuttaa seurakunnasta erottamiseen? Miten se "pakanoittaminen" käytännössä tapahtuisi? 70-luvun malliin?

      • äskeiseen

        Jos tarkoitat nimenomaan yksimielisyyttä evankeliumin opista ja sakramenteista, joihin viittasit, niin sitten asiassa ei varmaan ongelmaa. Itse en ainakaan ole kenenkään kuullut kyseenalastavan sitä, että saamme uskoa yksin armosta.


      • kysymykseen

        Aloittajan mielessä lienee yksimielisyys ja puhtaus opistamme, vanhurskauttamisesta ja sakramenteista kuten hän viestissään kirjoittaa. Raamattukin kehoittaa pitämään opin puhtaana: ykis usko, yksi kaste, yksi Henki. Jos joku muu opettaa toisin on häntä pidettävä pakana ja publikaanina. Oppia ei saa sotkea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi farisealaisuuden, lain kautta autaaksi tulemisen hylkäämistä. Jos joku alkaa sellaisia väittämään, tule häntä rakkaudella neuvoa, kaksi, kolmin ja seurakunnan kanssa. Kärsivällisesti ja rakkaudella. Mutta jos hän jatkaa harhaoppiaan on hänet sidottava (”pakanoitettava”). Ja sitten jatkaa rukouksen mieltä palaamisen armon toteutumiskesi hänen puolestaan.

        Paavali Tiitukselle: ”3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
        3:11 sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.”

        Aloittajan mielessä olikin kysymys siitä mihin asti tätä kirkkolakia on ulotettava. Opilliset harhat on torjuttava, mutta pitääkö/voiko elämäntapaasioista sitoa? Tuleeko siinä ruumiita?


      • sitomisen perusteena
        kysymykseen kirjoitti:

        Aloittajan mielessä lienee yksimielisyys ja puhtaus opistamme, vanhurskauttamisesta ja sakramenteista kuten hän viestissään kirjoittaa. Raamattukin kehoittaa pitämään opin puhtaana: ykis usko, yksi kaste, yksi Henki. Jos joku muu opettaa toisin on häntä pidettävä pakana ja publikaanina. Oppia ei saa sotkea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi farisealaisuuden, lain kautta autaaksi tulemisen hylkäämistä. Jos joku alkaa sellaisia väittämään, tule häntä rakkaudella neuvoa, kaksi, kolmin ja seurakunnan kanssa. Kärsivällisesti ja rakkaudella. Mutta jos hän jatkaa harhaoppiaan on hänet sidottava (”pakanoitettava”). Ja sitten jatkaa rukouksen mieltä palaamisen armon toteutumiskesi hänen puolestaan.

        Paavali Tiitukselle: ”3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
        3:11 sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.”

        Aloittajan mielessä olikin kysymys siitä mihin asti tätä kirkkolakia on ulotettava. Opilliset harhat on torjuttava, mutta pitääkö/voiko elämäntapaasioista sitoa? Tuleeko siinä ruumiita?

        Merkillistä on minusta vain se että en ole kuullut ketään sidottavan mainitsemistasi syistä, vaan kyseessä on poikkeuksetta ollut ulkoiseen elämään liittyvät kysymykset. Onko kukaan kuullut että joku olisi sidottu esim. juuri tuon farisealaisen lakihenkisyyden vuoksi?

        Mainitsemissasi raamatunkohdassa puhuttiin edelleen yksittäisen ihmisen näkökulmasta: "sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä. Todettiin myös, että "hän on itse itsensä tuominnut". Eli tarvitseeko tällainen ihminen vielä tuomion toisilta ihmisiltä?

        Toistan siis edelleen olennaisimman: millä perusteella seurakunta voi "yhteisellä päätöksellä" sitoa ihmisen synteihinsä?


      • sirkka
        sitomisen perusteena kirjoitti:

        Merkillistä on minusta vain se että en ole kuullut ketään sidottavan mainitsemistasi syistä, vaan kyseessä on poikkeuksetta ollut ulkoiseen elämään liittyvät kysymykset. Onko kukaan kuullut että joku olisi sidottu esim. juuri tuon farisealaisen lakihenkisyyden vuoksi?

        Mainitsemissasi raamatunkohdassa puhuttiin edelleen yksittäisen ihmisen näkökulmasta: "sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä. Todettiin myös, että "hän on itse itsensä tuominnut". Eli tarvitseeko tällainen ihminen vielä tuomion toisilta ihmisiltä?

        Toistan siis edelleen olennaisimman: millä perusteella seurakunta voi "yhteisellä päätöksellä" sitoa ihmisen synteihinsä?

        Kirjoitit kuulemistasi sitomisista ja niiden syistä. Ymmärsin niitä tiedossasi olevan useita.

        Voisitko kertoa noista "sitomisen syistä"
        tarkemmin?

        Kiitos jos vastaat!


      • edelleen
        sirkka kirjoitti:

        Kirjoitit kuulemistasi sitomisista ja niiden syistä. Ymmärsin niitä tiedossasi olevan useita.

        Voisitko kertoa noista "sitomisen syistä"
        tarkemmin?

        Kiitos jos vastaat!

        Hyvin mielenkiintoista että vanhoillislestadiolaisuudessa 1970-luvulla sidottiin ihmisiä syntiin. Kukaan vl ei ikinä puhu siitä, miten tuhat vuotta sitten eleli joukko nimeltä valdolaiset, jotka saarnasivat syntejä anteeksi ja joilla oli lupa antaa anteeksi tai olla antamatta anteeksi. Jotkut vl ihmiset sanovat että lestadiolaisuus juontaa valdolaisuudesta. On se vaan kumma juttu, että kun valdolaisia on vieläkin noin 30 000 ja heillä ei enää olisi valtaa antaa syntejä anteeksi, heitä ei edes tunneta enää lestadiolaisuudessa? Monesti kukaan ei tiedä mitään historiasta ja nämä asiat täytyy itse tonkia esiin ja uskovaiset eivät edes ole kuulleet valdolaisista, joilla ne avaimet ovat olleet ja ovat vieläkin. Sinne Italiaan heidän luokseen ois synteihin 70-luvulla sidottujen täytynyt mennä. Valdolaisien kanssa tulis olla tekemisissä.


      • 70-luvulla
        sirkka kirjoitti:

        Kirjoitit kuulemistasi sitomisista ja niiden syistä. Ymmärsin niitä tiedossasi olevan useita.

        Voisitko kertoa noista "sitomisen syistä"
        tarkemmin?

        Kiitos jos vastaat!

        Ensi käden tietoja minulla ei ole, kun en itse sitomistilanteissa ole ollut eikä niissä olleet paljon puhele. Sen tiedän että avioerojen vuoksi on sitomisia aika ajoin tapahtunut.

        70-luvulla ihmiset tekivät joillain paikkakunnilla julkisesti parannusta mitä ihmeellisimmistä arkiasioista. On ollut tilanteista, joissa ihmisille ei ole synninpäästöä annettu vaikka he olisivat pyytäneet. Syynä vain se "ettei vastaa henkeä", tai "ei ole aitoa katumusta". Paha kai siinä on puolustautua.


    • lestadiolaiset

      Lestadiolaisuus juontaa juurensa alkuseurakunnasta, valdolaisista, bööminveljistä, hussilaisista, luterilaisista, pietisteistä, lukijalaisista ja ovat nyt lestadiolaisia.

      Avaimet syntein anteeksiantoon ovat olleet satoja vuosia valdolaisilla ja heillä ne ovat vieläkin, koska heitä ei olla saatu tuhottua koskaan täysin ja heillä ne avaimet olivat jo tuhat vuotta sitten. Heitä elää vieläkin mm.Italiassa. Ja joukko kasvaa yhä. On aivan turhaa puhua, että vain vanhoillislestadiolaisilla olis ne avaimet, kun ne ovat olleet muillakin ja ovat vieläkin.

      Valdolaisuus on aivan kuin se joukko mitä Raamatussa kirjoitetaan, vainottuja, sorrettuja ja kiusattuja, pieni yhteisö, joka pelastuu. Kummallista että vanhoillislestadiolaiset eivät ole heihin yhteydessä, kun näillä valdolaisilla on avaimet antaa synnit anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5800
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5303
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3004
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2444
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1952
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1634
    Aihe