hosike2

hosike2 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Vahvat käytännön ja teoriapohjat omaava evp-mies. Jos voittaisin miljoonan, säästäisin sen menneisyyttäni varten. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 20v sitten
18 aloitusta · 437 kommenttia
on kuin variksen vala. Lainaan omaa kirjoitustani tältä palstalta 27.6.:

"Alkoholistin elämä pyörii alkoholin ympärillä; tämä pitää pitää mielessä kun yrittää ymmärtää häntä.
---
Alkoholistin elämä on todellista vain juovuksissa. Jokin syy pakottaa hänet aikanaan irtautumaan tästä todellisuudesta, mutta hän alkaa välittömästi pedata uutta paluuta ihanuuteensa.
---
Käsitteet "rakkaus", "kiintymys" tai "velvollisuus" ovat kovin heikkoja hänen harhaisessa mielessään.
---
Alkoholi on saatanallinen isäntä, se orjuuttaa käyttäjänsä täydelleen. Kun tarkkailet häntä hänen selvinä kausinaan, ajattele aina:"Miten tämä tai tuo käyttäytyminen tai teko liittyy viinaan?" Jokainen niistä nimittäin liittyy. Minä tiedän, itsestäni.

Kirjallisuutta:

AA:n Iso Kirja
Raimo O. Kojo: Eroon viinasta"
raittiuden pohjalta ei kannattaisi tehdä kovin nopeita ja radikaaleja muutoksia, ei ainakaan toisia ihmisiä koskevia. Kannattaa olla kovin kärsivällinen ja varovainen, vaikka olo miten tuntuisi vauhdikkaalta ja voimakkaalta.

Kaksi ja puoliviikkoinen ilman viinaa olo selvittää pään fyysisesti, mutta psyykkinen muutos ei ole vielä ehtinyt alkaakaan. Silloin ei tiedä edes sitä, onko kyseessä lyhytaikainen nenänvalkaisu, viinalakko vai raittius. Olen itse kokeillut niitä kaikkia ja erehtynyt katkerasti luulemaan raittiudeksi sellaista mikä oli vallan muuta.

Todellinen raittius kourii syvältä, muuttaa ihmisen persoonallisuutta ja on pitkä prosessi. Sitä en osaa sanoa, palaako raittiiksi herenneen persoona sellaiseksi jollainen se oli ennen alkoholismia.