Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jokander
jokander
jokander
Vapaa kuvaus
No joo, ohan se niinkin Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 25v sitten
19
aloitusta ·
168
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Itse vaihdoin pari vuotta sitten pelkän ohjausrummun, kun ajattelin että se on se kuluneempi osapuoli ,kun on tehty alumiinista ja vaijeri on rautaa. No ehkä yhden kesän oli hyvän tuntuinen, johtuen siitä että rattiakselin sivuttaisklappi poistui, sitäkin ehtii 15 vuodessa syntyä. Nyt vaihdoin sitten molemmat, sekä vaijerin että kaapelin. Onhan sitä klappia pikkuisen, mutta ehkä se muutaman vuoden pysyy siedettävänä. Ja liukunopeudella ajaessahan sitä klappia en ole koskaan huomannut.
03.05.2009 21:12
Olen viime kesän ajanut Bilteman kumeilla ja ajattelin ajaa vielä tämän tulevankin. Kolmannesta kaudesta en tiedä... Bilteman palkeet oli selvästi heppoisemman tuntuiset kädessä kuin Volvon. Ehkä syksyllä pitäisi vaihtaa alkuperäisosiin.
21.04.2009 12:28
Mulla on ollut jo 4 vuotta 70 euron muovikuorinen vetokone. Panther taisi olla merkki. Vene painaa 2 tonnia ja ilman rissapyörää veto on aika tuskaista. Mutta rissapyörän kanssa jaksaa ihan hyvin,viime vuonna otin sen käyttöön. Hitsasin vinssin mukana tulleen auton vetokoukkuun tarkoitetun kiinnikkeen traileriin kiinni. Siinä on pikakiinnike, jolloin vinssin saa pois kun sitä ei tarvita. Rantaan otan mukaan 88 Ah akun, se riitttää ainakin hyvin. Laskuja ja nostoja mulla tosin on vain 1 vuodessa. Luulisi ko laitteen kuitenkin riittävän noin paljon kevyempään veneeseen.
12.04.2009 20:08
Tein samaan tarpeeseen 5V käyttämällä Bebek Electronicsin muunninta. Se tekee 6 V, niinkuin varmaan moni muukin muunnin. Mulla GPS toimi hajoamatta tuolla 6 voltillakin. Mutta sitten laitoin väliin diodin. Diodi alentaa jännitettä 0,7V , jolloin ollaan jo lähellä.
21.03.2009 20:08
Valitettavasti en enää merkkiä muista, mutta mulla oli aikoinaan joku 40 Ah akku, joka pyöritti ihan yhtä hyvin silloisen bensakoneen autossa käyntiin, kuin isompikin akku.Siis talvella, tosin akku oli lämmin.
Mutta kokeilin joku aika sitten suht nykyaikaisessa bensamaasturissa (ruiskukoneinen)tavallista 60 Ah akkua, ei lähtenyt. Maasturissa on 90 Ah akku ja ilmeisestikin se sellaisen vaatii. Luulisin että kun laitat hyvän 40 Ah akun niin vanhahko diesel lähtee hyvin käyntiin ja säästät 10 kg turhaa painoa.
21.02.2009 20:26
No peltier on poissuljettu muusta kuin satunnaisesta käytöstä, vie tosiaan ihan H:na virtaa. Mulla 87 W paneeli, mutta kiinteästi katossa ,eli ei ole optimaalisesti aurinkoa kohti. Ja se akkukin on vanha, eli ehkä jos olis uusi 75 Ah, riittäisikin. Mutta laitan kyllä isomman kesäksi.
19.02.2009 20:28
Siis tietysti on edullisempi käyttää 12 voltin jääkaappia. Jos käyttää invertteriä, siinä tulee se ylimääräinen 20 % hukkateho kun muutetaan 12V 230V ksi.
19.02.2009 19:59
Pensseli on hyvä kun sillä se maali tulee "painettua" siihen pintaan. Jos viittit vesihiekkapuhaltaa, niin varmaan parhaiten lähtee rasvat pois, mutta on muuten tosi työläs homma, nimim. 7-metrisen puhaltanut.
19.02.2009 19:51
Helposti voi tehdä itse ko. laatikon. Mulla veneen perässä on 2 erillistä uimatasoa. Laitoin niiden väliin puulaatikon ja petsasin sen teakin väriseksi ja lakka päälle. Sinne mahtuu ankkuri ja pari lepuuttajaa. Kiinnitys on alumiinisilla kulmalevyillä ja U- profiililla.
19.02.2009 11:22
Ajon aikana tietenkin kannattaa pitää kaappi päällä, että jäähtyy. Itsellä on 87 W aurinkokenno ja sen perässä 75 AH geeliakku. Se ei näköjään riitä. Aamuyöllä alkaa kaappi pysähtelemään matalan jännitteen takia. Ärsyttävää herätä sammuttamaan jääkaappi klo 4 aikaan. Viime kesä oli niin pilvinen, että aurinko ei tosiaan riittänyt. Täksi kesäksi aion hommata vähintään 110 AH akun, että riittää yön yli.
19.02.2009 11:12
Erikoisliike Ruotsissa: http://www.flotecmarin.se/
Itsekin tuossa etsin edullisinta. Nyt on kotimaassakin kyllä tullutut enemmän myyntiin Telefleksin lisäksi halvempikin merkki,LS Pompes. Taisi olla jossain Teleflexkin perämoottoriveneeseen alle 150 hv alle 500e. Sitten on semmonen juttu, että suomalaisissta liikkeistä osaa paremmin tinkiä kuin ulk. postimyynneistä. Itse ainakin sain listahinnasta 70 € alennusta. Ostin tosin kaapelin ja NFB- rummun, kun hydrauli ei sitten mahtunutkaan. Alennusprosentti oli n. 22, vaikka valitsin halvimman suomalaisen liikkeen.
16.02.2009 13:56
Puhaltimen moottori kestää paremmin, kun se ei kuumene niin paljon, eli kannattaa laittaa kylmälle puolelle. Lisäksi kylmä ilma on tiheämpää, joten pikkuisen isomman ilmamääränkin saa liikkeelle,jos puhaltaa kylmänä.Pilssistä voi tulla kaikenlaisia hajuja, jos vaikka joskus esim petroolia kaatuu sinne. Voi olla ettei silloin pää kestä käyttää puhallinta. Imuletku on siis poikaa.
Itse laitoin 3 kpl 12 cm laitetuulettimia, joista yksi kuumalla puolella tuulilasin alla lähellä ritilää tehostamassa puhallusta. Menee vähällä virralla, mutta oikeastaan en ole päässyt testäämaan huuruisella kelillä tehon riittävyyttä.
30.01.2009 11:13
Mulla on aina ollut mokkula katolla. Kaiken varalta, ettei ainakaan siitä ole kiinni. Toimii se kyllä sisälläkin. Mulla on ikivanha sarjaporttinen Rand mac Nally, jonka tiivistin reunoilta uretaanimassalla. Pari viime kesää olen käyttänyt USB-mallista BU353, jota en tiivistänyt kun siinä lukee että vesitiivis. Hassua on että tämä vanha laite tuntuu näyttävän paikan tarkemmin kuin uusi, joka tosin starttaa nopeammin.
28.01.2009 11:36
Muistuttaisin vielä että jos joudut jatkamaan USB- johtoa, sen laadulla on merikitystä. Tappelin viime kesänä pari viikkoa katkeilevan GPS- tiedon kanssa, kun käytin sopivan pituista mutta näköjään liian huonoa USB-jatkojohtoa. Kokeilin sitten toista ylipitkää , mutta laadukkaampaa johtoa, niin loppukesä menikin sitten ilman katkoksia.
26.01.2009 17:39
Fujitsu-Siemens Liteline (600MHz) toimii 12 V :lla, mutta välillä ei jaksa sillä käynnistyä, joten enimmäkseen olen käyttänyt jännitteennostinta 19 V.
20.01.2009 20:08
Valo tarkoittaa että on 4-veto päällä. Sama juttu mulla Trooperissa, jossa on sama tekniikka. Valo on kyllä vihreä. Valo tietenkin sammuu kun laittaa 2-vedon päälle.
08.01.2009 22:01
Mulla on ollut 4 vuotta sellainen veneessä (tuli veneen mukana). Mutta kun ei kavereilla ole samanlaista, ei sillä tee mitään. Ikinä en kuullut mitään puhetta sieltä, ei se tosin paljoa päälläkään ollut, kun en tiennyt paljonko se syö akkua kuuntelulla ollessaan. Nyt syksyllä otin sen pois.
02.12.2008 16:20
Alumiinihan pystyy syöpymään merivedessä. Itse olen käyttänyt Hempelin Alu Safea, se tuntuu pysyvän paremmin kiinni kuin potkurin alk. per. maali. En muista ko maalin hintaa, mutta se 0,9 l purkki riittää kyllä tosi kauan.
30.10.2008 16:42
Juuri tänään tyhjensin oman tankkini näin: Laitoin 4m pitkän letkun kiinni veneen bensaletkuun (vene trailerilla). Alhaalla maan tasolla imin letkusta, kunnes bensa alkoi maistua suussa. Sitten laitoin letkun kanisteriin ja näin sain 30 L bensaa. On mulla imupumppujakin olemassa , mutta kun ei sattunut olemaan sopivaa letkua niihin niin meni imemiseksi.
11.09.2008 20:06
Laitoin itselle tuollaisen Peugeotin pumpun 12W vie tehoa eli n. 1 A. Hyvin se on toiminut ,tosin aika vähän tuli kesällä käytettyä. Matkaa n. 4 m yhteen suuntaan ja 19 mm letkua. Jouduin kesken kesän laittamaan tuollaisen "Booster"- puhaltimen ilmaputkeen, kun oli niin vaisu puhallus alunperin. Olen käyttänyt PC:n kotelon 120 mm puhaltimia. Saa nähdä kärsiikö se boosteri puhallusilman lämpimyydestä. Juuri alle 100 euroa siis. http://www.netikka.net/elektroparts/44-61.pdf
01.09.2008 17:30
4 / 9