Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Joh+5:21+osoittaa,+että+Jeesus+kutsuu+Jumalasta+erossa+olevia+ihmisiä+kuolleiksi.+Kun+Jeesus+saa+tulla+heidän+elämäänsä,+he+muuttuvat+eläviksi.+5:26+kertoo,+että+Jumalassa+ja+Jeesuksessa+on+elämä+itsessään.+Kun+Jeesus+saa+koskettaa+ihmisen+sisintä,+myös+sinne+tulee+sama+ikuinen+elämä+(Jumalan+Pyhä+Henki),+joka+on+Isällä+ja+Pojalla.+Muilla+tätä+elämää+ei+ole,+he+ovat+vailla+Jumalan+eläväksitekevää+Henkeä.Ilmestyskirjan+tulkintaasi+ei+ymmärrä.+Jeesuksen+yksi+arvonimi+on+kyllä+Juudan+jalopeura,+mutta+petoon+ja+pedon+merkkiin+hän+ei+liity+lainkaan.+Pelkään,+että+joku+on+johtanut+sinua+harhaan,+vääristellyt+todisteluillaan+Jumalan+hyvät+ja+rakastavat+suunnitelmat,+joita+hänellä+on+sinun+suhteesi.
  2. Mukava+saada+positiivista+palautetta.+Kiitos.Kun+sanot+olevasi+eri+linjoilla,+minulle+tulee+vaikutelma,+että+olen+ilmaissut+itseäni+epäselvästi.+Minustakin+nimittäin+ihminen+on+monessa+suhteessa+menneisyytensä+ja+biologiansa+vanki.+En+sanoillani+lainkaan+tarkoittanut,+että+minun+tai+kenenkään+muun+subjektiivinen+kokemus+voisi+olla+jonkinlainen+objektiivinen+totuus+muille,+päinvastoin.+Oma+uskoni+ei+nojaa+juuri+ollenkaan+ihmeparantumisten+tai+kielilläpuhumisten+tyyppisiin+asioihin.+En+minä+niitä+kyseenalaista,+mutta+suhtaudun+niihin+vähän+samaan+tapaan+kuin+Jeesus+itse;+hänhän+melkein+järjestään+kielsi+parantuneita+levittämästä+ihmeistä+tietoa.Subjektiivinen+kokemus+on+minusta+sen+tähden+tärkeä,+että+pohjimmiltaan+jokaisen+ihmisen+elämisen+motivaatio+löytyy+sieltä+subjektiivisten+kokemusten+ulottuvuudesta.+Näin+ajatellen+usko+ei+voi+siis+olla+jotain,+joka+liimataan+oman+kokemusmaailman+päälle,+vaan+jotain,+joka+nousee+sieltä+omasta+kokemusmaailmasta.+Uskoi+ihminen+sitten+mihin+tahansa,+hänen+perustelunsa+sille,+mitä+pitää+elämässä+oleellisena,+tulevat+omista+havainnoista,+omista+valinnoista,+omista+päämääristä+(=subj+obj).Oma+tieni+uskoon+on+ollut+pitkä+ja+vahvasti+omaan+persoonaan+sidottu.+En+mene+siihen+laajemmin,+mutta+kun+sinä+kerroit+ammattisi,+joutunen+minäkin+jotain+taustastani+kertomaan.+Olen+saanut+ylemmän+korkeakoulututkinnon,+joka+keskittyy+ihmisen+monipuoliseen+tuntemiseen.Tässähän+melkein+innostuu,+kun+löytyi+asialliseen+keskusteluun+valmis+"realisti".+Kiitos!
  3. Kiitos.+Minä+todella+uskon,+että+Jeesus+on+kaikkea+sitä,+mitä+hän+Raamatussa+itsestään+sanoo.+Siitä+huolimatta+en+taida+kuulua+siihen+kritiikittömästi+uskovaan+porukkaan,+jonka+kommentointiin+vaikutat+kovin+tympääntyneeltä.++Esimerkiksi+kristittyjen+tulevaisuutta+koskeva+keskustelu+on+mielestäni+erittäin+usein+pelkkää+toiveajattelua,+Raamatun+tulkitsemista+itselle+ja+omalle+porukalle+mieluisimmalla+tavalla.+Ts.+en+löydä+Raamatusta+sellaista+kohtaa,+jossa+Jeesus+lupaisi+opetuslapsilleen,+että+hän+palaa+jo+heidän+elinaikanaan.+Liberaaliteologit+tosin+rakentavat+koko+teologiansa+tavallisesti+juuri+sen+varaan,+että+Jeesuksen+lupaukset+menivät+tässä+pieleen.+He+perustavat+päätelmänsä+siihen,+että+apostolit+painottavat+kirjoituksissaan,+että+Herran+pikaiseen+palaamiseen+on+syytä+olla+valmiina.+Heidänkään+kirjoituksensa+eivät+kuitenkaan+yksiselitteisesti+lupaa+hänen+pikaista+paluutaan.+Ts.+liberaaliteologitkin+ylitulkitsevat.Mitä+taas+tulee+havaintoihin+Lähi-Idän+uskontojen+keskinäisistä+samankaltaisuuksista+ja+lainauksista,+olen+niistä+tietoinen.+Oikeastaan+kysymys+on+tutkimustiedon+asemasta+koko+maailmankuvassamme.+Sen+asema+on+nykyään+melko+yksinvaltainen,+jopa+teologia+nojaa+paljon+siihen.+Usko+tieteen+kykyyn+selittää+asioita+perustuu+käytännön+havaintoihin.+Ihmiset+ovat+saaneet+valtavasti+apua+objektiivisesti+maailmaa+tutkineen+tieteen+kautta;+lääketiede,+viestintä,+fysikaalinen+maailmankuva+jne.+Ne+kaikki+ovat+viimeisten+vuosisatojen+aikana+muuttuneet+valtavasti.+Ei+ihme,+että+tieteelliseen+toimintamalliin+luotetaan+enemmän+kuin+mihinkään+muuhun.+Kyse+on+tietenkin+uskosta,+mutta+tässä+tapauksessa+uskosta+siihen,+että+tämän+keinon+avulla+kaikki+oleellinen+todellisuudesta+on+otettavissa+haltuun.On+kuitenkin+yksi+asia,+jota+sillä+ei+voi+ottaa+haltuun:+Ihmisen+subjektiivinen+kokemusmaailma.+Psykologia,+aivotutkimus+tms+eivät+voi+koskaan+poistaa+sitä+subjektiivisen+kokemuksemme+tosiasiaa,+että+olemassaolomme+peruskokemus+on+hauraus,+haavoittuvuus,+epätietoisuus,+epävarmuus+ja+ennakoimattomuus.Ihminen,+joka+kaikin+tavoin+välttää+tämän+olemuspuolensa+kanssa+tekemisiin+joutumista,+voi+kyllä+omata+faktatietoa+vaikka+kuinka+paljon,+mutta+kieltää+jotain+aivan+oleellista+omasta+ihmisyydestään.Mukavaa+lauantain+jatkoa+sinulle,+ei+juuri+lainkaan+InhottavaRealisti!
  4. Pohdit,+että+onko+mitään+toivoa+tai+todistusta+siitä,+että+Jeesus+olisi+armahtanut+Juudaksen.Sitä,+että+Jeesus+olisi+armahtanut+Juudaksen,+jos+tämä+olisi+sitä+tullut+pyytämään,+ei+ole+mielestäni+mitään+syytä+epäillä.+Todistusta+siitä+en+Raamatusta+löydä.+Juudas+katui+ylipappien+ja+vanhinten+edessä.+Näin+hän+paljasti,+mihin+hänen+sydämensä+oli+kiinnittynyt.+Vaikka+hän+arveli,+että+Jeesus+voisi+jonkinlaisena+välikappaleena+edistää+kansan+vapautusta,+todellisuudessa+hän+pani+toivonsa+hengellisen+elämän+maailmalliseen+puoleen+(lihan+himo,+silmien+halu+ja+elämän+korskeus+1.+Joh+2:19).+Tätä+tahoa+ylipapit+ja+vanhimmat+edustivat+eikä+siltä+taholta+voi+löytää+sitä+armoa,+jota+vain+Jeesus+tarjoaa.Sanot+myös,+että+pitäähän+meidän+uskoa,+että+hän+pyrki+hyvään.+Jeesuksen+sanojen+perusteella+uskallan+tätä+epäillä.+Hänhän+ilmoitti+tietävänsä,+kenet+on+valinnut.+Ts.+Isä+oli+opastanut+hänet+valitsemaan+henkilön,+jonka+petollisuuden+hän+tiesi+alusta+lähtien+ja+joka+oli+kuin+kivi+kengässä+kaiken+aikaa.+Silti+hän+osoitti+samaa+rakkautta+Juudakselle+loppuun+asti.+Juudashan+ilmeisesti+viimeisellä+ateriallakin+oli+aivan+Jeesuksen+vieressä.+Kun+Juudas+tuli+kavaltamaan+hänet,+Jeesus+edelleen+rakasti+häntä+ja+sanoi:+"Ystäväni,+mitä+varten+sinä+tulit+tänne?"+Matt+26:50Armon+ovi+oli+siis+koko+ajan+apposen+avoin+hänelle+-+jopa+pettämisen+jälkeen+-+hän+ei+vain+halunnut+kulkea+siitä.Et+todellakaan+ole+harhaoppinen.+Olet+syvästi+myötäelävä+ihminen.+Myötäelämisesi+menee+vain+tässä+tapauksessa+turhan+pitkälle+ja+taakoittaa+sinua+tarpeettomasti.+Jumalan+armo+on+ehdoton,+sitä+ei+tarvitse+epäillä.+Olen+vakuuttunut,+että+hänen+tahtonsa+sinun+suhteesi+on,+että+sinun+ei+tarvitse+enää+surra+Juudasta.+Olet+rukouksissani.