Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Hyvä kysymys. Siihen ei kuitenkaan voi vastata kovin lyhyesti, sillä Raamatulliseen uskoon sisältyy monia eri puolia.

Ensinnäkin on syytä erottaa ihmisen luonnollinen usko ja usko Jeesukseen. Ihmisellä on luonnostaan taipumus uskoa jonkin itseään korkeamman, jumalaksi nimittämänsä olennon olemassaoloon. Tämä luonnollinen taipumus uskomiseen on kuitenkin aivan eri asia kuin usko Jeesukseen Jumalan lähettämänä pelastajana.

Usko Jeesukseen on nimittäin asia, jonka synnyttää Jumalan Sana Pyhän Hengen kautta. Kyse ei siis ole siitä, että ihminen itse yrittää uskoa. Usko tulee ihmiseen hänen ulkopuoleltaan. Niinpä varsinkin uskon tien alkutaipaleella on usein niin, että uskova ei itseään tarkastellessaan voikaan löytää uskoa itsestään.

Jos olet siis vasta lähtenyt tielle, on luonnollista, ettet löydä itsestäsi sellaista uskoa, joka vakuuttaisi sinut. Raamatusta löytyy kuitenkin mittapuita, joiden varassa asiaa voi arvioida:

"..ei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä." 1 Kor 12:3

"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta." 1 Joh 4:2

Toisin sanoen ihminen, joka on tullut vakuuttuneeksi ja tunnustaa, että Raamatun sanoma Jeesuksesta Kristuksesta Jumalan lähettämänä syntien sovittajana ja pelastajana on totta, on uskova kristitty.

Uskova ihminen siis tunnustaa rakkautensa Jeesukseen ja tietää saaneensa syntinsä hänen nimensä kautta anteeksi. Alkuun usko voi ilmetä pelkästään tässä. Jumala kuitenkin haluaa kasvattaa jokaista lastaan, niin että usko vahvistuu ja alkaa ajan mittaan kattaa laajempia elämänalueita.

Uskon vahvistuminen tapahtuu uskoa harjoittamalla. Käytännössä se on ensisijaisesti sitä, että ihminen alkaa tietoisesti harjoittaa itseään ajattelemaan ja toimimaan kaikissa olosuhteissa Jumalan huolenpitoon turvaten:

"me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut." Room 8:28

"minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt 28:20

"Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." Joh 16:33

"Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi, ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen." 1 Piet 5:6-7
  2. Kannanottojasi on kiinnostava seurata, sillä olet selkeästi jollain kannalla. Se jo sinänsä on arvostettava ominaisuus. Kaikki eivät siihen pysty.

Sait edellä kaksi ansiokasta vastausta, joiden kirjoittajien kunnioitus Jeesusta kohtaan on ilmeinen. Niihin en taida osata lisätä mitään merkittävää.

Sen sijaan olen miettinyt asiaa hiukan eri näkökulmasta. On nimittäin aika ilmeistä, että ne, jotka ottavat Jeesuksen sanat elämänsä perustaksi, ottavat myös kaikki Vanhan Testamentin tekstit vakavasti. Tämä on väistämätöntä, sillä Jeesus itse rakensi koko opetuksensa sen varaan, että VT on Jumalan sanaa:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." Matt 5:17-19

"Raamattu ei voi raueta tyhjiin." Joh 10:35

"Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." Luuk 24:27

"kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa." Luuk 24:44

Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään." Joh 8:54

Näin todelliset Jeesuksen seuraajat kunnioittaessaan Vanhaa Testamenttia nostavat arvoon ihmisten silmissä sitä Jumalaa, joka VT:ssa ilmoittaa nimekseen YWHW.
  3. "tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat" (Matt 24:34, Mark 13:30, Luuk 21:32)

Kaikissa kolmessa evankeliumissa on sama sanamuoto. Nämä sanat ovat vastausta kysymykseen:
    "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?" (Matt 24:3)

Jeesus aloittaa pitkän ja monitasoisen vastauksensa sanoilla: Katsokaa ettei kukaan teitä eksytä. Sitten hän kuvaa monia maailmanlaajuisia ilmiöitä, kuten että evankeliumi saarnataan kaikessa maailmassa. Koko puheen tärkein viesti on kuitenkin varoitus eksymisestä, pois lankeamisesta, toinen toisensa vihaamisesta, ei tarkan ajan määrittely.

Kaikki nämä maailmanlaajuiset tapahtumat ja erityisesti muutokset uskovien käyttäytymisessä ovat merkkinä hänen paluustaan. Sukupolvi, joka näkee kaikkien näiden tapahtumien toteutuvan/neen, voi odottaa näkevän hänen paluunsa.

Ja kuten sanottu, mahdollisuus eri tulkintoihinkin voi olla tarkoituksellista. Jeesus ei painosta uskomaan sanoihinsa. Se käy ilmi hänen puhetavastaan: Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea... Jolla on korva kuulla, se kuulkoon.
  4. Niputat Jeesuksen ja opetuslasten odotukset. En näe siihen aihetta. Se, ettei Jeesus väittänyt tulevansa opetuslasten eläessä näkyy hyvin hänen lopunaikaa käsittelevästä puheestaan, kun sitä tarkastelee kokonaisuutena. Tämän asian Crypticall ilmaisi edellä elegantimmin kuin minä osaisin, joten en siihen puutu.

Se, miten opetuslapset asian käsittivät, on eri asia kuin se, mitä Jeesus puhui. Siitä tässä muutama sana:

On totta, että Jeesuksen paluu saattoi olla ongelma jo ensimmäisille kristityille. Asia on kuitenkin täysin sopusoinnussa Jeesuksen opetusten kanssa. Hänhän nimenomaan painotti, ettei hänen paluunsa hetki ole etukäteen kenenkään muun kuin Isän tiedossa. Hän siis ennakoi sanoillaan tätä dilemmaa, johon seuraajat joutuivat.

Tilanne ei ole Raamatussa ainutlaatuinen. Samanlainen odotusajan epämääräisyys vaivasi myös esim. Aabrahamia. Myös hän tuskastui ja kamppaili, kun tapahtumat eivät edenneetkään hänen mieleensä rakentuneen aikataulun mukaisesti.

Jumalan lupausten täyttymisen odottaminen on keskeisellä sijalla kautta Raamatun. Hän mitä ilmeisimmin haluaa, että ihmiset elävät koko ajan aktiivisessa odotuksessa. Vain sillä mielellä elävä ihminen on valmis vuorovaikutukseen Jumalan kanssa.

Arvelen että Jumala niin vanhassa testamentissa kuin Jeesuksen suulla puhuessaankin ilmoittaa aikataulunsa tarkoituksellisesti juuri tavalla, joka hyvin kirjaimellisesti otettuna tarkoittaa, että emme tiedä tiedä aikataulua, mutta joka houkuttelee malttamattoman ihmisen tiedostamattaan sijoittamaan tapahtumat omalta kannaltaan mieluisaan ajankohtaan. Apostolit siis mahdollisesti lankesivat tähän ja odottivat Jeesusta takaisin omana elinaikanaan eli reagoivat Aabrahamin tavoin.

Näin Jumala saa vilpittömät etsijät nöyrtymään ja sitoutumaan itseensä yhä tiiviimmin ja toisaalta Jumalaa vain omien itsekkäiden pyrkimystensä tähden tavoittelevat hylkäämään Jumalan. Jeesuksen lopunaikoja ennustavista puheista näkyy selvästi, että nimenomaan tämä kysymys muodostuu vedenjakajaksi, seikaksi, jonka ympärillä mitä erilaisimmat eksymisen/eksyttämisen muodot kukoistavat.

Sama oikein kuulemisen ja lukemisen ongelma pätee muihinkin Jeesuksen sanoihin. Kun Hän kutsuu ihmistä, ihminen kuulee yleensä ensisijaisesti, että tarjolla on "yltäkylläinen elämä", vaikka todellisuudessa Jeesus aivan suoraan ja avoimesti lupaa seuraajilleen myös paljon hankalampia asioita:

"Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk 9:23