Pelastusoppi

JahJah_Blow_JoB

Miten se pelastus sitten saadaan, mitä on tehtävä - tai oltava tekemättä - jotta pelastuu?

Matteuksen evankeliumin juuret ovat vahvasti perinteisessä juutalaisessa uskonnollisessa perinnössä ja Matteuksen varsin konservatiivinen juutalainen Jeesus ei tiedä mitään mistään luterilaisesta tai paavalilaisesta "yksin uskosta Kristuksen tähden ilman lain tekoja"-opista. Matteuksen Jeesuksen mukaan pelastus tulee teoista. Kuuluisassa vuorisaarnassa sanotaan: "ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan" - Matt.5:17-20. Jeesus opettaa selvästi, että hän ei kumoa VT:n lakia, vaan hän toteuttaa lakia eikä laista katoa pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat. Lakia kokonaisuudessaan opettavaa kutsutaan suureksi taivasten valtakunnassa. Jeesus päin vastoin jopa tiukentaa lain vaatimuksia ulottaen ne teoista ajatuksiin ja "sydämen" haluihin. Jeesus puhuu myös palkasta, jonka saamiseksi on noudatettava hurskautta oikein eli siten kuin hän opettaa (Matt.5:46-47; 6:1-7, 16-18). Jeesus opettaa Matt.7:21 (paralleelit Luuk.6:46;13:25-27), että ei riitä jos sanoo "Herra, Herra", vaan on toteutettava hänen sanansa - kysytään siis käytännön tekoja Jeesuksen, opetuksien noudattamista. Uskosta ja "armoon turvautumisesta" ei ole sanaakaan. Ei Luukkaan evankeliumikaan eikä Apostolien teot tunne Paavalin uskonvanhurskaus ja "Kristus on lain loppu"-opetuksia eikä kamppailua evankeliumin vapauttamiseksi VT:n laista, Paavalin teologiasta on vain ylimalkaisia viitteitä Luukkaan kaksoisteoksessa. Luukkaan evankeliumin tuhlaajapoika- ja fariseus sekä publikaani rukoilemassa-vertauksissa ei niissäkään näy välitöntä yhteyttä Paavalin armo- ja uskonvanhurskausteologiaan.

Sekä Matteuksen että Markuksen Jeesus antavat iankaikkiseen elämään pääsemistä koskevaan kysymykseen saman vastauksen (Matteus tosin tekee muutoksen Markuksen esitykseen): jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä (VT:n lain käskyjä siis) ja lisäksi vielä rikkaan miehen tuli myydä kaikki mitä hänellä on, antaa köyhille ja sitten vielä seurata Jeesusta, Matt.19:16-26, Mark.10:17-27. Kaikki ovat erilaisia tekoja, vaatimuksia. Vaikka tekstijakson lopussa Jeesus vastaa opetuslasten ihmettelyyn, "kuka sitten voi pelastua", että se on ihmiselle mahdotonta mutta Jumalalle on kaikki mahdollista ei siinäkään silti ole esitetty paavalilaista tai luterilaista "vanhurskauttaminen yksin uskosta, yksin armosta Kristuksen kuoleman tähden"-oppia. Eikä missään kohtaa Matteuksen evankeliumissa väitetä, että nuo "opetukset koskivat vain aikaa ennen Jeesuksen ristinkuolemaa, jonka jälkeen pelastustie muuttui" - Matteuksen evankeliumi on sitä paitsi kirjoitettu nimen omaan Jeesuksen kuoleman jälkeen juutalaiskristillisissä konservatiivisissa piireissä, jotka pitivät kiinni VT:n laista ja hurskaudesta, mutta hyväksyivät evankeliumin ja taivasten valtakunnan kuuluvan myös kaikille kansoille (28:18-20 kaikkia kansoja piti opettaa noudattamaan kaikkea, mitä Jeesus oli käskenyt teidän noudattaa - ei tuossa lähetyskäskyssäkään kovinkaan ole esillä armo eikä paavalilainen uskonvanhurskaus eikä "Kristus lain loppu"-teologia).

Matt.23:1-3 Jeesus opetti seuraajilleen, että heidän on tehtävä kaikki, mitä fariseukset ja kirjanoppineet sanovat ja noudatettava heidän opetuksiaan, sillä he istuvat Mooseksen istuimella - mutta fariseuksien ja kirjanoppineiden teoista ei pitänyt ottaa oppia. Fariseuksien ja kirjanoppineiden oppi oli siis oikea (eli esim. sapattiopit ja ruokasäännöt ja muut puhtaussäännöt), mutta vain heidän tekonsa vääriä, kuten luku 23 jatkuu heidän tekojensa kritiikillä. Tässäkin on paavalilainen ja luterilainen teologia kaukana.

Matt.23:1-3 on lisäksi ristiriidassa samassa evankeliumissa Matt.7:1-13; 15:1-20 olevien päinvastaisen Jeesuksen opetuksien kanssa, joissa nimen omaan arvostellaan ankarasti fariseuksia ja kirjanoppineita siitä, että he opettavat perinnäissääntöjä, joten tämä on esimerkki teologisista ristiriidoista saman kirjan sisällä (molemmat opetukset tuskin ovat historiallisen Jeesuksen omaa opetusta, vaan jompikumpi on seurakunnassa tuotettua "Jeesuksen oppia" vastaukseksi teologisiin kiistoihin). Jeesuksen lakiopetukset ovat ristiriidassa keskenään jo vuorisaarnassakin, sillä vuorisaarnassa Jeesus nimen oman kumoaa osan VT:n lakia (vannominen ja silmä silmästä periaate, Matt.5:33-37,38-39,43 vrt. 5 Ms.23:2-7 määräykset), vaikka Matt.5:17-20 vrt. Luuk.16:17 Jeesus opettaa, että laista ei katoa piirtoakaan ja että hän ei kumoa lakia. Kyseessä ovat alkukirkossa eläneet, erilaiset, teologialtaan vastakkaiset Jeesus-perinteet, jotka on koottu samaan evankeliumiin. Mutta mikä niistä on se oikea, autenttinen ja tosi Jeesuksen oppi? Molemmat eivät voi olla samaan aikaan tosia.

Matt.25:31-46 kuvaus tuomiopäivästäkin korostaa tekoja - tuomion kriteeri on hyvät teot Jeesuksen vähimmille veljille (ilmeisestikin ei siis kaikille ihmisille, vaan kyseessä ovat nimen omaan tietyille ihmisille, Jeesuksen omille siis tehdyt teot tai niiden laiminlyönnit) tai niiden laupeuden tekojen puuttuminen. Ei sanaakaan tuomion perusteena siitä onko uskonut Jeesuksen "sovituskuolemaan" ja "syntien anteeksiantoon", armostakaan ei ole mitään mainintaa. Eikö kristityn kannattaisi olla ahkerana tekojen tekemisessä Jeesuksen vähimmille veljille jos aikovat pelastua Matteuksen Jeesuksen oppien mukaan? Uskomisen voi jättää vähemmälle - ellei sitten ole eri mieltä Matteuksen Jeesuksen kanssa ja vetoa Johanneksen Jeesukseen, joka ei VT:n lain pitämisestä ja voimassa olemisesta puhu mitään, vaan puhuu uskosta häneen, Jeesukseen, jotta saisi ikuisen elämän (Joh.3:14-18; 5:24; 11:25-26; 13:34). Veljesrakkauden käsky on se käsky, jonka Johanneksen Jeesus seuraajilleen antaa.

Miksi muuten niitä hyviä tekoja pitää tehdä ja vielä tuomiopäivänä tutkia, jos kerran se usko Jeesuksen sovituskuolemaan ja Jumalan armoon luottaminen riittää - jos ihminen on sen uskon kautta pelastettu ja saanut synnit anteeksi niin mikä funktio on enää elämän aikana tehtyjen tekojen tai tekemättä jättämisten tutkimisella, eikö usko kuitenkaan riitä? Onko lain vaatimat teot heitetty Paavalin teologiassa varsinkin ulos etuovesta, mutta päästetty sisälle takaovesta kun Paavalillakin on se tuomio tekojen mukaan (Room.2:6-12 "niille, jotka uupumatta hyvää tehden etsivät kirkkautta, kunniaa ja katoamattomuutta, hän antaa ikuisen elämän"). Ks. myös 1 Kor.3:10-15, joka puhuu jopa palkasta, Fil.2:12-15 käskee tekemään työtä pelastuakseen peläten ja vapisten - eikö pelastus olekaan selvä ja varma, jos vain uskoo Jeesukseen?).

3

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanovat

      minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'

    • "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." Joh 3:36

      "Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa." 1 Joh 5:10

    • Iskä2

      Lapsikasteessa ihminen otetaan Kristuksen yhteyteen. Ei ihminen pelastu omilla teoillaan vaan uskoen Kristukseen ja pyytämällä syntejään anteeksi Jumala hänet armahtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      22
      2080
    2. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      137
      1976
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      8
      1202
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1180
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      62
      1086
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1057
    7. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      940
    8. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      921
    9. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      45
      896
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      831
    Aihe