Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Lapsella+ei+ole+täyttä+tietoisuutta+itsestään.+Niinpä+hänen+perustarpeidensa+ydin+eli+oman+olemassaolon+varmistaminen+tapahtuu+reflektiivisesti,+automaattisesti+ilman+että+tietoisuus+oleellisesti+puuttuisi+asiaan.+Koska+itsetietoisuuden+taakka+ei+vielä+paina+lapsen+mieltä,+se+on+vapaampi+havaitsemaan+asioita+sellaisenaan.Aikuinen+on+väistämättä+tietoisempi+olemassaolostaan+ja+sen+hauraudesta+ja+epävarmuudesta.+Tosin,+jos+hänen+persoonansa+on+vahvasti+yhteisöön+nojautuva+ja+siitä+turvallisuutensa+ammentava,+häntä+eivät+olemassaolon+kysymykset+välttämättä+kovin+paljon+askarruta.+Kuitenkin+jokainen+yhteisö+nojaa+todellisuuskäsityksiin,+joita+ovat+muotoilleet+sellaiset+yhteisön+jäsenet,+joita+olemassaolon+kysymykset+ovat+askarruttaneet.Aikuisten+vuorovaikutuksen+taustalla+on+siis+joko+tiedostettu+tai+tiedostamaton+todellisuuskuva,+joka+on+muotoiltu+pehmentämään+olemassaolon+epävarmuuden+taakkaa.+Kuten+sanoit,+”Me+emme+elä+enää+todellisessa+maailmassa,+vaan+elämme+omassa+mielikuvassamme+maailmasta.”+Kyse+ei+pohjimmiltaan+kuitenkaan+ole+yksilöllisestä+onnellisuuden+tavoittelusta+vaan+yhteisöllisestä+ja+alitajuisesta+olemassaolon+turvaamisstrategiasta,+jolla+tietoisuus+elämän+epävarmuudesta+ja+haavoittuvuudesta+pyritään+pitämään+aisoissa.Lasta+tämä+yhteisöllisyyden+ulottuvuus+ei+sido.+Aikuinen+voi+katsoa+lasta+ja+toivoa+olevansa+yhtä+vapaa.+Hän+on+kuitenkin+tullut+tietoisuuden+maailmaan,+josta+samaan+”viattomuuden”+tilaan+on+mahdoton+omin+voimin+palata.
  2. 1.+Jo+lapsena+uskoin,+mutta+aikuisena+olen+joutunut+paljon+selvittelemään+asiaa+ja+tekemään+tietoisen+valinnan+Jumalan+puoleen.2.+Hänen+vaikutuksensa+elämässäni+sekä+ilmoituksensa+itsestään+Raamatussa+on+vakuuttanut+minut.3.+Ei,+sillä+jokainen+vastaa+itse+siitä,+miten+rehellinen+on+omassa+subjektiivisessa+todellisuudessaan.4.+En+pyri+määrittelemään+häntä.+Olen+täysin+riippuvainen+siitä,+mitä+hän+on+itse+ilmoittanut+itsestään.