Vapaa kuvaus

Ironinen ei saa olla, kuin itselleen, paitsi riidellessä, mutta pikantti huumori on aina paikallaan, paitsi hautajaisissa. Tiedoksi, että minun rekisteröityneen Täpinän kirjoittamat viestit alkavat vasta numerosta 19. QL-trimmijärjestelmä 4.7.2006. Esim. kissan ruuista en ole kirjoittanut, enkä niistä mitään tiedäkään. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

118

Kommenttia

1738

1. Niin, jonnekin ne rajat on vedettävä. Monta kertaa kyllä tulee mieleen, että kirjoituspöydän ääressä lukuja on heitelty. Valaistustekniikka kun ei ole niitä selvimpiä asioita rajojen laadinnassa. Näkemiseen ja näkymiseen vaikuttaa niin monet muut asiat. Tärkeimpinä on juuri häikäistyminen ja siihen oleellisesti liittyvä kontrastinäkeminen, eli mistä suunnasta katsotan ja mistä suunnasta valo tulee.

Valovoimakkudet taas riippuvat lähes suoraan verrannollisesti ihmisen iästä. Tuo 500 lux on kova vaatimus, vastaa yleisesti toimistotilojen työpaikkavalaistusta. Kotona kun mitataan siitä keittiön pöydältä, niin aina ei löydy edes 50 luxia ja silti aamulehti tulee luettua.

Valon värikin on paljon muuta kuin esteettinen kysymys. Noilla sinertävillä valoilla silmän erottelukyky on huono verrattuna oranssinkeltaiseen, joka näyttää kontrastit hyvin, mutta värit hyvin huonosti.

Osa noista ansiokkaasti linkittämistäsi "pumakoista" lienee kiireessä tehty, oli osittain yliviivattukin.

On merkille pantavaa, ettei minulle ole vilkuteltu valoja kertaakaan ajaessani päiväajovaloilla ihan kokeeksi vaan "syntisen" hämärässä.
    Kaipa se koetaan positiviseksi, ettei häikäise vastaantulijaa ajovaloilla.
  2. Heti alkuun totean, etten ole lamppukauppias. Asia kuitenkin kiinnostaa syystä, että olen joutunut noiden valojen asennusten kanssa pelaamaan.

Totuus kuitenkin on, että suurin osa autoilijoista, varsinkin uudempien mallien omistajat vaihdattaa lamput varikolla. Näin ollen tulee paljon halvemmaksi vaihtaa ne lamput kerralla samalla puskurin purkamisella.
    Lamppukustannus on vain murto-osa vaihtotyökustannuksista ja kerralla tehtynä se on paljon halvempaa.

Nykyisten laadukkaampien lamppujen polttoikä on sangen tarkka, ei siinä paljoa häviä lamppujen hinnassa vaihtamalla ne kerralla.

Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle.

Itse vaihtamallakin kanattaa työ tehdä kerralla, selviää yksillä käsienpesulla.