Kauanko on tarpeeksi?

Mikä on liikaa?

500-600W lohkolämmittimellä henkilöauton moottoria lämmitettäessä?
-5 asteessa?
-15 asteessa?
-30 asteessa?

Onko joku maksimiaika, jonka jälkeen ei lämmityksellä saavuteta enää hyötyä? Esimerkiksi pari tuntia? Jotkut näyttää lämmittävän yön ylikin.

13

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Kaksi tuntia on pietty "yleisenä" rajana jonka jälkeen hyötyä ei enää ole. Mitään tieteellistä näyttöä ei ole esittää. Olisi kiva tietää jos joku toinen löytää jotain aiheeseen littyvää.

    • trangia'

      Muistavani mukaan ainakin motiva on tutkinut asiaa. Kone lämpiää riittävästi kun: -5 C= ½ h, -15 = 1h ja -30=2h. Tämä siis suojaisessa katoksessa, kylmässä tallissa tai muuten tyynessä paikassa. Tuulisella mäellä voi laittaa tunnin lisää.
      Jos sinulla on lohkolämmittimen sijaan koneen tai öljypohjan kylkeen laitettava säteilylämmitin, niin se on tehoton, joten ajat pitää melkein kaksinkertaistaa.
      Tämä oli ihan talonpoikaisjärjellä ajateltu n yrkkisääntö.
      Joku "kaikkien alojen asiantuntija" voi tietysti tehdä hienoja laskelmia tästäkin asiasta, mutta ei se totuutta muuta.

      • Täältätänne1

        Jotain tollaista ne ajat tosiaan ovat.. Tosin ainakin omassa autossani lämmön nousu jatkuu n. -10 asteessa ainakin viiden tunnin ajan. Mitään järkeä ei ole näin kauaa lämmittää, mutta onpahan tullut koitettua.

        Sekin on omassa autossa tullut huomattua, että käytössä oleva sisätilanlämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa. Ilmeisesti tolpasta tuleva sähkö jaetaan näillä kahdelle kojeelle, joka hidastaa lohkolämmittimen toimintaa.

        Sitäkin tulee talvisin tehtyä, että mikäli tulee parin tunnin paussi auton käytössä, laitan suoraan lohkolämmittimen päälle. Teho riittää vaikka kuinka kylmässä pitämään jäähdytinnesteen lämpötilan saman kuin mitä se on ajettaessakin. On tullut koitettua pitää autoa koko yön yli tällaisessa tilanteessa lohkolämmittimen päässä, ja aamulla jäähdytinnesteet ovat edelleenkin samanlämpöiset kuin moottorin sammuttaessa (ainakin lämpömittarin mukaan).


      • Nykyisin suositellaan lämmityksen aloittaminen jo 5 C:ssa puolen tunnin jajan. Polttoainekulut pienenevät enempi kuin menee sähköä, ja ennen kaikkea päästöt pienenevät.


      • Täältätänne1 kirjoitti:

        Jotain tollaista ne ajat tosiaan ovat.. Tosin ainakin omassa autossani lämmön nousu jatkuu n. -10 asteessa ainakin viiden tunnin ajan. Mitään järkeä ei ole näin kauaa lämmittää, mutta onpahan tullut koitettua.

        Sekin on omassa autossa tullut huomattua, että käytössä oleva sisätilanlämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa. Ilmeisesti tolpasta tuleva sähkö jaetaan näillä kahdelle kojeelle, joka hidastaa lohkolämmittimen toimintaa.

        Sitäkin tulee talvisin tehtyä, että mikäli tulee parin tunnin paussi auton käytössä, laitan suoraan lohkolämmittimen päälle. Teho riittää vaikka kuinka kylmässä pitämään jäähdytinnesteen lämpötilan saman kuin mitä se on ajettaessakin. On tullut koitettua pitää autoa koko yön yli tällaisessa tilanteessa lohkolämmittimen päässä, ja aamulla jäähdytinnesteet ovat edelleenkin samanlämpöiset kuin moottorin sammuttaessa (ainakin lämpömittarin mukaan).

        Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa? Jos Sinulla on sellainen ohjausjärjestelmä lämmittimissä, etteivät voi olla yhtä aikaa päällä, niin silloinhan ne lämmittimet lyhentävät toistensa päälläoloaikaa.

        Toimiiko ohjauksesi aika- vai lämpötilasidonnaisesti?


      • Täältätänne1
        Täpinä kirjoitti:

        Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa? Jos Sinulla on sellainen ohjausjärjestelmä lämmittimissä, etteivät voi olla yhtä aikaa päällä, niin silloinhan ne lämmittimet lyhentävät toistensa päälläoloaikaa.

        Toimiiko ohjauksesi aika- vai lämpötilasidonnaisesti?

        En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.

        Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?


      • Täältätänne1 kirjoitti:

        En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.

        Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?

        IANAL.

        Olisikohan niin, että jos maadotus on kuralla niin voi käydä jotenkin noin... Esimerkiksi mökillä valot voivat himmentyä jääkaapin kompuran käynnistyessä.

        Siis ei pitäisi, vaan laitteet ottavat sähköä sen verran kuin tarvitsevat ja jossain vaiheessa sulake sanoutuu irti.


      • Täältätänne1 kirjoitti:

        En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.

        Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?

        Sähköjohto ei ole viemäri eikä vesiletku. Kirchofenin 2. laki sanoo, että piste ei pullistu, eli pisteeseen tulevien virtojen summa on yhtäsuuri kuin siitä lähtevien. Joten sekä sisä-, että lohkolämmitin ottaa sen tehon (virran) mitä tarvitsee oli ne päällä erikseen tai yhdessä.

        Se, että jollain köyhästi rakennettu kesämökin liittymä lumpsuttelee valoja jääkaapin käynnistyessä ei millään lailla kuulu tähän.

        Jos kirjoituksesi olikin vitsi, niin hyvin oli keksitty, kun minäkin tosissani vastailin.


      • Tojo-Köle
        Täältätänne1 kirjoitti:

        En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.

        Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?

        Faktaa: (-siis oletuksella, että auto on kytketty normaalilla 3-johtimisella teknikalla)

        -tolppa ei tiedä mitä laitteita autoosi on kytketty
        -tolppa ei rajoita virtaa, mutta jos tolpan virta on rajoitettu. sulake voi palaa käytettäessä sisälämppäriä/liiian isoa sisälämppäriä, eli kaikki lämmitys loppu

        .jos mennään ihan teoriaan, otettaessa enemmän virtaa tolpasta, osa sähkötehosta jää liitäntäjohtoon, mutta se on niin murto-osa, että väitän, että ed. mainittu ei ole edes mahdollista havaita, jos johdot ovat kunnossa.

        T: Insinööri, jolla työssä 2kpl 3x400V/1440A sähkömuuntajaa "paimennettavana".......


    • ....,,,,

      Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa?

      Tarkoittanee sitä, että sisätilanlämmittimen ollessa päällä jännite laskee, ja lohkolämmittimen teho laskee samalla.

    • Käytännössä ei ole mitään merkitystä, ovatko lämmittimet yhtä aikaa päällä vai ei.

    • yoyota

      Jotkut autoilijat väittävät, että liian kauan lohkossa ollut moottori voi vaurioittaa kansipahvin. Toisella puolella termaria tulikuumaa nestettä ja toisella kylmää, kun yhtäkkiä kylmään kanteen käynnistyksen yhteydessä saapuu kuumaa nestettä, on lämpöero liian suuri ja kansi kärsii.

    • Nuuka mittaaja

      Tavallisen digitaalisen ulkolämpömittarin anturi moottorin koloon, niin selviää.

      Oma pienen auton moottori lämpenee reilun asteen minuutissa puolen tunnin ajan.
      Sitten lämpenemisnopeus jatkuvasti heikentyy, moottorin haihduttaessa enemmän.
      Useimmiten lähtee kuin ´palmun alta´ puolessa tunnissa.
      Vastus on 500 W, moottorin paino on 82 kg, vaihteisto muutaman kymmenen kiloa.

      Samalla vastusteholla vanha Sunny lämpenee puolet hitaammin.

      Uudemmassa autossa on vain 200 watin lohkolämmitin. On hidas.
      Ei ylikuumene, jos ei käytä siperialaismallista `konepeittoa´.

      Olisipa vastuksissa vaikka 40 asteen termostaatti. Sen enempää ei tarvita.
      Pitkään kuumana pidetystä moottorista öljykalvot ohentuvat.

      Lämmitän oman autoni myös 15 asteen lämpimästä tallista,
      kun ulkona on kovempi pakkanen. Puhaltaa nopeammin lämmintä.
      Ja jaksaa paremmin saavuttaa polttoainetta tuhlaamattoman lämpötilan.

      Sisätilan lämmittimeen tuhlaan harvoin. Vain nopeasti lasien puhdistukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe