500-600W lohkolämmittimellä henkilöauton moottoria lämmitettäessä?
-5 asteessa?
-15 asteessa?
-30 asteessa?
Onko joku maksimiaika, jonka jälkeen ei lämmityksellä saavuteta enää hyötyä? Esimerkiksi pari tuntia? Jotkut näyttää lämmittävän yön ylikin.
Kauanko on tarpeeksi?
13
297
Vastaukset
- ........
Kaksi tuntia on pietty "yleisenä" rajana jonka jälkeen hyötyä ei enää ole. Mitään tieteellistä näyttöä ei ole esittää. Olisi kiva tietää jos joku toinen löytää jotain aiheeseen littyvää.
- trangia'
Muistavani mukaan ainakin motiva on tutkinut asiaa. Kone lämpiää riittävästi kun: -5 C= ½ h, -15 = 1h ja -30=2h. Tämä siis suojaisessa katoksessa, kylmässä tallissa tai muuten tyynessä paikassa. Tuulisella mäellä voi laittaa tunnin lisää.
Jos sinulla on lohkolämmittimen sijaan koneen tai öljypohjan kylkeen laitettava säteilylämmitin, niin se on tehoton, joten ajat pitää melkein kaksinkertaistaa.
Tämä oli ihan talonpoikaisjärjellä ajateltu n yrkkisääntö.
Joku "kaikkien alojen asiantuntija" voi tietysti tehdä hienoja laskelmia tästäkin asiasta, mutta ei se totuutta muuta.- Täältätänne1
Jotain tollaista ne ajat tosiaan ovat.. Tosin ainakin omassa autossani lämmön nousu jatkuu n. -10 asteessa ainakin viiden tunnin ajan. Mitään järkeä ei ole näin kauaa lämmittää, mutta onpahan tullut koitettua.
Sekin on omassa autossa tullut huomattua, että käytössä oleva sisätilanlämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa. Ilmeisesti tolpasta tuleva sähkö jaetaan näillä kahdelle kojeelle, joka hidastaa lohkolämmittimen toimintaa.
Sitäkin tulee talvisin tehtyä, että mikäli tulee parin tunnin paussi auton käytössä, laitan suoraan lohkolämmittimen päälle. Teho riittää vaikka kuinka kylmässä pitämään jäähdytinnesteen lämpötilan saman kuin mitä se on ajettaessakin. On tullut koitettua pitää autoa koko yön yli tällaisessa tilanteessa lohkolämmittimen päässä, ja aamulla jäähdytinnesteet ovat edelleenkin samanlämpöiset kuin moottorin sammuttaessa (ainakin lämpömittarin mukaan). Nykyisin suositellaan lämmityksen aloittaminen jo 5 C:ssa puolen tunnin jajan. Polttoainekulut pienenevät enempi kuin menee sähköä, ja ennen kaikkea päästöt pienenevät.
Täältätänne1 kirjoitti:
Jotain tollaista ne ajat tosiaan ovat.. Tosin ainakin omassa autossani lämmön nousu jatkuu n. -10 asteessa ainakin viiden tunnin ajan. Mitään järkeä ei ole näin kauaa lämmittää, mutta onpahan tullut koitettua.
Sekin on omassa autossa tullut huomattua, että käytössä oleva sisätilanlämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa. Ilmeisesti tolpasta tuleva sähkö jaetaan näillä kahdelle kojeelle, joka hidastaa lohkolämmittimen toimintaa.
Sitäkin tulee talvisin tehtyä, että mikäli tulee parin tunnin paussi auton käytössä, laitan suoraan lohkolämmittimen päälle. Teho riittää vaikka kuinka kylmässä pitämään jäähdytinnesteen lämpötilan saman kuin mitä se on ajettaessakin. On tullut koitettua pitää autoa koko yön yli tällaisessa tilanteessa lohkolämmittimen päässä, ja aamulla jäähdytinnesteet ovat edelleenkin samanlämpöiset kuin moottorin sammuttaessa (ainakin lämpömittarin mukaan).Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa? Jos Sinulla on sellainen ohjausjärjestelmä lämmittimissä, etteivät voi olla yhtä aikaa päällä, niin silloinhan ne lämmittimet lyhentävät toistensa päälläoloaikaa.
Toimiiko ohjauksesi aika- vai lämpötilasidonnaisesti?- Täältätänne1
Täpinä kirjoitti:
Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa? Jos Sinulla on sellainen ohjausjärjestelmä lämmittimissä, etteivät voi olla yhtä aikaa päällä, niin silloinhan ne lämmittimet lyhentävät toistensa päälläoloaikaa.
Toimiiko ohjauksesi aika- vai lämpötilasidonnaisesti?En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.
Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..? Täältätänne1 kirjoitti:
En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.
Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?IANAL.
Olisikohan niin, että jos maadotus on kuralla niin voi käydä jotenkin noin... Esimerkiksi mökillä valot voivat himmentyä jääkaapin kompuran käynnistyessä.
Siis ei pitäisi, vaan laitteet ottavat sähköä sen verran kuin tarvitsevat ja jossain vaiheessa sulake sanoutuu irti.Täältätänne1 kirjoitti:
En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.
Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?Sähköjohto ei ole viemäri eikä vesiletku. Kirchofenin 2. laki sanoo, että piste ei pullistu, eli pisteeseen tulevien virtojen summa on yhtäsuuri kuin siitä lähtevien. Joten sekä sisä-, että lohkolämmitin ottaa sen tehon (virran) mitä tarvitsee oli ne päällä erikseen tai yhdessä.
Se, että jollain köyhästi rakennettu kesämökin liittymä lumpsuttelee valoja jääkaapin käynnistyessä ei millään lailla kuulu tähän.
Jos kirjoituksesi olikin vitsi, niin hyvin oli keksitty, kun minäkin tosissani vastailin.- Tojo-Köle
Täältätänne1 kirjoitti:
En ole tutustunut autoni sähköjärjestelmään millään tavalla, mutta kyllä molemmat ovat samaan aikaan päällä ja tuntuu vaikuttavan negatiivisesti lohkolämmittimen tehoon. Syytä en tiedä, mutta arvaisin, että sähkövirran määrä pysyy vakiona, mutta jos se jaetaan useammalle laitteelle, tippuu sähkövirran määrä per laite.
Joku ketä sähköstä tai peräti autosähköistä jotain tietää, voisi kertoa onko tällainen edes mahdollista..?Faktaa: (-siis oletuksella, että auto on kytketty normaalilla 3-johtimisella teknikalla)
-tolppa ei tiedä mitä laitteita autoosi on kytketty
-tolppa ei rajoita virtaa, mutta jos tolpan virta on rajoitettu. sulake voi palaa käytettäessä sisälämppäriä/liiian isoa sisälämppäriä, eli kaikki lämmitys loppu
.jos mennään ihan teoriaan, otettaessa enemmän virtaa tolpasta, osa sähkötehosta jää liitäntäjohtoon, mutta se on niin murto-osa, että väitän, että ed. mainittu ei ole edes mahdollista havaita, jos johdot ovat kunnossa.
T: Insinööri, jolla työssä 2kpl 3x400V/1440A sähkömuuntajaa "paimennettavana".......
- ....,,,,
Miten se sisätilan lämmitin pidentää lohkolämmittimen aikaa?
Tarkoittanee sitä, että sisätilanlämmittimen ollessa päällä jännite laskee, ja lohkolämmittimen teho laskee samalla. Käytännössä ei ole mitään merkitystä, ovatko lämmittimet yhtä aikaa päällä vai ei.
- yoyota
Jotkut autoilijat väittävät, että liian kauan lohkossa ollut moottori voi vaurioittaa kansipahvin. Toisella puolella termaria tulikuumaa nestettä ja toisella kylmää, kun yhtäkkiä kylmään kanteen käynnistyksen yhteydessä saapuu kuumaa nestettä, on lämpöero liian suuri ja kansi kärsii.
- Nuuka mittaaja
Tavallisen digitaalisen ulkolämpömittarin anturi moottorin koloon, niin selviää.
Oma pienen auton moottori lämpenee reilun asteen minuutissa puolen tunnin ajan.
Sitten lämpenemisnopeus jatkuvasti heikentyy, moottorin haihduttaessa enemmän.
Useimmiten lähtee kuin ´palmun alta´ puolessa tunnissa.
Vastus on 500 W, moottorin paino on 82 kg, vaihteisto muutaman kymmenen kiloa.
Samalla vastusteholla vanha Sunny lämpenee puolet hitaammin.
Uudemmassa autossa on vain 200 watin lohkolämmitin. On hidas.
Ei ylikuumene, jos ei käytä siperialaismallista `konepeittoa´.
Olisipa vastuksissa vaikka 40 asteen termostaatti. Sen enempää ei tarvita.
Pitkään kuumana pidetystä moottorista öljykalvot ohentuvat.
Lämmitän oman autoni myös 15 asteen lämpimästä tallista,
kun ulkona on kovempi pakkanen. Puhaltaa nopeammin lämmintä.
Ja jaksaa paremmin saavuttaa polttoainetta tuhlaamattoman lämpötilan.
Sisätilan lämmittimeen tuhlaan harvoin. Vain nopeasti lasien puhdistukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115037Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493302Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853059Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku362112- 811787
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411540450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211454Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1181130- 161099
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431067