ajovalopolttimoiden vaihto?

eri aikaan

vieläkö opetetaan että polttimot pitää vaihtaa yhtä aikaa molemmille puolille?
silloinhan niiden elinkaari on yhtä pitkä ja ne luultavimmin rikkoutuvat samaan
aikaan. empä haluaisi olla siinä tilanteessa syys/talvi pimeällä tiellä.

46

6096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SHELL-apusimpukka

      Autokoulunopettajat opettaa että molemmat valot vaihdettava samaan aikaan. Tämä on VÄÄRIN. Molemmilla lampuilla sama paloaika, tarkoittaa sitä että menetät valotehon kenties samaan aikaan. Siksi ei vaihdeta molempia lamppuja samaan aikaan.

    • FEesjio3

      Harva vaihtaa kotoakaan kaikkia lamppuja kerralla, joten miksi näin pitäisi tehdä autossa? Kyllä sitä turhaa roskaa ja saastetta syntyy ihan tarpeeksi muutenkin.

      • naurattaa

        naurettava vertaus....palaako sinulla kaikki lamput kotona aina....ei kai nyt sentään? Miettikää ja laukokaa sitten näitä tyhmyyksiä Jos autonvalojen käyttöikä on esim. 300 tuntia niin kai ne lähes samaan aikaan sammuu kun palavat myös saman aikaisesti...


      • 87k

        Oikeastaan hyvin moni vaihtaa kotonakin kaikki lamput samaan aikaan.

        Oletko koskaan nähnyt kattovalaisinta, jossa on kaksi tai usempi lamppua, jotka palaa aina samaan aikaan kun valot on päällä?


      • ösräm
        naurattaa kirjoitti:

        naurettava vertaus....palaako sinulla kaikki lamput kotona aina....ei kai nyt sentään? Miettikää ja laukokaa sitten näitä tyhmyyksiä Jos autonvalojen käyttöikä on esim. 300 tuntia niin kai ne lähes samaan aikaan sammuu kun palavat myös saman aikaisesti...

        Laittelin kauan sitten yht.aikaa molemmat valot, kun satuin ostamaan jotkut hyvät. Toinen kesti 3 kk ja toinen pitkälti yli 2 vuotta. En enää ikinä vaihda yhtaikaa.
        Autossa on aina yksi varalla ja vaihdan sen vasta kun jompikumpi pimenee.


    • vara-lamppu

      Itse olen vaihtanut molemmat kerralla siksi, kun yleensä uudet polttimot on eri sävyisellä valolla. Hölmön näköistä, kun toisella puolella sinertää ja toisella kusen keltaista.
      On kyllä muuten ihan turhaa haaskata se ehjä polttimo, kun saattaisi kestää pitkäänkin.
      Kerran Avensiksesta(ei oo enää sitä avea mulla) paloi molemmat H7:kat samalla kertaa, ensimmäinen heti valojen sytyttyä ja toinen aavistus sen jälkeen. Tietysti silloin oli vielä talvi ja pimeää.

      • Hggghhhhhhhh

        Itse en yleensä aja oman autoni edessä, joten hölmönnäköisyys ei ahdista.


    • itse vaihtava

      Varmaan johtuu siitä että tiedetään että se toinenkin kärähtää kuitenkin aika pian.

      Silloin ihan fiksua jos joutuu viemään lampunvaihdon vuoksi huoltoon. Jos ja kun ne lamput on tasalaatuisia niin se edellyttää että lamppu vaihdetaan vuosihuollon yhteydessä hyvissä ajoin jo ennen kuin käyttöikä on loppunut.

      Itse vaihdan kesällä kiireettömästi vasta kun huomaan että lamppu on pimeä, talvella kun valoja oikeasti tarvitsee niin silloin voin vaihtaa molemmat samanaikaisesti.

      • pursebreaker

        MIstä kristallikuulasta sen näkee. Itse olen jo odotellut monta kuukautta, että vanha kelmeä kärähtää, mutta ei vaan loppua tunnu tulevan.


    • 2.4 STW

      Parasta on vaihtaa joka syksy uudet ajovalopolttimot. Ei ne niin kallita ole ja samalla saa parhaan valotehon juuri syksyn märille ja pimeille keleille.

      Teollisuudessakin kuluvat osat vaihdetaan käyttötuntien mukaan eikä sitten kun ne hajoaa. Näin vältytään hajoamisen mukana tuomilta ongelmilta.

      • Kertakäyttöihanuus

        Joopa joo.. _Tietyt_ osat vaihdetaan tuntien perusteella.

        Niin tehdään työkoneissakin. Tietyille osille.

        Kuitenkaan jostain kumman syystä, polttimoiden vaihtoväliä ei ole missään laitteessa ilmoitettu... Miksiköhän?

        Ja millä sinä omassa autossasi sitten tarkkailet tuntimääriä? Vai kuluuko polttimot kalenterin mukaan?

        Mutta niin, turha kaiketi sinulle on suuttua tuhlaamisesta, ajattelemattomuudesta, ylivaroivaisuudesta yms. Olet vain pieni ihminen, ketä ei osaa olla mistään kokonaisuudesta kiinnostanut, ja vaikka olisikin, ei sille mitään mahda.


    • Näin juuri, lähivalolamput joka vuosi, kaukovalot joka toinen vuosi.
      En muista koska olisi ollut lamppu pimeänä.

    • vai eriaikaan

      Mikäli vaihdetaan lamput molemmille puoilille yhtäaikaa niin pitää olla kaksi lampunvaihtajaa, kaikissa autoissa ei mahdu kahta vaihtajaa samaanaikaan hommiin.

    • aina yhtä aikaa..

      Tottakai on järkevää vaihtaa aina polttimot samaan aikaan. Eihän ne nyt niin tasalaatuisia ole, että samalla kellonlyömällä molemmat loppuvat. Varmasti paloaika vaihtelee useita viikkoja, jos ei kuukausia.
      Kun työhön ryhtyy kannattaa samalla vaihtaa kumpikin kun kohta toinenkin kuitenkin sammuu. Halvemmaksikin tulee jos työn teettää.
      Onko muka fiksua ajella ensin toinen lamppu pimeänä ja sitten taas muutaman viikon päästä toinen lamppu pimeänä? Sen ensimmäisen palaminen on merkkii siitä, että kumpikin kannattaa vaihtaa.

      • sitäsattuu

        uusimmassa moottori-lehdessä on ote tiepalvelumiehen hälytyksistä, yksi oli
        juuri sellainen jossa ajovalo polttimot pimenivät yhtäaikaa seurauksena
        hetkellinen matkankeskeytys


      • velttoperseille vaan
        sitäsattuu kirjoitti:

        uusimmassa moottori-lehdessä on ote tiepalvelumiehen hälytyksistä, yksi oli
        juuri sellainen jossa ajovalo polttimot pimenivät yhtäaikaa seurauksena
        hetkellinen matkankeskeytys

        > juuri sellainen jossa ajovalo polttimot pimenivät yhtäaikaa seurauksena

        Joo, pitäähän sitä selitykset olla, kun on ns. jääty housut nilkoissa kiinni. Ihan satavarmasti nääkin reppanat ovat kuukauden ajelleen yhden ainoan ajovalon varassa. Sen verta paljon näitä valopuolia liikenteessä näkee.

        Yleensä ovat vielä mallia "sivuvaunumoottoripyörä" eli on ajovalon lisäksi paskana etu(parkki)valokin.

        Ja samaa rataa on myös "puolivalot" peräpäässä tai "viimeistä viedään" jarruvalojen suhteen. Yx kax yllättäen vaan kaikki lamput pimeni kerralla, joo.


      • sumuvalopelle*
        velttoperseille vaan kirjoitti:

        > juuri sellainen jossa ajovalo polttimot pimenivät yhtäaikaa seurauksena

        Joo, pitäähän sitä selitykset olla, kun on ns. jääty housut nilkoissa kiinni. Ihan satavarmasti nääkin reppanat ovat kuukauden ajelleen yhden ainoan ajovalon varassa. Sen verta paljon näitä valopuolia liikenteessä näkee.

        Yleensä ovat vielä mallia "sivuvaunumoottoripyörä" eli on ajovalon lisäksi paskana etu(parkki)valokin.

        Ja samaa rataa on myös "puolivalot" peräpäässä tai "viimeistä viedään" jarruvalojen suhteen. Yx kax yllättäen vaan kaikki lamput pimeni kerralla, joo.

        Ei mitään hätää vaikka molemmat lyhyet palaisivat samalla reissulla. Olen varautunut siihenkin ongelmaan valitsemalla auton, missä on loistavat sumuvalot, millä voi jatkaa kotiin tai ainakin huoltsikalle asti. En jää pientareelle nysväämään.


    • --Extreme Vision ---

      Halogeenipolttimot pitää joka tapauksessa uusia kerran vuodessa, jos niillä on tarkoitus nähdä jotain. Fiksuinta on vaihtaa aina syksyllä.

    • 1 kerrallaan

      Ite vaihdan juuri aina vaan sen joka on sipannut. Saman valmistajan polttimoilla voi olla isokin heitto lapun kestoiässä (ihme kyllä vaikka ne tarkoituksella tehdään kestään vain tietyn ajan).

      Varapolttiomoa pidän hanskalokerossa ja vaihto sujuu suht helposti vaikka pimeässä, käsikopelolla.

      • aatoolija

        Aivan noin se pitääkin tehdä.
        Nuo höpöttelyt polttimoiden yhtäaikaisesta vaihdosta tulevat yksinomaan lamppujen valmistajilta joidenka teesiä viljelevät autonvalmistajat autojensa ns. "käyttö-ohjekirjassa".
        Käytäntö on näyttänyt jo vuosikymmenten ajan että lamppujen laatuerot ovat isoja ja lamppuparista toinen saattaa sipata vaikka 12kk käytön jälkeen mutta toinen lamppu se palaa yhä vain kolmen vuoden käytönkin jälkeen...
        Nuo lampunvaihto -suositukset ovat vain pelkää ja todellakin vain pelkkää bisnestä eikä niiden tarkoituksena ole kuin rahan lypsäminen viljelemällä pienoisia "uhkakuvia" kuinka käy jos et vaihda lamppuja yhtä aikaa.
        Tuo yhtä aikaisen lampunvaihdon myytti on porautunut syvälle siihen essonbaarin "tietäjien" maailmaan ja tottakai nuo "tietäjät" ja heidän "oppipoika -kisällinsä" sieltä naapuripöydästä ovat sitten kovaan ääneen toitottamassa tuota bisnesmaailman luomaa kusetusta jota eivät "joukossa tyhmyys tiivistyy" -faktan takia pysty käsittämään pelkäksi kusetukseksi!!!!!
        Itseäni naurattaa niin pirusti tuo hupaisa "kumpikin lamppu vaihtoon yhtä aikaa -mantra" jota nuo bisnesmaailman luomien "tarpeiden" uhrit hehkuttavat täällä eivätkä tajua että hehkuttavat sen instanssin puolesta joka tekopyhästi hymyillen onkin oikeasti käsi syvällä siellä autoilijan kukkarolla eikä suinkaan autoilijan puolella ;)
        Mainostamalla luodaan "tarve" ja kun hyväuskoinen uhri on nielaissut syötin niin sitten luonnollisesti kupataan mielikuvilla joilla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa....
        Tyhmää viedään kuin märkää rättiä ja tyhmä ei suostu mokansa tajuttuaan myöntämään että onkin tullut kusetetuksi vaan keksii hupaisia selityksiä joita saa sitten lukea täältä mitä erillaisimpina nauruhermoja kutkuttavina selityksinä ;) ;)


      • heko heko
        aatoolija kirjoitti:

        Aivan noin se pitääkin tehdä.
        Nuo höpöttelyt polttimoiden yhtäaikaisesta vaihdosta tulevat yksinomaan lamppujen valmistajilta joidenka teesiä viljelevät autonvalmistajat autojensa ns. "käyttö-ohjekirjassa".
        Käytäntö on näyttänyt jo vuosikymmenten ajan että lamppujen laatuerot ovat isoja ja lamppuparista toinen saattaa sipata vaikka 12kk käytön jälkeen mutta toinen lamppu se palaa yhä vain kolmen vuoden käytönkin jälkeen...
        Nuo lampunvaihto -suositukset ovat vain pelkää ja todellakin vain pelkkää bisnestä eikä niiden tarkoituksena ole kuin rahan lypsäminen viljelemällä pienoisia "uhkakuvia" kuinka käy jos et vaihda lamppuja yhtä aikaa.
        Tuo yhtä aikaisen lampunvaihdon myytti on porautunut syvälle siihen essonbaarin "tietäjien" maailmaan ja tottakai nuo "tietäjät" ja heidän "oppipoika -kisällinsä" sieltä naapuripöydästä ovat sitten kovaan ääneen toitottamassa tuota bisnesmaailman luomaa kusetusta jota eivät "joukossa tyhmyys tiivistyy" -faktan takia pysty käsittämään pelkäksi kusetukseksi!!!!!
        Itseäni naurattaa niin pirusti tuo hupaisa "kumpikin lamppu vaihtoon yhtä aikaa -mantra" jota nuo bisnesmaailman luomien "tarpeiden" uhrit hehkuttavat täällä eivätkä tajua että hehkuttavat sen instanssin puolesta joka tekopyhästi hymyillen onkin oikeasti käsi syvällä siellä autoilijan kukkarolla eikä suinkaan autoilijan puolella ;)
        Mainostamalla luodaan "tarve" ja kun hyväuskoinen uhri on nielaissut syötin niin sitten luonnollisesti kupataan mielikuvilla joilla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa....
        Tyhmää viedään kuin märkää rättiä ja tyhmä ei suostu mokansa tajuttuaan myöntämään että onkin tullut kusetetuksi vaan keksii hupaisia selityksiä joita saa sitten lukea täältä mitä erillaisimpina nauruhermoja kutkuttavina selityksinä ;) ;)

        "Itseäni naurattaa niin pirusti tuo hupaisa "kumpikin lamppu vaihtoon yhtä aikaa -mantra""

        Köyhällä on halvat huvit. Mutta niinhän se pitää ollakin. Elokuvaliput ovat kalliita, joten komediaa ei ole vara käydä katsomassa. Lipun hinnalla saa tarjoustalosta neljä H4:sta. Ottaa oikein vatsanpohjasta, kun miettii jonkun onnettoman vaihtavan aivan turhaan 2,5 euron hintaisen polttimon.


      • aatoolija
        heko heko kirjoitti:

        "Itseäni naurattaa niin pirusti tuo hupaisa "kumpikin lamppu vaihtoon yhtä aikaa -mantra""

        Köyhällä on halvat huvit. Mutta niinhän se pitää ollakin. Elokuvaliput ovat kalliita, joten komediaa ei ole vara käydä katsomassa. Lipun hinnalla saa tarjoustalosta neljä H4:sta. Ottaa oikein vatsanpohjasta, kun miettii jonkun onnettoman vaihtavan aivan turhaan 2,5 euron hintaisen polttimon.

        Sinua voi naurattaa tuo mutta ei lähellekkään niin paljon kuin niitä lampunvalmistajia ja välikäsiä jotka nauravat partaansa teille mainosten luomien "tarpeiden" uhreille joita löytyy.... Niin montako autoa ja lamppuparia sitä onkaan liikenteessä? Kannattaa laskea paljonko tuollainen vaikka 50senttiä lampunvalmistajalle tuottava liksa per lamppu tuottaakaan kun lamppuja "tarpeen" luomilla mielikuvilla myydään joka vuosi pelkästään jo suomen autokantaan joka on nyt vähintään 2,8 miljoonaa.
        Oletetaan että vain joka toinen auton omistava olisi helposti mainostajien 100-0 vietävissä ja vaihtaisi joka vuosi autoonsa pari ajovaloa ja pari parkkivaloa vain kahden "ehkä tarpeellisen" vaihdon sijaan! Nätti summa ja ihan pelkästään tyhjästä! (saatika kun ajattelee että todellisuudessa ne pari lamppua kuluttavat autoilijoiden kukkarosta ylimääräistä rahaa huomattavasti enemmän kaikkien sivustavetäjien jälkeen)
        Maailmanlaajuisesti tuo minun todella alakanttiin laskemani esimerkki on miljardibisnestä kaikkine kuluineen mutta senhän mainoksen luoman "tarpeen" uhrit hymyssä suin maksavat....


      • aatoolija kirjoitti:

        Aivan noin se pitääkin tehdä.
        Nuo höpöttelyt polttimoiden yhtäaikaisesta vaihdosta tulevat yksinomaan lamppujen valmistajilta joidenka teesiä viljelevät autonvalmistajat autojensa ns. "käyttö-ohjekirjassa".
        Käytäntö on näyttänyt jo vuosikymmenten ajan että lamppujen laatuerot ovat isoja ja lamppuparista toinen saattaa sipata vaikka 12kk käytön jälkeen mutta toinen lamppu se palaa yhä vain kolmen vuoden käytönkin jälkeen...
        Nuo lampunvaihto -suositukset ovat vain pelkää ja todellakin vain pelkkää bisnestä eikä niiden tarkoituksena ole kuin rahan lypsäminen viljelemällä pienoisia "uhkakuvia" kuinka käy jos et vaihda lamppuja yhtä aikaa.
        Tuo yhtä aikaisen lampunvaihdon myytti on porautunut syvälle siihen essonbaarin "tietäjien" maailmaan ja tottakai nuo "tietäjät" ja heidän "oppipoika -kisällinsä" sieltä naapuripöydästä ovat sitten kovaan ääneen toitottamassa tuota bisnesmaailman luomaa kusetusta jota eivät "joukossa tyhmyys tiivistyy" -faktan takia pysty käsittämään pelkäksi kusetukseksi!!!!!
        Itseäni naurattaa niin pirusti tuo hupaisa "kumpikin lamppu vaihtoon yhtä aikaa -mantra" jota nuo bisnesmaailman luomien "tarpeiden" uhrit hehkuttavat täällä eivätkä tajua että hehkuttavat sen instanssin puolesta joka tekopyhästi hymyillen onkin oikeasti käsi syvällä siellä autoilijan kukkarolla eikä suinkaan autoilijan puolella ;)
        Mainostamalla luodaan "tarve" ja kun hyväuskoinen uhri on nielaissut syötin niin sitten luonnollisesti kupataan mielikuvilla joilla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa....
        Tyhmää viedään kuin märkää rättiä ja tyhmä ei suostu mokansa tajuttuaan myöntämään että onkin tullut kusetetuksi vaan keksii hupaisia selityksiä joita saa sitten lukea täältä mitä erillaisimpina nauruhermoja kutkuttavina selityksinä ;) ;)

        Heti alkuun totean, etten ole lamppukauppias. Asia kuitenkin kiinnostaa syystä, että olen joutunut noiden valojen asennusten kanssa pelaamaan.

        Totuus kuitenkin on, että suurin osa autoilijoista, varsinkin uudempien mallien omistajat vaihdattaa lamput varikolla. Näin ollen tulee paljon halvemmaksi vaihtaa ne lamput kerralla samalla puskurin purkamisella.
        Lamppukustannus on vain murto-osa vaihtotyökustannuksista ja kerralla tehtynä se on paljon halvempaa.

        Nykyisten laadukkaampien lamppujen polttoikä on sangen tarkka, ei siinä paljoa häviä lamppujen hinnassa vaihtamalla ne kerralla.

        Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle.

        Itse vaihtamallakin kanattaa työ tehdä kerralla, selviää yksillä käsienpesulla.


      • AJO LAMPPU
        Täpinä kirjoitti:

        Heti alkuun totean, etten ole lamppukauppias. Asia kuitenkin kiinnostaa syystä, että olen joutunut noiden valojen asennusten kanssa pelaamaan.

        Totuus kuitenkin on, että suurin osa autoilijoista, varsinkin uudempien mallien omistajat vaihdattaa lamput varikolla. Näin ollen tulee paljon halvemmaksi vaihtaa ne lamput kerralla samalla puskurin purkamisella.
        Lamppukustannus on vain murto-osa vaihtotyökustannuksista ja kerralla tehtynä se on paljon halvempaa.

        Nykyisten laadukkaampien lamppujen polttoikä on sangen tarkka, ei siinä paljoa häviä lamppujen hinnassa vaihtamalla ne kerralla.

        Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle.

        Itse vaihtamallakin kanattaa työ tehdä kerralla, selviää yksillä käsienpesulla.

        HYVÄ! JUURI TÄMÄN VUOKSI VAIHDAN OIKEAN JA VASEMMAN AJO LAMPUN AINA AJON JÄLKEEN EDESTÄ TAAKSE JOTTA NE KULUVATKIN TASAISESTI .


      • RUAHAHAHAHAAA
        Täpinä kirjoitti:

        Heti alkuun totean, etten ole lamppukauppias. Asia kuitenkin kiinnostaa syystä, että olen joutunut noiden valojen asennusten kanssa pelaamaan.

        Totuus kuitenkin on, että suurin osa autoilijoista, varsinkin uudempien mallien omistajat vaihdattaa lamput varikolla. Näin ollen tulee paljon halvemmaksi vaihtaa ne lamput kerralla samalla puskurin purkamisella.
        Lamppukustannus on vain murto-osa vaihtotyökustannuksista ja kerralla tehtynä se on paljon halvempaa.

        Nykyisten laadukkaampien lamppujen polttoikä on sangen tarkka, ei siinä paljoa häviä lamppujen hinnassa vaihtamalla ne kerralla.

        Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle.

        Itse vaihtamallakin kanattaa työ tehdä kerralla, selviää yksillä käsienpesulla.

        "Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle."

        Syttyykö se toinen lamppu myös viikon pari myöhemmin?


      • RUAHAHAHAHAAA kirjoitti:

        "Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle."

        Syttyykö se toinen lamppu myös viikon pari myöhemmin?

        Oletin, että tänne kirjoittelevat ovat normaalilla järjenjuoksulla varustettuja. Et sitten koskaan ole kuullut johtimissa tapahtuvaa jännitehäviötä? Jo 5%:n lasku alle nimellisen käyttöjännitteen jatkaa hehkulampun ikää 100 %.

        Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään, tuskin niiden kirjoittajaakaan kun huomaa olevansa tyhmä. Hyvät vitsinä kerrotut jutut ovat erikseen.


      • kusen kintuillesi
        Täpinä kirjoitti:

        Oletin, että tänne kirjoittelevat ovat normaalilla järjenjuoksulla varustettuja. Et sitten koskaan ole kuullut johtimissa tapahtuvaa jännitehäviötä? Jo 5%:n lasku alle nimellisen käyttöjännitteen jatkaa hehkulampun ikää 100 %.

        Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään, tuskin niiden kirjoittajaakaan kun huomaa olevansa tyhmä. Hyvät vitsinä kerrotut jutut ovat erikseen.

        "Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään"
        Tuollaisen nipon tekstit kummasti naurattaa aina.


      • ytfikyutriuytiu
        Täpinä kirjoitti:

        Oletin, että tänne kirjoittelevat ovat normaalilla järjenjuoksulla varustettuja. Et sitten koskaan ole kuullut johtimissa tapahtuvaa jännitehäviötä? Jo 5%:n lasku alle nimellisen käyttöjännitteen jatkaa hehkulampun ikää 100 %.

        Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään, tuskin niiden kirjoittajaakaan kun huomaa olevansa tyhmä. Hyvät vitsinä kerrotut jutut ovat erikseen.

        Nimimerkki: Täpinä = Essonbaarin "parlamenttipöydän" vieressä oleva kuunteluoppilas :)
        Hehh... vai niin ne essonbaarin "tietäjät" saivat sinut täpinöitsijän uskomaan taas että joulupukki on totta ;)


      • starttaus myös
        Täpinä kirjoitti:

        Oletin, että tänne kirjoittelevat ovat normaalilla järjenjuoksulla varustettuja. Et sitten koskaan ole kuullut johtimissa tapahtuvaa jännitehäviötä? Jo 5%:n lasku alle nimellisen käyttöjännitteen jatkaa hehkulampun ikää 100 %.

        Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään, tuskin niiden kirjoittajaakaan kun huomaa olevansa tyhmä. Hyvät vitsinä kerrotut jutut ovat erikseen.

        Niin ja kannattaa kääntää ajovalokytkin aina off-asentoon käynnistäessä, koska startin käämeihin indusoitunut virta ilmenee sähköjärjestelmässä hetkellisenä jännitepiikkinä moottorin käynnistyttyä.


      • 87k
        RUAHAHAHAHAAA kirjoitti:

        "Omassa autossani apumiehen puoleinen lamppu kestää viikon pari kauemin kuin kuskin puoleinen johtuen metrin pari pitemmistä johdoista relekotelolta lampulle."

        Syttyykö se toinen lamppu myös viikon pari myöhemmin?

        Tottakai se toinen lamppu syttyy myöhemmin kuin toinen, koska johto on pidempi, ja sähkölläkin on tietty etenmisnopeus, mutta tämä on niin mitätön viive, ettei se vaikuta mihinkään käytännössä.

        Johdolla on toki myös vastus, mitä pidemmpi johto, niin sitä enemmän se vastustaa sähkön kulkua, eli jos toinen lamppu saa esim 0,05 volttia vähemmän kuin toinen niin käyttöikä kasvaa kummasti, vaikka lamppu ei himmeni juuri lainkaan.

        Jossain autoissa palaa ajovalot myös jonkin verran himmempänä "automaatilla" eli silloin kun valoja ei ole erikseseen käänetty päälle (poislukien tietenkin Faitit, niissähän ei ole "koskaan" ollut automaattisia ajovaloja)

        Näinollen jos ei koskaan väännä valoja päälle, kestää lamput 50% pidempää


      • kusen kintuillesi kirjoitti:

        "Tuollaiset leukailut eivät jaksa huvittaa ketään"
        Tuollaisen nipon tekstit kummasti naurattaa aina.

        Jopas satutti. Kuse vaan housuihisi, saattaa ensin lämmittää, mutta ........
        Ymmärrän kyllä Sinua, ottaahan se päähän, kun on tullut tyhmyyksissään kirjoitettua jonniin joutavaa soopaa. Nipottamiset pitää jättää niille, jotka osaavat "nipottaa". Miksi muuten vaihdat nimimerkkiä yhtenään? Vai väitätkö, että täällä on muitakin yhtä tyhmiä kuin Sinä. En usko.


      • ytfikyutriuytiu kirjoitti:

        Nimimerkki: Täpinä = Essonbaarin "parlamenttipöydän" vieressä oleva kuunteluoppilas :)
        Hehh... vai niin ne essonbaarin "tietäjät" saivat sinut täpinöitsijän uskomaan taas että joulupukki on totta ;)

        Kovimpa tunnet hyvin Essonbaarin asiat. Taitaa olla omakohtaisia kokemuksia, vai väitätkö, että perustat tietosi kuulopuheisiin.

        Etkö Sinä usko Joulupukkiin?

        PS. Eikö Sinua nolota aina vedota Essonbaariin, mikä osoittaa, ettet
        pysty asiaa kirjoittamaan. Ota nyt haaste vastaan ja perustele. missä kohtaa kirjoitukseni ei pidä paikkaansa. Yritä kumota edes yksi esittämäni tekninen väite. Arvasin, siis tiesin, ettet pysty. Se siitä Sinub baaristasi.


      • AJO LANPPU
        starttaus myös kirjoitti:

        Niin ja kannattaa kääntää ajovalokytkin aina off-asentoon käynnistäessä, koska startin käämeihin indusoitunut virta ilmenee sähköjärjestelmässä hetkellisenä jännitepiikkinä moottorin käynnistyttyä.

        TÄSSÄ OLETKIN JUURI OIKEASSA ! SIKSI AINA KUN OLEN ENSIN STARTANNUT NIIN ASENNAN AJO-LAMPUT VASTA SITTEN PAIKALLEEN .


    • eteen vai taakse?

      Laitetaanko paremmat polttimot eteen vai taakse?

    • pohjolan oloihin

      Otetaan esimerkiksi tuo pihalla seisova kottero: Kuskinpuoleisen lampun vaihtamisen takia on akku irroitettava. Sen jälkeen kaikki akun irroittamisesta aiheutuneet toimet. Siellä on samassa umpiossa myös esim. parkkivalo. Se ainakin pitäisi vaihtaa samalla kertaa. Oikean puolen polttimon vaihto on ihan eri juttu: siinä pitää irroitella putkia ja letkuja ja kaikenmaailman ilmamäärämittareita. Kyllä yhden polttimon vaihto ainakin minulle riittää yhdellä kertaa.

    • Biisonni

      Kyllä minä vaihdan ne aina peräkkäin. Olen yrittänyt yhtäaikaakin vaihtaa, mutta kädet eivät yllä niin leveälle mitenkään. Lisäksi olen oikeakätinen ja vasen käsi on niin hölmö, että kääntää aina väärään suuntaan polttimon kiinnityskappaletta.

      • vältä.lisätyö

        Näyttää vahvasti siltä, että se hölmöys on levinnyt vasemmasta kädestä muuallekin.
        Kannattaisi mennä sinne Esson baariin täydennyskurssille, niin oppisi vaihtamaan autossaan vain ja ainoastaan ne osat, mitkä ovat autossa oikeasti rikkoutuneet.


      • missä.on.sitroen.setä
        vältä.lisätyö kirjoitti:

        Näyttää vahvasti siltä, että se hölmöys on levinnyt vasemmasta kädestä muuallekin.
        Kannattaisi mennä sinne Esson baariin täydennyskurssille, niin oppisi vaihtamaan autossaan vain ja ainoastaan ne osat, mitkä ovat autossa oikeasti rikkoutuneet.

        Sitroen setähän opetti näillä palstoilla että sellaisen osan rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa mitään :D


    • koko.umpiot.vaihtoon

      Kävin autokoulun vuonna 1992 ja silloin oltiin menty jo niin pitkälle että suositeltiin koko ajovaloumpioiden uusimista vanhempaan autoon. En muista minkä määrävälein suositeltiin tämä tehtäväksi. Silloinhan kaikki tai lähes kaikki ajovaloista oli vielä lasisia joten hiekkapuhalluksesta samentumisen takia varmaan oli tällainen ohje.
      Se vaan että kokonainen ajovaloumpio oli silloinkin kallis hankinta mutta sehän on aina helppoa antaa yliampuvia määräyksiä toisille kun ei tarvitse itse olla maksajana...

    • hyvin-pidetty

      Vaihdan joka syksy uudet polttimot, vaikka kertaakaan ei ole ollut kumpikaan pimeänä. Perus H4-polttimot ei maksa montaa euroa eikä vaihtoon mene montaa minuuttia. Sama pyyhkijöiden sulkien kanssa. Uudet Boschin sulat napsahtaa paikalleen samana päivänä kuin talvirenkaat ruuvataan alle.

      • ruuvatut.renkaat

        Mielenkiintoiset talvirenkaat sulla, ilmeisesti vanteen päällä on kierteet joihin ruuvaat renkaan kiinni? Onko kierre eri "kätinen" eri puolilla autoa ettei rengas pyri kiertymään irti vanteelta?
        Joudutko ajamaan paljon valaisemattomilla tieosuuksilla?
        Joudutko ajamaan paljon valaisemattomilla tieosuuksilla? Voisithan parantaa ajovalojen tehoa myös vetämällä niille laadukkaammat johdot alkuperäisten nippelinlaskijan säästämien halpispiuhojen tilalle jännitehäviöiden minimoimiseksi...


      • hyvin-pidetty
        ruuvatut.renkaat kirjoitti:

        Mielenkiintoiset talvirenkaat sulla, ilmeisesti vanteen päällä on kierteet joihin ruuvaat renkaan kiinni? Onko kierre eri "kätinen" eri puolilla autoa ettei rengas pyri kiertymään irti vanteelta?
        Joudutko ajamaan paljon valaisemattomilla tieosuuksilla?
        Joudutko ajamaan paljon valaisemattomilla tieosuuksilla? Voisithan parantaa ajovalojen tehoa myös vetämällä niille laadukkaammat johdot alkuperäisten nippelinlaskijan säästämien halpispiuhojen tilalle jännitehäviöiden minimoimiseksi...

        Eikun autossa on niin sanottu sivuveto, eli vain kuskin puolen pyörät vetää ja apparin puolen pyörät rullaa vapaasti. Järjestelyn etuna on, että ei tarvitse tehdä väärän kätisiä kierteitä toisen puolen kumeihin, mikä säästää renkaan valmistuskuluissa.

        Yritin tuota laadukkaamman johdon vetämistä jo aikaisemmin, mutta en löytänyt mistään niin pitkää jatkojohtoa, että se olisi riittänyt koko ajomatkalle. Tyydyn siis käyttämään nippelinlaskijan halpispiuhoja ja vaihtamaan polttimot yhtäaikaa syksyisin, vaikka yhtäaikaa vaihtaminen onkin hankalaa näin lyhytkätiselle.


      • Ggfgjjhh

        Nykyisessä autossa omana aikana lyhdyt kestäneet jo 1,5v ja 34tkm, ja tuskin olivat vasta vaihdetut ostaessanikaan. Olisi tullut tyylilläsi jo parit turhat vaihdot.


      • vältä-turhaa
        Ggfgjjhh kirjoitti:

        Nykyisessä autossa omana aikana lyhdyt kestäneet jo 1,5v ja 34tkm, ja tuskin olivat vasta vaihdetut ostaessanikaan. Olisi tullut tyylilläsi jo parit turhat vaihdot.

        Ei niitä puoliumpioita kovin usein tarvitse vaihtaa. Hyvin nuo alkuperäiset eli tojon valot kestivät auton iän eli 20 vuotta ja vaivaiset 465 tkm eli siihen asti kun auto meni vaihtoon.
        Vain varaosakauppiaiden kätyrit vaihtavat koko valaisimia pyyhkijänsulkien tahtiin.


    • Hyvä kysymys, johon on useampikin oikea vastaus. Niistä saa kukin valita mieleisensä.

      Jos valojen tehtävä omasta mielestä on toimia katsastusvarusteena niin kauan kuin jonkinlainen valo kiiluu, niin sittenhän polttimoita ei kannata vaihtaa kuin "tarpeen mukaan", eli silloin kun jostain nurkalta polttimo pimenee.

      Jos taas haluaa minimoida vaikkapa työlään polttimon vaihdon korjaamolla aiheuttaman ison kustannuksen, voi pyytää kaikkien puskurin irrotuksen takana olevien polttimoiden vaihtoa yhdellä korjaamokäynnillä.

      Jos haluaa nähdä niin hyvin kuin autoon asennetuilla valoilla on mahdollista, voi vaihtaa polttimot "tarpeen mukaan", eli silloin kun jo käyttötuntien tummentamat polttimot uusiin vaihtamalla on saatavissa lisää valotehoa.

      Siitäpä jokainen valitsee itselleen sopivimman toimintatavan.

    • skljsdkjkfslkflskl

      Vaihdan joka syksy koko auton uuteen niin ei tarvitse vaivautua vaihtelemaan polttimoita tai renkaita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      164
      9720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3159
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2917
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2689
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2095
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2023
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1923
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      57
      1495
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1296
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe