Vapaa kuvaus

Oletpa utelias Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

25

Kommenttia

15548

1. Oletko+hoitanut+pankkiasioita+kultaisella+1970-luvulla?+Minä+olen+ja+se+on+paljon+sujuvampaa+nyt.+Toki+voin+sanoa,+ettei+automaatio+aina+helpottanut.+Kun+maksukuorista+siirryttiin+maksuautomaatteihin+1990-luvulla,+niin+se+hankaloitti+asiakkaan+toimia,+mutta+nyt,+kun+laskut+tulee+verkkopankkiin,+on+homma+tosi+kätevää.
  2. Ensinnäkin+1970-luvun+maailma+oli+täysin+erilainen.+Rahat+pantiin+pankkiin+kasvamaan+korkoa+ja+nostettiin+kassalta,+jos+haluttiin+käyttää.+Nyt+rahat+pitää+tallettaa+pankkiin,+jos+haluaa+käyttää.+En+ole+puoleentoista+vuoteen+käyttänyt+käteistä.+Siksi+pankin+tuli+houkutella+ihmisiä+panemaan+rahat+pankkiin.+Toki+kova+inflaatio+osaltaan+vaikutti+asiaan.+1970-luvulla+korot+olivat+kovia+ja+niin+oli+korkomarginaalikin.+Siitä+sai+rahaa+koko+toiminnan+pyörittämiseen.+Varsinaista+palvelua+oli+vähän,+lähinnä+maksujenvälitys.Nykyään+ei+saa+korkoa,+koska+korkotaso+ja+inflaatio+on+alhainen.+Keskimääräinen+inflaatio+1970-luvulla+oli+11+%.+Hinnat+lähes+kolminkertaistuivat+ko.+vuosikymmenellä.+2010-luvulla+keskimääräinen+inflaatio+oli+n.+1,2+%+ja+hinnat+nousivat+alle+20+%.+1970-luvun+lopulla+ja+1980-luvun+alussa+säästötilille+sai+jotain+4,75+%,+kun+inflaatio+oli+7-12+%.+Se+suuri+korko+oli+vain+nimellinen.+Kyllä+minä+lapsenakin+tiesin,+että+inflaatio+söi+säästöjä.+Koko+peruste+pitää+rahoja+pankissa+on+muuttunut.+Se+on+palvelut.+Raha+harvoin+enää+muuttuu+seteleiksi.+Se+siirtyy+tililtä+tilille.+Korkoja+säätelee+sopimus.+Jos+ei+miellytä+voit+ottaa+rahat+pois+ja+sijoittaa+paremmin.Tässä+on+peruskorko+vuosikymmenittäin:https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/kuviopankki/historiallisia-aikasarjoja/inflaatio-ja-korot/peruskorko/Nyt+se+on+negatiivinen.+Jos+käteisestä+luovuttaisiin+kokonaan+niin+pankit+voisivat+panna+tilienkin+korot+negatiivisiksi.
  3. Ei+sekatyömiehellä+yleensä+useita+töitä+yhtäaikaa+ole.