Sekatyömies englanniksi?

Anonyymi

mikähän on luontevin englanninnos sekatyömiehelle/sekatyöläiselle?

16

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etenkin rakennuksilla häärii kaikissa ei erityistä koulutusta vaativissa tehtävissä Handyman. Vähän hämärämpi tausta saattaa olla hanttihommia tekevällä tyypillä, jota voisi kuvailla englannin termillä Odd-job-man.

      Aito härmäläinen "käännös" on Mixed Worker, mistä tietää tekijän olevan suomalaisen. ; )

      • Anonyymi

        "Odd-job man" on painottunut fyysisiin töihin, kuten rakennus- ja korjauspuoleen tai vaikka siivoukseen. En itsekään tiedä, mikä nimitys sopii parhaiten vaikkapa media-alan sekatyöläisille.


      • Kollimaattori
        Anonyymi kirjoitti:

        "Odd-job man" on painottunut fyysisiin töihin, kuten rakennus- ja korjauspuoleen tai vaikka siivoukseen. En itsekään tiedä, mikä nimitys sopii parhaiten vaikkapa media-alan sekatyöläisille.

        Myös suomen sekatyömies ainakin omasta mielestäni kertoo henkilöstä, jolla ei juuri ole erikoisosaamista, vaan tekee kaikenlaista sekalaista fyysistä työtä.

        Jos tarkoitetaan sellaista, joka osaa vähän kaikkea, voitaisiin ehkä käyttää sanoja Jack-of-all-trades tai All-rounder.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Myös suomen sekatyömies ainakin omasta mielestäni kertoo henkilöstä, jolla ei juuri ole erikoisosaamista, vaan tekee kaikenlaista sekalaista fyysistä työtä.

        Jos tarkoitetaan sellaista, joka osaa vähän kaikkea, voitaisiin ehkä käyttää sanoja Jack-of-all-trades tai All-rounder.

        Oddjobilta vaaditaan hatun (bowler hat) heittotaitoa. Siihen tuskin tavalliset sekatyöläiset pystyvät. Mahtaisiko pystyä edes James Bond.

        Varmaan Jack-in-the-box olisi hyödyllisempi.


      • Handyman on pikemminkin asuintaloissa erilaisia pieniä korjauksia tai asennuksia tekevä työntekijä.


      • okaro kirjoitti:

        Handyman on pikemminkin asuintaloissa erilaisia pieniä korjauksia tai asennuksia tekevä työntekijä.

        Wikissä on kattava artikkeli käsitteestä, joka ei täysin kata suomen sekatyömies-käsitettä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Handyman

        Suomessa sekatyömies tekee (myös) handymanin hommia.

        Kaikelle ei vaan ole tasan tarkkaa käännöstä.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Wikissä on kattava artikkeli käsitteestä, joka ei täysin kata suomen sekatyömies-käsitettä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Handyman

        Suomessa sekatyömies tekee (myös) handymanin hommia.

        Kaikelle ei vaan ole tasan tarkkaa käännöstä.

        En näe noilla käsitteillä yhtymäkohtia. Sekatyömies tietääkseni tekee varsin yksinkertaisia hommia muiden ohjauksessa. Handyman tekee varsin monimutkaisia asioita (putkitöitä, sähköasenuksia ym.) itsenäisesti. Suomessa handymania vastaa kähinnä joku huoltoyhtiön työntekijä. Täällä herkemmin käytetään ammattilaisia. Sähkötöissä jo laki edellyttää sitä.

        Wikipediasta: "Sekatyömiehiä oli rakennustyömailla avustavissa tehtävissä. He saattoivat myös tehdä sementti- ja betonitöitä. Heitä toimi paljon satamissa ja maanrakennustöissä. He huolehtivat esimerkiksi tehtaiden polttoainehuollosta halkotarhoilla. Talvisin lumityöt tarjosivat heille paljon työmahdollisuuksia.[3]"

        Handyman voi olla itsenäinen yrittäjä. Sekatyömies on työntekijä.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        En näe noilla käsitteillä yhtymäkohtia. Sekatyömies tietääkseni tekee varsin yksinkertaisia hommia muiden ohjauksessa. Handyman tekee varsin monimutkaisia asioita (putkitöitä, sähköasenuksia ym.) itsenäisesti. Suomessa handymania vastaa kähinnä joku huoltoyhtiön työntekijä. Täällä herkemmin käytetään ammattilaisia. Sähkötöissä jo laki edellyttää sitä.

        Wikipediasta: "Sekatyömiehiä oli rakennustyömailla avustavissa tehtävissä. He saattoivat myös tehdä sementti- ja betonitöitä. Heitä toimi paljon satamissa ja maanrakennustöissä. He huolehtivat esimerkiksi tehtaiden polttoainehuollosta halkotarhoilla. Talvisin lumityöt tarjosivat heille paljon työmahdollisuuksia.[3]"

        Handyman voi olla itsenäinen yrittäjä. Sekatyömies on työntekijä.

        Minä olen sekatyömies ammatiltani. Minulla sähköasentajan ja hitsaajan paperit ja muitakin pätevyyksiä.
        Siitä huolimatta teen maanrakennutöitä ja muuttokeikkoja ja melkein mitä tahansa mitä asiakas haluaa ja suostuu maksamaan.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Wikissä on kattava artikkeli käsitteestä, joka ei täysin kata suomen sekatyömies-käsitettä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Handyman

        Suomessa sekatyömies tekee (myös) handymanin hommia.

        Kaikelle ei vaan ole tasan tarkkaa käännöstä.

        Entäs factotum?
        Vai onko liian hieno sana? No Bukowskille ei sitä ollut.


    • Anonyymi

      A labourer (laborer) = työläinen (esim. rakennustyö, maataloustyö jne).

      Manual worker = (fyysisen) työn tekijä.

    • Anonyymi

      Jos on kysymys henkilöstä, jolla on useampi kuin yksi ”jobi”, (esim. vakituinen ja kakkostyö), niin amerikanenglannissa heistä käytetään termiä ”multiple jobholder” tai ”multijob worker”.

      • Ei sekatyömiehellä yleensä useita töitä yhtäaikaa ole.


      • Anonyymi

        Sekatyömieskin voi käydä viikonloppuisin mäkkärissä töissä. USA:ssa hän olisi silloin multiple jobholder.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Ei sekatyömiehellä yleensä useita töitä yhtäaikaa ole.

        Et ole tainnut sekatyömiestä nähdäkään.


    • Anonyymi

      General Labourer - sillä nimikkeellä vuokraus firmat hakee sekatyömiehiä ainakin Pohjois-Amerikassa. Mutta tämä on varmasti alueellinen termi, niin että Briteissä on eri termi ja Australiassa taas omansa.

    • Anonyymi

      Historiallinen termi brittienglannissa duunarille on myös ”a navvy”.

      Käytettiin työläisestä, joka teki yksinkertaista fyysistä työtä rautateillä, kanavatyömailla, kivilouhoksilla, tunneleissa jne. tai oli lapiotyömiehenä kaupungin katuja kaivettaessa.
      Australiassa sitä käytetään yhä rautatien rakentajista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1326
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      937
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      823
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      98
      780
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      633
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe