Vapaa kuvaus

kuulun tähän suureen, kovaa vauhtia ikääntyvään ryhmään. Olen sentään jo isomummo. Hiipuu päivänvalo, yli harjanteen. Sammuu taivaan palo veteen siniseen. Valo tarttuu käteen, puutkin purppuroi. Päivän viime säteen kuka saada voi ?? Maa,taivas vaikka järkkyisi, ei järky ystävyys. Se kestää, kun on hellesää, tai kun on synkkä syys. Mahtuu hetkeen tähän, aika ,ikuisuus. Sanoja on vähän, kutsuu salaisuus. Päättyy pääskyn retki, lepää lämmin maa. Nyt on vielä hetki, aikaa rakastaa. Maailman kaikkiin kyliin, joku jää asumaan. Jossakin otetaan syliin, jossakin odotetaan. Yksi vain kylistä muista,kodiksi avautuu. Maailman kaikista puista, yksi on pihapuu. Samat on taivaalla tähdet, sama on allamme maa. Täältä jos kauaksi lähdet, veljesi voit tavoittaa. Kotimme on siellä missä, ovi on raollaan. Saapua saat väsyksissä, sisälle kutsutaan A-M Kaskinen v. 2000 Suosikkibändit/artistit: Jari Sillanpää, Katri Helena, sekä yleensä vanha tanssimusiikki Suosikkileffat: Monia. Yksi mieleen jäänyt: Käsi joka kehtoa heiluttaa, satuttaa aina naisihmistä. Lempikirjat: Kaikki vanhat historialliset 1500- 1800 luvun rakkaus ja sukuromaanit. Vapaa-aikanani: Veneilen, mökillä kasvattelen kukkia ja puutarhakasveja, salaatteja ja perunaa tietenkin. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirttiä suosin- saahan siellä sentään pullakahvit.......... Katson tv:stä mieluiten: hyviä sarjoja, kaikki ajankohtaiset asiaohjelmat Kotieläimet: Mökillä jokakesäiset siiliperhe ja oravaperhe. Ruokin niitä vuodesta toiseen. Ja ne pupuperheet. En pidä: On monia asioita mm. epärehellisyys, kierous, toisen aliarvioiminen. Parhaat matkakohteet: kesällä kotimaa ja Saimaa. talvella Kanarian saaret- - Ruoka & juoma: kalaruuat, ja tavallinen arkiruoka. Vesi, maito, joskus viini. Koulutus: --- Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: [email protected]

Aloituksia

9

Kommenttia

2691

  1. Moi kaikki pirttiläiset !
    Ja terveisiä sieltä sun täältä. Viimeisimmät Leviltä, ruskan (oletetun) keskeltä.

    Metsässä olen jahdannut mustikoita,puolukoita, sienet ovat tulleet ihan jahtaamatta. Kas, kun niitä kasvaa ihan mökkitontilla. Kahdeksat kanttarellikastikkeet on tehty ja mökin kuistilta näkee kun herkkutatit kasvavat. Sieniä on suolattu ja syöty ihan kyllästyksiin saakka.
    Talvipuolukat muhii kellarissa.

    Suurin saavutus oli vihreä kesäkurpitsa. Pakko oli suorittaa mitat kuin missiltä ikään, kun näytti semmoiselta.
    Pituus oli 62cm
    leveys siis paksuus 42,5 cm suunilleen tasapaksu joka paikasta.
    paino 4,9 kg. En ollut ikinä nähnyt niin suurta.
    Kolme hieman pienempää ja lukuisia pienempiä kesän aikana.
    Ja kurkkuja mielettömästi. Hyvä kesä hyvä sato. Syytönhän siihen itse on, mutta mukava kuitenkin.

    Kaikki ulkokukat ovat nyt villiintynneet kukkimaan kuin maailman lopun edellä. Kasvimaan ympärillä on "pupuaitaa" , verkko, jota vasten kylvin hajuherneitä. Ne ovat kukkineet koko kesän. Vieläkin oikein vimmassaan, kun on niin lämpimiä öitä, lämpötila sama kuin päivisin.

    Nyt aloitetaan kynttilä- aika. kun syyspimeät painaa päälle.
    Kaikki "talviharrastukset" ovat alkaneet,eivätkä ainakaan tekemisiä vähennä, mutta hyvä niin.

    Naurattaa kun työikäiset kyselee melkein säälien: miten aika kuluu, tuleeko pitkäksi? Ei aina jaksa selitellä... mutta pätkäksi sanoisin.
    Lienee totuuden nimissä liikkeet hidastuneet. mitä ennen teki nopeaan, vie nyt moninkertaisen ajan,luulisin, mutten ole varma.
    Mutta nyt lopetan siitä olen melko varma. Ai, sitä omppupiirakkaa kyllä ensin otan ja kiitän !
    Ihmeen ihania unia kaikille. Sitten kun itsekukin heittäytyy pitkälleen, niin silloin ! Moi.
  2. Kesäterveisiä.
    En paljon ehtinyt lukea pirtin kuulumisia. Sen verran että emäntä on taas poistumassa naapurimaahan. Ja miehet mitaleista miettii, ei kuitenkaan metsän keskellä.
    Olen sentään kultaisen ansiomerkin saanut minäkin pitkästä työurasta ja mistä lienee...
    Sitä mitä sillä teen en vielä ole keksinyt. Paitsi hyllyllä rasiassaan pitämistä.
    Ei nyt siivotessakaan viitsin laittaa sitä ryntäileen-- tai h
    marjametsään, menis loppukin maine, jos lie yhtään koskaan ollutkaan.
    Ei ole käyttöä sellaiselle renikalle, eikä ole väliäkään. Vaikka hyvin juhlallinen luovutustilaisuus olikin.
    Olihan se tietenkin tehdyn työn (tai tekijän ) huomioimista. Mutta sepä siitä!
    Ihana kesäsää on palannut. Jatkoakin lupailtu. Syyssatoa kannettu metsistä selkä väärän'. Jos leipä loppuu- elää tovin kun tyhjentää kaikki ruokavarastot.
    On ihanaa kuljeksia metsässä, vaikkei nyt aina mitään saisikaan.
    Olin muuten minäkin(supattamalla sanon ettei kaikki kuule))
    yhden päivän metsätöissä 15 v olessani. Tälläydyin velimiesten mukaan päiväksi. Kuorin pätkittyjä puita-- mikä sen härvelin nimi nyt olikaan jolla niitä kuorittiin. Miehet tietää heti...
    Vaan kun on tuota aikaa vähän lipsahtanut siitäkin kokemuksesta.
    Nyt pitänee siirtyä uutispuolelle. Ettei ihan pimennossa eläisi.
    Vaikka samoja asioita toistelevat paripäivää- parhaita pari viikoa, tai kuukautta.Hitaampi älynenkin ehtii mukaan . Se on varmaa.
    Nyt yksi hidasälynen alkaa seurata niitä;
    se on heippa kaikille !
  3. Ai sekö kupina siellä nurkkakaapissa kävikin ,vähän ihmettelin. Mutta se olikin itse päivänsankari niitä näkäräisiä etsimässä- ihan lipposen malliin.
    Nyt voidaankin sitten kippistää ihan yhdessä,
    Kippis ja onnea !
  4. Voi hitsi, sieltäkö se hyvä letun tuoksu tulikin tuossa pitkin iltaa..? Muorin pirtistä. Olen monta päivää mielinyt paistaa plättyjä- on vaan aina siirtynyt.. Kyllä tuoksu kävi nenuun.

    Täällä sataa, lotisee. Vettä maa kaipaa ja sienet kasvaakseen. lämpöasteetkin ovat karanneet minimiin.
    Yöt häipyy pimeyteen- varsinkin pilvisellä säällä. Onkohan sen nimi: Syksyä kohden mennään, vaikka "vielä on kesää jäljellä" kuten laulussa sanotaan !

    Tuolla aiemmin puhutaan jostain kilpailusta. Minäkin puhun siitä.
    Koulussa; silloin ei ollut peruskoulua ,oli vaan alaluokat.
    Urheilutunnilla pelattiin "pesistä". Koko luokka yhdessä.
    Minut valittiin aina viimeisenä joukkueeseen, kun ei enää ollut muita jäljellä. Mutta äläs mittää: kerran valittiin toiseksi viimeisenä. Ja voi että olin ylpeä kun en ollutkaan vihon viimeinen.
    Että semmoinen kilpailija olin. Isona sitten ymmärsi että yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa asiassa. Tai ei juuri missään. Mutta eletty on elämä siinä kuin muutkin, vaikkei kilpailijaa koskaan tullutkaan missään elämän lajissa.

    Pitäisköhän meikäläisenkin tyhjentää nuo kangaskaapit ja jäännöspalat Tulenlieskan tytölle. Pääsis niistäkin eroon.
    Itse ei tule tehdyksi niillä mitään, hyllyjä vaan täyttävät.Etenkehaisuus on iskenyt kyntensä. Päätinkin just muuttaa elämäntyyliä ja alkaa lueskelemaan kirjoja ja kulkemaan vaan rallatellen päivästä toiseen.
    (Ensin vielä käyn mustikassa ja teen suursiivouksen, pesen ikkunat ja sillai)))))))) Mutta sitten !!

    Iltakafeet juon, minultahan ne eivät yöunia vie. Etsin nurkkakaapista herkkuja ja jotain marjapiirakoita näkyy olevan. kenen lie tuomia- kiitos kuitenkin.
    Hyviä ja kauniita unia, milloin nyt kukakin alkaa niitä nauttimaan ! Samalla mukavat viikonloput kaikille !
  5. Moi !
    Kannattaa mökkielämssä välillä käväista saunassa. Ja järvessä .(oikeasti liki joka päivä)).
    Vielä tärkeämpää on pitää "punkkitarkastus". Niinpä taas kerran saunareissulla havaitsin, että mikäs ylimääräinen nyppylä se onkaan tuossa rintojen välissä. Punkkihan se siitä jalkojaan verrytteli.
    Ei punkkipihtejä ollut (vielä silloin) ,joten kynsillä sitä irti kiskomaan.

    Mökin isäntä arveli että se on poikapunkki, kun tuommoiseen paikkaan osasi mennä- rintojen väliin. Ei kuulema osannut päättää, kumman kukkulan kimppuun kävisi niin asettui taloksi sillevälille...
    No muutaman tunnin majapaikka oli.
    Sitäpä nyt "Guugletin", täsmätietoa punkeista. Vaikka tuttujahan me ollaan ennestään niiden kanssa.
    Jokakesä ainakin yksi punkki etsii meikäläisestä itselleen veriateriaa,
    olen kai jotenkin omituinen yksilö kun kaikille ötököille kelpaan.
    Ampparit kävelee pitkin käsiä ja kasvoja- aikansa. Aina ne sitten häipyy jonnekin kun huomaavat ettei olekkaan kukka kysymyksessä.
    Monenlaista punkit levittää. Niiden pitää vaan ehtiä olla ainakin vkr. tai useita tunteja kuitenkin iholla kiinni.
    Täysikasvuinen punkki on ravittu n. 3:ssa vuorokaudessa, sanottiin sanassa.

    Seuraavaksi lähden kesäteatteriin: Vilttiketju on esitys. Kertoo vanhusten hoitolaitoksesta, jossa ikäihmiset eivät hyväksykkään kaikkia hoitometodeja, joita yritetään ujuttaa käyttöön.
    Suasnähä mitä siitä tullooo.
    Leppoisaa ehtoota kaikille tasapuolisesti. kieräkää kaukaa ne punkit.