Vapaa kuvaus

Rauhallinen, asia-asioissa asiallinen, mutta silmäkulmasta löytyy kyllä pilkettäkin, vaimon väittämän mukaan tarpeen vaatiessa huonokuuloinen ja itsepäinen. Nuorempana harrastin aktiivisesti ja jopa tuloksellisesti eri urheilulajeja. Nykyisin muut urheilevat puolestani, ja osallistun telkkarin edessä sohvalla kerien tai venyen. Muut harrastukset:lukeminen, matkailu, tiskaaminen ja kokkaus. Vaimon lisäksi tärkeimmät ihmiset: lapset ja lapsenlapset. Suosikkibändit/artistit: Ruotukaveri Reijo Kallio Lempikirjat: kaikkiruokainen, luen paljon Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Uutiset urheilu Saksalaiset dekkarit Parhaat matkakohteet: Kiinanmuuri Ruoka & juoma: Lasange lihapullat, kun itse teen Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Kotihommat riittää Ase tai siviilipalvelus: Lääkintäkorpraali Santahamina Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset ry. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

17

Kommenttia

2542

1. ynnämuulle, silakoista, taannoin minäkin ostin melkein kilon silakkafileitä, ei ne vitosta maksanut, hinta oli 4,99 kg. kyllä niistä hyviä tulee kun oikein maustaa, ja voissa paistaa.
    Eipä noita muikkuja kovinmontaa kertaa ole tullut maistettua. Äitini oli täys savolainen, mutta en muista koskaan meillä muikkuja olleen, varmaan kotnaan niitä syönyt kun Pielaveden rannalla asunut. Nuorena muutti tänne Nurmijärvelle ja meni naimisiin Hämäläisen kanssa.
    No silakoita meillä syötiin suolattuna ja paistettuna liekö noita fileitä ollutkaan ainakaan valmiiksi tehtyinä.
    Muikuista senverran onhan noita muikkuja kaupoissa, ei vaan ole montaa kertaa tullut ostettua, ehkä muutaman kerran, en nyt miusta milloin viimeksi. Torilla joskus markkinaaikaan saa muuripadan pohjalla öljyssä käristettyjä muikkuja ostaa annoksen, kerran ostin ja se riitti minulle.
    Kyllä tänne meidänkylän meille voisi kesä tulla, eilen ajelimme taas katselemassa luontoa ei lunta näkynyt missään ja se järvi minkä ohi ajoimme oli vapaa jäistä.
    Kyllähän kevään merkit näkyy, mutta vihreys puuttuu, lionnut laulaa ja puissa pieniä silmuja. Yöllä usein pakkasta ja päivälämpökin alle 10 astetta.

Tuli mieleen näistä kirjoittajista, täällä pirtissä aikoinaan tuo Marja-liisa kirjoitteli usein pirttiin,mutta nyt hän kirjoittaa joka päuvä Facebookkiin, kysyin häneltä kun tuo puutarhurin hommat sielläkin aiheena, sanoi olevansa sama ihminen. Taitaa olla sinunkin kaverisi.
    No tulipahan käytyä terveisiä meiltä Late.
  2. Kesähän tässä lähestyy tänäänkin oikein kaunis ja mukava kevätpäivä, toistakymmentä astetta lämmintä eikä tuulikaan kylmä ollut.
    Istuskelin parvekkeella ja silppusin vanhoja laskuja ja muutakin tarpeetonta paperia silppurilla, aika pieniksi suikaleiksi tulee ei niistä kukaan enää selvää saa paperikeräyksen silput.
    Kyllähän se Mujejärvi mielessä käy, tulihan siellä käytyä lähes 40 vuotta, mutta voi olla ettemme sinne enää mene, viimekesäkin jäi väliin. Nuorin poikamme siellä on käynyt ja sanoi lämmittäneensä saunan monena päivänä peräkkäin. tosi mukava sauna.
    Kun minä synnyin oli kotonamme sellainen hirsisauna, se oli savusauna vesipata lämpesi ison kiukaan päällä, mukavat löylyt tuli, myrskylyhty tai sellainen päre oli valaisimena pimeään aikaan. Muistan sellaisen päreen sotaajalta, päre paloi hitaasti hirren rakoon laitettuna,valaisi hiukan. Öljy oli varmaan kortilla, tai sitä ei saanut lainkaan. Myöhemmin siihen muurattiin piippu ja vesipata ja kiuas erikseen.
    Minulla on parivuotta vanha valokuva Facebookissa ehkä joku pirtissäkin kävijä on sen nähnyt. Ei se enää käytössä ole ollut kymmeniin vuosin, mutta pihan koristeena siinä mäenreunassa punamullalla maalattu hirsisauna on.
    Onhan se paikka vielä suvun hallussa isä ja äiti ostivat sen 1922 sauna ja asuinrakennus iso tupa ja kaksi kammaria eteinen ja veranta. Pieni navetta ja liiteri jossa tilaa myös heinille. Oli siellä lampaita kanoja sika ja yksi lehmäkin, sotaaikana se lopetettiin, tuli liian vanhaksi, no olihan siinälihaa pitkäksi aikaa.
    Nyt siellä ei muuta vanhaa kuin se sauna koristeena.
  3. Pienellä lumisateella tämä päivä alkanut, nyt kuitenkin aurinko paistaa, eikä, pakkasta ole kuin pari astetta. Onneksi lumitöitä ei tarvitse tehdä paitsi jos autolla lähtee, on siitä parisenttiä päältä poistettava.
    Onneksi talvirenkaat vielä alla joten ei mitään ongelmia tulisi.
    Kesärenkaat odottavat huoltamossa, kohtahan ne täytuu vaihtaa.
    Ei meilläkään tässä talossa virpojia käynyt, mutta aiemmin niitä kävi joinakin vuosina. En tiedä miten noita perinteitä nykyään noudatetaan, tavat ovat muuttuneet eikä niillä entisajan tavoilla tulisi enää toimeen. Arvo niille kuitenkin on annettava, jokaisella perheellä oli omat keinonsa miten tulivat toimeen. Meillä ainakin jokainen joutui osansa tekemään jo hyvin nuoresta, kun vanhemmastapäästä muuttivat pois kotoa, niin nuoremmat tulivat tilalle. Siitä olen kiitollinen, että oppi kotitöitäkin tekemään, nyt vanhana siitä on hyötyä kun osaa ja on oppinut uudetkin tavat, kun vanhoilla konsteilla ei enää tulisi toimeen.
    Oma harrastustoiminta jäänyt hyvin vähälle, eläkeläisissä olen käynyt joitakin kertoja, politiikassa en oikeastaan ole mukana, mutta kuitenkin jäsen minä vieläkin olen, siinä samassa joukossa jossa aina olen ollut. Vielä meillä se historian kirja jossa olen ollut mukana on vähän kesken, aineisto tosin kasassa, mutta on siinä vielä hommia ennenkuin painoon menee, ehkä syksyllä valmis.
    Nyt suurin harrastukseni on kotihommat, ja ihme kumma minä tykkään niistä. Siinä ainakin pitää paikkansa sanonta, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.