Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hei, asun Ahvenamaalla ja haluaisin tietää, millaisia veroavapauksia täällä on? Kukaan ei ole kertonut sellaisista, joten olenko menettänyt suuriakin summia??
08.09.2013 14:32
Suosittelisin Ahvenanmaan lippua:)
07.09.2013 06:50
Miksi sitten Ahvenanmaan ehdotus hoitaa itse verotus ja lopettaa ne niin sanotut"tuet" törmätään Suomen hallitukessa . Ei ovat sanoneet niin Vanhanen kuin Katainen.
01.09.2013 15:44
Ne "tuet" ovat meidän mantereelle maksamien verojen palautusta.
01.09.2013 14:38
Ahvenmaalla on alhaisin työttömyys koko Suomessa ja sen asukkaat ovat varakkaampia kuin useimman muun maakunnan. Joten työtä tehtävänsä enemmän kuin muualla Suomessa! Verot maksetaan mantereelle. Ja ihan oikeita suomalaisia ollaan!
01.09.2013 14:11
Ahvenanmaa on aina maksanut veronsa mantereella.
01.09.2013 13:44
Ahvenanmaan kuntien määrästä päättää Ahvenmaan maakuntahallitus ja maapäivät. Kokoomus tai rkp ei kuulu Ahvenanmaan puoluekenttään, joten niillä ei ole asiaan mitään sanomista.
Ahvenanmaalla keskustellaan yhteiskuntapalvelu-uudistuksesta (samhällsservicereform), ei kuntaliitoksista.tulos tosin voi olla sama.
01.09.2013 13:32
Ahvenamaan rikkauden (?) maksavat Ahvenamaalaiset itse. Ei valtio noita rahoja "anna" Ahvenanmaalle, vaan se palauttaa ahvenanmaalaisten maksamat verot maakuntaan, joka niillä rahoilla hoitaa myös suuren osan siitä hallinnosta, joka muualla Suomessa hoitaa valtio ja maksaa esim. kuntien maakuntaosuudet (vastaa valtionosuutta mantereella).
30.08.2013 06:19
Kaikki tuntemani suomenkieliset vanhemmmat täällä puhuvat suomea lastensa kanssa. RKp:lla taas ei ole mitään tekemistä (eikä sananvaltaa) Ahvenanmaalla.
14.08.2013 13:00
Ilmeisesti et tiedä, että ahvenanmalaiset maksavat veroa mantereelle, josta sitten maksetaan se ahvenanmaalaistenkin sosiaaliturva. Ja kun ahvenanmaalaiset tienaavat ihan hyvin ja täällä on menestyviä yrityksiä (tosin pienehköjä), niin summa ei ole kovin pieni.
05.08.2013 12:36
Wilmaa tuskin Ahvenanmaalla kukaan tuntee. Koululainsäädäntö kuuluu maakuntapäivien alaiseen lainsäädäntöön ja eroaa Suomen koululiansäädännöstä. Suomen voi opiskella kaikkialla, mutta opetuskieli on aina ruotsi.
25.07.2013 18:17
Kuka kumma ulkopuolinen haluaisi päättää Ahvenanmaan koulujen opetuskielestä? Sitä minäkin suunnattomasti ihmettelen.
11.07.2013 19:24
Itsehallinto tarkoittaa sitä, että ahvenanmaalaiset saavat ihan itse päättää, että maakunnan ainoa virallinen kieli samoin kuin ainoa opetuskieli on ruotsi.
11.07.2013 18:53
No minä olen ihan oikea ahvenanmaalainen, jos sellaiseksi lasketaan täällä vakituisesti asuva. Olen mukana politiikassa ja monessa yhdistyksessä ja työni kautta saan tietää melkoisesti yhteiskunnallisia asioita. Viihdyn hyvin, eikä minua ole koskaan sorrettu sen takia, että äidinkieleni on suomi. Monella mannersuomalisella vain on omitunen kuva Ahvenanmaasta, lähinnä luulisin tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista johtuen.
11.07.2013 15:09
Rasismia täällä on vähemmän kuin siellä mantereella ja suomen kielen asemaa ei täällä voi romuttaa, koska sillä ei ole asemaa. Ahvenanmaa on yksikielinen, ruotsinkielinen maakunta.
11.07.2013 10:29
Kannattaa palvella hyvin kaikista maista tulevia turisteja, myös ruotsalaisia, niin tulevat uudestaankin ja jättävät paljon rhaa Suomeen.
10.07.2013 12:11
En tiedä olisiko se hauskempaa, mutta en minä kielen takia tänne muuttanut. Ja olen edelleenkin tyytyväinen koulussa opiskelemiini kieliin (jota kuulemma en jonkun mielestä saisi olla), eli 70-luvulla opiskelin koulussa ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa.
10.07.2013 10:06
Koulun ruotsinopetus antoi todella hyvän pohjan, ilman sitä olisi ollut paljon vaikeampaa. Ja suomenruotsalaiset pärjäävät kyllä loistavasti ruotsillaan Ruotsissa.
09.07.2013 21:40
Miten on mahdollista ettei suomenruotsilla pärjää Tukholmassa, kun minä suomenkielinen pärjään ruotsillani siellä työasiossakin?
09.07.2013 21:12
Eli tuo mitä ap kirjoittaa ei siis pidäkään paikkaansa?
09.07.2013 20:58
26 / 71