Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onko tuo informaatio saatavilla ruotsiksi? Muuten on ihan turha kirjoittaa asiasta Ahvenanmaan palstalle siinä toivossa että täkäläiset liittyisivät yhdistykseen.
26.03.2012 07:08
Tiestöä täällä todellakin on vähän yläpidettäväksi, mutta sen sijaan maakuntalautat vievät rahaa sen edestä. Mutta kun saaristostakin pitää olla liikenneyhteydet, se tulee kalliiksi. Työttömyys täällä on alhaista, suurelta osalta juuri yrittäjyyden ansiosta.
22.03.2012 10:27
Visst kan man köpa fastighet för permanent boende, bara om man vill köpa fritidsbostad, måste man ha hembyggsrätt. Och hyra kan man eller köpa en lägenhet. Vi har låg arbetslöshet, så jobb hittar du säkert. Det är litet dyrare här än på fastlandet. Tycker att du först försöker hitta jobb och sedan bostad (det är brist på hyresbostäder, men man hittar nog). Välkommen till Åland!
21.03.2012 12:21
Muutamassa kunnassa maksetaan neljään vuoteen asti, Maarianhamina esimerkiksi on maksanut, mutta ilmeisesti on nyt päättänyt maksaa vain kolmeen vuoteen asti. Perusosa on vähimmillään 390 euroa, mutta useat kunnat maksavat 500 euroa. Joten riippuu ihan kunnasta.
20.03.2012 15:19
Minusta kolme vuotta on sopiva, kaksi vuotta on liian vähän, mutta en kannata neljääkään vuotta. Ahvenanmaalla on alhainen työttömyys ja ihmiset ovat ahkeria (tekevät montaa työtä), joten meillä menee kohtuullisen hyvin, tosin kuten aiemmin kirjoitin, Maarianhamina tekee hyvin lyhytnäköisiä säästöpäätöksiä (ei kotihoidontuki, mutta muissa asioissa)
19.03.2012 14:25
Maarianhamina säästää nyt kaikesta, mutta esim. Jomala ja Lemland maksavat neljään vuoteen asti, lisäksi summat ovat useassa kunnassa suuremmat kuin mantereeelaa, ainakin Lemlandissa ja Lumparlandissa perusosa on 500€.
19.03.2012 12:17
Vaikka tosiasiassa maksamme ne ihan omilla verorahoillamme, jotka tilitetään takaisin tänne.
13.03.2012 10:44
En sanonut, ettei Varsinais-Suomessa ole pakolaisina sinne tulleita, vaan sanoin että TÄLLÄ HETKELLÄ kunnilla ei ole sopimusta pakolaisten ottamisesta. Ja pakolaisstatus häviää kolmen vuoden jälkeen. Sen jälkeen ei enää virallisesti ole pakolainen.
09.03.2012 17:29
Maarianhaminan kaupunki on ottanut vastaan pakolaisia, mutta viimeksi kai vuonna 2010. Luin lehdistä, että tällä hetkellä pakolaisstatuksen omaavia henkilöitä Ahvenanmaalla on vain yksi.Mutta Maarianhaminan kaupungilla on sopimus maakuntahallituksen kanssa pakolaisten ottamisesta.Turun Sanomista luin äskettäin, että Turun seudulla (vai oliko se koko Varsinais-Suomessa) ei yhdelläkään kunnalla ole edes sopimusta pakolaisten ottamisesta.
09.03.2012 07:18
Ahvenamaalaiset ovat suomalaisia, joten en oikein ymmärrä kysymystäsi?
05.03.2012 07:23
Ålands socialdemokraterna on oma puollueensa, puheenjohtaja on Camilla Gunell. Asia ei mitenkään kuulu Urpilaiselle.
01.03.2012 12:01
Se toimii sillä tavalla, että maksamme arvonlisäveron hakiessamme tavaran postista. Jos postimyynti/nettikauppa ei toimita verovapaana, joudumme maksamaan alvin kahteen kertaan, ensin kaupalle ja sitten tääällä hakiessamme tavaran. Nimimerkki kokemusta on!
26.01.2012 08:04
Ei kulu! Koska Ahvenanmaa saa takasin maksamiaan veroja aina tietyn, saman summan valtion budjetista, kuntien menot täällä eivät vaikuta mitenkään asiaan. Ahvenanmaa saa saman summan ihan riippumatta siitä, käyttääkö se rahat kuntien maakuntaosuuksiin tai vaikkapa pakolaisten vastaanottamiseen, lauttaliikenteeseen tai eläinsuojeluyhdistyksen avustamiseen. Summa ei siitä miksikään muutu.
26.01.2012 08:01
Asun Ahvenanmaalla (ihan Suomen rajojen sisällä ) enkä pärjäisi ilman ruotsia, jolle sain hyvän pohjan koulussa, aikana jolloin kukaan ei ollut kuullutkaan mistään "pakkoruotsista". Miksi lapssi eivät voi ruotsin lisäksi opetella muita kieliä?Pohjoismaissa ruotsi on tärkeä kieli.
20.01.2012 10:39
Ahvenanmaa ei "pakkoruotsita" ketään, se vain edellyttää, että kontaktit manner-Suomeen pystytään hoitamaan ruotsin kielellä, mihin sillä perustuslain ja kansainvälisten sopimusten mukaan on oikeus. Meitä suomenkielisiä se ei millään tavalla syrji, sen paremmin kuin minkään muunkaan kielisiä.
19.01.2012 13:37
Kunnallislainsäädäntö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan, joten siitä ei voi eduskunta päättää. Joten jos joku haluaa laittaa Ahvenanmaan kunnat eritystarkkailuun (jossa Sottunga tavallaan jo on), se on Ahvenanmaan maakuntapäivät ja -hallitus.
Ja höpö, höpö, että puolet sottungalaisista olisi kunnan palveluksessa, kunnanjohtajakin hoitaa nykyisin hommansa osapäiväisesti. Jos kunnanvirastossa on sitten yksi työntekijä, koulussa ehkä neljä-viisi, kotipalvelussa kolme, päivähoidossa ehkä saman verran ja ehkä kiinteistönhoitaja, niin ei siitä pahalla tahdollakaan saa puolta asukkasmäärästä.
07.01.2012 05:50
En ole koskaan huomannut kenenkään suomalainen, oli sitten äidinkieli suomi tai ruotsi, pahaeksuvan suomalaisten voittoa, päinvastoin yhtä iloisia ja ylpeitä ovat.
Mistä ihmeestä tuollaisen ajatuksen olen keksinyt?
18.12.2011 15:18
Eräs perussuomalainen lupasi lähettää tänne lisää asukkaita. Ilmeisesti siis Persut vaikuttavat Ahvenanmaan politiikassa.
16.12.2011 07:18
No, itse ainakin olen johtavassa asemassa työssäni ja minulla on alaisina ihan paljasjalkaisia ahvenanmaalaisia. Kuulun myös usean yhdistyksen hallitukseen ja minulla on luottamustoimia. Joten elämää (jos sitä tuosta orjaperspektiivista katsot) on ihan tarpeeksi, sitten on perhe ja ystävät työn ulkopuolella.
10.12.2011 11:25
En leiki yhtään mitään, vaan olen aidosti se mikä olen. Lapselle ei löytynyt ruotsinkielistä koulua joten hän joutui vaihtamaan kieltä kesken kaiken, missä minä en ainakaan pysty näkemään lapselle mitään hyvää. Ja lapsi on suomenkieliseksi rekisteröity, aivan kuten lapsen lapsetkin nykyään.
08.12.2011 01:43
33 / 71